Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple koopt mixed reality-headsetmaker Vrvana voor 30 miljoen dollar'

Volgens TechCrunch heeft Apple het bedrijf Vrvana overgenomen voor circa 30 miljoen dollar. Het bedrijf is de maker van de Totem-headset, een vr-bril die dankzij camera's ook de buitenwereld kan weergeven. Er gaan al langer geruchten dat Apple werkt aan een eigen ar-headset.

De informatie is afkomstig van twee bronnen met kennis van de deal, meldt TechCrunch. Beide bedrijven gaven geen reactie op vragen van de site. Het is onduidelijk welke technieken Apple door de overname in handen krijgt, omdat het enige bekende product van het in het Canadese Montreal gevestigde Vrvana de mixed reality-headset Totem is.

De Totem-headset is uitgerust met een 1440p-oledscherm dat beelden van de buitenwereld weergeeft met een fov van 120 graden via camera's aan de buitenkant. De headset kan zowel voor vr als ar ingezet worden en biedt 6DoF. Tom's Hardware publiceerde eind vorig jaar een hands-on van een prototype van de bril.

Er gaan al langer geruchten dat Apple aan een eigen headset augmented reality werkt. Volgens informatie van Apple-insider Mark Gurman wil het bedrijf in 2020 met een headset komen dat op een eigen besturingssysteem draait. Deze planning zou echter nog kunnen veranderen.

Dit jaar presenteerde Apple een sdk voor augmented reality onder de naam ARKit en ceo Tim Cook heeft eerder aangegeven dat hij toekomst ziet in augmented reality. In november vorig jaar verscheen een gerucht dat Apple werkt aan een ar-bril die draadloos verbonden kan worden met een iPhone.

Totem-headset van Vrvana

Door

Nieuwsredacteur

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Goede berichten. Meer innovatie op AR en VR gebied graag.
Maar dan zie je toch juist niet graag dat bedrijven worden opgekocht? :X
Denk dat Apple meer geld en capaciteit heeft om te innoveren dan een kleine club.
Dat snap ik wel, maar als je alle start-ups/kleinere fabrikanten koopt die interessante dingen hebben, dan denk ik dat dat de innovatie nou niet ten goede komt.

Soms komt innovatie juist om de hoek omdat je niet al het geld en mankracht hebt zoals Apple dat heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 22 november 2017 12:38]

Veel startups kunnen niet verder innoveren door gebrek aan middelen. Dan kan je 2 dingen doen: proberen investeerders binnen te halen of jezelf verkopen. Beide hebben hun voor- en nadelen.
Volgens die logica was de iPhone en iPad nooit gekomen. In werkelijkheid was het zo dat tot die tijd er geen behoorlijke alternatieven op de markt waren.
"Volgens die logica", volgens mij is het niet een hele gekke gedachtegang hoor. ;) Het heeft uiteraard 2 kanten maar het per definitie goedkeuren van overnames is net een stap te ver. Als we alles maar opkopen, ontstaat er namelijk geen concurrentie.

Een leuk voorbeeld is Snap Inc. dat Snapchat niet wilde verkopen aan Facebook. Resultaat? Facebook, Instagram en WhatsApp hebben nu allen dergelijke features ge´mplementeerd, waar Instagram het momenteels zelfs lijkt te gaan 'winnen'.
Daarom doet Apple het pas wanneer de markt al bewezen is inderdaad!
Dat zou je verwachten maar het tegendeel is waar. Apple gebruikt techniek door overnames en het inkopen van onderdelen van andere bedrijven dat doen ze al sinds mensenheugenis.
Dit doen ze helemaal niet sinds mensengeheugenis. Apple doet zelfs een pak minder overnames dan de andere FANG bedrijven.
Apple zit biet voor niets op een gigantische berg geld waarmee ze geen blijf weten (ok, als je helemaal volledig wil zijn staat dat geld niet op een US account dus om overnames in US te doen kunnen ze het toch niet gebruiken zonder te worden belast)

Ten tijde van Jobs was het zelfs helemaal niet gebruikelijk om overnames te doen en zelfs patenten aan te vragen. Het is de markt die ze hier min of meer gedwongen hebben.

