×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt Surface-laptop in juni uit voor 1149 euro - update

Door , 343 reacties

Microsoft heeft een nieuwe Surface-laptop aangekondigd. Met het apparaat met 13,5"-scherm richt het bedrijf zich op studenten. Het apparaat heeft een touchscreen met ondersteuning voor een stylus. De startprijs voor een model met Core i5 is 1149 euro.

De Surface Laptop, zoals het apparaat heet, heeft een 13,5"-scherm met 3:2-beeldverhouding. Microsoft spreekt van 3,4 miljoen pixels, de resolutie is 2256x1504 pixels. Het gaat om een touchscreen, maar dat is niet los te koppelen zoals bij de Surface Book. Ook is het scherm niet om te klappen, zoals bij veel convertibles. Het apparaat is 14,5mm dik en heeft een gewicht van 1,25 kilo.


De goedkoopste configuratie bevat een Intel Core i5-7200U, 4GB ram en ssd van 128GB, maar er komen ook varianten met een Core i7-7660U, 8GB ram en ssd-opslag tot 512GB. Microsoft claimt dat de accuduur kan oplopen tot 14,5 uur bij het afspelen van video.

Microsoft voorziet de Surface-laptop van een usb-aansluiting en een Surface Connect-poort. Er is geen usb-c-aansluiting aanwezig. De Surface-aansluiting wordt gebruikt om de laptop op te laden en kan gebruikt worden om accessoires van de Surface Book en Surface Pro 4 aan te sluiten.

Rondom het toetsenbord heeft Microsoft stof gebruikt, net als bij het toetsenbord van de Surface Pro. Volgens Microsoft is het model ontworpen voor Windows 10 S, de Windows-versie voor educatieve instellingen, maar kunnen gebruikers het OS upgraden naar Windows 10 Pro. Details van de laptop verschenen dinsdagochtend al online.

De laptop komt vanaf 15 juni voor een vanafprijs van 999 dollar beschikbaar in vier kleuren: zilver, blauw, goud en rood. In de Benelux is de startprijs 1149 euro en is voorlopig alleen de zilverkleurige variant te bestellen. Versies met Core i7-processor komen in augustus.

Update 18.37: Informatie over configuraties en europrijzen toegevoegd.

Prijs €1149 €1449 €1799 €2499
Cpu Intel Core i5 Intel Core i5 Intel Core i7 Intel Core i7
Ram 4GB 8GB 8GB 16GB
Ssd 128GB 256GB 256GB 512GB

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-05-2017 • 17:09

343 Linkedin Google+

Reacties (343)

-13430327+1176+214+31Ongemodereerd108
Wijzig sortering
"Exactere" specs staan op de Microsoft US Site:

https://www.microsoft.com...e/devices/compare-devices

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 2 mei 2017 19:16]

Hier zijn de specs overzichtelijk.
https://www.microsoftstor...5102691100?VID=5105347700

Er staat nog meer op die pagina.

Hoe de accuduur getest is:
Up to 14.5 hours of video playback. Testing conducted by Microsoft in April 2017 using Intel® Core i5, 256GB, 8 GB RAM devices. Testing consisted of full battery discharge during video playback. All settings were default except: Wi-Fi was associated with a network. Battery life varies significantly with settings, usage and other factors.

De i5 is de i5-7200U.

Ik vind hem te duur voor "studenten" zoals MS zegt. De basis valt nog mee, maar dan de upgrades stijgen weel zeer fel in prijs. 1350 extra voor topmodel. Dit is dezelfde "truc" die Apple toepast, upgrades extra aanrekenen. Ik zal het tegendeel bewezen krijgen, want men zal het toch kopen. En nee, ik heb niets tegen MS. Heb zelf een Surface 3, die ik wel tegen 550 euro heb kunnen kopen nieuw (128GB model), waar ik zeer tevreden over ben.

Ook poorten vallen tegen, 1 USB 3.0 type A.
Ben benieuwd hoe het opladen werkt ? Via de SurfaceConnect aan de rechterzijde ?

Daarvoor kan je ook een dock kopen, maar bij je weer 230 euro meer kwijt.

Als hij nu een Thunderbolt 3 poort had was hij ideaal. Waarom maken fabrikanten iet niet perfect af, altijd ontbreekt er niet dat extra. Als TB3 erbij zat was de prijsverhouding beter geweest.

EDIT: Juist de volledige presentatie doorgekeken. Is een fantastisch product. Om terug te komen op de prijs, nu ik alles in detail heb gezien en de techniek die hierin zit (alcantara, ingebouwde speaker, speciaal vapor chamber koeling, ...) is de prijs gerechtvaardig, alleen 700 euro voor 8GB extra geheugen en 256GB storage is toch echt overdreven. Samsung 960 pro 512GB SSD kost 320 euro en DDR3 sodimm 8GB mag zeker niet niet veel meer dan 80 euro kosten, dus 400 euro.

Windows Central vroeg waarom MS niet USB-C erop gezet heeft. MS zegt we zitten in transformatie periode en plaats voor beide was er niet. Er zal ook wel de reden zijn van de Surface Connector zodat je alle accessoires die op de Surface Book en Surface Pro 4 via die connector werken hier ook werken. SSD en geheugen zitten geďntegreerd in het moederbord.

