Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe versie van Denuvo-drm lijkt gekraakt te zijn

Het lijkt erop dat de actuele versie van de Denuvo-drm ten prooi is gevallen aan de crackinggemeenschap. Deze week verscheen een gekraakte versie van Total War: Three Kingdoms die met 'Denuvo 6.0' beveiligd is op internet.

De groepering Codex meldt bij de publicatie van de crack van versie 1.1.0 van Total War: Three Kingdoms dat het de Denuvo-beveiliging heeft doorbroken. Meer specifiek meldt de groepering dat er geen officiële versienummers van Denuvo zijn, maar dat het zelf met v6.0 naar de laatste generatie van de drm verwijst.

Total War: Three Kingdoms kreeg vorige week de update naar versie 1.1.0 van de game en daarmee naar een nieuwe Denuvo-versie, schrijft DSO Gaming. Details over de kraak zijn verder niet bekend. Lang niet alle games met actuele versies van Denuvo zijn gekraakt.

Ook is niet bekend of, en hoe, SEGA gaat reageren. In het verleden verwijderden sommige gameuitgevers de Denuvo-drm na een kraak, zoals Bethesda met Rage 2, maar SEGA deed dit tot nu toe nog niet.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-07-2019 • 13:48

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
In het verleden verwijderden sommige gameuitgevers de Denuvo-drm na een kraak, zoals Bethesda met Rage 2, maar SEGA deed dit tot nu toe nog niet.
Dit is niet waar; Sega heeft meermaals Denuvo verwijdert uit zijn games: Sonic Mania, Yakuza 0 en Two Point Hospital.
Zie: https://pcgamingwiki.com/..._using_Denuvo_Anti-Tamper (De lijst hierover is een tijd terug van de Wikipedia-pagina over Denuvo verwijdert.)

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 12 juli 2019 14:22]

Geachte Redactie

Lijkt me handig om dat hier even te melden, zodat het artikel aangepast kan worden. :)
Artikel bevat zaken die niet kloppen. En dat mag best hier worden aangegeven. Geachte redactie gaat niemand scannen op aanpassingen van nieuwsberichten.
Ik ben blij dat Denuvo gekraakt wordt. Mijn legaal gekocht GTA5 kon ik niet single player spelen zonder internet verbinding (na een verhuizing nog geen internet). Ja ik weet dat het soms wel kan, maar na een paar weken/aantal keer opstarten moet je per se online verifiëren. Dankzij de Denuvo crack kan ik nu mijn legaal gekochte game spelen wanneer ik wil.
Ik ben er ook blij mee. Niet voor de piraterij toepassingen, waar de hack waarschijnlijk vandaan komt, maar puur omdat het zo'n frustrerende gebruikerservaring bied.

Het vreet extra werkgeheugen, CPU cycles, maakt het updaten moeilijker voor de ontwikkelaar en maakt dat je de singleplayer onderdelen van je aangeschafte product niet offline kunt gebruiken.

Het is gewoon anti-consument, net als dat de niet-over-te-slaan advertenties op DVDs / Blu-rays dat zijn, of de waarschuwingen van Brein met hun onzin quotes erin. Piraten en Netflix gebruikers zien die niet, maar als je als fan de fysieke media koopt, wordt er keer op keer 5 minuten van je tijd verspild met deze rotzooi.

Op dezelfde manier hakt het behoorlijk in je performance, kijkend naar vergelijkingen van met vs zonder Denuvo executables.

Hitman 2 zonder Denuvo gaf (ivm een Ryzen CPU) opeens in de India map 80FPS ipv 68FPS en de drops naar 45FPS in sommige delen was compleet verdwenen. (2080TI op water)

AC: Origins met of zonder (illegaal verwijderd, in tegenstelling tot in Hitman 2) hield nog maar 33% van z'n laadtijden over, lezend vanaf SSD met een 9700K op 5,2Ghz. De game had daarnaast 500MB minder RAM nodig, wat voor gebruikers met 8 of 16GB behoorlijk verschil maakt tijdens langere speelsessies.
Ik ben nog van de generatie dat het heel normaal een vaak zelfs legaal dan wel grijs was om naar gamecopyworld.com te gaan (staan ook trainers overigens) om zo de nieuwste games te spelen. Anno 2019 is dat voor mij niet meer nodig (meer geld dan toen ik 12 was :P). De games waar ik klachten lees over Denuvo draaien bij mij veder ook prima dus ik heb ook nooit reden gehad om te gaan zoeken naar een 'oplossing'.

