Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt 15"-Surface Book 2 in Benelux uit voor vanafprijs van 2799 euro

Microsoft heeft de Surface Book 2 15" de Benelux beschikbaar gemaakt. De goedkoopste configuratie van de laptop, met ssd van 256GB, kost 2799 euro. Voor de duurste configuratie moet 3799 euro neergeteld worden.

Microsoft voorziet alle configuraties van de Surface Book 2 van de Core i7-8650U. Dit is de snelste processor in de U-lijn van de Kaby Lake R-serie, met een maximale turbofrequentie van 4,2GHz en een tdp van 15W. Bij de drie configuraties is er 16GB 1866MHz lpddr3-geheugen en de gpu is de GeForce GTX 1060 met 6GB gddr5-vram.

Verschil is er dan ook alleen bij de opslag: er is keuze uit modellen met pci-e-ssd's van 256GB, 512GB en 1TB. De Surface Book 2 15" heeft verder een resolutie 3240 x 2160 pixels. De afmetingen zijn 343x251x15-23mm en het gewicht is 1,9 kilogram.

Microsoft kondigde de Surface Book 2 vorig jaar aan. In december 2017 verscheen het 13,5"-model in de Benelux. Die versie heeft een GTX 1050-videokaart en Microsoft levert configuraties met een Core i5-7300U of Core i7-8650U.

  Surface Book 2 15"    
Uitvoering Core i7, 16GB, 256GB Core i7, 16GB, 512GB Core i7, 16GB, 1TB
Adviesprijs ¤ 2799,- ¤ 3299,- ¤ 3799,-

Door

Nieuwscoördinator

248 Linkedin Google+

Reacties (248)

Wijzig sortering
Bericht uit eerste hand. Heb de surface book 2 15 inch 1TB gisteren uitgepakt en geïnstalleerd.

Eerdere relevante ervaringen:
- MBP 15" 2 jaar met veel plezier mee gewerkt. Grootste probleem voor mij waren de compatibiliteitsproblemen door het verouderde Office en het ontbreken van enkele legacy Windows pakketten (beurshandel). Naderhand nog intensief gebruikt privé totdat moederbord van de ene op de andere dag ermee kapte. Negatief reparatieadvies
- Lenovo carbon X1 4 jaar pure productiviteit. Na eerste jaar is de HD vervangen door een SSD. Vervolgens overgestapt op de lichtere versie met kleiner scherm vanwege veel internationaal reizen. Pure productiviteitsmachine. Geweldig toetsenbord. Scherm en track pad ok. Resolutie te hoog voor het kleine scherm. De tweede had een touchscreen maar die had geen echte functie. Privé niet functioneel
- overstap naar machine geoptimaliseerd voor gebruik van touchscreen. Aantekeningen maken en verwerken is een belangrijk deel van mijn werk. Het werd tijd om over te stappen van papier en pen naar digitaal. Vele oplossingen geprobeerd, maar digitizer + OneNote bleek echt te werken. Surface Book was net op de markt maar nog niet in Nederland te koop. Opgevangen door Dell XPS 13 2 in 1. Prachtig apparaat, maar neem zonder weemoed afscheid. Scherm te klein voor echt productief werken (Office), toetsenbord laat steken vallen bij snel typen, pijltjestoetsen direct naast PageUp en Down levert ook na een jaar nog dagelijks problemen op, alle connecties met een aparte break-out box is vreselijk en het probleem met leeglopende accu in standby is ook na drie jaar nog niet verholpen waardoor een avond niet aan de lader direct betekent dat de volgende dag een complete startprocedure moet worden doorlopen. Aantekeningen maken en verwerken ging prima, maar de pen, die niet uit kan, vreet z'n dure AAAA batterij sneller op dan ik naar de winkel kan om ze te kopen.
- nu dan de MSSB2 15i 1 TB. Hij is groter en zwaarder. Scherm en toetsenbord zijn fantastisch. Aantekeningen maken en verwerken gaat nog beter door het ruime scherm met de perfecte 3:2 verhouding (16:9 op een laptop, welke idioot heeft ooit bedacht dat dat handig was voor een werkmachine???). Kortom lyrisch en kan niet wachten om er de komende tijd mee aan de slag te gaan. De prijs? Volstrekt irrelevant. Dit soort apparaten worden gekocht door professionals. Die kijken naar TCO en productiviteit. Geen enkel ander apparaat komt in de buurt. Ik zit verder met iMacs, iPhones en iPads helemaal ingebed in het Apple ecosysteem maar voor productiewerk is iOS volstrekt ongeschikt. Heb een aantal weken een iPad geprobeerd maar dat is niet serieus te nemen.
Ik heb dezelfde besteld. Hij komt morgen binnen. Ben benieuwd, specs zijn heel goed, spijtig van de 16GB, had liever 32 GB gehad. Jammer ook dat er geen numeriek blok zit op het toetsenbord, dat heeft toch mijn voorkeur.
Veel plezier er mee. Het is echt een geweldige machine. Geheugen is voor mij geen probleem. Nummeriek toetsenbord had ik ook graag gezien. Net als een mooier kwadrant voor de pijltjestoetsen. Ruimte zat. Ga morgen eens kijken wat er qua games mee kan
Eerste ervaringen zijn zonder meer positief. Ik heb eerst mijn development software geinstalleerd. Al met al ben ik daar een uur of zes mee bezig geweest; vanaf een volle accu. Na afloop was er nog 30% over, best netjes.
Alles is zonder problemen geinstalleerd, ik heb hiervoor dezelfde stack op een Lenovo laptop T580 geinstalleerd en daar lukte bepaalde dingen gewoon niet.
Na afloop nog wat Tekken 7 gespeeld op de hoogste resolutie en settings op high. Tot mijn verbazing een constante fps van 60 gehaald. Daarbij viel het op hoe stil de laptop was, ik heb de fan niet gehoord. Heel anders dan de Razer Blade Pro die ik vorig jaar eens heb geprobeerd. Dat siste en blies bij een eenvoudig spelletje als Civilization 6.
Ben het helemaal met je eens. Op mijn werk heeft iedereen verplicht een iphone en ipad, en ik ben de enige die de ipad teruggegeven heeft en (van eigen geld) een Surface pro 3 heeft gekocht. Dat is al weer 2 (? Toen hij net uitkwam) jaar geleden en geen minuut spijt gehad. Man wat is hij fijner dan een ipad. En een Thin Client. Wauw.
En wat is er mis met die reactie? Als deze persoon nut heeft van de digitizer en de beeldverhouding die de concurentie niet heeft, wat is daar mis mee? En ja, de prijs is hoog, maar de meeste mensen die dit toestel kopen zijn zakelijke kopers voor wie de verhoogde productiviteit de hogere prijs comenseert. Niets mis mee. De Macbook en de XPS zijn ook geen slechte machines, maar voor Masansky09 is dit de betere machine.
Ik heb deze surface book 2 15" met 256gb sinds een paar maanden in gebruik (was in de VS toen hij uit kwam). Ik snap de kritische comments wel, de extra prijs voor extra opslag is idd belachelijk, en de prijs in het algemeen bijzonder hoog. Toch ben ik er super blij mee en is het voor mij tot nu toe het geld helemaal waard. Ik doe zowel veel creatief werk (pen + tablet modus is helemaal top), en heb ook hoge hardware eisen, daarnaast ben ik zo'n beetje nonstop op reis, dus voor mij is dit een droom apparaat. Hij loopt als een trein, voelt heel degelijk aan, werkt heerlijk en feilloos, en bonus: als ik klanten een demo geef en het scherm losmaak verhoogt dat het wow effect aanzienlijk. Mooi meegenomen!
Zijn de prijzen voor electronica in de VS in verhouding niet een stuk lager dan in Europa? Vroeger was dat in ieder geval, maar nu nog?
Als je deze laptop in de VS koopt ben je ongeveer 500¤ goedkoper uit. Maar bij binnenkomst in de EU moet je dan de BTW alsnog afdragen, wat op zo'n 500¤ komt...
En als je dat niet doet en je wordt ooit gepakt en je kunt geen bonnetje van binnen de EU laten zien, mag je alsnog afrekenen, met dubbele boete.