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 2 mei 2017 22:59]

Wat je ziet met veel studenten is dat ze in een studentenwoning zitten en dat hun laptop zowel de enige vorm van digitaal vermaak is alsmede het product waarmee zij al hun schoolwerk doen. 1000+ is dan voor veel studenten wel goed te praten.
'Exacte specs'
Er wordt niet eens een CPU genoemd, dit kun je toch geen specificaties anno 2017 noemen. Verschil tussen een i5 of i7 is niet beschrijven zonder dat er type CPU's naar voren komen.
Punt 2 helemaal onderaan op de pagina die ik link.
Colors available on i5-7200U 8GB/256GB model only; available colors may vary by store.

Meer zelfs voor de i7 staat er bij de specs: Intel Iris Plus Graphics 640 (i7)
Dat is dan minstens een i7-7560U CPU.
https://ark.intel.com/pro...r-4M-Cache-up-to-3_80-GHz

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 2 mei 2017 23:15]

Ik weet niet waar ze het vandaan hebben, maar volgens Anand is het een i7-7660U (en zoals abusimbal zegt i5-7200U).
Deze surface laptop heeft voor mij weinig meerwaarde tegenover een surface pro 4.

Je kan op dit moment een surface pro 4 met I5, 4GB RAM en een 128GB ssd krijgen voor minder dan 1000 euro. Voor dat geld heb je een lichtere "laptop" en een stylus.
De prestaties zullen nagenoeg gelijk zijn en het enige voordeel van de surface laptop zou de accuduur kunnen zijn en wat meer versatiliteit qua aansluitingen.
Alleen heb je geen reet aan 4GB RAM anno 2017 tenzij je alleen een beetje zit te internetten. Het nut wordt alleen maar minder na verloop van tijd. Alles boven de 500 euro moet echt wel 8GB RAM bieden.
4Gig is nog steed prima voor de student zolang hij geen technische (bouw-)tekeningen hoeft te maken, Maar dan heb je liever toch meer rekenkracht en valt de Surfacelijn af.

Voor Office en web en nog wat 'standaard' studentenzaken is het zat.
4GB kan niet meer anno 2017. Als je Chrome opent met een tiental tabbladen en Word daarnaast draait is het RAM vol.
4GB ram is i.c.m. Windows 32 bit voldoende voor het gewone desktop werk. Samen met een SSD merk je nauwelijks dat er bij het wat zwaardere gebruik data naar de pagefile weggeschreven wordt, en dan eigenlijk vooral bij het openen van de suspended documenten of websites.

Je hebt dan ~2GB aan RAM ruimte over voor je data. Dat is ruim voldoende voor het gemiddelde scholieren en kantoor gebruik.
Ik ben niet gemiddeld, zelfs 16 gb RAM krijg ik wel vol.

Simulaties zijn zwaar! Stopcontacten te over gelukkig.
Niet elke gemiddelde student draait lokaal simulaties.
Ik vind 16GB persoonlijk ook een minimaal aantal ondertussen. Maar wat ik persoonlijk vind, staat los van de scholen en bedrijfsnetwerken. Daar is het gemiddelde user RAM gebruik 1 á 2 GB, Windows 10 32bit kan het (als het al zijn cache/prefetch aan de kant schopt) uit de voeten met 1.2 a 1.5 GB aan geheugen. Minder zelfs want het kan een stuk van zijn niet zo actieve geheugen nog wegschrijven naar de pagefile.

Daar komt bij dat MS hier doelbewust richt op Windows Store apps, het geheugen van deze apps kan (zonder performance loss! sterker nog, met huidige CPU's -onder lage/geen load- kan het in veel gevallen zelfs sneller zijn!) Windows namelijk comprimeren, hier valt tot zo'n 20-30% winst te behalen.

Als het er op aan komt, heb je in de meest gunstige gevallen, bijna 4GB RAM beschikbaar voor userspace van de 4GB ram die het apparaat heeft. Zelfs de wat zwaardere internetters met hun 50 tabs en 20 office documenten, kunnen daar prima mee uit de voeten. (inactieve tabs en documenten worden toch suspended).
Ligt dat dan niet meer aan Chrome...?
Ligt dat niet eerdere aan Chrome?
Ik heb vaak genoeg zoveel tabbladen open (Edge) en Word en 4GB is voldoende.
Blijft lekker rap.
Hoeveel geheugen denk je dat Chrome met 10 tabbladen inneemt? Heb je daar wel eens echt naar gekeken op je pc? Nee dus.
Lekker arrogant. Ik heb de tabbladen niet geteld maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het openen van Chrome en 1 of 2 apps Windows 10 qua RAM op zijn knieën brengt.
Overdrijven is ook een vak. Ik heb regelmatig 60+ chrome tabs open, Visual Studio die aan het compilen is, SourceTree, Slack en Spotify met mijn 8GB en mijn RAM wordt dan voor 60% gebruikt.
Microsoft Edge gebruikt ook veel minder geheugen.

Als eens in de creators update getest? Enorm sneller en stabieler :)
Het zal ongetwijfeld, maar ik vind de interface van Edge een ramp om in te werken. Ik gebruik Firefox. Ik heb wel eens geprobeerd om alleen Edge te gebruiken, maar dat frustreerde me alleen maar.
Wel eens... 5min?
moet even wennen.

