Microsoft stelt Surface Book 2 met Core i5-quadcore officieel beschikbaar

Microsoft heeft een extra processoroptie toegevoegd voor zijn Surface Book 2-laptop. De 13,5"-versie van die laptop is voortaan met een Core i5-8350U uit te rusten. Dat is een quadcore van de Kaby Lake R-generatie van Intel.

Microsoft meldt de optie voor de Core i5 van de achtste Intel Core-generatie bij zijn pagina voor het samenstellen van de Surface Book. Technische details geeft het bedrijf daarbij niet, maar het gaat om de Core i5-8350U, een quadcore met HyperThreading, een kloksnelheid van 1,7GHz en boost naar 3,6GHz.

De Core i5 van de zevende Intel Core-generatie waar Microsoft de Surface Book 2 tot nu toe mee leverde, is de Core i5-7300U van de Kaby Lake-serie. Dat is een dualcore met HyperThreading, een kloksnelheid van 2,6GHz en een Turbosnelheid van 3,5GHz.

Bij de komst van de Kaby Lake-R-generatie van Intels zuinige laptopprocessors met een tdp van 15W, in het derde kwartaal van 2017, kregen Core i7's en Core i5's vier fysieke cores. Bij de generaties daarvoor hadden die processors twee fysieke cores.

In combinatie met 8GB ram en een ssd van 256GB kost de Surface Book 2 met Core i5-quadcore 1749 euro in de Microsoft Store. Dat was ook de prijs van het model met Core i5-dualcore, maar die heeft een prijsverlaging tot 1659 euro gekregen.

De komst van de versie met Core i5-quadcore is geen verrassing. Het viel WinFuture begin maart al op dat webwinkels melding maakten van een nieuw type Surface Book 2 met de desbetreffende processor.

Microsoft Surface Book 2 13.5

Processoropties voor de Microsoft Surface Book 2
Model (8e gen., Kaby Lake-R) Cores/threads Kloksnelheid Turbo L3-cache
Core i7-8650U 4/8 1,9GHz 4,2GHz 8MB
Nieuw: Core i5-8350U 4/8 1,7GHz 3,6GHz 6MB
Model (7e gen., Kaby Lake) Cores/threads Kloksnelheid Turbo L3-cache
Core i5-7360U 2/4 2,6GHz 3,5GHz 3MB

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-03-2019 • 12:52

57

Submitter: mgbak

Reacties (57)

57
57
42
1
0
6
Wijzig sortering
Microsoft heeft een hele mooie productlijn met de Surface, maar ik vind het nog steeds erg veel geld. Bovendien is het vervangen van een accu niet zo eenvoudig, wat voor mij best een dealbreaker is gezien ik zo lang mogelijk met mijn apparatuur kan en wilt doen.
Zakelijk is dit natuurlijk zeer betaalbaar en daar richten dergelijke apparaten zich toch ook wel erg op.
Helaas ga ik alleen op mijn werk niet over de laptops... Dus zie een dergelijk apparaat voorlopig niet op mijn bureau verschijnen! :( Heb nu een Dell die nog wel een stukje duurder is dan dit! Maar als ik zou kunnen ruilen...??

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 25 juli 2024 16:06]

Komend uit een bedrijf waar letterlijk elke laptop uit de Surface line-up komt:
Ja, het zijn erg mooie producten. Het oogt mooi, en voor standaard werkzaamheden is de performance goed. Het touch screen is op de gehele line-up geweldig, en waarschijnlijk de beste in de markt. De hoge resolutie, gekalibreerde kleuren en het geweldige toetsenbord (van de Book, Book 2, de Laptop en de Laptop 2) voegen hier tevens aan toe.

Er blijft echter wel veel te wensen over.
De Surface Pro (4/5/6) en de Surface Laptop (1&2) hebben naast de Microsoft-Dock poort beide enkel één USB 3.0 aansluiting, en één mini-display port aansluiting. De Surface Book 1 heeft hier nog één extra USB poort bij.
De Surface Book 2 is een kleine verbetering, waarbij er naast de poorten van de Surface Book 1, in plaats van een Mini displayport een USB-C poort is geplaatst, echter is dit "enkel" gen1 op 5gpbs, zónder thunderbolt ondersteuning.

