×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Reviews van Microsoft Surface Laptop komen online

Door , 92 reacties

Verschillende buitenlandse media hebben reviews van de Microsoft Surface Laptop online gezet. Over het algemeen wordt de dunne laptop positief ontvangen vanwege de goede accuduur en het prettige toetsenbord. Kritiek is er op Windows 10 S en het gebruik van alcantara.

In een benchmark van Engadget haalt de Surface Laptop een accuduur van bijna 15 uur, beduidend langer dan concurrerende modellen. Bij andere reviews is het verschil niet zo groot; zo stelt WSJ dat de accuduur 10 uur is, iets langer dan de XPS 13 en MacBook, die volgens de krant 9,5 uur en 9,75 uur halen. Bij CNET houdt de Surface Laptop het iets meer dan 10 uur uit.

The Wall Street Journal noemt de Surface Laptop 'mooi, maar niet essentieel'. De krant heeft kritiek op het gebruik van alcantara, de stof die op het toetsenbord zit. In de videoreview is in een praktijktest te zien wat er gebeurt als je chips eet terwijl je met de laptop werkt. De vettigheid kon met een nat doekje wel weggeveegd worden.

Het toetsenbord zelf wordt positief ontvangen. Engadget noemt het uitstekend. Ook de touchpad valt in de smaak bij de reviewers. Verder wordt het 13,5"-touchscreen met een resolutie van 2256x1504 pixels veel genoemd als een pluspunt, onder andere door The Verge. Zowel vanwege de beeldkwaliteit als de 3:2-beeldverhouding, waardoor er minder verticaal gescrold hoeft te worden.

Geen van de reviews is positief over Windows 10 S, het besturingssysteem dat alleen werkt met applicaties uit de Windows Store. De meeste publicaties zien het feit dat Microsoft de laptop levert met dat OS ook niet als een probleem, omdat je gratis kunt upgraden naar Windows 10 Pro. Dat kan echter tot eind dit jaar; vanaf 2018 gaat dat geld kosten.

Uit benchmarks van onder andere Engadget en CNET blijkt dat de prestaties vergelijkbaar zijn met die van dunne laptops die een vergelijkbare processor hebben. Alle reviewers lijken de beschikking gekregen te hebben over de uitvoering met de Intel Core i5-7200U, 8GB ram en een 256GB-ssd. Die uitvoering kost in de Benelux 1449 euro. Er is ook een goedkopere uitvoering met diezelfde cpu, maar 4GB ram en een 128GB-ssd, die kost 1149 euro. Reviews van de duurdere modellen met een Core i7-7660U-processor staan nog niet online. Die cpu heeft niet alleen een hogere kloksnelheid, maar ook een krachtigere geïntegreerde gpu.

De Surface Laptop is het eerste apparaat van Microsoft dat alleen als laptop werkt. Eerder bracht het bedrijf al de Surface Book uit, die ook dienst kan doen als laptop, maar dat is daarnaast ook een losse tablet. Tweakers krijgt later deze week de beschikking over een reviewexemplaar van de Surface Laptop en zal daarna een uitgebreide review publiceren.

Prijs €1149 €1449 €1799 €2499
Cpu Core i5-7200U Core i5-7200U Core i7-7660U Core i7-7660U
Ram 4GB 8GB 8GB 16GB
Ssd 128GB 256GB 256GB 512GB

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-06-2017 • 17:44

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
De krant heeft kritiek op het gebruik van alcantara, het stof dat op het toetsenbord zit. In de videoreview is in een praktijktest te zien wat er gebeurt als je chips eet terwijl je met de laptop werkt. De vettigheid kon met een nat doekje wel weggeveegd worden.
Waarom is dit eigenlijk een minpunt? Elke stof wordt toch vies wanneer je er met chips(handen) overheen gaat? Glas, plastic, magnesium.. allemaal kunnen ze niet zo geweldig tegen vettige handen..
Klopt, maar ik denk dat het verschil 'm zit in het feit dat glas en metaal altijd wel weer schoon te krijgen zijn, en elke stof (bepaalde metamaterialen daargelaten) wordt na verloop van tijd vies, ook als je er zuinig op bent. En ja Alcantara staat bekend als slijtvast, maar hoe zit dat met een device dat 6 jaar oud is? Ik denk namelijk dat we met laptops en tablets langzaamaan het punt beginnen te bereiken dat je echt niet elke 2-3 jaar een nieuw apparaat meer nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 14 juni 2017 00:03]

Iedereen is - vooraf - bang voor die alcantara (stof) "coating", maar het schijnt zeer slijtvast te zijn en - inderdaad - zeer eenvoudig schoon te maken.

