Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple neemt ar-bril binnen anderhalf jaar in massaproductie

Apple zou zijn bril voor augmented reality eind dit jaar of uiterlijk in de lente van volgend jaar in massaproductie nemen, zo claimt een bekende analist die vaak over Apple schrijft. De bril zou voor de werking afhankelijk zijn van de iPhone.

Het rekenwerk, de rendering, de locatiebepaling en de internetverbinding komen van de iPhone, zodat de bril grotendeels als display dient, meldt 9to5Mac op basis van een rapport van Minng-Chi Kuo. Hij heeft in het verleden vaak vroegtijdig juiste info over onaangekondigde Apple-producten gepubliceerd. De bril zou naast een scherm ook camera's aan boord hebben om diepte in te schatten en de omgeving te kunnen zien.

Het is onbekend hoe de iPhone en de bril een verbinding hebben, maar vermoedelijk gebeurt dat draadloos. Door de iPhone het rekenwerk te laten overnemen, is er minder hardware nodig in de bril. Die zou daardoor minder zwaar kunnen zijn dan anders nodig was geweest.

Vermoedelijk werkt de bril met ARKit-apps. Apple biedt ARKit sinds anderhalf jaar aan en ontwikkelaars kunnen apps maken die werken met augmented reality via het camerabeeld van iPhones. De elektronicafabrikant zegt al jaren een grote toekomst te zien in augmented reality.

ARKit

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

08-03-2019 • 14:10

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Erg toffe rumour/nieuws. Ik werk dagelijks met Hololens en Magic Leap, wat op zich hele mooie brillen zijn (heeft niks met Google Glass te maken!*) maar ik kan niet wachten tot er een betere form factor verschijnt.
Ook erg te spreken over de keuze om een iPhone als base te gebruiken, je wilt de bril echt zo licht mogelijk houden. Bij magic Leap heb je een bedrade computer in je zak, dat werkt redelijk. Natuurlijk gaat Apple voor draadloos.
Ik verwacht (hoop) op een enorm FOV, volledige ondersteuning voor gestures en een implementatie voor cloud based SLAM (simpelgezegd: wereldwijde locatie bepaling op cm nauwkeurig, zodat virtuele objecten op een vaste plaats in de wereld kunnen worden geplaatst en gedeeld kunnen worden met anderen).

* Google Glass was slechts een informatieve overlay met dezelfde soort info als op een smartwatch (plus een camera waar mensen bang van werden) Spatial computing gaat over iets heel anders: namelijk interactie tussen je computer (of iPhone) en jou in je directe omgeving. De omgeving wordt begrepen, zowel ruimtelijk in 3D als semantisch (wat de dingen om je heen zijn), en daarin kunnen applicaties dan bestaan. Geen schermen meer, geen RSI, geen keyboard, geen muis en geen mobiel-duim, gewoon alles natuurlijk om je heen en je gebruikt je handen en stem voor de interactie.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 8 maart 2019 17:00]

Ik verwacht wel van Apple een enorm FOV, volledige ondersteuning voor gestures en een implementatie voor cloud based SLAM (simpelgezegd: wereldwijde locatie bepaling op cm nauwkeurig, zodat virtuele objecten op een vaste plaats in de wereld kunnen worden geplaatst).
De eerste Apple implementatie heeft het meestal 80-90% goed, de tweede of derde generatie maakt het echt af. Bijvoorbeeld de Apple Watch had niet meteen LTE of genoeg CPU power aan boord vergeleken bij de laatste generaties. De eerste iPad had niet genoeg RAM. De eerste iPhone had geen 3G.

Aan jou de vraag of je met 80% van een echt goed product genoegen neemt. Misschien interessanter voor mij als ontwikkelaar en echte tech nerds dan het massapubliek.
En geen van de 3 eerste generatie producten van Apple die je noemt hadden in mijn ogen tekortkomingen. Ik heb 2 jaar lang de iPhone 1 gehad, 2 jaar een iPad 1 en 2,5 jaar een Apple Watch 1. De overstap naar het volgende model was in geen van de gevallen omdat het 1e generatie model niet langer volstond, maar gewoon voor de leuk.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 8 maart 2019 17:47]

Nou ik heb ook 4 jaar lang een iPhone 1 gehad, maar ik heb me al die jaren een partij zitten ergeren aan de GPRS snelheid.... Het was alleen dat iPhones toen ook al ranzig duur waren anders had ik wel geupgrade. Uiteindelijk naar de 4 gegaan toen de 4S al uit was.