Wij hebben in het gehele bedrijf dockingstations staan. Dat voegt veel gebruiksgemak (magnetische aansluiting), én veel extra poorten toe (4x USB, 2x Mini Display (4K), Ethernet en Power), maar kost al snel €225 per stuk, en is met circa 2kg zwaar niet iets dat je dagelijks in je tas meeneemt.

Daarbuiten laat de performance in vergelijking met gelijk-geprijsde laptops erg veel te wensen. Als je géén touchscreen verwacht te gebruiken, zou ik je persoonlijk afraden om een Surface product aan te schaffen, gezien de performance boost en extra poorten (gebruiksgemak) die andere laptops je kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 25 juli 2024 16:06]

De Dock is zwaar (geen 2kg) by design. Dit komt omdat hij gemaakt is om op het bureau te staan, dat je makkelijk bij de poorten kan. Kabels van bijvoorbeeld de schermen trekken meestal aan een dock. Daarom zijn er gewichtjes ingezet om dit te voorkomen en dat hij keurig op je bureau blijft liggen.
Tja, Surface Pro plus zo'n docking station en het is nog steeds flink goedkoper dan mijn huidige Notebook. Touchscreen lijkt me ideaal! En performance? Heb ik niet echt nodig voor het overgrote deel van mijn werk. USB aansluitingen heb ik aan 1tje wel voldoende voor het meeste gebruik.
Dus ik zie nog steeds enkel pluspunten voor een lagere prijs dan mijn huidige machine. Maar ja, ik ga er niet over!
Als je beetje zoekt is zon docking voor €150 inkoop handig te vinden. Zo niet, u heeft mijn naam.

Je kan ook uni dockings gebruiken met USB als koppelstuk, die hebben wij ook en voordeel daarbij is dat deze op de flexplekken ook voor de laptop users bijv te gebruiken zijn.

Maar de surfster docking vind ik een mooi apparaat dat verzwaard is om de beeldschermkabels ook op zijn plek te houden. Anders vliegt die zo alle kanten op.

De meeste dockings die ik voorbij heb zien komen zitten met die reden rond hetzelfde gewicht.
Er zitten waarschijnlijk gewichtjes in de dock die je eruit kan halen (dit kan bij de Microsoft dock in ieder geval). Maar let op, als de dock niks weegt dan valt die ook sneller van het bureau af :+ .
Anoniem: 710428 @kazz198029 maart 2019 13:52
Die Dell zal je dan wel niet voor niets hebben:)
Eerlijk? 95% van mijn werk is gewoon Powerpoint of Word... Mijn huidige notebook is daar totale overkill voor.
Misschien is dat omdat je de Surface pc's niet kan openen. Je zou ze de Dell Latitude 5290 2-in-1 kunnen voorstellen, die zijn ietsjes duurder dan Surface Pro's (denk ik, hoewel het zakelijk misschien anders is) maar makkelijk te onderhouden & repareren. Thinkpad en Elitebook hebben ook interessante clones (13 inch), maar die zijn iets moeilijker te onderhouden geloof ik.
Helemaal mee eens. Bij een telefoon vind ik het al jammer dat de accu lastig te vervangen is, maar goed, ik weet van mijzelf dat ik met 2 jaar ook wel uitgekeken ben, en een nieuwe telefoon wil. Met een laptop is dat anders. Daar verwacht ik van dat het zo'n 6 tot 8 jaar mee kan. Dan wil je na een jaar of 4 je accu een keer vervangen. Kan dat niet (makkelijk), dan is dat voor mij een reden om naar een ander apparaat te kijken. Voor de zakelijke gebruiker boeit het niet natuurlijk, die schrijven dit ding in een jaar of 4 af.
Eindelijk een quadcore en heel interessant als je de gtx 1050 niet gaat gebruiken, maar 1750 met 8 gig ram en alles aan mekaar gelijmd , is wel duur voor een wegwerp product, waarom kunnen fabrikanten niet een echte pro laptop maken, waarbij je de onderdelen makkelijk kan vervangen en alle poorten hebt...
Is het juist niet extra tricky met een quad core wat betreft throttling?
Ik weet dat er veel berichten waren over de SB2 die dan soms throttlede naar 0.4 Ghz.
Weet niet of het ondertussen opgelost is, maar je ziet het vaker met die dunne apparaten. Lijkt me toch enorm zuur voor iets wat meer dan een high end game PC kost...
Men kan dat wel, maar dan hoef je niet om de x aantal jaar een nieuw product aan te schaffen.
Commercieel niet interessant met andere woorden,(verplicht, door defect of veroudering) wegwerpen is beter voor hun.
dat noemen ze dus een pc