Het is een gewaagde keuze, en wellicht overbodig - maar geeft het wel een eigen look and feel mee.
Alcantara (materiaal)
Omdat de vezels uiterst dun van structuur zijn, heeft de stof een fluweelzacht aanvoelende bovenlaag. De stof is slijtvast en makkelijk te reinigen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alcantara_(materiaal)

Dus ik denk dat het vooral een vooroordeel is; "we" kennen het niet (in deze toepassing) en dus zijn we er op tegen...
Ja ik vind hem ook echt super knap!
Ik ben aan het kijken om te upgraden voor een nieuwe macbook maar mede dankzij de prijs van de nieuwe macbooks en het knappe design van deze zit ik al lang naar deze te kijken.

Alcantara vind ik net super knap en je moet geen chips eten bij je laptop :p dit doet je toetsenbord minder deugd :p.

Enige dat ik jammer vind is de afwezigheid van een thunderbolt 3 poort.
Hier 1 van had je wel wat extra mogelijkheden gegeven, al is het maar voor een extern scherm of eGPU.

Windows 10S is voor ons redelijk waardeloos inderdaad maar het een minpunt noemen wanneer je gratis en op 5 minuten geupgrade bent is moeilijk.
Volgend jaar zou het dan 50 euro kosten wat ook nog steeds maar even veel is als een dongle...
Wie weet brengen ze het dan gewoon met 10 pro op de markt tegen dan.

Kortom veruit de knapste windows laptop op de markt!
De service van microsoft is ook super goed. Veel ervaring mee gehad door de microsoft band.
De service van microsoft is ook super goed. Veel ervaring mee gehad door de microsoft band.
Dat laatste mag inderdaad gezegd, en benadrukt, worden;

Mijn eigen ervaringen (Band, Lumia, Office, development pay-ments) met Microsoft zijn extreem positief.

Ze nemen alle tijd voor je, soms zelf chat-sessies van een uur, om je issues door te nemen en persoonlijk op te lossen.

Bij de Band had ik minder goede, technische, ervaringen - en dan nog zijn ze uren bezig met je tevreden te maken (geld terug storten, gratis checks doorsturen, etc...) terwijl ze je als klant feitelijk kwijt zijn (je wil immers van dat ding af).

Achter de schermen heeft er dus een enorme "klantvriendelijkheids" revolutie plaatsgevonden - samen met Coolblue vind ik Microsoft echt één van de best presterende "winkels" op dat gebied.
Dat komt omdat die bedrijven beseft hebben dat een goede klantenservice zichzelf meervoudig terugbetaald.

Dat is voor mij ook al heel lang 1 van de grotere beweegredenen om men maar gewoon aan te raden Windows en co te gebruiken als ze niet bereidt zijn "tweaker of beter te worden" met computers. Als er wat is, kan je altijd MS bellen, mailen of chatten en je komt er samen wel uit.

Zelfde geldt voor KPN bv, kan -op veel fronten- een enorm ruk bedrijf zijn(vooral hier op tweakers i.v.m. glasvezel ophouden e.d.), maar naar mijn mening leveren ze (soms met moeite) wel gewoon goede support.