In ieder geval is het hele bewijs dat Denuvo vertragend werkt is extreem dubieus. Kijk bijvoorbeeld naar de tests met laadtijden. Wanneer jij voor het eerst een map inlaad dan heeft Windows (sinds Windows 8 ) net als Linux de functie dat de laatst opgevraagde bestanden in het ongebruikt geheugen (RAM) blijven hangen. Dat is dus even wat anders dan het stukje dat in het RAM en VRAM voor de game zelf terecht komt en bij het afsluiten verdwijnt. Om dat uit te sluiten moet je tussen runs rebooten en het liefst ook omgekeerd testen. Dus eerst zonder Denuvo en dan mét denuvo.

De frame rate filmpjes die ik heb gezien waren ook dubieus. Dat waren namelijk niet identieke runs, de camera stond steeds heel anders. Als jij 10x een dergelijke handmatige run doet dan krijg je in mijn ervaring ook 10x een andere uitkomst.

Bovendien zijn er games waar Denuvo is verwijdert waarbij de performance volgens youtubers achteruit ging, in plaats van vooruit. Dat is dan weer te verklaren door het feit dat een patch vaak ook hele andere dingen met je game doet. edit: op verzoek: Rage 2 patch removes Denuvo, but performance is worse

Wil je echt vaststellen of Denuvo impact op je game heeft dan is de beste optie om een crack te gebruiken zodat je in ieder geval dezelfde versie speelt. Vervolgens moet je ook nog zorgen dat je exact hetzelfde meet, bijvoorbeeld door ingebouwde benchmarks óf simpelweg AutoIT te gebruiken om je runs 100% te automatiseren. Maar als je met en zonder cracks gaat testen en dat op youtube gaat zetten dan krijg je voor je tegenwoordig voor je het weet een takedown en/of een claim aan je broek. Dus ik denk niet dat we er ooit echt uit gaan komen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 juli 2019 16:55]

Dit klinkt wel echt heel erg als een 'wij van wc-eend' reactie, zonder bronnen naar die bewuste reviews, metingen en filmpjes is je reactie ronduit twijfelachtig.

Als je een beetje weet hoe DRM werkt is het niet heel onlogisch om aan te nemen dat er op zijn best een minimale maar onmerkbare verslechtering van de game-presaties is en op zijn slechtst een duidelijke merkbare of onbruikbare verslechtering is.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het verweideren van calls naar DRM in je game heel slordig gebeurt waardoor je een constante stroom van 'function undeclared'
(of 404 page not found) errors krijgt dat is dan in beginsel geen negatieve bijwerking van het wel of niet bestaan van DRM.
Wil je echt vaststellen of Denuvo impact op je game heeft dan is de beste optie om een crack te gebruiken zodat je in ieder geval dezelfde versie speelt.
Dat is al helemaal de meest klinkklare onzin die er is, juist de cracks en hacks gebeuren binairy patching waardoor het aanroepen van drm wordt ontwricht. als je een goede ontwikkelaar hebt dan released deze en schone binair waarbij de hele interface naar de drm toe is verwijderd.

het is een beetje het verschil tussen
define function test = do many things
define value safe = defenition of safe
if (perform test & test is safe) than play game, else halt game

je kunt of de hele functies laten draaien en op het laatst een bitje omzetten zodat safe altijd aanstaat. of je kunt de hele functie verweideren en gewoon play game aanroepen. raad eens welke functie er door een crack en welke er door iemand met toegang tot de broncode wordt gebruikt
Dit klinkt wel echt heel erg als een 'wij van wc-eend' reactie,
Ik heb geen enkel belang bij Denuvo dus een wij van wc eend reactie kan het niet zijn... Ik heb simpelweg gewoon géén performance issues met de denovu games kunnen vaststellen in de vorm van fps en micro stuttering. Ook niet bij 0.1% fps meting met fraps. Ik heb er oprecht geen problemen mee.

Sterker nog de laatste Denuvo game die ik heb gespeeld was anno 1800 en daar is mijn RTX 2070 met zijn 99% gpu load de bottleneck. De cpu heeft weinig te doen.
zonder bronnen naar die bewuste reviews, metingen en filmpjes is je reactie ronduit twijfelachtig.
In de reactie waar ik op reageer staan toch ook geen bronnen. Omdat je het niet mij mij eens bent moet ik ineens wel met bronnen komen? Meten met twee maten?
Dat is al helemaal de meest klinkklare onzin die er is, juist de cracks en hacks gebeuren binairy patching waardoor het aanroepen van drm wordt ontwricht. als je een goede ontwikkelaar hebt dan released deze en schone binair waarbij de hele interface naar de drm toe is verwijderd.
Ga je nu beweren dat gecrackte games slechter lopen dan officiële games? Zo ja waar is jouw eigen bewijs en bronvermelding daarvoor? Wat is uberhaupt de logica daarvan, ga je nu ook beweren dat je nog beter Denuvo kunt hebben dan een gekraakte game? Opnieuw meten met twee maten?

