Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft levert 15"-versie Surface Book 2 vanaf 6 april in de Benelux

Microsoft maakt bekend dat de 15"-uitvoering van de Surface Book 2 vanaf 6 april geleverd wordt in de Benelux. De 2-in-1 heeft een GTX 1060-gpu aan boord en prijzen beginnen bij 2799 euro. De 13,5"-versie kwam al in december uit.

Microsoft verkoopt drie uitvoeringen van de 15"-versie van de Surface Book 2. Die hebben allemaal de Core i7-8650U aan boord, een quadcore-processor met een tdp van 15 watt. Ook is de GTX 1060-videokaart, die in het toetsenbordgedeelte zit, in alle uitvoeringen aanwezig.

De beschikbare opslagruimte verschilt bij de modellen. De goedkoopste versie van 2799 euro heeft een 256GB-ssd, de versie van 3299 euro heeft een 512GB-exemplaar en het topmodel, dat 3799 euro kost, is voorzien van een 1TB-ssd.

De resolutie van de 15"-versie is 3240x2160 pixels, het scherm heeft een 3:2-verhouding en kan losgekoppeld worden van het toetsenbordgedeelte, waarna het als tablet gebruikt kan worden. Volgens Microsoft gaat de accu tot zeventien uur mee als het toetsenbord is aangesloten.

De Surface Book 2-modellen werden vorig jaar aangekondigd en in december bracht Microsoft het 13,5"-model al uit in de Benelux. In die versie zit een GTX 1050-videokaart en er zijn versies met een dualcore- of quadcore-cpu.

Microsoft Surface Book 2
Model Surface Book 2 15 inch Surface Book 2 13,5 inch
Scherm 15", 3240x2160 pixels, 260ppi 13,5", 3000x2000, 267ppi
Processor Core i7-8650U-quadcore Core i5-7300U-dualcore, Core i7-8650U-quadcore
Geheugen 16GB lpddr3 8GB, 16GB lpddr3
Opslag Ssd: 256GB, 512GB, 1TB Ssd: 256GB, 512GB, 1TB
Videokaart Intel HD Graphics 620, GeForce GTX 1060, 6GB Intel HD Graphics 620, GeForce GTX 1050, 2GB
Afmetingen 343x251x15mm 312x232x15/13mm
Gewicht 1,9 kilogram 1,5/1,6 kilogram
Prijs

2799 euro (Core i7, 16GB, 256GB, GTX 1060)

3299 euro (Core i7, 16GB, 512GB, GTX 1060)

3799 euro (Core i7, 16GB, 1TB, GTX 1060)

1749 euro (Core i5, 8GB, 256GB)

2249 euro (Core i7, 8GB, 256GB, GTX 1050)

2849 euro (Core i7, 16GB, 512GB, GTX 1050)

3449 euro (Core i7, 16GB, 1TB, GTX 1050)

Door

Nieuwsredacteur

115 Linkedin Google+

Reacties (115)

Wijzig sortering
Geen grap met de prijzen.

Wat is de User-Case van deze machines? Behalve mooie uitstraling te hebben.

Denk dat onze bank er niet veel zal bestellen. Wij gebruiken ze omdat de medewerkers dit een mooi product vinden meer niet. En het uiteraard rete snel is en gemakkelijk in onze infra verbonden kan worden''.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 januari 2018 14:51]

Hai! Ik heb eentje (sterker nog ik typ dit op de Surface Book 1). Ik gebruik hem voornamelijk als werk laptop. Ideaal om productief op te zijn in de laptopstand (voelt niet aan als een convertible). en als je een presentatie volgt van iemand, kan je zo het scherm er vanaf halen om in een confortabelere positie mee te scrollen met de slides.
Wat ik een ENORM voordeel vind, is dat deze laptop minimaal een hele werkdag (14 uur ofzo) mee gaat op 1 batterij (besparingsmodus/normaal).

Thuis aangekomen? Start twitch/Youtube/Netflix op, lekker kijken met de tablet in de hand op de bank, of in bed!

Verdere pluspunten vind ik:
- het design: mooie minimalistische uitstraling, en een zeer dunne base. De tablet zelf is ook heel dun
- Normale aplicaties zoals Photoshop en Illustrator werken op de PC, ook in tablet modus
- backlit toetsenbord verlichting
- De surface pen die je ook kan gebruiken om door je powerpoint slides te bewegen tijdens een presentatie
- De surface pen heeft een knop die je kan aanpassen: aanpassen welk programma hij opent als je er op klikt

Nadelen:
- het toetsenbord heeft knoppen die weinig "travel" hebben. Ik kan er snel op typen, maar niet denken dat het een volwaardig mechanisch toetsenbord is. Het voelt wel stevig aan
- vlekken op je scherm, tja het blijft een touchscreen
- Voor de rest nog geen andere nadelen ontdekt. Ik gebruikt de surface nu 2 weken.
Ik heb een SurfaceBook 2 Pro. Ook een mooi en praktisch ding, maar destijd al stevig geprijsd.

Maar .... Wat theduke1989 zegt: ¤2800(!!!!!!) als instapprijs. Wtf! Leuk dat ie zo praktisch is en mooi zal zijn, maar welke consument gaat daar een maandsalaris aan uitgeven? En als je naar specs gaat kijken zullen er vast goedkopere opties zijn, voor het gemiddelde bedrijf dus ook niet interessant.
kom maar op met de minnetjes maar voor de helft van het geld heb je een iPhone X dan is 2800 euro voor een volwaardig apparaat toch heel normaal? Sowieso is de Surface lijn nooit neergezet om het grote publiek te bereiken maar om fabrikanten de "goede" kant op de lokken. Daarom dat letterlijk alles in de surface lijn beetje aan de dure kant is.

