Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple heeft plannen voor gecombineerde ar- en vr-bril

Apple zou plannen hebben om een bril uit te brengen die zowel geschikt is voor augmented reality als voor virtual reality. Vooralsnog zou het gaan om vroege plannen, en zou de bril pas over een paar jaar op de markt moeten komen.

Dat meldt Cnet op basis van een bron, die niet nader werd gespecificeerd. Volgens die bron zou Apple een slimme bril uit willen brengen die virtual reality-beelden met een 8k-scherm voor elk oog kan tonen. Tegelijkertijd zou de bril ook geschikt moeten zijn voor augmented reality, wat inhoudt dat er digitale beelden over die van de realiteit worden gelegd.

De bron van Cnet noemt ook dat de slimme bril geen verbinding met een smartphone of een pc nodig heeft. In plaats daarvan moet verbinding gemaakt worden met een niet nader gespecificeerde 'Apple box'. Die verbinding zou overigens draadloos moeten zijn en worden gelegd via WiGig, dat werkt via een 60GHz-band. In de externe behuizing zou een krachtige, nog niet uitgebrachte, 5nm-Apple-processor moeten zitten die het rekenwerk op zich neemt. Momenteel gaan de Apple-processors op een procedé tot 10nm.

Intern bij Apple zou de bril bekendstaan onder de codenaam T288, maar een naam voor het uiteindelijke product is er nog niet. Het zou dan ook pas in 2020 op de markt moeten komen, en de plannen bevinden zich nog in een vroege fase. Dat betekent dus ook dat Apple zijn plannen nog kan wijzigen, of het product in zijn geheel kan schrappen.

Eerder bleek al dat Apple het bedrijf Vrvana, maker van een vr-headset, had overgenomen. Daarvoor kwamen al geruchten naar buiten dat het bedrijf uit Cupertino zou werken aan een ar-headset. Die plannen lijken dus nu iets duidelijker vormgegeven te zijn.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

68 Linkedin Google+

Submitter: JSt1983

Reacties (68)

Wijzig sortering
Jammer dat er weer een speciale box bij komt die aangeschaft moet worden. Dit wordt een erg duur product op deze manier! En minder compatible voor veel mensen want waar gaat de vr content vandaan komen?

Ik kijk juist uit naar goedkopere vr headsets die gewoon met de pc gebruikt kunnen worden waar nu al games voor zijn.

Het draadloze gedeelte klinkt natuurlijk wel geweldig!

[Reactie gewijzigd door Michael Smit op 28 april 2018 09:41]

Mischien is de "Apple box" wel een iPhone?
De bron van Cnet noemt ook dat de slimme bril geen verbinding met een smartphone of een pc nodig heeft.
Ik kraak iPhones net zo graag af als de volgende Android liefhebber :+, maar het is toch wel een smartphone...
Natuurlijk is het een gerucht en erg vroeg in de planning dus het kan nog veranderen of simpelweg foute informatie zijn, maar volgens dit bericht dus geen iPhone.

Overigens vraag ik me af hoeveel goedkoper VR headsets nog moeten worden. Voor 450 heb je de Rift met Touch controllers. Goedkoper gaat ook met de windows mixed reality headsets, maar dan lever je in op kwaliteit van de controllers meen ik. Heel erg veel goedkoper zie ik ze eigenlijk toch niet worden zonder dat je echt duidelijk mindere kwaliteit gaat krijgen.

Verder denk ik dat Apple deze kant op denkt omdat zij ook zien dat een smartphone het gewoon erg lastig krijgt om, vooral op 8K, voldoende detail te renderen om mensen echt te overtuigen. Door een eigen chip te gebruiken houden ze de kosten enigszins in de hand, maar omdat het een losse box die waarschijnlijk gewoon aan het stopcontact hangt wordt kan hij wel veel meer vermogen verbruiken. Gezien de prestaties van Apple met hun eigen SoCs ben ik eigenlijk best benieuwd, meer dan al die smartphone oplossingen, dat zie ik eigenlijk nooit écht iets worden.
De iPhone is al reuzekrachtig, de A11 Bionic, true op dit moment nog niet krachtig genoeg voor immersive AR/VR zoals bijvoorbeeld Leap mee bezig is maar de ontwikkeling gaat snel. Denk dat Apple ook een groot deel van de graphics/AR/VR op eigen dedicated hardware gaat doen. Apple kan het hele plaatje bouwen vanaf het silicon, de client software t/m de cloud.