Dit is overigens het artikel over Rage2: Rage 2 patch removes Denuvo, but performance is worse

De hele anti denuvo retoriek riekt schreeuwt urban myth. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg het volgende
a) Tot heden heb ik zelf géén last van Denuvo gehad in games waar het achteraf in bleek te zitten. Sinds november 2018 heb ik een 8700K.
b) Ik heb tot heden geen enkel 'onderzoek' gezien dat met overtuigend bewijs kwam dat Denuvo inderdaad zoveel cpu usage nodig heeft.
c) ik doe een voorstel hoe je het wél goed zou kunnen testen

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 juli 2019 17:18]

Als ik logisch nadenk en er zit extra code in een game die onnodig is voor het functioneren ervan die om de zoveel tijd wordt aangeroepen, dan denk ik dat het heel aannemelijk is dat de software sneller/efficiënter werkt als die onnodige code er níét in zit. Als je een auto koopt met een betonblok van 20kg in de achterbak en je weet niet beter, dan kun je heel goed de ervaring hebben dat hij uitstekend rijdt, maar dat neemt toch echt niet weg dat hij zuiniger is zonder dat betonblok...
Als denuvo beter zou comprimeren dan zou je kleinere files en dus snellere laadtijden kunnen hebben. Kleine kans, maar (goed) meten is weten.
Als ik logisch nadenk en er zit extra code in een game die onnodig is voor het functioneren ervan die om de zoveel tijd wordt aangeroepen, dan denk ik dat het heel aannemelijk is dat de software sneller/efficiënter werkt als die onnodige code er níét in zit. Als je een auto koopt met een betonblok van 20kg in de achterbak en je weet niet beter, dan kun je heel goed de ervaring hebben dat hij uitstekend rijdt, maar dat neemt toch echt niet weg dat hij zuiniger is zonder dat betonblok...
Indien we jouw logica volgen en er sprake is van een periodieke check dan zou je geen permanente impact op frame rate dan wel laadtijden verwachten. Juist deze permanente impact is wat er gesuggereerd wordt.
Inderdaad, er zijn gevallen te noemen van games, inclusief de Hitman 2 titel die ik noemde, waarbij het na het verwijderen van Denuvo opeens slechter ging werken. Zelfs de devs hadden in dat specifieke geval performance mét Denuvo getest, zonder de baseline load daarvan, ging bij lage belasting, dus lagere resoluties het niet goed met core affiniteit en / of caching. De eerste patch hadden mensen met midrange hardware op 1080p opeens 10-15fps minder!

Uiteindelijk is het zelf proberen altijd de beste oplossing, als het zeg maar niet door de Dev wordt gedaan zoals in het voorbeeld hierboven. En inderdaad, Ubisoft wil nog wel eens keys intrekken en dan ben je je product opeens kwijt. Een reden voor mij om die niewere Griekse AC dus NIET te kopen.
Recentelijk m'n laptop nog meegenomen op vakantie, Alle spellen kon ik gewoon offline spelen (Steam, Uplay), behalve GTA...

Ik snap niet dat je voor de singleplayer versie nog een internetverbinding nodig hebt. Voor GTA: Online is een internetverbinding noodzakelijk, maar waarom voor offline? Ik snap dat ze hackers en pirated versies willen tegen gaan, maar dit gaat wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.

Dat de Denuvo DRM wordt gekraakt, is imo niks nieuws, hoe vaak hebben we het intussen zien voorbij komen?

Maar goed, ik snap dat de uitgevers / ontwikkelaars iets willen doen om hacking / pirated versies tegen te gaan, dit zou je ook kunnen doen door iedereen die het spel heeft gekocht een unieke ID mee te geven waardoor je bijv. 30 dagen offline kan spelen oid.

Dat de DRM zorgt voor perfomance loss, is wel bekend, maar hangt denk ik af van wat voor soort systeem je hebt. Ik heb zelf een gaming laptop die 5 jaar oud is (i7 4700HQ, 12GB RAM, Geforce 840 M 2GB, 1TB HDD, 500GB SSD). Als ik GTA speel, dan merk ik dat ie niet altijd even fijn loopt qua grafisch. Maar voor de rest kan ik redelijk gamen.
Ze weten dat het gaat gebeuren, het na een tijd zal het ook weinig impact hebben dat je game gekraakt is, maar waar de DRM voor dient is in wezen de eerste weken na Release, zelfs dagen, dat is het moment de grootste omzet word gehaald, en met DRM hopen ze deze periode zo lang mogelijk te rekken, in samenwerking met enorme hype rond de game om verkopen zo hoog mogelijk op te stuwen.