Als je ziet hoeveel merken met hybride systemen komen en dit allemaal door de Surface tablets. Dan heeft dit wel degelijk gewerkt. en is het puike marketing!
Je hebt gelijk. Maar het verschil is dat mensen natuurlijk letterlijk slapen met hun phone en de hele dag aan dat ding vastgeplakt zitten. Dus de waarde perceptie (en de willingness to pay) is daardoor compleet anders.
misschien wordt ik te oud maar ik negeer mijn telefoon en neem uitgebreid plaats achter mijn PC omdat ik dan veel meer overzicht heb, geen concessies hoef te doen of me mateloos te irriteren aan het veel te kleine toetsenbord > pc aan > whatapp web > rust en overzicht!

Wel grappig dat je een overpriced iPhone niet mag vergelijken met een overpriced laptop dat is dan weer het typisch hypocriete aan Tweakers anno 2018. Beter wordt die slogan hier aangepast de meeste stellen geen technologie op de proef maar hun mening ;)

[Reactie gewijzigd door downcom op 17 januari 2018 14:43]

Ik snap niet waar jij je tegen aan het verdedigen bent. Niemand is je aan het vertellen dat je die vergelijking niet mag maken, en toch impliceer je dat bij voorbaat men tegen je is? Dat kan je interpreteren dat je simpelweg bang bent voor kritiek, en/of je onzeker bent over je standpunten.

Dat gezegd ben ik het niet eens met je vergelijking (mag dat?). Ik snap niet waarom je het logisch vindt om twee compleet verschillende producten te vergelijken die compleet verschillen van elkaar in hoe ze worden gebruikt en wat de doelgroep is. Blijf gewoon in laptop land als je de prijs van een laptophybride probeert te rechtvaardigen, en vergelijk met andere high-end laptops/laptophybrides, anders kan je net zo goed de prijs van de Surface Book lijn goedpraten door er een Rolex naast te leggen.
Want een Rolex wordt ook niet gezien als een heel duur horloge en heel veel mensen lopen hier mee rond? :?
Ik ben het met je eens dat downcom zich misschien iets teveel aangevallen voelt.
Desalniettemin is het helemaal niet vreemd om een andere vergelijking erbij te halen, om je punt te maken en mensen te laten reflecteren of ze wel consequent zijn.
Het is eerder dat je een overpriced produkt (iPhone X) gebruikt om een overpriced laptop goed te praten. Dat is twee keer krom om iets recht te praten. De prijs van de iPhone X is verre van geaccepteerd. Zelfs fanatieke Apple liefhebbers hebber er de grootste moeite mee.
Sowieso is de Surface lijn nooit neergezet om het grote publiek te bereiken maar om fabrikanten de "goede" kant op de lokken. Daarom dat letterlijk alles in de surface lijn beetje aan de dure kant is.
Ik blijf het grappig vinden dat deze leugen na 3 jaar nog steeds de kop opsteekt zo nu en dan. Dit is nooit door Microsoft bevestigt laat staan beweerd. En er is hier ook geen enkel bewijs voor dat dit wel het geval is.
Als dit de echte reden was dan hadden veel Surface producten niet zoveel problemen gehad met bijvoorbeeld accuduur, bugs en soortgelijke.

Als je een beetje logisch nadenkt zoals bedrijven horen te denken dan is De enige logische reden om apparaten zoals deze zo duur te maken omdat ook MS ziet dat Apple met zulke prijzen weg komt. Apple kan zonder problemen 1200 euro voor een telefoon vragen en zonder problemen 2000+ vragen voor een Macbook Pro of 3000 euro vragen voor een full specced Macbook Pro 15 inch. Is ook geen probleem. Mensen die t echt willen kopen het toch wel.

Samsung bijvoorbeeld heeft dit ook gezien en lanceerde de Note 8 voor 999 euro. Met het verschil dat Samsung prijzen moet laten zakken om verkopen te garanderen.

Je gaat als bedrijf geen miljarden steken in R&D van een product om andere fabrikanten te laten zien hoe het moet. Dat zou het zelfde zijn als wij 1 miljoen investeren in een MMORPG, deze voor 10k verkopen om niet in Blizzard's vaarwater te komen maar ze wel te leren hoe het moet. Komt op het zelfde neer. Of waarom Rolex of Mazzarati, of Lamborghini zo duur zijn. Echt niet om andere bedrijven te leren hoe het moet.

Maar het zijn verder erg mooie apparaten. Als ze ooit zonder Windows en zonder MS Logo worden gelanceerd en met bijv Ubuntu of OpenSuse zal ik er zeker een aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 17 januari 2018 22:43]

Het is geen leugen het is een kwestie van logisch na denken. Microsoft gaat niet enkel hardware maken om zichzelf te helpen. Wetende dat er ook voor consumenten steeds meer os-en komen en de drempel om te switchen veel lager te liggen.

Dat gezegd te hebbende wil microsoft de markt warm houden voor natuurlijk voornamelijk het eigen OS. Het is daarom ook allemaal puur marketing.

