Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Sega Europe heeft het Franse bedrijf Amplitude overgenomen. De studio is de maker van de Endless-serie van strategiegames. De komende game van het bedrijf in de serie, Endless Space 2, wordt door Sega uitgegeven.

Amplitude Studios is een gamemaker uit Parijs die in 2011 is opgericht door voormalige Ubisoft-medewerkers en die zich richt op het maken van strategiegames voor de pc. Het bedrijf gebruikt een eigen platform om spelers via Steam Early Acces in een vroeg stadium invloed te geven in de ontwikkeling: Games2Gether.

Amplitude verkreeg bekendheid met de Endless-serie, waaronder Endless Space uit 2012, Endless Legends uit 2014 en Dungeon of the Endless uit 2014. Voor dit jaar staat Endless Space 2 op de planning. "De Endless-serie verdient het om naast pc-franchises als Total War en Dawn of War in de stal van Sega Europe te staan", meldt mede-oprichter van Amplitude, Mathieu Girard.

Sega verstevigt met de overname zijn positie als uitgever van strategiegames voor de pc. Het bedrijf dat groot werd met consoles en franchises als Sonic is al eigenaar van Creative Assembly and Relic Entertainment.

Endless Space

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Goede ontwikkelaar. Heb erg genoten van Endless Space destijds, en wist eerlijk gezegd niet dat er een tweede deel uitkwam. Als ze de onderstaande punten oppakken, kan het nog wel eens een goede tegenstander worden van Civ VI:
  • De gevechten waren gebaseerd op kaarten. Het idee is leuk, maar echte tactiek is er niet omdat het meer gokken is, totaal anders als bijvoorbeeld Heartstone.
  • De gevechten wat cinematischer. Ieder keer dezelfde schepen en rondvliegende kogels zien uit verschillende standpunten is na een tijdje vervelend.
  • Meer vrijheid. Het melkwegstelsel was alleen te ontdekken door de voorafbepaalde paden te 'bewandelen'. Hoewel het een groot onderdeel van het spel is, zou wat meer vrijheid om rond te vliegen wel fijn zijn.
  • Het bouwen van eigen schepen en vloten zoals in StarDrive (hoewel StarDrive wel erg ver gaat erin) zou bijvoorbeeld een leuke bijkomstigheid zijn.
  • Wat minder menu-gedreven. Alles voelt aan als een menu, wat meer grafische toeters en bellen zou het geheel wat interactiever maken.
/
Je hebt waarschijnlijk Endless Legends gemist?

Die game lost namelijk eigenlijk al je klachten op. Dat spel vindt plaats op een normale hexagon kaart waarop je steden plaatst. De gevechten gaan tussen armies die stacken op één tegel. Echter tijdens de gevechten stappen ze uit over de kaart. Vervolgens kun je de gevechten volledig handmatig turn based uitvechten. Het landschap heeft invloed (denk aan bergen etc).

De game was vergelijkbaar met Civilization, maar gaat eigenlijk veel dieper. Er zitten nogal wat strategische keuzes in die er daadwerkelijk toe doen. Ik heb ooit de volgende guide geschreven: Endless Legend Guide – Your first game. Ik denk dat je daar een beter beeld uit krijgt dan een lange saaie samenvatting :).

Overigens vond ik zelf Endless Space ook een hele leuke game en had ik min of meer dezelfde klacht; je speelde alles vanaf de grote star map en het werd daardoor erg saai. Die gevechten had ik na 10x wel gezien en dat was vooral auto complete. Stellaris is wat dat betreft een goed alternatief die deze problematiek minder kent (maar Stellaris gaat strategisch minder diep).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 juli 2016 23:16]

Ga gelijk even je guide lezen en kijken of het nog de aanschaf waard is! Bedankt
en als je dan toch bezig bent, neem Dungeon of the Endless ook mee. Fantastische rogue-like tower defense mashup.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Eigenlijk zijn Endless Legend en Stellaris op dit moment voor resp. fantasy en space 4X de sterkste titels op de markt. En Endless Legend is al best even uit en is nu volgens mij klaar met de DLC roadmap. Als je van 4X houdt kunnen deze games niet ontbreken.