Beseften meer bedrijven maar eens dat goede support en klanttevredenheid belangrijker is dan klantebehoudt of klantenaanwinst.
Alcantara vind ik net super knap en je moet geen chips eten bij je laptop :p dit doet je toetsenbord minder deugd :p.
MS liet zien op 'achter de schermen' bijeenkomsten dat dit geen probleem was. Alcantara is een materiaal dat op meubels en auto's gebruikt wordt omdat het makkelijk schoon te maken is. MS deed wat schoonmaak vloeistof op een doekje en veegde het toetsenbord schoon nadat ze er hamburger over hadden zitten eten.
Zo goed is Alcantara niet. Het is een kunststof die ook wel nepleer of nep-suede wordt genoemd. Het is echt zo'n marketing naampje

In de autoindustrie of bij meubels werkt het net zo. Ga je voor luxe en kwaliteit dan neem je leder, heb je minder te besteden dan neem je nepleer.
Gegarandeerd dat je vlekken, barsten of schilfers gaat krijgen na verloop van tijd

Jammer dat Microsoft er niet gewoon een lapje echt leder op heeft gelegd. Dat had met deze prijzen natuurlijk best gekund.
Ik heb op mijn motor een alcántara zadel..... En ik heb geen idee waar je het over hebt. Na veel berijden, zon, regen, leren pak, modder, etc ziet het er nog als nieuw uit..... Het is echt top spul.
Maar het is plastic, met een dure naam. Een plastic tuinstoel gaat ook heel lang mee, daar gaat het niet om.
Dus het spul werkt fantastisch, maar omdat het spul goedkoop is, is het niet goed? 8)7
Het past niet bij een luxe product, als Microsoft tenminste Apple wil nadoen. Premium of cheap, dat is het verschil.
Ik heb liever een goedkoper materiaal wat goed zijn dienst doet als laten we zeggen een hele dure telefoon waar bij het scherm barst als je er verkeerd op kijkt of waarbij je verbinding wegvalt als je hem verkeerd vasthoudt.
Maar het is plastic, met een dure naam.
Klopt maar niet te vergelijken met het 'skai' kunstleer (ook plastic dus) van de autostoelen uit de jaren 70. Dat werd bij warm weer plakkerig, alcantara niet.
Een plastic tuinstoel gaat ook heel lang mee, daar gaat het niet om.
Een paar jaar geleden kocht ik 4 plastic tuinstoelen en een plastic tuintafel. De tafel (Grosfillex, Aldi) had een garantie van 5 jaar en was inderdaad na goed 5 jaar kaduuk. De stoelen (Jardin, Leenbakker) hadden 3 jaar garantie, zijn nog niet kapot maar wel al jaren lelijk.

Uiteraard gaat Harttman langer mee en Kettler ook, maar daar hangt een ander prijskaartje aan. Tussen plastic en plastic kunnen ontzettende kwaliteitsverschillen zitten.

Leder voelt fijn, luxe aan maar verouderd sneller als alcantara. Uiteraard heeft ook dat zijn charme. Toevallig heb ik net een auto gekocht met deels alcantara bekleding en die is 10 jaar oud maar ziet er nog uit als nieuw.
Maar als ik het kon betalen had ik ook een auto met lederen bekleding, gewoon omdat het lekker aanvoelt.

Tegenwoordig zie je echter ook lederen bekleding op SUV's en terreinwagens. Als je die gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn, er dus mee in de jungle gaat rijden, een rivier oversteekt en dus tot 70cm diep het modderwater inrijdt, dan is je lederen bekleding om zeep. De alcantara versie veeg je naderhand af met een doek en het is weer schoon.

Als deze laptop 10 jaar oud is, kom dan nog maar eens terug met je kritiek.
Alacantra = plastic. En plastic, fantastic? No way. Uit de review op Thurott.com blijkt ook dat deze Alacantra cover op de Surface enorm te stinken.

Leder heeft onderhoud nodig maar kan gerust 100 jaar meegaan. Dat zie ik plastic zoals Alacantra heus niet doen.

Maar ja, na 10 jaar ligt de hele Surface al lang bij het oud vuil. Ze hadden beter voor aluminium kunnen kiezen.
Stinken is natuurlijk niet goed, maar of het is niet de alcantara zelf die stinkt maar de lijm waarmee deze is vastgezet, of het is geen echt alcantara maar immitatie.

