Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist Kuo: Apple brengt ar-bril volgend jaar uit samen met andere merken

Analist Ming-Chi Kuo claimt dat Apple in het tweede kwartaal van 2020 zijn augmentedrealitybril uitbrengt. De fabrikant zou dat doen in samenwerking met andere merken. Mogelijk gaat het om vergelijkbare samenwerkingen als bij de Apple Watch.

Nieuwe concrete details over de ar-bril zijn er niet. Kuo geeft alleen informatie over de beschikbaarheid en de samenwerking met derden in het rapport dat is ingezien door de Chinese site MyDrivers. Voor de Watch werkt Apple samen met bedrijven als Nike en Hermes. Mogelijk is de genoemde samenwerking voor de ar-bril van vergelijkbare orde en heeft dat dus vooral te maken met het uiterlijk van de bril.

Analist Kuo zei in maart al dat Apple de bril 'binnen anderhalf jaar' in productie zou nemen. Het zou gaan om een ar-bril met een scherm en camera's om diepte in te schatten. De werking zou afhankelijk zijn van een iPhone, die vermoedelijk draadloos in verbinding staat met de bril.

Ontwikkelaar Steve Troughton-Smith ontdekte in september al dat de GM van iOS 13 duidelijke verwijzingen bevat naar de bril van Apple. Een tekstbestand geeft uitleg aan Apple-medewerkers hoe ze Stereo AR-apps kunnen gebruiken zonder in het bezit te zijn van de headset.

Er zijn al jaren geruchten over de komst van een ar-bril van Apple en ook concrete aanwijzingen. Apple heeft meerdere overnames gedaan van bedrijven die relevante techniek leveren. Zo kocht Apple headsetmaker Vrvana en Akonia Holographics. Ook is de Nederlandse vr-expert Arthur van Hoff in dienst bij Apple.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-10-2019 • 18:08

30 Linkedin

Submitter: juliank

Reacties (30)

Wijzig sortering
Ik mis een beetje de HoloLens van Microsoft, in dit verhaal, wat ik een puur AR bril vind en eigenlijk al kan wat @nils7 er mee wil doen.
Die is nu aan zijn tweede iteratie bezig. En dat is idd behoorlijk cutting edge techniek.
Ik verwacht niet van Apple dat ze in de buurt gaan komen van die tech.
Maar laten we eerst maar eens afwachten.
@dycell VR is trouwens niet echt een nieuwe technologie , dat bestaat al sins de jaren 80 maar we kunnen er nu wel meer mee.
Die is nu aan zijn tweede iteratie bezig. En dat is idd behoorlijk cutting edge techniek.
Ik verwacht niet van Apple dat ze in de buurt gaan komen van die tech.


Nou, als de patenten van Apple iets zeggen dan zijn ze al verder dan MS. De Hololens heeft een (bedroevende) kleine Field of View en Apple’s laatste patent laat meer dan een verdubbeling zien:
https://uploadvr.com/apple-ar-display-patent/

Uiteraard is het speculeren gezien beide producten niet echt in productie zijn maar Apple laat op iedere Keynote AR zien en hun AR platform zit ondertussen op versie 3:
https://developer.apple.com/augmented-reality/

VR heeft inderdaad al een history maar om dat nu echt VR te noemen.. pas als het in de handen van de consument beland begint het natuurlijk pas echt! En dat is ook het geval met AR. Apple heeft al honderden AR apps in de AppStore die de consument kan gebruiken inclusief hun eigen meetlint applicatie en namen als Ikea.
Een patent is het vastleggen en beschermen van een idee en heeft niks te maken met hoe ver Apple technisch is.
Uiteraard is het speculeren gezien beide producten niet echt in productie zijn
Nee, een patent is het vastleggen van een of meerdere implementaties van een idee. Het idee zelf kun je niet patenteren. Natuurlijk proberen bedrijven hun patenten zo ruim mogelijk te definiëren zodat ze een groot aantal mogelijke implementaties daarmee afdekken, maar het idee aan zich is hier niet mee gepatenteerd.
Waarom zou Apple niet in de buurt kunnen komen? Hun Chipset behoort al tot de best van de markt, en ook de Apple Watch is of je het nou leuk lijkt of niet een degelijk product. Dus ik zie geen reden dat ze een VR set uitbrengen doe niet voldoet aan de Apple standaard. Hel is tenslotte een bedrijf met high tech producten, dus ik verwacht geen half afgewerkt product. Dat de Antenna Gate zo slecht afliep dat willen ze zich geen 2e keer op de hals halen.

