×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek: kwart Surface-producten kampt met problemen na twee jaar

Door , 283 reacties, submitter: Halo_Master

Consumer Reports, een soort Amerikaanse versie van de Consumentenbond, stelt dat Surface-producten van Microsoft aanmerkelijk onbetrouwbaarder zijn dan concurrerende producten. Uit onderzoek bleek dat een kwart van de Surface-producten na twee jaar met problemen kampte.

Dat meldt persbureau Reuters op basis van een onderzoek dat is gepubliceerd door Consumer Reports. In het onderzoek zijn ruim 90.000 laptops en tablets meegenomen van lezers van de organisatie, van allerlei merken. Een van de conclusies van het onderzoek is dat na twee jaar gebruik maar liefst een kwart van de onderzochte Microsoft Surface-producten met problemen kampt. Hoeveel Surface-producten er onderzocht zijn, is niet duidelijk.

De organisatie stelt omdat Microsoft nieuw is op de hardwaremarkt, er pas nu genoeg data is verzameld om een oordeel te kunnen vellen over de Surface-reeks. Door het onderzoek beveelt Consumer Reports niet langer de Surface-producten van Microsoft aan. Waar de organisatie eerder nog de Surface Laptop en Surface Book Pro aanprees als goede koop, verliezen beide producten dus nu deze status.

Uit het onderzoek komen verscheidene problemen naar voren; voorbeelden die in het onderzoek werden genoemd, zijn onder andere dat het apparaat spontaan niet meer reageert, dat het onverwacht afsluit, of juist problemen heeft met het touchscreen.

Microsoft heeft in een reactie aan Reuters de uitkomsten van het onderzoek betwist. Het bedrijf zegt zelf andere resultaten te kennen, en stelt dat het onderzoek van Consumer Reports geen goede weergave is van de werkelijkheid.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

10-08-2017 • 19:07

283 Linkedin Google+

Submitter: Halo_Master

Reacties (283)

Wijzig sortering
Het gaat om 90.000 laptops en tablets in totaal, niet alleen surface producten. (Vind ik verassend weinig bedenkend hoeveel modellen laptops er wel niet zijn)

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 10 augustus 2017 19:29]

25% is ontzettend veel! Microsoft scoort daar mee heel slecht en staat dus te boek als één van de slechtste laptop bouwers onder de bekende merken.

Een overzicht van het percentage laptops dat het geen 2 jaar kan volhouden per fabrikant
  • Apple 10%
  • Samsung 16%
  • Acer 18%
  • HP 20%
  • Lenovo 21%
  • Dell 22%
  • Toshiba 24%
  • Microsoft 25%
Bron
25% is ontzettend veel! Microsoft scoort daar mee heel slecht en staat dus te boek als één van de slechtste laptop bouwers onder de bekende merken.

Een overzicht van het percentage laptops dat het geen 2 jaar kan volhouden per fabrikant
  • Apple 10%
  • Samsung 16%
  • Acer 18%
  • HP 20%
  • Lenovo 21%
  • Dell 22%
  • Toshiba 24%
  • Microsoft 25%
Bron
Ik vind dit ook erg hoge percentages. Het lijkt er op alsof mensen met laptopproblemen zijn oververtegenwoordigd. En wanneer dan ook het aantal surface-eigenaren relatief klein is, zeggen de cijfers niets.
Onderzoeken van consumentenorganisaties moet je altijd met een flinke korrel zout nemen. Tevreden consumenten hebben over het algemeen niets bij dergelijke organisaties te zoeken en zijn dan ook fors ondervertegenwoordigd bij dergelijke onderzoeken. Mensen die overal problemen mee hebben omdat ze elektronische apparatuur ingewikkeld vinden en handleidingen niet snappen zijn dan weer oververtegenwoordigd.
Zo zit het precies. De onderzoeksopzet lijkt ook niet te achterhalen dus dat maakt het al wat duister. Het is dan ook nog eens Amerikaans "onderzoek", trek daaruit je eigen conclusies.
1 op de 10 Apple ipads/macbooks 'kampt met problemen'...?
Bij zulke ongeloofwaardige cijfers was een factcheck -op zijn minst een vergelijking met wat bekende cijfers- van Tweakers wel op zijn plaats geweest. Ik geloof er voorlopig niet veel van.
Ik ga er vanuit dat je gelijk hebt. Ook als 'slechts' 10% van de (Apple) apparaten stuk gaat na twee jaar is dat extreem veel. Als gemiddeld zo'n 1 op de 5 apparaten stuk gaat binnen twee jaar zou ikzelf en vrijwel iedereen die ik ken voortdurend uitvallende laptops moeten hebben. Dat is niet zo. Op mijn werk heeft iedereen (paar duizend mensen) een HP laptop, als 20% daarvan binnen twee jaar uit zou vallen zouden collega's dus voortdurend met vervangende laptops in de weer zijn.

Kortom, dit soort getallen lijken me click-baits. Zou best kunnen dat surface vaker uitvalt dan apple, maar op basis hiervan is daar niets zinnigs over te zeggen.
De absolute cijfers op zich kunnen misschien in twijfel getrokken worden, maar de tendens welke merken meer problemen geven en welke minder, is duidelijk.

En de betreffende apparaten van Microsoft zijn inderdaad te ingewikkeld (zowel qua hard- als qua software), maar dan voor Microsoft. Een beetje sneu om dat naar de gebruikers te schuiven "dat het hun schuld is".
Ik zeg niet dat het de schuld van de gebruikers is. Ik zeg dat de testpool voor het onderzoek voor een groot deel bestaat uit gebruikers die de producten niet goed gerijpen. Dat je daardoor veel problemen gerapporteerd krijgt is daarmee een gegeven.
De cijfers voor de Microsoft producten wijken ook niet zo verschrikkelijk af van de overige producenten. Een gemiddelde van 1 op 5 laptops met defecten is echt niet iets wat ik in mijn omgeving waarneem. Bij ons op het werk gebruiken we al een paar jaar Lenovo laptops (ettelijke duizenden) en ik zou het gemiddelde niveau van mijn collega's her best kunnen omschrijven als computerkneus, maar het uitvalpercentage ligt fors lager dan 21% per twee jaar.
Maar jouw testpool bestaat blijkbaar ook enkel uit gebruikers die het product niet begrijpen. Misschien hebben ze niet door dat het scherm niet zwart hoeft te zijn :+

Maar wat je dus eigenlijk zegt is dat Microsoft zijn producten het slechtst ontwerpt omdat een te grote groep er kop noch staart aan krijgt hoe een Surface werkt?!
Wanneer ze internet niet op kunnen beginnen ze wel te piepen. :)

Wanneer het gemidde uitvalpercentage na twee jaar al boven de 20% ligt, is het resultaat zo betekenisloos dat de onderlinge verschillen tussen de verschillende merken ook betekenisloos zijn.
Dus moeten we eigenlijk vergelijken met Apple die maar 10% uitval score behaalt. Wat hebben al die andere laptops gemeen? Ze draaien Windows dus kunnen we toch weer richting Microsoft wijzen :P
Maar ook 10% uitval van Apple producten is belachelijk hoog.
Maar je hebt gelijk. Een PC is nog steeds geen volwassenen product dat zonder enige productkennis probleemloos gebruikt kan worden. Apple neemt gebruikers zonder enige kennis van computers meer bij de hand dan Windows en levert minder aanpassingsmogelijkheden en minder mogelijkheden tot fouten. Maar om daar een tekortkomingen richting Microsoft van te maken vind ik wat ver gaan. :)
Minder aanpassingsmogelijkheden? Er schort toch echt ook wel iets aan jouw productkennis hoor. ;)
Het is niet stuk gaan. Het is dat er problemen voordoen. Het apparaat gaat slechter werken. Kortere accuduur, slecht scherm, langzamer werken, etc.
nieuws: 'HP-laptops gaan vaker stuk dan die van Asus en Toshiba'

uit 2009 bevestigen deze cijfers. Afgezien van Apple dat toen ongeveer op 11% zat na 2 jaar scoren alle fabrikanten nu slechter als toen (blauwe kolommen na 2 jaar).
Ook hier schokkende getallen. Maar zowel privé als zakelijk zie ik die getallen niet in mijn omgeving.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat ik in een bubbel van positieve invloeden op laptops leef. Maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Klopt, maar hoewel wij het zo lezen zeggen de getallen ook niet dat de laptops na 2 jaar niet meer werken en het defect onherstelbaar is. Wat ze wel zeggen is dat er iets niet meer helemaal werkt zoals bedoelt.

Destijds speelde ook nog de problemen met de verkeerde soldeer die nVidia gebruikt had, al werd dat pas in 2010 onderkent.

