Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amplitude Studios haalt Denuvo-drm voor release uit strategiegame Humankind

Amplitude Studios haalt de drm-software van Denuvo nog voor release uit zijn komende strategiegame, Humankind. Dat laat de ontwikkelaar weten in een blogpost. De studio heeft deze keuze gemaakt 'op basis van data uit de besloten bèta' van het spel.

Amplitude Studios-baas Romain de Waubert maakt de beslissing wereldkundig op het Games2gether-platform van het bedrijf. De Waubert doet dat naar aanleiding van een forumpost met feedback van gebruikers. Daarin meldt een gebruiker onder andere dat hij of zij de game aanvankelijk vooruit wilde bestellen op Steam, maar daar uiteindelijk van afzag omdat Denuvo-drm in de game wordt gebruikt.

De drm-software van Denuvo functioneert als kopieerbeveiliging en is bedoeld voor het tegengaan van piraterij. In bepaalde games kan de software leiden tot prestatieverminderingen. Recentelijk kwam de software bijvoorbeeld in opspraak vanwege prestatieproblemen in Resident Evil Village, die werden verholpen via een crack die de Denuvo-drm uit de game verwijderde. Capcom bracht als reactie daarop een update uit met 'drm-optimalisaties'.

De Waubert legt onder andere uit waarom de studio aanvankelijk gebruik wilde maken van de drm-software. "We werken heel hard en stoppen ons hart in de spellen die we maken, en piraterij heeft echt invloed op onze mogelijkheid om spellen voor jullie te blijven maken", schrijft de studiobaas. "We zijn dit jaar een van de meest wishlisted games op Steam, dus we weten dat we het doelwit van piraten zullen worden, meer dan welke van onze vorige games dan ook. Als Denuvo een gekraakte versie kan tegenhouden, al is het maar voor een paar dagen, dan kan dat ons al echt helpen om onze release te beschermen."

Toch heeft de studio besloten om de drm-software nog voor release uit de game te halen. De Waubert meldt dat de prioriteit van de studio het leveren van de best mogelijke ervaring voor spelers is. "Denuvo mag nooit de prestaties van spelers beïnvloeden, en we willen de kwaliteit niet opofferen voor jullie. We geloven dat dat mogelijk is met de juiste integratie, en dat is wat we wilden testen tijdens de besloten bèta. We vonden echter dat de manier waarop het nu was geïntegreerd niet goed genoeg was, en het is niet iets dat we kunnen repareren voor de release. Dus halen we het eruit." De ontwikkelaar meldt ook dat er momenteel geen plannen zijn om Denuvo-drm na release alsnog aan de game toe te voegen.

Humankind is een 4x-strategiegame, die vergelijkbaar is met strategiegames als Civilization en de eerdere games van Amplitude Studios, zoals Endless Legend. De game komt op 17 augustus uit voor Windows, macOS en Stadia. Tweakers publiceerde eerder een preview van Humankind.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

21-07-2021 • 19:21

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
In hoeverre is game-piraterij nog echt een ding nu je steeds meer afhankelijk bent van online en je abonnementen krijgt als gamepass e.d.? Vroeger had je legio opties, tegenwoordig niet meer zo? Of ben ik niet op de hoogte?
Reageer
Er zijn diverse 'always online' servers al compleet reversed-engineered, andere zijn doodje simpel uit de exe gesloopt en je hebt een crackfile om te starten. Het leeft nog steeds, ook games die 'steam locked' zijn zie je als 'repacks' terug komen.

Maar hoeverre is het een ding.. blijft de grootste discussie ooit. Is het een verlies dat ik de game download, als ik hem nooit zou hebben gekocht? Is het gewoon optellen van aantal torrents van diverse seeders qua aantallen? Verschil met vroeger, ze zitten er wat meer bovenop, zelfs via providers (hallo Brein), dus echt een grote motivatie is het niet meer.
Reageer
Op zich inderdaad, voor iemand die het spel niet zou kopen, is een illegale versie juist een mooie demo. Kan een goede toekomstige fan opleveren.

Aan de andere kant, als er veel en gemakkelijk illegale kopiën de wereld ingaan, dan is dat wel zeker een redelijk groot deel van potentiële inkomsten die een gamestudio misloopt.

