Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sega brengt strategiegame Humankind in april 2021 uit

Sega brengt Humankind in april 2021 uit. Het Civilization-achtige strategiespel verschijnt ook op Google Stadia en bij die streamingdienst is nu een week lang een bètaversie gratis te spelen als demo. Eerder was er al een vroege versie te downloaden voor de pc.

Humankind verschijnt op Steam, in de Epic Games Store en bij Google Stadia. Het spel krijgt een adviesprijs van 60 euro en is tijdelijk vooruit te bestellen voor 51 euro. De game wordt gemaakt door Amplitude Studios, bekend van de Endless-strategiegames. Net als die games is Humankind een turn-based strategiespel.

In Humankind moeten spelers een eigen beschaving opzetten en dat resulteert volgens de makers in 'een mensheid die net zo uniek is als jijzelf'. Spelers kunnen daarbij tot zestig historische culturen combineren om hun beschaving te ontwikkelen tot aan de moderne tijd. Gevechten in het spel spelen zich af als een turn-based minibordspel bovenop de wereldkaart.

Humankind werd in 2019 aangekondigd en had dit jaar uit moeten komen, maar in juni werd al bekendgemaakt dat de release werd uitgesteld tot 2021. Nu zegt Sega dat het spel in april uit zal komen. Een exacte datum is nog niet bekend.

Op Google Stadia is tot en met 28 oktober een bètaversie van de game te spelen als demo. Gebruikers moeten daarvoor een Stadia-account maken, maar een betaalmethode opgeven is niet nodig. Amplitude Studios bracht eerder dit jaar al een OpenDev-versie uit van de game. Gebruikers konden na registratie meedoen aan tests en feedback geven aan de ontwikkelaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-10-2020 • 13:27

31 Linkedin

Reacties (31)

Wijzig sortering
Waarom een clone van een game (CIV) die al reeksen achter elkaar lekker weg speelt, incl. de nodige humor.
En waarom geen GOEDE clone/opvolger van Sim City ? Ik wacht al jaren op een goede opvolger van Sim City 4 :(
Persoonlijk vind ik CIV in een neerwaartse spiraal. Het wordt steeds meer micromanagement en kleinschaliger. Het grote wereld veroveren gevoel mist een beetje.
Ik speel het sinds deeltje 3.

Mijn grootste kritiek is dat er nooit eens over nagedacht is om de AI een flinke upgrade te geven. Nu zijn er moeilijkheidsgraden puur een balans/perks kwestie aan computer gestuurde zijde.

Mijn mening over het micromanagement is tweeledig. Een toevoeging tijdens de start van de game. Kan het verschil maken tussen jou en je buren. Maar later wanneer je meer dan een stad of 8 bezit wordt het een beetje te veel gedoe terwijl het voor de balans niet zo heel veel meer uitmaakt.
Ik speelde Civ altijd op de kleinst mogelijke landmassa. Dan krijg je nooit veel steden, en blijft elke stad belangrijk aanvoelen. Veel minder micromanagement
De AI blijft inderdaad nogal jammer, hoewel enigszins begrijpelijk, is het altijd een teleurstelling als moeilijkheidsgraad gewoon een knop is van hoeveel de AI vals mag spelen.

Ik merk dat ik ook maar weinig potjes af maak, of ik zit in een agressieve AI sandwhich en voel me een beetje kansloos (ik weet dat het vrijwel altijd nog te winnen is, maar ik ben geen expert), of ik haal de sterkste AI in op science en dan weet je dat het eigenlijk geen zin meer heeft om de rest uit te spelen.

Qua micromanagement ben ik ook een beetje verdeeld, ergens is het wel leuk om alle districts en wonders te plannen in Civ 6, maar ik mis wel de optie van echt tall gaan in Civ 5. Toch inderdaad wel een stad of 8 nodig in Civ 6 en hoewel de build queues beter werken is het alsnog meer micro omdat er zo veel meer op de map gedaan moet worden.