Vergelijken met Civ... eigenlijk is dat al een tijdje niet meer interessant. Civ is lang en breed voorbij gelopen en loopt nu achter de muziek aan, de nieuwe Civ implementeert allerlei mechanics uit met name Endless Legend (denk aan de steden die je nu per tile gaat uitbreiden en het combineren van legers). De kans is heel groot dat we over een aantal jaar 'vergelijken met Endless'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 juli 2016 08:58]

Stellaris de sterkste space 4x titel? En Distant Worlds: Universe dan? :)
Games die alleen single player speelbaar zijn diskwalificeren zichzelf sinds +- 2010 :+ .
interessante guide, heb een tijdje geleden ook Endless Legend aangeschaft, maar vond het redelijk diepgaand, misschien dat het met deze guide beter gaat. Thx.
Wel bijzonder dat eens een grote console boer alleen nog maar goed is in het maken van strategy games. Waarom zijn ze eigenlijk gestopt met het maken van soul calibers e shenmues? Ook een goeie sonic krijgen ze niet meer voor elkaar, al word er volgens mij binnenkort wel eentje aangekondigd.
Je hebt een punt Sega is zeker goed bezig met de strategy games.

Soul calibur is volgens mij van namco, apart from that heel veel van hun games hebben zeker een val genomen maar dit komt ook omdat ze veel games alleen uitgaven, hun race games werd gemaakt door de jongens van project gotham racing, hun sports games door de jongens van 2K enzenz...

Neemt niet weg dat Sonic niks meer is en Sega heel veel potentiele series heeft waar nog veel mee gedaan kan worden, wat ze niet meer gebruiken.

Ze hebben natuurlijk wel een mooie lineup met Persona 5 volgend jaar en halo wars 2 :) !
Persona 5 is van atlas, maar atlas is een dochter bedrijf van sega dus je hebt wel gelijk.

Maar volgens mij is het helemaal misgegaan met sega omdat ze nooit sonic goed hebben kunnen vertalen in 3d terwijl nintendo dat wel is gelukt met mario. Het is jammer dat de meeste Japanse uitgevers hun beste tijd hebben gehad.
Sega kent zijn goede en slechte tijden https://en.wikipedia.org/wiki/Sega

Na een ellen lange weg overnames en discussies is het vrij logisch dat ze richting RPG & Strategy zijn gegaan.


#offtopic

Wat me vooral opvalt aan het Wiki artikel/linkje is dat Sega met hele grote spelers overleg heeft gehad om overgenomen te worden. Onder meer Microsoft.


Dat verklaart een hoop dat de "stores" veel gratis en ingame betalende titels heeft.
En daar bedoel ik niet alleen Microsoft mee, Apple net zo goed!

kortweg een change of concept

https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=sega

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 5 juli 2016 17:52]

Ben daar minder gecharmeerd van, Sega wil ineens bekijken of bepaalde Atlus games aanslaan in EU en of het uitbrengen ervan nut heeft.

Het is heus niet zo dat je al Persona jaren en Etrian Odyssey kunt kopen van Atlus in EU en fysiek ook, maar het is Sega dus die denken dat wij alleen Sonic willen...
Persona 5 is van atlas, maar atlas is een dochter bedrijf van sega dus je hebt wel gelijk.
Ik denk dat je Atlus bedoeld ;)
Dat Sega veel games alleen uitgaf klopt niet helemaal; voordat ze zich uit de consolemarkt hadden teruggetrokken had Sega fantastische development teams in huis, die verantwoordelijk waren voor een gigantische lijst klassieke videogames (zowel arcade als op de console).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sega_development_studios
Dat heeft meer met de makers van die games te maken dan met de uitgever denk ik... Beetje rebranding van henzelf, distantiëren van de 'oude glorie' die ze al sinds de Saturn niet meer hebben gehad, maar wel zo deden alsof ze nog een 'big deal' waren sinds die tijd.
Je bedoeld denk Virtua Fighter? Soul Calibur was/is namelijk van Namco ;)

En vergeet niet dat Sega in het verleden is overgenomen.
Dus eigenlijk net als Atari is Sega al lang niet meer de Sega 'van vroeger'...

[Reactie gewijzigd door ironx op 5 juli 2016 19:11]

Ik heb ook zo een SEGA spel voor de PS3 : Stormrise.
Er staat op : Pathengine bla bla, is erg slecht geprogrammeerd.
Volgens mij is de IP collectie van SEGA uit de console tijd nu in handen van Nintendo en is dit SEGA niet meer dan een doorstart van de naam(wat ze goed doen trouwens).
Soul Caliber is nooit een SEGA made franchise geweest (Je zal wel in de war zijn met Virtua fighter of Eternal Champions) en Shenmue is al geruime tijd vervangen door de Yakuza serie die veel gameplay elementen van Shenmue overnam en zonder Shenmue nooit bestaan zou hebben.
ik dacht dat sega alleen nog games voor mobile zou gaan maken?
Dat is konami
o ja zie het online waren een tijd geleden heel veel roemers over, thx

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True