Capcom onderzoekt prestaties pc-versie Resident Evil Village door DRM - update

Capcom zegt dat het momenteel kijkt naar de gerapporteerde pc-prestatie-issues van Resident Evil Village. Digital Foundry bevestigt eerdere berichten dat een illegale versie zonder de digital rights management van Capcom geen last heeft van haperingen.

In een korte update haalt PC Gamer een Capcom-woordvoerder aan die zegt dat het gamebedrijf de meldingen onderzoekt. Nadere details daarover zijn nog onbekend. Zo blijft het nog onduidelijk wat Capcom gaat doen aan het probleem van stotteringen en haperingen in de officiële versie van Resident Evil Village en op welke termijn het bedrijf met een oplossing zal komen voor die problemen.

Enkele dagen geleden verschenen er wisselende berichten van pc-gamers over de prestaties van Resident Evil Village. Sommigen hadden nergens last van, terwijl anderen regelmatig te maken hadden met gestotter en inzakkende framerates. Dat zou onder meer optreden tijdens filmpjes, in het marktgedeelte van het dorp, maar ook tijdens eindbaasgevechten als er bijvoorbeeld veel vliegen in beeld komen.

Empress, een speler die erom bekend staat DRM uit games te verwijderen, zette een gekraakte versie van Resident Evil Village online. Zij wijt de prestatieproblemen aan de DRM die Capcom heeft ingezet, specifiek Denuvo V11 en Capcom’s anti-tamper V3, schreef Dark Side of Gaming eerder. Volgens haar zijn alle stotteringen in haar versie verdwenen, omdat de DRM eruit is gepatched. Digital Foundry bevestigt dat de gekraakte versie de problemen grotendeels oplost.

Update, 15:16 uur: Capcom heeft inmiddels aan Eurogamer laten weten dat er aan een patch wordt gewerkt om de pc-prestatieproblemen te adresseren. Deze patch zou binnenkort beschikbaar moeten zijn. Meer details geeft Capcom nog niet.

Resident Evil Village

Door Joris Jansen

Redacteur

15-07-2021 • 10:44

58 Linkedin

Submitter: randomg

Reacties (58)

Wijzig sortering
Wat zou Capcom nou beter en sneller kunnen doen dan die DRM eruit halen?
Zeker omdat ze ook zelf bevestigen dat een gekraakte versie zonder DRM geen last heeft van haperingen.

Moet het nóg beter voorgekauwd worden?
Ja het is wel triest dat het betaalde product inferieur is aan de illegale "gratis" versie. Zo zorg je er niet voor dat meer mensen je spel gaan kopen.
Dat is vrijwel altijd zo met anti piraterij praktijken, daar heeft vrijwel altijd alleen de eerlijke koper last van. De piraten slopen dat er juist als eerste uit. Zelfde als unskippable Brein filmpjes op dvd's/blurays die jou (de eerlijke koper) preventief lopen te beschuldigen van allerlei zaken, dat terwijl je dat soort shit nooit zal vinden in een getorrente versie. Is altijd zo achterstevoren, ik snap niet waarom ze daar zo veel geld in blijven pompen.

DRM kan helpen om rond de release in ieder geval te zorgen dat er niet te veel gepirate wordt, maar haal dat er gewoon uit na een maandje ofzo, tegen die tijd is het vrijwel altijd toch wel gekraakt, dus waar helpt DRM dan nog tegen?
Zelfde als unskippable Brein filmpjes op dvd's/blurays die jou (de eerlijke koper)
Deze snap ik dan nog wel. Ook als heb jij hem eerlijk gekocht betekent niet dan jij geen illegale dingen met de disc kan doen. Uiteindelijk zou jij deze ook kunnen uploaden. Dvd en Blu rays rips komen toch wel van zulke discs. Maar ook bijvoorbeeld zou jij gewoon een kopie kunnen geven aan je familie of je buurman om ze even te matsen.

