'Downloads van grote apps als WhatsApp en Facebook lopen terug'

Het aantal nieuwe downloads van grote apps als WhatsApp, Facebook, YouTube en Twitter loopt terug. Dat meldt een bedrijf dat data over downloads bijhoudt. Dat duidt erop dat er minder nieuwe gebruikers van de achterliggende diensten bijkomen.

De daling die appbedrijf SensorTower signaleert en waarover techsite Recode publiceert, heeft vermoedelijk te maken met de stagnerende groei van de smartphonemarkt in het algemeen. Daardoor zijn er ook minder nieuwe gebruikers voor apps en dat is een nieuwe ontwikkeling.

WhatsApp had volgens SensorTower en Numero Research in mei dit jaar 41,2 miljoen nieuwe downloads, waar dat vorig jaar 44,6 miljoen was. Facebook liep terug van 42,3 miljoen naar 36 miljoen en YouTube van 15,6 naar 12,3 miljoen. Uitzonderingen waren Snapchat en Uber, waarvan het aantal downloads nog wel flink steeg.

SensorTower verzamelt gegevens over downloads door tracking in de Apple App Store en Google Play Store. Het houdt ook een lijst bij van meest gedownloade apps per land die online beschikbaar is.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

08-06-2016 • 18:32

96 Linkedin

Reacties (96)

96
94
69
2
0
12
Wijzig sortering
Anoniem: 343919
8 juni 2016 19:10
Op zich logisch. Als je het eenmaal gebruikt download je niet constant de app. De markt begint redelijk verzadigd te raken. Als je kijkt naar Uber en Snapchat, daar valt nog veel meer gebruikers te winnen en die hebben dus meer downloads.


Ook een andere reden waarom apps zoals Facebook minder gedownload wordt is dat de app zoveel data en accu sleurpt. Als je het deïnstalleert merk je het direct. Ook Whatsapp heeft dit probleem. Het gebruikt gigantisch veel recourses in de background. Jammer. Voor Facebook gebruik ik het liefst de website. Ik ben niet tegen apps. Sommige zijn nutteloos, maar sommigen zitten zo goed in elkaar dat de webversie(ondanks die erg goed is) er niet toe doet. Zeker op gebied van leesbaarheid en plaatsing van knoppen en respons.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het gebruik van WhatsApp op je toestel.
Op die van mij (iPhone 6S) gebruikt het 18% inclusief background, maar dat is dan met zo'n beetje de hele dag WhatsApp Desktop ingeschakeld. Zonder Desktop vreet ie 4 tot 6% ofzo.

Dat vind ik niet zo buitensporig, maar ben altijd heel erg geïnteresseerd in het verbruik op andere toestellen en operating systems. Care to share, inclusief manier ban gebruik? :)
Whatsapp gebruikt gemiddeld 18% bij mij (Galaxy S7).
Sinds de 'groepsapp' (eindelijk) is overgestapt op Telegram wel wat minder, nu rond e 14%
Telegram gebruikt nu (dus sinds de groepsapp is overgestapt) voor dezelfde tijden gemiddeld 8%, bij mij dus 10% verschil :D. Uiteraard zal dit bij iedereen anders zijn ja.
in mijn geval heb ik whatsapp en telegram, telegram gebruik ik veel en whatsapp niet, staat er enkel op voor een groep van werk en tik ik dus zelden aan.
Whatsapp gebruikt 13% bij mij en telegram 4% toch wel een best verschil en je vraagt je dan af wat whatsapp aan het doen is.
Blijkbaar alsnog je gegevens doorsturen naar Facebook :P.
Ik zat laatst met 2 mensen te whatsappen die ik nog nooit heb ontmoet etc. (Los van elkaar want hun kennen elkaar ook niet :P).
Om een lang verhaal kort te maken, opeens stonden ze op Facebook tussen de lijst 'mensen die je misschien kent' terwijl ik geen achternaam van hun wist, hun niet van mij en ik geeneens de fb app gebruik?!
Geen gemeenschappelijke vrienden etc.
En ze stonden toen niet in mijn contacten?!
Toeval of toch niet?