Je kan deze feedback sturen in het insider forum.

Hoe meer likes hoe sneller iets gaat veranderen ;)
Bijvoorbeeld een bookmarks toolbar mis ik. zit er tegenwoordig blijkbaar wel in.
De adresbalk verdwijnt steeds. Terwijl ik voor veel zaken een url moet pasten. Moet ik eerst ergens gaan zitten drukken voor er even later een adresbalk verschijnt. Veel te omslachtig allemaal.

Daarnaast allemaal veel te grote knoppen en teletubbie settings-schermen waar je bijna niets kan instellen, hoewel firefox dat tegenwoordig ook heeft. Ik heb liever de normale settings window.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 3 mei 2017 20:23]

4GB kan niet meer anno 2017. Als je Chrome opent met een tiental tabbladen en Word daarnaast draait is het RAM vol.
Chrome werkt niet op Windows 10 S (zit niet in de app store) dus dat is geen probleem.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 3 mei 2017 15:49]

Ik heb anders weinig klachten met een Surface Pro 4 met 4GB. Had hier voor een X220 met 16GB en deed normaliter niks met al dat geheugen. Ik zit nu altijd op rond de 90% geheugengebruik en de NVMe SSD is snel zat voor een beetje licht swappen. Niet dat ik een fan ben van het ingesoldeerde geheugen, had liever zelf een paar goedkope balkjes bij geprikt.
Wat een onzin. Ik heb hier W10 64b i.c.m. 4GB en zet net in Chrome 50 tabbladen open + Word, Exel, Outlook en Powerpoint en gebruik nu 2,5GB van 4GB
En daarvoor is 1150 euro weer een beetje veel. Zeker als de extra's (touchscreen, pen) niet zo handig zijn in puur laptop vormgeving.
Als student wil je juist een laptop die niet alleen beetje power heeft maar ook lang op de accu mee gaat. Zeker met hoorcolleges is het fijn om niet steeds te vechten om de stopcontacten.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 mei 2017 21:11]

4Gig is nog steed prima voor de student
Nu nog wel. Maar een laptop van 1150 euro (!) zou ook over een paar jaar nog een goed mee moeten kunnen komen lijkt mij.

Enkele jaren geleden zou je hetzelfde hebben gezegd over 2GB, maar dat is zo langzamerhand echt krap aan.
Het gaat niet voor niets om een Windows 10 'S' uitvoering.
Studenten hebben meer dan genoeg aan 4 gb, tenzij ze 20+ tabs open hebben staan.

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 2 mei 2017 18:42]

Studenten die niks te besteden hebben kopen geen laptop ŕ ¤1150,-
Kunnen ze dit wel besteden dan zijn er genoeg betere alternatieven beschikbaar, dus vind de doelgroep wat vreemd gekozen…
Veel mensen willen gewoon een mooie dunne laptop van goede materialen en een tuistekend scherm. Dat ze er vervolgens alleen Netflix opkijken maakt ze niet uit.

Ik begrijp dat veel mensen op Tweakers meer kijken naar de cost per performance, maar ze vergeten snel dat er ook andere doelgroepen zijn.

De ultrabook categorie heeft zich lang breed bewezen, en ik vind 1150 naar de dure kant maar te rechtvaardigen met de huidige dollar euro koers.
Mja als je dun,licht, goede materialen en mooi met degelijke batterij leven wilt hebben koop je prima de HP Spectre 13 inch van 2016. I5/I7, mooie design (subjectief maargoed, wel super dun) en komt standaard met 8GB ram . De i5/8GB versie is er voor 999 euro.

De surface laptop is echt veels te duur.
Het is de "macbook" van MS. De Macbook was ook kwa CPU gewoon 3x niks en wel de hoofd prijs vragen, een air was beter kwa specs.
edit- sorry verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Deckkie op 3 mei 2017 00:16]

Zeker waar, echter is de doelgroep van dit apparaat studenten, lekker licht in de tas en dus eindelijk van een speciale laptoptas/rugzak af. Dit was de surface pro 4 ook deels. De surface pro 4 is namelijk licht en makkelijk in gebruik en degelijk. Iets waar mensen destijds een Macbook Air kochten en/of nu een Macbook voor kopen. Mocht je dan liever native Windows draaien vallen die twee af en blijven deze twee over die voor een doorsnee MBO/HBO studie genoeg kracht bieden voor de gebruikelijke standaard dingen zoals Office.

Het enige probleem is dan dat dit apparaat een stuk duurder is dan de pro 4 die eigenlijk hetzelfde bied tegen een lagere prijs...
Als je voor licht en degelijk gaat, blijven er nog een stuk andere laptops over die meer hardware bieden voor dit geld. Voor iets minder dan ¤1000 kocht ik vorig jaar een Asus UX303UB met Core i7, 250GB SSD, 8GB RAM, FHD scherm en een GT940M (pricewatch: Asus ZenBook UX303UB-R4021T-BE, Belgisch model). Die is wel wat dikker, groter en zwaarder, maar past nog steeds in mijn vriendin haar groot uitgevallen handtas en ik hoor haar niet klagen over het gewicht. Moet daar dan wel eerlijk bij vertellen dat de behuizing niet echt helemaal aluminium is (het is plastic met een laagje aluminium), dus dat de Surface laptop dan wat duurder is, zeker met dat hoger resolutie scherm, kan ik inkomen, maar niet dat het verschil ¤800 is voor een gelijkaardig uitgeruste.