Wat ook kan, is het volgende.
Nieuwe auto's hebben, net als veel andere nieuwe dingen een bepaalde geur en bij auto's kicken sommige mensen daarop. Er zijn er die alleen daarom al iedere twee jaar of zelfs ieder jaar een nieuwe auto kopen. Misschien dat er hier ook zoiets vanaf komt en dat de reviewers daarover vallen omdat ze dit niet gewend zijn.
Bij elektronica ruikt men normaal zo'n geur niet, want als daar iets vanaf kwam dat we konden ruiken dan zou dit komen van de soldeer e.d. en zou het pertinent stinken. (Als je wel eens iets hebt proberen solderen en je was er niet goed in zou je dat geurtje kennen)
Dan krijg je echter de vegetariers op je dak... Je had de ophef moeten zien toen bleek dat er een dierlijk produkt gebruikt wordt voor de productie van de nieuwe (plastic) bank biljetten in het VK...
Maak je niet druk om het alcantara. Ik heb een Surface pro 3 en ben veel op locatie in de agrarische sector. Mijn surface heeft letterlijk in de koeien stront en tractorolie gelegen. Netjes bijhouden en je hebt een prachtig product. ;) :
De keyboard covers van de Surface Pro 3 bevatten geen Alcantara. Alleen vanaf de Pro 4 en dan ook alleen nog de duurste 'signature' uitvoering. De Alcantara versies zien er gespikkeld uit, de gewone zijn egaal.

Het is wel een andere soort kunstmatig zacht aanvoelend spul.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juni 2017 20:59]

Volgend jaar zou het dan 50 euro kosten wat ook nog steeds maar even veel is als een dongle...
Wie weet brengen ze het dan gewoon met 10 pro op de markt tegen dan.
Het nut van crippleware die 10S feitelijk is voor gewone gebruikers ontgaat mij. Alleen handig voor beheer van grote aantallen op scholen of zo. De kans dat zo'n gratis upgrade optie verlengd wordt er lijkt me overigens erg groot.
Ik vind dit juist een goede zet. Iedereen is tegenwoordig gewend aan app-stores voor iPad en iPhone. Als je geen exotische dingen met je PC doet dan kan je voldoende uit de voeten met de apps uit de store (office komt binnenkort ook via de store). Je hebt dan ook veel minder virus-protectie nodig en het feit dat Windows dan lekker snel blijft is zeker wat waard. Waarom nog die oude .exe files draaien?
Helemaal eens, maar dan moet alles ook wel in die store te vinden zijn. Dat is nog lang niet het geval, ik kan nog geen eens een alternatieve browser vinden. Dus in afwachting daarvan snap ik niet waarom dit aan consumenten wordt aangeboden, er is geen consument die er op vooruit gaat. Verkoop het aan scholen of bedrijven, die kunnen er wat mee.
Helemaal eens, maar dan moet alles ook wel in die store te vinden zijn.
Dat duurt misschien nog wel dertig jaar, tegen de tijd dat we lachen om van die ouderwetse 128-bits computers.
Ja het is ook bedoeld voor scholen deze software.
Al gaat het voor bedrijven ook heel interessant zijn...
Daar is het meestal ook niet de bedoeling dat je buitenom nog vanalles installeert.
Al weet ik niet of je op een manier als IT afdeling er toch nog andere software op kan zetten. Lijkt mij sterk dat er bedrijven zijn die toekomen met alleen de windows store.

Dus op zich heb je nog een best grote doelgroep. Zeker rekening houdend met bedrijven die voor degelijke hardware nog wel wat zouden betalen en daar wordt toch meestal met docks gewerkt.
Alcantara staat er wel om bekend dat het kan gaan 'pillen' na intensief gebruik. Niet zoals wol pilt, maar er vormen zich dan een soort rolletjes die niet met zo'n tondeuse verwijderd of losgerokken kunnen worden. Ik heb een alcantara bankstel dat hierdoor zo lelijk is geworden dat ik een nieuwe besteld heb. Ben benieuwd hoe dat gaat bij intensief gebruik van deze laptop over een periode van jaren, ik zou er zelf niet op vertrouwen.
Ik denk dat dat los zal lopen. Je zet niet zoveel druk met je vingers/handpalm op het stof als dat je doet wanneer je op een bank zit, plus ik mag hopen dat Microsoft hier goed over heeft nagedacht. Als je binnen een jaar het stof al ziet pillen, denk ik wel dat je aanspraak mag maken op garantie. Dit is geen fenomeen wat bij de verwachte levensduur van het artikel past.

