Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar haalt drm-tool Denuvo uit Metro Exodus

Ontwikkelaar 4A Games haalt drm-tool Denuvo uit Metro Exodus. De tool was in de game al na een week gekraakt, maar bleef er tot nu toe inzitten. Denuvo verdwijnt uit de versies op Steam, de Epic Games Store en Xbox Gamepass.

Denuvo verdwijnt uit de game met de eerstvolgende update, meldt 4A Games. De hotfix is al uit voor Steam, Epic Games Store en Xbox Gamepass, maar die voor Google Stadia moet snel volgen, zo zegt de ontwikkelaar.

De kopieerbeveiliging was vijf dagen na de release gekraakt, maar 4A Games hield tot nu toe vast aan Denuvo in de game. Het is onbekend waarom de game de drm-tool verwijdert, maar wellicht heeft het te maken met de release op GOG, waar alleen drm-vrije games verschijnen. Tweakers publiceerde ten tijde van de release een review van Metro Exodus.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-05-2020 • 19:04

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Naast Denuvo verwijderen, worden er ook een aantal bugs opgelost:
  • Removed Denuvo from Steam, Epic, Xbox PC Gamepass versions.
  • Fixed the rapidly discharging filter issue in Sam’s Story on all platforms (extreme timer depletion in fog).
  • This fixes the filter issue just after getting the boat from the humanimal hunter lair and proceeding into the fog beyond. Filters depleting quickly in the high rad zone near the sub base without the proper hazmat suit from the fire depot, is by design.
  • Added save backup functionality for Epic version in case of cloud save malfunction.
  • Browse to the default save folder to find a “.backup” folder.
  • Fixed camera rotation issue with latest Nvidia Ansel update.
  • Fixed various crashes.
(https://www.metrothegame.com/news/console-patch-notes/)

Note: Denuvo werkt natuurlijk helemaal niet natively op de Debian Linux servers van Stadia (Edit: @GekkePrutser Ik bedoelde natuurlijk dat dit ook helemaal geen nut zou hebben natuurlijk... :) ). Denuvo zat hier dus natuurlijk nooit in. Deze overige bugfixes is dus het enige dat nog richting Stadia moet gaan. Doordat andere veranderingen in de hotfix in dit artikel niet werden genoemd, kon dit eventueel verwarrend zijn...

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 28 mei 2020 00:50]

Sowieso heeft het geen enkel nut om welke DRM dan ook op streaming servers te zetten. De gebruiker heeft toch geen mogelijkheid om de game er af te kopieren.
Hoewel ik tegen Denuvo specifiek en DRM in het algemeen ben... je gaat hier wel heel snel voorbij aan het concept "ongeoorloofd toegang verkrijgen tot een systeem" met al dan niet als doel de data er vanaf te scrapen.
Ja maar ook dan... De data op een streaming server is toch al toegankelijk voor de eigenaar ;)

De discussie ging over Stadia servers (dus servers die gebruikt worden voor streaming)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 mei 2020 02:33]

Ze hebben die troep er dus gewoon een jaar in laten zitten terwijl het geen enkel nut had. Misschien als de game 5 euro kost. Maar zelfs dan twijfel ik er nog aan. Er zijn zat andere goede games te spelen die hun klanten niet lastig vallen met Denuvo.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het WEL nut heeft. Wij geven al 20 jaar games uit en hebben een aardig idee over de schade die piracy kan veroorzaken. In 2018 hebben we bewust gekozen om de helft uit te geven met zware protectie en de helft niet. De verschillen in verkoop zijn wellicht per game niet overtuigend maar als je ziet dat ALLE beschermde games in de eerste 3 maanden duidelijk beter verkochten wordt er wel een trend zichtbaar.

Denuvo is effectief, aanwijsbaar. Het feit dat het gekraakt is maakt niet bijster veel uit omdat veel van de hacks niet erg simpel zijn en elke update het weer onbruikbaar maakt (niet altijd maar ons lukte het altijd wel). Het is echter duur, behoorlijk duur, dus na een jaar of zo zie je dat het niet meer loont en dat vrijwel iedereen de DRM weghaalt. Denuvo is bedoeld voor de eerste week. Daarin moet je 15% van je omzet halen bij veel games. Piracy in die periode is enorm schadelijk., Zelfs vijf dagen zonder crack kan je makkelijk een ton of meer extra opleveren.