Uiteindelijk draag je de iPhone altijd bij je en het is niet zo ingewikkeld je voor te stellen dat het op termijn die draagbare computer is die de boel allemaal gaat aansturen.
Een 8k scherm heeft 32 megapixels. Je moet dus 64 megapixels realtime zonder lag renderen in 3d.

Dat zit tegen 2020 nog niet in een simpel Doosje met een gpu erin.
Ja op lange termijn misschien... Op dit moment zijn de snelste pc's eigenlijk nog niet krachtig genoeg voor 8k VR. Dat ga je echt niet met wat optimalisatie in een iPhone duwen. Zoals ik al zei als ze een eigen chip in een losse box duwen dan kan deze veel meer energie verbruiken (en de warmte die dat genereert goed afvoeren). Maar in een iPhone zelf is echt nog niet haalbaar de komende jaren, tenzij je echt hele simpele graphics maar gaat gebruiken.
Ik kan me zeer vinden in het laatste stuk. VR lijkt mij juist het domein voor top end hardware. Veel groter blikveld, veel dichter op het scherm, twee ogen. Tel het allemaal maar op. Dat vraagt gewoon om zeer hoge kwaliteit beelden. Zeker als je het overtuigend kunt krijgen. 8K met 120hz. Het liefst in een headset die niet 2 kilo weegt, Het lijkt mij nog erg toekomstmuziek.
Dan heb je alleen de bril. Voor een leuke ervaring heb je vervolgens een PC van ¤ 1000+ nodig.
Maar hierboven zei iemand te wachten op goedkope brillen om met de pc te gebruiken, daarom zei ik dat. Ik was niet aan het vergelijken met standalone oplossingen.
Dit klinkt als de HoloLens van Microsoft. Microsoft heeft hier een flinke voorsprong, ik ben benieuwd of Apple dat nog kan inhalen.
Voorsprong? Ze hebben er 50.000 van verkocht, dus dat valt we mee. Bovendien is de hololens veel meer gericht op bedrijven en zal deze ongetwijfeld op consumenten gericht zijn, Apple kennende.
Met voorsprong kan ook technische ervaring bedoeld worden. Ik ben benieuwd, ten tijde van de eerste iPod en iPhone had ik gezegd dat Apple de enige is die iets goed kan bedenken. De laatste jaren vind ik ze meer een volger geworden, en niet meer met super spannende dingen komen, waarvan ik denk: kijk industrie zo moet het!

Misschien alleen die airpods met oplaad doosje (dat bluetooth verbinden vind ik persoonlijk niet zo speciaal, handig, maar meer een evolutie dan revolutie). Maar ik weet ook niet of zij de eerste waren met een opberg doosje die ook oplaad.

Blijven wel mooie producten voor de rest :)
Phillips tandenborstels hebben dit al een paar jaar ;)
Wel een ander soort muziek die ze maken ;)

Alles is altijd al ergens anders gebruikt, ook bij iPhone en iPod, maar het gaat juist om de juiste combinatie van technieken, en daar was Apple vroeger meer heer en meester in.
Echter niet het opladen in een hoesje, dit is niet meer dan het standaard draadloos laden alleen zit er een omhulsel om ipv dat je het object direct op z'n laadplaat legt.
De meest innovatieve ontwikkelingen zijn in mijn ogen meestal een samenwerking tussen simpele acties die al reeds bestaan echter dan in een verfrissend jasje of niets meer dan een implementatie van een techniek in een object waar men nog niet bij had stilgestaan
Alleen zijn de ipods/iphones toen al niet compleet bedacht door Apple, er waren al een hoop mp3 spelers, en verschillende telefoons met touchscreen, dus ook TOEN deden ze al volgen (maar wel hier en daar verbeteren).
Er was in 2007 maar 1 telefoon met capacitive touch, en dat was de LG Prada -- niet een goede telefoon en niet eens een featurephone laat staan smartphone. Voorgaande touchscreen zakcomputers -- en ik heb er veel gehad -- waren allemaal resistive touch, en met kutsoftware. Echt niet te vergelijken met de iPhone -- zowel niet met de eerste, die in jaar 1 helemaal geen smartphone was, maar wel veel bruikbaarder dan de smartphones; en al helemaal niet met de latere modellen.

In 2001 waren er zeer weinig of misschien zelfs geen mp3 spelers met 1.8" harddrives. 16 MB flash op een compactflash kaartje, of een 2.5" laptop harde schijf met een gigantische batterij, van archos, dat was waar we het toen mee moesten doen. 5GB op een klein PCMCIA-formaat harde schijf in een mp3 speler was bijna uniek, en in ieder geval de eerste in volume.