Ik gebruik zelf ook liever Telegram, alleen gaat het soms nog steeds een beetje moeilijk omdat mensen het niet willen downloaden etc. En niet willen smsen omdat het 'teveel geld kost'.
Heb tegenwoordig zelfs berichtgeving uitstaan van Whatsapp :).
Enige wat ik nog zou kunnen verzinnen voor Whatsapp dat 'ie zoveel batterij slurpt is dat een app na het verlaten van de app de taak automatisch killt.
...
Om een lang verhaal kort te maken, opeens stonden ze op Facebook tussen de lijst 'mensen die je misschien kent' terwijl ik geen achternaam van hun wist, hun niet van mij en ik geeneens de fb app gebruik?!
Geen gemeenschappelijke vrienden etc.
En ze stonden toen niet in mijn contacten?!
Toeval of toch niet?
...
Je vergeet één ding, dat jij de app van facebook niet gebruikt, zegt niets over je nieuwe vrienden. Meisjes hebben de app (messenger) bijna altijd, en daar zit dan ook (meestal) je data-lek!
Haha, vooruit 1meid.
Maar dan is het toch nog steeds te gek voor woorden? Ik heb Facebook nooit toestemming gegeven om mijn nummer te uploaden naar Messenger of wat dan ook :P.
Of staat dat weer ergens in hun voorwaarden?
Nergens zou ik beweren dat ik het eens ben met de vreselijke strategie van facebook. Wel hebben ze je nummer voor 'de veiligheid van je account' en wordt er zo vrolijk koppeling gemaakt wanneer anderen jouw nummer in de contactenlijst zetten en facebook dan wel messenger app draaien. Klaar ben je.
Het gaat er ook niet perse om wat jij voor toestemming geeft, maar wat die contacten van je voor toestemming geven.

WhatsApp zelf deelt geen nummers met Facebook, dat mag niet.
Het AP heeft bevestigd dat dit allemaal gehashed en zonder naam e.d. wordt opgeslagen.
Dat is opzich geen toeval. Facebook gebruikt ook nummers in hun database om mensen te zoeken. Die nummers worden in facebook gecheckt en dan als potentiële nieuwe vriend aan je voorgesteld op FB.

Zo ben ik meermaals aan de naam van een aanwist die nacht er voor gekomen. In dat geval aardig handig :9
Dat percentage is relatief. Het totaal van alle apps bij elkaar is 100%. Je kunt het WhatsApp percentage dus verlagen door andere apps meer te gebruiken. Dat maakt vergelijken van de percentages erg lastig.
Hmmm dat is waar... Als je maar een paar keer per dag je telefoon erbij pakt, en in 8 van de 10 gevallen ging het om WhatsApp: dan zal WhatsApp veel hoger komen te staan. Dan ligt het ook nog aan hoe vol je accu zit wat de werkelijke impact is. 30% van 40% accu spanning eraf, houdt in dat het alsnog maar 12% heeft gebruikt. Dan is 18% op 80% accu in realiteit meer verbruik, maar dan *lijkt* het minder.

Je hebt helemaal gelijk, er is moeilijk een touw aan vast te knopen zonder screenshots van de huidige acculading, laadperiode en gebruik van overige apps te zien. Niet bij stilgestaan. :)
Anoniem: 343919
@WhatsappHack8 juni 2016 22:17
@Whatsapphack

Ik heb een iPhone 6S en daar gebruikt Whatsapp 42 % van de accu. 1,7 uur on screen en 1,7 uur background de afgelopen 24 uur. En ik heb maar weinig gebruik gemaakt van Whatsapp Desktop.(denk ongeveer 5 minuten). Verder om het halfuur ff whatsappen tussen 10:00 en 18:00 ongeveer.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 343919 op 8 juni 2016 22:20]

Whatsapp gebruikt bij mij vrijwel niets, heb wel de hele dag whatsapp web open staan. Vandaag stond ie op 0% maar ik denk niet dat het ooit meet dan 10% zou zijn. Scherm staat bijna altijd bovenaan, soms een spelletje.