Na verloop van tijd lopen de verkopen gestaag terug, en zit er niet een al te groot verschil in opbrengt tussen een gekraakte game en niet gekraakte game.
Alleen wanneer zoals af en toe gebeurd de game gekraakt is al voor de release, dan ja... dan zijn de verliezen ook echt enorm.

Op YT kan je hierover best interressante streams vinden die verkoop model vrij goed en duidelijk uitleggen, en waarom zeker in het begin van een release anti-piracy zo belangrijk is, maar op latere tijdstip niet zo meer.
DRM is inderdaad vaak een geval van de goeden die onder de kwaden lijden.
Ik ben ook blij als ze het hacken, sommige publishers willen dan weleens het helemaal verwijderen hierdoor.

Ben sowieso anti drm, als eerlijk kopende consument wordt je benadeeld terwijl die spellen vaak toch vrij snel gekraakt worden, en de piraten ironisch genoeg de betere ervaring hebben.

En wat fysieke media zoals BD's en DVD's betreft, meeste wat wij hebben is import dus dan heb je vaak die meldingen helemaal niet, maar tijd geleden hadden wij een BD van een film bij de MediaMarkt gekocht en ik kreeg meteen doorspoel neigingen met al die reclame en anti piraterij meldingen.
Het is gewoon anti-consument,
Het is jammer dat het nodig is..
[...]

Het is jammer dat het nodig is..
Ik vraag dat me echt af. Genoeg games die succesvol zijn zonder zware anti piraterij maatregelen.
Ik vraag me dus af hoeveel mensen NU nog piraterij uitvoeren voor al hun games.

In 2012 en daarvoor snapte ik het wel. Je kon titels niet krijgen, ze kwamen hier niet uit, waren veel duurder, je moest het hebben van beperkte voorraden (speelgoed winkels verkochten b.v. geen PC titels).
Daarnaast was het de ene slechte port na de andere, alles bruin en Xbox graphics niveau terwijl de PC al richting PS3 zat.

Net als de Info-rotzooi van Brein op je DVD: Je hebt het product gekocht en je hebt de last van de DRM zooi of on-skipbare reclame.

Je koopt het niet en verkrijgt het illegaal en je krijgt geen DRM met performance degradatie en je film start gewoon direct.

Als je het illegale alternatief beter laat zijn, dan verlies je wel klanten ja...

Ondertussen sinds 2015, is het internet en de online store gemiddeld zo goed en gebruiksvriendelijk, dat het helemaal niet meer nodig is. Online shops kunnen prima grijze markt keys achteraf intrekken.
De mensen die nu voornamelijk het ongemak van piraterij kiezen, doen dat vaak puur om financiële redenen, omdat ze het echt echt niet kunnen betalen, ook niet via grijze import. Die "klanten" hadden anders nooit je klant geworden als uitgever. Het is dwaas om te trachten die mensen te vangen met DRM waar je wel betalende normale klant, de meerderheid, LAST van heeft.
Maar is het wel nodig? Ik heb nog nooit bewijs gezien dat het daadwerkelijk helpt (ook geen bewijs dat het niet helpt trouwens). Verreweg de meeste mensen die je game willen kopen, kopen het toch wel. Is die hele kleine groep het echt waard om zulke methodes voor in te bouwen die juist je betalende klant in de weg zitten? Daarbij is het implementeren van een DRM ook zeker niet gratis, dus ik vraag me echt af of dat het nou echt wel waard is.
Wees er maar blij mee, ze zullen met een zwaardere versie komen om het te vervangen.
Ik denk niet dat er nog zoveel energie gestoken gaat worden in het ontwikkelen van DRM-tools voor spellen - je ziet dat er steeds meer nieuws komt over het streamen van spellen (maar dan spelen, ipv filmpje kijken hoe iemand anders speelt) - niet alleen via de PC, maar ook consoles. En het is nu nog stil op dit gebied, maar dit gaat gebeuren, want het heeft alleen maar voordelen voor de uitgevers (Abonnementsgeld kunnen vragen, geen piraterij, totale controle over de omgeving, et cetera).
Er is ook een nadeel. Wanneer een game gelanceerd wordt, brengt dat op zeer korte termijn miljoenen in het laadje. Bij een abonnement gaat dat veel meer uitgesmeerd worden. Het geld komt dus langzamer binnen.

