Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft staakt Windows 10 1903-update voor Surface Book 2 wegens gpu-probleem

Microsoft heeft de verspreiding van de Windows 10 1903 Update stopgezet voor zijn eigen Surface Book 2-laptops met Nvidia-graphics vanwege een bug. De kans bestaat namelijk dat de videokaart na de update uit het apparaatbeheer verdwijnt.

De bug kan leiden tot prestatieproblemen en instabiliteit. De video-output van de Surface Book 2 legt niet geheel het loodje als de bug zich voordoet, want de Intel-cpu heeft ook een gpu aan boord die het werk overneemt. Er zijn ook Surface Book 2-modellen die geen aparte grafische kaart aan boord hebben en hiervoor geldt de updateblokkade dan ook niet.

Het is niet de eerste keer dat de update met problemen te maken krijgt. Update 1903 laat zich bijvoorbeeld ook niet installeren op pc's met usb-opslagmedia of sd-kaarten en in combinatie met Remote Desktop kunnen zich eveneens problemen voordoen. Het eerste probleem is te verhelpen door de media tijdelijk uit te werpen en aan het tweede wordt gewerkt, zo staat op de statuspagina voor deze versie.

Wellicht in reactie op dit soort problemen heeft Microsoft met ingang van deze update, ook wel bekend als de May 2019-update, de functie geïntroduceerd om specifiek grote updates uit te stellen. Het uitstel kan tot maximaal tot de end-of-serviceperiode duren.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

16-07-2019 • 15:19

58 Linkedin Google+

Submitter: Caayn

Reacties (58)

Wijzig sortering
Een jaar of 10 geleden heb ik weleens een video gezien van een testlab bij Microsoft. Letterlijk honderden PC's werden ingezet om verschillende configuraties te testen. Nou snap ik dat je niet alles kan testen, maar een eigen product zou toch zeker wel moeten werken...
Het kan zomaar een extreem rare combinatie zijn zoals
Surface 2 met NVidia update 4 april 2018 + logitech MX 2012 editie muis met java versie 1.7 voor opera browser en filezilla FTP server.
Voor somige dingen kan je je updates niet voorbereiden en kom je er alleen achter door het in de massa te brengen. gelukkig is microsoft nog snel genoeg om updates in te trekken bij teveel dezelfde meldingen
Mijn ervaring: ik heb een aantal verschillende (nieuwe) Surfaces onder handen gehad. Ik had in de regel meer geklooi met een surface dan met een andere laptop / workstation. Soms kwam het voor dat hardware niet herkend werd. Ik moest dan een pack specifiek voor die Surface van Microsoft downloaden en installeren, het kwam niet mee via Windows Update. Ik vind dat matig voor eigen hardware.
ken het probleem, kon niet updaten doordat ik nog een oude versie van VMware workstation 12 gebruikte.
Lees dan vooral ook even "De bug kan leiden" dat stukje.
Tenzij jij denkt dat ze letterlijk duizenden van die devices uitgebreid gaan testen. Tja er zullen (vooral met de eigen producten) best wat uitgebreider getest worden maar dan zal je het over max een paar honderd hebben in het totaal per lijn. Als dit issue zich voor doet bij een op de 1000 systemen dan kan het er zo maar tussendoor glippen.
natuurlijk ook nog liggend aan specifieke situaties die kunnen voorkomen met het gebruik per user, want iedereen doet weer andere dingen met zijn windows installatie.
Hoezo paar honderd?

Ze hebben helemaal niet een paar honderd verschillende configuraties.

Het gaat om de Surface lijn, dat zijn een beperkte aantal configuraties, dat is makkelijker te testen dan Windows voor de rest van de markt.
Het komt niet op alle Surface Book 2 laptops/2-in-1s voor... Hier in ieder geval geen problemen op mijn 13,5" SB2.
Op die van mij ook niet.
Apple heeft slechts een paar devices (MacBook/Air/Pro, Mac Mini, Mac Pro en iMac) en moet ook geregeld (fix)updates uitbrengen. Je kunt gewoonweg niet álles testen voor release. In dat opzicht, relatief gezien dus, vind ik het juist zo bewonderenswaardig hoe goed Windows werkt, wetende dat het op bijkans honderdduizenden verschillende configuraties moet kunnen draaien en dat in 99,9% van de gevallen ook doet. Het is ook niet voor niets dat Hackintosh maar op een aantal verschillende PC builds goed draait; MacOS is domweg te ver geoptimaliseerd.
Je eigen hardware testen is niet ‘alle’ hardware testen wat Microsoft betreft en dat is wel het minste wat ze kunnen doen. Hoeveel zou het kosten om iedere mogelijke variant van deze laptop in het testlab op te nemen? Die extra kosten zijn verwaarloosbaar voor Microsoft.