Ik ben geen fan van Denuvo, maar zelfs als je als publisher er niet aan wil zijn de games studios tegenwoordig zo krachtig dat ze het eisen in het contract. Zij hebben die eerste royalty betalingen vrijwel altijd hard nodig na 3 jaar investeren, dus de sales van de eerste week zijn ENORM belangrijk voor ze.

Ik snap best dat veel van wat ik zeg tegen de schenen is van van veel tweakers maar als ik zie dat na de update servers na de uitgave van een Denuvo crack 250% meer traffic hebben (en ja we loggen de IP's) denk ik dat ik kan zeggen er een effect is. Niet iedere illegale kopie is een verloren verkoop maar het zijn wel voor 85% wetsovertredingen (15% is uit landen waar dit geen vervolgbaar feit is).

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 27 mei 2020 19:29]

Als je game al na een week gekraakt volledig is, en Denuvo hardnekkig nog blijft toepassen, terwijl de distributor had gezegd dat ze Denuvo er in hebben om cracks te voorkomen, en het er in laat ondanks dat het al na een week gekraakt was en overal geshared werd, dan schiet de distributor zichzelf in de voet, want mensen wijken dan het liefst uit naar een DRM vrije game, ook al is ie gekraakt, dat is nu eenmaal zo.
Denuvo is bedoeld voor de eerste week. Daarin moet je 15% van je omzet halen bij veel games. Piracy in die periode is enorm schadelijk.
Volkomen mee eens, maar als er na een week het al gekraakt is, dan gaat het niet meer op als je het na een JAAR er nog in laat zitten.... Iets met logica uit het raam gooien enzo.

Daarnaast, je opmerking omtrent updates, alleen als je hardnekkig de gehele obfuscatie van Denuvo steeds compleet veranderd, kun je bij elke update het moeilijk maken, maar als er eenmaal een automatisering bekend is hoe je de Denuvo kan "weg gummen", zal het niet echt veel uitmaken of er Denuvo of niet in zit, je pleegt een aanslag op de performance, wat al duidelijk was dat Denuvo dat weldegelijk doet.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 27 mei 2020 20:13]

Volgens mij was alleen in het begin de initiële release gekraakt. De grote updates en DLC die daarna volgden waren pas veel later gekraakt. Ik snap daarom zijn punt wel m.b.t. updates en waarom 4A Denuvo voor een langere periode aan heeft gelaten.
Was redelijk snel gekraakt als ik de crack monitoring site zo bekijk, dus ben het daar niet echt mee eens.
Als je een update uit brengt, kun je weer een nieuwe Denuvo versie toepassen, maar als het gekraakt is, lijkt me na een paar maanden het eruit halen wel zo netjes voor de eerlijk betalende mensen iig.
Oké, goed om te weten inderdaad.

Moet eerlijk zeggen dat ik het spel gekocht heb op Steam en van Denovu niets merk. Dit is heel persoonlijk, maar mij maakt het eerlijk gezegd niet zoveel uit dat het aanstaat.

Het enige waar ik wel mee eens ben is dat je niet wilt dat spellen over x aantal jaar niet meer speelbaar zijn. Dan ben ik voorstander van het verwijderen van Drm na x aantal jaar.
Om even aan te haken, er zijn meerdere videos online die zonder Denuvo en met Denuvo de performance testen, ik verwacht er dus dan ook zeer binnenkort eentje van Metro: Exodus.

Zover ik weet zijn de DLCs van Metro nooit gekraakt, aangezien iedere update handmatig gekraakt moet worden en de officiële scene meestal wacht totdat alles gereleased is qua DLC voor een vervolg update.

Qua Denuvo cracks valt het de laatste tijd zeer mee, de laatste 'peer to peer' release (die niet van een scene group af komt) is alweer 2 maanden terug. De laatste scene release is alweer meer dan 5 maanden terug. In de tussentijd hebben we wel een non-obfuscated crack lek gehad in de test groep van een van de groepen waardoor Irdeto (bedrijf achter Denuvo) inzicht heeft gekregen hoe de huidige cracks te werk gingen en deze konden patchen.