Bovendien zou met de game studios en streaming wel eens hetzelfde kunnen gebeuren als met artiesten en streaming (waar de artiest vroeger bij elke CD een euro kreeg, ziet ie nu maar een paar cent voor play. Maakt niet zoveel uit voor de grote jongens (Coldplay, U2, Taylor Swift, etc), maar de kleinere bands hebben zo toch wat omzet verloren.). En dan gaan ze heel snel terugverlangen naar het licentie verkoop model.
Wie weet gaan de ontwikkelaars in de toekomst de spellen minder optimaliseren voor PC om zo de mensen toch righting de Streaming/ Consoles te duwen omdat daar minder gecopy'd gecheat word en meer controle is over hun product.
Alles kan gekraakt worden, dus dat zal niet zoveel zin hebben.
Ik zie het ook al voor me dat een hackersgroep een hele streamingdienst weet te kopiëren en te converteren zodat je deze offline op je apparaat kunt afspelen.
Dat lijkt dan niet zo bij Google Stadia, daar moet je de game daadwerkelijk kopen. Misschien raak je hier wel een goed punt, en kan Google zo uitgevers naar hun platform trekken met alle bijbehorende voordelen van dien:

- snelle infuus van geld bij release voor de uitgever
- abonnementsvorm voor Google voor de operationele kosten, waar dan geen DRM hoeft te draaien e.d.

Enkel, je moet wel altijd online zijn... dat is dan ronduit het grootste nadeel voor de consument natuurlijk. Maar goed, mijn Stadia is in elk geval ge-preordered, we shall see :).
Ik laat het jou even uitproberen dan gaan we het erover hebben en misschien bestel ik het dan ook wel :)

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 12 juli 2019 15:25]

En dat gaat goed totdat 'piraterij' gewoon weer winkeldiefstal van fysieke schijfjes wordt.
En dat gaat goed totdat 'piraterij' gewoon weer winkeldiefstal van fysieke schijfjes wordt.
Ooit leenden we de games ( van de shop-keeper), maakten een kopie van disc en handleiding, en daags erna lag die weer in het schap ;)

Nu wordt er allemaal zo raar over gedaan :+
Kat en muis spel. Het wordt gekraakt, Denuvo brengt een nieuwe versie uit, Denuvo word weer gekraakt. Zo gaat het al jaren, en zo zal het blijven gaan. Het is niet de vraag OF het gekraakt word, maar wanneer.
Je kan eventueel een WiFi access point maken met je telefoon (als je PC een WiFi-verbinding heeft) om zo tijdelijk de game weer te kunnen activeren.
Neemt natuurlijk niet weg dat het belachelijk is om internet te moeten hebben voor een single player game 8)7
Tja. Het is in veel gevallen inderdaad niet erg. Maar je gaat zien dat zoiets je net in het buitenland o.i.d. overkomt, en dan is een hotspot opzetten niet interessant natuurlijk.
Je kan GTAV geloof ik een week offline spelen. Ik ben het volledig met je eens met dat hele tering DRM onzin waar geen een legit end-user beter van wordt, het benadeelt de legale koper! Het klote met de crack voor GTAV is dat je vast zit op een hele oude versie, de versie .350 of zo, dus in het begin toen het pas uitkwam voor de pc. Dan mis je veel features en mogelijkheden dat problemen kan opleveren voor de oude versie.
Ik ben blij dat Denuvo gekraakt wordt. Mijn legaal gekocht GTA5 kon ik niet single player spelen zonder internet verbinding (na een verhuizing nog geen internet). Ja ik weet dat het soms wel kan, maar na een paar weken/aantal keer opstarten moet je per se online verifiëren. Dankzij de Denuvo crack kan ik nu mijn legaal gekochte game spelen wanneer ik wil.
Pak je telefoon, sluit hem met een USB kabel op je computer/laptop aan en zet usb tethering aan en klaar is kees?
Dat zou geen oplossing moeten wezen, gewoon geen drm in games stoppen want als je de boel eerlijk koopt wordt je benadeeld terwijl het spel toch snel gepirate wordt en ook nog de nadelen van Denuvo niet heeft.
Dat zou geen oplossing moeten wezen, gewoon geen drm in games stoppen want als je de boel eerlijk koopt wordt je benadeeld terwijl het spel toch snel gepirate wordt en ook nog de nadelen van Denuvo niet heeft.
Als we heel eerlijk zijn is de drempel om een game te piraten zonder enige vorm van DRM toch aanzienlijk lager dan met DRM. Een beveiligde game illegaal proberen te downloaden zorgt voor aardig wat risico's (trojans) en kan ook aardig wat tijd kosten.

Het alternatief zijn bijvoorbeeld de games die op GOG staan. Daar kun je simpleweg de installer naar iemand anders sturen en die persoon kan de game daarna ook spelen. De drempel is daarmee véél lager. Dus dat er DRM op games zit vind ik helemaal niet raar.