Wat mij (persoonlijk) meer stoort is dat ik maar één USB-poort zie. Muis erin (want workflow) en je bent klaar. Dan weet ik al zeker dat het product niet voldoet aan wat ik er van verwacht ;)
op zich kun je dan een Bluetooth muis gebruiken, (als je ook zo'n hekel hebt aan de batterijen; hier) waardoor je die poort vrijhoud voor alternatieven... verder kun je ook een hub gebruiken. Maar het is toch wel jammer van de magere IO mogelijkheden...
Voor nog geen ¤5 meer had de laptopmaker dit kunnen oplossen. Nu ben ik of meer geld kwijt voor een bluetoothmuis, of een hub (die weer apart mee te nemen is).
En argumenten dat er geen plek is, zijn in mijn ogen non-argumenten: dan maak je maar plek. Dat is hetzelfde als wat Apple met de airpods doet: 'het is beter'. Wat let Apple om dan niet daarnaast een 3,5mm aansluiting te maken? 5 kubieke millimeter? ;)
Nou ja voor dit product zijn er vast wel mensen die het zo graag willen (minimale aantal kabeltjes), over het algemeen is dit ook niet voor de poweruser.
Apple doet dit ook met de airpods: beperk je design in technische mogelijkheden, zodat klanten gedwongen worden (extra) geld uit te geven.
Ook de fabrikanten die smartphones maken waar geen externe micro-sd kaart in past (met welk excuus dan ook), ik zou eigenlijk willen zeggen: "je doet niet meer mee". Het verbaast me vaak dat zo weinig consumenten (en soms zelfs Tweakers) dat niet begrijpen...
Het blijft altijd een eigen keuze voor een product, als je een 3.5mm jack belangrijk vind kies je een andere telefoon als een iPhone. Doen genoeg consumenten dat dan raakt een bedrijf als Apple te veel markt aandeel kwijt en zullen ze daarop anticiperen (of niet, en verlies voor lief nemen).
Ik denk dat je dat hier net zo moet zien, met daarbij dat Microsoft niet op het grote publiek uit is. Ik ben zelf trotse eigenaar van een Surface 4 Pro, niet omdat ik persee een nieuwe laptop (of tablet) nodig had, maar omdat ik het een heel mooi product vind. Ik neem daarbij het gebrek aan meerdere usb poorten, niet te vervangen accu/ssd en de hoge prijs voor lief.
Komt een concurrent met een beter product, had ik daarvoor gekozen. Dit zie ik als een stukje marktwerking/concurrentie.
Ik ben ook erg tevreden over mijn surface pro 4 met toetsenboord. Enige probleem was de pen driver/firmware update probleem, waardoor os opnieuw geconfigureerd dient te worden. (Windows 10 update bug)

Ik zou daarom mogelijk toch wel interesse in deze laptop hebben, maar dan wel met Windows 10 Pro.
Afgezien van in hoeverre je gebruik van een bank kan vergelijken met een laptop :? is een TypeCover alweer even in alcantara te krijgen. En door hoor ik niks dan positieve verhalen over.
Ik vind de upgrades behoorlijk duur, 300 euro voor 4gb extra ram en 128gb grotere ssd? Zal de laagst geprijsde dan voor kostprijs geprijsd zijn omdat toch weinig verkoopt met deze specs, en je zo toch mooi kan adverteren met een lage vanaf-prijs?
Niet echt anders dan bij andere ultrabooks. Het zijn altijd de duurste en kleinste modules. Maar je hebt wel een punt, ze hebben hetzelfde gedaan met andere modellen.