De workers met charges helpen wat dat betreft ook niet mee, hoewel het zeker niet altijd het beste was, was het wel lekker makkelijk om ze op auto-improve te zetten richting het einde van een Civ 5 game.
yeah vind civ ook steeds minder worden. Enige goede vooruitgang van civ was de verandering van vierkante naar zeshoekige tiles
Is dat niet cities skylines?
City skylines is toch een goede opvolger van sim City?
Zoals door donGaboz en Domol2 aangehaald, als je op zoek bent naar een goede Sim City clone hoef je niet verder te kijken dan Cities Skylines.

Veel grotere maps, een betere sim, betere traffic management (met een mod), leukere resource management en minstens zoveel stadsspecialisatie.

Als je die game één keer gespeeld hebt vraag je je af waarom ze in godesnaam bij EA Games zo hebben liggen slapen.

Hij staat voor 28 euro op Steam, voor een tiende daarvan op de iets minder reputabele sites (Kinguin/G2play). Zoekt en gij zult vinden. Wees gewaarschuwd, je weekend kun je afschrijven.
Ik heb gisteren de demo gespeeld, maar ben nog niet helemaal overtuigd. Er kwamen zo veel tips/pop-ups op mij af dat ik niet echt in het spel kwam. Twijfel of ik nog een 2e run ga proberen. Hoe vinden fanatieke Civ spelers de demo en het spel tot dusver?
0Anoniem: 1463186
@12345j22 oktober 2020 15:10
Ik had vooral moeite met de grootte van sommige UI elementen in die tips. De tekst was voor mijn gevoel echt minuscuul (en ik ben met 26 toch echt niet zo oud ;)).

Maar qua ervaring doet het met wel hetzelfde aan als de eerste paar keer dat ik CIV speelde. Vooral geen idee wat alles doet, veel tips over dingen waar je geen idee over hebt en zelfs na de tips eigenlijk nog steeds verdwaald.
Ik vond het vooral lastig dat een paar aspecten fundamenteel anders werken dan CIV, terwijl de game daar natuurlijk wel op lijkt. Ik denk dat dit best een leuke vervanger kan worden, zeker omdat dit soort games mij juist top lijken om savonds op de bank te spelen in plaats van achter je PC.
Alleen de bediening met een controller was wel echt om te huilen, totaal geen precisie en echt de kleinste knopjes die ik ooit heb gezien in een game. Nee daar moeten ze nog wel wat werk in steken, of gewoon zeggen dat het niet bedoeld is om met een controller te spelen. En ik hoop daarbij vooral op dat eerste natuurlijk.
Yes! als CIV fan van het eerste uur kan ik dit wel waarderen. Beetje concurrentie in dat genre is altijd goed. De grootschaligheid van de steden (niet beperkt tot enkele cellen lijkt het) is in ieder geval positief te noemen. Nu hopen dat de mappen groot genoeg zijn om echt het globale gevoel mee te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 22 oktober 2020 13:53]

Leuk, maar ik vraag mij of hoeveel vraag er is naar een CIV clone zoals deze in dezelfde setting?

Er zijn met de Endless series al mooie meer actie gebaseerde alternatieven. En met Beyond earth en de Nederlandse PF3 al futuristische nog een beetje op realiteit gebaseerde varianten in dit genre.

Vraag me af wat dit aan het genre toevoegt. Maar zo te lezen dus niet EGS exclusive voor 12-24 maanden?

Het ziet er verder mooi uit kwa art-style, maar ik ga toch echt even wachten tot reviews / aanbiedingen.
Hiero! Civ kan ondertussen wel iets vers gebruiken. Net als cities skylines dat met simcity heeft gedaan. Een uitdager is altijd welkom. De Endless series kon ik nooit echt makkelijk inkomen vanwege de fantasy-settings en dat je 3 miljoen nieuwe dingen en stats moet leren (jaja :+) .

Ik ben dus erg benieuwd naar een nieuwe poging van het genre. Kan de demo helaas niet proberen, want stadie werkt niet waar ik woon :'(
Was ook mijn gedachte: wel heel erg CIV. Niet heel uniek en onderscheidend op het eerste gezicht
Wat is er mis met een goede kloon? Als het hele genre overliep van games met dit thema was het een ander ding, maar dit is niet het geval. Als CIV fan kijk ik hier juist naar uit. Ik kan niet alleen maar CIV spelen immers.