In mijn jeugd was het heel normaal om alles te piraten, van muziek (napster/kazaa/imesh) tot games en software. Zelfs de docent bij 'muziek' downloadde alles dat in de les werd gebruikt. Je had een abonnement op 'twilight' en elke maand krijg jij een dubbelcd met daarop circa 20 games en 20 software pakketten in de brievenbus. Daarbij werd heel slim van diverse technieken gebruik gemaakt. Zo werden .wav bestanden als .mp3 op de cd gezet en tijdens installatie weer omgezet naar .wav zodat je game werkte. Iets vergelijkbaars gebeurde vaak met textures.

Tegenwoordig koop ik binnen één minuut mijn games op steam en staan ze enkele minuten later geïnstalleerd. Ik ondervind zelf in ieder geval geen nadelen van de huidige drm. Ik geloof dat ik in de laatste 10 jaar één keer uit een multiplayer Civilization V game ben gegooid omdat steam ineens offline ging. Vervelend, maar een stuk minder vervelend dan de gemiddeld 2-3 uur die ik kwijt was om de nieuwste game met een maat te spelen via software als Hamachi/Tunngle/enz.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 juli 2019 17:08]

CODEX staat nou niet bekend om zijn goede cracks. Vaak komen er nog propers van RLD of RZR een dag/paar dagen later. Het kan dus best dat het initieel gekraakt is en opstarten werkt, maar dat je spelenderwijs bugs/crashes tegenkomt die je in de legale versie niet hebt.
Gezien de kwaliteit van de releases de laatste jaren en de indringende technieken die DRM vaak gebruikt zou het mij niets verbazen als het omgedraaide van toepassing is.

Rime bijvoorbeeld was een hele tijd geleden nog breed in het technieuws juist omdat denuvo de game liet crashen en 30% trager maakte, de illegale versie liep perfect.

Ik kan me ook nog wel de horrorverhalen over securom herinneren... Er was een game die gewoon helemaal niet legaal gespeeld kon worden bij de release, maar gecrackt wel gewoon werkte.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 12 juli 2019 18:04]

Dit is helemaal niet waar. Dat was misschien 10 jaar geleden zo. CODEX is een van de weinige groepen, zo niet de enige groep die Denuvo op dit moment kan kraken. RLD en RZR hebben Denuvo niet eens kunnen kraken voor zover ik weet.
CPY was wel de eerste groep die Denuvo de nek heeft omgedraaid en doet dat nog steeds ;)
Volgens mij is RZR (Razor1911) niet eens meer echt actief sinds een aantal jaar door het overlijden van een belangrijk persoon (2012, DYCUS) binnen de groep.
Eerder andersom. Bijvoorbeeld: `Gods.Trigger-RELOADED` en `For.The.King-RELOADED`.

"maar dat je spelenderwijs bugs/crashes tegenkomt die je in de legale versie niet hebt"
Tja, wanneer heb je daar voor het laatst last van gehad?
Eerder andersom. Bijvoorbeeld: `Gods.Trigger-RELOADED` en `For.The.King-RELOADED`.

"maar dat je spelenderwijs bugs/crashes tegenkomt die je in de legale versie niet hebt"
Tja, wanneer heb je daar voor het laatst last van gehad?
Meestal valt het niet eens op, men reboot en gaat opnieuw beginnen
"risico van het vak"

één van de eerste die dit had, was Dungeon Master op de Amiga/Atari
En zelf in die tijd was het al vlot achterhaald, door een full copy te maken, met speciale cartridges, die de restricties op disc-tracks schrijven voorkwamen.

Wij hadden in onze computergroep 2 van die modules die langs de zijkant in de amiga500 gingen, en van daarop een externe floppy aanstuurde
Koste destijds bijna 700 gulden, en een tripje naar Duitsland, maar was vlot 'terugverdiend' natuurlijk.
Daarom zie je vaak dat er gebruikt gemaakt is van een inlog en/of validatie scherm, de servers waar deze accounts op staan is vele malen moeilijker te hacken dan een verstuurde en offline beveiliging (waar de hacker op los kan gaan op zijn eigen pc)

Ik snap dat niet iedereen online wilt zijn om een spelletje te kunnen spelen, maar dat is denk de 99% waterdicht. 100% zal het toch nooit zijn/worden, alhoewel World of Warcraft nagenoeg nooit gekraakt is in mijn beleving.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 12 juli 2019 13:57]

Dan wordt er reversed engineerd, kijken ze welke data op welke manier vanaf die servers wordt teruggekoppeld, waarna ze zelf een lokale 'server' maken die de validatie dan levert.
Ja, want dat is ook zo simpel met end to end encryptie.......
Ze hebben het met Assassins's Creed 2 natuurlijk geprobeerd. Hele quest triggers moesten eerst door een server worden teruggegeven - maar daar is gewoon een emulator voor gekomen. Duurde minder dan een maand geloof ik.