Zie wat er is gebeurd met hun draadloze oplaadmat, die hebben ze gewoon teruggetrokken omdat het niet aan hun standaarden voldeed, en dat is wellicht de beste keuze geweest om geen slechte reclame voor hun producten te maken.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 9 oktober 2019 20:16]

Ik vind het bizar dat jij nu al weet dat Apple niet in de buurt zal komen van de Hololens. Het verschil tussen Apple en andere bedrijven is nochtans dat je bij Apple nooit weet wat ze aan het maken zijn tot het in productie gaat. Misschien ook eens kijken naar het verleden en opmerken dat Microsoft al meerdere keren een product op de markt bracht jaren voor dat Apple het product volledig verfijnde en een veel beter product op de markt bracht. Denk maar aan de tablet, jaren was MS er al mee bezig er waren al toestellen voor de industriële sector maar de tablet sloeg pas aan toen Apple met de iPad kwam.

Als het op technologie aankomt is het vooral Apple die die technologie weet te vertalen naar de consument. Dat is een pak belangrijker dan hoe cutting edge een technologie mag zijn.
Heb er hoge verwachtingen van :)
Maar vrees dat het TE vroeg zal zijn maar wat zou het fijn zijn om fysiek achter een leeg bureau te zitten maar virtueel je werkveld van Excel extra groot voor je te hebben, een notitie blokje rechts van je met een virtuele pen of toetsenbord en virtueel kalendertje wat je beet kan pakken :) en voor je kan houden om details van je agenda te zien.
Berichten die pop uppen in een oog hoek en je voor je kan slepen.
Lekker browsen zonder dat iemand dat ziet.
Google Earth echt voor je te hebben en er in te duiken.

Laat de virtuele koe met z'n virtuele leer maar weer terug komen voor wat bekleding dan ;)

Maar ik vrees dat ik te veel verwacht :+

[Reactie gewijzigd door nils7 op 9 oktober 2019 18:16]

Ik denk dat jet het eerder over VR hebt me deze verwachtingen, voor de nabije toekomst toch. Maar misschien heb ik het mis. Oculus is naar een virtuele werkplek aan het werken (toch Facebook reality labs), zodat je je thuis kantoor kan verbinden met anderen over heel de wereld.
Vr is compleet los van de echte wereld, ar is een toevoeging aan de echte wereld. Met ar zou je heel mooi een soort virtuele werkplek kunnen creëren. Een beetje zoals dat systeem van Iron man, maar dan alleen zichtbaar voor de brildrager. Met vr kan het ook wel, maar dan creër je een compleet andere omgeving, zonder dat je dan interactie aan kunt gaan met de echte wereld.
Maar ik vrees dat ik te veel verwacht :+
Het wordt ook een 1.0 product.

De oorspronkelijke iPod, de iPhone 2G, de Macbook Air Early-2008 en de Apple Watch 0-series. Allemaal producten waar je beter af was, als je minstens 1 iteratie wachtte.

Ook voor een AR-bril zal het nagenoeg onmogelijk zijn voor Apple om alles in 1x goed te krijgen.

Ik ben erg enthousiast over deze productcategorie, zeker vanwege het track record van Apple met zaken als Watch en Airpods, maar zal 2x nadenken over aanschaf van de 1ste generatie.
Zolang het meer Hololens dan Google Glass is, ben ik tevreden.
Ja, AR en VR zijn complexe nieuwe technologieën. Deze zaken hebben jaren nodig voordat ze echt revolutioneer zijn. Dat zie je goed terug bij VR, de potentie is enorm maar de techniek heeft tijd nodig.

Apple pakt het echter weg goed aan ze het gaan aanvoeren met meerdere leveranciers zoals ze deden met de Apple Watch. Eerst als mode / fitness accessoire en steeds verder uitbreiden tot een universeel hulpmiddel.
Maar ik vrees dat ik te veel verwacht :+
Volgens mij valt dat best mee, mits je jou voorstelling ietwat aanpast.

Stel je voor dat je simpelweg een Mac Mini hebt, zonder scherm, en een AR-bril, die een scherm voor je neus tovert. Dan kun je gewoon een scherm zo groot als je wilt met MacOS tevoorschijn tovert, die je simpelweg bedient met je toetsenbord en muis.