Maar natuurlijk mag je marketing grappig vinden. Wat ik dan weer grappig vind; waarom installeer je dan geen Ubuntu of OpenSuse op dit apparaat moet toch gewoon kunnen? Dat MS logo zit dat je zo dwars?
Het is geen leugen het is een kwestie van logisch na denken. Microsoft gaat niet enkel hardware maken om zichzelf te helpen. Wetende dat er ook voor consumenten steeds meer os-en komen en de drempel om te switchen veel lager te liggen.
Is goed ik zie de bewijzen en de Statements van Microsoft waar ze dit bevestigen dan wel verschijnen :) Het is gewoon niet logisch om miljarden ergens in te pompen en dan fans maar wijs te maken dat ze willen laten zien hoe het moet.
Maar natuurlijk mag je marketing grappig vinden. Wat ik dan weer grappig vind; waarom installeer je dan geen Ubuntu of OpenSuse op dit apparaat moet toch gewoon kunnen? Dat MS logo zit dat je zo dwars?
Nee hoor. Deze apparaten hebben een gelokte bootloader. Het is bijna niet te doen om hier iets anders op te zetten en zeker niet zonder functionaliteit en dergelijke te verliezen.
Dat gezegd te hebbende wil microsoft de markt warm houden voor natuurlijk voornamelijk het eigen OS. Het is daarom ook allemaal puur marketing.
Geen enkel bedrijf investeert miljarden in R&D om bedrijven even te laten zien hoe het moet. MS heeft gezien wat Apple verdient met weinig marktaandeel. Het is heel logisch dat MS dit ook wilt.

Maar weet je wat? Voor ik weer een hele tirade krijg van de Microsoft Elite die op dit forum rond wandelen. Ik zal jullie allemaal maar gewoon gelijk geven. Veel makkelijker.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 18 januari 2018 02:07]

Wie heeft het hier over fans? dat maak jij er toch echt zelf van. Wie niet inziet dat MS zichzelf moet beschermen tegen de lichte mobiele os-jes die voor de simpele gebruiker een volwaardig os zouden kunnen vervangen.

De consument stelt dan een aantal eisen, praktisch, mobiel moet de eigenschappen hebben van een laptop maar ook van een tablet en het liefst op basis van touchscreen. Aangezien de vaste oems waar microsoft mee werkt amper innovatieve hardware uitbrengen met windows heb ik hier toch een punt of niet dan?

Door zelf met producten te komen en te laten zien dat het werkt stappen oems (weer) in. Kijk enkel naar het totaal aanbod van laptops van de afgelopen 5 jaar en hoe dat is afgenomen. Dat is op de langer termijn een onwenselijke situatie voor Ms. Maar natuurlijk mag je denken wat je wilt ik heb daar een iets andere gedachte over net zoals jij zegt zegt dat het een grote grap is (mooie discussie).
Nee hoor. Deze apparaten hebben een gelokte bootloader. Het is bijna niet te doen om hier iets anders op te zetten en zeker niet zonder functionaliteit en dergelijke te verliezen.
Dan draai je toch een virtueel machinetje en als je een beetje Googled weet je dat je gewoon een dualboot kunt draaien op de Surface PC producten. Dat dit niet geheel zonder risicoen is ook begrijpelijk.
Geen enkel bedrijf investeert miljarden in R&D om bedrijven even te laten zien hoe het moet. MS heeft gezien wat Apple verdient met weinig marktaandeel. Het is heel logisch dat MS dit ook wilt.
Deze producten zijn veelal in samenwerking met Intel en andere hardware leveranciers gemaakt juist om jawel ik zeg het je weer fabrikanten van hun luie reet af te krijgen. Dus ik weet niet waar jij al die verliezen vandaan haalt maar dat is vaak de gehele reden dat surface producten tegen over de concurrentie wat duurder zijn: als ze er maar niet te veel op verliezen.

Daarnaast verlies maken op een product is niets nieuws hoor maar zo oud als de weg naar Rome.
Maar weet je wat? Voor ik weer een hele tirade krijg van de Microsoft Elite die op dit forum rond wandelen. Ik zal jullie allemaal maar gewoon gelijk geven. Veel makkelijker.
Er gebeurd toch helemaal niks? het is alleen een stuk marketing en de markt blijven rekken op een manier die velen maar niet willen begrijpen. Waar zijn de advertenties van de Surface producten? (en dan niet de aanbiedingen tijdens de feest dagen van ik noem maar wat de MediaMarkt) maar echt eigen reclames die lang en breed zoals Samsung producten veelvoudig op tv, internet en radio worden getoond?

Maw. de basis van de hele surface lijn: Zet het in de markt, laat zien dat het werkt en verkoopt en presenteer het de Oems en stel desnoods de uitvindingen die er gedaan zijn met de Surface lijn openbaar beschikbaar voor hybride windows apparaten. En zo heeft de Oem voordeel, Ms voordeel, de consument krijgt een product dat beter aan de vraag voldoet en de kosten kunnen enigsinds in de perken blijven.

Maar je hoeft echt geen gelijk te geven het is namelijk: Een mening.
Zowel de iPhone X als de Surface book 2 zijn overpriced en het probleem is dat we als consument het ook nog normaal gaan vinden. Leuk dat het een mooi design heeft maar het rechtvaardigt de prijzen niet meer.
Klopt, de prijs is echt heftig. Ik heb hem ook alleen gekocht omdat ik via werk 50% terug kon krijgen van de totaal prijs. Dan valt het wel mee.
Consumenten niet veel. Voor bedrijven speelt het vaak net iets minder. En daarnaast heeft MS niet het doel om te concureren met OEMs maar om de technologie te demonstreren in de hoop dat er goedkopere versies gebouwd worden door anderen.
in mijn geval 2 maandsalarissen ;)

Keiduur maar wel mooi en functioneel.
Ach het zal mijn werkgever worst wezen of ik een laptop van 2k of 3k bestel.