WoW en MMOs zijn natuurlijk een stapje verder. Alle NPC en combat interacties gebeuren dan op de server.
Wow is dan wel een MMO welke in de basis niet zo te kraken is, maar daar heb je creditcardfraude en oplichting voor, accountsharing, goldselling, allemaal manier om de 'je hebt ervoor te betalen' te omzeilen.
World of Warcraft had al vrij snel software waar je private servers op kon vinden en dus gratis kon spelen. De software paste simpelweg een bestandje in je game aan waar in stond met welke server er verbinding werd gemaakt. De private server draaide vervolgens een emulator.
Weet ik de realm.xml ik heb het over de officiële game, net zoals het artikel en het voorkomen van piraterij, als je alles online aanbied is het voorbij met de cracks.
Voor wow zijn er diverse private server packages en databases, al jaren
Er zijn tal van private servers voor WoW hoor?
Ja snap ik, ik heb het over de officiële servers, dat je hier ''gratis'' op kunt spelen dit is nog niet eerder gebeurd.
uiteraard niet, dan zit je eigen te hacken en niet meer te cracken/kraken, je moet dan een systeem wijs maken dat je play-time hebt.

Mij lijkt dat accountants dat hopelijk dan wel opvalt als je 1000 betalende gebruikers à 15 euro de maand hebt en je niet 15.000 de maand binnen krijgt maar bijv maar 12.000 (Ja ik weet 't zijn meer maar zijn voorbeeld subscribers)
Never say never.
Call of Duty Modern Warfare 2 had gekraakte multiplayer, waardoor je via steam trucjes alsnog de game in kwam op de officiele servers.
Echter is dit natuurlijk alleen maar een matchmaking server, de meeste ingame interacties zijn peer 2 peer, en heeft dit te maken met de beveiliging van Steam.

Je kon met een exploit de "matchmaking token" van een indie game demo krijgen. (zero gear)
Deze matchmaking token bood vervolgens toegang tot de MW2 servers.

Ik had echter verwacht dat Steam nóg beter beveiligd zou zijn dan WoW.
Nee omdat dat apel geen (offline) singleplayer heeft.
Van alle gekraakte games kan je 99% geen multiplayer spelen.
World of Warcraft private servers? Heb me er prima op vermaakt. Is toch wel een beetje een soort van kraken.
Het is gewoon een sport voor hun en om de eer om te kunnen zeggen "ik was het diegene die het gekraakt heeft". Meer niet, alles wat bedacht wordt kan ook gekraakt worden. De vraag is alleen hoeveel tijd en moeite wil je erin steken
Net als ieder fysiek slot - het gaat er om hoe lang je krakers kunt vertragen.
Dit lijkt me ook een vruchtbare tactiek als gamemaker. Als je 2 maanden lang moet wachten op een pirated versie van een spel, is de launch hype als grotendeels voorbij en hebben de mensen die het spel écht willen, het gewoon gekocht.
Daarom gaat uiteindelijk ook alles naar de cloud en kun je het streamen. Dan ben je van het gekraak af. Dat we straks afhankelijk worden van partijen als Google voor het streamen van games hebben we daarbij aan ons zelf te danken.
Dan ben je van het gekraak af, maar wellicht ook van je hoge omzet in de eerste maanden na release. Want dat zit nu ineens in een abonnement waardoor je omzet over langere tijd wordt uitgesmeerd. Ik denk niet dat elke game maker dit wil.
Deze game maker wel hoor! Maakt de financiële planning een stuk makkelijker. Het is juist het feit dat je enorme investeringen doet die je in drie weken moet terug verdienen die zoveel studios naar de afgrond heeft gedreven.
Wat een goed onderbouwde, totaal niet in worden getypte reactie. Dat jij consoles niet leuk vindt is jouw ding, maar je comment raakt kant noch wal, is gewoon een wirwar aan woorden en je beledigingen kun je ook lekker voor je houden.
BruceLee heeft wel een punt, maar dan in de zin van:
Als iedereen zich gaat abonneren op streaming diensten en daar games begint op te spellen zullen steeds meer en meer makers hun games enkel nog op streaming platforms uitbrengen, en zal het klassieke model stilaan verdwijnen.

Nu met muziek is dat nog te omzeilen, bij spotify (heb een betalend abonnement) rip ik mijn playlists zodat ik nog een kopie heb voor als er weer een een song van het systeem verwijderd word.