Heb overigens ook een kwartiertje mogen pielen met het goedkoopste model. ERG mooi afgewerkt zoals alle MS hardware de laatste jaren, zeer bruikbaar. De Alcatara is een gerdurfde keus maar mij beviel het prima. Beter dan hard plastic toetsen. Nooit begrepen waarom we typen op toetsen die keihard zijn.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 13 juni 2017 17:54]

Tuurlijk, maar dat doet Apple toch ook? Eeb MBP13 voor 1500 euro met 128GB ssd, wil je daar 128 bij, moet je 250 euro betalen. :) Dat is puur marketing.
Inderdaad een erg dure upgrade.
Maar kom op zeg, wat een rare specs. Je kan anno 2017 überhaupt toch niet meer aan komen zetten met 4 GB.
Dit is ook niet echt bedoelt voor de doorsnee consument , daarvoor is de prijs te hoog upgrades of niet.

In het bedrijfsleven liggen ze niet wakker van upgrade prijzen, de laptop wordt op 3 jaar toch al afgeschreven.
Het mooiste vind ik eigenlijk de accuduur.

Bij bijna elke review aan de top. Zelfs nog boven de Macbooks. Qua design is dit net zo mooi, als niet mooier dan de XPS, maar wel een accuduur die bijna 2x zo hoog ligt.

Mooi product van MS. Ze kunnen het dus wel!
Mooi product van MS. Ze kunnen het dus wel!
Dat Microsoft het kan hebben ze al lang bewezen. Microsoft is inmiddels van een software bedrijf naar een Hard/Software bedrijf aan het gaan. En bijna alle hardware die Microsoft maakt is van zeer hoge kwaliteit en design. Ik noem de Lumia's, Surface Pro's, Surface Studio, Book, Laptop, maar ook hun toetsenborden en muizen zijn zaken waar ik zeer positieve ervaringen mee heb.
"Microsoft is inmiddels van een software bedrijf naar een Hard/Software bedrijf aan het gaan"

Dat is niet echt waar. Uiteraard zetten ze al een tijdje een mooie reeks "voorbeeld" hardware neer, maar het is geen hardware bedrijf (buiten Xbox om). Vrijwel alle omzet komt nog steeds uit software en er wordt ook geen hardware in echt volume neergezet.
Uiteraard zetten ze al een tijdje een mooie reeks "voorbeeld" hardware neer, maar het is geen hardware bedrijf (buiten Xbox om). Vrijwel alle omzet komt nog steeds uit software en er wordt ook geen hardware in echt volume neergezet.
Dat durf ik te betwisten. Ja, de initiele insteek van Microsoft met hun Surface lijn was om OEM's te inspireren het meeste uit de hard- en software te halen. Inmiddels is de Surface lijn echter uitgegroeid tot een winstgevende tak. Afgelopen jaar draaide Microsoft 1,1 biljoen omzet met alleen Surface. En producten zoals de Surface Studio en de Surface Laptop zijn duidelijk apparaten gericht op een specifieke doelgroep i.p.v. op OEM's.
Een winstgevende tak welke nog geen 1/80e van de totaalomzet is. Vandaar dat je niet met droge ogen kunt stellen dat het een hardware bedrijf is.
Ik zeg ook niet dat Microsoft een hardware bedrijf is. Het is echter inmiddels niet puur een software bedrijf meer. Hun eigen hardware speelt een significante rol in de portfolio van Microsoft. De Surface lijn heeft grote bekendheid verworven zeker in het bedrijfsleven dat je ook niet met droge ogen kan zeggen dat Microsoft alleen nog maar een software bedrijf is. ;)
Nou, de eerdere revisies van de Surface hadden nog wel wat foutjes hier en daar. De Xbox One straalt in vergelijk met zijn rivaal ook een stuk minder sterk, en de Lumia's.... Tja, ze hadden leuke kleurtjes, maar zonder ecosysteem was de hardware opeens een stuk minder waard.
Daar gaat het helemaal niet om, punt dat hier gemaakt wordt is dat de hardware kwaliteit van MS producten gewoon prima is (de eerste generatie Xbox 360 buiten beschouwing gelaten). Wat het doet tov de concurrentie staat daar los van.
dat zijn software fouten... De hardware is immers hetzelfde gebleven is het niet? De hardware was qua ontwerp en constructie daadwerkelijk erg goed.
Een product bestaat toch uit zowel hard- als software?