Hoe ik tegen Denuvo aan kijk: het is een protection ring 0 anti-tamper software die dus op de kernel van jouw CPU draait en OVERAL toegang tot heeft. Er hoeft maar één keer een verkeerd stukje code in te zitten en in het meest extreme scenario heeft iedereen die de software geïnstalleerd heeft zijn bestanden versleuteld gekregen. Als je ook kijkt naar de grootte van een executable zonder en met Denuvo is het ook een aardig verschil. Neem ik DOOM: Eternal even als voorbeeld. Met Denuvo is het 370 MB, zonder is het 'maar' 68 MB.

De vroegere implementaties van Denuvo hadden een serieuze performance impact en nog steeds zijn de frametimes aanzienlijk hoger. Toen Ubisoft Denuvo met VMProtect ging mixen in AC:Origins ging het helemaal fout. Denk aan 30-40% CPU aan enkel protectie op een i9-9900K. En dan nog niet te beginnen over de quad cores.

En als afsluiter, net zoals jij zegt, zodra de Denuvo license servers uitgaan/storing hebben/jij geen internet hebt voordat jij jouw game activeert kan je de game niet (meer) spelen. Dus over een aantal jaar heb je hoogst waarschijnlijk games rondslingeren met Denuvo, zonder servers en geen publishers die er tijd en geld in willen steken om het eruit te halen.

Sinds de meest getalenteerde peer to peer cracker is opgepakt en daarmee ook gestopt is durf ik te zeggen dat piracy qua Denuvo compleet ingezakt is. Als je nog een keer geïnteresseerd bent in hoe zoiets in zijn werk gaat raad ik je aan om ergens op internet de video van 'Voksi' te vinden.
Ik ben fan van hoe Blizzard zijn games beveiligd. Gewoon zoveel online componenten in de game toevoegen dat het offline niet leuk is. Dat is de beste beveiliging! Alle andere vormen van beveiliging vindt ik flauwekul die je game trager maakt. Uiteindelijk word elk spel toch wel gekraakt! Natuurlijk wordt een ongekraakte game beter verkocht in het begin. Maar een gekraakte game word sneller populair onder een grotere doelgroep, waardoor soms alsnog meer betalende gamers je game aanschaffen. Dan zijn er nog de mensen die het eerst wilde uitproberen en dan pas kopen. En dan zijn er nog de mensen die er geen geld voor hadden, het toch helemaal uitgespeeld hadden, het leuk vonden en het alsnog kopen als het is afgeprijsd. Dan heb je nog alle tweakers die je game niet eens gaan kopen met 40% cpu gebruik door DRM zoals denuvo. De nieuwste Assassin's Creed zou technisch veel beter kunnen presteren zonder die troep erin. En natuurlijk is het voor de zakenmannen beter als het geld na lang investeren sneller binnenkomt. Maar het is niet aan te tonen dat piraterij daadwerkelijk schade veroorzaakt. Denk aan al die keren dat ik Assassin's Creed heb aanbevolen bij vrienden. Die het vervolgens met alle dlc's erbij hebben gekocht voor de PS4. Ik heb misschien nooit betaald voor dat spel. Maar ik heb wel bijgedragen aan de marketing. Dat kan niet ontkent worden.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 28 mei 2020 12:58]

Ik vind het vooral kwalijk dat moedwillig games worden uitgegeven die misschien over 5 jaar niet meer speelbaar zijn zodra Denuvo servers of wat dan ook uit de lucht zijn. Voor mij zijn cracks alleen al een verzekering dat ik de huidige gekocht games (en ja ik heb tegen de 500 game licenties in Steam, Origin etc) dat ik deze kan blijven spelen. Ik vind dit dan ook ver gaan om het wetsovertredingen te noemen. In Europa zijn games nog steeds geen licenties maar eigendommen van kopers en dit wordt tegengehouden door middel van Denuvo.
Dit argument lees ik vaak, maar ik kan maar twee gevallen vinden waarbij dit daadwerkelijk is gebeurt. Darkspore en de Mac versie van Settlers 7. Het gebeurt veel vaker dat de DRM er naar verloop van tijd uitgehaald word.