[Reactie gewijzigd door pBook op 16 juli 2019 19:08]

Publiek testen is alles behalve goedkoper. Microsoft is de 3 ways of DevOps aan het toepassen op het meest complexe software project ter wereld. Het hele preview programma kost bakken met geld, maar is het in the end ook waard. Er worden honderden problemen al ver voor de definitieve versie opgelost. De kosten zitten in onder andere het community werk, de support, de bakken met feedback verwerken, het continue werkend houden van builds, de builds distribueren, tooling aanpassen, teams onboarden, software herschrijven, etc.
Wat we nu steeds vaker voorbij zien komen zijn hele lastige problemen die onmogelijke combinaties tussen software instellingen en hardware bloot leggen. Geen Mail-applicatie die stuk gaat maar een driver-layer die iets moet doen waarvoor hij niet designed is. Door daar keer op keer een root-cause analysis van te maken kunnen deze problemen op architectuur niveau worden opgelost. Dit kost een paar jaar, maar in the end levert het een latest generation Consumer OS op. En daarvoor moet je helaas me je billen bloot.
Dit hele process van Microsoft waar ze de community in betrekken is stervesduur. Het kost echt bakken met geld om de community op deze wijze in te zetten. Je zal versteld staan hoe veel MS dit kost (maar ook opleverd).
Mee eens, maar wat is er mis met de Nederlandse termen voor zaken? Bijvoorbeeld "latest generation Consumer OS" => "nieuwste generatie OS voor consumenten/de gewone man" kan tocb ook prima?
Omdat het gross van de Tweakers de IT in het Engels doet waarschijnlijk, dan sluipen Engelse termen en zinnen er al heel snel in.

Tweakers is tweetalig. Engels en Nederlands zou prima moeten wezen, we zijn toch geen Fransen? En noemen een computer ook geen berekenaar.
Nogmaals, mee eens. Als ik mensen dingen om de 2 woorden een Engelse term in hun zin hoor/zie gooien dan vraag ik me altijd af of ze wel 100% begrijpen waar ze het over hebben, maar dat zal misschien ook te maken hebben met buzzwords en het gebruik ervan door bobo's en management... (die niet snappen vaak waar ze het over hebben)
Ik probeer mijn reacties hier zo veel mogelijk in het Nederlands te houden, deels omdat dit 1 van de weinige Nederlandse omgevingen is op het internet waar ik actief ben. En zo mijn taal beter bijhoudt. Ik heb lang niet overal de ballen verstand van, maar in normale gesprekken gooi ik ook overal engelse termen voor. Het lukt me niet om het Nederlandse woord voor capacitors te onthouden bv >.>

Ergens vind ik het wel belangrijk dat de nieuwsberichten hier zelf gewoon zo veel mogelijk Nederlands zijn. Maar hier in het commentaar gedeelte, who gives a fuck? Velen hier zullen in hun dagelijkse communicatie ook een groot deel Engelse woorden, zinnen en termen gebruiken. Want velen hier zijn tweetalig opgevoed. Heeft niets met tof doen als management te maken, die mensen zitten hier niet commentaar te leveren :P

[Reactie gewijzigd door batjes op 16 juli 2019 19:45]

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Lijkt me vooral dat het ze om user feedback gaat in de insider programma's (dat is in ieder geval wel wat ik er als deelnemer van meekrijg) naast natuurlijk dat metrics ook interessant kunnen zijn. Testen op stabiliteit wil je desondanks gewoon in een gecontroleerde omgeving doen en uiteraard is MS daar niet mee gestopt.
Geloof je nou echt dat ze niet meer testen zelf? En daarnaast, preview en fast ring is ook bedoeld als test. Dat is ook duidelijk voor wie daar aan mee doet.