ja sorry maar dat is nu eenmaal inherent aan een laptop/tablet. Heel veel zaken zijn gewoon aan elkaar gesoldeerd, dat bespaart namelijk veel plaats en dat is een bepalende factor voor dit soort toestellen
HP heeft hele mooie apparaten hoor.
Ja, klopt, echt super spul, alleen heb ik altijd ruzie met hun Wifi chips, die zijn heel erg slecht :-( Zit daarom bijna altijd op 4G.
Veel hebbem Intel cbips dacht ik? Persoonlijk mooit problemen mee gehad.
Intel Dual Band Wireless-AC 8260, hij is vaak gewoon heel erg sloom, terwijl de telefoons en andere devices dat niet zijn. Als ik bijv. tether over USB via mijn Samsung mobiel, dan is er niks aan de hand. Ik hoop gewoon dat het alleen bij deze chip of deze en mijn vorige laptop is, want verder ben ik al jaren super tevreden.
Ik heb net even een testje gedaan op mn HP Zbook, er kwam 180mbit/s uit, mn tellie doet 160. Dus deze is sneller. Mogelijk is de verbinding anders in jullie kantoren/scholen?
Ik dacht dat HP, net als Dell vooral Broadcom en Atheros gebruikt. Maar waar je bij elke Dell een willekeurig nieuw WLAN kaartje in kan steken, werkt HP met een whitelist. Je oude laptopje upgraden naar AC standaard met een nieuwe Intel 9260? Vergeet het maar, die staat niet op de kaart. Daarom haal ik (voor mezelf en voor anderen) alleen nog maar Latitudes. Makkelijk te repareren, goede ondersteuning, documentatie op orde. En geen gezeik met vervangingsonderdelen.
Ik zeg altijd: Liever een tweedehands Latitude dan een nieuw stuk consumentenbrol.
Ik heb eens zitten spelen met het samenstellen van een Surface Book 2 en het is ronduit belachelijk dat je bijna 500 € betaalt voor 500 GB meer. Ik wist al dat je een meerwaarde betaalde voor de Surface lijn (ik heb zelf een Surface Pro 4) maar dit is voor mij persoonlijk toch te gek.

[Reactie gewijzigd door quarescientia op 25 juli 2024 16:06]

Ik heb in mijn surface pro een sd kaartje geprikt voor een prikkie.
Goed idee! Zat ik laatst ook aan te denken toen ik de huidige prijzen van SD kaarten zag. Heb je een aanbeveling wat een goede en betrouwbare keuze is? Dank alvast!
Mocht je aan zo'n oplossing denken dan kan ik de base Qi adapters aanraden (wel de juiste kiezen, verschilt per model). Met deze adapter past iedere microsd kaart en steekt die niet uit. Ik heb zelf de surface book 2 15 inch 256gb en heb er een 256gb microsd kaart bijgekocht. Enige nadeel is dat de opslag niet benaderbaar is in tablet modus.
Dat is inderdaad zo'n domme designfout, erger ik me elke keer aan als ik het scherm los gebruik.
Zoals musje al zegt. Het is een cheapo oplossing, maar voor mijn stapel pdf boeken voldoende en portable. Kwam destijds bij de buren een vergelijk tegen (HWI) en Kingston kwam er goed uit.
Prima voor puur capaciteit, maar SD kaartjes komen niet eens in de buurt van de performance van een NVMe SSD.
Simpel gezegd; er is markt voor. Je hebt voor het helft van de prijs een laptop/convertibel uit Chinese schappen wat net zo goed is. maarja, dun, kickstand, specifieke onderdelen, design, status, allemaal prijs opdrijvende factoren.
Waarom met een Porsche rijden als er Dacia's bestaan he.
Daar komt het in feite wel op neer :)
Ik hoor vaak roepen dat Apple duur is, maar dit is toch echt niet veel goedkoper. Zelf vind ik het mooie machines van MS.
MS vraagt er extra geld voor om niet in de vaarwater van zoals HP en Dell te komen betreft prijs.
Ze willen met deze producten namelijk laten zien wat mogelijk is en innovatie promoten.