Het downloaden van een crack alleen is overigens niet illegaal. Alleen wanneer je de game ook nog eens uit illegale bron haalt ben je strafbaar.
Alle starforce games zijn niet meer speelbaar, alle games die niet gepatches zijn met Xbox live for windows (kan je maar half onder de noemer DRM scharen) zijn niet meer speelbaar, en Denuvo is 1 van de nieuwere DRM's die verificatie online nodig heeft. Games van Warner Brothers hebben meerdere malen om die redenen er uit gelegen.
Precies, ik kan heel veel spellen zonder crack niet meer spelen, of de drm in kwestie nou toevallig niet werkt op Windows 10 of omdat de server eruit ligt is vanuit praktisch oogpunt minder relevant. Aan de andere kant, met de drm die niet werkt weet je waar je aan toe bent, terwijl je met de online drm kunt hebben dat je eigen internet of de server het vanavond toevallig niet doet.
Voor mij een reden om alleen nog via gog.com te kopen.
Er is al een rechtszaak geweest omtrent Valve en de games die erop staan.
Volgens de Europese wetgeving, moet je een spel die op Steam staat kunnen doorverkopen.
Als je weg gaat van Steam, moet Valve een vergoeding geven als het account gesloten wordt.
Best wel een gevalletje van "oh shit dit gaat uit de hand lopen".

Oh btw, Valve had de zaak verloren, in Frankrijk.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 27 mei 2020 20:16]

Denk niet dat dat veel gaat helpen eigenlijk. Als het digitaal 'kopen' niet meer mag met deze beperkingen dan noemen ze het gewoon anders in de toekomst. Huur met onbepaalde looptijd ofzo.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het WEL nut heeft.
Je vergeet in je hele verhaal mee te nemen dat de game industry mensen zal als mij hebben geleerd om bijna nooit meer games tijdens release te kopen. Door gewoon een jaartje te wachten heb ik:
- Betere performance door verwijderen van Denuvo of ander slecht werkende DRM
- Stabieler spel doordat vele bugs zijn opgelost
- Goedkoper door prijsverlagingen en deals
- Geen verrassing met misdadige microtransacties die achteraf worden toegevoegd
- En vast nog meer wat ik nu vergeet

Je hebt geen idee wat de situatie zou zijn als er nooit Denuvo zou zijn geweest en de game industry zich fatsoenlijk zou gedragen. Wellicht hadden de winsten dan 50% hoger gelegen.
Dat het beter kan zijn om niet bij de release te kopen is inderdaad meestal wel goed. Maar falconhunter had het over de huidige kopers. Dus de mensen die het later kopen vallen hier buiten.
Je hebt geen idee wat de situatie zou zijn als er nooit Denuvo zou zijn geweest en de game industry zich fatsoenlijk zou gedragen. Wellicht hadden de winsten dan 50% hoger gelegen.
We zullen inderdaad nooit weten wat de winst dan geweest zou zijn. Maar cracks bestonden al veel langer dan dat Denuvo bestaat. Zelfs voor spellen die niet zulke kopieerbeveiliging hebben. Dan denk ik aan de oude dos spellen waar je een code kreeg en in de handleiding de bijpassende antwoord moest zoeken. De meeste van jou punten gelden niet voor deze games (zit geen Denuvo in, geen of bijna geen bugs in, geen microtranacties) en toch cracks. Uiteindelijk is het dus toch bij de gamers begonnen dat ze beveiligingen erin stoppen. Dus ik verwacht zelf dat dat de winst hoger zal zijn.
Bijkomend voordeel van deze strategie is ook dat je om het spel op hoge settings te spelen niet de meest high-end hardware meer nodig hebt :)

Dus een oudere high-end of huidige mid-range kaart, werkt als een trein en kost minder.

Ik loop ook aardig achter qua games die ik speel en heb meer plezier er in/mee en minder gedoe dan de jaren dat ik altijd het nieuwste van het nieuwste op dikke HW speelde :)
Yup, ik heb heel veel games laten lopen dit en verleden jaar. Je hoeft niet te vragen welke 1 of 2 ik dit jaar koop, dat spreekt voor zich. De rest laat ik gewoon links liggen.
Je vergeet in je hele verhaal mee te nemen dat de game industry mensen zal als mij hebben geleerd om bijna nooit meer games tijdens release te kopen.
Hoe is dit van invloed op het betoog vanuit ontwikkelaars/uitgevers oogpunt? Als zij het grootste deel van de omzet vooral uit de eerste weken moeten hebben (omdat daarin de games nog altijd het meeste verkocht worden), doet het er niet heel veel meer toe als je later de game koopt, wanneer die aanpassingen en verbeteringen zijn gedaan. Het meeste geld dat men ermee kon verdienen, is dan ook allang en breed binnen, dus maakt het verder niet veel meer uit.
Je hebt geen idee wat de situatie zou zijn als er nooit Denuvo zou zijn geweest en de game industry zich fatsoenlijk zou gedragen. Wellicht hadden de winsten dan 50% hoger gelegen.
Dat blijft altijd koffiedik kijken. Voor hetzelfde geld was het juist negatiever.
Is een dergelijke test wel representatief? Misschien waren de beschermde games wel populairder van aard dan de niet beschermde games. Wellicht is het ene genre populairder onder piracy liefhebber dan de ander