Je kunt wel zeggen dat dat "hier en daar verbeteren" is maar dat is net zoiets als zeggen dat oled helemaal niet nieuw is, er waren tenslotte ook al LCDs. En LCDs waren niet nieuw want er waren al beeldbuizen.
Heb je de Specs gelezen?
Deze komt nooit uit voor consumenten met deze specs omdat die veel te duur gaat worden. Wat denk je dat die twee 8k schermen alleen al gaan kosten?
2020. Nog 2 jaar en dat is in de technologiewereld nog ver weg. De prijzen van een 8k scherm (per oog) zullen dan waarschijnlijk wel meevallen. Maar het blijft natuurlijk een device die meer dan 1000 Euro gaat kosten en waarschijnlijk in dezelfde prijsrange als de HoloLens versie 2 of 3 tegen die tijd, die dan ook waarschijnlijk geen 3000 Euro meer gaat kosten. Hopen dat er wel standaarden gaan komen en dat vooral Apple niet weer zijn gesloten eigen ecosysteem gaat ontwikkelen waar Microsoft natuurlijk ook een eigen platform heeft ontwikkeld, maar die in ieder geval andere OEMs ook toelaat...
Vanuit technoische ontwikkeling is 2020 helemaal niet ver af meer, dan moet men nu al prototypes van die schermen aan het testen zijn of men komt er niet. Ontwikkeling van schermen en SOCs voor smartphones duren al 2 jaar.
Kan toch makkelijk dat er al getest wordt?
De plannen bevinden zich in "een vroege fase". Dan is introductie in 2020 echt totaal niet haalbaar. Ergens rond nu wordt het fysieke ontwerp -- tot op chipniveau -- van de 2019 iphone gelocked. Een jaar geleden was al bekend wat die ongeveer gaat worden.

"Een vroege fase" betekent nog een jaar of 4-5 voor massaproductie.
In het artikel staat toch echt 2020 of wellicht niet. Volgens mij weet alleen degene die bij Apple werkt wat een vroege fase is. Verder blijft het speculeren.
Wat ik hier dus zeg is dat "2020" en "een vroege fase" niet alletwee waar kunnen zijn.

2020 en dual 8k lag-free wireless batterypowered 3d... komt op mij bijzonder onwaarschijnlijk over.

Netto denk ik niet dat er veel waarheid achter dit bericht zit.
Denk dat de kosten van het scherm nog redelijk mee zullen vallen, denk eerder de GPU die dat moet gaan aansturen dan nog ver bij de highend GPU's hoort.
Voorsprong in de media wellicht, achter de schermen zullen ze ongetwijfeld goed werkende prototypes klaar hebben liggen willen ze er al in 2020 mee aankomen.
Apple is gekend om producten inderdaad jaren lang achter de schermen te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld de iPhone X, waar ze 5 jaar aan gewerkt hebben:
http://www.businessinside...failure-to-create-2017-10
ARKit ooit gezien? Biedt hetzelfde als Hololens alleen nog niet headmounted.
Toch is implementatie van Hololens toepassingen heel lastig, ARKit heb je binnen 10 minuten een voorbeeld app van voor elkaar, we hebben op onze wél innovatieve HBO-ICT opleidingen allerlei projecten met zowel Hololens als ARKit, met ARKit kunnen we tot nog toe het meeste daadwerkelijk realiseren, Hololens heeft nog heel veel beperkingen, is ook wel beetje apples met peren vergelijken, maar een sterk en eenvoudig te gebruiken framework is toch wel een maker of breaker om het zo maar eens in Denglish te zeggen.
Apple kan best goed inhalen... ze zijn meestal niet de eersten. Neem de Apple Watch. In cijfers is dat een beetje de enige die lijkt te tellen.
Is 2020 niet optimistisch als men de SOC op 5nm wenst te maken? Daarnaast lijkt mij op dit moment de enige mogelijkheid om VR en AR te combineren erin bestaat een VR bril te nemen, een camera er vanvoor op te plaatsen en de beelden van de camera terug af te spelen op de displays.
Het schijnt dat de A12 voor de komende generatie iPhone’s al op 7nm wordt geproduceerd.
Dan nog.. een nieuwe chip op 5nm in minder dan een jaar ontwikkelen? Klinkt onrealistisch.
En met 2x 8k schermen en gebruik van WiGig...