Nexus 5 met Android 6.0.1

Ik zal nog eens een dag kijken waarop ik veel appjes krijg. Vandaag was het rustig.
Hier een Lumia 950. Heb dit nog nooit opgezocht.
Ook op windows slurpt hij stiekem toch nog 15%. Staat wel een knopje bij met "mag op de achtergrond wel/niet draaien".
Hmmm heel schappelijk van Microsoft om die bij alle geïnstalleerde apps te hebben :)
Het lijkt er wel op dat Facebook zijn app pusht, zoals je waarschijnlijk al weet, wordt bij het openen van privé berichten de app gepusht... Steeds agressiever.
Hier erger ik mezelf ook aan, voorheen gebruikte ik de mobiele pagina van FB zodat ik gebruik kon maken van web messenger, maar dat kan tegenwoordig ook niet meer :(
Er is een vinkje van: request desktop site @ chrome browser op je telefoon.
Dan kun je nog gewoon chatten in browser

[Reactie gewijzigd door db112nl op 9 juni 2016 00:06]

Anoniem: 476703
@aCiDcHaOZ9 juni 2016 00:36
Gewoon niet de officiële facebook app gebruiken.
Er zijn genoeg alternatieven.

Ikzelf gebruik de tinfoil versie omdat die geen onnodige rechten vraagt.
En ze staan standaard op de telefoon, superirritant
Of komt het doordat die apps al Google instant aanbieden, worden meer met telefoons mee geleverd?
Ja, ik denk dat zeker voor de iets meer tech-bewuste mensen die door hebben dat de FB app een behoorlijke wissel op je data en accu kan trekken dat best een reden is om voor de website te kiezen. Daarnaast denk ik dat er ook nog een groep is - mijzelf inclusief - die het zat is dat de FB app steeds meer verschillende rechten op je telefoon wilde hebben. Een tijdje lang heb ik dat gerekt door de app niet te updaten, maar bij een recente re-install van m'n telefoon heb ik ervoor gekozen om de app gewoon geheel achterwege te laten.
In de background is heel iets anders als op de achtergrond.
Niet meer dan logisch lijkt me. De mensen die het willen, hebben het al. En er wordt niet zo snel van toestel/device gewisseld dat het het verlies kan opvangen.
Anoniem: 582487
@corset8 juni 2016 18:49
plus het feit dat de meeste mensen tegenwoordig facebook niet specifiek meer mobiel gebruiken.
aangezien je het niet op een SD kaart kan zetten.
500 MB voor de basis app... is IMO onzinnig maargoed dat ben ik als bijna niet mobiel social media gebruiker.

als ik facebook wil gebruiken, doe ik dat vaker thuis als onderweg. dus gaat het voor mij al bijna niet op om elke keer de app te moeten updaten/downloaden als ik een nieuw toestel krijg.

en is het ook niet zo dat het tegenwoordig standaard geïnstalleerd staat?
Zijn er meer mensen onder jullie die, net als ik, wanneer het kan liever de website i.p.v. de app gebruiken? Ik wil helemaal gaan Facebook draaien, terwijl ik de app het grootste deel van de tijd niet nodig heb. Sterker nog, de meldingen die je krijgt zijn meestal totaal niet nuttig voor mij, dus ik kijk liever op Facebook wanneer ik wil en niet wanneer iemand anders of Facebook zelf voor mij een notificatie genereert.

Zo heb ik ook geen app voor Tweakers (bestaat die nog?), LinkedIn, XDA, Flickr, NS, 9292, NOS .... noem maar wat veelgebruikte diensten op. Tegenwoordig zijn al hun mobiele websites hartstikke goed!

Wat ik dan ook jammer vind is dat sommige websites wel standaard hun app aan je voorschotelen (denk: Facebook messenger en 9GAG), terwijl ik juist hoop dat ze in een cookie opslaan (die ik dan graag accepteer) als ik die melding weg druk dat ik de app helemaal niet wil bekijken.

Bovendien sluit dit gedrag van ‘geen app maar wel website’ aan bij de plannen van Google om apps on-the-fly te laden, slechts wanneer je 'm even nodig hebt. Apps zullen op die manier iets meer op websites gaan lijken, websites meer op apps en Android meer op een web browser.

