Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Tweemaal zoveel uitgevers op iOS halen miljoen dollar omzet als op Android'

Volgens analistenbureau Sensor Tower hebben in 2018 tweemaal zoveel Amerikaanse app-uitgevers een miljoen dollar aan omzet behaald op de App Store als op de Play Store. Dat was volgens het bureau vorig jaar ook het geval.

Volgens de analisten waren er in 2018 in totaal 88 uitgevers die de miljoen dollar bereikten op de Play Store, maar bij de App Store waren dat er 164. In 2017 waren dat respectievelijk 71 en 143. Wel groeit de Play Store sneller dan de App Store op dit gebied: Googles app-winkel kreeg er 24 procent meer uitgevers bij die een miljoen dollar hebben binnengehaald en Apple 15 procent. Sensor Tower tekent aan dat deze gegevens ook aansluiten bij de totale omzetcijfers; de App Store haalt daar eveneens ongeveer tweemaal zoveel geld binnen als de Play Store.

Het grootste aandeel van de nieuwe 'miljonairs' op de App Store heeft dat geld verdiend met games: 33 procent. Daarna volgen ontwikkelaars van gezondheids- en fitness-apps met 12 procent. Bij de Play Store ligt dat gedeeltelijk anders: 65 procent heeft het verdiend met games en slechts 5 procent met gezondheid en fitness.

Het geld komt van betaalde apps, in-app aankopen en abonnementen. "Op basis van deze cijfers lijkt het erop dat Apple ook in 2019 het meest lucratieve platform voor mobile-ontwikkelaars heeft in 2019", stelt het bureau.

Sensor Tower App Store v. Play Store 2018

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

22-12-2018 • 12:02

193 Linkedin Google+

Reacties (193)

Wijzig sortering
Toch nog steeds opmerkelijk dat er zoveel meer geld (kan) verdiend worden via de App Store terwijl Apple's marketshare slechts 20% bedraagt lager is als Android.

http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide
http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/europe
http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/north-america

[Reactie gewijzigd door florejaen op 22 december 2018 12:18]

Het is mijn ervaring (iig zo'n 2 jaar geleden) dat er vééél meer gratis apps zijn voor Android dan voor iOS.
Waar ik letterlijk mijn hele telefoon vol heb staan met gratis apps en perfect alles kan doen wat ik wil (behalve games) moet je op iOS snel je portemonee trekken. Dat is de reactie van m'n vrienden meestal wanneer ik ze een appje aanraad om een probleem mee op te lossen of iets mee te doen.

Als er dus per definitie veel meer gratis apps zijn in de play store dan in de app store dan zijn de deze cijfers geen vreemde zaak. Wat echter niet mee wordt genomen is dat héél veel van die gratis apps ook via andere manieren geld verdienen. Bijv. door reclame inkomsten. En wellicht in-app purchases die niet via de playstore gaan (niet zeker of dit nog kan).

Gezien het enorme aantal gratis apps met reclame in de play store is het misschien ook wel aannemelijk te maken dat er toch flink meer verdiend wordt dan je zou denken.
Het is mijn ervaring (iig zo'n 2 jaar geleden) dat er vééél meer gratis apps zijn voor Android dan voor iOS.
Waar ik letterlijk mijn hele telefoon vol heb staan met gratis apps en perfect alles kan doen wat ik wil (behalve games) moet je op iOS snel je portemonee trekken.
Behalve dan dat bij Android/Google Apps die "gratis" zijn eigenlijk helemaal niet gratis zijn, omdat je betaald in de vorm van het volledig in kaart laten brengen en doorverkopen van je privé-leven.

Zomaar 2 populaire voorbeelden: Tinder & Google Maps & "location services". Zo'n "gratis" app stuurt al je locatie data continue door (ook als de app niet open staat wordt je locatie data, los van de app, via Google services doorgestuurd naar Tinder servers die daarvoor Google weer betaalt) en verkoopt die vervolgens eventueel door aan derden. Ook geheime diensten, politie en belastingdienst kunnen deze gegevens uiteraard opeisen bij die bedrijven.

Deze data is vervolgens met minimale moeite (volledig automatisch) aan jou persoon te koppelen. Als in: woon aders, naam en achternaam, vriend/vriendin, bezochte fora, nicknames op internet, familieleden, ziektes, seksuele voorkeuren, geheime afspraakjes, enz enz.

Hou ook in je achterhoofd dat "Google location services" in Android niets te maken heeft met de precisie van je locatie beter maken (zoals Google suggereert). Het betekend wel/niet al je locatie data continue met apps delen die 1x toestemming hebben gekregen van je.

Bronnen:
Using Google Maps costs more than you think.

Idle Android Devices Send Data to Google Nearly 10 Times More Often Than iOS Devices do to Apple, Research Finds

https://www.nytimes.com/i...on-data-privacy-apps.html

Dus mwoa... je zou dat gratis kunnen noemen. Maar ik betwijfel of gratis/niet-gratis de relevante discussie is...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 december 2018 16:11]

Zomaar 2 populaire voorbeelden: Tinder & Google Maps & "location services". Zo'n "gratis" app stuurt al je locatie data continue door (ook als de app niet open staat wordt je locatie data, los van de app, via Google services doorgestuurd naar Tinder servers die daarvoor Google weer betaalt) en verkoopt die vervolgens eventueel door aan derden. Ook geheime diensten, politie en belastingdienst kunnen deze gegevens uiteraard opeisen bij die bedrijven.
Goh!
Dat doet Tinder op m'n iPhone ook. En Bumble. De hele tijd locatie tracken. Vind ik ook niet erg, heb er bewust voor gekozen!

Serieus. Je zoekt het wat ver hier hoor.
Behalve dan dat bij Android/Google Apps die "gratis" zijn eigenlijk helemaal niet gratis zijn, omdat je betaald in de vorm van het volledig in kaart laten brengen en doorverkopen van je privé-leven.
Riiiight. Dus als ik Tinder gebruik op m'n Nexus 6P, leg ik mijn priveleven op straat (ook al zou ik betalen voor Tinder Plus/Gold). Maar dezelfde app van dezelfde developer op iOS gebruiken is dan weer geen probleem?