In 2008 kochten wij een Acer laptop met nVidia chipset die in 2010 ophield te werken. Tot dan hadden we al veel propblemen gehad met Vista, IE7 (Firefox en Opera werkten probleemloos), met de Epson printer, en op het einde met dat Windows de ingebouwde DVD-speler niet meer zag. De verzekering (Dynabyte/Harmony Services) gaf ons een Packard Bell die diverse keren gevallen is, één maal gerepareerd en schoongemaakt werd en uiteindelijk na 5 jaar de geest gaf. Het model dat we daarna kregen, een Lenovo G70-70 met Windows 8 en we toen aan onze zoon gaven bleek ook een probleemgeval te zijn.

De lenovo werkt nog steeds, maar heeft sinds het begin verbindingsproblemen met de Wifi. In het begin weet ik dat aan slechte drivers in Windows 8 maar hoewel het in eerste instantie beter leek te gaan met Windows 10 is het nu weer terug slecht. De ethernetaansluiting doet inmiddels onder Windows 10 ook niets. Inmiddels uit garantie blijven we er mee voortsukkelen totdat we besluiten dan er de financiële ruimte is om m'n zoon een fatsoenlijke laptop te geven.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 21 augustus 2017 20:28]

Mijn comment ging er meer over dat foutief in het artikel staat dat de survey was gehouden onder 90.000 surface eigenaren, terwijl het consumer reports artikel vermeldt dat er 90.000 laptops en tablets zijn getest van alle fabrikanten.

(Verder vind ik het ook merkwaardig dat consumer reports nergens vermelden wat als device fail wordt gezien en het aantal apparaten per fabrikant)
Jij moet echt eerst lezen voor je bronnen post
(Update: Consumer Reports tested the new MacBook Pros after Apple issued a fix in response to our initial battery test results. We now recommend the laptops.)
Dat staat zelfs bovenaan het artikel |:(
Je weet ook dat de reden van het oordeel destijds van consumer reports was dat de battery indicator niet goed werkte? Is met software update opgelost en het oordeel van CR is ook aangepast. Geen halve waarheden hier verspreiden om makkelijk te scoren.
Dat klopt niet, want dan kun je zeggen dat niemand goede laptops kan bouwen en dat is onzin.
Jawel hoor. Pak een dure laptop (niet de instappers) uit de HP/Dell Business serie en die zitten gegarandeerd onder de 10%. En hebben als ook NBD garantie van meer dan 3 jaar.
Dat zegt ook weinig, er hoeft maar 1 fabricagefout te zijn of er zijn tienduizenden laptops met hetzelfde probleem.

Kijk maar naar die Nvidia GPU's die op een gegeven moment begonnen defect te raken.

Fabrikanten bezuinigen gewoon teveel op kwaliteit tegenwoordig om maar zo een goedkoop mogelijk laptop te kunnen bouwen dus dan is het onvermijdelijk dat er defecten optreden.
lol we zijn via het bedrijf sinds 2 weken over Dell naar HP Elitebook 840 G3, eerst uiteraard de managers.. nou die hebben het geweten.. van de eerste 6 hebben we 4 moederborden moeten laten vervangen.
flikkerend beeld, accuproblemen, 2x geen audio.. en daarbij nog problemen met levering waardoor we soms 2-4 dagen moesten wachten.
Dat is mijn ervaring ook. Heb 1 keer een laptop gekocht van <600¤ en sindsdien enkel modellen van boven de ¤1.000. de eerste is binnen 1 jaar enkele keren teruggestuurd met problemen (niet booten, hdd fails, ...) de anderen hebben het telkens meer dan 4 jaar uitgehouden.
Hetzelfde resultaat bij mensen in mijn omgeving.

Dit is natuurlijk een beperkt staal en spant enkele jaren (je krijgt nu misschien beter kwaliteit voor een lagere prijs dan pakweg 8 jaar geleden), maar het toont voor mij wel 1 ding aan: you get what you pay for.
Een laptop is voor mij een gebruiksgoed dat dagelijks gebruikt wordt (geen plaats voor een desktop), dus zal ik hier een aardig budget voor uittrekken. Ik ken mensen die me voor gek verklaren wanneer ik hun vertel hoeveel de laptop heeft gekost, maar dat zijn meestal ook diegenen die de hele tijd klagen dat ze computerproblemen hebben.
Tjah mensen zoals jij roepen ook dingen die nooit gezegd zijn en vervolgens brengen ze dat als feit.

Wie beweert er nou dat een bepaald merk nooit kapot gaat? Ik durf te wedden dat er niet 1 persoon is op Tweakers of welke website dan ook die dat ooit heeft beweerd.
Heb verder niks meer te melden hoor :P
Medion heeft zeker het percentage bij Lenovo omhoog gekrikt. :D :+

Ik mis wel Fujitsu in het lijstje. Oh wacht, Consumer Reports die test alleen consumentenlaptops. |:(

Samsung verkoopt helaas geen laptops meer in Nederland. :'(
nieuws: Samsung stopt volledig met laptops en Chromebooks in Nederland

Toshiba verkoopt geen consumentenlaptops meer in Europa.
https://www.consumentenbond.nl/laptop/eindetoshibaslaptops

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 10 augustus 2017 19:54]

Sony mocht indertijd de naam hebben met hun VAIO's laptops maar het was Fujitsu inderdaad die jarenlang verreweg de meest betrouwbare computers wist te produceren. Hoe dat op dit moment ligt weet ik niet.

Vaak vergeten gigant van een IT-bedrijf bij consumenten, niet bij business overigens.
Dit lijstje is nogal discutabel. HP probook kun je niet vergelijken met consumenten instap modelletje. Idem bij andere grote fabrikanten.
Zelf veel ervaring met Dell en SP maar zakelijke Dell systemen zijn onverwoestbaar. XPS modellen geven weer meer problemen. Met SP nog veel meer issues. Vaak ook vage storingen met niet reproduceerbare bluescreens in Windows, vastlopers, accu die ineens leeg is. SP is prachtig maar ik kijk inmiddels ook uit naar HP / Dell alternatieven.
Overigens is MS tot nu toe wel vrij schappelijk met omruilen van probleemsystemen dus inmiddels is onze collectie toch wel betrouwbaar. Maar dat heeft wel heel wat verliesuurtjes gekost
Sorry maar zakelijk Dell is naar mijn mening net zo bagger als de consumenten lijn. Als ik zie hoe vaak om mij heen mensen problemen hebben met hun laptops op kantoor, zowel hardware matig als software matig.
En daarboven op de service is om te huilen als je ziet hoe vaak geplaatse bestellingen verkeerd worden geleverd of weken te laat geleverd of incompleet van wat is besteld.
We hebben al tig gehad dat er gewoon geen kabels bij zitten, of geloof het of niet ze vergeten gewoon geluids kaart of netwerk kaarten te instaleren 8)7 nou is het vervelend voor iemand op kantoor maar sommige specifieke computers die wij bestellen bij Dell behoren tot een pakket wat wij aanbieden aan onze klanten, en een PC die incompleet wordt geleverd wordt niet ingeboekt tot deze compleet is wat er dus voor zorgt dat levering aan de klant ook weer vertraagd en geld verlies.
Echt als het aan mij lag zou ik zeggen weg met Dell, enige wat goed werkt zonder falen is tot nu hun monitoren.
Wij hebben hele goede ervaringen met Dell (latitudes) zakelijk laptops.

Tuurlijk gaat er wel eens iets stuk. Een goede laptop beoordeel ik niet op of die stuk kan of niet, maar hoe de support achteraf is. En daar kunnen veel bedrijven nog wat van leren.

Macbooks zakelijk? Ik zou het nooit doen. Meer dan prima laptops, maar als er iets stuk gaat ben je je laptop kwijt, omdat je hem op moet sturen, of naar een winkel moet brengen. Bij Dell komen ze langs. En wordt het 99 van de 100 keer de volgende dag gefixed.