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 27 mei 2020 19:34]

De vragen die je stelt kloppen natuurlijk compleet, maar realistisch gezien lijkt alles wat hij zegt super logisch. Mensen die bereid zijn zich onrechtmatig toegang te verschaffen tot games zullen dat vooral doen als ze een review lezen. Op dat moment betekent het dus dat er een percentage is van gamers die 1) niet willen wachten en 2) bereid zijn om te betalen als er geen andere optie is. Ik weet van mezelf dat toen ik jong was dat bij andere digitale media ik exact in die categorie soms viel.
Het is duur, dus het zit waarschijnlijk op de toptitels die populair zijn. Bovendien kan ik me voorstellen dat het vooral ingezet wordt in speciale tijden als kerst, waarbij er toch al veel gekocht wordt.
Doom Eternal verkocht anders als een trein zonder Denuvo. Verkocht 3x meer digitale sales (3 miljoen was het iirc) dan Doom 2016 op release day zonder ook maar enige zware beveiliging.
Witcher 3 verkocht ook als een trein zonder zware DRM en is na al die jaren nog steeds een zeer goede inkomstenbron voor CD Project.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 27 mei 2020 20:08]

Dat een release populair is zonder DRM zeg niets over het nut van DRM. In het geval van Doom zou het natuurlijk kunnen dat het succes nog groter geweest was als er wel een werkende DRM was geweest.

Dat gezegd hebbende, ik zie liever meer games zonder DRM!
Doom Eternal heeft gewoon denuvu hoor. Alleen bij de de 1.0 versie hebben ze iets stoms gedaan.

[Reactie gewijzigd door jaaoie17 op 27 mei 2020 20:30]

Ze hadden hem zonder kopieerbeveiling verspreid per ongeluk, dat was genoeg om te zorgen dat het spel op de pirate sites te vinden was op release. Maar dat maakte niks uit, Doom Eternal verkocht alsnog als een trein.
Wat @Waterkoker zegt. Waarom waren er 3 wel met zware beveiliging en de andere niet? Puur voor de test? Of hadden de 3 met beveiliging meer waarde voor het bedrijf en waren de andere meer sidegames? Waren die andere de beveiliging niet waard of zijn het al mindere games?
Worden al die games in hetzelfde jaar gemaakt of gaat daar een langere tijd over heen? Hebben ze allemaal dezelfde development tijd?
Zelfs vijf dagen zonder crack kan je makkelijk een ton of meer extra opleveren.
Kortom het is niet de moeite en de kosten waard als het je slechst een ton omzet oplevert. Dat is een werknemer voor een jaar. Dus als het een iemand een derde van z'n tijd kost voor 3 jaar development, kan je het net zo goed niet doen.
Ik denk dat je het salaris van een gamedevver nogal overschat ;) Zelfs met overhead denk ik dat je eerder aan 2 werknemers zit.
Alleen zijn het vooral de arme mensen die games piraten. Waarom zou je anders al die moeite doen om een game te downloaden. Heel veel onderzoek is dus placebo. Er zijn ook genoeg mensen die eerst een game willen uitproberen zonder deze te kopen.

Het probleem met gecrackte games is dat deze games vaak geen cracks krijgen voor patches, zijn out of date of je kan er sowieso niet online mee. Vroeger was dat anders.