Ik denk dat dat voor heel veel kleinere werkgevers geldt, het wordt anders als grote clubs 1000 van die dingen moeten aanschaffen.

Als ik met de laptop van 3k iets sneller kan werken of iets meer lol heb in m'n werk dan komt die er gewoon.
Het is nirt bedoelt voor iedereen, en daarbij dit is een prima voor werken. Als je thuiskomt filmp erbij of als je wilt kan je ook nog gamen. En dat alles in een slanke laptop, daar heb ik wel geld voor over.
SurfaceBook 2 Pro bestaat niet. Welk apparaat is vergelijkbaar?

[Reactie gewijzigd door Ramon op 17 januari 2018 19:15]

-dubbel

[Reactie gewijzigd door Ramon op 17 januari 2018 19:15]

Ik zie je heel graag met je pen op je 2160p touchscreen MacBook schrijven terwijl je het scherm (wat overigens de dunste Intel Core i7 PC is in de tussentijd) eraf hebt getrokken en er achterstevoren terug op hebt gezet terwijl je gebruik maakt van de GTX 1060 met 6GB videogeheugen en dat allemaal in een 100 gram lichtere verpakking.

Meen je dit nu... wil je hier daadwerkelijk de prijs van een doodgewone laptop gaan vergelijken met een convertible met deze specificaties?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 17 januari 2018 15:58]

Ik heb vanwege meerdere redenen, prijs was er 1 van ook voor een macbook pro gekozen 13 inch en er zelf windows op gezet. De meegeleverde drivers van apple werken als een zonnetje op windows.

Redenen:

- Surface books hebben vergeleken met een macbook pro erg slechte trackpads, voelt goedkoop aan, klikt niet fijn en is te klein.
- Het toetsenbord typt op een macbook pro voor mij veel fijner dan op de surface pro. Keys voelen mushy aan zeker als je butterfly gewend bent, of een normaal fatsoenlijk mechanisch toetsenbord.
- Prijs, macbook pro was stukken goedkoper
- Persoonlijk had ik 3 usb-c aansluitingen nodig, deze laptop heeft er zelfs nog 1 over.
- Velen malen betere speakers en die gebruik ik best vaak dus dat was ook een pluspunt.
- Touchscreen zou ik zelf nooit gebruiken omdat ik echt een hekel heb aan vingervegen op me scherm en zou me hier dagelijks echt aan ergeren.
- intel HD 640 is stukken sneller dan de 620 in de surface laptop

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 17 januari 2018 16:51]

Je vergelijkt een laptop met dan weer een laptop en dan weer laptop 2in1 en dan weer tablet 2in1.
Blijkbaar niet met een Surface Book uit dit nieuwstopic.
Je vergelijking is dus puur persoonlijk en dus hebben wij er niet veel aan. Je had een iPad pro er ook nog bij kunnen doen :)
Zoals: je vergelijkt het toetsenbord van een Surface Pro met je eigen gewone laptop.
Hallo, het gaat hier over een Surface Book.
Wel Apples met Appels vergelijken dan he.
Oftewel, een Surface laptop met een Macbook pro. Iedereen moet daarna maar zelf de keuze maken. Maar duurder is hij toch echt niet.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/778627;853073/
Die upgrade is tot maart gratis en kost daarna 50 euro. Tevens heeft de gebruiker waar ik op reageer zelf Windows op zijn Macbook geinstalleerd dus hier kom in zijn geval inderdaad nog 130 euro bij.

Verder zullen we het over andere punten misschien oneens zijn. Zo vind ik de bouwkwalieteit prima en het toetsenbord tegenover de huidige Macbook pro's beter. Verder verkopen wij zakelijk zat Surface books, laptops en tablets en zijn onze klanten hier zeer tevreden mee.

Als je dan toch op het OS af wilt geven en tegelijkertijd een Macbook pro op OSX professioneel noemt ben ik je toch echt even kwijt.
Maar zoals ik al aangaf kunnen we het wel oneens zijn.
Ik vind een Macbook pro heel mooi, maar op de allergoedkoopste modellen na erg overpriced en het OS te beperkend. Jij denkt daar waarschijnlijk anders over ;)
Nou nee. Zonder afneembaar scherm, geen touch, geen pen support en dus de bijbehorende use cases die Limeroundup noemt, klinkt je laptop absoluut niet bepaald 'exact als'. Je hebt zeg maar een gewone laptop.
Je kan die twee niet met elkaar vergelijken. De MacBook is geen convertible (heeft idd zelfs geen touch screen), het scherm heeft geen digitizer (dus geen stylus) en eerlijk gezegd vind ik de Surface Book fijner afgewerkt (de felbesproken 'hinge' werkt tegen verwachtingen in geweldig) en ondanks al die technische snufjes is er geen compromis gemaakt naar functionaliteit of autonomie toe. En er zit nog een extra grafische kaart in het toetsenbord verwerkt.
Ik heb 'm ook en gebruik 'm nu al meer bijna anderhalf jaar in volle tevredenheid. Een 15 inch versie lijkt me nog geweldiger maar die prijs :o Het is de ultieme multimedia laptop, voor het serieuze werk vind ik de dual core I7 (beeldbewerking) net iets te licht (al kan hij het wel aan) en vooral het scherm te klein. Aan de andere kant heeft MicroSoft hier een dikke pluim verdiend, dit is echt een "laptop first" device met een degelijk toetsenbord en trackpad (eindelijk!), een geweldig scherm (scherp, touch screen en in 3:2 formaat), een volwaardige convertible met goede stylus (al is het nog geen Wacom) en zoals je zelf al aanhaalde een zeer goede autonomie (al zit ik eerder tussen de 8 en 12 uur).