Het inkopen van onderdelen bij andere bedrijven is tegenwoordig normaal, en doen zelfs giganten als Samsung om oa risicos te spreiden.
In de garage schroefden Wozniak en Jobs al PCtjes in elkaar met bestaande onderdelen. Die filosofie hebben ze nooit verlaten. Apple heeft geen fabrieken, kopen technieken en laten devices elders fabriceren of kopen gewoon weg onderdelen bij Samsung om maar wat te noemen.
Apple is de enige gigant die dit doet op dergelijke schaal. Dat je Samsung aanhaalt is me een raadsel als er een veel onderdelen produceert voor eigen productie maar ook voor derden, dan is Samsung het wel.
Apple kennende worden alle producten die Apple uitbrengt Apple ecosysteem only.
Dus ik zie dit bericht niet geheel positief.
Zoals het tot nu toe met elk platform ooit is gegaan...
Wat zou daar dan per definitie nadelig aan zijn? Er zijn heel veel bedrijven die worden opgekocht maar nog 100% zelfstandig kunnen werken met alle mogelijkheden om te prototypen, onderzoek te doen etc. Je kan geen VR project starten met extern kapitaal. Soms willen ondernemers opgekocht worden zodat ze hun droom willen uitwerken. Je kan echt geen VR-AR hardware bouwen zonder de nodige funds.

Als je al 30 miljoen euro waard bent wil zeggen dat er al stevig was ge´nvesteerd waardoor je founders sowieso al hun het grootste aandeel hebben moeten verkopen aan derden.
Maar ook zijn er heel veel bedrijven die opgekocht worden, waarna het project na een tijd in de kast wordt gezet of zelfs vrijwel meteen komt te vervallen. Het heeft allemaal 2 kanten. Ik ben verder echt niet tegen bedrijven overnemen, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het in dit geval ook niet specifiek over wat Apple nu heeft gedaan, maar meer dat het echt niet altijd per definitie goed is. :)

Zo kan ieder bedrijf met de nodige centen simpelweg een bedrijf overnemen, het dusdanig weten te verpesten dat het uiteindelijk flopt. En ja, ook dat gebeurt helaas. Soms nemen bedrijven andere bedrijven over en verdwijnt de passie en liefde die er oorspronkelijk in zat, en is dat project wat ooit zo veelbelovend was gewoon de nek omgedraaid.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 22 november 2017 21:16]