HP en Lenovo doen dit ook soortgelijk, maar de communicatie is daar weer een stuk minder IMHO.
Wat je hier beschrijft over leverproblemen herken ik absoluut niet. Werk al heel wat jaartjes met Dell maar ik kan me geen verkeerd geleverde bestelling herinneren.
Als mensen problemen hebben met een PC of laptop dan is dat lang niet altijd de schuld van een systeembouwer. Vaak wordt er iets gewijzigd in Windows, leveren drivers van componenten issues zoals Graka, nic, chipset. Als je met meer leveranciers werkt zie je dat er dan soortgelijke problemen zijn en meestal ook weer vlot opgelost.
Microsoft is mij in dat opzicht minder goed bevallen. Meer driver issues, bij driver updates vaak weer andere issues... Maar ook bij MS zien we verbetering.
Zelfs 10% vind ik onacceptabel hoog.
Welkom in de wereld van elektronica.
Ik vind al die percentages eigenlijk wel aan de hoge kant. Ook 10% is in mijn ogen te hoog.
Grappig om te zien dat Acer blijkbaar goede laptops levert. Hier bij Tweakers wordt dat toch als het Henkie-merk gezien. In mijn ogen is Dell toch wel erg goed. Ik kocht ooit eens de Dell Inspiron 1501 en deze heeft het bijna 9 jaar volgehouden zonder enig probleem. Ik weet dat N hier 1 is, maar wellicht is de kwaliteit in de afgelopen jaren verslechterd.
Apple 10%? Prachtig, maar toevallig zit ik vee hoger in mijn omgeving. We hebben zelf een defecte iPad Home knop en een defecte iPhone batterij. Mijn schoonvader had een defecte iMac scherm en mijn schoonmoeder haar iPhone moest weg gebracht. Mijn schoonzus had een defecte iPhone. Dus tsja het blijft een beetje koffie dik kijken dit soort cijfers.
Dit zijn stats over 2 jaar... Die home knop is een bekend probleem, maar doorgaans zie je dat pas na meer dan 2 jaar. Hetzelfde met iPhone batterijen. Heb er laatst ook een vervangen, maar dat was met een telefoon van 4 jaar oud. Mainboard van Macbook pro moest ook vervangen worden door productiefout. Ik kom dus met 3 Apple producten op 100%. Maar de eerste 4 jaar werkte alles prima.
Zeker als je begint te goochelen met cijfers zoals jij nu doet want dit cijfer gaat enkel over laptops. Dus kan ik nu ook even goochelen met cijfers en stellen dat 10% dus veel te hoog is vermits er in jouw relaas geen enkele MacBook ter sprake komt. Zou dus volgens jouw interpretatie dichter tegen de 0% liggen ;)
Als er geen laptops bij zijn dan kan 0% niet ;)
Als we dan toch goochelen met cijfers..
Dat is het bedriegelijke van statistieken. Die zeggen iets over de groep in het algemeen en niets over een specifiek lid van die groep in het bijzonder.
Wauw, ik vind 10% al veel. Wat doen die gasten met hun spullen. Ik (knock on wood) doe met alles makkelijk 5 jaar en dan schuif ik ze door omdat ik wat anders koop. Behalve tablets daar koop ik elke 2 jaar een nieuwe omdat er betere alternatieven zijn dan meestal.
Productie fouten denk ik. Als iemand me verteld dat zijn Mac het geen jaar vol hield dan kan ik dat amper geloven omdat ik die ervaring niet heb maar blijkbaar is het toch mogelijk volgens deze cijfers.
Mijn macbook pro 17" had binnen een jaar blauwe en rode verticale strepen in het scherm... Misschien niet gemaakt om iedere dag van Deventer naar Amsterdam en terug gesjouwd te worden.
Dat valt dan toch onder garantie?
Oh, ja -- mijn baas heeft toen een nieuwe aangevraagd. Maar stuk was-ie wel :-)
Ik heb 10 jaar met een iMac uit 2006 gedaan, en nu doet mn oudste dochter er al bijna een jaar mee.. ding is niet kapot te krijgen
Ik gebruik nog steeds mijn Pentium 60mhz voor het spelen van oude dos games. Dat ding is niet kapot te krijgen. Verder doen al mijn oude computers het nog, ik gebruik een van mijn oude core 2 systemen als htpc en een oud AM3 systeem met fx6300 als ESXi server en dat werkt allemaal nog steeds :+
10 jaar oude Imac? Nah:
https://scontent-amt2-1.x...81eefb1000db7&oe=5A2FB637

Uit 1990 (ish)
Beetje vertekenend is dat plaatje wel. Deze is van een vriend die het apparaat gerepareerd heeft en o.a. de defecte harddrive vervangen heeft met SD card.. Maar blijkbaar draait de machine nog wel. :)

[Reactie gewijzigd door morten op 11 augustus 2017 08:55]

ligt eraan wat als device failure wordt gezien. Wanneer softwareproblemen die mensen niet zelf opgelost krijgen er ook onder vallen is het opzich wel logisch
Het zou prima kunnen dat de Surface producten niet lang meegingen, maar zo is er ook een reek non-pro producten geweest die niet lang werden ondersteund.

Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar vrij veel Surface Pro 4 modellen uitgeleverd en er gaat zeker wel wat stuk, maar nog echt niet richting de 25%. Maar we zitten dan ook nog niet op de twee jaar dat de Surface Pro 4 beschikbaar is. Ik vraag me ook af hoeveel van de 90k laptops/tablets daadwerkelijk Surface producten zijn. Ik weet ook dat de Surface Pro niet vergevingsgezind is als je deze laat stuiteren.

Zeker in het begin een hele hoop gelazer geweest met het product wat uiteindelijk is opgelost met driver en Windows 10 updates, zelfde geld voor de docking station. Het probleem is dat gebruikers dat over het algemeen allemaal niet zelf doen, zeker de dockingstation is een pia om te updaten en tot op heden heeft geen enkele gebruiker bedacht dat hun issues daar mee te maken had.
Het gaat erom hoeveel er met problemen kampen, die hoeven niet perse stuk te zijn.

Mijn SP4 heeft ook vaak een mouse-freeze waardoor ik 'm opnieuw moet opstarten. Erg knullig voor een duur product waarvan software en hardware van dezelfde fabrikant zijn.

Steeds komen ze met updates maar het lukt ze maar niet om het echt op te lossen.

Lenovo windows tablets hebben steeds problemen met de stylus. Dus het kan ook een Windows/tablet issue zijn. Aangezien het aandeel windows tablets van Microsoft een gigantisch percentage van de verkopen is zal deze bug bij Microsoft dus funest zijn voor hun score binnen dit onderzoek.

Dit neemt allemaal niet weg dat Microsoft zich moet schamen maargoed het zijn in hun hart natuurlijk 'pc mensen' en die vinden het normaal dat je 'm af en toe ff moet resetten... dus zo gebruik ik het dan ook maar.
Het waren drivers: dus device specific. Softwateproblemen zijn heel normaal op nieuwe producten. Zo had apple ook wel bugs i.v.m. de touchbar en levensduur v.d. batterij met de nieuwste MB pro, alleen zij hadden dat binnen drie maanden gepatched. Microsoft heeft er 9 maanden over gedaan voordat zij hun problemen hadden opgelost, absurd voor één van de grootste softwateboeren.

Vind alsnog dat het rapport uitgebreider mag zijn om een beter beeld te geven. (
Hoeveel % hw failure, hoeveel % softwatefailure, veel voorkomende problemen. Een softwareprobleem kan je als tweaker oplossen, hardwareprobleem moeilijker.
Er waren helemaal geen "levensduur problemen" met de batterijen van de nieuwste Macbook Pro. Er was zelfs geen probleem van batterijduur. Er waren problemen waardoor de metingen/testen gedaan door Consumer Reports geen realistische resultaten gaven.

Get your facts straight before voicing an opinion.
Ja, laten we dit artikel even omdraaien naar Apple, die gewoon het beste resultaat heeft gehaald uit dit onderzoek.
Het gaat hier om Microsoft .
Het kan mij niet schelen of ze nog niet zo lang laptops bouwen, als ik ervoor betaal dient alles het goed te doen. En voor MS betaal je op zijn minst net zoveel als apple.
Er waren destijds al veel problemen met de surface pro 3, die ze nu nog niet hebben opgelost.En dit na een aantal jaar.
Het gaat mij er niet om, wie er beter is. Maar dit is gewoon slecht toch?
Kunnen we het wel over apple gaan hebben, maar vind ik kinderachtig.
Altijd die aandacht proberen te verleggen.
Tiens, interessant, een post met een link die aantoont dat je maar wat roept en je eigen beweringen ontkracht: na een fix in Safari (!) en een nieuwe test kreeg de Macbook Pro weer een "Recommended" status. Een beetje zielig, dit soort gedrag.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 11 augustus 2017 09:04]

Bedoelde levensduur inderdaad als batterijduur, onduidelijk geformuleerd vanaf mijn kant.
Wel was er naast de door apple afgerade manier van testen die de korte batterijduur veroorzaakte ook een bug in safari die apple zegt te hebben gepatcht. (Bron: https://www.theverge.com/...ery-life-issue-update-bug)
Klopt absoluut, was een bug in Safari, maar een bug in een heel specifieke setting, door de test set-up gebruikt. Probleem noch fix hadden enige impact op de modale gebruiker.