Uiteindelijk werken de meeste beveiligingen natuurlijk op deze manier. Ook bijvoorbeeld camera's in de supermarkt. Hiervan kan je ook zeggen men vind mij schuldig ookal steel ik niet en ben je pas weer onschuldig als je de deur uitgelopen ben zonder te stelen. Zelfde voor anti cheat programma's voor spellen. Ik cheat niet dus.... Je kan je natuurlijk wel afvragen hoeveel zin de Brein filmpjes hebben. Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die zich hierdoor laten tegenhouden.
Ook bijvoorbeeld camera's in de supermarkt.
Tenzij ik 30 seconde stil moet staan voor die camera is het slechts alleen een potentiële inbreuk op mijn privacy (niet omdat ik binnenloop, maar mogelijke verdere verwerking van de videobeelden).
Maar het belemmerd mij niet op te kunnen winkelen.
Als ik naar een unskippable Brein filmpje moet kijken voordat ik de film kan bekijken is het wel een belemmering.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 15 juli 2021 16:13]

Exact, plus dat een eerlijke klant of potentiële dief gewoon gelijk behandeld worden, die camera hangt er nu eenmaal, het is niet dat die dief die camera weghaalt voordat hij gaat stelen, dus wat dat betreft is het sowieso al een manke vergelijking.

Met DRM of irritante Brein filmpjes, dat zit niet in de illegale versies, sterker nog, het geeft gebruikers een reden om juist een illegale versie te zoeken (zelfs als het product al legaal gekocht is).
Dat niet elke beveiliging hetzelfde werkt betekent niet dat mijn punt ook niet goed is. Uiteindelijk doen ze het voor de verkeerde mensen maar het wordt niet specifiek bij/tegen zulke mensen gebruikt.

Om andere voorbeelden te noemen: Waarom hebben mensen sloten op onze huizen? Dit is wel een belemmering aangezien je niet direct naar binnen kan lopen. En het is eigenlijk fern nutteloze beveiliging want genoeg huizen hebben geen alarm systemen en kan je gewoon een ruit kapot maken. Ook voor de grootste gedeelte van de mensen is het niet nodig want die komen toch niet stelen. Maar toch kunnen hun als potentiële dieven gezien worden want het houdt hun ook tegen.

Ook de beveiliging op een telefoon. Het is een belemmering (ook al is het maar een korte) terwijl de meeste mensen geen kwaad wil doen met jouw data. Het voorkomt ook niet dat telefoons wel gestolen zou kunnen worden.

Een auto heeft ook sleutels nodig terwijl (als ik internet mag geloven) dat het makkelijk te omzeilen is. Misschien niet zo makkelijk als in de films maar wel makkelijk. Een nutteloze beveiliging dus.

Het verschil is alleen dat sommige dingen klein, snel genoeg geopend is, normaal of logisch genoeg aanvoelen dat men er niet over denkt. Iedereen heeft een slot op de deur dus me buurman zal zich hierdoor niet slecht voelen dat hij ook geen toegang heeft tot mijn woning. Men weet dat men dingen uit supermarkten kunnen stelen of zelfs dingen van jouw zoals je portemonnee. Dus accepteert men gewoon de camera's en weten dat het niet specifiek tegen hun bedoeld is. Misschien dat bij de eerste camera's er strubbelingen waren maar nu niet meer. De Brein filmpje werkt alleen tegen jou waardoor jij (en vele andere waaronder ook ik) het irritant vinden. Vooral omdat het te makkelijk te omzeilen is bij de illegale kopieën.
Je zegt het eigenlijk al in je slotzin. Je vergelijkingen gaan niet op, want het is niet zo dat geeneen van jou voorbeelden niet-bestaand zijn voor de misbruikers en criminelen. Het zou op gaan dat de irritatie van het openen van een deur met een sleutel, nooit aanwezig zou zijn voor de dieven, wat een beetje onzinnig scenario is. Dit is wel het geval met DRM en Brein filmpjes.