Dat kun je wel blijven roepen dat ze hardwarematig goed bezig waren, maar als er dan bugs in zitten, heb je alsnog geen fijn eindproduct.
daar ging het niet om, het punt was dat ze goede hardware kunnen bouwen, niet dat ze perfecte producten kunnen neerzetten...
Dan moet je even de eerste post terugkijken, waar LCP op reageerde.

Mooi product van MS. Ze kunnen het dus wel!

Vervolgens begon er een hele thread over hoe geweldig MS wel niet is op hardware gebied. (We vergeten de RROD maar even voor de lol)
Alles wat Microsoft ter berde brengt aan hard- en software dien je in het licht te zien van hun grootste doel: Azure. Echt niets van wat Microsoft doet aan hard- en software staat daar los van.
Zoals Google doet met dataverzamelen?
Nee, zoals Amazon doet met AWS, Azure is vrij briljant.
Alles wat Microsoft ter berde brengt aan hard- en software dien je in het licht te zien van hun grootste doel: Azure
Hoe dan?
vergeet de Xboxen niet!
Ik zag liever een i5 met 16GB. Is die optie er ook?
Nee, i5 met 4GB of 8GB en i7 met 8GB of 16 GB
In hoeverre is deze hardware uitbreidbaar?

Dan is het eerder raar dat er geen i5 8GB is.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 13 juni 2017 19:51]

i5 8GB is er. Zie tabel onderaan het artikel.
Een Ultrabook is zelden tot nooit uitbreidbaar.
Hooguit een geheugen module of een andere schijf. En dan heb je nog geluk.
Dat had ik ook graag willen zien. Ik zou zeer graag een Surface Laptop met een i5 hebben voor on-the-go muziek ideeën produceren. Maar 8GB is voor een DAW zoals Cubase tegenwoordig aan de krappe kant, zeker als je met sample libraries werkt. En RAM is niet uit te breiden gezien dit op het moederbord zit gesoldeerd en er geen uitbreidingsslots zijn helaas....
Ik zag deze laptop wel zitten voor on-the-road fotobewerking etc.
Dit kan wel met 8GB, maar 16GB is net even wat prettiger werken.

Een i7 is daarentegen weer geen must, dus had ik aan een i5 genoeg gehad.
Ah, ik vroeg mij af waar een normaal denkend persoon nu 16GB voor nodig heeft.
Blijkbaar zijn er specifieke programma's die daadwerkelijk zo veel nodig hebben.

Voor normaal gebruik en wat aan programmeren (moet je het niet te lomp maken, maarja het is immers een lichte laptop) of zelfs games/rendering (sowieso al gelimiteerd qua GPU) zie ik het nut niet.
Tja, en wat gebeurt er bij een klassieke laptop als je chips eet? Juist, de toetsjes worden vuil waarbij je nog een tijdje ziet dat het vettig is, en de kruimels komen onder de toetsjes waardoor het moeilijker wordt om ze er weg te halen. Dus als dat een punt van kritiek is, stel ik mij vragen bij de reviewers. Als ze die simpele vergelijking nog niet kunnen maken... Verder is er bij elk soort materiaal wel een voordeel en een nadeel. Het oogt wel mooi, dus het mag er zijn.

Verder denk ik inderdaad ook niet dat de (Windows-)wereld al klaar is voor een store-only appaanbod. In verschillende situaties komt het nog voor dat je een applicatie nodig hebt die niet in de store staat. Bijvoorbeeld een hashtool die de school verplicht om te vermijden dat er bij het insturen van examens over LAN fouten kunnen optreden. In mijn geval zou dit dus niet lukken omdat we een tool van school moesten gebruiken. En zo zijn er wel meer situaties te bedenken. Daarom ben ik ook blij dat het tot het einde van het jaar gratis te upgraden is.

Verder ga ik me onthouden van indrukken en meningen en wacht ik mooi af tot ik zelf het apparaat in mijn handen heb gehad :)
nou ja, ze hopen dat scholen nu ook eindelijk meer investeren in hun ecosysteem.
En daarmee doel je op? En dan bedoel ik waar je optimaal doelt naar mijn comment, want ik volg niet :)
ik bedoelde dat ze hiermee scholen pushen om die software die ze nodig hebben ook via de windows store te regelen. Voor scholen is namelijk zo een walled garden erg handig omdat ze dan zelf minder tot niet aan IT veiligheid op die computers hoeven te regelen.
Goede reviews dus. Had stiekem ook niet anders verwacht van de Surface Laptop. Even een paar maandjes sparen en dan aanschaffen :) :*)
Totaal onduidelijk wat Microsoft met deze Surface laptop wil bereiken. Gaat het ze om Windows 10 S pushen, een Windows met teveel beperkingen. Of schoppen ze nu tegen de schenen aan van de andere leveranciers die ook laptops met Windows maken.