P.S. Het enige nadeel ik tot nu ontdekt heb is als de batterij in de spaarstand gaat en je 'm uit standby moet halen soms de BlueTooth adapter uitgeschakeld wordt (moet je dan weer inschakelen in 'apparaatbeheer'). En oh ja, misschien nog veel belangrijker, je kan hem niet upgraden. Echt.
Hoe is de Surface Book met video's kijken i.v.m het 3:2 scherm. Ik ben erg benieuwd of de beeldschermverhouding invloed heeft op de kijkervaring door zwarte balken?
Je geeft zelf al antwoord op de vraag :)
ZBook x2 is goedkoper en krachtiger en met meer aansluitmogelijkheden...
http://www8.hp.com/us/en/...tions/zbook-x2/index.html simpele business case voor de grafische designer.
Op grafisch gebied moet je maar net kunnen dealen met een Quadro dan. En daarbij maximaal 2GB grafisch geheugen, dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Zeker weten dat die ZBook X2 veel voordelen heeft, maar ik vind het een afschuwelijk lelijk ding... voordeel wat ie wel heeft ten opzichte van deze Book 2, is dat ie echt gemaakt is voor productiviteit. Waarbij de Surface Book 2 toch een echte eye catcher is.
Nope, niet goedkoper, qua adviesprijs is het zo goed als gelijk. De vraag of het in gebruik even goed werkt en of dat op de lange termijn ook het geval is. Ik heb een aantal horror verhalen meegemaakt met de MS Surface serie, maar ook met de HP Zbook serie. Het zal neerkomen op persoonlijke voorkeuren.
Vergelijkbare prijzen hooguit, gooi er maar eens paar optie op. Daarnaast levert HP ze vooralsnog alleen met 7e generatie Intel.
Dat is geen laptop maar een tablet met een keyboard, dus een heel krachtige Surface Pro - al doet het mij eerder denken aan de Wacom Companion. Begrijp me overigens niet verkeerd, voor zijn doelgroep - digitale kunstenaars - lijkt het me een ideale tool maar buiten die niche gaan mensen eerder naar een Surface Book (of zelfs Surface Pro) grijpen vermoed ik.
Eén van de betere 2-1 oplossingen waar de power user (design, video) ook mee uit de voeten kan. Althans. Zo heb ik het begrepen.

Voor mij persoonlijk zou het zijn omdat je hier het display los kan koppelen en er vervolgens op aan de slag kunt met de surface pen. Nu gebruik ik mijn Ipad Pro om te tekenen maar dat werkt soms net even omslachtig als ik op een PC / Mac verder wil. Dit apparaat is feitelijk alles in één.

13,5" versies zijn al een stuk beter te betalen trouwens.
Het is een Mooie, Krachtige, Dunne laptop met een aardige (beloofde) accuduur. Normaal is het een "Pick One" of "Pick Two".

Dit is de laptop voor mensen die veel te veel geld hebben, en "het mooiste wat er nu gemaakt wordt" willen hebben.

Schermpje komt los, surface pen, surface dial, en de multi-core power van de nieuwe 8e generatie processors ten opzichte van de dual cores in normale ultrathins.
Use case*
Iedereen die een laptop met tabletfuncties wil.
Simpel toch MS pc producten zijn er niet om markt mee te winnen maar om fabrikanten de goede richting op te helpen. Wat als Microsoft nou geen Surface op de markt had gebracht was de hybride markt dan uberhaupt zo groot geworden.

Tip probeer niet alles vanuit de IT te bekijken met use-cases maar uit marketing perspectief... het een zwengelt het andere aan.

De Surface book is dan ook nooit neergezet om het grote publiek aan te spreken. Waarom? microsoft wil geen concurrent worden van zijn eigen klanten ;) Als het dat had willen zijn was het dat allang geworden maar zoals al vaker bestempeld er is in die sector geen droog brood te verdienen omdat de marges onrealistisch laag liggen.

[Reactie gewijzigd door downcom op 17 januari 2018 14:14]

Ik vermoed dat de Surface lijn er gekomen is om te tonen wat er mogelijk is met Windows10 (lees: wat je er mee kan bereiken als je maar creatief en innovatief genoeg bent met de hardware). Hun timing was zeer goed (al kan dat best toeval geweest zijn) en op de executie valt er weinig op te merken (vergeet ook niet dat er heel wat Surface's aan vooraf gegaan zijn). Het blijft een nochtans een risico, als je aan deze prijs ook maar een fout maakt wordt je meedogenloos afgemaakt (terecht overigens, aan dergelijke prijzen verwacht men een nagenoeg perfecte machine).
De prijzen zijn hoog. Je krijgt daarvoor wel echt iets speciaals terug. Een 2-1 oplossing die ook nog eens overtuigend aanvoelt. Een goede (werkelijke) accuduur, een goed gekalibreerd scherm, een effectieve koeling (ook stil) en een daadwerkelijk snelle SSD.

Het is niet dat het product (grotendeels) weet te overtuigen qua specs, maar in algehele productervaring. Dus ook de uitstraling en gebruikersgemak is gewoon goed.
Je kan er gekgenoeg geen Destiny 2 mee op uitspelen (stroomvoorziening trekt dat niet) maar dat zal een gemiddelde organisatie boeien natuurlijk.