Je eerste en tweede link:
Apple doet niet zo heel veel met Maps. Als je vergelijkt met Google: Op basis van de bewegingen van de Maps-gebruikers, kan Google zien of er ergens een gewijzigde situatie is in de verkeersinfrastructuur (wegenwerken,omleiding) en daar zo'n beetje in real-time op inspelen voor Navigatie-gebruikers.
Op basis van het aantal aanwezige telefoons in de buurt kan je bepalen of een bar/club/winkel open dan niet gesloten is en hoe druk het daar is.

Ik ga er de moeite niet meer in steken maar ik ben er zeker van dat hier ergens in de comments een link staat die verwijst naar een webpagina waar staat dat Google je data _niet_ verkoopt. En anders kan je even terug in de tijd gaan naar zo'n beetje eender welk artikel over Google of databescherming.

Het is ook niet dat die apps of services wat doen waar jij net geen toestemming voor hebt gegeven. In mijn geval toch niet.

Dat is met regeringen en een bepaalde andere internetreus blijkbaar geen evidentie.
[...]


Goh!
Dat doet Tinder op m'n iPhone ook. En Bumble. De hele tijd locatie tracken. Vind ik ook niet erg, heb er bewust voor gekozen!

Serieus. Je zoekt het wat ver hier hoor.


[...]


Riiiight. Dus als ik Tinder gebruik op m'n Nexus 6P, leg ik mijn priveleven op straat (ook al zou ik betalen voor Tinder Plus/Gold). Maar dezelfde app van dezelfde developer op iOS gebruiken is dan weer geen probleem?

Je eerste en tweede link:
Apple doet niet zo heel veel met Maps. Als je vergelijkt met Google: Op basis van de bewegingen van de Maps-gebruikers, kan Google zien of er ergens een gewijzigde situatie is in de verkeersinfrastructuur (wegenwerken,omleiding) en daar zo'n beetje in real-time op inspelen voor Navigatie-gebruikers.
Op basis van het aantal aanwezige telefoons in de buurt kan je bepalen of een bar/club/winkel open dan niet gesloten is en hoe druk het daar is.

Ik ga er de moeite niet meer in steken maar ik ben er zeker van dat hier ergens in de comments een link staat die verwijst naar een webpagina waar staat dat Google je data _niet_ verkoopt. En anders kan je even terug in de tijd gaan naar zo'n beetje eender welk artikel over Google of databescherming.

Het is ook niet dat die apps of services wat doen waar jij net geen toestemming voor hebt gegeven. In mijn geval toch niet.

Dat is met regeringen en een bepaalde andere internetreus blijkbaar geen evidentie.
Jammer dat je mijn verhaal niet gelezen hebt. Ik heb nergens gesteld dat iOS beter/slechter zou zijn dan Android voor wat betreft tracking.

Ook was mijn punt niet dat Tinder e.d. je locatie tracken terwijl je de app gebruikt, puur om hun dienst aan te kunnen bieden. Nogmaals, je hebt mijn posts niet gelezen (of begrepen). Jammer.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 december 2018 18:16]

Jouw centrale punt was dat apps op IOS je locatie niet tracken. Dat is aangetoond niet waar, helaas.
Jouw centrale punt was dat apps op IOS je locatie niet tracken. Dat is aangetoond niet waar, helaas.
Probeer m'n verhaal nog eens te lezen. Ik heb het uitsluitend over Android. Er staat in mijn hele verhaal geen enkele verwijzing naar iOS of Apple (behalve 1 link als onderbouwing voor het feit dat Android onnodig veel data verzend naar Google).

iOS en Apple komen niet eens voor in mijn tekst.

Waar heb je het over?
Je reageert op een verhaal over Apple. Voor mij leek het evident dat je het daarmee vergeleek.
Je beweert hier dat Android continu locatie data doorstuurt naar Tinder? Dat lijkt me toch echt niet het geval, aangezien je kan zien welke apps recent de locatie hebben opgevraagd. Alleen als je Tinder gebruikt (openhebt), wordt je locatie gedeeld. Dat is logisch want zonder locatiegegevens werkt de app niet.

De app laat ook nog profielen zien van je oude locatie als je de app opent nadat je terugkomt uit het buitenland.
Je beweert hier dat Android continu locatie data doorstuurt naar Tinder?
Ik beweer dat Google location services (via Google servers) continu al je locatie data doorstuurt naar Tinder (dan bedoel ik de servers van het bedrijf Tinder, niet de app Tinder), nadat je Tinder 1x toestemming gegeven hebt om "Google location services" te gebruiken. Ook als de app uit staat. Dit gaat volledig buiten de Tinder app om, direct vanuit Google location services naar (de servers van) Tinder die voor deze dienst Google betaalt. App geïnstalleerd en toestemming voor location services = onbeperkt toegang tot je locatie data voor het bedrijf achter de geïnstalleerde app.

Tinder (en alle andere apps) hebben helemaal geen Google location services nodig voor hun locatie-gebaseerde functionaliteit. Voor de functionaliteit hebben ze alleen GPS data nodig. Die staat los van Google location services. Ze vragen dus bewust om je Google location services toestemming, zodat ze ALLE data van je kunnen krijgen/kopen.

GPS location = GPS locatie van je GPS ontvanger in je telefoon. Dit is onafhankelijk van je internet verbinding en onafhankelijk van Google diensten.
Google Location services = toestemming aan een app om je GPS locatie en al je andere locatie data zo vaak als een bedrijf wil door te laten sturen over het internet via Google. Ook als de betreffende app uit staat.

Bovenstaande weet volgens mij helemaal niemand die Android gebruikt, inclusief ikzelf tot ik gisteren dit artikel las.


Als je bij Android instellingen kijkt heeft bovenstaande dus niets te maken met "App-level permissions". Waar ik het over heb zijn "Google location services" en daarvan laat Android je niet zien welke bedrijven jou locatie data (realtime) van Google kopen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 december 2018 10:53]

We hebben met het gebruik van al die "gratis" diensten ons hele online leven in handen gegeven van slechts enkele grote partijen, die alles doen om ons zogenaamd gerichte advertenties te kunnen laten zien, want die zouden "veel nuttiger" zijn. Maar ze zijn natuurlijk vooral nuttig voor Google en Facebook, want hoe preciezer een adverteerder z'n doelgroep online kan afbakenen, hoe beter de advertentietarieven worden.

Zelfs als je geen moeite hebt met het opgeven van je privacy, kan je je toch afvragen of je blij moet zijn met dergelijke extreem machtige partijen. Ik vermoed dat andere bedrijven in het verleden om minder door toezichthouders ingeperkt, of zelfs opgesplitst, zijn.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 23 december 2018 10:05]

In het verlengde daarvan, en offtopic, stoor ik mij ook aan het koppelen van een telefoonnummer aan een e-mailadres voor beveiligingsdoeleinden (gmail en hotmail). Nee hoor, niks beveiliging, puur data mining.
Ik heb GPS en Wifi altijd uit staan, behalve Wifi als ik thuis ben, maar dan zal Google wel gebruik kunnen maken van zendmast data gok ik zo :-).

Gelukkig gebruik ik nog geen Google device, (maar een Windows toestel) maar dit is net waar ik me aan het in verdiepen ben.
Je wil niet voor elke scheet meteen die enorm dure (resourcewise) GPS module aanslingeren, dus logisch dat daar een api voor is, die op veel goedkopere manieren ook probeert om je locatie vast te stellen. Onder andere door het scannen van wifi punten gebeurt dat.
Je wil niet voor elke scheet meteen die enorm dure (resourcewise) GPS module aanslingeren, dus logisch dat daar een api voor is, die op veel goedkopere manieren ook probeert om je locatie vast te stellen. Onder andere door het scannen van wifi punten gebeurt dat.
Zo brengt Google dat inderdaad. Is wel een slimme misleiding voor waar het ze daadwerkelijk om gaat.

Lees de rest van m'n verhaal ook even.
Maar stel je gebruikt zoiets als /etc/hosts adblocking (https://github.com/StevenBlack/hosts) of hetzelfde via een app als Blokada (https://blokada.org/), zou je data dan nog steeds doorgestuurd worden? Ik kan in ieder geval bevestigen dat gangbare advertenties (die je op sites als Tweakers ziet, maar niet advertenties als die in Quora en Reddit) er niet doorheen komen.
In je hostfile zet je DNS hosts of DNS groepen die je dan naar jezelf of een andere server laat kijken. Zo kan de reclame banner zijn data niet ophalen en wordt er een leeg vlak of geen advertentie getoond.

Of je data nog door gestuurd kan worden staat hier los van, stel Google of de app bouwer zend die data direct naar een ip adres dan heb je aan een aangepaste hostfile niets.
De app laat ook nog profielen zien van je oude locatie als je de app opent nadat je terugkomt uit het buitenland.
Die "stack" staat gewoon in je cache. De locatiegegevens zelf zullen dan wel gebruikt worden om jouw profiel aan anderen te tonen in jouw buurt.
Dit is werkelijkheid, geen paranoia. Hoe denk je dat die apps kunnen bestaan? Hoe krijgen ze geld binnen om de programmeurs en hardware te betalen die zorgt dat jij de app en vaak de servers van de ontwikkelaar kunt blijven gebruiken?

Je betaald met gegevens over jou, je gedrag, waar je bent. Ik kan je verzekeren dat Google kan vaststellen hoe vaak/lang jij de telefoon gebruikt terwijl je op het toilet zit. En wanneer je dat doet weten ze dus ook.

Er is maar weinig gratis in de wereld, en zodra get met Google te maken heeft is niets gratis.
Je vergeet alleen dat jij zelf allang toestemming hebt gegeven toen je op akkoord klikte om de app te kunnen gebruiken. "U moet akkoord gaan met de voorwaarden om de app en al haar functies goed te laten functioneren."
In de voorwaarden staat vervolgens meestal iets in de trend van: "App X wordt gematigd de gegevens ten alle tijde te delen met derden".
Daarna verkoopt de app jouw informatie door, met jouw toestemming.

Die "privacy" heb je met 1 keer klikken volledig weggegeven.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 23 december 2018 01:31]

Er is ook nog zoiets als privacy wetgeving gelukkig.
Das waar, maar daar gebeurt alleen maar wat mee als er jaren lang eens iets op straat komt te liggen en het bekend wordt via de media. En dan nog wordt er weinig significants mee gedaan. Hoeveel hoor jij nog over het hele Facebook drama?

Illegaal downloaden mag ook niet meer, betekend dat het daarmee niet gebeurd? Nee, natuurlijk niet. Wetgeving is alleen interessant als iemand ermee gepakt wordt en de staat er ook daadwerkelijk iets probeert aan te doen. En ook al is er wetgeving, mensen mogen ook wel eens zelf nadenken over wat ze nu precies aan het doen zijn...
Het klopt wat je zegt, maar je slaat een beetje door in je voorbeelden. Er is ook nog zoiets als privacy wetgeving gelukkig.
De beperkingen uit die wetgeving bestaan alleen voor data waar je geen toestemming voor hebt gegeven.

1x op "OK" drukken bij de gedwongen popup "mag Tinder locatie services gebruiken?" = wetgeving in de prullebak, want jij hebt zelf toestemming gegeven. Zolang je zelf dat vinkje niet weer uit zet, kan de app al je locatie data, volledig legaal opslaan.

Daar veranderd privacy wetgeving helemaal niks aan.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 december 2018 10:47]

En is het dan ook zo, ik denk het wel, dat als jij die app verwijdert van je telefoon, die data nog steeds gewoon bij een Tinder gelogd wordt? Juist omdat het los van de app staat.
En is het dan ook zo, ik denk het wel, dat als jij die app verwijdert van je telefoon, die data nog steeds gewoon bij een Tinder gelogd wordt? Juist omdat het los van de app staat.
Nee. Zo ver gaat het niet. App weg = permissies voor data binnen harken ook weg. Maar hetzelfde bedrijf dat achter de app zat (en elk ander bedrijf) kan wel je "anonieme" (heel makkelijk terug te leiden) locatie-data bij Google inkopen als die via 1 van de andere apps bij Google binnen komt (zoals Google Maps).

Hier krijg je een idee van wat je er allemaal mee kunt met die locatie data.

De data die ze tot dat moment van je gelogd hebben kunnen ze uiteraard wel gewoon houden. Er is wetgeving voor die de maximale houdbaarheid hierna beperkt. Maar gaat een bedrijfje uit Amerika hier rekening mee houden? En als ze de data al doorverkocht hebben, wat dan?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 december 2018 13:21]

Elke 3 regels staat een add? Daarnaast zijn er overal paid addons.
Inderdaad veel adds.

Maar om jou te verleiden om op een add te klikken, moet die add iets zijn waar jij op zou willen klikken.
Die kans is vele malen groter als Google weet wie jij bent en wat je doet. En dan krijg je gepersonaliseerde reclames. Daar is Google groot mee geworden.
Alle grote bedrijven willen jou gegevens om jou content voor te schotelen die afgestemd is op jou.

Vraag 10 mensen om dezelfde zoekopdracht in Google te typen, en je krijgt allemaal verschillende antwoorden.
Type alleen de naam van een land in. Bekijk je vaak politieke dingen, krijg je linkjes over politieke dingen in dat land. Kijk je vaak naar mooie vakantie bestemmingen, dan krijg je linkjes over mooie vakantie plekje in dat land. Enz .

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 december 2018 10:19]

Alhoewel ik niet betwist wat je schrijft ging het mij specifiek om belasting-technisch gratis. We spreken tenslotte vanuit het oogpunt van omzet. Reclames, en inderdaad, verkoop van gegevens zijn óók inkomstenbronnen maar worden voor zover ik kan zien buiten beschouwing gelaten in het Tweakers artikel. Mijn argument kwam er dus op neer dat er allerlei andere manieren zijn om geld te verdienen aan een app behalve aanschaffen in de playstore. En dat die alternatieve verdienmodellen wellicht populairder zijn op Android dan op iOS.
Ik ken vooral de iOS kant van het verhaal en daarom ben ik nieuwsgierig welke functionaliteit je bijvoorbeeld niet 'gratis' kan vinden voor Apple, die er wel 'gratis' is voor Android?

Ik zocht bijvoorbeeld een dB-meter en zelfs een wat uitgebreidere versie met verschillende filters (dB A vs Z) is er gewoon, weliswaar met reclame-banner.
Ik kan even 123 geen specifieke voorbeelden noemen maar ik weet dat ik met name 2015-2017 vaak tegen mensen met een iphone zei goh download even appje met functionaliteit X en dan was er meestal alleen een betaalde versie. Met wat googlen kom je echter genoeg applicaties tegen.

Wat ik óók tegenkwam was dit (van een developer):

"I released Indefinite on iOS as a paid app, and Indefinite on Android as a free app. The paid version sold 800+ units, while the free version got 150,000+ downloads and sold 200 IAP units. On a day-to-day basis, I found the free app makes more money than the paid app."

Interessant voer voor gedachten!
Ik mis in het artikel en in de quote wat de reclame opleveren in de gratis versies. Moet toch om substantiële bedragen gaan bij populaire apps wereldwijd.
Maar dat laatste voorbeeld zegt niks over iOS vs. Android, maar over een betaalde app vs. gratis met IAP.
Hij heeft er echter voor gekozen om de A/B test de differentiëren over het platform, wat daardoor een vertekend beeld geeft.
Een goede test zou zijn om dit óf op 1 platform te doen, óf beide opties op beide platformen beschikbaar te maken.
Om voorbeelden te noemen zou ik moeten zoeken maar heb meerdere iPhones gehad en inderdaad had ik ook het idee dat alles geld kostte.
Nadeel bij Android is de vele reclame banners, maar als ik een app niet zo vaak gebruik dan heb ik daar geen last van.
Wat dat agressieve adverteren betreft, is Apple geen haar beter dan Google.
Sinds vorig jaar worden adblocking VPN's niet meer toegestaan in de App Store, net zoals dat al langer niet meer mag in de Play Store.

https://www.macrumors.com...d-blocking-app-crackdown/

Alleen kun je (nu nog ?) apps zoals Adguard sideloaden onder Android.

De hele smartphone / tablet markt wordt volledig geregeerd en gecontroleerd door advertentie aasgieren die de gebruikers bespioneren.
En als ze dat nu duidelijk aangeven bijvoorbeeld een melding:
If you use this app, your personal data will be sold to third parties and used for commercial purposes. See [here] more about the Terms of Use.
in plaats van dat stiekem te verstoppen dat je akkoord gaat met een TOC van 88 pagina's die niemand leest.
En waarom doen ze dat niet ? Omdat zo'n zinnetje veel gebruikers afschrikt.
Maar voor de zoveelste keer: Apple heeft geen business model om daar geld mee te verdienen, Google wel. Een belangrijk onderdeel om een goede keuze op te kunnen maken.
Dat is inderdaad waar. Daarom betaal je bij Apple ook flink meer. Het is jammer dat MSFT's mobile OS dood is, anders had ik dat gehad: betaalbaar en geen tracking.
Klopt. En het is prima dat je die keuze hebt maar het zijn twee uitersten van het spectrum. Het was mooi geweest als er een derde was die beide partijen een beetje in het gareel kan houden.
En wie zegt dat wanneer MSFT mobile OS niet dood zou zijn geweest je ook geen tracking meer zou hebben? Windows 10 bewijst toch echt dat op dit vlak andere keuzes zijn gemaakt door MSFT tov de voorgaande OS-en. Tuurlijk je kan veel achteraf uitzetten maar veel mensen doen dat niet.
Niemand, maar indien Android een concurrent zou hebben (iOS vind ik geen concurrent, want die werken enkel in het high end van de markt) dan zou privacy een koopargument kunnen zijn in de strijd voor marktaandeel.
Een 3de speler zou dus zeer interessant zijn voor de consument aangezien het eigenlijk een 2de speler is.
Op de low end / mid end heeft Android een monopolie welks Google meer misbruikt dat MS in de jaren '90.
Het gekke is dat iedereen het maar normaal lijkt te vinden.
Helaas vond bijna niemand een derde partij erbij interesant.

Ik heb de Lumia 710, 1320, 925, 950 gehad (de paarse is nu nog mijn telefoon), maar vrijwel niemand heeft ooit in kunnen zien waarom ik Windows prettig vond. Wel als ik ze er dieper kennis mee liet maken (moeder, vrouw, broer, tante, tante en vader zijn allemaal aan de Windows Mobile gegaan dankzij mij) maar uiteindelijk ben ik nu (met broer) de enigen die het nog gebruiken.

Helaas was de media ook continu verbitterd tegen Windows Mobile, zowel op Tweakers als een Linus bijvoorbeeld. De manier van werken van Google zorgt ervoor dat het volkomen onmogelijk is geworden een concurrent op te zetten. Developers, Producenten, Verkopers, Media... Allemaal zullen ze tegen zijn.
Dat veel mensen dat niet doen is natuurlijk geen argument. Daarnaast draait MSFT niet op advertentie inkomsten i.t.t. Google.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 22 december 2018 16:12]

Heb je wel eens MSFT Edge geopend? Hoeveel adv links staan daar? Waar denk je dat die inkomsten naartoe gaan? Of Bingads?
Allemaal niet getarget en maar een fractie van hun inkomsten.
@iAmRenzo
Apple heeft geen business model om daar geld mee te verdienen
Daarom wordt elke IPhone/IPad/IMac, ect duurder gemaakt.

Zelf verzameld Apple ook gegevens, maar zij zijn er niet open voor
Wat dat betreft zou ik voor Apple kiezen en zou graag niets met Google te maken willen hebben maar de realiteit is, dat Android beter geschikt is voor mij. Vind een iPhone helemaal niks en heb ondertussen al vier modellen gehad maar val toch steeds weer terug naar Android.
dat is grappig, -1 maar je hebt wel gelijk, iOS trackt waar je bent geweest, maar die data blijft encrypted op je device. Je kan het in de settings van iOS onder ‘privacy’ terugvinden en ook gewoon deleten.
De locatie data wordt dus niet doorgestuurd naar Apple, maar blijft lokaal.
todat je een app toegang geeft tot je locatie data :) je wilt niet weten wat voor SDK's ik soms moet inbouwen in grote apps om dingen te laten tracken.
iOS trackt ook waar je bent geweest...
Ik heb nergens gesteld dat iOS / Apple het beter of slechter zou doen dan Google op dit gebied. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Ik weet alleen dat het me geen fijn gevoel geeft dat ik (onbewust) mijn volledige privé (tot op de locatie van mijn WC en dagelijkse kak-tijd) opoffer aan willekeurige mensen die ik niet ken in ruil voor het "gratis" mogen gebruiken van een navigatie app 1x per week.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 december 2018 14:46]

Hoe zou Google kunnen weten dat je zit te bouten en niet gewoon op de bank zit?
Zoek alle momenten gedurende > 1 maand waarin ik langer dan 5 minuten en korter dan 15 minuten helemaal stilzit en hevig gebruik maak van m'n telefoon. De locaties die het vaakst hetzelfde zijn = WC. Daarna kan je het omdraaien: zat ik op die locatie voor meer dan 1 minuut = kakken.

Of je traint een machine learning algoritme op een paar "modelhuizen" en het algoritme verteld je de rest.

Er zijn vast nog veel betere manieren te verzinnen. Het klinkt mij als iemand die kan programmeren allemaal niet heel lastig in de oren.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 december 2018 15:42]

Vergeet ook niet de hoogte van het toestel van een ongeveer 65-70cm door de kenmerkende houding van zitten op de wc, beide ellebogen op de knieën voor lekkere stabiliteit en vervolgens lekker typen
De minnetjes krijg je niet door je mening te geven, enkel door een mening te geven die niet relevant is aan het onderwerp. Zo moet het althans werken.

De comment waar je op reageert heeft geen onderbouwing en de originele reactie wordt ook niet terug gepakt. Dit is de reden voor het minnetje. Zo ook bij jou :)
Ik gebruik zowel iOS als Android. Als een app betaald is, Is deze voor Android dan voor iOS. Apps die gratis zijn, zijn meestal voorzien van stapels reclam of stellen niet veel voor. Er is dus maar weinig echt gratis, zeker als je kwaliteit wilt. Google Apps of Apple eigen apps niet meegerekend. De kwaliteit van de iOS apps is vaak hoger. Ik verwacht dat dit verschil met de komst van de iPad Pro alleen nog maar beter gaat worden. Ik begrijp overigens niet waarom mensen problemen hebben met het uitgeven van een paar euro voor een goede app.
Ik snap het wel een beetje. Er zijn zat apps die slecht zijn of anders dan je verwachtte. Als er alleen een betaalde versie is, heb je al betaald.

Overigens kon je jaren geleden je geld terug krijgen als je niet tevreden was, bij iOS althans. Is dat nog steeds?
Op Chromebooks werken Android apps ook dus daarvoor zou je hetzelfde argument kunnen gebruiken.
Geloof best dat veel apps op iOS beter zijn maar de apps die ik gebruik vond ik toch beter op Android. De meeste daarvan zijn Google apps maar verder vond ik de Marktplaats app op de iPhone helemaal niet zo goed net als de Rabobank app.

Ook de Synology apps vind op Android beter maar kan ook te maken hebben dat ik Android gewend ben. Als ik via de Synology app iets wil downloaden bijvoorbeeld dan krijg ik op Android de voortgang te zien en de snelheid terwijl je bij iOS maar af moet wachten wanneer het klaar is. Zo zijn er meer van dit soort kleine details waar ik tegen aanliep.

Vele eigenaardigheden hebben ook niets met de app te maken maar met het besturingssysteem waarbij Android wat meer op Windows lijkt en daar hou ik van.
Welke Synology app gebruik jij om te downloaden?
DSGet op mijn iPhone geeft keurig download speeds.
Reclame kun je op Android makkelijk blokkeren. :O
Laten we ook niet vergeten dat het op Android iets makkelijk is om een gekraakte app te downloaden en te installeren. Even Googlen en binnen een minuutje heb jij de app.

Probeer dat eens op iOS. Zonder een developers account of profiel certificaten te hebben/toe te voegen.
Kan je dan concluderen dat meerl Androidgebruikers dan iOS-gebruikers het geen fuck kan schelen of developers worden betaald voor hun werk?
nee, op een ios is dat veel lastiger (iets met jailbreaken enzo). Bij android gewoon vinkje aanzetten in de settings.
Nou moet daarbij gezegd worden dat sideloaden, zoals we dat nu noemen, toch echt niet raar is een compleet legitiem kan zijn in de meeste gevallen. Op de desktop gaan we ten slotte toch ook gewoon dingen installeren buiten de store om, normaalste zaak van de wereld om het van de site van de developer te halen. Het is dan ook wat mij betreft geen tekortkoming van Android, maar juist een overtrokken reactie van Apple.
Dat bedoelde ik ook. Op android kun je een apk zelf installeren: is een kwestie van een finkje aanzetten.
Op ios mogen apps niet sideloaden en je kunt er ook niet zelf iets opzetten zonder te jailbreaken..
Dat wil ik helemaal niet proberen op iOS.
Gekraakte apps zijn net als XTC pillen, je weet niet wat je krijgt en als je niet uitkijkt ben je goed de sjaak.
Overdrijven is ook een vak. Kun je met een lijst voorbeelden komen dan? Alle apps van dezelfde maker kosten volgens mij op beide platformen niks of geld. Er zit ook ontzettend veel vieze troep tussen Play Store apps, en veel werkt niet/brak.
Klopt wat je zegt.
Apple is een soort elite-platform. Dus in lijn met artikel, als je een bedrijf bent of zelfstandige en je wil met Apps geld gaan verdienen? Ga naar het Apple platform. De klanten van Apple hebben geld en zijn soms bereid flink te betalen voor Apps.
Neem als voorbeeld Clash of Clans, een van de meest winstgevende apps puur op in-game aankopen. De game is voor zowel iOS en Android gratis. Betekent dus dat zij niet in deze lijst staan terwijl ze meer geld verdienen dan de hele lijst bij elkaar bij wijze van.
het valt mij ook op dat je "vroeger" premium apps kon kopen, nu willen ze dat je een abonnement neemt
Zo'n hekel aan al die gratis apps die vol zitten met reclameuitingen. En van alles willen bekijken op de telefoon plus half kunnen van een betaalde degelijke ios app. De weerapps zijn een simpel voorbeeld. Honderden maar geen 1 zo simpel en fijn als de ios app. Kompas idem. O vond een kopie van de ios versie. Ik mis juist de optie om al die apps met reclame prut en inapp aankopen te filteren.
Gek hè dat mensen niet weken altruïsch gaan programmeren op zolder om dan ook nog eens kosten te hebben aan de stores en het onderhoud.
Ik gebruik voor het drummen de app Songsterr. Die kostte eenmalig € 10,- in de play store en € 10,- per maand op iOS. Dit heb ik ook vaker gezien voor andere apps. Dacht zelf dat het te maken had met de black market van apk's i.c.m. rijkere iphone gebruikers.
Aan de andere kant zijn er voor iOS best wat pro audio apps (bijvoorbeeld van Native Instrumentes, Korg en Propellor Heads en apps voor Ableton). Deze zijn behoorlijk soms behoorlijk prijzig. Maar waarom zijn (of waren) ze er niet voor Android? Destijds was dat volgens Native Instruments omdat de geluidskaarten in iOS devices nauwelijks latency hadden.

Overigens zie ik dat Korg nu ook Android apps heeft. Maar wat dan ook opvalt is, als ik 'Korg Android' google dat de eerste suggestie APK toevoegt, de derde free en vierde free download. Dat lijkt niet op een goed business model. Voor iPad zijn dit midi controller en keyboard.

Als developer zou ik wel weten voor welk platform ik zou willen gaan.

Edit: Korg heeft maar 1 app voor Android vs iets van 20 voor iOS. Dus hoewel ik dacht dat Korg een slecht voorbeeld was van mijn punt denk ik toch dat het een perfect voorbeeld is.

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 december 2018 21:19]

Android dus! Deze cijfers gaan over Amerika als jij wereldwijd ziet dan zijn de cijfers anders.
als jij wereldwijd ziet dan zijn de cijfers anders.
heb je daar een bron van? Hier wordt bijvoorbeeld ook iOS geadviseerd.

Hier is trouwens een bron die het tegendeel bewijst (van wat jij zegt)

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 december 2018 14:49]

artikel waar jij op reageert wel..en die misleid je nu door dat veel mensen denken dat het wereldwijd cijfers zijn.
Het probleem met audio software is op Android ook dat je niet mag discrimineren op hardware van Google. Enkel op playstore en os versie. Waar je op iOS onderscheid maakt op model en iOS versie.

Als je weet dat jouw software lage latentie nodig heeft en dit het geval is op iPhone 7 en hoger (hypothetisch dan heh ;) ) is dat veel makkelijker te ondersteunen dan dat je vereist op Android dat je een LG G7 of hoger vereist (ook volledig uit de duim gezogen ;) )

Dit verhaal samen met de grote sideload markt van Android loont het vaak niet om betaalde apps te bouwen op Android.

Je ziet ook vaak op Android dat een app bij opstarten verbinding maakt met een server om assets te downloaden, dit is natuurlijk niet omdat die content niet in de apk kon maar enkel door de gigantische piraterij markt op Android. Mede hierdoor snap ik de berichtgeving die soms voorbij komt dat Google het sideloaden wil dicht timmeren (tot groot verzet van de tweakers hier gek genoeg :9 )
Daarbij moet je als developer op Android rekening houden met een oneindige hoeveelheid hardware configuraties die probleem heeft iOS niet. Dus ontwikkelen van een goede ervaring op audio gebied is veel makkelijker.
Ja en nee. Als jou software een speciale hardware feature nodig heeft ben je gewoon de lul op Android.