Ik vind het het prijsverschil zelf niet waard om die reden. VS vluchten worden af en toe best strikt gecheckt, en je zit er elke keer weer mee als je de EU binnenkomt.

Daarnaast krijg je maar 1 jaar beperkte garantie, wat in Nederland ook een heel stuk ruimer gegeven wordt...
Hoe wil je achteraf gepakt worden? Gaat de politie elk huis langs of je kunt aantonen waar jij al je spullen vandaan hebt? :?
Belastingcontrole. Ja, er komen inspecteurs langs om belachelijk kleine ondernemingen of organizaties of zzp'ers tot op de bodem te controleren. Aardige mensen, accepteren best een kopje thee, zijn best belangstellend en hebben echt wel targets te halen. Wat makkelijker is bij iemand dan een ton omzet heeft dan bij iets dan een miljoenen omzet heeft.

Dus haal je zo'n laptop als prive persoon, dan ben je veilig, maar staat het in je boekhouding als zzp'er or klein bedrijfje, doe het dan maar niet.
Nee dat klopt. Je bent dan goedkoper uit met de afschrijving hier in NL dan dat je het in de USA koopt (tenzij je het zakelijk in de US koopt, maar ik weet niet of dat kan met een Nederlands BTW nummer).
Ik doelde dan ook meer op de consument.
Maar als ZZP'er of klein bedrijf betaal je sowieso al geen BTW dus dat scheelt al bijna een kwart op de verkoopprijs.

Of je dan ook BTW kan vermijden als je uit het buitenland bestelt weet ik niet, dacht dat dat alleen binnen de EU was. Maar de noodzaak is dan sowieso een stuk minder.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 april 2018 19:29]

Inderdaad. De BTW krijg je als ZZPer toch al terug. Dat scheelt het hele voordeel ongeveer, afhankelijk van de staat in de VS waar je hem koopt. Die BTW kun je in de VS voor het grootste deel niet terugkrijgen, en als je al een deel terug kunt krijgen (VAT refund hebben sommige landen als je vertrekt en aan alle voorwaarden voldoet) is dat maar een paar procent.
Ik bedoel: Je koopt hem nu in Amerika en over een maand neem je hem mee op vakantie naar Thailand. Bij terugkomst in Nederland kun jij niet aantonen dat je hem in de EU gekocht hebt.

Ik heb dit exact zelf zo gehad met een laptop die ik in Thailand had gekocht, gewoon meegenomen en 4 maanden later op vakantie meegehad naar Turkije. Bij terugkomst en controle had ik een probleem. Ik moest toen alsnog BTW betalen, vermeerderd met 100% van die BTW als boete. Al noemden ze het geloof ik geen boete.
Dat slaat helemaal nergens op. Bij een splinternieuwe laptop in verpakking snap ik het nog wel, maar bij een gebruikte... Tevens is tech in Turkije zo'n 20-30% duurder dan hier in Nederland, wat jou dus geen enkele reden zou moeten geven om het daar te kopen i.p.v. hier in Nederland, dus meneer de douane heeft je gewoon vies genaaid.

EDIT: Ben trouwens zelf ook ongeveer 15 keer met een laptop op vakantie geweest naar Turkije, een hele dure ook nog en nooit een probleem gehad.

[Reactie gewijzigd door Mugiwaraya op 7 april 2018 21:01]

Pech kan inderdaad. Het had natuurlijk ook niets met Turkije te maken, in de bagagebandhal is iedereen gelijk ;-) ik werd er gewoon random uitgepikt. Laptop wad toen nog erg mooi en nieuwig trouwens.

Het gebeurt binna nooit, heb het ook maar 1x gehad in tientallen vluchten naar Schiphol (ook 1x in Duitsland gezeik gehad, maar met ter plekke opzoeken van bon in Gmail kon ik doorlopen)
Maar stel je had hem wel binnen de EU gekocht, wie gaat er nou met de bon van de Mediamarkt op vakantie :') Duizenden plekken in de EU waar je het had kunnen kopen met een papieren bon. Als iets niet nieuw in doos zit kunnen ze toch niet bewijzen dat je het daar hebt gekocht.
Klopt. En bij tweedehands aankopen zit je ook. Geen idee hoe ze daarmee omgaan, maar kan me indenken dat ze misschien via serienummer ook kunnen opzoeken of het een EU model is?

Ik heb trouwens ook een keer gehad in het buitenland dat er een videocamera gestolen werd. De politie wilde de aangifte niet in behandeling nemen, tot ik via via vanuit Nederland een fax (!!! 3 jaar geleden) met aankoopbewijs kon sturen. Heel onprettige ervaring.
Hoe ga je dan om met tweedehands spul? Wat als iemand het wel in de VS gekocht heeft en BTW heeft betaald en hem hier doorverkoopt zonder bon? Dan zit je met een legaal apparaat uit het buitenland? Dit is een extreem voorbeeld, maar kan je daar dan niets aan doen?
Klopt, dan kun je in theorie ook een probleem hebben. Dat is ook het nadeel van tweedehands aankopen in het algemeen. Zowel een verzekering bij verlies of diefstal als een zeer recent product dat je overneemt van iemand die het gekocht heeft. Risico van het vak?

Maar je hoort het niet vaak. Ik heb die pech gehad, maar ik vlieg (toen) heel erg veel, je hoort het natuurlijk bijna nooit.

Die bon die je krijgt als je een product invoert op Schiphol (of via de post) is dan ook heel erg belangrijk om te bewaren. Je moet als je niets aan kan tienen gewoon BTW betalen, en die krijg je terug als je die eerdere bon kunt overleggen later. Moeilijk systeem, maar ja, hoe moeten ze het anders doen he, iedereen met elk verhaal maar geloven :-)
Heeft deels te maken met het feit dat een adviesprijs in de VS vrijwel altijd exclusief BTW is. Een laptop van 2K usd is in werkelijkheid zo’n 300-500 duurder afhankelijk van waar je hem koopt.
Maar de sales tax is daar wel veel lager dan de BTW hier, bovendien zijn er (legale) manieren om het te omzeilen (niet alle staten hebben sales tax bijvoorbeeld).
Natuurlijk, al zijn die er niet zo veel. En als je op internet koopt gaat het om de staat waar je laat bezorgen, ook al zit de winkel in een BTWvrije plek.