Verder schijnt het wel een deftig apparaat te zijn.
Volgens mij kun je prima Destiny 2 spelen met een SB2 hoor, alleen zal hij tijdens gebruik langzaan leeg lopen. Enkel als je er van uit gaat dat je uren en uren nonstop aan het gamen bent, en nooit pauze neemt zal dat misschien voor een enkeling, soms een probleem worden. Als je de boel een half uurtje op pauze zet is je accu waarschijnlijk al weer vol zijn, kun je gelijk je benen strekken en bak koffie halen ;)

Oftewel, dat 'issue' dat de lader de boel niet snel genoeg kan bijladen is mijns inziens schromelijk overdreven :)
Ik heb geen Surface Book 2 in bezit, dus ik kan er zelf niet over oordelen maar ik heb deze klacht wel meerdere keren zien terugkomen op verschillende techblogs. En laten we eerlijk zijn, uren achtereen gamen is echt niet ongebruikelijk.
Dit was opgelost met een nieuwe adapter als ik me niet vergis.
Dit gebeurde in bepaalde situaties:
-Batterij verbruik op max performance
-Microsofts eigen gereleaste drivers

Als je NVidia's eigen game tool + drivers gebruikte had je er geen last van...

Zie https://www.windowscentra...e-book-2-15-battery-drain voor alle ins- & outs
16GB mem. Bizar dat je voor net geen 4K minimaal 32GB krijgt, maar een miezerige 16GB.
Waarom zou je in een dergelijke dunne laptop/convertible 32GB geheugen willen?
vm machines bijvoorbeeld.
zijn er nog veel mensen die VM's draaien op hun laptop? Ik deed dat tot een 3 tal jaar terug ook, maar nu draaien mijn VM's in Azure en RDP ik er naar toe. Ik heb nu een veel aangenamere mobiele ervaring. Ik moet namelijk geen 5kg laptop maar meesleuren.
En dan ook nog eens lp-DDR3 ipv de lp-DDR4.
Maar dat is omdat de processoren nog geen lp-DDR4 ondersteunen :)
Waar heb je op dit apparaat in hemelsnaam 32GB voor nodig? Daar zijn echt niet veel use cases voor. Virtualisatie? Niet snel in die mate dat je zoveel geheugen nodig hebt? Photoshop? Kan, maar ook daar denk ik dat je voor het grote werk sneller naar een desktop zult gaan.
Waarom zou je, anno 2018, nog 16GB willen kopen. Een beetje toekomst gericht aankopen mag wel, zeker voor dit geld. Zeker omdat alles vast gesoldeerd zit en dus niet te vervangen/upgraden is.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 17 januari 2018 16:33]

Omdat de meeste mensen nog altijd toekomen met 4GB en voor hen vaak 8GB al te veel is? We zien al heel wat jaren een stabilisatie in hoe groot het geheugen van laptops en computers zijn. Mede omdat de prijs niet meer daalt, maar ook omdat er voor maar weinig mensen een echte use case is om 32GB te voorzien de komende jaren.
Jammer dat ze die books niet uitrusten met HQ-processors bijvoorbeeld.. voor dat geld mag je dat wel verwachten, zou ik denken.
Denk dat de koeling dat niet trekt. Of alleen in turbine modus.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 17 januari 2018 14:01]

HQ processoren vernietigen enige redelijke kans op de beloofde accuduur.
i7 8xxxU-processoren (8e generatie) zijn quadcores met HT, dus voorzien van hetzelfde aantal logical cores als de 7e generatie HQ processoren. Verschil in prestaties is niet zo heel erg groot, bij een lager verbruik en minder kans op thermal throttling (wat heb je aan een monsterlijke CPU als deze bij een beetje zweten meteen flink terugklokt?).
Lijkt me daarom, juist voor een apparaat als de Surface, een betere keuze dan een HQ CPU.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 17 januari 2018 17:27]

Die puck en die pen zitten die erbij? Of los kopen... De muis zal er wel niet bij zitten denk ik.

Ik vind het toch een goed concept met dat losse scherm. Zou binnen een paar maanden wel zoiets willen kopen, misschien zakt de prijs nog wat. Ik heb een HP Elite X2 gehad en daar had ik wel plezier van dat dat scherm los kon. Alleen was dat HP toetsenbord niet echt fantastisch (maar wel beter dan van de Surface).
De Dial en de nieuwe Surface Pen moeten apart aangeschaft worden.
Die zul je helaas er los bij moeten kopen.

Ik heb me 2 weken geleden de 13" surface book 2 gekocht. Ik was al een poosje op zoek naar een vervanging voor mijn laptop thuis. En gezien ik tegenwoordig veel in de trein zit voor woon- werk. Zocht ik ook een tablet of laptop om me mee te vermaken in de trein. Uiteindelijk kwam mijn keuze uit op de surface book 2 of mac book pro. Beide niet goedkoop. Maar hier is een 13de maand voor :)

Gelukkig had de Media Markt de Surface book 2 in de winkel liggen, want online is er eigenlijk nog weinig te lezen over de surface book.
Beetje mee gespeeld in de winkel en eigenlijk direct verkocht.
Dit is echt een technisch hoogstandje.

Ben nog bezig met een review te schrijven voor hier op Tweakers,
Ik heb een Surface Book (1) gekocht. 1500, middelste model, pen included. Het was voor mij ook macbook pro of dit, en ik wil nu eenmaal graag een (afneembaar) touchscreen. Ik ben zeer tevreden. Ik doe hier mijn werk op, en mijn privé dingen. Zeer goede keuze gebleken.
Is die gemakkelijk te openen voor uitbreiden geheugen en/of SSD ?
Nee.

After the difficult opening procedure, the SSD can be replaced.
The processor and RAM are soldered to the motherboard.