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 8 juni 2016 18:59]

De tweakers App is een poos geleden dood gemaakt omdat de website ook gewoon super geschikt is voor mobiel. Dat scheelt dan weer onderhoud en gezeur.
en toch baal ik daarvan zou graag updates willen van nieuws in mijn notificatie scherm en een icoon in de app tray (niet op de desktop) verder werkt de site inderdaad als één van de betere op mobiel.
de m.facebook.com pushed ook notificaties via je browser... misschien kun je vragen of ze dit ook voor tweakers kunnen doen? Ik ben alvast voor :-)
Volledig met je eens. Ik vermijd een hoop onnodige apps als deze. Neemt geen geheugen in beslag, geen rare permissies etc.

Verder ben ik zelf ook al jaren geleden van de Facebook app afgestapt. Trekt heel je batterij leeg, zo traag als wat en de m.facebook.com website werkt veel sneller/lichter. Heel erg jammer dat Facebook je nu wel lichtelijk forceert om die draconische "messenger" app te installeren.
Open in Chrome op je GSM en zet het vinkje in het menu aan (openen als desktop versie) en je kunt gewoon berichten versturen...
Ja Facebook app verwijderd, die leek m'n Moto G haast bij elke update een paar minuten te 'verkrachten'. Je kon dan niks meer met het toestel tot de update klaar was. Doe het nu via de mobiele site en dat werkt veel prettiger. Scheelt ook weer een hele berg machtigingen van gegevens die ze willen hebben en je kan zelfs makkelijker ads en scripts blokken dan via een app.
De mijne weigerde vaak zelfs te updaten, was op Moto E 2nd.
Ik gebruik geen facebook maar er zijn best wat websites waar ik liever de website gebruik dan een app. Een heleboel apps voegen helemaal niks toe ten opzichte van de website en sommige geven meer last dan plezier.

Geheugen ontbreekt het niet aan met 232GB opslag :)
Anoniem: 463321
@Indoubt8 juni 2016 20:34
Geheugen ! = Opslag
Dan zou zo maar een Windows phone ook een optie voor je worden de volgende keer :)
Bij mij komt het nog uit mijn iphone-tijd inderdaad dat ik afgestapt ben van veel apps omdat ze mijn accu leegtrokken. Nu ik een Lumia heb, heb ik daar idd geen last meer van. Maar ondertussen ben ik zo gewend aan websites gebruiken ipv apps, en zijn veel sites mobiel ook zoveel beter geworden, dat ik de apps totaal niet mis.

Daarnaast heb ik ook mijn vraagtekens bij veel permissies die sommige apps vereisen, daar heb je met een browser ook veel minder last van.
Yup, ik zat destijds nog te lachen dat er genoeg goede games zijn die kleiner zijn dan de Facebook app...

Snelle app op snelle telefoons, maar op een midranger is het meteen traag, sowieso een lompe app, en aangezien ik sinds lange tijd misschien 1 keer per maand op Facebook inlog heb ik die app eraf gemieterd.

Messenger heb ik dan wel, sommige mensen gebruiken dat uit mijn kringen.
Open in Chrome op je GSM en zet het vinkje in het menu aan (openen als desktop versie) en je kunt gewoon messenger berichten versturen en ontvangen...kun je de messenger app ook gewoon weg smijten.... Hij pushed ook messenger berichten via chrome.
Ik gebruik Facebook niet meer op mijn telefoon, daarnaast is de Messenger app handiger dat je notificaties binnen krijgt.
De site pushed ook berichten via chrome naar je telefoon :)
En dus moet ik ingelogd zijn in mijn browser en Facebook z'n gang laten gaan om mij via cookies te volgen, liever niet ik ben eindelijk sinds enkele maanden van de betreffende ads vanaf.

En in incognito werkt die optie niet.
Tjah met de messenger app zal dat niet anders zijn... Speciale machtigingen enzo.... :9 in theorie is het zelfs mogelijk met de app om je via gps te volgen... dan liever een koekje meer :P Chrome vraagt eerst of je locatie mag worden bepaald of andere machtigingen.