De toeristenbestemmingen hebben over het algemeen gewoon 8-12% oid BTW (sales tax, county tax en city tax)

[Reactie gewijzigd door Arokh op 8 april 2018 16:46]

Dat van de bestemming is niet met alle staten zo. Delaware bijv. niet (geen wonder dat heel veel webshops daar zitten :-)
Dat zal best, maar de prijzen hier zijn eigenlijk standaard inclusief BTW terwijl dat in de VS dus niet zo is. Daardoor lijkt het in de US een stuk goedkoper als je 1-op-1 de koers overneemt, maar is dat niet per se het geval.
Wauw, hoe kunnen mensen nog zeggen dat Apple veel geld vraagt??
Is het omdat andere bedrijven ook dure producten op de markt zetten dat het ineens niet duur meer is?
Misschien omdat Apple zich met dit soort producten iets meer richt op de consumenten markt, en dan is een telefoon van 1000 euro of een laptop van tweeduizend euro idd een hoop geld.

De Surface Book is nu niet echt een consumenten produkt te noemen, en zoals al eerder vermeld is in het bedrijfsleven de hogere prijs niet echt een 'ding'.

En zoals overal is de discussie MS-Apple er een die niemand wint ;)
Apple bediend juist de professionele markt en wat daar vlak onder zit. Sowieso ben je als fotograaf, illustrator etc beter uit met een mac dan met een laptop. Op een laptop van 800,- kan je niet echt lekker editen ofzo dus is 2799 niet veel voor een machine waar je alles mee kan doen.

Mijn macbook was 2799 en ik kan alles draaien (al 3 jaar lang) en mijn iMac was 2169,- en heb dan een 5K scherm waar ik heerlijk op kan Photoshoppen, Lightroom bedienen, editen met final cut pro x en premiere pro. Nee dat vind ik zeker dan niet veel geld maar mensen roepen dat het veel is terwijl ze vergeten wat je ermee kan doen. Overpriced wat apple aan zijn producten krijgt terwijl de ondersteuning het beste is wat een bedrijf kan bieden maar wanneer windows een laptop uitbrengt dan is het ineens niet meer overpriced of wat dan ook.

Zo is het helaas.
In mijn optiek is alleen de desktop hardware van Apple 'professioneel'.
Dit tussen haakjes omdat in mijn optiek een bedrijfs gerichte PC upgrade-baar moet zijn.

Apple laptops en telefoons zijn gewoon, net als bij de meeste favbrikanten spullen voor de consumenten markt.

En op de professionele markt laat Apple al jaren steken vallen, o.a. met de MacPro.
Om maar niet over de debacles met FinalCut etc. te spreken.

Maar zoals ik al zei, deze discussie wint niemand. ;)
Er is ook geen winnaar als ultieme machine. Het ligt eraan waarvoor je het gebruikt.

Ik vind dat windows heel veel terrein heeft verloren maar op server, games en office gebied doen ze het nog goed en Apple bediend de professionele/creatieve markt.

Ik had een MacPro uit 2009 die ik tot 2015 heb gebruikt en deze was gewoon te upgraden. Ja, de MacPro uit 2013 was ook een fout in upgrade design en daarom heb ik ook de iMac genomen tot er weer een mooie MacPro uitkomt, maar je kan echt niet zeggen dat Apple Macbooks consumenten producten zijn. Deels maar er kan ook een professionele kant bediend worden. Je kan gewoon 4K bewerken in video's, RAW bestanden van 100mb gaan vlekkeloos, etc etc. Nu werk ik wel veel meer op mijn iMac ivm het scherm maar ik kan mobiel mijn werk doen.

Tegen wat ben je aangelopen dat je dus ontevreden was over de Macbook? In welke markt zit je?

[Reactie gewijzigd door Sciletto op 10 april 2018 13:59]

Ik zit in de 3D/Video/VR hoek, dus Apple valt voor een heel groot deel van mijn werkzaamheden af, of is zo complex met alle workarounds qua software dat het bijna geen doen is.

Ondanks de 'kuren' van Windows ben ik al jaren tevreden met wat ik heb draaien, en heb vele Apple leifhebbers uiteindelijk ook over zien schakelen.
Dit mede dootr de rare beslissingen van Apple omtrent hardware en software.
Deze gebruikers zitten tegenwoordig achter een PC met Premiere Pro, Lightroom, Nuke en andere applicaties uit bedrijfstakken waar Apple niet echt meer interesse in heeft.

Hier laat ik het verder bij, er is genoeg te mopperen over beide platforms ;)
En direct het bewijs dat je voor het prijsverschil veel te weinig upgrade krijgt.

Conclusie: zwaar overpriced apparaat.
Ik heb ooit begrepen dat deze apparaten alleen maar worden gemaakt om fabrikanten te stimuleren zulke apparaten, naar de visie van Microsoft, te maken. De hoge prijs is dus expres. Het laatste wat Microsoft is die fabrikanten beconcurreren.
Geloof ik niets van. Alsof fabrikanten van MS moeten leren hoe je een apparaat bouwt, kom nou toch.

Dit is gewoon voor de man die alles al heeft. De top verdiendende manager, advocaat, rijke zakenman die zich wil onderscheiden en indruk wil maken op anderen. Meestal het type mensen dat maar net in staat is om een programma op te starten, maar graag met zo een status product rondloopt. Hoe duurder hoe beter. Dit soort prijzen geven vooral status weer. Misschien nog een speciale serie maken met diamantjes ingelegd voor de sheiks. Ik vind dat MS zijn producten goed positioneert. Ze hebben toch wel iets van Apple geleerd. Er is gewoon een hoop geld te verdienen in het hoge segment en veel mensen zitten toch aan Windows vast, dus waarom daar niet een speciale lijn voor maken.

MS heeft juist een historie van eigen fabrikanten beconcurreren, daar zijn ze nooit vies van geweest. Ik denk dat ze gewoon goed ingezien hebben dat lager geprijsde convertables nooit een groot publiek zullen bereiken en niet goed met laptops en tablets kunnen concurreren, maar met extreme hardware wel een leuke ding opleveren. Daar valt tenminste wat op te verdienen. Gewoon goede marketing.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 6 april 2018 22:43]

Het is niet MS die de rest even laat zien hoe ze een product moeten bouwen. Het is MS die laat zien wat er mogelijk is. De Surface-lijn is het paradepaardje van Windows en Microsoft. Een beetje hetzelfde als autofabrikanten die wel eens concept-wagens maken met álles erop en eraan, puur om te laten zien wat er mogelijk is. Het enige verschil is dat Microsoft zijn producten gewoon verkoopt terwijl zo'n concept-wagen niet in de verkoop gaat.

Genoeg producten die een stuk goedkoper zijn en ongeveer hetzelfde bieden als de Surface-lijn dus het is niet zo dat je je scheel moet betalen voor een high-end laptop.
Dan vergeet jij even dat MS behoorlijk goed op de Surface lijn verdient. MS heeft altijd hardware gemaakt en beslist geen slechte. MS was ook niet de eerste met convertables. Ik denk dat het echt verkeerd is om dit als referentie producten te beschouwen. Refententie producten zijn niet overdreven duur maar eerder vrij kaal en dienden als basis. Ze maken het fabrikanten gemakkelijk om er verbeterde versies van te bouwen met meer features. Dat werd gebruikt bij Intel moederborden en nVidia grafische kaarten.