Daar lopen de meeste vergelijking van digitale goederen (die met gemak te repliceren en verspreiden zijn) met fysieke dingen op stuk (zoals de eindeloze auto vergelijkingen die men graag maakt). Een persoon of crackergroep sloopt die shit eruit en vervolgens werkt iedereen met die aangepaste versie. 1x een deur intrappen van een huis betekend niet dat iedereen plots alle deuren zomaar kan betreden.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 16 juli 2021 09:23]

Een persoon of crackergroep sloopt die shit eruit en vervolgens werkt iedereen met die aangepaste versie. 1x een deur intrappen van een huis betekend niet dat iedereen plots alle deuren zomaar kan betreden.
Persoonlijk zie ik dit gedeelte anders. Jij vergelijk nu 1 film of game de gekraakt is met iedereen zijn huis binnen kunnen gaan. Ik zie de vergelijking meer als dat iedereen dan toegang kan krijgen tot die ene ingebroken huis. De volgende film/game/huis lukt dat nog steeds niet bij tot die ook gekraakt/ingebroken is. Toevallig kan het bij films dat je steeds dezelfde simpele tactiek kan gebruiken. Maar zolang dit niet toegepast is blijft de film wel beveiligd en heb alleen toegang de de films waar het wel op toegepast is. Het enigste verschil tussen films en een huis is dat de toegang van een huis weer geblokkeerd kan worden door het te repareren en misschien zelfs te upgraden. Dan kan bij een film niet zo makkelijk omdat het aan bepaalde standaarden moet voldoen zodat je niet steeds een nieuwe dvd/Blu ray speler hoeft te kopen. Maar voor gekraakte consoles is het anders. Die kunnen wel updates krijgen om tijdelijk de illegaliteit te stoppen. En ja er zijn inderdaad dingen zoals eigen software erop draaien wat ze niet zo makkelijk kunnen stoppen.
Web-DL vergeten? Digitale versies waaronder die van films worden soms zelfs vóór de officiële date uitgebracht. BluRay versies komen vaak een paar weken na de digitale versies.
Ik zeg niet dat het de enigste manier is om aan de films te komen. Alleen dat dit toch ook gebeurt vanaf legale discs en dus de melding niet voor niets er op staat. Dus ook al denk je dat je goed bezig ben door het te kopen kan je wel verkeerde dingen mee doen en ik dus wel snap waar de waarschuwing voor dien. Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens de vraag gezien van iemand die juist wel alle dingen (de waarschuwingen, trailers, menu, ect) erbij wou zodat ze een volledige copy hebben. Maar soms wel dat de doorspoel beveiliging uit staat.
Ze halen op den duur de DRM ook vaak uit. Het is alleen bedoeld om kopieren in de eerste maanden moeilijk te maken. In de periode met de grootste verkoop kans dus.

Wil niet zeggen dat dit soort issues dan maar geslikt moeten worden. Maar capcom heeft een reden en haalt het na een paar maanden ook wel weg.
Misschien halen ze het na paar maanden weg.

Het is een beetje "flip a coin" met capcom op dat front, zo hebben ze pas vorige maand DRM verwijderd uit Monster Hunter World.

Al had dat spel vooral issues erdoor op systemen zonder multi-threading (gestotter).

Ik ben dan ook van mening dat de issues met RE Village erger zijn omdat bijna iedereen er last van heeft, verwijderen van DRM lijkt mij dus de enige logische optie, is ook nog goede PR achteraf.
Het is dus altijd slim om niet te pre-orderen en een half jaar te wachten tot de prijs gedaald is, veel bugs gefixed zijn en de DRM verwijderd is. ;)
Dat doe ik 99% van de tijd, pre-orders doe ik eigenlijk vooral nog met fysieke imports.

Maar ik ben er mee eens, daalt de prijs achteraf ook nog misschien.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 15 juli 2021 12:19]

Dat is altijd een goed idee, maar veel mensen willen spelen op dag-1. Ik zie daar het nut niet van, maar iedereen zijn keuze. Dan moet je ook maar leven met de issues op dag 1.
Zou me niet verbazen als dat de patch is. De DRM er uit slopen omdat die toch al gekraakt is nu. Zou niet het eerste spel zijn waarbij dat gebeurt.
Toch even de vraag; heeft Capcom hier een soort CD Projekt move uitgevoerd? Lijkt mij dat dit goed getest had kunnen worden voor de release gezien de problemen niet sporadisch voorkomen of was er druk met betrekking tot de release date?
Sommige dingen zijn moeilijk te testen aangezien er bijna oneindige hardware configuraties zijn. Let ook wel op, dat ook al zijn er veel klachten online te vinden, vergeleken met het aantal aankopen is het procentueel gezien niet heel veel, en enkel de mensen waar iets mis is die zullen schreeuwen. Als alles werkt dan zul je ze niet horen.