Hinderlijker is dat definitieve versies, of games, ook vaak te veel bugs bevatten. Maar met een Windows feature update loop je altijd ergrns tegen problemen aan, dat is niet te voorkomen.
Dan is dit apparaat toch niet goed getest, dat kan Microsoft zien en dan de update uitstellen voor dit product. Pas als er genoeg betatesters zijn zonder problemen of meldingen de update uitrollen.
Surface 3 tablet bijvoorbeeld.......elke grote windows update verdween de wifi. (En hij had geen utp, dus via andere pc met sticky weer juiste drivers laden) Blijft bijzonder dat updates zelfs op hun eigen hardware problemen geven. :)
Het is eerder opvallend hoe relatief weinig problemen er zijn gezien de ziljoen verschillende configuraties ;) Ik bedoel: Koop elke willekeurige PC op marktplaats (vanaf P4 in ieder geval) of stel elke willekeurige PC samen uit de pricewatch, stop er een Windows 10 installatie USB in en je kunt in 99,9% van de gevallen na een kwartiertje aan de slag. Vind ik toch best een prestatie.
Nooit last van gehad met zelf in elkaar gezette computers, en dat doe ik al meer dan 25 jaar, in de tijd van Windows 3.1. Dus daar ben ik zeer tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Pe Nis op 17 juli 2019 07:07]

Dat jij er geen last van hebt gehad betekent natuurlijk niet dat het probleem niet bestaat.

Al zou je 250 jaar computers in elkaar zetten.
Eens. Echter neemt niet weg dat ik tevreden ben. En dat gebeurt niet vaak.
Vrijwel iedere PC heeft vroeg of laat wel problemen, ik vind het totaal geen prestatie.
Wat een overtrokken onzin zeg, komop. Slaat helemaal nergens op. Heb je enige onderbouwing voor die stelling?
Bovendien lees je er misschien weinig over maar menig computergebruiker zit thuis dag in dag uit de haren uit zijn hoofd te trekken uit frustratie.
Wederom, waar haal je dat vandaan? Bronnen?
Ik ben zelf ook al een tijdje actief met Windows PC's. Zowel zelfbouw als zelf geconfigureerd als kant-en-klaar gekocht.
Alle ernstige problemen die ik ben tegen gekomen waren hardware gerelateerd en niet te wijten aan Windows. Kleine probleempjes waren makkelijk op te lossen. Maar misschien zijn kleine probleempjes voor jou al onoverkomelijk grote problemen. ik ken jouw kennisniveau niet.

Ik weet niet welk besturingssysteem volgens jou beter is. Ik heb een collega met een iMac die al een keer een defecte HD en een defecte grafische kaart heeft laten vervangen en de servicemedewerkers van zijn plaatselijke Apple Store bij voornaam kent omdat hij elke paar maanden langs komt met vage storingen en updates die blijven hangen.
De hardware support voor Linus is niet al te geweldig, al wordt het wel steeds beter en wordt de meeste mainstream hardware in de basis redelijk ondersteund. Maar wil je een Linux systeem echt naar je hand zetten moet je al een redelijk gevorderde gebruiker zijn en áls je een probleem hebt, dan heb je ook écht een probleem.
Ik ben 'al' 20 jaar met computers bezig waarvan 14 jaar professioneel, inmiddels ben ik pre-sales bij Dell (server/storage). Ik ben geen (field) engineer maar heb voldoende ervaring met Windows om de voor- en nadelen te kennen, evenals die van bijvoorbeeld Mac.
Jij schetst het allemaal veel en veel te makkelijk en strooit alleen maar met krachttermen en haat-opmerkingen. Totaal nutteloze argumenten want nergens op gebaseerd (ja, op vooroordelen en onderbuikgevoelens).

Ik heb zowel systemen meegemaakt waarbij het één na het andere probleem de kop op stak (vaak budgetmerken met slecht functionerende hardware, slecht geoptimaliseerde software/drivers vanuit de fabrikant, NIET Windows) als systemen die volledig probleemloos bleven draaien en alles daartussen in.
Maar dat heb ik ook met Mac meegemaakt: van volledig probleemloze machines tot machines die traag werden, die allerlei vage foutmeldingen bleven geven, die hardware problemen hadden, die herinstallaties nodig hadden, alles. Apple stores hebben niet voor niets een Genius Bar, die lui moeten dat soort zaken ook oplossen.