Daarom doen ze ook niet moeilijk als er wordt afgekeken door andere hardware leveranciers.
Is niet echt een kwestie van "laten zien wat er mogelijk is", want er zijn al genoeg laptops met vergelijkbare specs.

Is gewoon puur om economische redenen. In de low end markt is het veel moeilijker om winst te maken. De marges zijn kleiner, dus kun je alleen verdienen door schaalvergroting. Oftewel heel veel devices verkopen.
Als (relatief) nieuwe speler op een (krimpende) laptopmarkt, is het dus bijna onmogelijk om winst te maken op de goedkopere devices.

Dit zie je overigens bij bijna alle consumer markets, waar sterke concurrentie is. Een nieuw merk komt op de markt met een paar exclusieve high-end producten. En pas als ze echt een goede naam hebben, en de productiecapaciteit en verkoopaantallen, zullen ze zich wagen aan goedkopere uitvoeringen. Kijk bijvoorbeeld naar Apple, Google, Tesla etc.
De Surface pro was toch de eerste in de rij van de moderne convertiblemarkt (ook dit is een convertible, geen laptop). Dus wel degelijk een voorlopersrol. Het prijsverschil is trouwens niet eens bijzonder groot als je dat met de Latitude of XPS convertibles vergelijkt.
En wat betreft je laatste alinea: Apple zit nergens in de lagere prijsklassen. Niet qua laptops, AIO's of telefoons in ieder geval. Alleen de normale iPad is redelijk concurrerend geprijsd, vergelijkbaar met de Surface GO bijvoorbeeld.
Volgens mij was de Surface 3 de eerste laptop / convertible sinds lange tijd met een schermverhouding die wat minder op breedbeeld is gericht. Ook nu nog zijn deze erg dun gezaaid.
een beetje de nexus lijn van Microsoft, maar dan alleen met Laptops en tablets in plaats van Telefoon toestellen
ik denk dat je de pixel-lijn bedoelt, de flagship lijn van google.

de nexus lijn stond er voor bekend een goede prijs-kwaliteitsverhouding te hebben, en de productie uit te besteden aan externe hardwarefabrikanten, geen vergelijk met deze surface-lijn dus.
Maar de Nexus lijn liep altijd voorop met functies. De Nexus lijn werd gebruikt zodat Google de toon kon zetten hoe een android toestel eruit moest zien/functioneren. Zo is de galaxy nexus/Samsung Galaxy s2 een goed voorbeeld van. De pixel lijn is gewoon Google die ook de smartphone markt in is gestapt, daar waar het bij de Nexus lijn uitbesteed werd.

Overigens zijn de pixel niet de beste telefoons. Ze krijgen jammer genoeg vaak firmware vol met bugs die een goed toestel een mindere toestel maken. Het design van de laatste pixel is ook niet echt 2019 maar meer 2017/2018 (Qua dikte)
Maar kostbaar is het wel. Zelf ook wel fan van het concept van de Surface Studio. Maar misschien ben ik wel een top end boy. Ik ben apple gebruiker maar overweeg nu Surface Studio voor photo editing werk.
Goede punt !! dit zijn Apple prijzen en het valt me op dat alle high end windows laptops evenduur zijn als Apple, geen goede ontwikkeling voor de consument
Dit is volgens mij meer gericht voor de zakelijke markt. Het bedrijf waar ik werk loopt ook iedereen rond met surfaces van 1700euro. Niet als die specs ooit gebruikt worden maarja:P