Het laatste jaar was ik op een netwerk overgestapt dat EDGE had maar dat verbeterde eigenlijk geen moer. Op een device zoals de iPhone dat zo sterk leunt op connectiviteit was 2G gewoon niet voldoende.

Overigens was een andere grote tekortkoming in het begin het complete gemis aan apps. Apple wilde toen nog voor een compleet webbased ecosysteem gaan en zijn pas overstag gegaan toen iedereen liep te jailbreaken en Cydia installeerde.

De iPad 1 heb ik ook gehad en die kreeg na 2 jaar al geen updates meer door de lage specs :( Ook kon je er in het begin niet eens mee multitasken. Terwijl de iPad 2 vele jaren is ondersteund. Dus ik kan me goed vinden in wat @BikkelZ zegt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 maart 2019 18:36]

Apple lanceerde een jaar na de lancering van de iPhone de Appstore en developertools. Denk je werkelijk dat dat allemaal in 1 jaartje ontwikkeld is? De iPhone js gelanceerd toen hij klaar was te concurreren met andere smartphones, de appstore en SDK waren al voor de aankondiging van de eerste iPhone in ontwikkeling.
Naar wat ik heb gelezen was het echt Steve Jobs zijn plan om alleen webapps toe te staan. Uiteraard hadden ze de devtools allang. Xcode bestond al voor de Mac en Apple heeft zijn eigen apps ook ergens mee moeten maken. Juist daardoor kwam de hele Cydia omgeving ook zo snel op gang. De app store was gewoon een rebadged iTunes store.

Ik denk wel dat ze het allang overwogen hadden en zelfs al prototypes hadden, maar wat ik heb gelezen in interviews destijds was het plan echt om het allemaal webbased te doen. Dit idee was destijds ook niet zo gek, WebOS dat wat later kwam deed het ook zo, en tegenwoordig begint Google ook weer die kant op te denken met hun Progressive Web Apps.

Maar toen Cydia kwam was het in de begintijd van de iPhone al heel snel echt onmisbaar omdat er gewoon geweldige apps in verschenen. Ondanks de ontbrekende devtools en officiele SDK informatie. Ik denk zeker wel dat dit een flink aandeel in de beslissing van Apple heeft gevormd (en daarmee een van hun grootste inkomstenbronnen geopend).
Het plan was echt om web based te gaan. Bedenk dat de SOCs, die er waren in die tijd, weinig power hadden, dus om dan een deel van je benodigde processing power bij servers te leggen is dan ideaal. Het ging echter heel anders en Apple heeft zich goed aangepast. Ik denk dat daarom ook het idee is onstaan om zelf SOC’s te ontwerpen. Om zo zelf iets te maken wat ze nodig hebben maar niet op de markt te vinden is. Bedenk dat ze als eerste met een 64bit arm processor kwamen.

Die sdk die ze uitgaven, hebben ze zelf gebruikt voor ontwikkelen van eigen software voor de iPhone. En als je dat goed hebt opgezet, is het een kleine stap om deze vrij te geven aan andere developers. Een eenvoudige Appstore opzetten is niet zo complex. Er zaten vooral in het begin veel beperkingen aan omdat ie zo eenvoudig was.
Tjah ik zie dat toch anders. De Appstore en devtools waren nog niet klaar toen de iPhone uitkwam, maar wel in ontwikkeling. Natuurlijk ging Jobs daar niet staan verkondigen dat ze geen visie op apps hadden; dus het webbased argument. Net zoals er nooit een iPod video zou komen.
De iPhone is in beginse gecreëerd als post-pc device om werkelijk een vervanger van je pc te kunnen zijn voor velen.
De chip in de eerste iPhone was krachtig genoeg om allerlei apps prima te draaien. Niet voor niets heeft de iPhone 1 nog alle OS updates gehad tot iPhone OS 4. Ik heb tot de iPhone 4 een iPhone 1 gebruikt en nooit 1 app in die tijd meegemaakt die niet draaide op de iPhone. Zelfs toen ik een iPhone 5 had heb ik de iPhone 1 nog weer gebruikt als back-up en er geen enkele moeite mee gehad in dagelijks gebruik met apps.
Ik ben echt benieuwd wat ze in petto hebben want dat is toch wel het grote verschil tussen Apple en de concurrentie: Apple zorgt er altijd voor dat er toepassingen zijn voor de hardware zonder te verwachten dat ontwikkelaars er wel een usercase voor zullen vinden. Want dat ze het 80% direct juist hebben is toch echt wel merkwaardig. De meeste bedrijven die een nieuwe markt proberen te starten halen meestal zelfs nog geen 40%