Het argument van de persoon die anders toch niet had gekocht, werkt wel als je naar een individu kijkt, maar is niet meer geldig als je naar de hele groep gamers kijkt...
Reageer
Zelfs bij het individu geldt het niet... Immers, waarom downloaden als je het anders nooit zou kopen? Blijkbaar is er toch een bepaalde behoefte aan die game.

Als downloaden helemaal geen optie zou zijn dan zou die behoefte er waarschijnlijk nog steeds zijn. Wellicht dat je niet exact die game die je nu downloadt dan zou kopen, maar de kans is wel groter dat je íets koopt.

In het algemeen verlaagt piracy ook de waarde die mensen aan een game toekennen (perceived value). Als je alles altijd gratis kunt krijgen dan zal het in jouw ogen snel minder waard worden. Zonder piracy zullen veel mensen daarom ook nog eens bereid zijn meer uit te geven aan een game.
Reageer
Zelfs bij het individu geldt het niet... Immers, waarom downloaden als je het anders nooit zou kopen? Blijkbaar is er toch een bepaalde behoefte aan die game.
Precies. Waarom een proefrit maken als je het anders nooit zou kopen? Blijkbaar is er toch een bepaalde behoefte aan die auto.
In het algemeen verlaagt piracy ook de waarde die mensen aan een game toekennen (perceived value). Als je alles altijd gratis kunt krijgen dan zal het in jouw ogen snel minder waard worden.
Gezien hoe de prijzen zijn gestegen voor een virtueel goed t.o.v. de prijs van een fysiek goed, de reikwijdte en het gemak waarmee spellen nu verkocht worden: twijfel. Ook gezien dat de gameindustrie financieel groter is dan de video en audio industrie gezamenlijk, hoef je als ontwikkelaar echt niet te zweten als je een goed spel uitbrengt. Dat is dan ook het probleem: veel is bagger, en het aanbod is groot.
Zonder piracy zullen veel mensen daarom ook nog eens bereid zijn meer uit te geven aan een game.
Of zouden er minder spellen verkocht worden. Wie weet?

De eigenaar van het succesvolste speldistributieplatform had een goede visie dat ervoor zorgde dat het platform zo succesvol is: piracy is a service problem.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 juli 2021 22:59]

Reageer
Ik ben het deels wel met je eens hoor, het ging mij eigenlijk puur om de redenatie 'ik had het anders toch niet gekocht'. Download het dan gewoon ook niet als je de game het blijkbaar niet waard vindt?
Ik snap dat sowieso niet... Ik ben echt niet rijk (objectief monetair gezien) en ik werk parttime met weinig andere verplichtingen. Toch is mijn tijd me meer waard dan het geld voor een game. Dus ik snap niet waarom je wel je tijd zou investeren in een game die je het geld niet waard vindt...

Piracy is (of was) inderdaad een service probleem, maar dat is naar mijn idee grotendeels opgelost. Het is voor de meeste content, en vooral voor games, zo makkelijk om er legaal aan te komen... En vaak kan het ook heel goedkoop als je eventueel een beetje geduld hebt. Daarom snap ik het tegenwoordig juist minder als je nu piracy nog gaat lopen verdedigen.

Welk virtueel goed doel je overigens op waar de prijs van gestegen zou zijn? Games? Ja voor de PS5 nu een beetje ja... Maar dat is nog altijd heel veel minder dan de inflatie. En er zijn meer dan genoeg manieren om goedkoper te gamen. De meeste games maakt het toch niet veel uit of je ze nou meteen bij release speelt of een jaartje later. Sterker nog, dan krijg je meestal een stabielere versie en eventueel gelijk een collectie met alle dlc. Top value naar mijn idee.
Reageer
Download het dan gewoon ook niet als je de game het blijkbaar niet waard vindt?
Ik snap dat sowieso niet... Ik ben echt niet rijk (objectief monetair gezien) en ik werk parttime met weinig andere verplichtingen. Toch is mijn tijd me meer waard dan het geld voor een game. Dus ik snap niet waarom je wel je tijd zou investeren in een game die je het geld niet waard vindt...
Je weet vantevoren natuurlijk niet of je een spel leuk vindt, of de genre überhaupt iets voor je is, of dat het spel ook echt werkt zoals het hoort. Een tijdsinvestering kost geen geld en als het spel niks is heb je alleen je tijd verspild, niet ook nog het geld. Achteraf is het altijd nog mogelijk om het spel te kopen als het een goed spel was, maar je geld terug krijgen is vaak niet te doen. Die 2 uur speel window die Steam je geeft voor refunds is voor sommige spellen niet eens genoeg om door de intro te komen, hierin kan je nooit weten of de rest van het spel net zo speelt
Reageer
het ging mij eigenlijk puur om de redenatie 'ik had het anders toch niet gekocht'. Download het dan gewoon ook niet als je de game het blijkbaar niet waard vindt?
[...]
Je weet vantevoren natuurlijk niet of je een spel leuk vindt, ... Die 2 uur speel window /14 dagen die Steam je geeft voor refunds is voor sommige spellen niet eens genoeg om door de intro te komen
ook al een paar keer een repak geprobeerd net voor dit probleem.
en 7/10 de vuilbak in gekieperd, de 3 andere alsnog gekocht.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 22 juli 2021 12:26]

