Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Meer dan de helft van downloads ARKit-apps in App Store zijn games'

Iets meer dan de helft van downloads van de tot nu toe verschenen toepassingen die gebruikmaken van Apple ARKit zijn games. Dat schrijft Sensor Tower, een bureau dat zich specialiseert in het vergaren van data over apps, in zijn eerste rapport over ARKit.

Ongeveer 53 procent van downloads van de verschenen toepassingen zijn games, die tot nu toe samen voor 62 procent van de omzet uit ARKit zorgden, schrijft Sensor Tower. Hoewel games zorgen voor meer dan de helft van de downloads, is iets meer dan eenderde van de verschenen ARKit-apps een game. Iets minder dan een op de vijf apps valt onder de categorie Utilities, terwijl Entertainment zorgt voor 11 procent van de apps.

AR Dragon is de populairste gratis te downloaden app tot nu toe, aldus het bedrijf, gevolgd door Zombie Gunship Revenant. TapMeasure is de meest geïnstalleerde betaalde app tot nu toe. Sensor Tower keek alleen naar apps en games die voornamelijk werken met augmented reality. Als apps en games veel groter zijn dan alleen het gedeelte dat in ar werkt, tellen ze niet mee in deze cijfers.

Sensor Tower noemt geen absolute cijfers of percentages over een hoe groot deel van de catalogus in de App Store nu werkt met ARKit. ARKit is het framework van Apple om objecten over het camerabeeld van iPhones en iPads heen te projecteren en ogenschijnlijk op hun plek te houden. Tweakers publiceerde donderdag een achtergrondverhaal over deze nieuwe techniek, die werkt op iOS-apparaten met een Apple A9-soc en nieuwer.

Door

Redacteur mobile

14 Linkedin Google+

Reacties (14)

Wijzig sortering
Wijken deze percentages af van niet-AR iOS apps? Lijkt me een legitieme vraag.
Net als hoeveel ARKit apps er zijn.

En voor de rest is het allemaal wel logisch, als je de IKEA Place app hebt gebruikt dan gaan andere vergelijkbare apps je niet verassen, terwijl elke game toch een andere ervaring geeft.
Zijn er eigenlijk al ARKit-apps die een cardboard-achtige implementatie gebruiken (dus echt met 2 fisheye-beelden naast elkaar)?

Dit lijkt me een ideale toepassing, hoef je alleen nog maar op te passen dat je niet op een virtuele brug wilt gaan staan :P
Dat gaat je niet lukken, zonder 3D-beeld van de omgeving, lijkt me? Er zit maar één camera op de achterkant (of iig één tegelijk) en als je je telefoon horizontaal houdt, zitten op de 7 Plus de camera's boven op elkaar.

Alleen op de X zitten ze naast elkaar, maar dan zit je ook weer met het probleem dat er twee verschillende lenzen opzitten.

Lijkt me niet mogelijk om te doen wat jij wil, met maar één lens, maar misschien vergis ik me!

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 13 oktober 2017 09:41]

De 8 plus heeft ze ook verticaal zitten. De iPhone X is de enige die de camera's naast elkaar heeft wanneer je de tefoon horizontaal houdt.
Ja, ik was in de war. Even aanpassen!
Dan heb je het over VR en niet AR.
Niet meer dan logisch, het concept is niet nieuw, maar deze specifieke techniek wel. Kleine stapjes voordat men groter durft te denken.
Dat zegt toch nog niet zo veel? Om te oefenen met ARKit maak je als programmeur misschien liever eerst een game, dan een serieus iets.
Lezen is ook een kunst:

1 op 3 apps is een game terwijl 1 op 2 end user downloads een game is. Dit artikel gaat helemaal niet over programmeren of nieuwe developers maar over de verhouding van downloads.
ik snap je punt wel, maar wat yousql wellicht probeert te zeggen is, dat het aanbod van spellen wellicht te verklaren is omdat dit een makkelijke niet serieuze toepassing is.

Als yousql zijn statement correct is, dan zijn beide uitspraken gewoon vallide
Bij lees meer zou ik ook de iPhone 6s verwachten met Apple A9 soc

[Reactie gewijzigd door djwice op 13 oktober 2017 07:58]

Ik moet zeggen dat ik AR Dragon erg leuk vind, de gameplay gaat niet heel erg de diepte in maar het is leuk om te showen hoe goed die techniek werkt.

Het is een beetje zoals Nintendogs :)
Hier is het diagram van ARKit games (de in het artikel getoonde graphic is van alle ARKit apps).
En wie staat er op #8 bij free? O-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*