Het moet toch wel zo zijn dan dat Apple hier toepassingen heeft gevonden die werken voor consumenten want ik kan me eigenlijk niet voorstellen wat ik met een AR bril moet behalve voor games en Logic. Maar dat lijkt me nu niet echt iets waar de normale gebruiker staat op te wachten. Daarom ben ik echt benieuwd wat ze verzonnen hebben voor AR want ik herinner me nog goed hoe een smartphone werkte voor de iPhone bestond. Er zat toen een manual van honderden pagina's bij. Het is me nooit gelukt email te ontvangen, mp3's afspelen is me ooit wel gelukt maar toen ik het daarna nog eens wou proberen lukte het niet en had ik ook geen zin om het op te zoeken in de manual. Ik ben wel ooit eens op het internet geraakt en dat was een teletekstachtige ervaring. En toen kwam de iPhone uit ...

Maar goed ik denk dat Apple vooral op sporters gaat mikken om de bril te promoten. Lijkt me de beste manier om een AR bril in de markt te zetten. Het zijn zowat de enige mensen waar we van tolereren dat ze er wat gek gekleed bij lopen. En daar lijkt AR toch echt wel perfect voor marketing. Glass werd bijvoorbeeld niet geaccepteerd omdat het direct in de maatschappij werd gesmeten. Sporters doen hun eigen ding wat het niet zo confronterend maakt en voor gewenning zorgt.
Ik deel je passie voor AR. En wat mij betreft verdiende AR meer aandacht dan VR tijdens de AR/VR hype. Ik heb zelf nog nooit AR gebruikt (zelfs niet op mijn telefoon), maar ik heb het andere mensen zien gebruiken en gezien dat het dorps- en stadsgemeenschappen heeft doen opbloeien (zoals toen Ingress een hype was)... al was het maar voor even (het was ook een hype van korte duur, omdat, laten we eerlijk zijn: het was een zeer primitive vorm van AR).

Gemeenschappen zijn ergens halverwege de jaren 2000 begonnen met afbreken, en nu is er, tenminste in mijn dorp, een behoorlijk contrast t.o.v. hoe groot en actief de gemeenschap was toen ik hier in de jaren 90 opgroeide. De gemeenschap bloeit weer even op tijdens elke feestdag (tijdens o.a. de carnavalsoptocht of kermis), maar in normale weken is het echt een heel stuk minder dan vroeger. Afgelopen zomer waren er hier nog 2 stroomstoringen kort achter elkaar. Elke keer wanneer het stroom uitviel, duurde het niet lang totdat je weer kinderen hoorde buitenspelen. Ik ben dan niet zo'n zelfingenomen sukkel dat vervolgens hypocriet gaat roepen dat computers maar bij het afval moeten en internet moet worden verbannen om lokale gemeenschappen weer te herstellen, want ik maak er zelf ook graag gebruik van dank u zeer, en niemand die mij zal opleggen om dat te veranderen. Daarbovenop is een verandering zelden duurzaam als men wordt geduwd. Echter als men wordt aangetrokken... Daar denk ik dat in de toekomst AR een essentiële rol in kan spelen. Om mensen te verleiden buiten te komen en de beste, meest viscerale, open world game te kunnen ervaren (beter dan toen ik klein was en ik en mijn vriendjes konden bedenken). Ik heb echter geen idee wanneer AR geavanceerd en betaalbaar genoeg zal zijn om gaming op de PC (inclusief PC gaming via VR) te kunnen overtreffen. Maar nu is het nog zeker niet tijdrijp.