Na hertest kwam consumer reports met een batterijduur tot 18u, wat dan weer belachelijk/onrealistisch veel is, maar soit...
Er waren genopeg normale gebruikers met klachten over de accu duur. Het kwam niet alleen naar voren in de consumer reports testing.
Er zijn altijd gebruikers die klagen over accuduur. Feit is dat de Macbook Pro in zowat alle testen wel degelijk erg goed scoort op accuduur. Feit is ook dat je de batterij van gelijk welke laptop gemakkelijk in een paar uur leeg krijgt, met een CPU met een TDP van 28watt of hoger. Maar dat is niet het gebruikelijk gebruikscenario van een laptop.
De klachten gingen om het onverklaarbare geschommel tussen de batterij percentages onder idle. Dat ging wel wat verder dan wat klagende klanten en het was in meerdere reviews voor zover ik weet ook naar voren gekomen.
Dat zijn typische fenomenen bij in gebruiksname van een nieuwe Macbook. Er gebeurt "idle" nogal wat waar de gebruiker zich niet altijd bewust van is (iCloud synchronisatie, Spotlight...).
Zo had apple ook wel bugs i.v.m. de touchbar en levensduur v.d. batterij met de nieuwste MB pro, alleen zij hadden dat binnen drie maanden gepatched. Microsoft heeft er 9 maanden over gedaan voordat zij hun problemen hadden opgelost, absurd voor één van de grootste softwateboeren.
Die langere tijd is logisch, MS heeft een langere development process te gaan voordat een bug gefixt mag worden verklaard. ze hebben immers een gigantische hoeveelheid aan compatibiliteit scenarios, vanwege de hoeveelheid verschillende soorten hardware die ondersteund moeten worden. Om dat allemaal te testen kost toch echt wel wat tijd.
Blijkbaar heb jij gewoon geluk gehad want geloof me ik heb in deze branche gewerkt en ik heb zelfs meegemaakt dat ik een keer 4 van dezelfde Asus laptops defect binnen kreeg.

Dus nieuw in doos en verzegeld nooit gebruikt, vers van de fabriek maar toch defect.

En dst is gewoon normaal tegenwoordig met die kostenbesparingen en productie in China.

Het hoeft dus niet eens aan de gebruiker te liggen.

Ditzelfde heb ik dus ook meegemaakt met spliksplinternieuwe moederborden, harddisks, voedingen, RAM modules enz enz.

Enige dingen die bijna nooit defect aan kwamen of defect raakten waren CPU's.
Mijn idee toen ik de lijst zag: vertegenwoordigers. Macbooks is meestal management en die gaan een pak minder de baan op en/of zijn voorzichtiger met hun spullen. Uitval Dell en Hp klopt ongeveer met mijn ervaringen maar daar waren het ook meestal de vertegenwoordigers die problemen kregen en zelden of nooit de binnendienst, we hadden zo'n 140 toestellen permanent in gebruik.
Het gaat om een review bij consumenten...
Apple weet zelfs zijn defect-rate zo to optimaliseren dat ze altijd stuk gaan buiten de garantie. ;) De meeste GPU issues kwamen ruim na 2 jaar naar voren. Maar bij mij is het na 3.5 jaar netjes onder garantie vervangen. Dat dan weer wel...
Dat was een algemeen GPU probleem dat ook andere fabrikanten last van hadden.

En lijkt me sterk dat Apple de apparaten zodanig produceert dat ze exact 2 jaar meegaan.

Apple gebruikt juist onderdelen die langer moeten meegaan omdat ze in de hogere pricerange zitten.
Tim Cook is juist de man die zorgt dat alle processen zo efficiënt mogelijk (voor Apple) verlopen. Vandaar dat ik dit (gekscherend) vermeld. Eigenlijk een verborgen compliment. :) Apple gebruikt over het algemeen ook hoge kwaliteit onderdelen (levensduur van hun laptop accu's is bijv. veel hoger dan ik bij Dell gewend ben).

Dat ze in een hoge prijsrange zitten wil niet zeggen dat ze hoge kwaliteit onderdelen gebruiken. Je zou het alleen mogen verwachten. Voor dat prijspeil verwacht ik ook next-business-day garantie (in ieder geval het eerste jaar), maar dat is niet eens mogelijk. Laptop kapot? Dan ben je hem zeker een week kwijt. Bij Dell staat iemand de volgende dag bij mij op de stoep bij een $3000 laptop.
Het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat ze kwalitatieve onderdelen gebruiken als ze in een hogere pricerange zitten maar in het geval van Apple wel.

Apple is bijvoorbeeld als een van de eerste fabrikanten begonnen met het solderen van componenten op het moederbord van de laptop, dat betekent dat de onderdelen die gesoldeerd worden wel goed getest moeten worden.

Dat werd dus ook gedaan, terwijl bij andere fabrikanten dit niet werd gedaan, wat ook niet te verwachten is bij een laptop van 600 euro want de manuren voor testen zouden al een flink gedeelte van de winstmarge opeisen.
Niet elke fabriekant had er last van. Het komt sterker en eerder naar voren bij laptops met slechte koeling. Het kwam ook bij Macbook retina's voor terwijl die allang geen Nvidia gpu's mee ruit de 8x00 serie etc gebruikten.
Ja maar omdat Apple veel van dezelfde laptops in grote aantallen produceert lijkt het aldof Apple bij bepaalde laptops een specifiek probleem heeft.

Maar andere fabrikanten hebben dit soort defecten ook maar omdat die specifieke modellen in veel kleinere aantallen geproduceerd worden hoor je niks over.

Je kan ieder productnummer van een merk die je Googlet wel een probleem tegenkomen.
Het is gewoon een gegeven dat hoe kleiner de koeling en behuizing hoe problematischer het wordt. Je kan de natuurwetten niet omzijlen. Een hoop laptops met een aparte GPU hebben betere koeling en er minder problemen mee. Sterker nog Apple is de enige recente laptop waar dit probleem na de 40nm gpu's nog naar voren is gekomen. Tuurlijk zijn er individuele cases waarbij er GPU's dood gaan in laptops van gebruikers. Maar ik heb het nu over het bekende het barstende BGA soldeer probleem wat puur vanwege thermals gebeurd wat al opgelost is voor een lange tijd tenzij je niet aan voldoende koeling doet.
Tja, Apple kost veel geld maar je krijgt er wel kwaliteit voor. Er is weinig reden om een concurrerende laptop in dezelfde prijsklasse te kopen.
Sterker nog... Als je de restwaarde bekijkt is een nieuwe MacBook na 3 jaar helemaal nog niet zo'n verkeerde investering geweest. Een vergelijkbare XPS 13/15 is niet heel veel goedkoper dan een MacBook, maar levert na 3 jaar veel minder op.

Maar een Mac moet je kopen, omdat je graag OS X wil gebruiken. Ik heb 6 jaar een Mac gehad, maar zakelijk is voor mij Windows toch praktischer. Dus ik ben toch maar weer terug gegaan. Soms mis ik OS X, maar eigenlijk vind ik Windows 10 best goed te pruimen.
Ik zou graag een Apple device willen maar ivm studie gaat dat niet... dit is denk ik voor heel veel mensen zo.
Als ze er nou ook nog ietsje beter hardware in hadden gestopt, dan allicht. Voor al voor dingen als Solidworks hoef je het eigenlijk niet eens te proberen, dat is al zo'n gedrocht en dan ook nog op een vrij schamele GPU.
Ik vind het verschil tussen die 25 % en die cijfers van anderen als lenovo, dell en toshiba niet zo heel groot. Verder is het mij niet duidelijk of het om 'gooi maar weg' problemen gaat, of om een driver waarin een bitje is omgevallen.

Ook is het mij niet duidelijk of het om vergelijkbare producten gaat. Een convertable is vaak gevoeliger voor problemen dan een ultrabook, die vervolgens weer meer problemen oplevert dan de ruim behuiste laptops. Hoe kleiner en moderner het apparaat, hoe groter de kans dat er een ongeteste storing optreedt.
25% is inderdaad erg veel, en10% eigenlijk ook.

Maar wat ik me afvraag, en niet enkel voor de MS producten, wat de failure-rate is per model.
Het is niet zo dat als je als fabrikant 1 slecht model heef geproduceerd/ontworpen, dat daarmee onmiddellijk alle andere producten van die fabrikant van lage kwaliteit zijn.
Dit soort surveys doen meer kwaad dan goed, door per fabrikant te oordelen ipv. per model(-lijn).
Om ook maar een ietwat betrouwbare statistieken te hebben moet je rekening houden met:
  • modellijn
  • productie datum (modellen ondergaan vaak revisies tijdens verkoop periode)
  • aantal modellen in de survey
Een sample van 90.000 is inderdaad veel te klein om iets zinnigs van te zeggen.