Uiteraard zal er daarnaast nog wel een goeie user interface nodig zijn om dingen te kunnen doen zonder extra apparaat. Hier kan ik mij nog geen voorstelling van maken van hoe dit goed en net zo makkelijk als een iPhone zou moeten werken, maar ik hoop dat Apple ons daarin kan verrassen.
Natuurlijk is het -waarschijnlijk- een niche product, maar juist in het onderwijs zijn er vele mogelijkheden voor dergelijke producten.
Het is niet te vroeg omdat je de komende generatie daarmee kunt gaan voorbereiden op de toekomst wat nu ook al mondjesmaat met de hololens gebeurd. En aangezien het onderwijs altijd achterloopt kan het niet vroeg genoeg mogelijk zijn om de mogelijkheid te hebben er gebruik van te kunnen maken.
Zeer benieuwd! :) Denk alleen dat de prijs wat aan de hoge kant zal gaan zijn, zoals de Pro Display XDR. :?
Het Prodisplay XDR kost een fractie van concurrerende schermen. De iPad zou $ 5000,- gekost hebben zonder de superstrakke logistieke operatie van Tim Cook destijds en de AR glasses zullen afhankelijk van hun doelgroep netjes geprijsd worden; lees niet duurder dan een heel groot deel van de doelgroep kan/wil betalen. Gezien de cutting-edge tech die ervoor nodig zal zijn zou ik een prijs van €500-600,- acceptabel vinden en hoger dan $ 1000,- zou ik zeker niet verwachten als ze het op de massa richten.
Ik duik er meteen boven op als ze onder de US$1500 verkocht gaan worden. Maar ik verwacht er ook business mee te gaan trekken.
Ik ben tegenwoordig meer bezig met AR brillen en eigenlijk beginnen ze pas nu qua FPS en accuduur een beetje te komen waar ze zijn. Dit alles vaak nog met Snapdragon die natuurlijk qua batterij- en CPU performance achter loopt bij de Apple Watch, dus er is echt een “iPhone” moment mogelijk met AR brillen waarbij de software en hardware goed genoeg zijn voor een commercieel breed inzetbaar product.
De Apple watch is JUIST geen hoogvlieger wat betreft batterijduur. Ik hoop dat ze dit beter voor elkaar krijgen met een AR - bril. Onderweg met een powerbank die aan je hoofd bungelt is geen gebruiksgemak.
Verwacht niet dat de AR-bril de hele dag gedragen wordt. Hooguit een paar sessies van een half uur tot een uur achtereen, dat max een paar keer per dag. Ik verwacht een accuduur van max 3 uur bij de eerste versie.
Ben benieuwd, een maandje ofzo terug in Toronto bij een demo-winkel een AR bril geprobeerd (weet het merk zo niet meer, concept leek op Google Glass) maar je moet een beetje scheel kijken ofzo, voordat je daadwerkelijk scherp ziet wat je notificatie nu is.

Ze hadden ook een grote spiegel waarop ze het zelfde projecteerden, dat vond ik dan wel weer tof en daar kon je ook normaal naar kijken.
Laat ik mezelf belachelijk maken met een voorspelling.

Er komt helemaal geen Apple AR bril. In ieder geval niet in de komende jaren.

Het hele concept is veel te onzeker. Het is niet erg waarschijnlijk dat massas mensen een bril gaan dragen. Voor een niet-bril drager is een bril dragen niet prettig, een last. Brillen zijn ook bijzonder complex om passend te maken, niet voor niets worden ze afgemeten en afgesteld per individu. Brillen hebben ook een mode aspect, hoe ga je dat verzorgen? Batterijduur is een ander probleem, WEER een apparaat om op te laden.

Tegenover die last staan te weinig voordelen. Ik kan niet in het lab kijken van Apple maar veel meer dan object info op je vizier plempen is er niet, en wat simpele games. Apple heeft ook niet a la Google de enorme data verzamelingen om de toepassingen te ondersteunen.

En tot slot is er het maatschappelijk aspect. Alweer een stap verder in het onpersoonlijker maken van de echte wereld. Alsof we nog niet genoeg schermen en afleidingen hebben, sommige mensen zijn dit zat aan het worden.

Wat ik denk: Apple is gewoon wat aan het klooien met AR om er van te leren. Af en toe iets naar iOS brengen, wat dingen proberen. Meer niet.
Het zal een accessoire voor tijdelijk gebruik worden, net als een leesbril.
Voor de Watch werkt Apple samen met bedrijven als Nike en Hermens! Hermes denk ik maargoed :)
Ik ben hier op tweakers nog niet de Tiltfive AR bril tegengekomen, ondanks dat hij al twee weken op kickstarter staat.
Zij gebruiken twee mini HD led projectors, en reflecteren het beeld via de lenzen in de bril richting een speelbord voorzien van reflecterend materiaal (denk aan het materiaal wat ze op verkeersborden en hesjes gebruiken), door dat het beeld ontstaat op de plek waar het gereflecteerd word (het bord), is je field of view veel groter dan bij (alle andere?) systemen, waarbij er een LCD op enkele centimeters van je oog zit.