Het is heel goed om te horen dat Apple nu ook in de AR markt duikt. Een ding waar Apple goed in is is iets impopulair, populair te maken (e.g. de reden dat Apple de smartwatch markt domineert, ondanks het een heel erg niche product is). Ik denk echter dat AR (en ook VR) volwassen zullen worden gemaakt door gebruik in industriële sectoren, en niet door de consument. De financiële drempel is te hoog en het vereiste geduld is te groot voor consumenten om de ontwikkeling hiervan te stimuleren, terwijl bedrijven (en legers) er een financieel gewin bij hebben voor betere interface methodes.
AR geavanceerd en betaalbaar genoeg zal zijn om gaming op de PC (inclusief PC gaming via VR) te kunnen overtreffen. Maar nu is het nog zeker niet tijdrijp.
naja eigenlijk is dat al bewezen met Pokémon go. Ik heb nog nooit een game of app zoveel mensen op de been zien brengen en dat is nu precies waar AR goed in gaat worden. Echter was het bij Pokémon Go misschien iets meer het concept van digital scarcity gekoppeld aan GPS dat het hem deed, niet dat korte "echte" AR moment waarbij je de Pokémon moest vangen (velen zette die functie ook uit).
Ik denk dat de volgende "AR hype" van persistence gebruik zal maken: dat je op een plek in de wereld een virtueel object kunt plaatsen, wat vervolgens dan weer door anderen gevonden kan worden. Dus dan krijg je eerst waarschijnlijk een soort AR versies van Geocaching, en later wellicht wereldwijde MMORPGs ofzo. Natuurlijk gaat het ook voor informatie heel veel betekenen. Sowieso alles soorten "maps" apps, maar ook in fabrieken en infrastructuur, gaat allemaal de AR Cloud in.
Maar goed, ik dwaal een beetje af: ik hoop idd ook dat mensen lig van de traditionele beeldschermen vandaan komen, want de wereld van spatial computing is echt andere koek! Als je de kans hebt moet je echt eens een magic leap proberen, geeft echt een (beperkte) blik op de toekomst!
Ik zal later de Google Glass willen.
Hololens is wel beter.

Alleen Google Glass kan ik gewoon altijd meenemen.
Ik zou ook een smartwatch kunnen halen.

Maar das minder "cool" 8)7 :P

[Reactie gewijzigd door Tijs Beek op 9 maart 2019 15:35]

Google glass is iets heel anders dan de Hololens.

Kijk eerst maar eens wat je er mee wilt kunnen doen, en dan welk product daar bij past. Als je afgaat op wat “cool” is doe je jezelf tekort.
We hebben dus nog anderhalf jaar dat we over straat lopen zonder dat jan en alleman een 'vreemde bril' op zijn neus heeft. Geniet er van zolang het nog kan!
Als iedereen dan vooruit kijkt en zijn blik op de weg heeft i.p.v. op de telefoon is het misschien nog een vooruitgang ook... ;)
Ik hoop dat ze hem ook op sterkte leveren. Anders zul je ze denk ik niet zoveel gaan zien.
Geniet waarvan? Alsof je nu "veilig" bent met al die mobieltjes op straat... :')
Net zoals iedereen een Apple TV en HomePod thuis heeft staan, oh wacht. Niet ieder Apple-apparaat is een hit en ik vraag me bovendien zwaar af wat hier de toegevoegde waarde van is. Lijkt me meer geschikt voor entertainment en zakelijke toepassingen, dan dat je de headset de hele dag moet dragen.
Ik kan me wel een aantal handige usecases voorstellen voor een HUD. :) Navigatie lijkt me er een van waar dat erg relaxt kan zijn.
Want je kan nu niet de weg vinden? Het zal best handig zijn voor navigatie, maar Mercedes heeft AR tegenwoordig ook al in zijn navigatie ingebouwd. Daar zou ik persoonlijk liever gebruik van maken, dan elke keer een brilletje op te doen terwijl mijn ogen perfect zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 8 maart 2019 14:43]