Verder zouden enkel hardware failures in rekening gebracht worden, en het is niet duidelijk of de survey enkel over hardware gaat, of ook over software.
In het bron-artikel vermelden ze trouwens dat het gaat over tablets+laptops. Indien software issues in rekeningen worden gebracht, geeft dat wel een behoorlijk scheve statistieken, aangezien Apple's iOS eco-system en Android (tenzij geroot) helemaal dichtgetimmerd zijn, terwijl Windows toestellen helemaal om zeep kunnen geholpen worden door onhandige gebruikers, zonder dat de fabriekant of de hardware daar iets aan kunnen doen.

Dus in het kort, een behoorlijk waardeloze survey...
Het is een survey over laptops, niet tablets. De Surface Pro is een hybride en in deze test meegenomen - in feite is het de facto ook een laptop. Het gaat niet om Android of iOS devices.

In de conclusie zeggen ze dat ze Microsoft tablets en laptops niet meer aanraden. Concreet wordt daar de Surface Pro èn Surface Book lijn mee bedoeld.

Je trekt dus waardeloze conclusies, om even je eigen woorden te gebruiken.
Lees het bron artikel eens: "The new studies of laptop and tablet reliability leverage data on 90,741 tablets and laptops that subscribers bought new between 2014 and the beginning of 2017."

Lees voor je schrijft.
En dan te bedenken dat ze ook nog smartphones maken... Daarvan houdt de software het niet eens 2 jaar vol. Mijn 950l is zo gehandicapt door brakke software :/
Plaatje stond eerst niet in het artikel, dat is pas achteraf toegevoegd en je moet je bronnen een keer lezen voor je ze post want in het artikel dat je post kan je deze link vinden

Consumer Reports tested the new MacBook Pros after Apple issued a fix in response to our initial battery test results. We now recommend the laptops.

[Reactie gewijzigd door monojack op 11 augustus 2017 04:23]

"The new studies of laptop and tablet reliability leverage data on 90,741 tablets and laptops that subscribers bought new between 2014 and the beginning of 2017. Predicted reliability is a projection of how new models from each brand will fare, based on data from models already in users’ hands. "

Vertaling is inderdaad verkeerd daarnaast vind ik dat je het fout percentage uit deze getallen zonder te weten hoeveel van elke device er in die 90K devices zitten niet rechtvaardig. Het is een steek proef onder consumenten dus geen test onder gecontrolleerde omstandigheden.
Wat is er mis met een steekproef onder consumenten? Lijkt mij juist een goede methode om iets over de betrouwbaarheid van een product te zeggen.
Opzich is een steekproef niet verkeerd, maar er moet wel duidelijk gecommuniceerd worden wat onder een device failure valt en consumenten moeten zich hier dan ook aan houden (wat met een online survey moeilijk te controleren is). Als iedereen namelijk problemen met bijvoorbeeld wifi die veroorzaakt worden door een zelf geïnstalleerd programma als device failure markeren is het niet echt representatief.

Het zou leuk zijn wanneer microsoft de RMA cijfers presenteert. (Lijkt me sowieso geen slecht idee elke fabrikant te verplichten)
Dan nog, wanneer de steekproef niet goed is uitgevoerd of gedefinieerd maar wel op dezelfde manier als bij de andere merken heb je ondanks eventuele ruis toch een aardig vergelijk.
Opzich wel, alleen word het foutmarge steeds groter.

Opzich verwacht ik dat de gegevens wel ongeveer kloppen omdat MS veel driverproblemen heeft gehad in de eerste maanden met de surface 4 en surfacebook die zorhde dat het device crashte, bleef hangen etc. maar die zijn later weer verholpen. Vraag blijft of dit als "device failure" moet worden meegerekend omdat het apparaat verder wel bruikbaar bleef en het met een update verholpen werd. Daarom zou het fijn zijn als consumer reports een wat uitgebreider verslag uitbrengt.
Volgens mij gaat het om hardware failures ("breakage rate"). Een software probleem impacteert in principe alle devices. Microsoft had met de Surface Pro op een bepaald moment software problemen op 100% van zijn devices...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 10 augustus 2017 21:29]

Daarom zou het fijn zijn als Consumer Reports beter hun onderzoekt documenteert en veelvoorkomende problemen meldt. Maar ik vind de score die microsoft heeft verder ook terecht, omdat in mijn ogen een softwareproblemen niet erg is, alleen moet deze wel in redelijke tijd worden opgelost.
Ben het met je eens dat er duidelijker feiten moeten zijn. Maar volgens mij zien wij alleen een samenvatting, een soort persbericht. Leden van Consumer Reports krijgen gedetailleerder gegevens.
Nee toch? Software probleem kan zich voordoen bij bepaalde configuratie, bv Photoshop. Draai je geen Photoshop, heb je geen probleem. Daarnaast hoeft niet alle hardware precies hetzelfde te zijn.
Het is niet dat je Surface niet meer zal werken omdat er Photoshop op staat: dat heet een probleem met Photoshop, niet een Surface breakage...
het probleem is dat de klant dat wel als een breakage ziet...
Die ziet het verschil simpelweg niet.
Ja de klant is dom? Iedereen ziet het verschil tussen "Photoshop werkt niet" en "mijn Surface werkt niet". Mensen die problemen hebben laten bovendien hun toestel herstellen, en weten ook zo wat er scheelde.
de klant die het verschil ziet tussen een driver probleem en een systeem fout is zeldzamer dan je zou willen... De meeste klanten boeit het hun juist niks waardoor ze daar ook niks over leren, daardoor zien ze het verschil niet.
Om de surface als voorbeeld erbij te halen, wanneer de pen het niet doet omdat er een driver conflict is door een applicatie dat geinstalleerd is, denkt de gebruiker over het algemeen dat de pen niet werkt... terwijl het probleem ergens anders ligt.

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 11 augustus 2017 11:25]

Wat probeer je eigenlijk goed te praten en waarom? Blijkbaar zijn er statistisch gezien veel meer problemen dan bij andere laptops. Niet helemaal verwonderlijk: Microsoft is nieuw in de business en ze brengen behoorlijk (te?) complexe apparaten uit met erg (te?) complexe software.
ik probeer niks goed te praten, ik probeer nuance toe te voegen. het probleem wat in dit artikel beschreven wordt is niet zwart of wit... Mijn probleem is vooral dat veel mensen deze gegevens zonder onderbouwing gewoon maar aannemen terwijl er letterlijk niks wordt gezegd over de verhoudingen van apparaten in de 90.000 geteste apparaten. als er 20 MS apparaten waren en er waren 5 "kapot" (ik geef dit zo aan omdat er ook niet een netjes een definitie is gegeven, niet aan de lezers en ook niet aan de survey nemers) is het makkelijk om te zeggen dat 25% kapot zal gaan... Verder is het ook via een online survey uitgevoerd, hierdoor is het ook niet makkelijk te achterhalen of deze surveys naar waarheid zijn ingevuld....

Er zijn genoeg problemen met alleen al de info van Consumer reports, niet compleet, geen info over hoe ze daar aan komen en geen info over de vraagstellingen waardoor de validiteit van die vragen ook "questionable" zullen zijn.
Komaan zeg. Het is algemeen geweten dat betrouwbaarheid niet het sterkste punt is van de Surface lijn. Zie ook elders in deze thread. Deze uitkomst is geen verrassing.

Bovendien is alleen de Press Release van Consumer Reports publiek. Voor leden is een gedetailleerd artikel beschikbaar. En het gaat uiteraard niet om 20 apparaten - zelfs in de Press Release staat dat men nu pas een eerste keer genoeg gegevens heeft over de Surface apparaten om een oordeel te kunnen vormen, dus er zullen ongetwijfeld de nodige statistisch checks gebeurd zijn naar bvb sample size en betrouwbaarheid van de cijfers.
wat weerhoudt ze dan om die info prijs te geven? als ze vertrouwen willen wekken moeten ze dat juist doen. En onderzoeks statistieken vrijgeven zodat dat tenminste ook bewezen kan worden. erg leuk dat ze dat zeggen maar zolang ze geen info geven over wat er juist getest is, maar dan is het nog steeds niet betrouwbaar... Nog leuker dat ze dan de info "ongefundeerd" naar buiten brengen, zolang we geen gegevens kunnen zien kan het ook niet worden aangenomen.
Gedetailleerde info is voorbehouden voor leden - dat is hun verdienmodel. Je mag er zeker van zijn dat ze dit niet zomaar ongefundeerd naar buiten brengen - anders riskeren ze een claim van Microsoft.
de info waar ik het over heb is iets wat niet achter een paywall hoort te zijn... Ze kunnen toch gewoon zeggen hoeveel van de verschillende apparaten ze de survey antwoorden hebben? dit is gewoon standaard info wat niet achter een paywall hoort te staan... zeker niet als je vertrouwen wilt kweken...
Het is eigenlijk heel simpel, het apparaat bestaat uit hardware en software, samen moeten ze het doen.
Als één van de twee niet werkt, of nog erger allebij, heb je er niets aan. Hoe je het went of keert er zijn dan fouten gemaakt, of het nu de hardware is die niet bij de software past of anders om, fout is fout.