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 9 juni 2016 12:50]

Is uitgeschakeld door mij aangezien ik Android marshmallow draai.
Ligt misschien aan het os want ik kan anders prima Facebook op mijn sd-kaart zetten. Niet alleen kan dit met Windows 10 Mobile, maar ook met Windows 10. Ik zet namelijk zowat alle apps bij mijn SP3 op mijn sd-kaart.

Om terug te komen op het onderwerp, vind het persoonlijk niet raar dat het aantal downloads terugloopt. Iedereen heeft het ondertussen al en installeert het alleen opnieuw bij een nieuwe smartphone en/of hardreset van hun huidige smartphone.

[Reactie gewijzigd door vali op 8 juni 2016 19:17]

plus het feit dat de meeste mensen tegenwoordig facebook niet specifiek meer mobiel gebruiken.
aangezien je het niet op een SD kaart kan zetten.
Denk dat het wel meevalt en dat je observaties niet perse representatief zijn.
Bij Samsung S7 zit o.a. FB app er statisch ingebakken als bloatware.

Service moet je handmatig uitzetten ipv default uit.
Je kunt m ieder geval deactiveren. Dan gebruikt ie ook geen stroom. Of als je root (als dat kan) kun je m wel weggooien, niet dat dat dan weer geheugen oplevert want je maakt dan een leeg stukje ergens waar je er niks aan hebt.
1 meeste mensen hebben die apps all
2 de apps zijn meestal al voor geinstaleerd op de meeste telefoons
3. zonder app werkt het ook, gewoon via de browser.
Ja. Alleen tegenwoordig moet je toch de Messenger app installeren om berichtjes te versturen.
De oplossing daarvoor is door je de 'desktop mode' van je browser aan te zetten zodat je de volledige desktop pagina krijgt, dan werkt het weer wel.

Was er trouwens ook niet een mini Facebook app welke op telefoons werkt in ontwikkelingslanden? Ik vraag me af of de chat daar nog wel werkt.
En dan heb je zo'n klein schermpje met je chat, lijkt me niet echt handig. De messenger App werkt IMHO best wel oké en ik vind die chatheads ook wel handig (je kan ze ook uitzetten)
Oh de App zal ongetwijfeld goed werken maar als ik de percentages van mijn accu weg zie lopen als deze applicatie is geïnstalleerd en dat de batterij stabiliseert op het moment dat deze app er niet meer op staat geeft dat mij genoeg reden deze app links te laten liggen totdat ze die issue hebben opgelost. Op Windows Phone kan het blijkbaar wel zonder noemenswaardig batterij verlies, waarom dan niet op een android?
Ik heb de fb App ook niet meer sinds gisteren. Messenger nog wel want dat kan niet via de browser en die staat bij mij toch meest op non-actief. Android 6 is gelukkig aardig agressief met het naar de achtergrond werken van apps die je niet zoveel gebruikt.
Open in Chrome op je GSM en zet het vinkje in het menu aan (openen als desktop versie) en je kunt gewoon Messenger berichten versturen en ontvangen...kun je de messenger app ook gewoon weg smijten.... Hij pushed ook messenger berichten via chrome.
4 wie (in de westerse wereld) nog geen faceboek doet zal niet zomaar sontaan FB gaan gebruiken.
Nou buiten dat iedereen ze meestal al heeft.. Facebook is zo groot dat als je geen mid tot high end telefoon hebt... kan je amper nog een andere app installeren.. Veel 'grote' apps zijn ook gewoon ongelofelijk groot...
De app zelf is niet groot. 4.x mb als je er niets mee doet. Dus hangt ook af van hoeveel je het gebruikt.
100 MB voor Facebook Messenger voor iPhone
Facebook zelf is 144MB

Maar ze zuipen vooral batterij, en kunnen traag zijn...

[Reactie gewijzigd door DenBeke op 8 juni 2016 18:59]

@DenBeke

Daarom heb ik op mijn iPhone ook een snelkoppeling naar facebook.com op mijn homescreen staan in plaats van de app zelf. Voor mij werkt het ideaal, heb het idee dat mijn batterij langer meegaat en het werkt gewoon razendsnel over 4G.