Voor voetgangers/fietsers zal het wel een handige usecase zijn ;)
Want je kan nu niet de weg vinden?
Jawel, maar wat heeft dat ermee te maken? Of is dat een zelfde idee als “Auto’s? Waarom? We hebben toch paarden?”? :P
Nou, ik moet ervoor een bril opzetten. Misschien heb jij daar geen moeite mee, maar ik wel. Een minimale verbetering op het gebied van navigatie is voor mij nou niet een reden om een dergelijk product aan te schaffen. Maar blijkbaar is de stap voor jou tussen een auto en paard hetzelfde als AR navigatie op een scherm en AR navigatie in een bril.
De mogelijkheden zijn enorm. Van monteurs die precies kunnen zien waar ze een apparaat moeten openen en hoe te repareren van architecten die live op de bouwsite wijzigingen in design kunnen maken. Iedere bouwvakker kan een overlay zien van bedrading en buizen in de muur zodat er nooit meer verkeerd geboord wordt. Ga zo maar door.

We zijn hier natuurlijk nog ver van verwijderd maar de voordelen zijn te groot dat dit niet te standaard wordt. Het zal beginnen met AR in Google maps voor navigatie maar ontwikkeling gaan snel.

De stap tussen paard en auto heeft lang geduurd maar we ontwikkelen tegenwoordig enorm snel. Microsoft, Apple en Google zien er in ieder geval brood in dus miljoenen gaat er in deze ontwikkeling.

Vergeet niet dat maps 10 jaar geleden werd geïntroduceerd op de iPhone en dit nu niet meer weg te denken is uit onze samenleving.
Mja, klinkt allemaal wel leuk, maar de realiteit is toch iets anders denk ik. Ben zelf ingenieur-architect, en zelfs als de techniek perfect werkt zie ik dit niet noodzakelijk als een goed alternatief:

- Als je op de werf het ontwerp nog moet aanpassen ben je niet goed bezig. Kleine bijsturingen kunnen er zijn, maar dat is vooral qua uitvoeringsmethode, niet qua ontwerp.
- Op een werf is het luid, stoffig, gevaarlijk, te koud / warm, etc. Niet de ideale omgeving om even te staan ontwerpwijzigingen maken. Ik maak snel een notitie en maak die wijziging wel op kantoor een half uurtje later. Veel sneller en efficiënter en preciezer.
- Overlay van waar bedrading in de muur zit? En waar komt die overlay vandaan? Dan moet elke bouwvakker ook dubbel werk gaan doen, want hij moet wanneer elk draadje geinstalleerd wordt precies aangeven in de software waar hij deze geplaatst heeft. (en neen, dit is niet steeds precies hetzelfde als op plan). Dan moet de bouwvakker dubbel betaald worden, of gaat het bouwen 2x zo traag. Wie zal dat betalen?

Ik zie altijd die reclamefilmpjes van onder meer hololens etc. Met "gebaren" even het ontwerp van een motorfiets aanpassen?! Kom op man. Hiervoor gebruik je gespecialiseerde CAD en 3D-modelleersoftware met precisieinvoer: namelijk muis en toetsenbord met tientallen keyboard shortcuts. Enkele handbewegingen volstaan bijlange niet om echt CAD werk te doen.

Iedereen die dagelijks CAD, BIM, of 3D modeleersoftware gebruikt begrijpt dit meteen. Die filmpjes zijn leuk voor investeerders en het grote publiek, meer niet.

In theorie kan het allemaal, tot je het echt gaat implementeren en snel merkt dat het niet alleen technische, maar ook gewoon praktische bezwaren zijn. Het is niet omdat het in theorie KAN dat het ook BETER is.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 8 maart 2019 17:05]

Er zijn al praktijkvoorbeelden waarbij de Hololens ervoor gezorgd heeft dat fouten bij het bouwen veel vroeger werden opgemerkt. Dan heb je snel je geld eruit!
Je vraagt je af waar de overlay vandaan komt? Van het BIM model uiteraard, daar hoeft niemand extra werk voor te doen.
Wat betreft de werkomgeving: bijv. de nieuwe Hololens aangepast worden zodat die bijv ook op boorplatforms gebruikt mag worden (daar zijn de eisen nog wel wat strenger dan een bouwplaats of scheepswerf, je moet namelijk ook aan veiligheidseisen rondom explosiegevaar voldoen!). Zelfs de Hololens 1 wordt nu beperkt of boorplatforms gebruikt, met de Hololens 2 wordt dat alleen maar meer.
Hololens1 wordt trouwens ook al tijdens operaties gebruikt. http://holocare.org
Ja ik denk zeker dat het flinke voordelen kan opleveren. En het is slechts één mogelijke toepassing he. :)
nou in de auto is het misschien minder toegevoegde waarde maar bijvoorbeeld op de fiets of op de motor zie ik er wel het nut van in. Vooral op de motor..
Als het criterium wordt dat iedereen er hetzelfde over moet denken, kan tweakers niet veel berichten meer plaatsen.

