Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Clubhouse verlaat bètafase en komt beschikbaar voor iedereen

Audiochatapp Clubhouse is niet langer invite-only. Daarmee kan iedereen de Clubhouse-app voor iOS en Android downloaden en een nieuw account aanmaken. Gebruikers die op de wachtlijst staan, krijgen langzaam aan ook toegang tot het audiochatplatform.

Clubhouse-oprichters Paul Davidson en Rohan Seth laten in een blogpost weten dat de chatapp zijn bètafase op maandag verliet. Daarmee heeft het bedrijf het wachtlijstsysteem verwijderd, waardoor iedereen een nieuw account kan aanmaken. Gebruikers die op de wachtlijst staan, worden gaandeweg toegevoegd aan de app.

Een woordvoerder van Clubhouse meldt tegenover The Verge dat er niet direct miljoenen mensen op de wachtlijst worden toegevoegd aan het platform, maar dat gebruikers zich ook handmatig opnieuw kunnen aanmelden via de app. Verder toont het bedrijf een nieuw logo in de vorm van een soort zwaaiende emoji. Het app-icoon wordt ook gewijzigd naar een foto van Justin 'Meezy' Williams, de manager van rapper 21 Savage. Het bedrijf zal naar eigen zeggen elke een tot twee weken een nieuwe update uitbrengen.

Clubhouse kwam vorig jaar uit voor iOS en werd erg populair. De app laat gebruikers chatruimtes maken, waarin de hosts met elkaar kunnen spreken. Andere gebruikers kunnen deze ruimtes indien toegestaan ook betreden, maar kunnen alleen naar het gesprek luisteren. Inmiddels heeft de app concurrentie van verschillende bedrijven, die de functionaliteit van Clubhouse in hun respectievelijke platforms hebben verwerkt. Zo introduceerde Twitter eerder dit jaar Spaces, kwamen Facebook en Discord met Clubhouse-achtige functies en introduceerde Spotify zijn Greenhouse-audiochatapp.

het nieuwe Clubhouse-logo. Bron: Clubhouse

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

21-07-2021 • 20:01

21 Linkedin

Reacties (21)

Wijzig sortering
Hopelijk stagneert de overgebleven groei snel. De back-end services van Clubhouse worden geregeld door Agora, die gevestigd is in Shanghai. Een paar maanden terug lag deze laatste partij nog onder vuur omdat de Standford Internet Observatory er achter kwam dat het mogelijk was voor Agora om de raw audio data van Clubhouse te verwerken. (https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/clubhouse-china) Vermits er geen E2EE wordt toegepast, is het met een enkeltje toestemming van de CPP om de draad af te tappen geen klein bier als jouw conversaties ongeëncrypteerd op Chinese servers komen te staan. Nog veel erger trouwens is dat deze tool in het licht van bovenstaande als EdTech-tool wordt aangeprezen in Vlaanderen. (https://schoolit.be/platf...n-tips-voordat-je-begint/)
Reageer
Jammer dat het bericht niets zegt over de privacy controverse die aan het licht kwam, dit is meer een advertentie.
Reageer
Dat is meestal bij dit soort artikelen helaas.
Reageer
10miljoen gebruikers er bij door androit toe te voegen las ik laatst. Dus het groeit nog wel degelijk. Daarnaast hebben ze Polywork opgezet. Alternatief voor LinkedIn. Vooral in de USA zijn beide platformen behoorlijk aan het groeien.
Reageer
Too little too late? De hype lijkt er al een tijd vanaf te zijn waarna er niet echt veel meer overblijft
Reageer
Pas nog ff geïnstalleerd maar niks bijzonders. Meeste mensen die ik volg gebruiken de Twitter variant, maar die is ook behoorlijk dood.
Reageer
Ik wilde hetzelfde zeggen. Vorig jaar was deze app helemaal in, maar ze hebben gelijk al de fout gemaakt door deze alleen voor iOS beschikbaar te maken. Nu zie ik ook geen gebruikers meer voorbijkomen. Ik wilde deze app best hebben als Androidgebruiker, maar ja, nu is het al te laat, omdat iedereen ermee gestopt is... Ik zie ook niemand in mijn omgeving deze meer gaan gebruiken.
Reageer
Iedereen mag meteen een account aanmaken maar de mensen op de wachtlijst worden langzaamaan toegevoegd. Euuuh :')

Ik dacht dat het idee van een wachtlijst was dat je zo snel mogelijk toegang kreeg, in elk geval sneller dan mensen die er wel op staan. Zo maakt de wachtljst zijn naam in elk geval wel waar. Kan je nog even wat langer wachten :')

Ik ga het niet doen, ik heb al veel te veel chat apps. Ik wil er juist minder. Ik wacht op Beeper (van de oprichter van Pebble) die belooft een heleboel apps in een combineren met behulp van Matrix en de bridges daarvan. Maar ik wacht nog een beetje af op de ervaringen van andere gebruikers. Betalen met geld in plaats van mijn data vind ik wel een heel goede optie.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 juli 2021 20:26]

Reageer
TechAlter had een keer een video, en daar kwam een chat ap naar voren die voor een paar e p/m alles combineerde (WA/TG/Signal/Matrix)
Reageer
Volgens mij heeft de 'hype' van een paar maanden geleden er nu voor gezorgd dat ze nog maar weinig bestaansrecht hebben.
Reageer
Zo zonde, die hadden vorig jaar meteen die app voor ios en android moeten vrijgeven. Dan hadden ze letterlijk goud in handen. Nu is de hype over.
Reageer
Heel cool aan Clubhouse is dat iedereen radio kan maken, of het komt daar best wel bij in de buurt in ieder geval. Maar wat daarbij dan weer heel jammer is, is dat muziek in lage kwaliteit en in mono wordt afgespeeld. Leuk dat ze fijn geregeld hebben dat je auteursrechtelijk beschermde muziek kan afspelen (corrigeer me graag als ik het niet helemaal correct heb), maar als het dan in zo'n matige kwaliteit is... dan heb je nog geen goeie MVP (minimum viable product) als app....
Reageer
Oh is dat waar het voor is? Ik dacht dat het meer P2P voice chat was zoals discord of teamspeak.

Ik zit bij een community die ook een eigen radio doet (https://tilde.radio) en dat is best leuk. Op IRC kletsen met degene die de muziek speelt.

Maar daar heb je geen app voor nodig opzich. Gewoon icecast.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 juli 2021 22:28]

Reageer
Haha, dat was veel te lang "geheim" gebleven, je hoorde er wel over, kreeg geen invite, nou laat maar dan.
Reageer
Clubhouse is al een soort van dood, ze zijn er net een paar maanden te laat mee.
Reageer