Als MS premium laptops maakt, had de basisversie dan toch 8GB RAM en een 250GB SSD mogen hebben. En Windows 10 S is echt niet bedoeld voor premium laptops, MS kondigt zelf al aan dat Windows 10 S laptops vanaf $189 te krijgen zijn en dat de minimumvereiste een Atom gebaseerde Celeron is. Dan weet je dat vooral netbook-achtige toestellen hiermee zullen komen. Hier probeert MS gewoon een Surface aankondiging met een Windows 10 aankondiging te combineren, ook al houdt het geen steek.
Zeker waar, echter wilde ik echt het lichtst mogelijke zonder teveel concessies voor mijzelf te doen. Vooral het scherm moest scherp en accuraat zijn gezien telefoonschermen op en top zijn en die van een hedendaagse laptop gemiddeld of net niet.

Over je prijs nog, de pro4 heeft ook een hogere resolutie dan de surface laptop. Dus ik blijf erbij dat dit apparaat gewoon een matige aankoop is. Elk opzicht waar die goed in is is de Pro 4 ook op een mindere maar altijd nog goede accuduur.
Dat is niet waar hoor. 4GB is prima voor aardig wat multitasken als het gekoppeld is aan een snelle SSD.
Natuurlijk wel. Voor Office en een moderne browser gaat dat makkelijk.
Voor 500 euro heb je amper een goede laptop

Tweakers.net pricewatch selectie van laptops met 8GB RAM.
categorie: Laptops

Edit: taalgebruik aangepast.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 3 mei 2017 00:32]

Okee, begint zo'n beetje leuk te worden vanaf de Asus Full HD Vivobook Core i5-7200U met 8GB en 256GB SSD voor slechts ¤ 499,- ( pricewatch: Asus VivoBook R541UA-DM987T ). Oftewel: 3x zo goedkoop en ook nog wat groter beeld en een num pad. En als dat te groot is, 14" en 13" zijn er vanaf ¤ 599,- en ¤ 649,- met 8GB en 256GB SSD. Best wel goedkoop inmiddels. Dus goede laptops genoeg voor dat geld (of nagenoeg dat geld): categorie: Laptops
Ik snap die opmerkingen niet. Deze Surface laptop kost welgeteld 50 euro meer dan de Dell XPS13 met 256GB, 8GB RAM en i5. Je krijgt er een scherper scherm bovenop, maar moet wat connectiviteit inleveren. Ik vind deze laptop dan zeker geen slechte deal.
Vreemd genoeg staat die op de site van Dell.be aan 1299.
Dan heb je geen touchscreen. Mét touchscreen kost de XPS13 1549 euro. Dan is deze Surface laptop best interessant te noemen.
Zeg je ''t is duur en ik heb dat touchscreen niet nodig', dan ben je gewoon niet hun markt. Maar dit is een mooi product voor een redelijke prijs. Ja voor 600 euro heb je een i5 met 4GB, maar daar stopt de vergelijking. Materiaal, afwerking, ... kunnen er totaal niet aan tippen. Dit is een product met liefde gemaakt. Ik vind hem best indrukwekkend. Hoeveel laptops heb je al gezien met de geluidsboxjes ingewerkt onder het toetsenbord?
Die versatiliteit qua aansluitingen.valt dus vies tegen, want er zitten op deze laptop exact dezelfde aansluitingen als op een Surface Pro.

Naast de accu is het enige voordeel hier een iets groter scherm en fijner typen (op schoot).
Ik dacht dat de surface laptop een volledige sd kaart sleuf had, maar mocht ik dat fout hebben dan heb je inderdaad vrij weinig aan dit product tegenover de pro 4 8)7
Die van mij heeft een microsd aansluiting
Heeft u het over de pro 4 of de laptop? De pro 4 heeft namelijk inderdaad een micro sd sleuf. (Heb er zelf eentje :D)
Dat is een Surface Connector aansluiting.
Ja las het inderdaad al, hopeloos apparaat tegenover de eigen Pro 4 |:(
Het gebrek aan aditionele versatiliteit aan aansluitingen tov surface pro is ook voor mij een reden om deze laptop links te laten liggen.
fijner typen (op schoot).
Hier ben ik totaal niet mee eens. Ik heb voor mijn werk een SP4 gekozen (i7/16GB RAM) juist omdat ik vaak nog even op de bank werk.. Op mijn werk heb ik de dockingstation liggen om op normale schermgrote te kunnen werken.

Met een laptop wordt je eerder bepaalde houding in geduwd om te kunnen werken, maar bij de SP4 kan je je houding aanpassen door de kickstand. Zo is het dus mogelijk om onderuitgezakt nog steeds prima de SP te bedienen.