Dat je ogen perfect zijn is fijn voor je, maar lang niet iedereen heeft zulke goede ogen. Eigenlijk is het een kwestie van tijd voor je aan een bril moet. En mooi dat er een auto bestaat met AR ingebouwd, maar daar heb je dus alleen in de auto wat aan. Dat maar één toepassing. Daarnaast: Ook al zijn je ogen prima, als je in de auto zit met lage zon of een zonnige dag, is een zonnebril geen overbodige luxe.
Want je kan nu niet de weg vinden?
Ik kan de weg nu prima vinden. Ik hoef alleen maar constant naar mijn telefoon te kijken of ik goed loop.
Nou, AR (lees ook Hololens etc) is dus écht dé toekomst en als ik een lijstje moet maken met de toegevoegde waarde erven dan ben ik nog wel een tijdje bezig.
Ach, alles is de toekomst. De smartwatch ging alles veranderen, virtual reality zou de standaard worden in ieder huis en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vertel mij nou gewoon eens wat AR aan mijn leven gaat toevoegen.
Aan jouw leven niets. Aan het leven van veel professionals echter wel. Laat mij nou toevallig in die hoek zitten waarin zoiets een duidelijke meerwaarde heeft.
Dat is ook iets wat ik zeg.
Lijkt me meer geschikt voor entertainment en zakelijke toepassingen, dan dat je de headset de hele dag moet dragen.
Toch niet in de reactie waar ik op quote...
Tweakers gebruikerstip #78 (ok, die eerste 77 moet ik nog maken :+)
Als je op iemand reageert in een thread waar al meerdere zijtakken geweest zijn kan het lastig zijn om te zien wat er eerder in die thread allemaal al gezegd is. Als je in deze thread bijvoorbeeld omhoog scrollt, dan zie je boven mijn reactie die van Typhone, dan NotSoSteady, Typhone, NotSoSteady, pep75... en dan springt het ineens weer naar rechts!
Moet je nou een heel eind omhoog scrollen om te zien wat NotSoSteady nou eigenlijk zei waar pep75 op reageerde? Nee! Klik in de reactie van pep75 op "@NotSoSteady" (vlak voor "• 8 maart 2019 14:24") en alle tussenliggende reacties worden verborgen. Nu kun je makkelijk zien dat NotSoSteady wel degelijk zei wat hij zegt dat hij zei :)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 8 maart 2019 17:36]

Net zoals de Apple Watch zal dit enkel met iPhone werken. Dus maximaal zo'n 20% van alle smartphones?
Wat zullen de verkeersboetes zijn als je zo'n bril actief gebruikt achter het stuur? Tegenwoordig loop je het risico een boete op te lopen als je aan je baard krabt.
Vergeet de deur niet dicht te doen van je grot, dan maar niet doen dit? Apple stoppen met dit soort praktijken de oude garde wilt het niet, de eerste auto stonk ook en 1:1, de eerste tv overbodig en duur, join them.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 8 maart 2019 18:14]

Oh nee, net zoals dat mensen nu tegen zichzelf praten op straat.
maar even serieus: waarom wel een zonnebril (dat is toch ook een rare bril?), VR bril of lasbril, maar geen AR bril? ;)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 9 maart 2019 00:29]

Benieuwd hoe ze de interactie met de AR wereld dan oplossen.. nu bestuur je de keu in de foto nog met je vingers op de iPhone maar dat zal met een bril niet logisch zijn. Hand tracking? Controllers?
Ten eerste waar je naar kijkt. Daarna misschien een soort gestures met de ogen? Onhandig als je een afwijking hebt als Nystagmus overigens, maar dat even terzijde.