Zeg nou is eerlijk:
Zou Witcher 3 meer hebben verkocht zat er DRM in?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 mei 2020 20:22]

Zon beetje van elke game komen gecrackde patches, tenzij als er denuvu op zit.
Alleen zijn het vooral de arme mensen die games piraten. Waarom zou je anders al die moeite doen om een game te downloaden.
Dat is zeker nier waar :) Het is erg ingebakken bij de 35+ gamer dat je niet betaalt voor spellen, die allemaal geld hebben nu. Ik betrap mezelf er ook nog wel op om eerst even de torrent te zoeken... Slaat eigenlijk nergens op, maar toch doe je het. Een groot deel van waarom ik dat doe is dat ik 80+% van de spellen uiteindelijk niet verder speel dan het eerste level. Ironisch genoeg heb ik het meeste dat ik gekocht heb bijna nooit gespeeld. En als het dan wel goed is, ja, dan ga je het niet alsnog kopen als je als bezig bent en je campaign opnieuw beginnen. Ongemak.
je loopt ook aankopen mis door Denuvo. Ik koop bijvoorbeeld bepaalde games juist niet zolang er Denuvo spyware in zit en ik ken meerdere die er zo over denken. Maar ik koop sowieso nooit games op release day meestal zijn ze al gekraakt voordat ik aanschaf. Vaak wacht ik een week of 2 omdat er dan betere reviews beschikbaar zijn.
Als dat aantal kleiner is dan het positieve verschil in verkopen, dan gaat dat niemand wat interesseren.

Ik zeg het al jaren, al die piraatjes verzieken het alleen maar voor alle anderen.
Ik heb metro exodus geïnstalleerd op m'n pc, gecracked. Dit was al snel na de release. Ik zie niet in wat een torrent van een game met of zonder denuvo voor nut heeft. Weet niet of dit van te voren wel of niet aanwezig was, maar blijkbaar werkt het dan niet voldoende gezien ik de game precies via dezelfde wegen kan downloaden als games zonder denuvo.

Van wat ik weet, is red dead redemption 2 nog niet gekraakt en is deze al aardig lang beschikbaar. Blijkbaar is de beveiliging hier wel erg goed.
Je hebt het over snel maar wat is snel? Binnen een week kan je als snel zien maar als een andere beveiliging met 1 of 2 dagen gekraakt is dan hebben ze toch 5 tot 6 dagen waar mensen sneller geneigd zijn om te kopen dan te wachten (en ja een week kan lang duren als je ergens op wacht). Vooral omdat je niet weet wanneer de crack uit komt.
(en ja we loggen de IP's)
Bedankt voor het niet respecteren van de privacy van je klanten :( Zullen ook een hoop bij zitten die het wel gekocht hebben namelijk. Ik draai nooit gecrackte games.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 mei 2020 23:36]

Maar is hier dan ook imperisch bewijs voor? of is dit meer en we zien het aan het koffiedik verhaal? want uit het EU onderzoek bleek dus wat anders.
Je kan de game ook zo bouwen dat een internetverbinding nodig is op sommige punten in de game zodat je verder kunt.

Dat lijlkt me een stuk moelijker te kraken.
"(en ja we loggen de IP's)". Okay, ik hap. Ik wil je toch even vragen wat je hier nou precies mee bedoelt?

Mensen die het spel gekocht hebben, maar die geen Denuvo willen en dus een crack installeren om van die rotzooi af te zijn, daar log je IP gegevens van?
1. Waarom?
2. Mag dat?
De game zit zodanig vol met bugs en glitches dat het tenenkrommend is. Meerdere keren meegemaakt dat ik niet het pad gevolgd had zoals de maker van dit game in gedachten had waardoor bepaalde events niet getriggerd worden. Wanneer dat gebeurt is de kans groot dat de game dood is. Je kan wel rondlopen maar er gebeurt niks.

En dan zijn er nog zat andere verbazingwekkende zaken. Viel ik buiten per ongeluk in het water vlak in de buurt van een groot gebouw, het spel brengt je automatisch weer naar de oppervlakte en je karakter klautert de walkant op, maar m'n karakter kwam boven water midden in het grote gebouw. En omdat je niet een bepaald padje hebt bewandeld triggeren bepaalde events weer niet. En zo zijn er meer voorbeelden. En het wordt voorspelbaar.. Zeer vermoeiend.