Hierbij zeg ik overigens niet dat dit gedrocht van een DRM goed te praten is.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 15 juli 2021 11:14]

Dit zijn zaken die perfect te testen zijn, anders had Digital Foundry er immers geen resultaten over kunnen publiceren.

Het probleem is echter niet dat zaken onbekend zijn of ongetest blijven, maar dat er managers zijn die andere belangen hebben dan speelplezier van de klant. DRM vormt dan gewoon een harde eis, koste wat kost.

De klant heeft het te slikken omdat het gros van de gamers z'n preorder blind plaatst of heel niet weet dat er DRM wordt meegeleverd, het gros van de media dergelijke zaken stelselmatig negeert en de paar criticasters die hard schreeuwen het spel alsnog kopen, of gewoonweg te klein zijn om als groep serieus genomen te worden.
Dat is niet helemaal eerlijk. Zoals Lagonas al zegt er is een bijna oneindig aantal mogelijke configuraties in pc hardware. Het kan prima zijn dat het probleem optreed op een combinatie die je niet in je lab hebt.

Dat digital foundry het kan bevestigen is natuurlijk achteraf waarbij de hardware combo die problemen toont al bekend is. Dus dat die het probleem kunnen aantonen is geen verrassing.

Had capcom beter moeten testen? Wellicht. Licht aan de uiteindelijke precieze oorzaak.
Ik denk dat die argumentatie wat dubbel lijkt;
Gezien het aantal users dat problemen meldt én hoe makkelijk DF resultaten kan tonen had dit al op te merken mogen zijn door op een aantal (niet-eens per sé veel) configuraties te testen, dat dit met testen niet naar voren is gekomen lijkt te suggereren dat testen vooral doormiddel van devbuilds (Zónder DRM) of op een set systemen met amper hardwarematige afwijkingen onderling waar het toevállig niet op voorgekomen is; ik durf aan te nemen dat het dan eerder deze eerste categorie zou betreffen dan aan te nemen dat alle testsystemen 99% op elkaar leken (dat zou m.i. dom zijn om die systemen zo erg op elkaar te laten lijken; dat is compléét tegenovergesteld aan real-world, waar je wel tégen hoort te testen.)
Zoals gezegd, voor een onderwerp als problemen met DRM zijn inmiddels dusdanig veel ervaringen en reports dat er van uit mag worden gegaan dat een uitgever als Capcom hiervan op de hoogte is en weet hoe de gevolgen in te perken zijn tot een gecalculeerd risico.

Laat je door de uitspraak van Capcom ("currently looking into the reported PC performance issues.") niet misleiden. Toegeven dat men er reeds van op de hoogte was zal nooit gedaan worden maar het is een stuk voor de hand liggender dan dat Capcom de middelen of competentie niet heeft dergelijke issues op te kunnen snorren. Met welke bugs software live gaat staat compleet los van het wel of niet (goed) getest zijn van software.
Oneindige hardwareconfiguraties? Er is zoiets als de 'minimale' en 'aanbevolen' specificaties, die staan vrijwel bij elk spel. Ik mag hopen dat de spellen zijn getest op minimaal die 2 configuraties (of in het geval van een AMD én Intel systeem, die varianten ook).

Ik zou het héél bijzonder zijn als de computers die gebruikt worden tijdens het testen (indien dat al gedaan wordt...) van zodanige kwaliteit zijn dat er geen problemen worden geconstateerd.

Dat er na release bugs en exploits worden gevonden kan ik prima begrijpen. Een klein test-team gaat zo mogelijk niet in elke hoek van de map kijken of je ergens out-of-bounds kunt raken of door een bizarre samenkomst van omstandigheden je ineens door een stukje muur glitched.

Maar of je tijdens reguliere gameplay FPS drops krijgt kun je toch echt wel vooraf testen, en daar hoef je ook niet 100 verschillende systemen voor te hebben. Dan stel je de release van een spel maar een paar weken uit in plaats van een day-one patch uit te brengen om prestatiebugs te fixen.
Hardware is niet het hele verhaal. Op dit basis config draait een willekeurige soep van software. allerlei background rommel op de achtergrond. Je kunt niet alle combo's testen.
Dat klopt en die rommel die op de achtergrond draait heet DRM.