In dit specifiek geval maakt ms zowel hard als software dus het zou naadloos moeten werken.
Helemaal mee eens dat vooral microsoft softwate op orde hoort te hebben. Ze hadden er 9 maanden over gedaan de bugs te fixen.
Had mijn vorige comment ook niet bedoeld om het voor ms goed te praten. Alleen zat ik met de gedachte: als hw een probleem ontwikkeld kan je dat niet zelf gratis verhelpen. Veel bugs heb ik wel kunnen verhelpen of zijn verholpen door updates. Daardoor lijkt het me verstandig om te vermelden hoeveel % hw failure is en hoeveel % softwatere failure.

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 10 augustus 2017 21:20]

Het zou leuk zijn wanneer microsoft de RMA cijfers presenteert. (Lijkt me sowieso geen slecht idee elke fabrikant te verplichten)
En dan ga jij uitleggen waarom exact dezelfde hardware in een consumenten machine meer terug komt dan in de zakelijke versie? Want dat is een feit....
Omdat je bij deze steekproef niet weet of het om een software probleem of een hardware probleem gaat, zoals ook verderop vermelt wordt in een paar reacties. Daarnaast heeft iedereen andere waarden voor wat je kapot vindt dus wat een consument gebroken vindt, kan een andere een software fout vinden en accepteren bijvoorlbeeld.

Daarnaast weet je de aantallen niet van de producten in die 90K devices, wat percentages kan beinvloeden.
Als je kijkt naar het lijstje hier zou het toch wel heel bizar zijn dat het over software fouten zou gaan. Moest dat het geval zijn zouden zij beter scoren dan Samsung vermits ze zelf het besturingssysteem leveren.
Dat lijstje is helaas opgebouwt uit de cijfers van dit onderzoek dus kan nog steeds niet zien hoe die percentages zijn opgebouwt. Ik ben niet aan het zeggen dat deze dingen niet waar zijn ben enkel een gat aan het prikken in de methode die gebruikt wordt om tot deze percentages te komen. Hoe een onderzoek wordt gedaan is van belang voor de resultaten en hoe betrouwbaar deze zijn helaas.
Het is heel simpel. Mensen werd gevraagd of hun latptop is kapot gegaan sinds de aankoop en dat percentage ligt gewoon hoger bij Microsoft klanten dan bij de rest.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit wat het probleem is, het gaat erom dat consumenten het als probleem ervaren.

Deze onduidelijke definitie is daarnaast van toepassing op alle fabrikanten. Het zal dus niet enkel voor Micorsoft slecht uitpakken. Het blijft dus vreemd dat Micorsoft zo slecht scoort.
Dat is idd waar ik wil gewoon wat meer inzicht hebben in hoe ze dit onderzoek hebben gedaan en wat ze accepteren. De dingen die ik vermeld hier kloppen idd voor alle merken in dit lijstje.
Dat het op MS blijkbaar vaker voorkomt is inderdaad opmerkelijk. Het merendeel draait op Windows en dus zou je juist verwachten dat alle non-Apple merken hogere percentages hebben.

Aan de andere kant, ik kan mij voorstellen dat de verkoopaantallen van SP hardware beduidend lager liggen dan die van andere merken. Als er dan problemen zijn gaat het percentage rap omhoog (afhankelijk hoe er gerekend wordt). Zou het kunnen zijn dat het percentage van die andere merken is verwaterd door een hoger aantal verkochte laptops?
Het is toch een percentage ?

Er zullen producten zijn met problemen, en producten zonder problemen. En uiteindelijk hebben ze het percentage uitgerekend.

Je zou je kunnen stellen dat als het aantal verkochte producten heel erg laag is dat de test misschien niet representatief is. Maar dan moet het aantal producten wel heel erg laag zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat hier het geval is.
Ik weet niet waarom want ik heb geen Microsoft spullen, maar ik tref altijd een puinhoop aan en een reinstall helpt vrijwel altijd. Conclusie: het Windows OS degradeert over de tijd, in ieder geval voor een gewone consument.
die conclusie is wel heel kort door de bocht... Dit soort problemen kunnen ook komen door slecht management van de eigenaar, door virussen en door malware zoals die neppe antivirus applicaties. Ik zie genoeg mensen met dat soort applicaties rondlopen.
En waar ligt dat aan ? Je verkoopt een product, voor een groot deel aan "domme onwetenede consumenten".

Je kunt je natuurlijk afvragen of je van deze mensen enig management kunt verwachten. En als het dan fout gaat, waar ligt het dan aan ? Is het de schuld van de doelgroep van de fabrikant of de schuld van de fabrikant die onredelijke verwachtingen heeft over de kennis van zijn doelgroep ?

Het blijft daarnaast opvallend dat Microsoft hardware zo slecht scoort in vergelijking met andere fabrikanten die hetzelfde OS gebruiken. Je zou toch denken dat de kennis bij Micorsoft van Microsoft producten zo groot is dat ze de hardware optimaal op het OS hebben kunnen afstemmen.
als ik een auto koop moet ik toch tenminste een rijbewijs en basiskennis hebben? Als jij een computer koopt en het dan sloopt omdat je geen onderzoek doet is het je eigen schuld en kun je de fabrikant niet verantwoordelijk stellen.. Waarom zou een fabrikant de klant van zichzelf moeten beschermen? Onzin, wanneer je een product koopt neem je er de verantwoordelijkheid voor. Daarom is er ook garantie, zolang jij als klant het apparaat niet kapot heb gemaakt (direct of indirect maakt niet uit) vergoeden ze de situatie.

Dat laatste is trouwens ook wel logisch een surface pro heeft meer points of failure dan 2 laptops bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 11 augustus 2017 12:00]

Voor het kopen van een auto heb je geen rijbewijs nodig. Alleen om erin te rijden ;-)

Neen een ander voorbeeld... Ik heb geen kennis van koelkasten. Toch heb ik er een gekocht. Stekker erin en klaar. In de binnenzijde zag ik nog een knop om de temperatuur in te stellen. Meer wil ik van dat ding ook niet weten. En de fabrikant kan van mij ook niet veel meer dan dat verwachten. Ik ga echt niet elke week dat ding van de muur schuiven om aan de achterzijde een schroefje vast te draaien.

Computers zijn voor de meeste mensen ook niet veel meer dan een gebruiksvoorwerp dat gewoon hoort te werken.

Ik vind ook dat je in je verhaal te ver gaat. Het gaat in dit onderzoek niet om consumenten die computers kapot maken of slopen. Het gaat om "het werkt niet meer" na gewoon normaal gebruik. Slopen valt er niet onder.
en toch heb je werkende kennis van de koelkast... ander voorbeeld; Ik koop een scheerapparaat, tijdens normaal gebruik maak ik het ook niet schoon en ga klagen wanneer het niet meer werkt. Iemand die verantwoordelijkheid neemt zal dan eerst kijken wat er dan kapot is aan de buitenkant, en kan dan zien dat de haren de motor verstopt hebben... Is dit dan ook de verantwoordelijkheid van de fabrikant?
Ik had het over de gewone doorsnee consument hè, niet over tweakers.
Het maakt niet uit of het probleem software of hardware is. Als je laptop naar de knoppen is, dan is je laptop naar de knoppen.
Het maakt niet uit of het probleem software of hardware is. Als je laptop naar de knoppen is, dan is je laptop naar de knoppen.
Nee. Veel machines komen retour 'omdat ie ut niet meer doet'. Of dat komt doordat de koeling het begeeft of omdat de gebruiker zonder condoom op youporn heeft gesurft kan je niet zien in de statistieken. Microsoft neemt dat soort problemen vaak gewoon 'aan' en en geeft een nieuwe machine terug. Vaak is dat gewoon goedkoper dan de gebruiker te helpen met het opnieuw installeren van Windows.