Reageer
Bij de dead space franchise was piraterij tastbaar. 1 miljoen meer sales van deel 3 en we hadden al lang een deel 4 gehad.

Natuurlijk die game was slecht, maar als piraterij geen optie was denk ik dat die 1 miljoen sales er wel waren geweest
Reageer
Natuurlijk die game was slecht, maar als piraterij geen optie was denk ik dat die 1 miljoen sales er wel waren geweest
Kan, maar andersom kan geloof ik ook, ik meen dat Tom Clancy's H.A.W.X 2 destijds slecht verkocht, deels omdat er een ongekraakte DRM op zat waardoor minder "word of mouth" reclame plaats vond (vond zelf deel 1 leuk maar de release van 2 was totaal langs me heen gegaan).
Reageer
Het feit dat zoveel studio's toch voor Denuvo blijven betalen is toch bewijs genoeg dat het een ding is. Zij hebben de data, wij niet.
Feit is wel dat het tegenwoordig een stuk beter gaat met PC gaming. Consoles waren in 2005 nog goed voor maar liefst 90% van de omzet!

Ik denk dat het niet alleen komt omdat piraterij moeilijker is, maar ook omdat games nu veel goedkoper zijn. Wie in 2005 games niet kon betalen ging over tot piraterij. Tegenwoordig wacht je gewoon op uitverkopen waar je vaak al voor een tientje een AAA game hebt. Dat is immers een stuk makkelijker.
Reageer
Het is nu ook een stuk makkelijker korting geven, omdat het produceren van een extra kopietje via Steam voor jou dicht naar 0 gaat in kosten. Vroeger moest je natuurlijk echt een blinkend schijfje in een plastic doosje maken en verschepen, als producent.
Reageer
Vroeger piraten ik veel. Tegenwoordig is dat helemaal terug gedrongen vanwege de volgende reden:

Aanbod.

Platformen zoals Steam die in de laatste decennia ontzettend strak is ontwikkeld.De service is goed, de servers zijn stabiel en de refund policy die ze een aantal jaar geleden hebben toegevoegd is super als je niet helemaal zeker weet of een game wat voor jou is.

Het laatste wat ik ooit ge-pirate had was alle DLC van Crusader kings 2 die je als je de game files had en een text bestandje had aangepast gewoon in de legitieme versie van de game kon activeren.
Reageer
is er al ergens een reactie van Irdeto te vinden? Ik kan me niet voorstellen dat ze dit zomaar allemaal laten gebeuren terwijl hun klanten weglopen.
Reageer
Die zullen gewoon betaald worden. Neem aan dat die contracten al lang gesloten zijn. Het is niet omdat je een product koopt dat je ook verplicht bent van het te gebruiken.
Reageer
uiteraard, maar dit is niet het soort publiciteit dat je wil en ik had gehoopt op een inhoudelijke reactie (dus ook geen blazé PR-statement)
Reageer
Ik zat mij af te vragen wat de leverancier van de encryptie in de kabel-tv smart cards hiermee te maken heeft, maar ik zie dat Denuvo een product is van dit Nederlandse bedrijf.
Reageer
Amplitude is wel een van de studio's waarvan ik denk dat ze die statements ook echt menen, en dat dit niet zomaar gewoon een marketing praatje is om backlash te voorkomen. Ben blij dat ze deze keuze maken.
Reageer
Tijd geleden opendev op Stadia geprobeerd. Ik was direct onder de indruk van deze studio, een heel net filmpje vooraf met uitleg wat ze testen en welke soort feedback ze zoeken. Ziet er wel uit als ontwikkelaars welke erg 'down to earth' zijn.
Reageer
Fantastisch nieuws! Ik snap dat uitgevers hun games willen beschermen tegen piraterij, maar het kan niet zijn dat piraten een betere spelervaring hebben dan wie de game legaal koopt.
Reageer
Maar een DRM oplossing verwijderen waar je waarschijnlijk al wat centen voor hebt betaald kost ook geld (net als piraterij). Dus daar moet vast meer reden achter zitten. Wellicht dat de beta toch performance of andere (technische) problemen aan het licht hebben gebracht ?
Reageer
Een studio dat inziet dat Denuvo meer kwaad dan goed doet in de gamesindustrie is bijzonder om te zien.