Helaas is de twitter webpagina voor mobiele apparaten zoals mijn iPhone wel gewoon slecht. Daardoor voel ik mijzelf 'verplicht' hun app te gebruiken.

Update: Ik heb net opnieuw even naar Twitter gekeken via mijn iPhone's browser. Werkt prima nu. Deze dus ook vervangen door een snelkoppeling ipv de standaard app.

[Reactie gewijzigd door JST94 op 8 juni 2016 19:08]

Oké vreemd op mijn Android neemt hij pre installed 4.8 mb in beslag. whatsapp zit momenteel op 37.x 144 en 100 is al groter ja.
Mn fb app op Android 6 is zelfs 326mb, veel te groot voor zon slechte App
fb app op de iphone hier is 600+ mb doet volgens mij veel fimpjes ect rotzooi cachen.
Meteen eraf gegooit en gebruik gaan maken van de web versie.
Thnx voor de tips !
4 MB bedoel je? Bij mij neemt Facebook 348 MB in beslag (Android 6 op LG G3), ik heb 2 LG G3's gehad hier (vrouw en mijzelf) bij beide bleef de telefoon ook een aantal minuten compleet vast hangen bij elke update (wekelijks). Als ik kijk in de Play Store het downloaden al 40 MB, dat is dus het gecomprimeerde apk bestand. Na uitpakken is het honderden MB's. Waardeloze app.
Het is al wel een wat ouder toestel. En er zijn updates voor. kans bestaat dat hij dan groter is ja. Misschien niet helemaal representatief
Door gebrek aan ruimte kan de nieuwe versie bij mij niet meer installeren, Facebook slurpt veel geheugen en creëert daar bovenop nog eens vee; cache.
Probeer de mobiele websites van Facebook eens, geen rechten nodig en gebruikt een stuk minder batterij en permissies. Ik ben helemaal gestopt met Facebook, spaart ook nog tijd ;)
Zo groot zijn Whatsapp en Facebook toch niet? Whatsapp is bij mij maar 57 MB.
Er zijn genoeg spellen die 1 GB opslag nodig hebben.
jij download, ik download, wij downloaden. ze tellen het aantal keer dat iemand het programmaatje naar zijn telefoon download. niet hoeveel mb's er gedownload zijn van een bepaalde ep.
Zo groot zijn Whatsapp en Facebook toch niet? Whatsapp is bij mij maar 57 MB.
Goh, Ik vind dat toch zeer veel voor wat berichtjes te versturen. als ze een Whatsapp light zouden introduceren zonder stickers en zever, beetje professionelere look, dan zou ik het eventueel overwegen te installeren. Kan prima onder de 5MB lijkt me
Dit soort programmaatjes zijn vaak essentieel en draaien 24/7 in achtergrond, dus is ingrijpender op de performance van je toestel dan een spel dat je enkele keren speelt, dan afsluit/deïnstalleert

Aan de grootte van FB begon ik me ook te ergeren, ook de dagelijkse app-updates die 0,0 toegevoegde waarde hadden, maar even lang duurden dan een OS-update... ook maar verwijderd :-)
Het zijn gewoon slechte diensten die niet de gebruiker maar de reclame voorop stellen en steeds meer mensen realiseren zich dat. Het gaat precies zo als een paar jaar geleden op de desktop: de marketingjongens hebben nooit genoeg en willen altijd maar meer. Meer clicks, meer ads, meer flauwekul. Alles om maar geld te verdienen, het maakt niet uit of de gebruikerservaring erbj inschiet. Dat houdt een keer op.

Facebook moet zich het diepst schamen van allemaal. Ze verzinnen van alles wat de gebruiker kan instellen, maar net niet de goede dingen. Ik wil bv instellen dat mijn berichten voor mijn vrienden zichtbaar zijn. En niet voor vrienden van vrienden die er toevallig op reageren. Ik wil bijvoorbeeld instellen dat Facebook-apps alleen te zien krijgen of mijn login ok is, niet mijn naam, vriendenlijst of andere dingen. Echt, Facebook is zo ongelooflijk slecht. En dan heb ik het nog niet eens over de grootte van de app of de hoeveelheid data die het ongevraagd slurpt. Elk willekeurig ander bedrijf zou allang volkomen ten onder zijn gegaan aan zo'n slechte gebruikersvriendelijkheid, maar omdat iedereen nu toevallig op Facebook zit en de gemiddelde gebruiker te lam is om Ello eens te proberen komen ze ermee weg. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die inzien dat Facebook puur evil is, dus hopelijk verandert dat binnenkort.