Field of view is 110 graden. Tracking van het hoofd en speelboard gaat dmv cameras in de bril en markers op het speelbord. Gewicht is slechts 85 gram.
En het mooie is dat je met meerdere personen naar het zelfde bord kan kijken, en toch je eigen view hebt.
Zoals jullie begrijpen ik ben erg enthousiast :)

https://www.kickstarter.c...bletop-gaming/description
Dat Tilt Five spel scenario ziet er erg gaaf uit!
Als de Apple en Kickstarter voorspellingen kloppen dan zullen ze zo’n beetje gelijktijdig op de markt verschijnen.

Als Apple een AR bril uitbrengt dan is dat meteen deels een concurrent voor de Tilt Five.
Op basis van de AR games die Apple in haar presentaties heeft laten zien lijkt me de stap naar tabletop games zoals Tilt Five presenteert goed mogelijk met een Apple AR bril.
Zelfs vrienden zonder AR bril kunnen dan nog meekijken of spelen met het spel via hun iPhone/iPad.

1 tip met betrekking tot Kickstarter projecten: vraag jezelf af of je het qua geïnvesteerde geld erg zou vinden als het product nooit geleverd wordt, of als het eindproduct niet de eigenschappen krijgt waar je op hoopt.

Na een aantal slechte ervaringen met Kickstarter projecten, (en wat inzicht in hoe het er achter de schermen van projecten aan toe kan gaan) koop ik nu zelf liever het duurdere eindproduct zodra het echt bestaat en in de winkel ligt. Dat is goedkoper als ik het ‘investeerdersrisico’ meeweeg.

Die afweging is voor iedereen en per project anders natuurlijk, maar omdat het hier om serieuze bedragen gaat toch even die opmerking 😅
Een paar jaar terug heeft de co-founder Jeri Ellsworth, de CastAR bril op kickstarter gehad. Dat project is helaas door silicon valley investeerders om zeep geholpen.
Hier een podcast waar ze vertelt hoe het er toen aan toe ging (aanrader!)
https://theamphour.com/tag/jeri-ellsworth/

De backers op kickstarter zijn gelukkig gecompenseerd, en hebben hun inleg terug gehad.

Nadat CastAR failliet was verklaard, heeft Ellsworth de IP en patenten opgekocht, en heeft ze met een klein groepje een doorstart gemaakt. Dit is uiteindelijk Tilt Five geworden.
Als je de CastAR bril en TiltFive brillen vergelijkt zie je ook grote overeenkomsten.
Echter de technologie is veel verfijnder geworden. De micro projectoren zijn in twee jaar veel kleiner geworden, en waar je eerst nog een soort puck op de bril moest aansluiten, gebeurt de processing van het beeld (berekenen van L/R beeld, en positie van hoofd voor het spelbord dmv de camera) nu in een DSP op de bril zelf.

Het loopt al snel op qua prijs als je drie brillen wilt, en een speelbord, maar als je het vergelijkt met wat de andere brillen kosten, dan valt een prijs van $299 wel weer mee.
Inderdaad apart dat er zo weinig aandacht voor dat project is. Wat ik uit de verschillende interviews heb kunnen uitvogelen is dit ding veel indrukwekkender is dan veel mensen realiseren. Dit zou wel eens eindelijk computer monitoren kunnen vervangen door iets beters. Vooral het YouTube filmpje van Tested, link op hun kickstarter, is indrukwekkend.

Ik ben minder geïnteresseerd in de spellen als in de meer praktische toepassingen, zoals 3d visualisatie, onderwijs, modelleren. Al was het alleen maar mogelijk om een nauwkeurige preview van mijn 3d prints zou kunnen zien, zou het geld al dubbel en dwars waard zijn voor me.

Van concurrentie van de grote jongens zoals Apple, Magic Leap etc, is eigenlijk geen sprake. Verwarring is denk ik veroorzaakt door de marketing van Microsoft HoloLens en MagicLeap die compleet onrealistisch en onhaalbaar waren. Beide lieten filmpjes zien waar hun producten compleet ongeschikt voor zijn, zoals minecraft overal in je huiskamer of FPS in het geval van magicleap. Nu hoor je beide hier ook niet meer over.

De twee dingen waar ik het meest van onder de indruk ben bij TiltFive zijn de veel lagere systeemeisen dan alle concurrenten en de correcte scherptediepte voor alle afstanden. Ze hebben in de bril zelf een upscaler die de framerate van het 3d-spel/programma loskoppelt van de projectie die altijd op 180Hz per oog draait en de headtracking die altijd op 1000hz werkt. Blijkbaar zien zelfs stilstaande beelden er bij niet al te extreme bewegingen correct 3d uit. Snap nog niet hoe het hun wel lukt correcte scherptediepte te hebben op alle dieptes, waar niemand anders van de techgiganten dat gelukt is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True