Lijkt me een koopje als je hoort wat voor bedragen er meestal gepaard met acquisities in die sector.
Dat kan je uit het artikel helemaal niet afleiden. Wie weet hebben ze 100 miljoen euro schulden, draaien ze al jaren miljoenen verlies of is het Apple enkel om bvb klanten, contacten of personeel te doen.
Vaak zitten dit soort bedrijven te wachten tot een speler met een grote zak geld ze opkoopt voor het talent of wat patenten en hebben ze niet echt serieuze plannen voor het uitbrengen van een eigen product.
Ik wacht al maanden totdat iemand mijn patenten opkoopt!
Nog te radioactief om aan te raken wellicht?
De Totem-headset is uitgerust met een 1440p-oledscherm dat beelden van de buitenwereld weergeeft met een fov van 120 graden via camera's aan de buitenkant.
Voor AR lijkt me dit echt onzin. Ik ga daarvoor niet op een beeldscherm kijken, maar wil beelden geprojecteerd op de ECHTE wereld die ik zelf zie met grotere FOV en resolutie zie. Voor VR prima dat je tussendoor ook de echte wereld kan bekijken zonder de bril af te doen, maar voor AR moeten ze dan lijkt mij wel een ander model op de markt brengen.
Het zou wel eens noodzakelijk kunnen zijn om met een camera te werken ipv een doorzichtig scherm. Simpele dingen kun je nog “erbij projecteren” maar voor realistische rendering van extra voorwerpen inclusief schaduw en zo lijkt het me bijna onmogelijk met een transparant scherm.
Dit gaat de iPhone vervangen, mark my words.
Misschien eerst als een accessoire er voor als ze bril stijlvol willen laten.
Dat denk ik niet. Er zijn zoveel situaties te bedenken waar dit niet zal werken of gewenst is.
Op het werk, in uitgaansgelegenheden of eigenlijk wel in je gehele sociale leven.
Of gewoon in het verkeer :)
Hoe kan een bril een telefoon vervangen. Totaal andere use cases.
Zie de promo videos van de Hololens.
4k minimum pls en als pc het niet trekt resolutie terug schroeven.
zo kan je video's wel 4k bekijken en dan beperk je niet de rest of de toekomst..
Als Apple met een AR headset komt, denk ik dat het meer in de richting van Microsofts Hololens is, een opzichzelfstaand apparaat, niet iets wat je op de computer aan moet sluiten.
Vraag is natuurlijk wel hoe ze het ding van power gaan voorzien. Tuurlijk de A11 Bionic is een bloedsnelle SOC maar AR heeft gewoon flink rekenkracht nodig. En ik denk dat als ze een standalone bril ervan willen maken dat ze gewoon tegen limitaties aanlopen wat betreft plaats en warmte ontwikkeling.
Als het 2020 wordt zijn we natuurlijk weer 2 jaar verder. Mogelijk dat er in een bril ook wat meer ruimte is voor koeling, misschien een koelblokje ofzo.
Je snapt mn punt niet. Ook over 2 jaar lopen ze tegen dezelfde limitaties aan. Als je de bril groter maakt word hij zwaarder dus slechtere User experience. Er zit op zn bril gewoon te weinig plaats om er veel in te stoppen. Kijk maar naar de Holo lens zelf. Prachtig apparaat maar het ding was gewoon niet snel en werd aangevoerd door een low end Intel CPU. Je zit hier gewoon met limitaties waar je omheen moet werken. Maak je het ding langzamer om de warmte ontwikkeling binnen de perken te houden, of maak je het ding dikker/ zwaarder om hem sneller te maken.

Hoe je het ook went of keert in beide gevallen verlies je User Experience.
Heb je wel eens een smartphone bekeken van dichtbij en het gewicht gevoeld?
Microsoft heeft roch AR en mixed Reality? Evenals VR...

Mixed reality is iets anders dan AR.
Mixed reality is gewoon marketing. Het is niet meer dan een verder ontwikkelde versie van AR. AR staat immers voor het mixen van echte beelden met virtuele beelden. Het wordt nu MR genoemd omdat het verder gaat dan eenvoudige informatie zoals in Google Glass wordt weergegeven en complexe 3D-beelden met de echte wereld mixt. Maar eigenlijk is het dus niets meer dan een verbeterde vorm van AR. Correct me if I'm wrong.
Mixed reality brillen van Microsoft zijn momenteel eigenlijk virtual reality brillen en niks meer. Echter willen ze naar mixed reality toe en hebben ze het platform al zo genoemd. Veel onduidelijker en onwenselijke kan het niet naar mijn mening.
Apple heeft helemaal geen VR of MR brillen, dus kan je ook niets zeggen over de specs 8)7
Heb je bronnen en specs die verwijzen naar de Specs van de Apple Bril?
"Apple gaat Microsoft achterna die dit al heeft".

Nee. Als we dit artikel moeten geloven, gaat Apple waarschijnlijk de richting uit van ofwel een standalone bril, ofwel een bril die communiceerd met een iPhone.

Een mobiele bril dus. De voorbeelden die je aanhaalt zijn dedicated en vereisen een dikke PC. Totaal ander concept.
Ik weet niet of dit wel aanslaat bij mensen want het is nog steeds niet mainstream ik zie nog weinig mensen die het echt gebruiken.
Apple is toch echt wel het schoolvoorbeeld van bedrijf welke een reeds op de markt bestaand product zeer snel kan laten aanslaan.
En hoe veel moet zo'n Mixed Reality bril van Apple uiteindelijk wel niet gaan kosten? :o
Ik verwacht een prijs boven de 1.500 a 2.000 euro.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 23 november 2017 07:55]

Iets is duur of kost veel. Iets “kost niet duur”.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*