En inderdaad al die websites die maar blijven mekkeren dat er ook een app is. Als ik daar 1x nee tegen zeg is het duidelijk toch?

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 8 juni 2016 19:23]

"Ik wil bv instellen dat mijn berichten voor mijn vrienden zichtbaar zijn. En niet voor vrienden van vrienden die er toevallig op reageren."

Dat kan toch ook door gewoon je profiel in te stellen op "Alleen Vrienden"?
Dan kunnen vrienden van vrienden jou berichten niet meer zien.

Ello is niet populair omdat het gewoon behoorlijk ruk werkt en niet al te prettig in elkaar zit. Dat is echt een niche product, net als dat Google+ dat bijvoorbeeld is. Die hebben enkel veel users omdat het door je strot werd gedrukt bij YouTube... Maar actieve Google+ gebruikers moet je echt naar zoeken.

Mbt facebook is evil... Nee, niet meer mensen krijgen dat door, en de groep die het wel vindt: daarvan blijft het overgrote deel gewoon rustig Facebooken. Als je dat echt vindt, waarom gebruik je Facebook dan? Daar kan ik dus echt niet met m'n gedachten bij. Niemand die je verplicht om Facebook te gebruiken, waarom het dan toch doen als je 't zo kut vindt? Ongeloofelijk :P

Verwijder dan gewoon je account of maak er geen aan, problem solved!
Ik zie er wel vaker mensen over klagen, maar het vervolgens wel blijven gebruiken; dan heb je imho ook gewoon geen recht om te klagen gezien je er geheel vrijwillig voor kiest om toch door te gaan met het gebruik ervan...
Nee dat werkt niet. Als je een foto erop zet voor alleen vrienden, en een van je vrienden reageert daarop, dan zien zijn vrienden de foto en zijn reactie ook. Je kunt de dingen op Facebook gewoon niet zo afschermen zoals je dat wilt.

Er is natuurlijk meer tussen een dienst niet gebruiken en al je persoonlijke zaken erop zetten. Volgens mij is het wel degelijk zo dat steeds meer mensen door krijgen dat Facebook evil is. Ze blijven het wel gebruiken, maar zetten er steeds minder persoonlijke dingen op. Zelf doe ik dat ook, vroeger zette ik er heel vaak iets op, vaak met foto en locatie, maar eigenlijk heeft Facebook gewoon niks te maken met al die persoonlijke dingen dus doe ik het veel minder vaak, en meer algemeen. En ik zie hetzelfde gebeuren onder mijn vrienden. Steeds minder foto's en verhaaltjes, maar nog wel onpersoonlijke meuk zoals lollige plaatjes, spreuken etc. De timeline wordt dan ook steeds minder interessant om door te bladeren en dat betekent dat Facebook zelf uiteindelijk ook steeds minder aantrekkelijk wordt. Vroeger zat ik er elk uur wel even op te kijken, tegenwoordig mis ik het niet eens als ik een dag niet op Facebook ben geweest.
Nee dat werkt niet. Als je een foto erop zet voor alleen vrienden, en een van je vrienden reageert daarop, dan zien zijn vrienden de foto en zijn reactie ook. Je kunt de dingen op Facebook gewoon niet zo afschermen zoals je dat wilt.
Nope. Dan staat het niet goed ingesteld. Wellicht staat je timeline niet goed ingesteld op Alleen vrienden?
Je kan het zelfs zo instellen dat als een vriend jou foto deelt, dat niemand het op zijn/haar timeline kan zien op de mensen na die jou ook als vriend hebben.

Het is niet mogelijk voor vrienden van vrienden om alleen vrienden foto's te zien, dan heb je echt iets niet goed ingesteld óf je bent vrienden met de personen die het wél kunnen zien.