Het zou me in het geheel niet verbazen dat het testteam zonder DRM heeft gewerkt.
Er draait wel meer rommel op de achtergrond bij de meeste mensen dan alleen de DRM. Als het testteam zonder DRM test dan is dat erg dom. Dat is hetzelfde als de game testen zonder content er in.
Nee hoor, Doom Eternal werd ook per ongeluk aangeboden terwijl het een exe met en en zonder DRM bevatte. Precies hetzelfde verhaal als hier, stotterende systemen, framedrops etc.
Ook niet verwonderlijk, als je aan het testen bent wil je geen invloeden van "buitenaf" aka DRM.
En hier zit dan ook nog eens een dubbele laag in, Denovu en Capcoms versie.

Denovu is eigenlijk een op zichzelf staand programma en volgens mij word dat op het allerlaatste moment toegevoegd. (Iemand die dat kan bevestigen?)

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 15 juli 2021 13:17]

Wellicht is dat gewoon omdat ze met en zonder testen. Dat is wat ik zou doen. Als je test dan test je voor de werkelijkheid en dat is met DRM, dat is wat je initieel in ieder geval verkoopt.

Naar wat ik hoor integreert deze versie van denovu volledig met je applicatie en kan het niet los worden gezien.
Het feit dat iemand het eruit kan slopen ontkracht dat eigenlijk al.
Dan weet je weinig van programmeren. Elke functie kan uitgepatched worden, hoe diep die er ook in gewerkt is. Jou opmerking suggereert dat integratie niet bestaat, want alles bestaat uit samenhangende onderdelen. DRM functionaliteit is geintergreerd, maar niet vereist voor game mechanica.
Kan wel kloppen Denovu draait in een soort van eigen virtual machine.
Wat voor 'rommel' moet dat allemaal zijn dan? Ik mag aannemen dat mensen die problemen ervaren ook zelf een soort onderzoek doen waar dat aan kan liggen. Je haalt er wat benchmarktools bij die actief bijhouden wat er gebeurt, hebt taakbeheer open om te kijken waar de druk ligt en dan kom je snel tot de conclusie waar het eufel zit. En zoveel klagers, zoveel configuraties. Dan komt er ook wel een keer bovendrijven dat mogelijk een stukje 'rommel' van derden het probleem zou veroorzaken.

En dan zie ik 'beroepstesters' nog wel de moeite nemen om het ook te testen op een schoon systeem zonder die 'rommel'.

Games hoef je niet te testen met een hele softwarebibliotheek geïnstalleerd aan 'rommel' om te kijken of dat een conflict oplevert. Simpel in je TOS o.i.d. aangeven dat het spel is getest in een nagenoeg schone windows omgeving en dan heb je een prima referentie als eindgebruiker.
Je maakt meerder fouten in je analyse.

Ten eerst er vanuit gaan dat mensen weten hoe hun computer werkt en wat voor troep er op staat is al een fout. Werk ook maar 1 dag bij een servicedesk en je komt erachter dat 99% minder van hun computer weet en begrijpt dan van de TV. Het idee dat ze een pc gaan analyseren is absurd en niet realistisch. Je kent tweaker eigenschappen toe aan een "gebruiker"

dan:
En dan zie ik 'beroepstesters' nog wel de moeite nemen om het ook te testen op een schoon systeem zonder die 'rommel'.
En weten die beroepstesters onder welke omstandigheden de game maker getest heeft? Wellicht gebruiken die wel een GPU driver versie die niet uit was tijdens het testen van de gamemaker. Driver bugs zijn echt niet uitzonderlijk. Ik zit hier niet om capcom te verdedigen en ik denk dat die DRM zooi is. Maar die blinde boosheid richting capcom van al die kapiteins aan wal vind ik ook niets.
Games te gehaast uitbrengen waardoor er nog aanzienlijk veel technische problemen zijn is echt niet iets wat CD Projekt Red heeft uitgevonden. Er is vrijwel altijd druk met betrekking tot de release en dat gaat geregeld fout.