Vernieuwend kan ik deze laptop totaal niet noemen. Wel ontzettend duur.
Een Chromeobook killer of een MacBook killer zie ik dit ook niet worden. Niet met zo'n bewust beperkt OS.

Natuurlijk kun je opwaarderen naar Windows Pro. Alleen is dat maar een aantal maanden gratis als lokkertje, dan kost dat ook nog eens extra geld.

Dan koop je beter gelijk een volwaardige Windows 10 Pro laptop.
Als ik WIndows Central mag geloven is deze laptop er om de klanten een premium gevoel te geven bij een laptop. Daarmee willen ze Mac gebruikers overhalen, die meestal wat meer willen betalen voor die premium look and feel.
De meeste Mac gebruikers die ik ken gaan vooral voor het OS.
Die stappen niet snel over voor alleen een aluminium laptop met een mooi scherm. Plus een OS met Windows 10 S wat veel meer beperkingen kent dan een volledige Windows 10 Pro.

Het blijft een raadsel waarom Microsoft denkt dat hier mensen voor willen gaan. En ook nog eens extra gaan betalen voor een Pro licentie.
Er zijn ook veel mensen die Mac hardware willen of hebben maar daar dan Win10 op draaien omdat OSX niet iets is wat ze fijn vinden.
Wat is veel? Het is een minderheid (ik ken persoonlijk minstens 15 mensen met Mac hardware, maar niemand die Windows draait).
Die mensen zijn heeel erg zeldzaam. OS X is zoveel veiliger en geen virus zooi.

Voor die paar Win applicaties heb je BootCamp of een VM.
Het uiterlijk speelt ook mee. Ik ken helaas complete volksstammen die op een Mac zijn gaan werken vanwege de looks, en toch wel graag over zouden willen stappen richting Windows.

Aan de andere kant ken ik ook weer veel developers die zonder een MBP volledig onthand zouden zijn omdat voor mobiel toch wel het platform is.
Hun doel is heel duidelijk voor mij, ze willen een ecosysteem opzetten voor tablet/laptops net zoals Apple en Android proberen.

Op windows 10 draait veel software maar de interface is niet geoptimaliseerd voor pennetjes en touchscreens. Ook updates moet je manueel doorvoeren. Met windows universal willen ze een nieuw tijdperk aanboren en Microsoft maakt nu hardware om de markt in een nieuwe richting te sturen.

Apple heeft wel een goed ecosysteem voor tablet apps terwijl android het nog vaak moet stellen met scaled tablet apps van smartphones. Maar een Ipad pro is geen laptopvervanger en dat is de hardware van Microsoft net wel (in geval je de gewone versie van Windows 10 gebruikt)

Ergens voel je aan dat Microsoft nog een serieus marktaandeel kan terugwinnen wat mobile dev betreft. Maar de geschiedenis leert ons dat je altijd met twee woorden moet spreken want hun gefaalde pogingen stapelen zich op. (Windows ce, nokia avontuur met windows mobile, windows RT...) maar deze keer geloof ik in hun nieuwe CEO.

Tegelijk heb ik een vermoeden dat Android het lastig zal krijgen omdat Apple en Microsoft sterker staan wat hardware en pc-software betreft. Of ze moesten mee in het Universal verhaal stappen zodat Apps cross platform ontwikkeld kunnen worden. Iets wat nu al gebeurd met react native. (w10, Ios, android). Time will tell.
Ze richten zich met dit product naar het onderwijs en ziekenhuizen enz... Daarvoor hebben ze windows 10 S erop gezet zodat ze de veiligheid van het systeem tenminste een beetje kunnen garanderen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*