Jij mag dan een sterke persoonlijke voorkeur voor Mac hebben, dat is je goed recht. Je mag ook een persoonlijke afkeer hebben voor Windows, natuurlijk. Maar je doet niets dan ongefundeerde, goedkope haat spuwen door onzin te verkondigen als "menig computergebruiker zit thuis dag in dag uit de haren uit zijn hoofd te trekken uit frustratie."
Dít snap ik dan weer niet.
Een beetje Microsoft heeft toch gewoon van alle modellen nog minstens één exemplaar in een lab staan, waar de laatste updates op gedraaid worden waarna er een benchmark overheen gaat?
Ik geloof ook zeker dat er meerdere modellen staan. Maar het gaat waarschijnlijk om zo'n specifieke combinatie software, die dan om 13 over 7 wordt geupdate, terwijl de vorige update om 6:15 is gedaan. Natuurlijk een belachelijk voorbeeld, maar mijn punt is dat er zoveel variabelen zijn, zelfs met uitgebreid testen kun je niet alles uitsluiten.
Klopt, maar in dit geval zou je dan wel kunnen vaststellen wat die variabelen zijn, en alleen in díe gevallen uitsluiten.

Of laat ik een ander voorbeeld geven (ondanks m'n Microsoft-fanboyschap): Bij Apple komt dit volgens mij veel minder voor...
Klopt, maar om even je Apple vergelijking aan te gaan. Apple kan (en dat is hun kracht) alle tijd die ze hebben om te testen op een beperkt aantal apparaten testen. Microsoft moet veel meer combinaties testen, waardoor ze ook niet alle software kunnen testen natuurlijk.

Zodra er is vastgesteld wat de variabelen zijn, zoals nu, kunnen ze dat natuurlijk doen. Maarja, zodra iets is gebeurd is alles makkelijk. Vooraf kun je natuurlijk echt niet alle software testen, alle versies met subversies, alle gekraakte versies (want daar kan ook gewoon iets mis mee zijn, en als veel mensen het gebruiken krijgt Microsoft alsnog de schuld bijvoorbeeld)
Klopt, maar om even je Apple vergelijking aan te gaan. Apple kan (en dat is hun kracht) alle tijd die ze hebben om te testen op een beperkt aantal apparaten testen. Microsoft moet veel meer combinaties testen, waardoor ze ook niet alle software kunnen testen natuurlijk.
Is dat zo? Ik zie het verschil eigenlijk niet...

- Van Apple kwam tot een tijdje terug ieder halfjaar tot jaar een nieuwe serie systemen op de markt: MacBook, MacBook Air (11/13), MacBook Pro (13/15/17), iMac (22/27), MacMini en de MacPro. Van alle systemen zijn diverse varianten (m.b.t. opties) te verkrijgen; meer/minder geheugen, andere CPU, snellere videokaart etc.
Volgens mij zijn dat meer variabelen dan je binnen de Surface-lijn van Microsoft hebt.

Het enige voordeel dat Apple t.o.v. de Surface-afdeling van Microsoft waarschijnlijk heeft is een groter marktaandeel, dus meer budget om te testen (zonder verlieslatend te zijn).
Het nadeel dat Apple heeft is dat ze zelf ook allerlei randapparatuur op de markt brengen, en het min of meer brengen alsof dat de énige randapparatuur is die je zou moeten willen gebruiken. Die moet eigenlijk dus óók getest worden; Ik ben een stuk harder naar Apple wanneer mijn AirPods dienst weigeren na een update, dan dat ik naar Microsoft zou zijn als m'n Speedlink Axon muis niet meer werkt met release 1903. Sterker nog: Voor die muis zou ik zélf bij de fabrikant gaan drammen.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 16 juli 2019 16:49]

Ja maar je kijkt nu naar alleen de surface lijn. MacOS is alleen voor Apple apparaten, waar Windows op alles kan draaien. Dat zijn de variabelen die jij Apple totaal niet heeft.
Apple hun hele bedrijf draait om redelijk beperkte producten, waar Microsoft naast Surface ook het hele Windows verhaal heeft.

Nogmaals, dat is de kracht van Apple, maar hun gespecificeerde aanpak is goed voor weinig keuze, maar als Apple hun OS zou vrijgeven voor het publiek krijg je precies hetzelfde als wat er nu met Windows gebeurt.
Klopt bijna helemaal wat je zegt.
Dit is namelijk een voordeel voor Microsoft, en niet voor Apple.