Repairability 1 out of 10
(10 is easiest to repair)
https://www.ifixit.com/Te...ce+Book+2+Teardown/100364

edit: Kleine kanttekening, dit betreft niet de 15" versie, wellicht is het daar anders, maar ik ga er niet vanuit dat die ineens wel super makkelijk te openen/aanpassen is.

[Reactie gewijzigd door chopper88 op 17 januari 2018 13:14]

Bedankt voor de link. Zit goed vastgeplakt dat ding. Ik dacht, de basis i5 en 8GB RAM is wel genoeg, als je dan de SSD kan vervangen. Maar zo te zien is dat een lastige procedure met veel kans dat iets kapot gaat. Jammer...
Ze moeten daar echt eens mee kappen. Ook met het oog op duurzaamheid. Dit is helaas niet alleen MS maar Apple maakt zich hier ook heerlijk schuldig aan. Als er gegronde argumentatie is voor dit soort zaken dan hou ik me aanbevolen.
Bij een Apple product als de Macbook Pro (die hier wel vegelijkbaar is als hardware ding) kun je toch wel beter dingen laten vervangen. Zo is een logicboard replacement wel te doen zonder de behuizing onherstelbaar beschadigt te maken en kunnen accu, scherm, toetsenbord en behuizing los vervangen worden. Dat gaat bij de huidige surface lijn niet. Vandaar ook de 1 van ifixit.
Ook met het oog op duurzaamheid.
Of je pakt gewoon het duurste model, daar kan je prima 5 jaar mee voorruit, te duur? Doorsparen! Je hoort dit namelijk te weten als je zo een ding koopt of ben jij er zo eentje die een Hummer koopt en dan gaat lopen klagen over het brandstofverbruik? Eerst goed kijken wat je nodig heb, hoe lang je ermee wil doen en wat daar voor nodig is ipv. het goedkoopste model pakken en dan verbaasd kijken als het na 2 jaar niet meer voldoet...
Op het niveau scheerapparaat van de action vs. een fatsoenlijke Philips snijdt je argument enigzins hout. Daar kun je er donder op zeggen dat iets er eerder de brui aan geeft en/of niet meer aan de verwachtingen voldoet.

Bij apparaten van ettelijke honderden / duizenden euro's gaat die vlieger m.i. minder goed op. Zeker gezien dit technische design keuzes zijn van fabrikanten om dergelijke dingen vast te solderen terwijl daar - nogmaals als hier goede argumentatie voor is graag- geen goede redenen voor lijken te zijn.

Ik snap je punt niet zo goed. Ben je het niet me eens dat het duurzaamheid ten goede komt als we de levensduur van apparaten verlengen als bepaalde basis onderdelen simpeler te vervangen zijn? In dit geval accu's, ssd's, ram etc.
Er zijn weldegelijk reden voor vanuit een design point of view, maar die zullen door de meeste als niet belangrijk genoeg worden gezien. Maar MS en Apple maken producten, je weet hoe het in elkaar zit voordat je het koopt. Als je het er niet mee eens bent, waarom zou je het dan kopen?
Ben je het niet me eens dat het duurzaamheid ten goede komt als we de levensduur van apparaten verlengen als bepaalde basis onderdelen simpeler te vervangen zijn? In dit geval accu's, ssd's, ram etc.
Ja, absoluut mee eens, echter... Momenteel is elke micrometer en elk grammetje bespaard meer waard dan de duurzaamheid, dat zeg niet ik, maar dat zeggen de verkoopcijfers. En in de praktijk gebeurt het veel te weinig dat computers ook daadwerkelijk worden geupdate. Bij bedrijven gebeurd het amper ivm. financieel afschrijven en uur kosten upgraden. Gebruikers doen het ook eigenlijk amper, die kopen liever een nieuwe als de oude te langzaam wordt (zonder eerst te kijken wat de oorzaak is). Een RAM/SSD kan je ook maar zolang uitbreiden totdat je tegen de limieten van een oude CPU aan loopt. Of nog erger, het geheugen is zo duur voor je 5-6 jaar oude PC dat alles vervangen opeens een heel stuk aantrekkelijker wordt. Eigenlijk houd je alleen de Tweakers en aanverwante over waar dit interessant is...
"Momenteel is elke micrometer en elk grammetje bespaard meer waard dan de duurzaamheid, dat zeg niet ik, maar dat zeggen de verkoopcijfers."

Sorry, maar daar moet ik toch even tegen protesteren. Je doet net alsof deze ontwikkeling puur vraaggedreven is, maar dat trek ik in twijfel.

Fabrikanten zetten soms ook op eigen kracht ontwikkelingen (aanbod gedreven) en als die geen showstopper zijn, koopt de consument het. Dat betekent niet dat de consument er een vraag naar had, die conclusie is niet zuiver.

Niemand heeft ooit gevraagd om apparaten die veels te snel stuk gaan of slecht te repareren zijn, die keuze hebben mensen in feite nooit echt gehad. Toch is het de norm.
Sorry, maar daar moet ik toch even tegen protesteren. Je doet net alsof deze ontwikkeling puur vraaggedreven is, maar dat trek ik in twijfel.
Ik aan de ene kant ook, maar aan de andere kant vallen de bedrijven en projecten die het wel modulair doen zwaar op hun bek.