Om weer ontopic te komen. Microsoft heeft zich zeker overtroffen met deze Surface laptop. Ziet er zeker zeer strak uit.
Een Surface Pro 4 op je schoot wilt niet echt lukken, ik zie het dan ook niet als een laptop. Dus ik zie zelf wel degelijk een reden om voor de Surface Laptop te gaan! Maar blijf toch liever bij mij HP Spectre x360 ;)

[Reactie gewijzigd door NSG op 2 mei 2017 18:32]

Het is inderdaad niet super ideaal maar een heel stuk beter dan ik persoonlijk verwacht had. Enige echte minpunt wat ik zwaarder vind tellen dan wat dan ook is het gebrek aan een Ethernet aansluiting
Je kan dit oplossen door een usb-hub die naast wat usb 3.0 aansluitingen ook een rj45 aansluiting heeft. Ik gebruik mijn LAN-interface amper, maar als ik hem nodig heb sluit ik dat op een mijn usb-port aan. Is stuk lichter dan altijd maar de dockingstation bij je hebben :)
Inderdaad erg handig, bedankt!
Mijn surface pro met typecover op schoot vind ik een stuk makkelijker te gebruiken dan mijn laptop (die ik overigens nooit meer gebruik)
Heb je het eigenlijk wel eens geprobeerd? Want het ligt (mijns inziens) beter op je schoot dan een traditionele laptop.
moet je nog wel een typecover voor 130 bijkopen.
Nee de I5 is er al voor 875, zie hier https://tweakers.net/pric...i5-4gb-128gb)-zilver.html

Toetsenbord er dan bij en je zit net niet op 1000 Piek
Moet je daar nog het toetsenbord bijtellen?
Nee de I5 is er al voor 875, zie hier https://tweakers.net/pric...i5-4gb-128gb)-zilver.html

Toetsenbord er dan bij en je zit net niet op 1000 euro ;)
De Pro 4 kost nu inderdaad 899, maar heeft een M3, geen i5 processor. Je moet dan ook de type cover kopen van 120-150 euro, zit je ook +1000 euro.
Nee de I5 is er al voor 875, zie hier https://tweakers.net/pric...i5-4gb-128gb)-zilver.html

Toetsenbord er dan bij en je zit net niet op 1000 euro
Nice, had enkel op MS site zelf tekeken.
Microsoft meldt het volgende over het gebruiksscenario voor de batterij test:

Up to 14 hours of video playback. Testing conducted by Microsoft in April 2017 using Intel® Core™ i5, 256GB, 8 GB RAM devices. Testing consisted of full battery discharge during video playback. All settings were default except: Wi-Fi was associated with a network. Battery life varies significantly with settings, usage and other factors.

Hier te vinden, helemaal onderaan.

Een video afspelen en verbonden zijn met een WiFi netwerk is natuurlijk niet gemiddeld gebruik. Dat ding gaat 7 halen bij normaal gebruik, gok ik.
Een een bekleden toetsenbord? Wel gedurfd. Ik zou dat zelf nooit doen op een laptop. Al die oliën van je huid zullen het wel vlekken wanneer coating weg is.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 2 mei 2017 18:12]

Dit materiaal is wat ze ook in autos gebruiken (als het hetzelfde is als de type cover). Het is niet te vergelijken met kleding stof en dergelijke.
Het is geen coating, het is het materiaal zelf (alcantara) wat als eigenschap heeft dat het bestand is tegen vuil en vlekken.

Verdiep je er maar eens in, alcantara wordt door sommige automerken als nog luxer dan leder gezien. Aston Martin en Lexus hebben dit onder andere, waarbij het Aston Martin de duurste en meest luxe bekleding is, een stap boven hun meest luxe leder. Dat gaat mij te ver, want alcantara is goedkoper, maar ik ben ook groot fan. Leder slijt na verloop van tijd, je ziet de zitplekken, de huid kreukelt, het rekt uit, dient na een paar jaar behandeld te worden en is erg duur. Alcantara heeft geen enkele van deze nadelige eigenschappen en is daarom ook mijn keuze geweest toen ik mijn huidige Lexus kocht.
Geen last van op mijn Surface Pro 3.
Na 2 jaar intensief gebruik op een rode type cover voor mijn SP 3 nog geen enkele last van. Echt dagelijks uren gebruik.
Enig idee of het naar Benelux komt (België)?
Ik ben de livestream aan het bekijken, maar er is nog niet veel gezegd over de beschikbaarheid en of prijs.
waar kan je de livestream zien ?
Live stream is net gedaan. Je kon het op de website van Microsoft kijken.
http://event.microsoft.com/MayEvent/
Als ik mij niet vergis, is er volgende week nog een event, waar ze waarschijnlijk de nieuwe Surface (book) gaan tonen, en heel misschien een nieuwe Windows Phone.
Maar goed, dat is niet bevestigd.

[Reactie gewijzigd door c.titan op 2 mei 2017 17:43]

Volgende week nog een event....bron?
OOhw...maar dat is een Developer event, daar kondigen ze (normaalg gesproken) nooit hardware aan.
Was het de voorbije jaren enkele keren niet zo dat ze tijdens een Developer event nieuwe Surface apparaten hebben aangekondigd? Ik kan het natuurlijk fout hebben.
Ehh.....volgens mij heb je gelijk, de eerste generatie devices, want toen kreeg iedereen bij Build een Surface kado volgens mij....de laatste generatie is in het najaar aangekondigd en de Pro 3 volgens mij ook...

Zou het overigens niet erg vinden als ze nu volgende week nog even een Pro 5 en Book 2 gaan aankondigen overigens...