Microsoft verdient geld aan het OS; als consument merk je daar weinig van, als bedrijf betaal je wel degelijk flink zodra er "Enterprise" op de doos staat, of je systemen probeert te verkopen met een inbegrepen Windows-licentie.

Het testwerk voor Windows 10 moet dus gedaan worden door het OS-team; het testwerk voor nieuwe drivers wordt waarschijnlijk voornamelijk gedaan door de fabrikant van die driver (en het bijbehorende product). Ik zit niet helemaal in hardwareland, maar als softwarepartner van MS krijg je gewoon wat eerder dan "de rest" de gelegenheid om je software (al dan niet geautomatiseerd) te testen tegen de laatste versies van het platform.

Het testwerk voor Surface-toestellen zou gedaan moeten worden door het Surface-team, en kan al veel eerder gebeuren dan dat die pre-release Windows uitgegeven wordt naar betatesters en driverfabrikanten; dit lukt Apple namelijk wél.

Het enige voordeel dat Apple eigenlijk echt heeft t.o.v. het Surface-team, is dat ze een update makkelijker helemáál tegen kunnen houden wanneer deze problemen veroorzaakt. Maar da's een politieke beslissing, geen onmogelijkheid voor MS.

M.a.w., ik blijf bij mijn standpunt: Ik kies er zelf voor om Dell te gebruiken, als 1903 het op mijn systeem niet doet heb ik vette pech tot Dell actie onderneemt. Maar op een Surface-tab hoort het gewoon te werken, minstens zo vaak als bij Apple.
Gezien jullie hele discussie heb je 1 ding gemist: het gaat niet persee fout, het kan fout gaan. Er zullen waarschijnlijk genoeg SB2 zijn getest. Die zullen allemaal zijn gelukt (zoals hier in de comments genoeg zijn), echter zijn er een vergroot aantal fouten bij SB2 met losse grafische kaart, daarom uit voorzorg de stop op de update bij deze modellen. Precies de reden waarom ze gefaseerd de update uitrollen.
Dacht ik ook. 👍🏼
Het gaat niet mis bij alle exemplaren van één bepaald model.
Het gaat mis bij een aantal exemplaren van een bepaald model. Dat kan bv, liggen aan een combinatie van verschillende revisies van verschillende onderdelen. Een model chip kan kleine revisies krijgen om bepaalde kleine problemen op te lossen of de efficiëntie iets te verbeteren, waarbij het de bedoeling is dat de werking van buiten af exact gelijk blijft (geen andere drivers nodig). In zeldzame gevallen kan de werking toch iets verschillen waardoor er op bepaalde momenten iets fout kan gaan.
Het kan nog leuker worden wanneer verschillende revisies van verschillende chips elkaar tegenwerken. Een bepaalde output van revisie a.002 van chip X zit bv. op het randje van de toegestane tolerantie. Chip Y verwerkt deze output, maar bepaalde output van revisie b.002 van chip Y zit ook op het randje van de toegestane tolerantie. Nu blijkt bv. dat wanneer X dat ene signaal op de rand van de tolerantie afgeeft, Y bij de verwerking van dat signaal net over de grens van de toegestane tolerantie kan gaan, waardoor chip Z zich verslikt. En die situatie doet zich dan alleen voor bij de nieuwste driverversie, omdat die nét iets meer vraagt van de verschillende chips.
Om dat soort problemen te vinden zou je dus apparaten met alle mogelijke combinaties van revisies van alle onderdelen moeten testen. Dat wordt al snel een onbeheersbaar aantal, als alle verschillende revisies al gemeld worden.
Dat hangt er vanaf.
Bij een oud werkgever hadden we bijv. een afspraak met Lenovo waardoor zij ons (tegen belachelijk veel teveel geld als je het puur qua parts bekijkt) telkens exáct dezelfde laptop aanleverden.

In m'n huidige werk heb ik daar een reserveringsmodule voor ingericht (voor een fabrikant van vliegtuigcomponenten), omdat ook dáár een complete stuklijst telkens exact hetzelfde geleverd moest worden binnen een bepaald raamcontract. Dit had tot gevolg dat voor het betreffende raamcontract onderdelen alleen uit bepaalde lots gehaald moesten worden, het programma berekent dan welke voorraad er aangekocht en/of gereserveerd moet worden bij leveranciers (inderdaad tot op het niveau van individuele chips voor op bepaalde prints).