Was de release van Village vergelijkbaar met Cyberpunk? Niet echt. Het gaat nadrukkelijk om problemen met de PC-versie, die waarschijnlijk heel makkelijk te fixen zijn, vooral als Capcom besluit de DRM uit te schakelen. Bij Cyberpunk gaat het om talloze bugs en systemen die niet af waren. Daar moest CD Projekt Red waarschijnlijk met het volledige team een jaartje extra aan werken, en alsnog zouden er dan problemen kunnen zijn die overeenkomen met de Village release. Capcom kan hier een klein team op zetten en binnen een maand fixen. Het kon ze alleen blijkbaar niet zoveel schelen totdat dit DRM-schandaal bekend werd.
Nee ze hebben geen Cd project red uitgevoerd, CD project red levert hun games zonder DRM namelijk.
Hij zei 'move'. En dat kan met of zonder DRM. :+
Hopelijk heeft nu de volgende Capcom titel niet zo'n stotter DRM. Want reken maar dat reviewers, in elk geval Digital Foundry, hier nu op gaan testen. Mooi werk van DF dat ze hier aandacht aan besteden.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 15 juli 2021 11:21]

Inderdaad.

Is er hier ook een game ontwikkelaar die zou kunnen roepen of het zin heeft om DRM calls async uitte voeren op een andere core? Toch zat cores beschikbaar, en één drm check per frame lijkt me zat?
pas wanneer die succes geeft, dat frame vrijgeven ofzo?
@.oisyn ?

[Reactie gewijzigd door Fiander op 15 juli 2021 12:19]

Dat ligt ook een beetje aan de gebruikte DRM. Volgens mij werkt bijvoorbeeld Denuvo door specifieke stukjes non-kritieke code remote uit te voeren. Maar als je hetzelfde frame nog antwoord wil hebben, dan gaat het natuurlijk al snel mis.

Het zal natuurlijk niet iets zijn als een simpele vraag of je nog de rechten hebt om het spel te spelen; dat is relatief makkelijk te kraken :)
Thanks, sry dat ik je even riep, maar van jou weet ik dat je je op serieus niveau met game development bezig houd.

Het was ook maar een idee, het async gedeelte. Dat antwoord in het zelfde frame is misschien niet handig.


DRM lijkt mij ook lastig te maken. De SHA256 key van de file gebruiken heeft geen zin, die wordt hardcoded overgenomen, de SHA256 berekenen van random stukjes code en dan doorsturen en wachten op antwoord, dan word het antwoord vervalst....

Blegg
De werking van Denuvo is geheim, en ik lees compleet verschillende verhalen hierover op internet. Naar het schijnt hebben games op Origin geen last van de stotteringen die door Denuvo veroorzaakt worden.
Dit suggereert dus dat er herhaaldelijk een verificatie van de game licentie word gedaan met de winkel.
Naar het schijnt gaat het ook om cruciale code van de game die versleuteld is, en dus niet zomaar asynchroon kan.

Ik zou denken dat het handigste is om deze versleuteling alleen toe te passen op code die eenmalig word uitgevoerd, wanneer een level word ingeladen. Dan heb je maar één stotter, waar waarschijnlijk niemand om zal klagen.
Oops, link stond ook al in artikel. Echt top dat DF hier aandacht aan besteed idd.

[Reactie gewijzigd door ReddishRat op 15 juli 2021 11:34]

Altijd zo fijn dat de legale gebruiker altijd wordt gepest hier door.

@afbeelding, geniale combi! :)
Goh, worden ze nu pas wakker? Heeft wel ruim 2 maanden geduurd.
Met het spelen helemaal niets van gemerkt op dag 1 van release. Geheel probleemloos uitgespeeld, via Steam. Kan het niet een combinatie zijn van bepaalde hardware?
Heb ook eigenlijk, al hou ik het niet helemaal bij, geeneens patches tussendoor gehad voor de game. Voor mij 1 van de weinige spellen die uitgebracht is en direct goed te spelen is.
Een volle twee maanden te laat, Capcom. Ik heb inmiddels de game met pijn en moeite kunnen uitspelen en heb mij er op zich prima mee vermaakt, maar Steam en andere fora staan al maanden vol met berichten van gebruikers die dit probleem hebben gerapporteerd en toen hadden jullie niet eens het fatsoen om te reageren, laat staan om actie te ondernemen.