2 kleine sensoren op je duim + wijsvinger oid zou ook niet heel raar zijn.
'waar je naar kijkt' is geen control. Dat is net als hoe je nu de iPhone ergens naar richt.

Voor zover ik weet heeft ARKit nog geen hand gestures zoals bijv. de HoloLens dat gebruikt.
Daar kan je controls aan koppelen. Stel ik kijk naar een symbool links en knipper 2 keer langzaam met m’n ogen, daar kan software wel iets mee doen. Het is beperkt, sure.

Nee nu heeft het dat niet, maar het artikel heeft het over pas over 1.5 jaar oid. Dan zitten we al aan iOS 14 gok ik. :P
Dan zouden ze dus al verder zitten dan oculus en vive samen? Don't get your hopes up, als het op een vr headset zal lijken zal het eerder de psvr zijn.
Eyetracking zit nog volop in de works.
Waar je naar kijkt kan best een control zijn, in de HoloLens 2 wordt er op basis van waar je naar kijkt door een stuk tekst heen gescrolled.
First, it has eye tracking, so it knows where you're looking. This can be used to drive certain interactions; for example, scrolling a document when you're looking at the bottom of the page. The eye tracking hardware is also used to provide iris scanning biometric authentication.
Bron: https://arstechnica.com/g...eld-of-view-eye-tracking/
Ze zouden de Apple watch ook als besturing kunnen gebruiken.

Dan hoef je niet eens te kijken maar kan je op gevoel de watch gebruiken als besturing.
In de eerste instantie zul je veel traditionele 2D interfaces zien: gewoon een plaatje met pijltjes aan de zijkant en je kunt stippen (met je hand in de lucht). Ook heeft de magic leap nu nog een controller erbij, een soort vishengel/laser waarmee je heel makkelijk dingen op grotere afstand kunt manipuleren. Die vishengel is eigenlijk heel relaxt als je op de bank zit, dan hoef je niet steeds naar je virtuele objecten heen te lopen om ze met je handen op te pakken oid. Over eerstewereldproblemen gesproken :+ :D Hier een voorbeeld ervan. Beetje slechte kwaliteit, als je de bril ophebt is het een stuk realistischer.

Maar hand tracking bij AR brillen staat nu erg in de kinderschoenen. De hololens2 gaat daar wel verandering in brengen waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 9 maart 2019 00:41]

De hololens heeft hand-gestures die goed werken (consistent). Enige nadeel is dat je je hand voor de camera moet houden (op ooghoogte) om de gesture te laten detecteren. Ik zou persoonlijk dan liever een oplossing hebben die op heuphoogte kan worden gebruikt.
Geweldig nieuws! Welke fabrikant er mee komt boeit mij niets, als het een succes wordt komt er toch concurrentie, en dat is voor de consument alleen maar goed. Ik was de AR-bril al bijna vergeten, na de flop die de google glass was.
Die glass kan je amper AR noemen, HUD op z'n best.
Yes yes, dit is wat ik al een tijdje roep.
Eerst als accessoire voor de iphone.
Later stand alone.

Dit gaat voor een revolutie zorgen.
Gaming alsof je er in staat, productiviteit: je desk virtueel gevuld met allerlei zaken.

[Reactie gewijzigd door nils7 op 8 maart 2019 14:19]

Ik ben benieuwd wat het precies gaat worden. AR is zeker de toekomst maar ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat het met smart contacts pas echt immersive wordt, geen rare bril die agressie uitlokt als je hem opzet in een bar.

Misschien moet ik me maar eens gaan verdiepen in het bouwen van een AR-app, ik heb wel genoeg ideeën maar niet genoeg tijd om buiten mijn normale werk om er nog eens aan te werken
Stel je voor, dit in combinatie met Pokemon Go of het toekomstige harry potter wizards unite!
Is het niet ondertussen tijd om een bekende analist die vaak in het verleden goede voorspellingen gedaan heeft alleen maar bij zijn naam te noemen? Het wordt zo benadrukt in elk geruchten bericht dat iedereen ondertussen wel weet wie Ming-Chi Kuo is :p
Mijn eerste gedachte bij het lezen van Apple neemt ar bril.... Dacht ik aan een Apple Reality bril 8)7 my brain is acting strange today


Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door mugen4u1987 op 8 maart 2019 15:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True