Na 10 jaar geen games aangeraakt te hebben en toch weer eens de motivatie gevonden te hebben om weer eens te gaan gamen (pc gekocht etc) ben ik toch behoorlijk teleurgesteld geraakt in de kwaliteit vandaag de dag. Of ik ben op deze leeftijd wat kritischer geworden :+ maar de bugs zijn zo duidelijk dat je er niet omheen kan, geen idee of dat vroeger ook zo inelkaar zat, kan het mij niet heugen iig

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 27 mei 2020 19:29]

Groot verschil is dat alles meer open moet zijn. Dit spel niet gespeeld, maar vroeger was er minder keuze zelfs bij dat ene pad. Ondertussen zijn er nog steeds lineaire spellen, maar de vrijheid per linear segment is meestal een stuk groter van wat ik heb gezien.
Wauw, hoe een ervaring gigantisch kan verschillen, terwijl we toch het zelfde spel hebben gespeeld/spelen. Ik ga altijd eerst verkennen als n malle, dit vinden en dat vinden, noem het maar op. Week gigantisch af van het "juiste pad" en toch heb ik geen 1 keer gehad, dat het spel dood neer viel.Vraag me af, hoe dat in jouw spel dan wel gebeurde.Wat ik wel heb gehad, is dat mn save game poef zei...was ineens verdwenen. Kon ik alles weer opnieuw doen. Zat al dik over de helft. Balen maar toch met alle plezier het spel weer gespeeld. Laatst ook de season pass gehaald. Lachuh.
Jammer dat jouw ervaring zo teleurstellend bleek te zijn of blijkt te zijn.
Snap ik ook niet, geweldig spel, geen enkele issue gehad (nou kwam dat misschien door de crack...van het spel, niet zelf :P)
Ervaringen verschillen, meningen dus ook.:)
Euh, speel jij gedownloade games ? foei, in de hoek staan voor 1 week...:P
Snap t wel, ik was lang geleden ook zo. Heb wel 90 % van alle gedownloade games uiteindelijk aangeschaft, de 10 % zijn spellen waar ik niets mee had en dus heb.
Daarentegen snap ik ook wel, dat een ontwikkelaar niet een product op de markt brengt voor niets. Daar zit een prijskaartje aan. Dus een DRM of wat toevoegen om het product ermee te beveiligen tegen de "crackers" om te voorkomen dat men geld misloopt begrijp ik wel.
Dat het in dit spel zat of nog steeds zit, heb ik zelf geen last van,overigens. Ben wel benieuwd naar eventuele performance verbeteringen als de update verschenen is tzt.
Een bedrijf wat consumenten beperkt bij het aankopen van een game krijgt van mij geen geld, de drm maakt het zeker niet beter.

Opzich wel jammer, ik heb alle voorgaande Metro versies gekocht, deze laat ik mooi links liggen op Gog en/of Steam.
Je moet het ook niet als Serious Sam spelen hè... Ik vond het geweldig, juist omdat ik niet in overvloed alles heb maar wanhopig mijn spullen bijeen moet sprokkelen. Gaf mij precies het goede gevoel voor een post-apocalyptisch spel op "hard".
Ik denk dat het zeker te maken heeft met de GOG release. ALS mensen het illegaal zouden willen delen kunnen ze dat toch wel met de GOG release, dus waarom dan strenge DRM in de game houden? Zie trouwens dat wel vaker bij publishers, dat ze eerst publishen op Steam, Epic etc. met DRM en jaar laten op GOG om nog wat winst binnen te halen. Vind ik opzicht niet erg, maar je merkt wel dat developers er alles aan doen om zoveel mogelijk winst uit de eerste paar weken te halen.

Overigens geldt dit niet voor alle developers er zijn ook genoeg games die wel al dag 1 op GOG verschijnen.
Zoals cyberpunk.
Ja nou cyberpunk is ook dan van de oprichters van gog
Benieuwd naar de benchmark verschillen.
Goh, had niet g nooit gehoord van https://www.gog.com/
Nu wel :)
Thanks.

P.S. de game hier https://www.gog.com/game/metro_exodus te vinden op GOG

[Reactie gewijzigd door djwice op 27 mei 2020 19:14]

Mooi weer een game die ik naast Doom Eternal kan gaan spelen zonder die DRM of intrusive anti cheat software. En het is tegenwoordig niet meer zo verstandig als developer om in een stoere bui te roepen: “nou dan koop je de game toch niet” , want iedereen heeft wel gezien wat er met Battlefield 5 is gebeurd.
Wat is er met bf5 ?

Speel die nog steeds met plezier hoor.