Er zijn ook nog genoeg goedkopere surface alternatieven.
Nee een Dell Xps met vergelijkbare specs als een Macbook Pro is goedkoper dan de Mac, terwijl beide ongeveer vergelijkbaar zijn qua kwaliteit, features etc (de een iets beter met de touchpad, de ander beter serviceable of toetsenbord etc). Zelfde geld voor Surface Laptop vs Macbook Pro (alleen mist die wel de dgpu, maar heeft dan weer wel een digitizer/touchscreen). Als je prijs/spec laptop wilt, kun je beter kijken naar gaming laptops of het middensegment van ultrabooks/laptops.
Ja het is duur, maar er is geen direct vergelijkbaar alternatief (gpu + digitizer + detachment in 1). Het is bedoelt voor een niche groep. Wel heb je bij Microsoft weleens goede aanbiedingen, en studentenkorting etc.
Zou door deze upgrade de Surface Book 3 langer op zich laten wachten?
Dat hoop ik niet, ik ben aan het wachten op de Surface Book 3 omdat ik weet dat die er aan gaat komen en ik het jammer zou vinden om nu nog te investeren in een Book 2 die al weer een paar jaar oud is,
Ik heb deze CPU in mijn HP EliteBook, quad-core met HT. Persoonlijk een goede keuze geweest (als dev, toch net wat aangenamer als die dual-cores met HT).
Is dit model met performance base of met default base?
Ben het niet volledig eens dat de surface vooral voor de zakelijke markt aantrekelijk is. Het is ook een fijn apparaat voor prive gebruik. Wat dat betreft is de prijs wel heftig. En dan wordt er nog weinig gesproken over de bijkomende kosten van randappartuur wat toch wel goed is om erbij te hebben. De accu, ook naar mijn ervaring is de gok in de investering, daar deze erg lastig is te vervangen. Nu na 12 maanden dagelijks gebruik, waar ik eerst makkelijk de dag doorkwam in standbij, moet ik nu toch alweer halverwege de werkdag tussendoor bij laden. Met een nieuwe accu was het anders geweest. Wat dat betreft zijn de Qualcom chips wel interessant. Ik snap niet waarom er geen hybride systeem gemaakt kan worden. Waarbij bij kleine taken de Qualcom chip gebruikt worden, en dat bij intensievere taken je kan overschakelen op de intel chips. Win-win. Dan is dat op d lange termijn een minder groot problemen met een ingebouwde accu.
Ja, het is veel geld. Maar ik heb een Surface Book 15" met Core i7 en 16GB RAM en het is letterlijk de beste machine die ik ooit heb gebruikt. Sterker nog, de Book overtreft mijn Desktop met (ouder type) i7 en 3SSD's in RAID0. Het touchscreen is fantastisch -mijn vriendin gebruikt dit dagelijks-. het touchpad eveneens en het toetsenbord is ook erg fijn. Komt bij dat je het display eraf kan halen en als tablet kan gebruiken. Iets wat we regelmatig doen om samen naar een document te kijken of foto's. En gezien het scherm erg goed gecalibreerd is, zien foto's er ook erg mooi uit.
Alle laptops waar ik ervaring mee heb is altijd wel iets mee. De Surface Book 2 hebben we nu zo'n half jaar in gebruik en er is niets, maar dan ook helemaal niets op aan te merken imo.
Mooi apparaat maar biedt Microsoft ook next business day onsite reparatie garantie?
Kunnen componenten door de eindgebruiker vervangen/geupgrade worden?
Is er een onderhoudshandleiding hiervoor beschikbaar op de Microsoft website?

Dit ben ik gewend van merken zoals Dell, HP en Lenovo.
1. Nee, garantie duurt 2 werkdagen.
2. Nee
3. Nee

Beetje hetzelfde als Apple, wat meer in het straatje past van de Surface.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.