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 2 mei 2017 17:47]

De livestream is intussen afgelopen, maar zal straks hier terug te kijken zijn.
Ja, zat net ook te kijken. En ze gaven er een weg aan iemand in de zaal die er met een Apple zat ;) Tenminste, zo leek het, het weggeven dan.

Maar een mooi apparaatje, al denk ik niet dat er een hier in huis komt :)
Hij zei erbij 'tot het einde van het evenement'. Dan mag ze hem terug af geven :'(
Dan was mij dat niet opgevallen (was ook niet 100% bezig met de presentatie) :)
Zag ik ook, haar reactie was wel geniaal. :)
Ik zoek zelf al een tijdje een laptop voor mijn studie IT, heb er momenteel geen, dus dit kan één van de kandidaten zijn als het snel genoeg naar België komt.
Upgrade naar Windows 10 Pro kost $50, gratis voor onderwijsinstellingen.
Ook gratis voor iedereen tot 31 december 2017.
Dit is een aanbod exclusief aan de Surface apparaten neem ik aan? Zo ja, uiteraard jammer maar wel begrip voor.
Weten we niet. Kan ook voor andere OEM apparaten gelden.
microsoft was best aardig bezig , maar dit is weer een ding waarvan ik denk dat het weer negatief gaat werken,,,
waarom windows 10s erop 8)7
met deze specs en voor deze prijs wil je niet nog is 50 euro betalen voor een update ,, daarbij door windows s erop te zetten geeft ms aan dat dit vooral geschikt is voor studenten, maar heel eerlijk welke student kan dit geld bij elkaar leggen voor een laptop.. dat zijn er maar weinig lijkt me..
ik ben echt pro microsoft maar vind dit weer een beetje kansloos eigenlijk,
Ik had hetzelfde gedacht eerst. Tot 31/12 is upgrade naar 10 Pro gratis. Dit is inderdaad gericht naar studenten, was de opzet van de keynote ""Education". MS ziet dit als tegenhanger van de Google Chromebook. Hun Surface laptop is het beste Windows 10 s product op dit moment, concurenten hebben ook modellen vandaag aangekodigd vanaf 249 euro. Welke student koopt dit ? Dezelfde als die een Macbook kopen.MS laat zelfs vergelijkingen met de Macbook zien, zelfs Mackbook Pro in de keynote. Er zijn ook Studenten die met een iPhone of Samsung van 700 euro rondlopen.

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 3 mei 2017 08:18]

Gebruik voornamelijk ChromeOS op het werk en Ubuntu thuis, maar het design ziet er strak uit. Zeer nette notebook.

13,5" is een prettig schermformaat voor mobiel spul. Heb zelf een Dell XPS 13 met Ubuntu, dankzij het formaat erg prettig om mee te nemen.
Gebruik hier een Sony Vaio Pro 13,3", prima lichtgewicht alleskunner en bevalt nog steeds goed maar dit apparaat van Microsoft vind ik ook wel geinig. Ben wel nieuwsgierig hoe die aspect ratio in combinatie met die hoge resolutie in de praktijk zou bevallen.

[Reactie gewijzigd door Compunologist op 2 mei 2017 18:52]

Ik gebruik een Surface Pro 3, Lenovo Yoga 3 Pro (staat in de verkoop) en MacBook Pro retina 15-inch. Nu zijn de prijsklasses niet vergelijkbaar, de SP3 was iets over de ¤ 1.000 (i5/4GB/128), de Yoga 3 Pro ¤ 1.500 (m3/8GB/512GB) en de MBPr ¤ 2.100 (i7HQ/8GB/256GB), maar de ervaring is gigantisch verschillend.

Bij de SP3 zit de performance goed snor, het is een fijn werkend apparaat en ondanks het vrij kleine 12,3 inch scherm is het fijn werken. Echter heeft die als nadeel dat de resolutie, die vergelijkbaar is met de Surface Laptop neerkomt op 150% scaling in Windows 10. En laat Windows (10) nu net de slechtste keuze zijn als het aankomt op scaling buiten 100/200%. Zelfs met de Creator's Update zijn veel traditionele apps wazig, ondanks dat deze bijgewerkt zijn en niet al jaren oud, de Windows eigen Explorer vensters zijn hier een te goed voorbeeld van.

De Lenovo doet het wat dat betreft met 3200x1800 scherm vele malen beter, dat komt neer op 200% scaling, waarbij je dus 1600x900 werkruimte hebt in high-dpi. Dat werkt fantastisch.

Echter, de MacBook werkt by far het beste en dat komt door 2 dingen. Ten eerste heeft deze i.t.t. de Lenovo een volwaardig RGB-scherm en niet een of ander Pentile/RGBG lay-out, wat weer niet de volledige resolutie geeft. Helaas hebben 70-80% van de 3K en 4K schermen bij Windows laptops last van, Microsoft Surface producten hebben wel volwaardige RGB panelen. Ten tweede werkt de scaling in macOS gewoon superieur, standaard is het 200% op een retina scherm, hier is de resolutie ook altijd op aangepast. Dit betekent op de 15 inch wel dat je een effectieve resolutie van 1440x900 hebt, wat niet veel lijkt, maar gek genoeg heb ik daar vaak genoeg aan, i.t.t. de vergelijkbare resolutie op de Surface Pro 3 bij 150% scaling (200% is ondoenlijk groot en weinig werkruimte en 100% is niet meer te lezen). Desondanks kan ik ook 1680x1050 of 1920x1200 scaling kiezen, waarbij alles gewoon in hoge resolutie gerenderd wordt, maar nog steeds prachtige gerenderd wordt. Die gebruik ik dan ook af en toe als ik echt veel ruimte wil.

