Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DigiTimes: Apple heeft plannen voor een ar-headset in de ijskast gezet

Apple heeft zijn project om een headset voor augmented reality te ontwikkelen tijdelijk stilgelegd en het projectteam ontbonden, claimt DigiTimes. Het bedrijf zou de tijd mogelijk nog niet rijp achten voor zo'n headset.

DigiTimes baseert zijn bericht op informatie van bronnen in de supplychainindustrie. Die leveranciers, waaronder het Taiwanese Quanta, zouden eerder wel leveringsverzoeken voor een ar-headset hebben ontvangen en prototypes hebben gezien, maar het zou om kleinschalige r&d-productie zijn gegaan. Apple zou het project nu stilgelegd hebben.

Het bedrijf zou zijn research & developmentactiviteiten verlegd hebben naar projecten die meer kans hebben om tot daadwerkelijke producten te leiden, luidt de claim. Het team dat werkte aan de headset zou in mei ontbonden zijn. DigiTimes heeft een wisselvallige geschiedenis wat Apple-geruchten betreft. De site heeft bewezen goede bronnen binnen de Taiwanese techindustrie te hebben, maar zit er ook soms naast met geruchten.

Het is bekend dat Avi Bar-Zeev in januari Apple verlaten heeft. Hij is één van de bedenkers van de HoloLens van Microsoft en begon in 2016 bij Apple om het ar-team te leiden. In het verleden berichtten de bekende Apple-watchers Ming-Chi Kuo en Mark Gurman al over de plannen van Apple om een ar-headset uit te brengen. Zij meldden dat het bedrijf meerdere prototypes ontwikkeld had en ernaar streefde de headset als iPhone-accessoire uit te brengen en te voorzien van rOS, het reality operating system. Het is opvallend dat een rapport van Ming-Chi Kuo uit maart van dit jaar nog sprak van de start van de massaproductie in de lente van volgend jaar voor de ar-headset van Apple.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-07-2019 • 14:36

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Misschien wilde Apple gewoon zien wat de rest van de industrie te bieden heeft. Een soort marktonderzoek. En vervolgens gewoon lekker inhouse R&D’en.
AR is voorlopig een constant groeiende markt en wanneer de hololens2 een beetje gemeengoed is zullen er steeds meer mensen de potentie van AR gaan inzien.
Apple weet wel dat een meer directe integratie met de mens de toekomst is, maar hoe die precies vorm gaat krijgen weet niemand nog echt zeker. Een paar AirPods met een Apple Watch is voor best een aantal taken al bruikbaar maar op een gegeven moment wil je toch dingen zién. Maar of dat met een "gekke" bril op je hoofd rondlopen dag en nacht nou het antwoord is voor de massa weet ik niet. De smartphone en -watch waren wel een instant fit, daar keek niemand raar van op (eigenlijk nu pas realiseren we ons de impact).

In de industrie werkt het al prima, ik ben bezig met een mooi project met smartglasses en WebRTC op dit moment wat echt een hoop dingen makkelijker gaat maken. Maar er is wel een verschil tussen een monteur of ingenieur die met zo'n ding rondloopt op de werkplaats om iemand mee te laten kijken of dat je daar de hele dag meer rondloopt inclusief je vrije tijd.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 12 juli 2019 15:49]

Ik ben het volkomen met je eens. Persoonlijk geloof ik niet zo in apparaten die je continu fysiek moet dragen, in ieder geval niet voor de mainstream consument. Een horloge is geen probleem, maar een bril is toch wel echt even iets anders, terwijl ik nog weinig baanbrekende functies heb gezien van producten die reeds zijn verschenen. Dat is in mijn ogen ook een van de redenen waarom Google Glass nooit een succes is geworden. Het is handig dat je in je ooghoek een notificatie ontvangt of kan zien waar je heen moet rijden/lopen, echter is dat voor mij onvoldoende reden om continu een bril te moeten dragen.
Precies de reden waarom ik geen VR-spul heb en ook niet geloof dat dit een succes gaat worden in de huidige vorm - je hebt pylons nodig, een omslachtige headset en allerlei bekabeling om je heen om het aan te sturen.