Kijk bv. naar het initiatief voor modular smartphones:
https://www.cnet.com/news/google-lg-lenovo-modular-phones/

Bij sommige laptop modellen kan je met veel moeite en pijn zelfs de CPU vervangen, maar die zijn super 'rare' en worden haast niet verkocht. Daar komt bij dat het een hels karwei is om dat te doen. RAM/SSD zou in theorie een stuk makkelijker kunnen, maar ook daar kiezen veel mensen/bedrijven eerder voor look (dunner/lichter) dan mogelijke functionaliteit.
Dat het een duurder product betreft geeft nog geen garantie dat het product langer (probleemloos) werkt. Mocht je zo'n dure laptop kopen in de hoop er vijf jaar mee vooruit te kunnen maar vlak buiten de garantie defect gaat (problemen met de accu, docking mechanisme of een defecte ssd om maar iets te noemen) dan ben je met zo'n laptop waar alles aan elkaar gelijmd is de pineut want reparatie gaat dan ontzettend in de papieren lopen.

En stel je hebt hem vijf jaar en wil de levensduur nog wat oprekken door bijvoorbeeld de accu te vervangen of wat extra ram bij te plaatsen dan is dat ook praktisch niet zelf te doen of erg duur om te laten doen. Bij dit soort apparaten betaal je een premium die niet in verhouding staat met wat je er voor terug krijgt.
Als defect buiten garantie een issue is kan je altijd je garantie uit laten breiden tegen een kleine meerprijs.
Bij dit soort apparaten betaal je een premium die niet in verhouding staat met wat je er voor terug krijgt.
Als dat het geval is, dan ben jij gewoon niet de doelgroep voor deze apparaten. Dat kan, ik ben dan ook niet van mening dat dergelijke producten voor de gemiddelde consumenten zijn. Juist voor highend zakelijke omgevingen waarbij de uurprijs van een medewerker redelijk hoog ligt.

Ik gebruik bij een klant op locatie regelmatig een Surface Pro 4 i5/8GB en ik kan je vertellen dat dit tegenwoordig niet meer voldoende is voor een IT afdeling. Vaker op een dag begint het ding te blazen en mag je even een pauze nemen. Voor de gemiddelde buitendienst/kantoor medewerker is het wellicht voldoende, maar niet voor de meeste ITers. Daar moet of een sneller model voor worden ingezet (en dus duurder) of een ander product.
De surface heeft in het algemeen een wat mindere naam. Kwa hardware is het vaak prima, maar je kunt niets uitbreiden en reperatie is altijd problematisch.

Desalniettemin blijft MS wel producten uitbrengen en ze proberen er een nieuwe norm mee neer te zetten.

Edit,
nieuwe norm kwa vormgeving.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 17 januari 2018 13:55]

Een mindere naam? Je lult uit je nek! De Surface-lijn heeft juist een hele goede naam!
Krachttermen zijn een zwaktegebod.

De goede naam valt heel erg tegen. De surface-lijn wordt meer gebruikt als showcase om aan te tonen wat mogelijk is met oa windows 10 maar ook andere producten van MS.
https://www.forbes.com/si...rface-revenue-falls-good/

Volgens verschillende producenten heeft MS zijn doel bereikt kwa hardware en gaan ze of stoppen of afremmen met uitbrengen van nieuwe modellen.
https://www.neowin.net/ne...ing-to-microsoft-partners


Die uitspraak durven ze ook te doen omdat ze soortgelijke producten op de markt zetten.
In mijn omgeving heeft de Surface-lijn dus wel een goede naam. Ja de repareerbaarheid is laag maar de betrouwbaarheid is in mijn omgeving erg hoog.

En ik geloof er niets van dat Microsoft gaat stoppen met de Surface-lijn, ze hebben niet voor niets miljoenen geïnvesteerd in machineshops en workshops om te prototypen. Lijkt erop dat die producenten gewoon een beetje FUD verspreiden, dat is ook in hun belang natuurlijk.
Ik zie niet in waarom dit een mindere naam op zou moeten leveren. Apple producten zijn vaak ook niet uit te breiden en daar valt men meestal niet over.
Volgens iFixit niet https://www.ifixit.com/Te...ce+Book+2+Teardown/100364

Zij hebben een teardown gedaan met de Surface Book 2 en die scoorde dus een 1/10 op repareerbaarheid.
De Surface Book 2 is zeer lastig te ontmantelen en het enige wat je er aan zou kunnen veranderen is een andere M.2. SSD erin stoppen, RAM zit vastgesoldeerd aan het moederbord waardoor deze dus niet uitbreidbaar is.
500 euro voor 256 GB geheugen 8)7 ssd met een gouden randje?
Apple nadoen :D

Trouwens 500 euro voor 256 GB en rekening houdend dat hogere capaciteit is lagere prijs per GB...
Nee, bij volle maan geproduceerd.
Hoho, wel door maagden natuurlijk he!
Mooi product, maar door de prijsstelling alleen haalbaar voor de zakelijke markt helaas.
Vreemd, heb de mijne toch echt privé aangekocht. Heeft me wel een maandloon gekost.
Wat een bedragen joh.
de prijzen zijn gewoon onredelijk voor wat je krijgt
Kom eens met een alternatief?
Een MacBook? Die is wel iets goedkoop dan dit lijkt me. En voor de techneuten onder ons. In bootcamp kan Windows nu vaak soepel draaien.
Rechtvaardig de prijs de uiteindelijke product? Want waarom doet Microsoft bijvoorbeeld geen AMD CPU / AGPU erin? Die zitten nu ook op een hoger niveau soms. En kan dan veel goedkoper lijkt mij.
Die waren nog niet beschikbaar toen dit product uit kwam.
Zou misschien een leuke upgrade zijn. Al ben ik nog niet echt overtuigd van de nieuwe AMD mobiele cpu's

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 17 januari 2018 20:42]