Een geripte game stream kan je enkel maar bekijken en niet spelen...
Maar hij heeft het niet over het model, hij vindt consoles en wat er bij hoort 'retarded'. De logische reactie die jij plaatst is volgens mij niet eens in de buurt van zijn gedachtengang
Ik merk wel dat zijn post ge-editeerd zijn en heb de originele niet gelezen.
En zijn stijl van posten lokt inderdaad -1 uit.
vandaar mijn bemerking 'maar dan in de zin van'

Consoles en wat erbij hoort retarted noemen... Dit is gewoon een ecosysteem waar je voor kiest er is nog altijd PC als inputlag een probleem is voor het type games dat je speelt. of zelf mobile als je simpelere games verkiest.

Zelf heb ik nog geen ervaring met het Game streaming gebeuren.
zelf speel ik enkel nog oldschool click&point adventure games, ik gok dat dit perfect te streamen valt, maar Ik prefereer toch de offline versies.
De meeste verkopen van een game zitten in de eerste paar weken na de release. Als je dus een DRM erop kan zetten die een week of langer duurt om gekraakt te worden, dan zou ik het niet verrassend vinden als dit zorgt voor meer winst voor de developer.
Goed nieuws, hopelijk wordt deze versie van Denuvo nu ook uit alle games verwijderd die hem gebruiken.
Denuvo is overbodige software die het genot van legaal verkregen games verpest.
In het verleden verwijderden sommige gameuitgevers de Denuvo-drm na een kraak, zoals Bethesda met Rage 2
Onzin, ze hebben Denuvo verwijderd, en volgens mij dezelfde dag nog, is de game "gekraakt".
Even een meta-vraagje: Ik kan perfect geloven dat DRM bescherming een extra aanslag op je performance doet, maar deze extra aanslag is toch in de system requirements meegerekend? Dus begrijp ik moeilijk dat iedere keer dat argument zonder meer word aanvaard. Wat als ik een game maak en met denuvo een akkoordje sluit dat ik hun DRM zodanig implementeer dat je die enkel ziet in de gedecompileerde code? Zal dat nog steeds een argument zijn? Uiteraard begrijp ik jullie argumenten ook. En ook al omdat de publishers de drm eruithalen na de kraak (met prestatiewinst tot gevolg)
DRM is een third party software die niet altijd in de builds zit waarmee de eisen vastgesteld worden. Helaas dus vaker niet dan wel.
En zelfs als het wel werd meegerekend is het gewoon belachelijk en een onnodige aanslag op de performance wat dus ook resulteert dat de spelmakers een minder grote groep legale kopers kunnen aanspreken omdat minder mensen de eisen aankunnen.
Vooral als dit betekend dat een spel echt zware inconsistentie krijgt in zijn performance door dit soort geintjes, dat zal alleen maar tegen gaan werken dan waar het eigenlijk voor bedoeld was.

Maar ook de (semi)always-online verificaties kunnen een enorm doorn in het oog zijn, hetzij door eigen internet, falende servers of de ondersteuning is officieel gestopt om nieuwe producten te pushen. (planned obsolescence)
Hierdoor kan je soms het gehele spel niet eens meer spelen, weg nostalgie en weggegooid geld, vooral als je het product fysiek hebt aangekocht juist met de reden er lang van te kunnen genieten zonder enige afhankelijkheid van andere diensten.

We vinden het altijd tof om te zien om bijvoorbeeld oude games op PC's of consoles weer tot leven te zien komen, herinneringen te kunnen ophalen e.d.
Maar door dit soort maatregelen kan je straks hiernaar fluiten, je zou kunnen zeggen dat er stukjes cultuur gewoon verdwijnen en vergeten worden.
Het enige wat je dan vaak nog krijgt is een remake/remaster die niet altijd beter zijn en dus weer opnieuw geld gaan kosten, als ze al überhaupt komen want niet alle studio's zullen nog bestaan na al die tijd.

Als het een goed product is kopen veel mensen het toch wel, het blindstaren op de gedachte dat degene die het niet kopen allemaal gederfde inkomsten zijn is niet geheel terecht.

Des te meer (ook minder legale) gebruikers je hebt van je product kan dat juist je naamsbekendheid en populariteit vergroten, de kans is groot dat anderen door de 'minder legale' mensen hun toedoen wel het product kopen. (en mogelijk later zelfs zelf)

Legale gebruikers treiteren met dit soort maatregelen die echt in de weg kunnen zitten kan nooit goed zijn, vooral als dit betekend dat ze op de lange termijn (zover hardwarematig/softwarematig realistisch) geen gebruik meer kunnen maken van het product. (voor degene die het wat boeit)
Sonic, de nieuwe racer valt niet te kraken in ieder geval ...hoe dat dan...
De kans bestaat ook gewoon dat er te weinig animo is voor bepaalde titels.
Kan me niet voorstellen met een Sonic game, en als je ziet hoeveel rommel wel gekraakt wordt ... En MK 11 ook niet gekraakt (geloof ik).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True