Kortom: terugkomend op je vraag: ik zou nooit iets anders dan 200% scaling en een RGB-paneel eisen bij mijn volgende Windows laptop. Daarom ben ik ook uiteindelijk over zowel de Surface Pro 3 als Yoga 3 Pro niet tevreden. Beide hebben hun eigen beperkingen en zoals iemand anders al zei is het scherm verreweg het belangrijkste: hier kijk je immers de hele dag naar.
Je overdrijft. 150% en ander maten gaan super tegenwoordig. Ook de 25% tussenmaten gaan goed. Als het beginpunt maar hoog genoeg is.
En ik heb heel veel vergelijkingsmateriaal. Meer dan 3 tenminste ;)
Ook met externe schermen. Inclusief 4 en 5K.
Met W10CU is 150% is simpelweg fantastisch. Werd gisteren nog eens met een LG 4K scherm bevestigd. Prachtig en haarscherp. Met uitzondering wellicht van een paar applicaties/rare zaken (inclusief de LG tools) maar dat zijn er niet veel meer. En die kan je instellen dat die door het OS geschaald worden. Eigenlijk zoals MacOS standaard schaling door het OS geforceerd doet. De laatste MacOS versie heeft nota bene minder opties in schaling gekregen, waar W10CU er meer heeft gekregen. Lekker belangrijk verder, het gaat hier over Windows 10.

Daarbij is 3:2 13.5" een hele mooie laptop maat.
Met een niet te vergeten mooi gelamineerd touch scherm :9~

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 3 mei 2017 01:25]

Ik overdrijf niet. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen zin heb om nu even alle applicaties op te gaan zoeken die met W10CU nog steeds issues hebben, maar het feit dat er nog steeds veel Microsoft eigen applicaties, maar vaak ook dialoogvensters of eigenschapvensters, zijn die dit niet goed schalen, geeft mij aan dat het nog steeds niet volwassen is.

Ook zijn er nog meer applicaties die niet goed overweg kunnen met meerdere schermen die verschillende scaling hebben. Zo werk ik ook regelmatig op een Dell U3415W met 3440x1440 resolutie, welke ik op 100% scaling draai. Zowel met de SP3 op 150% als de Yoga 3 Pro op 200% zijn er apps die gek doen wanneer je ze op die monitor gebruikt. Hetzelfde geldt wanneer ik een 4K monitor gebruik. Idealiter zou ik die op 200% zetten, wat met de Yoga 3 Pro perfect werkt, maar effectief 1920x1080 op 27 inch is niet te doen.

En het gaat mij verder ook niet om Apple vs. Microsoft, ik gebruik beide en ze hebben beide voor- en nadelen. Maar het gaat zeker niet om "meer opties", het gaat om hoe goed het geďmplementeerd is. En het is gewoon een feit dat de manier waarop Apple in macOS scaling toegepast heeft altijd vlekkeloos werkt, ook met externe schermen die een andere scaling gebruiken. Nadeel is wel dat het je GPU (en CPU?) kracht kost, wat ik op mijn 15-inch MBPr met slechts Intel Iris Pro als GPU merk wanneer ik een externe monitor gebruik en niet de standaard retina (200%) scaling gebruik. Op dat punt is Windows 10 weer veel beter, maar helaas met gevolg dat het een mixed bag is en zwaar frustrerend bij dagelijks gebruik zoals ik waarbij ik heel vaak andere monitoren gebruik.
Je zou dan iets moeten vinden dat in Windows alle applicaties door het OS geschaald worden. Wellicht til ik er minder zwaar aan dat ik soms een applicatie eenmalig in moet stellen dat die applicatie door het OS geschaald wordt. Het worden er ook steeds minder. Een heel groot verschil met zeg 2 jaar geleden.

Meer opties is juist fijn ( kijk maar naar recente reacties van de laatste MacOS versie dat er minder schalings opties zijn t.o.v. eerder MacOS versies) Laat juist een bepaalde schaling het beste resultaat geven (text grootte icm met scherm grootte) Die pas je 1 keer aan, maar als die schalingsoptie er niet is houdt het op. Met Windows 10 weet je dat die schalingsoptie er is.

Per saldo: Ik vind het beeld tegenwoordig zo mooi, dat contrast en BLB veel belangrijker geworden zijn.
Je overdrijft. 150% en ander maten gaan super tegenwoordig. Ook de 25% tussenmaten gaan goed. Als het beginpunt maar hoog genoeg is.
Ja ik baal er gewoon van dat de scaling tegenwoordig niet meer onder de 100% kan want met de lage resolutie op mijn Lenovo (1366×768) is alles nu veel te groot. (Windows 7, Windows XP had hier een andere oplossing voor)

Die 100% scaling is met mijn resolutie alleen prima op een schermpje van een flinke telefoon.
De Euro prijzen ook bekend, 1150 voor een 4gb 13 inch notebook? nee dankje, tevens upgradeprijzen waar Apple trots op zal zijn, 300 euro voor een 8gb ram en 256gb ssd upgrade.
Tot de Media Markt of een andere PC boer hem in de rekken krijgt.
De 8GB , i5 Surface pro 4 is 250 euro duurder in de Microsoft store , dan bij de goedkoopste aanbieder. Zie pricewatch. Ik verwacht met met deze Surface laptop niets anders.
Da's te hopen ja. Want geen mens gaat natuurlijk 300 euro meer betalen voor de nodige 4GB en 128GB extra, iets wat totaal 30 + 50 = 80 euro meer kost in een normale winkel.

Deze meerprijzen zijn net zo belachelijk als die van Apple.

Bij Dell is het wel allemaal wat beter in verhouding, daar klopt het wel ongeveer met de winkelprijzen van de upgrades, of het wordt zelfs in verhouding nog wat goedkoper.
Het zijn hopelijk adviesprijzen. Had de i5 met 8GB voor 1349 verwacht en niet voor 1449...
Jammer, hiermee zitten ze wel heel erg aan de bovenkant. Hoewel een XPS13 met het hoge reolutie scherm nog duurder is.
- Geen USB type C
- Windows S (dus alleen applicaties uit de windows store) ?
- 999 dollar

Klink een beetje als de Google Chromebook pixel; Een heel duur apparaat waar je wienig mee kunt.
dat gevoel kreeg ik inderdaad ook. De eerder Surface producten waren zeker wow, maar bij de Studio/2nd gen Surface Book base miste ik al wat "moderne" technieken zoals de GTX 10x0 of USB-C.

Deze laptop is ontzettend mooi en goed gemaakt. Een i5/i7 met hoge resolutie beeldscherm, zo dun en dan toc 14,5 accu is top. Maar een enkele USB 3.0, geen type C, een propitiatory charger valt tegen.

Ook vrees ik dat ze met een vanaf prijs van 1000 dollar een heel groot deel van de markt zullen missen, want scholieren/studenten hebben lang niet allemaal zo'n budget. En dan moet je er waarschijnlijk nog iets bij rekenen om Windows 10 Pro te gebruiken.

Jammer, ik had gehoopt op een Chromebook variant voor weinig :)

[Reactie gewijzigd door Daanmannetje op 2 mei 2017 17:24]

Windows 10 Pro upgrade is voor studenten gratis en voor de rest maar 49 euro.
Blijkbaar promo tot einde van het jaar volgens de Specs.

Prefer to run non-Store apps? Easily switch to Windows 10 Pro for free until Dec 31, 2017.
Introductory offer: Includes 1 year of Office 365 Personal5

https://www.microsoft.com...surface-laptop/tech-specs
In de stream hadden ze het over 49 USD volgens mij, dat zou dan de prijs na 31 dec zijn waarschijnlijk. Voor studenten is het volgens mij (altijd?) gratis...
Of slechts ¤ 6,44 via sites zoals psngames.org. Werkt goed.
tja...maar je kunt op je sloffen aanvoelen dat die prijs niet helemaal overeenkomt wat een normale Windows licentie kost....dan betaal ik liever 49 eu.
Ook vrees ik dat ze met een vanaf prijs van 1000 dollar een heel groot deel van de markt zullen missen, want scholieren/studenten hebben lang niet allemaal zo'n budget.
Als ik in de collegezaal zit, geneeskunde Rotterdam, zie ik vrijwel alleen maar macbook pro's en airs van 2015. Vrijwel allemaal tussen 900 en 1500 euro...
Het is al meer dan 15 jaar gebruikelijk dat studenten vrijwillig (in de praktijk verplicht) een laptop aanschaffen.
"Eerstejaars Bachelorstudenten die zich voor het studiejaar 2016-2017 voor het eerst met een hoofdinschrijving voor een opleiding op de TU/e inschrijven (met uitzondering van de lerarenopleidingen) kunnen deelnemen aan de TU/e Notebookregeling.

Schakel- en Masterstudenten komen in aanmerking voor de kortingsregeling. Hiervoor gelden andere voorwaarden.

Wat kost de notebook?
Het totale pakket kost ongeveer ¤1.600,- (notebook, garantie, verzekering, ondersteuning, accessoires, software etc.).
Hiervan betaal je als student slechts de helft, dus ongeveer ¤ 800."
Microsoft stelt zich niet tot doel om het hele marktgebied van scholieren tot studenten te pakken. Daar hebben ze partners voor. Deze Surface Laptop is meer een interpretatie van hoe de partners het zouden kunnen doen.
Ik denk dat het een fabeltje is dan studenten weinig te besteden hebben, het grootste gedeelte gooit ermee als snoepgroet.
Snoepgroeten terug!
Die chromebook varianten zijn ook aangekondigd hoor. Dit is meer de showcase variant en bedoeld voor college studenten.
Dan gooi je er toch Windows 10 Pro bovenop? Probleem opgelost.
Volgens Microsoft is het model ontworpen voor Windows 10 S, de Windows-versie voor educatieve instellingen, maar kunnen gebruikers het OS upgraden naar Windows 10 Pro.
Als je wilt kun je dus upgraden en ben je dus niet gelimiteerd aan apps uit de Windows Store.