Dan wordt de prijs hoger dan de iMac pro.
Er zijn pas net tapeouts van 7nm. Die hebben ze in september echt niet op snelheid geproduceerd
Pas in 2020 operationeel en vaak gaat men eerst voor eenvoudigere schakelingen zoals geheugen totdat ze dat goed onder de knie hebben om pas later complexe schakelingen zoals processoren te maken.
Maar als het beging 2020 is dan hebben ze nog een heel jaar te gaan.
En iPhone worden meestal rond september onthuld.
"heel jaar"? Kom op man. Dit soort processen meet je in jaren, niet in maanden. De iphone wordt rond september onthuld, maar ze moeten de karakteristieken vastzetten in de zomer van het jaar *ervoor*.
Ik snap al die "bril" oplossingen helemaal niet. Een brildrager wil juist van zijn bril af ( lenzen, laseren etc etc. ). Dan ga je toch niet weer terug een bril opzetten. Denk dat dit nooit gaat doorbreken ivm gebrek aan draagvlak !

[Reactie gewijzigd door mixer66 op 28 april 2018 10:44]

Ik denk dat je je daar in vergist. Het is een tussenoplossing naar daadwerkelijke projecties in de werkelijke wereld zonder bril, maar als je ziet wat de mogelijkheden zijn met die tussenoplossing, dan zou ik zeker zo'n bril willen hebben. Moet er nog wel veel gebeuren zoals een field of view die zo breed is als je eigen field of view en een hoge resolutie zoals Apple voorstelt, van 8k per oog en een goede accuduur en lichtgewicht, dus comfortable.
Draagvlak genoeg. Bijna iedereen heeft oren waar deze bril op kan rusten :+
Je hebt er een neus voor zie ik! :+
Ik wil helemaal niet van mijn bril vanaf. Mijn ogen zijn al slecht genoeg, dan wil ik niet het risico lopen, hoe klein ook, dat een operatie of lenzen ze nog verslechteren. Ik hoop altijd wel dat men bij dit soort projecten rekening houdt met brildragers

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 28 april 2018 13:06]

Je bedoeld SOMMIGE brildragers willen van hun bril af, genoeg mensen die er geen probleem mee hebben. En je hebt toch altijd nog een zonnebril..
Werktitel mirrorshades. Dus een bril die on demand AR of VR toont door het glas transparant of ondoorlatend te maken. Geniaal en de only way to do this. Niemand wil voor deze 2 toepassingen een apart device hebben.
Insteek zal daarnaast niet zijn om hem de hele dag te dragen wat weer de benodigde accuduur scheelt. Zie het als een zonnebril of leesbril, die draag je ook niet de hele dag.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 28 april 2018 17:13]

Bij VR wil je wel echt compleet geen buitenlicht zien, dus transparante schermen gaat niet lukken dan.
In de AR-stand moet het glas wel voldoende licht doorlaten terwijl de geprojecteerde delen weer voldoende contrast hebben. Dat kan wel eens problematisch worden. Als alternatief kan je met twee camera's ook het normale beeld (voor elk oog appart) opnemen en realtime weergeven.
Ik hoop van harte dat ze AR zonder camera doen. Dat zou werkelijk het gevoel dat het in de echte wereld geprojecteerd wordt te niet doen. Ander idee; denk eens aan een laag die transparant kan worden zoals elektronisch privacy glas. Dan is je bril 100% transparant, tenzij je de “privacy” laag activeert waarmee je je afsluit van de echte wereld tbv VR.
In het privacyglas zit geen display verwerkt. Dat display is nu net de bottleneck. Er zijn al "transparante" displays, maar die houden behoorlijk wat licht tegen, terwijl het geprojecteerde beeld ook altijd voor een deel transparant blijft.
Maar Apple heeft nog twee jaar de tijd om bestaande technieken te verbeteren.
Je bent ermee bekend dat elke telefoon een display en een glas component heeft? Zo zou het “glas” hier privacy glas kunnen zijn en het display een transparante display. Ik zie een uitdaging, maar geen onoverkombaarheid.
Volgens mij gaat Apple met een Prosumer model komen om zijn ecosysteen van AR-kit te kickstarten. Net zoals Microsoft doet met zijn mixed reality bril. Zo kan de zakelijke markt al waardevolle projecten ontwikkelen.

Apple gaat Macbooks en Imacs native ondersteuning geven voor externe gpu’s. Mac pro wordt continu gerefereerd naar VR toepassinge en 3d. Alles lijkt er op dat apple vol gaat inzetten op VR. Enkel bestaat er nog amper hardware en amper applicaties.

Daar kan snel verandering in komen. Beeld u in dat je voor 2000 euro een mixed reality scherm kan kopen ivm een bril. Een Ipad voor uw ogen waar je video’s kan editen, bewakings camera kan volgen etc. Enkel voor dat low hanging fruit zou de zakelijke markt springen om zoiets te kopen.