Wij hebben ook veel uitval met Surface devices, Te veel. Maar Microsoft doet er nooit moeilijk over, gewoon een nieuwe laten leveren de volgende dag. Net als Apple doet. Klantgericht.
Maar die problemen komen even hard voor bij andere merken, dus of je telt ze altijd mee of nooit. Aangezien MS toevallig voor beide (os en hardware) verantwoordelijk is kan je ze zeker meetellen m.i..
Dat is natuurlijk niet waar, er zijn veel meer windows apparaten tov mac apparaten, dan is het gewoon een feit dat er veel meer malware/virus makers voor windows zijn, waardoor er meer lekken worden gevonden en het moeilijker is die op te sporen en te dichten.

Dus je kunt niet zomaar software en hardware problemen samen nemen, naar mijn idee.
Zelfs als jou argumenten kloppen betekent dit dat je meer problemen hebt met Microsoft apparaten dan met andere...
"gewoon een nieuwe laten leveren de volgende dag. Net als Apple doet. Klantgericht."

Ik vraag me echt af hoe lang we nog als mens dit kunnen volhouden met het oog op duurzaamheid. Je reinste verspilling als je het mij vraagt.
Ze zijn ook niet nieuw maar refurbished. Het toestel dat retour gaat komt zo ook weer in dat circuit terecht.
Blijkbaar zijn Surface gebruikers dan dommer dan anderen? Of wat wil je suggereren?
Ik sugereer dat de gemiddelde surface gebruiker ook gewoon als de gewone gebruiker denkt.
Ik heb liever een hardware probleem dan gare drivers, zoals bij veel Windows laptops. Mijn MacBook Pro had het bekende GPU issue, maar dat laat je maken (garantie) en kun je weer verder. De gare display drivers van mijn Dell Precision 5510 kan ik niets mee, evenals de problemen bij sleep/wake. Ondanks dat mijn MacBook Pro een hardware issue had geeft die mij een betere ervaring dan mijn Dell.

Een laptop die elke keer crasht bij het ontwaken, docken of undocken is wellicht niet kapot, maar wel erg irritant...
Steekproef is enkel valide als het daadwerkelijk een steekproef is...

Als die 90k producten die 'getest' zijn simpelweg komen door 90k mensen die op hun site een survey ingevuld hebben dan is dat natuurlijk geen representatief beeld van -alle- productbezitters maar enkel van -productbezitters die deze site bezoeken én bereid zijn een survey in te vullen-.

De uitkomst van polls hier op Tweakers bijvoorbeeld zijn ook kenmerkend meer getint richting technisch georiënteerde mensen en compleet geen weerspiegeling van de algehele bevolking. Het zou dan ook super dom zijn voor een site als nu.nl of zo om de uitkomst van een tweakers poll over hoeveel mensen een AMD vs. Intel CPU bezitten te beschouwen als een weerspiegeling van alle consumenten/gebruikers van CPU's.
Dan staat het dus fout in het Tweakers artikel;
Het onderzoek is uitgevoerd met meer dan 90.000 eigenaren van Microsofts Surface-producten.
90.000 puur Surface vind ik veel, 90.000 devices in het algemeen is (denk ik) statistisch wel genoeg (maar dan nog staat het fout in het artikel).
Je kan er nog 3 bijvoegen, (90.003) surface pro 1, gekocht toen de surface pro 2 net uit was voor pa, kapot na net 2 jaar. Suface pro 4 van mams 2x kapot gegaan voor de 2 jaar, Oom ook een surface pro (3), ook kapot gegaan na 1 jaar. Dit onderzoek bevestigt voor mij al eerdere vermoedens op basis van 3 ervaringen van mensen dichtbij.
Vervelend om te horen, hopen dat je ergens anders betere ervaringen hebt. Waar hadden ze dan last van?
Hebben ze er geen garantie op gekregen?
Nja garantie. Het was qua service geen Apple. Gekocht bij de media markt. Steeds 2 tot 4 weken kwijt en het leek steeds wel alsof de problemen maar half opgelost waren. Raad het verder ook niemand aan.

Elk apparaat had in elk geval wat anders. Bij de een zwart/flikkerend beeld. De ander deed de connector voor het toetsenbord het niet meer. En bij nog een ander was er iets doorgebrand werd er verteld

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 11 augustus 2017 07:50]

Tjah Media Markt en garantie gaat inderdaad niet goed samen.
Volgens het filmpje wat op hun site staat is het een oordeel afgaande op 90.000 reacties van eigenaren van Surface tablets en laptops.
Nee, ze zeggen dat ze het oordeel hebben geveild op uitkomst van een survey onder 90.000 laptop en tableteigenaren onder hun subscribers, niet microsoft tablet en laptop eigenaren
De Surface Laptop is pas te krijgen sinds 15 juni, 2017 - nog geen twee maanden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_Laptop

Hoe kan je dan binnen twee jaar problemen hebben (behalve natuurlijk als je direct na aankoop issues hebt).

De Surface Book (niet pro) heeft een release datum van 26 oktober 2015 - ook nog geen twee jaar op de markt... de Pro is van veel later...

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_Book
Ik trek de bruikbaarheid van deze resultaten ook in twijfel. Men kan al gaan zeggen dat de surface niet goed werkt omdat hun VPN verbinding niet werkt. Het is dan voor een gebruiker al snel "netwerk werkt niet meer. Netwerk kaart stuk."
De gebruikers klaagden over "problemen tijdens het opstarten", je moet wachten op "completing updates"?

Is het echt de hardware die faalt? Welke versies van de surface zijn getest? Het is logisch als de eerste versies bepaalde hardwarematige problemen zou kunnen hebben die bij opvolgende versies verholpen zijn. De nieuwe surface laptops zijn daarmee wellicht wél een goede koop...

[Reactie gewijzigd door maartenverbaan op 10 augustus 2017 19:33]

Maar dat van onterechte hardware klachten door software problemen hebben de concurrenten dan toch ook?
Apple duidelijk een stuk minder (zie lijstje monojack hierboven). Kan heel goed zijn dat de hardware van MS en Aplle gelijkwaardig is, maar dat door het besturingssysteem veel problemen ontstaan.
Als ik de reacties zo lees dan valt dat heel erg mee.

Surface lijn heeft te kampen gehad met kapotte accus, slechte koeling, slechte accus, kapotte docks, schijven die spontaan niet meer herkend werden en ga zo nog maar even door.

Bij Apple is de trend heel erg in defecte wifi kaarten (wat heel erg software en routerhardware gerelateerd is), exploderende pixels, coating die loslaat, videokaarten die toch liever moderne kunst produceren.

Het probleem is echter de aantallen. Apple heeft daarin een prima track record opgebouwd en stond al jaren bekend als de beste op het gebied van hardware falen. Die 10% en minder halen ze al jaar en dag terwijl de concurrentie gemiddeld al veel meer richting de 20-21 ligt.

Apple bied slechts 1 of 2 jaar garantie, maar mocht het een veel voorkomend probleem zijn dan wordt er tot na 5 jaar vaak nog gratis gerepareerd.
Ze bedoelen met de Surface laptop volgens mij gewoon de Surface Pro. Die staat ook op hun illustratie.
je vergeet de normale surface lijn
En natuurlijk ook de cijfers die ze hebben van andere fabrikanten waar ze mee kunnen vergelijken. Als 1 op 10 MacBooks in de eerste 2 maanden stuk gaat en dat bij Surface er 2,5 op 10 in de eerste 2 maanden is dan heb je al een vergelijking. Verder kijk je gewoon naar de andere toestellen van Microsoft en hoe zij het doen tegenover de concurrenten en je hebt een duidelijk beeld of er een probleem is of niet.
De Surface 3 had bij ons op de zaak een extreem hoge uitval (30%+), gelukkig konden we ze kosteloos inruilen voor de Surface 4 die zeer betrouwbaar is tot nu toe. Gezien de meetperiode van twee jaar en de introductiedatum van de Surface 3 lijkt me deze versie ook de bron te zijn voor de meting.

Het probleem met de Surface 3 was voornamelijk het BIOS batterij probleem, waarbij deze elke keer de datum vergat, de gyrofunctie die slecht werkte en toetsenborden die niet meer herkend werden.
Wat dus wil zeggen dat het cijfer nog sterk de hoogte in kan gaan.
De Surface Laptop is pas te krijgen sinds 15 juni, 2017 - nog geen twee maanden?
Natuurlijk is de laptop niet de gehele surface line he? Ik denk dat het misschien 3% van alle verkochte Surface machines is. De tablets zijn natuurlijk veel meer verkocht. Maakt voor de cijfers niets uit, als dit waar is is het erbarmelijk en is het maar goed dat MS goede service heeft.