Ik ben blij dat ze er nu wel wat aan gaan doen, maar het is toch jammer dat een outlet zoals DF nodig is om Capcom's bullshit aan te kaarten. Ik ben fan van Capcom vanwege hun stijl, maar ik ga de volgende keer toch wel even twee keer nadenken voordat ik besluit om de volle pond voor één van hun titels neer te leggen. Je wordt nu namelijk als betalende speler toch dubbel genaaid.
Hmm, dit lijkt heel erg op wat ik ervaar bij het spel 'It Takes Two', want daarbij heb ik haperingen in cutscenes en bij sommige animaties in game (bijvoorbeeld als ik in een nieuw stuk kom of ik voor het eerst een glas kapot sla). Ik dacht dat het iets te maken had met het inladen van nieuwe data of het processen van shaders, maar nu vraag ik me af of het iets met DRM te maken heeft.

Dit is het eerste spel wat ik in lange tijd speel, dus ik ben niet zo bekend met alle parameters die invloed hebben op de performance.
Nu vraag ik me af of dit een vaker voorkomend probleem is en of dit mogelijk ook iets te maken kan hebben met de framedrops die ik ervaar. Weet iemand voorbeelden van andere games waar DRM de performance beïnvloedt?
Vooral games waar het de performance heeft beïnvloed, totdat Denuvo eruit werd gehaald, waar ze het dus hebben kunnen meten (of games die gekraakt zijn). Paar voorbeelden:
- Dishonored 2 (stotters, lagere framerate)
- Assassin's Creed Origins (flinke stotters, veel hoger CPU gebruik, lagere framerate als gevolg)
- Arkham Knight (iets lagere framerate)
- Mass Effect Andromeda (veel lagere framerate)
- Metro Exodus (vooral 1% lows iets lagere framerate, iets meer stotters dus)
- Prey (extreme fps drops en veel lagere framerate)
- Beyond Two Souls (2x zo hoge 0.1% framerate, gemiddeld hetzelfde)
Bij alle games zijn de laadtijden vééél langer (als in ruim 200-400% meer in sommige gevallen). Qua framerates heeft het vooral invloed op de minimums, wat ervaren wordt als stotters. Een constante 70fps Vs constante 75fps is jammer, maar niet zo erg. Maar bij constante stotteringen wordt het toch wel erg irritant.
is het erbij AC orgisn imdiddels uit?

ik ervaar geen stotter op 4K ultra met een 5800x 16 GB ram op 2133 mhz(XMP staat niet aan moet dat nog eens doen ooit) en 1080TI
Nee, zit er nog steeds in. Die hebben ze kunnen meten nadat er een crack was gemaakt.
Jouw specs zijn overkill voor origins, de 1080ti was top van de top toen de game uitkwam en de 5800x is een stuk sneller dan wat er beschikbaar was destijds. Grote kans dat je er inderdaad niet (veel) last van zult hebben, zeker als je ook gsync/freesync hebt. Denuvo had vooral impact op de CPU in Origins.

[Reactie gewijzigd door GromuhlDjun op 16 juli 2021 19:23]

balen

hmm 1080 TI vind dit toch wel zwaar hoor ergens tussen 29 FPS en 60 afhankelijk van hoe druk het is

ik vermoed dat ook niet gezien het feit dat ik volledig GPU bound ben wat de impact van denuvo limiteeerd
Ja 4k is vrij zwaar voor een 1080ti in steeds meer games (ik heb er zelf ook een). Veel modernere spellen draaien pas lekker op 60+ fps op 1440p (gelukkig heb ik een 1440p monitor :P).
jep ik probeer dan ook al een tijdje een 3090 te halen (volstrekt overkill weet ik) 2 kansen gehad in vraag en aanbod beide afgeketst dor de verkoper op het laatste nippertje

ik ben voor 4K gegaan omdat een monitor vrij lange termijn investering is en dan deed ik het het liefst maar meteen goed maar ja toen kwam de GPU crisis
Probleem boven water gehaald, media besteden er aandacht aan, maker wordt (naar het momenteel schijnt) gedwongen tot actie. Het systeem werkt.
Oh.. Zie zojuist dat de missende animaties van de 1e crack is opgelost door empress met een fix.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee