Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google laat Android-appmakers makkelijker geld verdienen met advertenties

Ontwikkelaars die games maken voor Android kunnen spelers nu makkelijker in-game beloningen geven als ze een reclamefilmpje bekijken. Google heeft daarvoor een tool uitgebracht. Op deze manier kunnen ontwikkelaars volgens Google meer geld verdienen aan spelers.

De eerste advertentiesoort die ontwikkelaars kunnen inzetten is een filmpje. Google geeft het voorbeeld van een Space Invaders-achtig spel. Wanneer spelers klaar zijn met een level kunnen zij hun score verdubbelen door een filmpje te bekijken. Gebruikers krijgen dan een video van zes seconden lang te zien, met reclame voor een frisdrank. Spelers zouden, naast het verdubbelen van hun score, ook net zo goed in-gamegeld of een andere beloning kunnen krijgen.

Volgens Google is het op dit moment een trend om spelers beloningen te geven door het bekijken van reclame. Met deze tool, die in de Google Play Console zit, wil Google het makkelijker maken voor de ontwikkelaars om het te implementeren. Google schrijft dat dit spelers meer keuze geeft in hoe ze een spel ervaren. Ook zou het een effectieve manier zijn om geld te verdienen aan spelers die geen geld willen betalen voor een spel.

De tool zit vooralsnog in een open bèta. Ontwikkelaars kunnen de advertenties toevoegen via Google Play Billing Library- of AIDL-interfaces. Extra sdk-integratie is niet nodig. Daardoor is het volgens Google makkelijker voor ontwikkelaars om de advertenties toe te passen. De reclames werken met de AdMob-technologie.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

07-03-2019 • 13:02

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
offtopic; Bestaat de hele wereld uit reclame? meest belangrijk? Geen reclame boer die bij me komt klagen over me stikker op de deur of dat mijn tv de deur uit is en ik op alle sites, een adblocker draai.

ontopic; Ik laat dus dit soort games, helemaal links liggen.
Het wordt eens tijd dat de dev`s dit gaan mijden, want het is vaak de doodssteek voor een game en dit allemaal voor een paar duiten en de korte termijn.
Deze dev`s zouden eens moeten gaan kijken naar de oude games Zonder reclame en andere troep.
Dat is nu juist net het probleem mensen vinden vaak 3 euro al teveel voor een game op de telefoon/tablet.
Precies. Een koffietje van Starbucks met vrienden is prima om €4,50 voor te betalen, waar je dan ongeveer 30 minuutjes van kan genieten, maar een spelletje van €2,00 zoals The Room, Smash Hit of Bloons TD 5 waar je weken een uurtje per dag zoet mee kan zijn is veel te veel...

Dit geld trouwens ook zo voor video's. Ik geloof dat het een (semi-bevestigd) vuistregel is op YouTube dat een beetje YouTuber ongeveer een amerikaanse dollar verdient per duizend views. Dus is 1 view ongeveer $0.001 waard. Ik zou als kijker best een halve eurocent willen betalen per video die ik kijk, ookal druk ik hem na 10 seconden weg. Kost mij geen drol (en ik kijk veeeel youtube videos) en zou de videomaker al gelijk vijf keer zoveel geld kunnen laten verdienen voor al het werk dat zij of hij in de video stopt.

De alles-moet-gratis-zijn mentaliteit is slecht voor de gezondheid van het internet, vind ik. Behalve Wikipedia, dat moet gratis blijven voor iedereen, zodat mensen die kennis het hards nodig hebben het kunnen krijgen. Overigens ben ik van Wikipedia vaste donateur, omdat ik de luxe heb in een eerstewereldland als Nederland te wonen.
Maar die alles-moet-gratis cultuur wekken de developers juist zelf op door alles gratis aan te bieden en vervolgens vol te stoppen met reclame of microtransacties. Omdat er zoveel "gratis" games te vinden zijn is het lastig om een game uit te brengen waar je wel voor moet betalen. Sowieso omdat je nooit zeker bent dat de game waarvoor je betaald hebt niet alsnog vol zit met ads of mtx. De hele mobiele games industrie maakt zichzelf kapot op deze manier. En het ergste is: deze cultuur slaat ook steeds meer door naar "echte" games (voor de console of pc). Het is lastig om mensen te laten betalen voor iets waarvan ze het idee hebben dat het gratis hoort te zijn omdat dit de norm geworden is :(
Inderdaad, dat is wat mij ook opviel en ik vermoed daarom ook dat de meeste developer naar pay to win of ads zijn gegaan.

Ik koop zelden games op gsm/tablet omdat meeste ook pay to win is maar er zijn paar uitzondering die erg goed zijn zoals 'The room' die 5€ koste. Ik had enorm veel plezier aan beleeft, zelf meer dan pc game die duurder is. Gezellig rustig in de zetel puzzel oplossen die bovendien enorm gedetailleerd is :o
The Room is prachtig, ik vind het leuk dat je die als voorbeeld gebruikt, was zijn geld meer dan waard. Heb dan ook alle edities gekocht. Een spel dat goed is uitgedacht, prachtige assets heeft, mooi verhaal en geen reclame.
Dat is nu juist net het probleem mensen vinden vaak 3 euro al teveel voor een game op de telefoon/tablet.
Ik vind 3€ niet persé te veel ( ligt aan de app/game )
Maar ik heb een hekel aan de subscriptionbased apps
Voor hetzelfde als waar je een paar jaar geleden de app voor aanschafte, en 1 of 2 hoofdversies kon gebruiken, gaan ze langzaam over naar maandelijkse betalingen.
Stop je met de monthly, kan je de app niet meer gebruiken.

Als een app aankomt met in-app aankopen, pass ik, ik wil best die 3€ betalen, maar dan wel direct via de store.
Zou mooi zijn als we dan van die super geforceerde advertenties af kunnen, die sommige games gewoon onspeelbaar maken. Er zou een regel moeten zijn dat je max iedere 5 a 10 minuten een forced ad mag afspelen, met daarnaast dan de optie voor de speler om zelf bonussen te verdienen natuurlijk.

Dan gun ik het de devs tenminste nog
Ik zet altijd WiFi en 4G uit als ik een spelletje wil spelen, geen ads :-) . voorheen had ik PI-hole en VPN op een Raspberry PI geinstalleerd en VPNclient op mijn mobiel, werkte perfect.
Waarom heb je dat nu niet meer dan?
Ik heb ook Pihole en VPN draaien op mijn nas, maar ik heb soms nog reclame. Werkt goed maar niet perfect.
De configuratie was corrupt geraakt op de PI en ik had geen tijd (zin) om het uit te vogelen. ook ervoer ik een hoger stroomgebruik en tragere verbinding bij gebruik van een VPN, wat op zich logisch is.

[Reactie gewijzigd door pandit op 7 maart 2019 13:55]

Volgens mij is de SD wissen en opnieuw beginnen een snellere methode...
Een app als Blokada iets voor je? Die kan lokaal op je (Android) apparaat advertenties weren, ook zonder root :)
Blokada gebruikt alleen wel VPN om die ads te blokkeren. Dus dat kun je niet tegelijkertijd gebruiken.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 7 maart 2019 20:55]

Op een iPhone kan je gewoon de toegang tot internet op een per app niveau regelen. Dus een simpel spelletje heeft bij mij al geen toegang meer tot het internet enkel door de geforceerde reclame
Er is maar 1 manier om devs daartoe te dwingen. Dat soort spellen links laten liggen.
Dit is toch niks nieuws? Meeste games hebben al zoiets d.m.v. bijvoorbeeld unity ads?
Het is alleen interessant als google meer uitbetaald lijkt me, anders prebuild in de engine lijkt me toch wel het makkelijkst voor de developers.
Wat slim zou zijn van google is om de gebruiker een keuze te geven tussen reclames, bijvoorbeeld bier, frisdrank, make up etc, je krijgt dan minder irritaties en meer klant gerichte reclames.
Volgens mij wordt er ook niet aangegeven dat dit nieuw is. Google maakt het alleen wat makkelijker om deze manier van verdienen te implementeren.
Wat een idioterie.... zeker in combinatie met games, dan wordt het al helemáál pay-to-win.
Dus?

Iedereen wil een winnaar zijn. En als je zo veel aan een spel hecht dat je er geld voor over hebt om dat gevoel te ervaren...

Ben met je eens dat de definitie van gaming als behendigheidsspel, wat het jaren is geweest, tegenwoordig veel breder is. Nu kan je ook op andere manieren lol beleven, met geld en of kans in spellen. T is maar wat je leuk vindt en ontspanning aan beleeft.
Als het om singleplayer-ervaringen gaat: ja, prima, moet je zelf weten.. maar zodra er online rankings of leaderboards of wat ook bij komt kijken ben ik daar een heel stuk minder enthousiast over. Iedereen wil winnaar zijn, dat klopt - maar alleen diegenen met geld wórden het dan ook. En dat deugt imho niet.
Als slimme spelmaker speel je daar op in. Je kunt verschillende groepen gebruikers onderscheiden en die hebben verschillende manieren om ze warm te maken, en dus om geld aan te verdienen.

Kijk voor een mooi overzicht bijvoorbeeld hier https://quanticfoundry.com/#iLightbox[b39ad34b5860b128436]/0

On-topic: er zijn gebruikersgroepen die goed te verleiden zijn om tijd te betalen voor rewards.
Dat is win-win want zo kunnen meer games gebouwd worden en meer game-makers in de markt blijven.

En ja, ik vindt dat een goed initiatief want alleen hiermee kan de hegemonie van de grote AAA gamemakers doorbroken worden.
Dat maakt het juist niet.
Er staat namelijk: "Ook zou het een effectieve manier zijn om geld te verdienen aan spelers die geen geld willen betalen voor een spel."
Dus je zou ook zonder te betalen, voordelen kunnen hebben, enkel moet je dan reclame bekijken.
Het wordt steeds erger... Het kan handig zijn om bijvoorbeeld verder te komen en dat energie kan worden aangevuld (een max aantal keer per dag), maar om nu een score te verdubbelen... Nee, de grens wordt steeds verder opgerekt tot een mate dat het gewoonweg niet meer speelbaar is.
Persoonlijk heb ik alleen moeite met betaalde (middels geld of reclame) boosts in multiplayer games (pay2win).

Voor de rest vind ik juist de diversiteit van de businesscases in de game-industrie een voordeel. Ik vind het bijvoorbeeld fijn dat ik een paar potjes Apex Legends heb kunnen spelen zonder 40 euro neer te tellen voor het spel. Laat de mensen die het spel echt veel spelen lekker betalen en ik ben wel af en toe cannon-fodder :P Zo heb ik wel aardig wat geld uitgeven aan League of Legends, maar daar heb ik ook honderden, zo niet duizenden uren plezier van gehad.

Wanneer je moeite hebt met de manier hoe de ontwikkelaar geld verdient met zijn game, speel je het spel toch niet. Zo speel ik vrijwel geen enkel spel op mijn mobiel. Maar er zijn genoeg mensen die alleen maar games op hun mobiel spelen, prima toch?

[Reactie gewijzigd door Abom op 7 maart 2019 13:15]

Is toch niets nieuws? De iOS versie van F1 Mobile doet hetzelfde. Aan ‘t einde van de rit kan je ipv 30 punten 60 punten krijgen als je een ad bekijkt, extra resource points verdienen met ads of rewards direct krijgen zonder eerst een challenge te moeten afronden.

Dit klinkt als exact hetzelfde principe.
Die mobiele spellen zijn al lang niet meer speelbaar 😄
Wie maakt de eerste game waarbij de enige manier om "punten" te krijgen reclame kijken is?
Dat klinkt een beetje als die Black Mirror aflevering; moeten betalen voor het skippen van ADs, en ogen dichtdoen telt niet :'( :o . Hopelijk blijft het fictie...
Mwa, ik denk dat de telefoon best kan uitvogelen of je echt wel kijkt. Bijvoorbeeld met de front-camera, maar ook de bewegingssensor kan daarbij helpen. 't Zou mij ook niet verbazen als Google daar al mee bezig is, niet alleen tracken wat je zoal doet en bezoekt, maar ook nog welke delen van het scherm je aandacht trekken bijvoorbeeld.
Ik heb het meeste moeite met games waarvan je de ads mag 'wegkopen' en dan blijkt het maar een deel van de ads te zijn :( . Ik zou er ook voor zijn dat ze maar op één plek de ads mogen hebben staan. Dus of altijd onder/boven of alleen een request als je dood gaat.

Tevens zou er een waarschuwing moeten komen op pay-to-win games. Ik gun developers hun geld maar de macht ligt nu wel erg eenzijdig bij de developers.

Het zou ook mooi zijn als je na een week de helft van je geld kan terugvragen. Dan zou ik veel meer geneigd zijn om spelletjes te kopen en hebben we die freemiumverlakkerij veel minder nodig. Ik stem het liefst met geld maar dat is met freemium niet echt mogelijk.
dit geeft Pay 2 Win weer een andere dimensie
Zou ook fijn zijn als Google eindelijk eens een fatsoenlijke zoekfunctie maakt in hun play store waarin je kunt filteren. Nu kun je alleen kiezen tussen betaalde en gratis apps en daar houd het wel bij op. Filteren op in-app advertenties zou fijn zijn. De store is echt steeds meer gevuld met apps die vooral uit zijn op gegevens en reclame. Zaklampen, image resize apps etc. Waardeloos. En als je dan al niet kunt filteren is dat echt enorm irritant.
verdikkie nog meer ads. ik word ziek van


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True