Verder (ik heb de game nog niet gespeeld) zou het zomaar kunnen dat het wat dingen toevoegt, zodat het genre wat ideeën krijgt die bijdragen aan wat het nu is. Ik denk dat CIV juist kan profiteren van een concurrent die net wat andere inzichten heeft. Het genre blijft fris en concurrentie motiveert en nieuwe ideeën kunnen getest worden.
Het hangt er vanaf. Ik vermaak mijzelf prima met CIV alleen de AI is om te huilen...

Als deze het beter weet te doen dan CIV op dat gebied dan ben ik om, ik kan me er soms echt aan irriteren dat de tegenstanders soms een zeer vreemde keuze maken.

Voorbeeld:
Ik sta met een gigantisch leger aan het grensgebied, en doe een voorstel tot vrede zonder verdere eisen.... wordt het afgeslagen.

Dat soort domme AI beslissingen halen voor mij behoorlijk wat ervaring weg, en zou de overstap naar een andere game makkelijk maken.

De laatste CIV die ik echt goed vond was CIV4
Het is niet zozeer een pure Civilisation clone. Je moet het meer zien als een kruising tussen Civilisation en Age of Wonders, met lessen die ze geleerd hebben uit de endless reeks.

Ze doen een aantal dingen heel interessant al ben ik persoonlijk niet een heel groot fan van de keuzes die ze gemaakt hebben rondom het vechten. Maar zal het spel zeker een kans gaan geven wanneer de volledige versie uit is.
Dit wordt ontwikkeld door de makers van de Endless serie... Dus op zich wel grappig dat je die nu net noemt. Dit is inderdaad een wat meer realistische versie van Endless.

Ze gebruiken dezelfde basis.
Ik heb er nu zo'n 2 uur in zitten op Stadia.

Op zich is het voor 4X spelers wel vrij makkelijk te begrijpen en ik vermaak me er tot nu toe wel mee. Het is zeker een type game die Stadia nog niet had en daardoor goed voor het platform. Ik heb CIV alleen op Nintendo Switch gespeeld en vermaakte me er gewoon niet zo mee, maar ik zie mezelf dit spel nog wel wat meer spelen de komende dagen.

De Demo's (Open Dev in dit geval) hebben me in ieder geval van dit spel overtuigd.
Ik daag alle game studios uit om een stand alone game te produceren van de Warcraft 3 Custom Game
"Civilization Wars". Die map is episch in vormen van strategie, teamfights. Vecht in 3 lanes om betere economy/ tech of army te hebben dan de tegenstander en win een game door de capitals te vernietigen.
Bedoelen ze niet gewoon "mankind"?
Nee, het is tegenwoordig Humankind... Een vrouw is geen Man... Beetje het verhaal van Genderneutraliteit...
Was het niet peoplekind? Justin Trudeau heeft dat geïntroduceerd.
Justin Trudeau is de grootste pannenkoek in politiek.
Ugh. Bullshit newspeak. 1984-vibes.
Ziet er leuk uit. Speel zelf civ maar hoop dat deze game meer Mulitplayer ondersteuning krijgt.
0Anoniem: 1463186
@mark77722 oktober 2020 15:12
Er zit in ieder geval multiplayer in, volgens de Stadia Store pagina 2-10 spelers cross-platform multiplayer. Wat dat in de praktijk inhoudt is natuurlijk altijd de vraag, ik vond multiplayer in Civ vaak net onhandig werken. Komt ook wel omdat ik vrijwel nooit een Civ game in één sessie uitspeel.
klopt daarom hebben ze PBC bedacht speel je 1 turn per keer. een spel kan wel maanden duren lol. Probleem bij civ is dat de mulitplayer vol met bugs zit en je soms halverwege het spel moet stoppen omdat het spel vastloopt
Ik ben positief verrast door de muziek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True