Welke idioten je een plusje geven voor de reactie... ahhhh... neem maar een glas wijn en maak me er maar niet druk on.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 10 augustus 2017 21:15]

Meerdere malen zijn Surface Pro 3 moeten omruilen omdat elk exemplaar wel weer wat had. Denk dat de teller nu op 5x omruilen staat.
Was het niet het scherm waar een vuiltje achter zat, dan was het wel de ventilator die ratelde.
Je bent wel een volhouder zeg!
Geld terug en een alternatief aanschaffen een idee? Of is het van je werk ofzo?
Was over een periode van iets meer dan twee jaar. Het omruilen is vrij gemakkelijk; melding maken, nieuwe ontvangen, oude in de zelfde doos weer afgeven bij een postpunt.

Wilde eigenlijk geen ander apparaat dan de Surface Pro. Heb een ander tablet/laptop geval van Asus gehad, maar die haalde het qua prestaties bij lange na niet bij een Surface.

[Reactie gewijzigd door Rye op 11 augustus 2017 08:37]

Ik heb ook meerdere malen de Surface Pro 3 moeten omruilen, prijs was iets meer dan 3000 euro. Als het in de eerste twee weken het probleem wordt geconstateerd dan wordt het omgeruild met een nieuw exemplaar. In mijn geval was het net over de twee weken en werd mij een refurbished model aangeboden. Dat had hetzelfde probleem, daarna weer omgeruild.
Maar ik vraag me af of het aan de hardware ligt. Ik heb namelijk een Asus transformer en ook deze heeft soms last van uitvallende touchscreen en na een keer uit en inloggen werkt t weer. Vooral na een slaapstand. Ik vraag me dan af of het niet gewoon Windows is die dwars ligt.
Bij mij lag het aan de hardware, de ventilator bleef maar op volle toeren draaien ook terwijl het apparaat idle was.
Kon je in beide gevallen makkelijk je SP omruilen bij de Microsoft Store?
Allemaal online geregeld.
Ik koos voor de advanced exhange (oid).
Dan krijg je een nieuwe binnen een paar dagen thuis en kan je de oude in de doos van de nieuwe retour sturen.
ik volg al een tijdje de Surface lijn op en ook tablets van andere merken,

aangezien een Surface veel geld is en ik absoluut geen geld de raam uit wil gooien en ook omdat de Surface waar ik woon niet te verkrijgen is buiten als ik hem koop op Amazon

als het ding werkt is het rozegeur en manenschijn maar volgens vele gebruikers geeft de Surface al tekenen van ziektes
na enkele dagen/weken

en andere merken zoals Asus & HP hun tablets vallen +/- in dezelfde prijsklasse van daar ook scheelt er heel wat mee plus daar krijg
je nog eens met een boel software problemen te kampen door alle bloatware

dan is er nog dell maar hier moet je wel een hele lange verlengkabel bijkopen want de batterij houd het maar 2-3 uurtjes vol

ik heb intussen een Chuwi Surbook op de kickstarter van indiegogo besteld, angezien ik veel meer positiefs lees van een chinees merk
en als het slecht is dan verlies ik maar slechts 440 euro ipv 2000 euro
Ik snap hem wel. Als je op een website als Tweakers zit, wil dat toch niet zeggen dat je geen leestekens, hoofdletters en een correct taalgebruik hoeft na te streven?

Ik snap dat nooit, dat argument van: 'Oh dit is internet, hier schrijf ik als een debiel want dat scheelt 1/100 seconde per zin' :P
retards die foras af schuimen om taalpolitie te spelen dat is pas triest
Surface Laptop is pas een paar maanden uit, hoe kan je daar in godsnaam iets zinnigs over zeggen wat betrouwbaarheid betreft. Verder zijn een hoop klachten denk ik te danken aan de problemen met de Skylake chips in het begin met de Surface Pro 4 en Surface Book. Deze zijn inmiddels zo goed als opgelost dankzij diverse firmware-updates, maar die zullen ongetwijfeld in zo'n onderzoek meetellen.
Omdat het over surface producten in het algemeen gaat
Met Surface laptop wordt gewoon de Surface Pro bedoeld, uiteraard.
Maar na al die updates zijn ze nog steeds niet in staat om een deftige wireless driver te brengen voor die Marvell onzin.
Uit miserie een usb wifi dongle gekocht om toch langer als 10min Wi-Fi te kunnen houden.
Even serieus, welk merk komt er qua support en levensduur van apparaten in de buurt van Apple? Zou zelf de aanschaf van een Macbook niet zo snel overwegen, omdat ik het OS simpelweg niet prettig vind werken, maar er blijven zo wel bijzonder weinig alternatieven over, helaas..
Ik ben zelf erg tevreden met HP. Mijn HP Sleekbook met IPS scherm uit 2013 heb ik nog nooit iets mee gehad. Staat de hele dag aan, sluimerstand en eens per week helemaal uit.
Alleen de batterijen van HP zijn ruk. Dell is nog erger ... binnen een jaar op 30% capaciteit.

Heb een MacBook Pro uit mid 2012 die nu nog op 86% originele capaciteit zit.
Er zit een vaste batterij in en hij is altijd op het lichtnet aangesloten, dus batterij is altijd vol. Laptop staat altijd op vaste plek.
Ja, met als gevolg dat als je de laptop een keer los gebruikt, die binnen 10 minuten leeg is omdat de batterij versleten is...
Nee dus, want vorige week was ik vergeten de netaansluiting er goed in te steken en kwam ik er pas na een paar uur achter. Al die tijd dus alleen via batterij geinternet.
Da's dan mooi mazzel :) mijn Probook uit 2013 is écht helemaal op, wat batterij betreft. De rest gaat nog redelijk (12Gb RAM, 250Gb SSD).
Na 4 jaar is een batterij inderdaad ook wel end-of-life.
Nja dat zeg ik, m'n Macbook (mid 2012, pre-Retina) gaat óók al zo lang mee, maar die batterij houdt het gerust nog 4 uur vol als ik niet te gek doe.
Die van mijn ouwe heer niet - die heb ik laatst moeten vervangen precies omdat ie nog maar een kwartiertje meeging... Macbook Pro, 13", mid-2012...
Pfew... even afkloppen lijkt me geen overbodige luxe :)... ze doen het nog allebei (zou volgens deze statistiek bijna niet mogen
Nee want 75% van de producten doet het dus na twee jaar nog wel.
Nee. 2 apparaten levert dus maar een kans van 56% op dat ze nog correct werken
hoe veel van die problemen zijn windows gerelateerd en hebben niets met de kwaliteit van de hardware te maken? Een gemiddelde consument heeft al snel de neiging het apparaat de schuld te geven als ze zelf iets verknoeien in het OS, en in windows valt nu eenmaal meer te verknoeien dan in android of ios aangezien je meer vrijheid hebt.
Vastlopers en spontaan afsluiten link ik eerder met Windows dan met hardware.
Voor de consument doet dat er toch niet toe?
Nee, dat is zo. Maar als het probleem er niet is met Windows erop, dan schopte ik Windows eraf. Dat had ik overigens sowieso gedaan, maar dat terzijde.
Bijna 2 jaar een Surface 3, geen enkel probleem tot nu toe... i7, maakt beetje lawaai als je 'm pushed, maar dat was voorzien en bekend.
En wat is toegevoegde waarde daarvan, wetende dat er dus 75% kans is dat je geen probleem hebt na 2 jaar ?
Mijn i7 SP3 werkt overigens ook nog perfect (buiten een ratelende ventilator, gekend probleem).

[Reactie gewijzigd door Twixie op 11 augustus 2017 08:19]

Als Microsoft zo zeker is van de kwaliteit van hun product kunnen ze altijd de garantie spontaan verlengen tot 5 jaar :)

Als 25% een gebrek heeft mag je al bijna aan een callback gaan denken. Zijn al andere apparaten voor minder compleet van de markt gehaald.
Hier een Surface Pro 3 binnen drie maanden met een niet goed reagerende touchscreen in de bovenhoek. Opgestuurd naar Microsoft en teruggekregen met de mededeling dat het apparaat gereset is en goed bevonden. Nog steeds geen werkende bovenkant van het touchscreen.
Uiteindelijk teruggestuurd naar de winkel en deze heeft het apparaat doorgestuurd naar Microsoft, alwaar het met een gebarsten scherm arriveerde.....
Microsoft heeft een kwalitatief matig product maar de bereikbaarheid van het bedrijf is bedroevend, evenals de service.
Uiteindelijk teruggestuurd naar de winkel en deze heeft het apparaat doorgestuurd naar Microsoft, alwaar het met een gebarsten scherm arriveerde.....
Mja, wiens schuld is dit? Was het wel goed ingepakt? Heeft de pakket dienst wel zijn werk goed gedaan? Overigens loopt je garantie bij het bedrijf waar je het apparaat hebt gekocht, dus bijvoorbeeld MediaMarkt of CoolBlue > met de winkel heb je het koopcontract, niet met de leverancier.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*