We komen weer terug bij het eerste: Apple heeft hierin een beduidend betere naam dan Microsoft, terwijl ze een vergelijkbaar product op de markt brengen (Surface vs iPad / MacBook). Ook het oplossen van een eventueel update issue gaat bij Apple in de regel sneller. Ik ben echt een Microsoft-fan, maar op dit gebied zou MS heel wat beter in control mogen zijn.
Het uitstel kan tot maximaal tot de end-of-serviceperiode duren.

november dit jaar toch?
Iedere (consumenten) release van Windows 10 heeft standaard 18 maanden support ;)
Dat is voor 1803, er is ook nog 1809 ;) die is tot medio volgend jaar.
Ik kan helaas ook maar weinig vinden over mijn videokaart issue met 1903. Ik heb een machine (zelfbouw) met een server moederbord in combinatie met een GTX 1070 waarvan de video driver met geen mogelijkheid te installeren valt. Losse driver laden lukt wel, maar die valt regelmatig weg en als hij het wel doet zijn de prestaties om te huilen.

Om die reden een build terug gegaan, die kent de issues niet.
Misschien de driver via 'GeForce Experience' installeren?
Er zijn serieuse problemen met win 1903 en de auto install van nVidia drivers die niet werken in combo met oudere/bepaalde Intel cpu's.
Er is een hotfix grafische driver echter wordt die constant vervangen door een "betere" driver door windows bij een reboot |:( .
Hopelijk nu MS het ook voor heeft met zn eigen hardware gaan ze eindelijk dit issue eens oplossen.
Eigenlijk erg dat dit probleem zich stelt sinds de uitrol van 1903 door nVidia erkent en opgelost echter MS dit tot op vandaag zelf maar weigerde te erkennen en bleef pushen van niet werkende whql drivers (die inderdaad ervoor zorgen dat je grafische kaart niet meer wordt herkent en hem zogezegd niet meer aanwezig is met alle gevolgen vandien..)

Eigenlijk is terugrollen naar 18xx versie van win10 de enige oplossing die echt werkt tot nu toe.
Ik heb een surface book 2 13" i7 met dGPU en Windows 10 build 1903.
Tot op heden gelukkig geen issues gehad.
Ik speel regelmatig een potje hearthstone en League of Legends op mijn trouwe werkpaard. Beide games zijn ook niet bijzonder veeleisend meen ik.
Wel heb ik na de 1903 update via GeForce Experience nieuwe Nvidia drivers geinstalleerd. Sindsdien geen framedrops meer.
Ik weet niet van wanneer het apparaat is maar het zou zomaar kunnen betekenen dat het ding end of life wordt. Toch jammer van het geld.
Zijn wel meer rare problemen qua 1903 en nvidia.

Op gewone desktops/laptops zijn er video problemen ( netflix/youtube) qua fullscreen en in combinatie met ondertiteling, waardoor het beeld lijkt te verspringen heen en weer als soort stotteren, op het moment dat ondertiteling in beeld komt.

Nvidia is er gelukkig van bewust, geeft aan dat het zeer waarschijnlijk aan het OS ligt maar werkt samen met Microsoft om tot een oplossing te komen.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 16 juli 2019 18:26]

Op een Surface Book 2 15" i7 met een dGPU met Windows 10 build 1903 deze problemen mogen ervaren. Sinds een paar dagen behoorlijk onstabiel. Probleem uitte zich steevast bij het uitvoeren van bepaalde handelingen in AutoCAD (zowel 2016 als 2019). Bij het selecteren van een gradiant of filling voor een object verdween direct de dGPU uit apparaatbeheer en crashte AutoCAD.

Teruggegaan naar 1809 en tot dusver geen crash of verdwijnende dGPU meer. Jammer genoeg was alleen verzocht om op 1903 over te stappen vanwege een andere bug en die wordt weer opgelost met het laatste driverpack die zich, jawel, alleen onder 1903 laat installeren. :/
Kan iemand mij helpen? Sinds ik mijn surface gisteren heb terug gezet naar fabrieksinstellingen is Windows 10 weg. Er staat win 7 op en het scherm werkt niet... neem aan dat dit niet door de bug komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True