Andere studio’s kunnen hier een goed voorbeeld aan nemen.

Eerst een beta met Denuvo, dan besluiten of Denuvo het verpest voor mid/low spec gamers en dan releasen.

Top dit!
Reageer
"We zijn dit jaar een van de meest wishlisted games op Steam dit jaar, dus we weten dat we het doelwit van piraten zullen worden, meer dan welke van onze vorige games dan ook. Als Denuvo een gekraakte versie kan tegenhouden, al is het maar voor een paar dagen, dan kan dat ons al echt helpen om onze release te beschermen."
Ik vraag me altijd af of dat nou echt zo is, of dat vooral gevoelsmatig zo is bij bepaalde (management)types. Ik heb al in jaren niet meer gepiraat, maar ik betwijfel toch echt of er mensen zijn die spontaan een aankoop gaan doen in de eerste paar dagen als de game nog niet is gekraakt.
Reageer
Er zijn genoeg mensen die een spel ASAP willen spelen, zelfs nog voor de release (zie de hoeveelheid early-access). Van de volledige omzet van een game werd traditioneel 90% in de eerste 3 maanden gedraaid en meer dan de helft in de eerste week. Als de eerste week voorbij is en de helft daarvan zonder dat er een crack was, heb je dus al een pak klanten binnen gehaald die potentieel een rip hadden gedownload en misschien nooit gekocht.
Reageer
Dit argument gaat natuurlijk maar voor een deel op. Als eerste zie je weer dat er voor steeds meer games demo's verschijnen, maar als tweede kun je in Steam (en waarschijnlijk ook andere storefronts) binnen de eerste paar uur zonder gedoe een refund krijgen.
Reageer
Ook dat vind ik raar. Een aankoop op afstand moet je in Nederland zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen kunnen retourneren. Hoe geldt dat met Steam zijn model? Mag dat wel binnen de NL'se wet met aankoop op afstand?

@Arnoud Engelfriet Je zal de vraag vast wel vaker hebben gehad, maar ik kon hem hier op Tnet niet zo snel terugvinden. Maar het staat volgens mij heel duidelijk hier: https://ondernemersplein.kvk.nl/bedenktijd-bij-verkoop/

Hoe kan het dan dat Steam nooit in de problemen is gekomen in NL?
Reageer
Bij online diensten en downloads staat de wet toe dat je afstand doet van je retourrecht. Je moet daar bij het bestellen over geïnformeerd worden en expliciet een vinkje zetten

Zo ziet dat eruit bij Steam: http://assets.vg247.com/c.../03/steam_eu_refund_1.png

[Reactie gewijzigd door Arnoud Engelfriet op 22 juli 2021 10:17]

Reageer
maar als tweede kun je in Steam (en waarschijnlijk ook andere storefronts) binnen de eerste paar uur zonder gedoe een refund krijgen.
Hier wil ik wel even op in haken, er zijn in het verleden spellen geweest (namen zijn me helaas ontglipt) welke pas later in het spel problemen gaven, ver voorbij de 2u welke Valve je gunt op Steam.

Ik wil piraterij niet goed praten, maar als je spel daadwerkelijk beter draait (Geen zware DRM) of aanzienlijk minder onzin bevat (Always-online in een singleplayer spel) is het niet vreemd dat men daar voor kiest; de piraat bied op dat moment gewoonweg een betere service. `

En dat is nog buiten de hele discussie om van mensen welke het waarschijnlijk niet gekocht hadden zonder het eerst te spelen. In mijn tienerjaren was ik er daar lang eentje van; eerst spelen en dan later in een sale kopen. (of compleet verwijderen als het echt bagger was, maar dan werd het spel sowieso niet lang gespeeld)

Ik had het geld simpelweg niet voor een miskoop, en er was toen ook nog geen refund optie op Steam.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 21 juli 2021 21:03]

Reageer
[...]

Hier wil ik wel even op in haken, er zijn in het verleden spellen geweest (namen zijn me helaas ontglipt) welke pas later in het spel problemen
Om een recent voorbeeld te noemen, Ghostrunner enkel en alleen met raytracing aan (iets wat procentueel weinig mensen zullen doen) had je vanaf level 2 een constante zware frame-dip die tot op iig een paar maanden geleden niet opgelost was. Makkelijke oplossing: RT uitzetten (het grafische verschil in deze indie-game met RT on/off was niet noemenswaardig) - dus dit was geen verlies.
En sowieso kwam je in de eerste 2 uurtjes heus wel tegen dit probleem.

2 uur is een zeer redelijke tijd van Valve (vooral omdat je genoeg SP campaigns van AAA games op je gemak in 6 uurtjes kan uitspelen; of kortere indie-games zoals journey gewoon bijna volledig)
Die 2 uur is idd bedoelt om te kijken of die game gewoon goed draait op je machine.
Want daarnaast heb je ook de steam forums; en daar zie je heus meteen terug als een game bekende issues heeft ja/nee bij een grote aantal mensen. Kan je gameplay bekijken van mensen op Twitch om te zien of dingen glitchy draaien ja/nee etc. etc.

Dus met een paar minuten research, plus die 2 uurtjes? Is dat ruim voldoende.

Want je kan anders gewoon "blijven proberen" onder het motto van "maar misschien is er na 20 uur pas een issue" ... totdat je een game hebt uitgespeeld. Dat is ook krom.
Reageer
Want je kan anders gewoon "blijven proberen" onder het motto van "maar misschien is er na 20 uur pas een issue" ... totdat je een game hebt uitgespeeld. Dat is ook krom.
Maakt het uit als je het spel na afloop alsnog besluit te kopen? Ik denk dat er best een aantal mensen zijn die dit doen, zelf had/heb ik het geld niet om de volle mep te betalen voor RDR2 en SW:Jedi Fallen Order, maar ze staan allebei nog wel op mn wishlist en was afgelopen sale all tempted om ze te kopen, maar toch maar niet gedaan aangezien ik geen werk had
Reageer
Cyberpunk heb ik gepirate nadat ik het gekocht en gerefund had bij de release.
Je wilt de game dus wel spelen maar weigert ervoor om te betalen dus eigen jij jezelf maar een kopie toe 8)7

Daarnaast haalt dit jouw "demo" argument aardig onderuit.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 juli 2021 20:50]

Reageer
Nee dat is niet waar, fout geformuleerd van mijn kant.
Ik heb de meest recente versie om te zien of het het geld weer waard is na de miskoop aan het begin, het geld heb ik niet om erin te gooien om het uiteindelijk weer te refunden op GOG. Als het eenmaal op een niveau is dat speelbaar is koop ik het in een uitverkoop.
(ja ik weet dat het speelbaar is, ik bedoel in de zin dat het op niveau is als het moet zijn)
Reageer
Als games halfbakken afgeleverd worden, waarom pirate je ze dan? Dan maakt ze zelden ineens beter toch? Kun je beter een half jaar of jaar wachten voordat je ze koopt, zodat ze genoeg updates hebben gehad waar de grootste problemen verholpen zouden moeten zijn.
Reageer
Dan koop je het toch later.......
Reageer
Cyberpunk heb ik gepirate nadat ik het gekocht en gerefund had bij de release.
Dus je wilde het wel spelen maar er niet voor betalen? Schijnbaar was het goed genoeg om te willen hebben.
Reageer
Geweldig nieuws dit ik hoop dat de rest snel volgt
Reageer
Verstandige keuze, piraterij kost geld, maar mensen die de game retourneren wegens prestatie problemen kosten ook geld.
Daarbij wordt er steeds meer via abonnement gespeeld, en dan kun je niets met piraterij versies beginnen.
En als laatste, de DRM kost ook een bedrag wat je terug moet verdienen.
Ik hoop dat dit een groot succes wordt en als voorbeeld voor de rest gaat dienen.
Reageer
Ik dacht dat denuvo gewoon een aparte compiler was die wat belangrijke functies uit de gamecode haalt en deze op een server plastst. Hoe kan implementatie hierbij uitmaken?
Reageer