Maar we hebben het hier wel over de uitzondering en niet de norm.
De norm word bepaald door het piraterij gehalte, en deze is een stuk hoger op Android dan iOS en niet iets wat Google makkelijk kan corrigeren door hoe Android is opgebouwd
Voorheen moesten grotere bestanden dan 50MB wel degelijk zelf gehost worden. Dit vind ik ook een zeer grote flaw bij android. Door het Google Opinion Awards systeem van Google koop ik zeer regelmatig apps en games, maar doordat ik bij 9 van de 10 games vanuit de Playstore enkel een klein gedeelte van de app download en daarna de app nog een groot deel download vanaf de ontwikkelaar haar servers ben ik ook niet zeker of dit jaren later nog werkt. Zo heb ik al wat games waarbij die servers er al niet meer zijn, dit soort slechte beleving zet dan juist weer aan tot het gebruik van onrechtmatige APK's.
Maar waarom zijn (of waren) ze er niet voor Android?
Omdat audio en MIDI onder Android nog steeds onbruikbaar slecht is. Het gaat laaaangzaaammmmm beter maar de pro audio wereld zit allang massaal op iPads. Ook een uitstekende use case voor de vaak overpowered genoemde AxxX CPU's.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 december 2018 16:54]

De professionele audio markt neigt over het algemeen sowieso meer richting Apple dan een ander platform. Ik vermoed dat Logic daar een rol in speelt
Op de desktopmarkt is audio en MIDI ietsje beter onder macOS maar gewoon bruikbaar onder Windows. Geen probleem legio producers en studios die met Windows alles doen. Het verschil tussen iOS en Android is echt van een andere orde, vanilla Android is gewoon onbruikbaar voor real-time audio applicaties.
Je verwacht te veel van Songsterr denk ik ;-) Het is puur tab player met gesimuleerde muziek van liedjes. Niets om op te nemen o.i.d. Ideaal voor een beginnende speler.
20% Van verkochte telefoons...wereldwijd? Maar kijk eens in de politiek, iedereen heeft een Iphone, en in mijn netwerk heeft 90% een Iphone, en als ik iets anders zie is het Huawei of one+. Samsung is volgens velen zijn coolness verloren.

Maar als je het verder zou analyseren denk ik dat de Appstore een veel groter marktaandeel heeft van kapitaalkrachtiger mensen met een kredietkaart wat maakt dat de gemiddelde Iphone gebruiker meer software aankoopt dan een gemiddelde android gebruiker.
Wat ik juist zie is een 50/50 (Apple en Samsung respectievelijk) om me heen.

Onze observaties hebben een kleine poel en zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met cijfers van heel Nederland
Ik kan me voorstellen dat politici een iPhone (moeten) gebruiken.

Dit ivm de veiligheid.

Maar bij gewone stervelingen die zelf hun telefoon moeten betalen met een modaal salaris zal Android toch vaak de eerste keus zijn.
In amerika is apple veel groter dan 20%
Ook hier in NL is Apple veel groter.
Wat vaak vergeten word is dat Apple veel langer mee gaat dan de gemiddelde Android. Hierdoor is het bezit 50 procent of hoger in Nederland en veel andere westerse (rijke) lamden. Terwijl de verkoop maar 20 procent (volgens berichten hier boven ) is.

Wanneer ik naar het device gebruik van ons platform en netwerk van onze klanten kijk is ios gebruik in Nederland zeker meer dan 50 procent.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 december 2018 13:18]

Apart.

1) waar komt daling/stijging eind 2018 vandaan die vrij extreem is.

2) dus os is vrijwel gelijk tussen Android en iOs maar verschil Chrome voor Android vs Safari is meer dan 20%.

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 22 december 2018 13:02]

Als je een paar andere stats op die site bekijkt ziet het ernaar uit dat ze gewoon alles uit hun reet trekken

http://gs.statcounter.com...are/desktop-mobile-tablet (Desktop overtaked mobile market share wordwide ipv andersom??)

http://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile tegenover https://www.theverge.com/...tphones-shipments-q2-2018

De stats laten precies het tegenovergestelde zien van wat elke andere nieuws site of officiele bron zegt. Bedrijf groeit in market share wordlwide in het echt = bedrijf gaat in market share worldwide omlaag op die site. Pure bullshit en verzonnen nummertjes op die site.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 22 december 2018 13:29]

Je vergelijkt het aantal shipments van (deels nog niet operationele) telefoons in q2 2018 met het marktaandeel operationele mobiele besturingssystemen gemeten op November 2018. Natuurlijk lijken die resultaten niet op elkaar.

Edit: ook is het niet raar dat er meer desktops zijn dan mobiele telefoons. Als ik naar ons gezin kijk: Wij hebben 3 telefoons. 2 privé en 1 van de zaak. 2 laptops, 3 desktops. Een desktop om op te gamen en alle 2 één op de zaak. Als je de bedrijven mee telt dan gaat het hard met de computers. En ja waarom zou je die niet mee tellen. Het is marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 22 december 2018 16:36]

Maar wat staat er nu precies in die grafiek,
- Omzet
- Aantal units

en dan dit Samsung 0,32 %
Daar dus ook weer die extreem op het eind. (Bovenste link)

Waar baseren ze zich op?
Dankje, dan klopt het toch wat ik zeg.
Dat ons platform een lichte bias heeft voor iOS kan door het type gebruiker komen.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 december 2018 13:02]

Ios heeft/had een marktaandeel van 34% in Nederland (03/2018), en idd zijn oudere iPhones daar een belangrijk aandeel van. Daarmee is apple als fabrikant 2e na samsung (38%)
Markt aandeel en bezit zijn 2 verschillende dingen. marktaandeel kan uit drukken in 2 cijfers namelijk het aantal door jou verkochte telefoons in verhouding tot het totaal aantal verkochten telefoons (markt ) de in een fiscaal jaar of in omzet gemeten tegen over de totale omzet van de markt in fiscaal jaar.

Wat je wil weten is percentage vervangingsaankopen na 1, 2, 3, 4 en 5 jaar. Hierdoor weet je hoeveel mensen jou product bezitten. En of dat aandeel groeit of afneemt.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 december 2018 13:20]

Deze cijfers zijn de gebruiks/bezit cijfers, dus los van de (verkoop) cijfers van Apple/fabrikanten. Precies wat je bedoelt/vraagt dus
Nee als alleen de verkoop cijfers hebt zonder herhalingsaankoop percentages van jaar tot jaar weet je niet wat het bezit is. Wat bijv: 20 procent van de klant koopt na 1 jaar nieuwe 30 procent na 2 en 50 procent na 3 jaar. Die cijfers Krijg je niet van appel of Samsung (zijn te gevoelig ) dus moet deze uitgevraagd worden bij een klanten onderzoek

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 december 2018 12:12]

Nogmaals, gebruikscijfers
Je bedoelt van de totale smartphone markt ipv verkopen? Nee dat is echt niet meer dan 50% Apple. Apps, zeker betaalde, kunnen ook een vertekend beeld geven. :) Het zijn er zeker inderdaad een stukje meer dan wat de verkoopcijfers per jaar laten zien, maar no way dat de helft van Nederland op iOS zit; laat staan meer dan de helft :P Had je een kwart gezegd dan had ik dat direct geloofd als redelijk aannemelijk voor de gehele markt; idd mede omdat ze zo veel jaar meegaan. :) (Dat was ook hoe Nokia met Symbian nog jarenlang de grootste installed base had terwijl ze geen telefoon meer verkochten :+)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 december 2018 12:32]

Nokia moet als het goed is goed aanwezig in die installed base zijn, want ik zie nog steeds best veel (oudere) mensen met zo'n baksteen bellen en smsen. :D
50% geloof ik echt weinig van, als ik kijk bij familie, vrienden en collega's dan heeft ongeveer 1 op de 4 een iPhone, en dan kijk ik naar leeftijdscategorieën van 25 tot in de 70.

Natuurlijk mis ik wat demografieën, maar ik kan me niet voorstellen dat dat meer als 10% verschil oplevert.

Overigens doen de meeste mensen die ik ken ook zo'n 3 jaar met hun Android telefoon. Echter ken ik wel meer mensen die met een beschadigde iPhone blijven rondlopen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 december 2018 12:35]

Aannames aannames en nog eens aannames...
i only did a quick view in onze statistieken. En deze worden gelukkig bevestigt in de berichten hierboven.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 december 2018 17:18]

Ik kan dit eigenlijk wel onderschrijven vanuit wat ik zie. In Groningen zie ik eigenlijk alleen maar iPhones, hetzelfde op mijn werk, op straat en bij ouderen bijvoorbeeld.

Ik heb me altijd verbaasd dat de iPhone maar een 20% marktaandeel heeft. Als ik mijn omgeving zo bekijk dan zou ik gokken dat het minstens 75% is 😃
True, en bovendien heb ik de indruk dat ook de markt voor tweedehands iPhones een stuk groter is dan voor tweedehands Android toestellen. Als iemand vertelt dat ie een tweedehands S6 heeft gekocht vraag je je toch af of ie een klap van de molen heeft gehad.
Volgens mij rond of boven de 50%.
Wat ik ook zie is dat de market share in de Noord Amerika meer dan 50% is en in europa meer dan 30%. In Azie zullen denk ik veel minder mensen bereid zijn 1 tot 5 dollar uit te geven aan een app. Zeker omdat 1 dollar daar misschien wel 1% van de waarde van de telefoon uitmaakt terwijl dat hier 0,2% is. Een app is daar dus relatief duur.
Volgensmij worden de prijzen demografisch bepaald en zijn die niet onlosmakelijk verbonden met de dollar.

Een app van een dollar is vaak een euro hier en dus duurder dan de vs. Ik geloof daarom ook niet dat dezelfde app in India ineens 1 dollar is (veel mensen moeten daar lang voor werken)
Volgens mij viel dat juist heel erg tegen en is er voor de meeste Apps voor een 'westers' pricepoint gekozen die dan alleen geconverteerd wordt naar locale currency. Ik was begonnen om via een Indiase proxy dit ook te bewijzen, maar de Play Store denkt dan dat ik in Frankrijk zit... het is nu mijn woord tegen het jouwe (en dat is een beetje zonde van ons tijd :) ).

Mijn bron is trouwens een persoon die apps maakt en een kerel uit India. Bij elkaar beschouw ik hen allerminst als perfecte bron.

[Reactie gewijzigd door klonic op 23 december 2018 21:10]

Een heleboel mensen halen marketshare en installed base door elkaar.
De installed base van iOS is ongeveer de helft van Google Android (dus Android met de Play Store).
Did gaat alleen over Amerika ze zeggen ook . Volgens analistenbureau Sensor Tower hebben in 2018 tweemaal zoveel Amerikaanse app-uitgevers
En Apple heeft daar veel groter marktaandeel.
Dat komt denk ik omdat mensen met een iPhone vaker meer geld uit te geven hebben dan veel android gebruikers, bijna elke iPhone is high end, maar op android is het grootste marktaandeel toch de goedkopere smartphones van rond of onder de 250 euro ( groot deel zelfs onder de 200 euro), deze mensen hebben ook vaak minder besteedbaar inkomen dan mensen die een iPhone hebben.
Dat vermoeden heb ik ook. Tel daarbij op dat er nog altijd vele miljoenen mensen zijn die prepaid bellen (en neem dan maar gerust aan dat zij vaker een goedkoop Androidtoestel hebben) en je snapt ook in dat opzicht dat zij minder snel appstore aankopen zullen doen.
Het is makkelijk om apps te side loaden met Android. Voor iedere betaalde app in de Google store vindt je ergens wel weer een gratis (al of niet legaal) alternatief.
Een van de andere redenen dat iOS meer geld genereert is hun positie op de Amerikaanse markt. Niet alleen is dat economisch een zeer interessante markt, het is ook een markt die sowieso al een veel verdergaande geschiedenis heeft als het gaat om het betalen voor zaken waar in andere landen veel dingen collectief geregeld zijn en de betaling ervan minder gemerkt wordt.
Tsja... rijkere gebruikers dan toch? Android zit al op telefoons van 100 euro, terwijl dat bij Apple, euh, zeg maar 1000 is.
Het nieuwsfeitje zegt inderdaad meer over de gebruikers van beide platformen dan over de platformen zelf.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met minder zorgvuldig omspringen met je geld. Voor veel mensen is een iPhone een bewuste koop, en bewust van het prijskaartje, maar ook voor velen is het gewoon "de volgende iPhone". We kennen allemaal de verhalen van mensen die geen cent te makken hebben, maar wel een iPhone hebben. Dat zal ook vast bij Android gebruikers het geval zijn, maar door het veel bredere aanbod vermoed ik dat het daar toch stukken minder is.

Voor de duidelijkheid: dit is een vermoeden, geen beschuldiging of keiharde feiten. Simpelweg een andere kijk op wat dit zou kunnen verklaren.
Leg eens uit? Volgens mij wordt je met "gratis" Androidapps meer uitgemolken dan met betaalde iOS apps.

En daarnaast: jij hoeft niet gewoon betaald te worden voor je werk? Of vind je dan ook dan jouw werkgever de klant uitmelkt?