Ah, je ziet minder spullen van vrienden.
Dan zou ik voor de lol eens in Meest Recent modus naar je timeline kjjken. :P
Ik dacht ook dat activiteit terugliep, maar blijkt gewoon dat het algoritme van Facebook echt zwaar ruk werkt voor de timeline.
Ik ben het met je eens dat Facebook een gedrocht van een bedrijf is waar de gebruiker als allerlaatste komt als het op "denken aan" neerkomt. Ik betwijfel of dat invloed heeft op de downloads.

Nog even los van dat het de gemiddelde Facebook-gebruiker geen bal uitmaakt wat Facebook met hun privacy doet: Ik denk eerder dat veel van bovenstaande apps inmiddels wel gedownload zijn door gebruikers en wellicht meegeleverd worden op veel telefoons. Ik bedoel: wie downloadt de Youtube app nu handmatig? En als je nu Whatsapp nog moet ontdekken heb je wel aardig onder een steen geleefd ;)
Volledig buitensporige tirade die het punt van het artikel niet begrijpt. Mensen installeren Facebook niet minder dan voorheen, er komen zelfs gebruikers bij. Maar op een gegeven moment heeft iedereen het, waardoor het aantal nieuwe downloads afneemt.
Hoe weet je dat dat het punt van het artikel is? Er staat namelijk juist dat het komt door een afname van nieuwe gebruikers. En dat kan heel goed te maken hebben met dat steeds meer mensen genoeg hebben van Facebook. Een andere oorzaak kan zijn dat mensen de mobiele website gebruiken ipv de app, omdat ze de tracking en ads zat zijn.

Ik denk niet dat iedereen het op een gegeven moment heeft, want er zijn altijd wel updates, dus de app wordt ook door gebruikers die 'm al hebben regelmatig opnieuw gedownload.
Goed te lezen dat ik niet "iedereen " ben. Heb al vaker gelezen dat FB-gebruikers veronderstellen dat de hele wereld is zoals zij. Heb geen Gezichtsboek, heb het nooit gehad en ga het niet hebben. Het leven kan soms makkelijk zijn.
"En inderdaad al die websites die maar blijven mekkeren dat er ook een app is. Als ik daar 1x nee tegen zeg is het duidelijk toch?"

Precies dat, probeer maar eens via facebook app bijvoorbeeld te chatten, onmogelijk.. Althans bij Windows Phone, blijft maar zeuren over de Messenger app..

Volledig eens met je bericht, gelukkig gebruik ik mijn facebook niet echt, voor mij is het meer een manier om te weten wanneer mijn vrienden jarig zijn :)
Gebruik eens m.facebook.com in de chrome browser op je phone en zet de optie (als desktop weergave) aan.... je kunt chatten (in desktop weergave) en je facebook bijhouden zonder app... en hij pushed ook notifications naar je telefoon zoals de app (zowel timeline als chat)

Geen speciale machtigingen etc meer nodig... enig nadeel... je kunt niet vanuit elke app een foto ofzo toevoegen... maar dat kan gewoon via m.facebook....heb je nog volledige controle over wat er op komt te staan....

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 9 juni 2016 12:48]

Lijkt me vrij logisch. Op een gegeven moment heeft iedereen de betreffende apps lijkt mij... vreemd dat persé big news is. Gaat de opbouwende Tech-Bubbel dan toch uit elkaar spatten binnenkort?

http://www.breitbart.com/...bursting-tech-bubble-2-0/

[Reactie gewijzigd door Trackerfire op 8 juni 2016 18:35]

Nu zo een beetje iedereen deze apps wel heeft is het niet echt zo heel erg vreemd denk ik.

volgens mij is er iets mis met de diagram
http://puu.sh/plqAl/b42688fd9a.png
Logisch als iedereen de App al heeft of voorgeïnstalleerd is.
en de updates dan... das ook een download lijkt me...standaard staat er volgensmij niet eens de app op geinstalleerd.... maar gewoon iets waar je snel mee aan de slag kan.... Als je een fact default doet dan moet FB meteen updaten van zodra je het gebruikt....

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 9 juni 2016 12:54]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee