Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's van nooit verschenen Microsoft Surface Mini verschijnen online

Door , 51 reacties, submitter: Pi0tr

Op internet zijn foto's en details verschenen van de Surface Mini, de 8"-tablet met Windows RT die Microsoft in 2014 tegelijk met de Surface Pro 3 wilde introduceren, maar enkele weken voor de onthulling geschrapt zou hebben.

De achterkant van de Surface Mini is bedekt met een zachte laag, die doorloopt tot aan de voorkant. De tablet heeft vrij brede schermranden en beschikt aan de achterkant over een in te klappen standaard met drie standen. In de standaard is een houder verwerkt voor een stylus, die meegeleverd zou worden. Een toetsenbord-cover behoorde niet tot de accessoires. De foto's tonen de tablet in het zwart, maar de bedoeling was volgens Windows Central dat het model in meer kleuren uitkwam.

De tablet beschikt over een Qualcomm Snapdragon 800 met 1GB ram en 32GB opslaggeheugen. De resolutie van het 8"-scherm is 1440x1080 pixels. Het model draait Windows RT 8.1. In 2014 waren er veel geruchten dat Microsoft de Surface Mini zou uitbrengen. De beslissing om dat niet te doen zou het bedrijf uit Redmond pas enkele weken voor de onthulling had moeten plaatsvinden, genomen hebben. Microsoft zou op het laatste moment tot de conclusie gekomen zijn dat de Surface Mini niet genoeg unieke eigenschappen had. In september 2014 kwam bovendien Windows 10 uit, waarmee Windows RT langzaam in de vergetelheid raakte.

Reacties (51)

Wijzig sortering
Lijkt me een duur grapje, een paar weken voor de productlancering is de productie toch ook allang begonnen?
Tja, het is net als met poker... ook al heb je al flink geinvesteerd in de pot, als het duidelijk is dat je de hand toch niet gaat winnen zou het zonde zijn om nog meer geld weg te gooien.

In dit geval moet je dus denken aan alle rompeslomp van transport kosten, dooie stock die retour gestuurd word, alle administratieve kosten die je maakt voor het afhandelen van alles met distributeurs etc etc... Het zal dus wel degelijk voor hun goedkoper zijn geweest om gewoon tegen de fabricant te zeggen: stop de machines maar en flikker alles de prullebak in want er gaat toch geen hond dit product kopen. :+
Sunk cost zijn kosten die je al gemaakt hebt. Stel dat je een grote order ontvangt voor de prijs onder de berekende kostprijs. Omdat je de vaste lasten (sunk cost) al bij normale productie ingecalculeerd heb kan je de order accepteren. In dit geval bij MS mini heeft het niks mee te maken. Je bent je ontwikkelingskn etc kwijt. Verliespost
Google eens 'sunk cost fallacy'.
Kijk nu komen we ergens.
De sunk cost fallacy heeft een ander begrip dan Sunk Cost zelf.
Sunk cost fallacy heeft meer de maken met het doorgaan omdat je al geld/tijd ge´nvesteerd hebt en wellicht beter had kunnen stoppen. Dat is echt wezenlijk anders dan Sunk cost begrip zelf.

In dit geval is er ook geen spraken van sunk cost fallacy omdat MS ermee gestopt is ondanks de investering. Hoe en waarom kunnen we ook niet zomaar onder sunk cost fallacy scharen. Immers misschien waren er wel andere feiten dan alleen de investering. Is er besloten van de hele lumia serie te stoppen en was de investering niet eens belangrijk.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 2 juli 2017 10:32]

In dit geval is er ook geen spraken van sunk cost fallacy omdat MS ermee gestopt is ondanks de investering.
Sorry, maar dat ziet er meer uit dat MS die fallacy WEL doorheeft en daardoor toch ermee is gestopt. Bijna een 'textbook definition' van de SCF realiseren en daar naar handelen ipv doorgaan.
Sunk-Cost Fallacy
(also known as: argument from inertia, concorde fallacy, finish the job fallacy)
Description: Reasoning that further investment is warranted on the fact that the resources already invested will be lost otherwise, not taking into consideration the overall losses involved in the further investment.

Bovenstaande lees ik toch echt. We gaan DOOR omdat er al teveel ge´nvesteerd is. De al uit gegeven kosten meewegen in je beslissing om door te gaan.
MS Lumia mini is toch echt gestopt.

Ik vind het niet zo makkelijk. Want stel dat het achteraf wel een succes is geworden. Noem je het dan nog steeds sunk cost fallacy?

extra note.
Ze hebben overal een woord voor. Of dit onder economie valt vind ik van niet.
Het is meer psychologie van de mens.
Mensen nemen vaak beslissingen op basis van onderbuik gevoel/status van je welzijn/positie/belang/druk etc.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 2 juli 2017 11:31]

Je bent je ontwikkelingskn etc kwijt. Verliespost
Ja, precies die kosten zijn sunk costs die je niet terug kunt krijgen. Je geeft het zelf al aan:
Sunk cost zijn kosten die je al gemaakt hebt.
Daarom mogen ze geen rol spelen bij de beslissing of er verder gegaan moet worden met de ontwikkeling/het uitbrengen van de Surface mini. En dat is dan precies het antwoord op de vraag van @MadMarky

[Reactie gewijzigd door SteveWoz op 30 juni 2017 20:42]

Idd, er is dus in dit geval gekozen om de PROSPECTIVE COSTS te minimaliseren om het verlies dus zo veel mogelijk bij de reeds geleden SUNK costs te houden.
Nee. Sunk cost zijn GEEN ontwikkelings kn.

Sunk costs (in het Nederlands ook wel verzonken kosten), of sunk expenditures zijn in de economie kosten die al gemaakt zijn en niet meer ongedaan te maken zijn. Bij het nemen van operationele economische beslissingen dient men geen rekening te houden met deze sunk costs.

Zoals boven staat. Omtrent te nemen OPERATIONELE beslissingen. Het niet uitbrengen van een product is geen operationele beslissing. Zie mijn voorbeeld.
Is het dan geen idee om alles met zo laag mogelijke winstmarge te komen in de hoop marktaandeel te verwerven?

Iemand die dergelijke tablet koopt, loopt niet direct terug naar de winkel om iets anders.
Dit waren Windows RT tablets... dus tja...
Feit, die waren geen succes, waarschijnlijk zagen ze de bui omtrent RT al hangen, en was het niet meer te redden. Het tij was niet meer te keren met deze tablet uit te brengen aan concurrerende prijs.

Ik vraag me af in hoe verre de geproduceerde (?) Tablets te recyclen zijn.

[Reactie gewijzigd door brecht_vb op 1 juli 2017 13:00]

ja dat was dus ook mijn punt. ;)
Goed lezen.
maar enkele weken voor de onthulling geschrapt zou hebben.
Het betreft hier de onthulling niet lancering. Hij was waarschijnlijk nog niet in productie genomen.
Volgens de geruchten destijds waren er wel degelijk een heleboel geproduceerd, een ruime voorraad voor een snelle launch.

Maarja, het was Surface RT dus super interessant was het inderdaad niet geweest. Zelfs mijn Dell Venue 8 Pro die hetzelfde formaat heeft maar WEL een volledige versie van Windows, ligt ook al jaren ongebruikt in de kast. En Intel heeft de hele serie CPU's vanwege enorm tegenvallende verkopen gecancelled. Ze werden vooral voor Windows tablets gebruikt.

Dus de beslissing van Microsoft kan ik wel begrijpen.
Ik ben zelfs blij dat Microsoft het niet gedaan had, ik denk dat ze zichzelf in de voet zouden schieten als premium fabrikant:
De tablet beschikt over een Qualcomm Snapdragon 800 met 1GB ram en 32GB opslaggeheugen. De resolutie van het 8"-scherm is 1440x1080 pixels. Het model draait Windows RT 8.1.
Dat klinkt net als zo'n brak Ą300 laptopje: Goedkoop, maar zo traag dat het de gebruiker irriteert. Veelal wordt zo'n ding na een maand of twee al niet meer gebruikt. Nou weet ik niet hoe windows RT draait, maar sinds Windows XP is 1GB RAM eigenlijk wel de ondergrens om er iets mee te doen. 32GB opslag is ook echt weinig, daar kun je geen (serieuze) programma's op draaien.
Nou, 8" met 1140x1080 is wel behoorlijk. Dat was een mooi scherm geworden. En daar draait het toch allemaal om bij een tablet.

Traag, ja dat zal wel. Maar mijn Nexus 7 gebruik ik ook nog steeds met plezier en die heeft nog een veel langzamere processor.
Maar eind 2013 kwam iPad Mini 2 uit met een 2048x1536 7.9" scherm. Ik denk dat in 2014 geen enkele reviewer onder de indruk zou zijn geweest van het scherm van de Surface Mini.
Ik heb de Lumia 2520. Dat is een 10" tablet met dezelfde SOC en die werkt (nog steeds) heerlijk!

Enige wat jammer is, is dat RT niet is door ontwikkeld. Waarschijnlijk mede daarom heeft MS ook de mini niet uitgebracht, dan hadden ze nˇg langer ongewild support moeten gaan leveren.
Sorry, tikkie off topic, maar ik moest wel even lachen. Microsoft als premium fabrikant? Hoofd van de chain, als product owner en fabrikant van de Surface, maar premium? Vind het verre van een premium merk, op de Surface desktop na.
De Surface apparaten vind ik wel degelijk premium.
Ik vond de Surface Pro 3 die ik had wel behoorlijk "premium" en zeker een stap boven de andere Windows convertible systemen uit die tijd.

Als hij Linux een beetje beter gedraaid had (werkte wel maar met veel problemen) dan had ik hem nog gehad.

Ook ben ik erg tevreden met hun andere hardware, moet ik zeggen.

De nieuwe laptop ziet er ook mooi uit, alleen is hij veel te duur om te overwegen wat mij betreft.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar de hele surface lijn is toch echt wel premium hoor. Hoe veel van dit soort apparaten heb je zelf gehad? Ik vind het samen met Apple de beste build hebben. Microsoft gaat soms zelfs een stapje verder naar mijn mening.
De tablet beschikt over een Qualcomm Snapdragon 800
En Intel heeft de hele serie CPU's vanwege enorm tegenvallende verkopen gecancelled.
Wat heeft Intel hiermee te maken? Leg eens uit.
Was dat niet duidelijk in mijn post? Dat ging over de CPU in de Dell Venue Pro 8 die ik in dezelfde post aanhaalde.

Die werden destijds gezien als het 'betere' alternatief voor Windows RT omdat die ook gewone Windows software konden draaien. Die van mij draait de volledige Windows 10. Maar zelfs die 'betere' reeks Windows tablets (de Surface 3 is daar ook onderdeel van) hebben het niet gehaald. Werden heel weinig verkocht zodat intel zelfs gestopt is met die hele reeks (want hoewel Google een intel port heeft gemaakt voor Android waren ze daar ook bepaald niet populair).

Dus denk dat het wel een goede beslissing geweest was om de mini niet uit te brengen. Met Windows RT was dit sowieso een flop geweest hoe mooi de hardware ook.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 juli 2017 01:25]

ochja, ze hebben wss een heleboel nieuwe inzichten verkregen door te werken aan dit project.
Het is niet omdat een project nooit op de markt komt, dat alle geleerde skills plots verloren zijn.
Procedure's zijn aangepast, technieken bijgeschaafd, andere werkmethode's ontwikkeld, nieuwe inzichten in het product, nieuwe software geschreven, ...
Allemaal dingen die ze kunnen her gebruiken.

Als je weet dat u product eigenlijk niet zal verkopen, door dat misschien de concurrent net iets beter materiaal heeft. Waarom dan nog de miljoenen investeren in productielijnen/loonkosten arbeiders/transport & marketing?
Ook nokia had een RT tablet naar mijn vage herinnering.
Klopt de 2520, ook in verschillende kleuren.

Ontopic:

Met windows RT had dit apparaat toch geen kans van slagen gehad. Ik vind mijn Surface RT een erg fijn apparaat, maar begrijp heel goed dat dat voor de meesten niet geld(gebruik hem overigens alleen nog voor netflix en surfen). En windows 8 met x86 is gewoon allesbehalve ideaal op een een dergelijk klein apparaat(geen wake uit standby en beroerde batterylife).

Nu met Windows 10 on ARM zou ik een dergelijk apparaat wel een kans van slagen geven. Surface zijn toch altijd unieke devices. Maar dan zou ik denk ik nog liever 6 inch met dunne randen en pen en telefoonfunctionaliteit.... :P
Nja, dit is weer om een hype te creereren om zo te zien of er nog interesse hierin is.

Qua hardware niet meer vermoed ik? 1GB aan ram is veel te weinig vooral voor een RT variant. Ik had een tablet met een volwaardige CPU van iBood van Windows RT volgens mij en dat was ook 1GB wat een drama is dat zeg. En de tablet-modus is sowieso niet echt ideaal. Het beste is om als Apple of Android zo'n based systeem te hebben.
volwaardige CPU? Een Snapdragon of Tegra 3 waren dat niet? :P

Al gok ik dat jouw ibood gewoon een x86 tablet was met Win8/Win10 erop (zoals een Chuwi), RT draaide enkel op ARM based tablets en zijn afaik buiten 2 andere modellen (nokia en dacht Asus?) nooit versies van RT geweest. Gezien je op RT enkel store-apps kon draaien, was 1GB veelal wel genoeg.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 30 juni 2017 16:53]

Ik denk dat je ibood tablet gewoon een 32bit windows 10 was. Daarvoor is 1GB inderdaad ook te weinig. RT is zover ik weet alleen op surface tablets geleverd.

En ecu systemen combineren gaat anders prima met Windows en Android.
Nja, dit is weer om een hype te creereren om zo te zien of er nog interesse hierin is.
Ja, dat 'lekken' is meestal vrij doorzichtig.
Het beste is om als Apple of Android zo'n based systeem te hebben.
Ik heb al een paar jaar een Dell Venue 8 tablet, 8" met (inmiddels) W10 er op.

Draait perfect, Photoshop (handig om onderweg lagen te corrigeren, bv...), volledige Office Suite, lokale webserver (XAMPP), Visual Studio IDE, etc...

Dus het is maar wat je er mee doet; ik kan wireless gewoon het scherm 'beamen' naar een monitor of desnoods beamer (als die de miracast standaard ondersteunen) en mijn werk doen.

Tuurlijk het is klein, maar dat heeft ook zijn voordelen (licht, lange accuduur. makkelijk mee te nemen).
Eens. En die Apple en Android versies zijn ook geen volwaardige 'desktop'OSsen
Ik zou nog steeds erg ge´nteresseerd zijn in een mini surface, maar wel met volledige Windows. De iPad vind ik te beperkt voor wat ik voor ogen heb en Android Tablet worden te slecht ondersteunt voor op lange termijn.

Uiteraard moeten de specificaties wel bijgewerkt zijn.
Een iPad Pro en/of iOS 11 kunnen je misschien meer bekoren?
Helaas vind ik de iPad Pro veels te duur, daarnaast heb ik geen andere iOS apparaten. De tablet is bedoelt als apparaat naast mijn laptop. Ik heb vaak mijn laptop als enige apparaat en vind dat zonde voor simpele dingen zoals verslagen lezen, aantekeningen maken of serie kijken, het is bedoelt om wat meer mijn laptop met rust te laten.

Hopelijk gaat Microsoft alsnog de Surface Mini uit brengen, ik denk dat het goed is om als fabrikanten breed in te zetten op formaat.
Ik heb vaak mijn laptop als enige apparaat en vind dat zonde voor simpele dingen zoals verslagen lezen, aantekeningen maken of serie kijken, het is bedoelt om wat meer mijn laptop met rust te laten.
Waarom koop je geen iPad Pro van vorig jaar? Voor de dingen die je noemt is juist een iPad ideaal, en met een Pencil erbij is het onovertroffen voor het maken van aantekeningen en dergelijke. Ik ben zelf voor de nieuwe 10.5" gegaan. Het is een smak geld, maar ik heb met m'n vorige iPad 5 jaar gedaan en dan is het betrekkelijk.
In iedergeval wel mooi zwart, dat vind ik toch het grootste nadeel van die surface modellen van tegenwoordig, alleen nog maar dat spuuglelijke zilver/grijs.
Thx voor het melden, en dat geld voor alle drie @SED @Kenhas @SuperDre
Ik had het artikel er alleen weer even bij gezocht namelijk, en verder niet geheel opnieuw gelezen.
Dus mijn fout, excuus.
8)7
Alle drie nogmaals dank voor het melden.
En heb mijn reactie er inmiddels dan ook op/mee aangepast.
Was handig als kladblokje geweest met onenote en snel ff mail checken. Dan is RT prima, daar hoef je verder geen x86 dingen op te doen.
Microsoft zou op het laatste moment tot de conclusie gekomen zijn dat de Surface Mini niet genoeg unieke eigenschappen had.
Ik zou toch denken dat het draaien van Windows als OS een unieke eigenschap zou zijn tegenover andere 8" tablets?
Het jammere aan dit verhaal is dat Microsoft niets heeft geleerd en na het Windows RT fiasco nu doodleuk weer Windows 10 S uitbrengt. Waar zijn al die verschillende afsplitsingen en andere versies toch voor nodig, het kent alleen maar beperkingen en irritaties.
En die beperkingen zijn een gevolg van vraag uit de markt. Microsoft heeft de Win10S bedoelt voor bedrijven en onderwijs die grote aantallen kopen (en niet tegen de winkelprijs). Natuurlijk kan je elke versie van windows dichttimmeren maar elke systeembeheerder die zijn geld waard is weet wat een nachtmerrie dat kan zijn. Deze tabletten koop je, deel je uit, verteld de gebruiker welke app ze moeten downloaden voor hun werk en klaar ben je.

Het is een publiek geheim dat MS er zelf ook niet erg gelukkig mee is maar dat ze voldoende bestellingen hadden om de productie te starten.
Windows 10S, het enige verschil is dat er alleen browsers gebruikt kunnen worden die draaien op EdgeHTML, en alleen apps uit de windows store kunnen laden / draaien
Bron

Wat ik destijds eigenlijk een best wel kromme actie van ze vond (het alleen kunnen draaien van de Edge browser)
Aangezien deze Windows versie onder andere voor studenten is bedoeld.
En als je als student zijnde een opleiding web-design volgt en je krijgt vervolgens als huiswerk mee om een web-pagina te maken.
Is het wel zo handig dat je de gemaakte pagina uiteindelijk even op/in meerdere browsers kunt testen.
Het kan in een andere browser immers plot heel anders ogen, en er zelf niet correct in werken.

(Nu staat er vast nog wel een desktop thuis, waar ze dit wel kunnen testen, maar dat hoort na mijn idee eigenlijk niet zo te moeten)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 30 juni 2017 19:38]

Je haalt dan ook precies de reden aan waarom een enkele standaard browser voor educatief gebruik essentieel is. Er dienen geen verschillen te zijn in de weergave van het lesmateriaal omdat iemand toevallig een andere browser gebruikt.
Als student webdesign kies je dus iets anders.
enige verschil? ander verschil is dat deze ook alleen apps uit de windows store kunnen laden.

En hoezo kromme actie, is niet alsof je op iOS wel je eigen browser mag draaien, al die browsers maken gebruik van de rendering-engine van de met iOS meegeleverde browser.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 30 juni 2017 19:50]

Denk dat je nog eens moet inlezen in wat Windows 10S is. Je kan enkel apps draaien uit de Windows Store. Gaat dus nog heel wat verder dan enkel browsers op basis van Edge