Wellicht dat er in de (hopelijk niet al te verre) toekomst een manier zijn om dit te projecteren. Of misschien, ooit, een daadwerkelijke lens die je op je oog plakt en een AR kan tonen?
Volgens mij heeft Oculus er al een waarbij de sensoren zitten ingebouwd, zodat je geen externe tracking nodig hebt. Daarnaast heeft HTC al een draadloze bril, dus ik denk dat die problemen spoedig zullen worden opgelost. Ik hoop dat dit ook de populariteit ten goede zal komen. Ben zelf in bezit van een PSVR en het voegt echt wat toe als het goed wordt toegepast.
Jammer, Apple doet het best goed op AR gebied met z'n ARkit .. da's toch best wel een lekker stukje techniek.
Jammer, Apple doet het best goed op AR gebied met z'n ARkit .. da's toch best wel een lekker stukje techniek.
Veel potentie, maar veel teveel drempel vanuit een business oogpunt.

Een stukje software in bestaande hardware gieten, waar al een gigantische installbase beschikbaar is tov mensen moeten overtuigen nieuwe hardware te kopen? Een product dat overigens veel meer een luxe product is en waarschijnlijk veel minder marge op gaat zitten. En dan moet Apple nog iets verzinnen waarom de headset +/- 50% duurder is, zonder dat dit heel duidelijk wordt uit specificaties. Dan wordt het een luxe ++ product en een though sell.

Apple stapt denk ik niet zo snel in compleet nieuwe race, tenzij er miljarden binnen te harken zijn. En niet alleen op 5 jarige termijn. Liefst al wat eerder. En zo groot is die markt nog lang niet.

Of je moet echt met een nieuwe 'communicatie game changer' komen, die iedereen moet hebben. zoals die lenzen uit black mirror ofzo.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 12 juli 2019 15:10]

Ik denk dat Apple geen moeite zal hebben om aan consumenten uit te leggen waarom de headset "50% duurder" zou zijn want het is 50% duurder dan wat? Dat vraag ik niet aan jou maar aan de consument. De consument heeft geen referentiekader om een prijs te plakken. Moest Apple met een AR headset komen zou het unieke mogelijkheden naar voor brengen die concurrenten niet kunnen hebben zonder een nieuwe headset te produceren. Een voorbeeld van zo'n feature is Touch ID of Face ID. Het heeft de concurrentie een tijd gekost om deftig werkende vingerafdrukscanners in hun toestellen te krijgen. Ze liepen daar in jaren vooruit op de concurrentie. Face ID is nog geen enkele concurrent gelukt. Bij AR zullen ze ook wel gezocht hebben naar mogelijkheden waar hun concurrenten in achter lopen. Ik denk dat ze daar op de limitaties van hardware en design zijn gestoten.
Die denk ik ook. Natuurlijk zal Apple de markt in de gaten houden, en er zullen ook vast een paar mensen de technologie volgen zodat Apple up to date blijft qua kennis. Maar als Apple net als mij de overtuiging heeft dat een brede adaptie door de consument er voorlopig niet in zit dan heeft het voor hen geen nut om daadwerkelijk te ontwikkelen voor productie
Volgens mij gaat de eerste doorbraak dan ook niet voor consumenten zijn, maar meer in de professionele markt om zo de werkzaamheden te augmenteren. Van automonteur tot topchirurg, bijna alle beroepen behalve standaard kantoor banen kunnen wel baat hebben van geaugmenteerde informatie in de context waar je handelingen plaats vinden.
Voor de AR headset zou ook een eigen RealityOS ontwikkeld worden. Dat wordt het onderscheidende waardoor de bril meer zal kosten dan de concurrentie.
3d-bril brak ook maar niet door. Apple is verstandig bezig met de huidige stand van de techniek.
Het is wel een leuke grafiek, maar er is natuurlijk geen garantie dat de ontwikkeling van een technologie echt zo'n traject volgt. Er zijn genoeg technologieën die gehypet werden en waar veel in geïnvesteerd werd maar toch hopeloos faalden.

Het is eigenlijk alleen een achteraf-verhaal dat je op sommige ontwikkelingen kunt plakken, niet een daadwerkelijk traject waar je kunt aanwijzen waar een technologie zich op dit moment bevindt.

[Reactie gewijzigd door city17 op 12 juli 2019 15:01]

Nee maar dat staat ook in dat artikel, lang niet alle mislukte technieken krabbelen weer op en vinden hun uiteindelijke (niche) markt.
er is natuurlijk geen garantie dat de ontwikkeling van een technologie echt zo'n traject volgt. Er zijn genoeg technologieën die gehypet werden en waar veel in geïnvesteerd werd maar toch hopeloos faalden.
De grafiek geldt voor technologieën die (uiteindelijk) wel slagen.
Hmmm. Qua hype vind ik AR nu pas op gang komen.
Nou ja, we hebben al een aardig circus gehad met Layar en die Google bril. Zo jong is die hype ook weer niet.
Was dat nou echt AR? Mijn inziens waren dat HUDs.
Nee dat was ook AR, zeker Layar, in mindere mate Google Glass.
De huidige generatie AR kenmerkt zich toch echt door de plaatsing van virtuele objecten in de echte wereld. Daar was in de tijd van Layar en Google Glass geen sprake van.
Met Layar zeker wel hoor.
BeschrijvingLayar is een in Nederland opgericht bedrijf dat mobiele toepassingen voor augmented reality maakt. Layar werd opgericht in 2009 door Raimo van der Klein, Claire Boonstra en Maarten Lens-FitzGerald.
Nee hoor. Op geen enkele manier werd ook maar 1 berekening uitgevoerd om objecten geloofwaardig in de echte wereld te plaatsen.
Nou jou definitie en de algemene definitie van AR raken elkaar niet begrijp ik. Prima hoor dan vind jij van niet 8)7
Layar was een headsup weergave die obv gps en kompas (kijkrichting) bolletjes liet zien als overlay op de viewport van je camera met daarbij de afstand tot die bolletjes. Baby AR.
Je begrijpt dat je "reality" op meerdere manieren kunt "augmenten", toch? Dat kan inderdaad door objecten te plaatsen, maar dat kan ook door informatie over bestaande objecten te tonen terwijl je er naar kijkt, en vaak is het een combinatie van beide; AR measurement apps bijvoorbeeld.

Overigens was Layar in 2009 al bezig met objecten plaatsen, zie bijvoorbeeld:
https://thenextweb.com/au...aphics-augmented-reality/ - Hier kwamen ongetwijfeld berekeningen aan te pas om de objecten enigszins geloofwaardig te plaatsen. We hebben het over 10 jaar geleden; de techniek heeft enorme sprongen gemaakt, maar het plaatsen van objecten is dus niks nieuws.

https://www.youtube.com/watch?v=14QYyPbb0cg - Hier zie je bijvoorbeeld hoe een magazine ge-augment word door Layar en dat alles correct geplaatst word.

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 13 juli 2019 07:36]

Zodra iedereen op het schoolplein een ar/vr bril draagt is het een hype, anders niet.
Behalve als AR enkel beschikbaar is op smartphones.
Tegenover AR (dat maar niet uit het dal geraakt) kan je ook VR brillen aan deze grafiek koppelen. Deze zitten wat verder in een second & third generation. Ik zou durven stellen: Aan het begin van 'Climbing the slope'.

[Reactie gewijzigd door Waarez op 12 juli 2019 14:56]

Waar moeten we dan de VR hype uit begin jaren 90 plaatsen?
De oculus quest heeft in mijn opinie de climbing slope ingezet
Huh? Omdat Apple er niets mee doet?
Waren de verwachtingen echt zo hoog dan? Met VR toen Oculus enzo kwam destijds wel, maar met AR? Ik klik nu een keer maar normaal gesproken sla ik het AR nieuws over :P
Het blijft mooi dat cyclus zich toch altijd weer laat zien :)
Ik geloof er niks van dat Apple dit heeft opgegeven. Denk dat ze op zijn hoogst een specifiek pad gestopt hebben.

Een bekend verhaal voor de iPhone is dat er twee teams waren voor de software. Eentje onder leiding van Tony Fadell dat de bestaande iPod-software probeerde uit te bouwen. En een team onder Scott Forstall dat OS X geschikt voor mobiel probeerde te maken. (Die laatste won uiteindelijk).

Voor AR zullen er ook meerdere teams op hun eigen wijze een aanpak aan het ontwikkelen zijn. Dit klinkt mij eerder dat een specifieke hardware-aanpak is gestaakt, dan dat Apple volledig AR zou opgeven. Het is niet alsof ze stoppen met het doorontwikkelen van ARKit.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 12 juli 2019 15:03]

In het stuk gaat het ook specifiek over de headset, niet over AR als geheel.
Hmm, steve zou juist een vraag creëren! Ook zoals o.a. de smartphone.
Gratis reclame voor Apple. Die firma levert de krantensector niks op - als ik van de sector was zou ik hen gewoon doen dokken en dus verder doodzwijgen. Er is daar cash genoeg om de campagnes te financieren... Waarom is men zo dom? Ik snap dat niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True