Ik verwacht een echte consumenten mixed reality bril pas over 5 tot 10jaar. Tegen dan lijkt het iets realistischer om deze kracht en wireless mogelijkheden in een smartphone te verwerken want mixed reality gaat pas echt de wereld veroveren als we alles 100% wireless is zodat AR overal aanwezig is en interfaces oppoppen waar nodig. (Openen auto, licht dimmen, kookvuur bedienen, ..) maar dan zijn we 20jaar verder :)
ik zie in het bedrijfsleven massa's toepassingen voor VR en AR. Daar gaat het gebeuren en het zal geen 10 jaar meer duren...
  • Straatwerkers die de leidingen zien liggen alvorens ze gaan graven
  • Medische wereld met tal van mogelijkheden
  • Architecten van zeer complexe gebouwen die werfbezoeken in VR dien en de werkelijkheid zien met een overlay van het plan...
  • Psychologen die mensen met angsten in een wereld zetten, net om die angsten te overwinnen..
dit alles is er vandaag al....

games komen er vast ook, maar zijn zullen niet de game changer zijn..
En vergeet vooral porno niet. Een van de krachtigste aanjagers van video-technologie.
Onderhoud, kun je zelf nu aan de hand van een guided tour in AR.
Lijkt me een aardig duur product worden met die specs maar wie weet lukt het Apple het aan de man te brengen. Al is een bril wel moeilijker dan een niet draagbaar(als in aanhebben/opzetten) apparaat. Zal van de toepassingen toepassingen afhangen..
De iPad had $5000 dollar gekost als Tim Cook er niet was geweest.

businessinsider.com/if-it-werent-for-tim-cook-the-ipad-would-have-cost-5000-2012-3

Logistiek, supplychain management en schaal kunnen hierin een cruciale rol gaan spelen.

Voor mijn gevoel zouden ze de bril best positioneren op het prijspunt van de iPad.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 28 april 2018 11:56]

Wat een onzin, een beetje een hyped up artikel. En die vr set met box gaat echt geen 350 euro kosten! ik gok meer op 600-700 minimaal. We kennen Apple toch wel een beetje of niet?
De iPad zou 1000 gaan kosten... volgens dezelfde logica als je hierboven schetst. Ik doel op de initiële prijs van de iPad; ¤500,-.

Daarnaast is het logisch dat de iPad veel duurder was geweest zonder slimme grootschalige logistiek. Apple profiteert daarnaast van een schaalgrootte die geen ander bedrijf haalt.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 28 april 2018 13:43]

Het kan toch haast niet anders dan dat ze foveated rendering (slechts een deel van het scherm in volledige resolutie renderen) toe gaan passen, icm. eye tracking (dus alleen scherp waar je direct naar kijkt, net zoals in het echt) . Ik bedoel, 2x8K-schermen hebben samen net zoveel pixels als 8 (!) stuks 4K-schermen en als je dan ook nog eens 90 Hz wilt halen, dan heb je ongetwijfeld aan de top-of-the-bill GPU van 2020 nog niet genoeg.

[Reactie gewijzigd door 23m3 op 28 april 2018 13:52]

Ik denk dat er een paar zaken door elkaar worden gehaald:

Mn mbt tot die box. Er wordt nu nog een vrij grote box gebruikt omdat de snelle hardware nog niet beschikbaar in kleiner formaat, (bijv Mac/iPad, misschien op termijn zelfs iPhone ....???.)

Apple is al een behoorlijke tijd bezig met het verder ontwikkelen van microled schermen, dit product zal hier ongetwijfeld gebruik van gaan maken.

En mijn inschatting voor een dergelijk product is dat de techniek pas klaar is voor productie en release omstreeks 2021 of 2022.
Terugkeer van de iSight.

Een goeie AR-device zit ik wel op te wachten en als iemand hier een draai vooruit aan kan geven is het Apple. Apple is doorgaans niet de uitvinder van het wiel, maar wel de eerste die spaken toepast.

Het combineren en implementeren van technologie op een grote schaal bruikbare manier past bij Apple. Ook de gewoonte om apparaten pas uit te brengen 'when they're done', betekent dat zelfs de 1.0 bruikbaar is. Meestal wel verstandig om de 2.0 af te wachten, maar doorgaans is de 1.0 behoorlijk goed.

Zelfs tegenvallende produkten, zoals Homepod, zijn niet slecht, of ingewikkeld. Ze zijn domweg niet veelzijdig genoeg.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*