De strategie van MS was ooit om een soort Apple te worden met een eigen gesloten webstore en alles omvattend windows OS en eigen cloud en ook eigen hardware om een betere gebruikservaring te garanderen. Zo kwam MS als eerste met zijn eigen Arm-lijn. Dit is niet echt aangeslagen en sindsdien gooien ze het over een andere boeg. De enorme winstgevendheid van Apple zette veel bedrijven aan om bijzondere highend producten te maken. Dat mislukte bijna altijd omdat die producten toch de uitstraling en imago van Apple misten. Maar gelukkig voor MS maakt Apple geen highend Windows producten, dus waarom daar niet op richten.

Ik denk dat het verkeerd is om dit als concept-producten voor te stellen. Dit zijn volwassen highend producten met een stevig prijskaartje. Top of the bill. Daar hoort ook bij dat je de nieuwste state of the art technogie aanbiedt, dat doet Apple ook. Daar betaalt de klant voor. Met de nieuwste videokaarten is het niet anders, die kosten ook een vermogen, maar dan heb je ook het beste wat op dat moment te krijgen is. Er zijn mensen voor wie geld wat minder schaars is en voor wie uitstraling heel belangrijk. Die leggen andere prioriteiten.
Daar hoort ook bij dat je de nieuwste state of the art technogie aanbiedt, dat doet Apple ook.
Nou, nee. In Apple laptops zitten nooit de laatste en krachtigste cpu's en gpu's.
Juist wel.

Apple heeft vaak genoeg als eerste de nieuwste Intel CPU's gekregen voordat ze beschikbaar waren in de winkel.

Ook de snelste SSD's zijn in Macbooks te vinden.
Dan zullen ze hier waarschijnlijk liegen, nietwaar?

https://www.techzine.nl/b...t-apple-updaten-macs.html
Waar andere pc-fabrikanten ervoor kiezen om één of twee keer per jaar hun complete portfolio te vernieuwen met nieuwe processoren en de laatste technologieën, probeert Apple dit zolang mogelijk uit te stellen. Veel gebruikers vinden dit frustrerende en zouden ook graag de nieuwe hardware willen in hun MacBook. Binnenkort komt er een update van de Apple-hardware, maar wat is nu eigenlijk de reden dat Apple hier zolang mee heeft gewacht.
Kun je me nog even een link geven naar de beste state of the art gaming laptop van Apple met de laatste Nvidia gpu?
Apple doet sowieso niet aan gaming machines dus daar kan je heel lang naar zoeken.

Techzine heeft het ook niet bij het juiste eind door te stellen dat het zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Dat gebeurt alleen met een paar producten en daar zijn ze nu hard mee bezig om dat te verbeteren (mac pro).

Alle macbooks met uitzondering van de huidige air hebben ieder jaar een of twee upgrades gehad. Het punt is dan ook meer dat grote tekorten aan nieuwe CPU’s met de juiste specificaties er ook voor zorgen dat er niet vaker upgrades zijn. Zo heeft mijn 2015 MBP nog een 4000 generatie i7 omdat de 5000 gen quadcore gewoon niet bestond op het moment van introductie. De 13” uit hetzelfde jaar heeft die namelijk wel (dualcore was er veel eerder).

Maar check voor de gein de buyersguide van macrumors eens daar staan releasedata netjes op een rijtje. Daar zie je wel dat het wat meer een zootje is geworden de laatste tijd, maar dat komt omdat we nu tegen limieten aan gaan zitten werken. CPU’s zijn namelijk helemaal niet zoveel sneller geworden de laatste jaren. De snelheidswinst van een nieuwe cpu weegt nit sf tegen de enorme kosten die je moet maken om op die volumes een nieuwe productielijn op te zetten.

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac
Techzine heeft het ook niet bij het juiste eind door te stellen dat het zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Dat gebeurt alleen met een paar producten en daar zijn ze nu hard mee bezig om dat te verbeteren (mac pro).
Wat je maar hard noemt: nieuws: Apple wil aanpasbare Mac Pro volgend jaar uitbrengen :'). Die komt volgend jaar pas, en de huidige versie is nog gebaseerd op Ivy Bridge techniek uit 2013 (bijna 5 jaar oud!)

En dat is een produkt waarin ze precies een jaar geleden hebben gezegd actief te werken.. Dus zo veel haast heeft het ze blijkbaar niet.

Ook de Mac Mini stamt nog uit 2014.. Veel produkten van Apple zijn nog nooit zo lang genegeerd als ooit tevoren. MacRumors heeft er toevallig gisteren een overzichtje van gemaakt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 april 2018 19:41]

Het woord high end omvat meer als enkel gaming laptops. Bij high end hoort een prachtig product met een geweldige uitstraling, Goede hardware en een geweldige gebruikservaring.

Laat dat nou precies zijn waar Apple excelleert met zijn producten.

Ps. Geen een respectabele zaken man/vrouw komt opdagen met een “republic of gamers” laptop
Voor high end moet ik je gelijk gebleven.

Maar state of the art technologie betekent gewoon de laatste en snelste technieken.

En dat heeft Apple gewoon niet.
Mwah. Ik durf wel te stellen dat onjuist is.

1e ultraportable
1e hiDPI display
1e trackpad dat wel goed werkt
1e haptic trackpad zonder fysieke knoppen
1e die thunderbolt ondersteunde,
1e die volledig op USB-C ging leunen
1e oled fn-knop apparaatje
Vrijwel altijd de snelste ssd van de markt bij introductie.
1e met daadwerkelijke goede accuduur en stabiele standby/sleep


Dat ze het niet in ieder product verwerken ben ik met je eens, maar als je ziet wat Apple gedaan heeft aan technologie met bijvoorbeeld de iPhone en iPad dan is dat best noemenswaardig. Zo had de iPhone 6S zeer snelle NVME class solid state storage. De iPad heeft automatische witbalans correctie en 120Hz, oh en de iPhone 7Plus optische zoom en portrait mode vergeten? Zo’n beetje iedere fabrikant is daar nu ook mee bezig.
Ik had het over het feit dat in Apple laptops niet de beste, laatste, snelste en zuinigste cpu's en gpu's zitten.
Well ook daar zit je niet bij het rechte eind. De macbooks hebben vrijwel altijd de laatste generatie INTEL Cpu’s aan boord gezien de release datum van de cpu en een redelijke termijn voor ontwikkeling van de logic boards. Alleen bij de 15” retina uit 2015 zien we een eerdere generatie CPU’s terugkomen en dat is dan simpelweg door het feit dat Intel dat jaar veel later was met een i7 HQ model dan normaal waardoor Apple geen tijd had om het 2015 model van een 5K series CPU te voorzien.

Daarnaast is “beste” een relatieve term. Nieuwste generatie vind ik voor CPU en GPU een betere benadering. Aangezien de twee categorieen die je noemt namelijk nogal wat diversiteit bevatten binnen de generaties.

Daarnaast gaat snel en zuinig vaak niet met elkaar samen. Het gaat allemaal om verhoudingen. Een 1050 is nu eenmaal zuiniger dan een 1080TI, maar die laatste is dan weer veel sneller.
De nieuwste cpu's van Intel zijn bij dezelfde prestaties zuiniger dan de oude.

Maar aangezien Apple niet de nieuwste gebruikt....
Maar dat doen ze dus wel. De huidige macbook pro heeft een kaby lake CPU. Dat is de nieuwste serie voor mobile quadcores. Het jaar daarvoor was het sky pake. Toendertijd ook de nieuwste generatie mobiele quadcores. In 2015 was het haswell refresh. Bij introductie de nieuwste generatie mobiele quadcores die toen verkrijgbaar was (want de 5000 series werden pas in Q3 geproduceerd en in Q4 geleverd en dus te laat voor de mid 2015 refresh). De 13” had eerder dat jaar wel een broadwell upgrade gekregen want daar was een dual core voor leverbaar. De 2015 15” is express vertraagd om Intel tijd te geven om de quad te leveren en toen die uit bleef is er voor haswell refresh gekozen.
Ik kan je zeggen dat er state of art technologie in zit en ook omdat Apple deels hardware zelf ontwikkeld. Er zit nieuwe technologie in op het moment dat hij ontwikkeld en uitgebracht wordt maar zoals je zelf weet is technologie vandaag nieuw en morgen oud.

Apple maakt geen gaming MacBooks. Je kan er prima op gamen maar het is gemaakt voor rendering, editing, vectors maken en een eigen eco systeem met Apple's visie over het gebruik van een OS. Mensen kijken tegenwoordig alleen maar naar specs en vergeten dat software ook belangrijk is. Die 2 moeten gewoon goed op elkaar afgestemd zijn anders krijg je rotzooi.

Verder zou ik je maar eens verdiepen in het process om 1 macbook op de markt te brengen en dan proberen te voldoen aan iedereen zijn eisen en om bijv elke 3 maanden nieuwe technologie erin te rammen zoals iedereen graag ziet. Ik denk dat je na een half jaar gek wordt, een magazijn hebt met overtollige hardware en teveel betaald voor de afname :P
Allemaal prima, maar andere fabrikanten blijken wel in staat om snel de nieuwste cpu's te leveren. En die maken ook volumes.

Voor renderen wil je juist graag een sterke gpu hebben, maar daar hoef je dus niet voor bij Apple aan te kloppen.

Het idee van state of the art is maximale prestaties neerzetten. Daar is bij Apple geen sprake van.
Vind je de Surface laptop echt een state of the art gaming laptop dan? Met een 1060?
Dat van de laatste en nieuwste Intel CPU's dat is al een tijdje geleden
Nee maar wel de zuinigste. Dat is tegenwoordig belangrijker dan de krachtigste. Een cpu van een paar jaar oud is nog altijd meer dan snel genoeg, maar de snelste die in 4 uur je accu leegzuigt is useless.
Laat nu net de laatste generatie van Intel het zuinigste zijn. Intel heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in zuinigheid.
Onzin. Als je iets zuinige wilt dan moet je een Nokia 3310 hebben.
State of the art draait om maximale prestaties. Daarom is een Ferrari state of the art en een zuinige Fiat 500 niet.
En daar zit je toch fout. Bij een product release poogt Apple altijd de nieuwste generatie CPU’s in de apparaten te stoppen. Helaas maakt de grillen van Intel dat de laatste jaren bijna onmogelijk. Zelfs een tijd zo geweest dat ze exclusiviteit deals met Intel hadden.
GPU’s die ze in de MacBooks stopte was nou niet oude rommel.

Ze waren erg vroeg met SSD, PCIe Flashopslag etc. Kortom over het algemeen heel erg bij de tijd.
Snelste wat betreft CPU’s en GPU’s, nee maar zij zoeken dan ook de juiste balans om een zuinige en toch vlot systeem te lever .
Lees dit even voordat je reageert.

https://www.techzine.nl/b...t-apple-updaten-macs.html

Juiste balans is prima, maar geen state of the art.
Oja natuurlijk, dat artikel zal wel heilig zijn, dan stoppen sommigen met nadenken. Anderen die Apple beter volgen weten dat Intel de laatste jaren een paar keer de plank heeft misgeslagen met tijdig release van de juiste processoren, waardoor Apple genoodzaakt was om bij de nieuwe release te blijven hangen bij een eerdere generatie.
Dat kan waar zijn, maar het doet niets af aan het feit dat Apple niet altijd de laatste technologie in zijn producten heeft.
Het doet wel af want het klopt niet wat je zegt.

Bovendien tegenover welke fabrikant vergelijk jij eigenlijk?

Je kan niet de pluspunten van high end laptops van Asus, HP, Acer, Lenovo, Dell allemaal bij elkaar optellen en zeggen dat Apple dat niet heeft.

Want Asus heeft niet wat HP heeft, HP heeft niet wat Acer heeft, Acer heeft niet wat Asus heeft enz enz.

Daarentegen levert Apple al jaren Thunderbolt op al hun machines in plaats van 1 model in hun assortiment wat in 1 klap alles ondersteunt.

Als je Apple computers 1 op 1 met HP of Asus enz vergelijkt kom je helemaal niet uit op een winnend lijstje voor de Windows laptops.

En Apple probeert niet eens te concurreren met gaming laptops, het is gewoon vreemd dat jij toch die vergelijking wilt maken.
Iemand begon over "state of the art" en over "renderen" en "vectors". Dan denk ik meteen aan een sterke GPU.... Die Apple dus niet levert....

Heb je serieus rekenwerk, wil je gamen, 3D rekenen of video-editen, dan kun je beter een gelijkgeprijsde Windows laptop met wel een goede GPU erin kopen.

Just saying. :)
Haha. Heb je dat zelf geschreven ofzo? Wat een onzin staat daar in zeg.

De MBP heeft sinds 2012 dezelfde behuizing. Ja en? Als het design werkt (en dat doet het) waarom zou je het dan onnodig veranderen? Apple staat juist bekend om de tijdlozere designs waarmee je nooit een slecht figuur slaat met een wat ouder apparaat. De apparaten zijn degelijk gebouwd en doen hun werk erg goed. Overigens is de 4 jaar van de MBPro 2012-2015 lijn wel de minst lange. Daarvoor had je namelijk late 2008 tot eind 2012 (die tot 2015 nog steeds verkocht werd als instap 13”) en de mac pro powermac G5 familie van mid 2003 tot begin 2013.


Volgende puntje is CPU. In tijd van schrijven zou de 4770HQ drie generaties achterlopen op de markt dus dat zou een 6th gen i7 moeten beteken? Lijkt mij erg knap aangezien de 5000 series toen net was aangekondigd met een i7 hq quad. Die was veel te laat voor een release in Oktober. Op dat momente was 4700 HQ het enige quadcore alternatief. Die 30-50% is dan ook volledige uit de nek gekletst aangezien we zulke performance winst niet meer hebben gezien sinds de overstap van C2 naar i7. Het verschil tussen de 4770HQ en de huidige 7700HQ is, jawel, minder dan 20%. Reken maar uit.

Daarnaast zijn die 2012 tot 2015 machines signifcant sneller geworden qua storage. Dat ging van max 700MB/s naar 2200MB/s. Factor drie sneller dus.
De verwachting was dat Apple het afgelopen jaar wel een keer zijn MacBooks zou vernieuwen omdat Intel de nodige prestatiewinst had gerealiseerd met zijn processoren, de upgrade kwam echter niet.
Wtf. Dat hebben ze gewoon gedaan in die tijd. 2012 was 3615 tot 3820.
2013 was 3630 tot 3840
2014 werd haswell 4770hq tot 4980hq en bij gebrek aan nieuwe HQ procs doordat Intel deze uberhaupt nog niet had aangekondigd heeft alleen de 13” de stap naar 5000 series met DDR4 gekregen en zijn we het jaar daarna (met het nieuwe design overigens) rechtstreeks doorgestoomd naar 6700HQ en 2017 7700HQ.

Nee de macbook lijn (het grootste gedeelte van het betoog) is juist de meest stabiele geweest qua jaarlijkse upgrades.
Ik vertrouw meer op een artikel dan op jou persoonlijke mening. Niet beledigend bedoeld verder.
Euhm dit is geen mening, maar natrekbare feiten. Ga maar eens kijken naar de verschillende benchmarks en hardware specs.
Dat bedoel ik. Ik heb een link naar een relevant artikel, jij hebt een mening.
Dus als iemand op een of andere website zijn mening schrijft is dat per definitie meer waard dan iemand anders die feitelijk juiste dingen zegt in tegenstelling tot die website die dan dingen verzint?

Deze reactie van jou is nou typisch een reactie die mensen het vertrouwen in journalistiek doet afnemen.

Dit was een keer gebeurd in het bedrijf waar ik werkte waar onze manager werd gebeld door een of andere persoon die werkte voor een computerblad en stelde hem wat vragen zonder de intentie duidelijk te maken.

Vervolgens verschijnt er ineens een artikel op internet hoe slecht dat bedrijf wel niet was puur op basis van de antwoorden in het telefoongesprek.

Vervolgens zagen klanten dat artikel en stuurden emails en belden om te vertellen dat ze dat artikel hadden gelezen en dat dat dus automatisch betekent dat ons bedrijf "slecht" zou zijn.

Dat is nu precies wat jij doet, het staat op internet dus is het waar.

Het moet wel kloppen want het staat op internet toch?

Ik heb meer vertrouwen in die website want iemand heeft het op een website gezet, dus is het automatisch meer te vertrouwen ongeacht of het waar is of niet.

Besef je wel wat je doet?

8)7 8)7 8)7
Ja, ik besef heel goed wat ik doe. Ik prevaleer de mening van een nieuwssite tegenover iemands persoonlijke mening.

Jou persoonlijke mening over een computerblad kan mij daar niet vanaf brengen.

Drie mannetjes met een hamertje deze keer.... Mijn score gaat vooruit! ;)
Echt serieus? Mening? Wat zeg ik nou net? Die auteur praat onzin. De macbooks hebben ieder jaar op meerdere fronten een hardware upgrade gehad. Dit is gewoon te zien in de specs van de apparaten. Wat je nu doet is een mening verkiezen boven verifieerbare feiten. Dat is iets heel anders. Maar goed. Met jou is klaarblijkelijk geen gezonde discussie te voeren dus ik vind het best.
Ik kom met een feitelijke link, jij komt met een mening.
Dat is het verschil.
Jij komt met een link waar feitelijk iets is opgeschreven. Dat dit een mening is die onjuiste (!) feiten wereldkundig maakt maakt je kennelijk geen drol uit.

Hier heb je je link: mactracker://8B76B5BC-5AC2-4125-914A-1467CFF916A0
Tsja works on my machine. En dan kies ik de app die ik hier voor me heb met de daadwerkelijke feiten boven jouw mening. Dat is hoe het werkt toch?


Goed dat was natuurlijk een mooi voorbeeld om aan te tonen wat voor redenatie je gebruikt, want dat zo’n link niet per se altijd werkt wist ik natuurlijk ook.

Hier de wat minder specifieke versie: https://everymac.com/syst...pro/index-macbookpro.html

Hier kun je duidelijk de verschillende cpu generaties zien en als je dit naast Intel ARK legt zie je ook dat het vrijwel altijd de nieuwste CPU is.
Microsoft heeft met de Surface producten juist wel laten zien wat hoe innovatief een device kan zijn terwijl de overige fabrikanten steeds met hetzelfde kwamen met hooguit een nieuwe CPU en een ander kleurtje.

De Surface tablet serie: mooi, relatief goede accuduur met lichtgewicht, dunne devices met snelle CPU's. Kickstand ingebouwd en detachable toetsenbord van een paar millimeter dik en pen ondersteuning.

De Surface Books: mooi, relatief goede accuduur met lichtgewicht, dunne devices. Detachable scherm met pen ondersteuning en een toetsenbord met extra accu en in sommige modellen een krachtigere GPU dan in het scherm en snelle CPU's.

De Surface Studio: Mooie, snelle all in one met innovatieve standaard waarbij het scherm bijna plat kan komen te liggen. Pen ondersteuning en ideaal voor creators.

De Surface Hub: Zeer groot multitouch screen speciaal voor teamwork lokaal en/of op afstand.

Microsoft heeft met deze producten laten zien wat mogelijk is en andere fabrikanten hebben daarna wel degelijk vergelijkbare devices laten zien dan steeds maar weer van hetzelfde.
Daarbij verkopen de Surface producten over het algemeen zeer goed, dus waarom stoppen met verkopen?
Je bedoelt Microsoft heeft laten zien ook een prijskaartje van 3000 euro te hangen zonder een noemenswaardig beter product te leveren?
MS wil ook een beetje de “hebbedingetje” marketing factor van Apple nabootsen,
Inclusief ridicule meerprijzen voor de maximale configuratie.
Dit zodat Windows ook een coolness factor behoud in de markt.
Ze doen dat niet zo zeer met design maar met de beste draagbare hardware.
Op zich wel slim.
.
Maar naast consultans , directeuren en rijke pensionados zal de markt niet erg groot zijn.
Het is niet dat fabrikanten geen laptop kunnen bouwen. Maar toen Microsoft de surface lijn introduceerde durfde niemand in die markt de een op een concurrentie aan met Apple. Door de surface lijn te lanceren zijn ook andere Fabrikanten zich op die markt gaan richten. Daarnaast worden alle Windows laptop fabrikanten door Microsoft gedwongen om te innoveren en aan kwaliteit te werken omdat er andere een Microsoft eigen alternatief is.

De producten zijn inderdaad niet goedkoop maar dat zijn de concurrerende producten ook niet. Als een tevreden gebruiker van de surface pro (origineel), pro4 en book op verschillende momenten kan ik alleen maar beamen dat het stuk voor stuk producten zijn die een top prestatie leveren. En ja de prijs is uiteindelijk natuurlijk niet extreem relevant. Een visual studio enterprise licentie kost ten slotte meer per jaar.
Is idd zo. En toch verkoopt het soms alsnog als een trein, kijk bijvoorbeeld naar Surface pro
Voor mij de keus voor de Surface had een simpel verklaring.

Ik wou iets met het kwaliteit, design en gebruiks ervaring van een MacBook gemaakt voor windows.

En dat is volgens mij wat andere mensen ook zoeken.
Kwaliteit? Heb je het nieuws niet gevolgd? De Surface lijn is wordt juist aangegeven als significant minder betrouwbaar. Dit geldt ook voor de Surface Book 2. De koop wordt juist ontraden.

Je kunt dit totaal niet vergelijken met een MacBook. Apple staat juist bovenaan de lijst van betrouwbaarheid. Zoek het artikel van Consumer Reports maar eens op.

Je kunt daarom vraagtekens zetten bij zulke hoge prijzen. De prijs/kwaliteit verhouding is hier echt zoek.

En nee, ik heb geen Apple of Apple aandelen. Dit zijn de feiten.

https://www.techzine.nl/n...t-surface-book-2-aan.html

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 6 april 2018 21:57]

Huh, dus de net aangekondigde Surface book 2 weet jij nu al van dat hij onbetrouwbaar is?! Hoe dan?!
Heb je uberhaupt het artikel van die link wel gelezen?
Vriend, jij refereert aan een artikel van oktober 2017 terwijl deze SB2 net is aangekondigd. Wat is de relatie tussen die twee dan!?
Dat eerdere producten uit de Surface-lijn minder dan gemiddeld betrouwbaar waren mag dan wel een feit zijn, maar hoe zich dat verhoud tot dit product moet nog blijken.
Gaat dat over de Surface Book 2 of niet? Dat die nu in de Benelux is uitgebracht zal weinig uitmaken.
De kritiek van Consumer Reports over de slechte kwaliteit slaat op de gehele Surface lijn.

Die Chinese of Taiwanese Surface bouwer heeft de zaken duidelijk niet op orde. En Microsoft grijpt niet in.

Wees blij met zo'n onafhankelijk onderzoeker als Consumer Reports. Met 90.000 onderzochte exemplaren geeft dit een goed beeld.
Juist wel zeer goed te vergelijken met de MacBook lijn! Die is namelijk, net als de surface lijn, ook ontraden door Consumer Reports ( bron onderaan), natuurlijk op gegeven moment opgelost, but still....

Dat de surface lijn niet aangeraden wordt heeft te maken met de initiele problemen bij enkele apparaten, namelijk de surface pro 1 en 2, en de initiele surface book, er wordt namelijk over een periode van 2 jaar bekeken hoeveel surfaces er problemen hebben. Daarom is dit eigenlijk een slechte vergelijking met de Surface book 2 (en alle andere latere apparaten van de surface lijn).
Ik zie om me heen vrij veel surface apparaten, en een hoop blije gezichten!

Heb zelf een SB2 13", helaas had ik daarmee wel een DOA, maar is netjes opgelost door MSFT, kreeg meteen een nieuwe...


Bron:
https://www.consumerrepor...r-reports-recommendation/
https://www.theverge.com/...consumer-reports-response
Apple staat anders bovenaan in de Top van betrouwbaarheidscore van Consumer Reports. Microsoft bungelde helemaal onderaan.

Ze hebben het nota bene zelf een intern memo zelf bevestigd.
https://www.theverge.com/...reports-memo-return-rates
Consumer Reports heeft nadien zijn recommandatie voor de Macbook Pro herzien, je link is niet meer van toepassing...
Om jou heen is niet echt representatief tot de wereldwijde verkopen.
Dat is nog steeds gebaseerd op de eerste Surface lijn; deze was gewoonweg brak en had veel problemen.

Naar wat ik heb begrepen is de huidige Surface serie kwalitatief een stuk beter.
Ik vraag me af waar die Consumer Reports het afraden van de Book 2 op baseren.
Poeh bij apple ook 10%. Als dat de besten zijn is het niet best. Heb zelf gelukkig nog nooit problemen gehad met allerlei apparaten.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, ik kan niks over die report zeggen omdat ik niet gelezen heb, en tbh het interesseert mij niet echt. Bij veel van die positieve adviezen kan ik mij niet in vinden, en bij die negatieven vaak ook niet.

Ik heb een aantal MBP gehad, van de oude nog met DVD speler voorin, tot de Retina model 2014. Twee surfaces, Pro 3 en Pro 4, en ze zijn niet perfect. Maar ik vind de Surface niet meer of minder betrouwbaar dan de MBP.

Ja ik heb mijn SP4 twee keer naar reparatie gestuurd, maar mijn laatste MBP ging ook 3 keer.

Daarnaast, personelijk ben ik bij een Surface of een MacBook eerst geneigd om voor een kleine issue naar de reparatie service te sturen dan bij een Lenovo of HP.

Bij Apple loop je gewoon een Apple store binnen, als je laptop niet direct gemaakt of vervangt wordt, gebeurt dat binnen paar dagen.

Bij Microsoft, stuurt je je Surface naar Duitsland en zodra jou apparaat gecontroleerd is, wordt een nieuwe direct verzonden.

Mijn ervaring met andere OEMs is weken wachten en slecht geïnformeerd tijde het proces.

Als ik iets anders dan een Surface nu zou halen, zou ik eerder gaan voor een niet traditionele PC bouwer, maar voor een Huawei bijvoorbeeld. Daar heb ik het gevoel dat je een mix van eigen innovatie en "inspiratie" van Apple / Microsoft hebt, terwijl ik dat niet zie bij andere fabrikanten.
Het gaat om de grote aantallen natuurlijk. Je neemt een grote gok met de Surface lijn dat die snel kapot gaat en alle adviezen negeert.

Een kwart van alle Surface apparaten gaat al binnen 2 jaar kapot heeft Consumer Reports onderzocht. En na de garantieperiode ben je helemaal de klos. Gelukkig zijn er andere merken die het veel beter doen.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 7 april 2018 17:14]

Het heeft 2 kanten. Tot nu toe zijn het vooral tablets en die zijn een stuk kwetsbaarder met dat scherm. Tel erbij op dat het dure producten zijn die veel door reizigers worden gekocht en je ziet dat ze het ook een stuk zwaarder te verduren hebben.

Een kapot scherm heb je maar zo met zo'n Surface Pro. Aan de andere kant hebben ze inderdaad wel de nodige problemen gehad. Voor mij was dat een voordeel want zo heb ik met dikke korting een mooie refurbished kunnen kopen.

Voor de Surface Book mis ik toch een kickstand(die ook portrait kan) en een USB poort in het schermgedeelte. Een instapmodel met bijv. i5 en 128gb zou ook welkom zijn. 15'' 3:2 lijkt me geweldig. De rest boeit me niet zo.
Het gaat over betrouwbaarheid, niet over kwetsbaarheid. De klachten zijn vastlopers, bevriezen, onverwacht afsluiten en touch screens die niet meer goed werken. Vergelijkbare laptops van andere merken kennen die problemen niet met die aantallen.

Er is dus iets grondigs mis met de Surface lijn. Dan is doodleuk 2799 euro hiervoor vragen alsof er niets aan de hand is wel bijzonder. Met een 'niet kopen' sticker van Consumer Reports.
Veel ex collegas bij een vorige werkgever van me draaiden een Macbook met windows erop. Dat werkte zonder veel problemen (afgezien van het gebrek aan aansluitingen dan).
Er zit een netwerkaansluiting op. Wat heb je nog meer nodig dan?
Een flink aantal usb aansluitingen. Niet iedereen vind het prettig alles via een netwerk te doen.
MacBook heeft toch 4x TB3? Daar is best nog wel wat mee te doen...
Lenovo Miix? :)

(zei de Lenovo man.. Sorry, gevalletje slager en eigen vlees.)
Voor de Surface heb ik paar HP, Dell en Lenovo's gehad.

Dell viel nog mee, maar ik was zwaar teleurgesteld met Lenovo en vooral met HP.

Scherm kwaliteit, track pad, niet stevig gebouwd, accu... Van HP heb ik een Beats Envy gehad, was gemaakt als een soort van MBP killer, dat ding viel uitelkaar literally.
Zonde van de slechte ervaringen, maar van die HP weet ik het toch niet hoor. Een paar flinke beats op haast iedere laptop en het valt uit elkaar ;)
Met de pro modellen van hp is niks mis.
En daarom koop ik Dell XPS.

Sent from Cilph's new XPS 13 9370.
Pas maar op hoe je je scherm opent. Ze zijn het mijne mogen komen vervangen want o wee als je je scherm aan de hoek opent. Na een paar maanden begeeft je scharnier het.
Maar waarom zou je m zo openen? Een kastdeur open je toch ook met de daartoe bestemde knop?
Behalve als de kastdeur geen knop heeft.
De xps heeft geen enkele inkeping in het midden dus mag je lekker kiezen toch :-)
Bij een klapdeur mag je over de hele hoogte duwen.

[Reactie gewijzigd door TPar op 7 april 2018 16:08]

Het verkoopt helemaal niet als een trein. Het marktaandeel is slechts een paar procent. Maar wat yade zegt, het zijn meer inspiratie apparaten. Al hebben ze nu wel een complete lijn met prachtige apparaten. Al heb ik wel begrepen dat hij erg krasgevoelig is.
Inspiratie en gelijk ook marketing gok ik. Als in de zin van kijk hoe mooi een windows laptop kan zijn, beetje vergelijkbaar met wat apple neerzet.
Een paar procent marktaandeel met een klein aantal modellen verkoopt dus wel als een trein.
Alleen kost de surface pro maar de helft. Pittig duur videokaartje dus :+
Als een trein verkoopt het echt niet. Zo in de orde van grootte van de iPad Pro...
Klinkt logisch. Een beetje zoals Google met de Pixel.

Het is ze in ieder geval gelukt om niet concurrerend te zijn :) .
Meen je dit serieus of is dit een grap?

De prijzen van deze apparaten worden echt niet kunstmatig hoog gehouden.
Vandaag deze Surface Book 2 15” in m’n haden gehad bij Media Markt. Die dingen zitten kwalitatief ontzettend goed in elkaar en lopen qua materialen en koppelmechanisme ver voor op andere merken!

Ik ben zelf een enorme Apple fanaat, maar Microsoft is erg goed bezig met hun Surface lijn! (Blijft jammer dat er Windows op draait :p )

[Reactie gewijzigd door Wootism op 6 april 2018 22:09]

Zou wel cool zijn als je osx in een dual boot erop zet met we prutsen :) verder kan je osx met vmware player starten. Dat zal best lekker lopen.
Fabeltje. Microsoft gaat echt niet zoveel ontwikkelingskosten maken om demo-versies op de markt te verspreiden inclusief ondersteuning, service etc. Dat is echt kul.
Vergeet niet dat zulke krachtige techniek in zo'n klein apparaat ook best duur is om te ontwikkelen en produceren. Repareerbaarheid is 0 en ook daar houd Microsoft rekening mee.
Natuurlijk. Dat is precies hetzelfde rotsmoesje als Nvidia gebruikt met zijn Founders Edition - een te dure kaart met een brakke koeler erop die 'duurder' moet zijn want anders koopt niemand de veel betere AIB kaarten. 8)7

'We maken dit niet voor de consumenten' maar het ligt wel in de schappen. Lekker geloofwaardig :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 april 2018 13:35]

zal wel met de controller en custom inbouw te maken hebben. Als je in de pricewatch kijkt bij 1 TB PCi-E dan is 1 TB 900 euro.

Alleen M2 formaat is met 500-700 euro goedkoper

edit: Raar idd , blijkt een Samsung PM961 in te zitten standaard. de 1 TB variant van deze is 450 $ dus 1000 euro meer voor een 200$ duurdere SSD.

Iemand die weet hoe dit zit ?

[Reactie gewijzigd door Scriptkiddie op 6 april 2018 21:10]

Ja, dat heet "lekker winst maken".

Dell heeft er ook een handje van op SSD's.

Dit is alleen nog erger, want je kan 'm praktisch niet zelf vervangen.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 6 april 2018 21:18]

Idem met Apple :-)
Ieder bedrijf zou dat doen als het zou kunnen. Jullie zullen op je werk ook liever 60 dan 30 procent marge maken.
Ach, als je 'm wilt upgraden, schroef je 'm toch gewoon open.

-- edit --

... Als ik link naar een iFixit teardown met een score van 1 bedoel ik natuurlijk niet dat het apparaat gemakkelijk te openen is... Surface books staan erom bekend dat ze echt waardeloos zijn om zelf te repareren. Of om de conclusie even te quoten:
  • After the difficult opening procedure, the SSD can be replaced.
  • The display assembly consists of a fused glass panel and LCD, and is difficult to remove and replace.
  • The processor and RAM are soldered to the motherboard.
  • Strong adhesive holds many componets in place, including the display, base cover, and both batteries.
  • Many components are on the backs of their respective boards, requiring motherboard removal to replace simple components.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 6 april 2018 21:57]

"schroef" en "gewoon" zijn hier erg relatieve termen..... Dit is de belangrijkste reden dat ik hem nog niet besteld heb; met 256GB SSD is hij redelijk betaalbaar maar onbruikbaar en niet te upgraden, met 1TB SSD is hij bruikbaar maar onbetaalbaar.
Ehm je hebt al op de link geklikt? :+
Open maken zou ik nog aandurven maar hem ooit nog terug in elkaar krijgen... 8)7
sarcasme op internet.... geen goede match.
En direct het bewijs dat je voor het prijsverschil veel te weinig upgrade krijgt.

Conclusie: zwaar overpriced apparaat.
Das een verkeerde conclusie. Het prijsverschil is niet alleen de kosten van de hardware, maar ook de kosten van een andere assembly process, voorraad, etc. Elk product voorbij de 'standaard' neemt een hoop administratieve rompslomp en voorraad met zich mee. Dat is dan ook de reden waarom je geen kleinere modellen ziet dan xGB. Waarbij xGB de nieuwe standaard is voor een smartphone/tablet/laptop. Die kunnen ze natuurlijk maken, maar goedkoper wordt het er niet van. Een product is een hoop meer dan alleen de losse hardware onderdelen.

Als ik een SSD inbouw bij mij zelf, kost me dat tijd (en tijd is geld). Als ik de doe bij een klant is dat niet alleen de hardware en de tijd van het inbouwen die wordt gefactureerd, maar ook van het bestellen, uitpakken, weer inpakken, administreren en factureren die betaald moet worden. Daarnaast moet de persoon die het heeft 'verkocht' aan de klant ook betaald worden, het kantoor, het gas/water/stroom, verzekering, schoonmaker, receptionist, directeur, secretaresse, etc., etc.
Ik heb een book 2 (de 13") en ben er super tevreden van.
Ja, lijkt me zelfs niet echt te kloppen, 256=>512 500 euro verschil, 512 => 1TB ook 500 euro verschil.. 8)7
En zoals je zegt zijn 500 euro voor maar 256GB extra is onredelijk duur.
Ik lees op Microsoft, dat er een draadloze Xbox ingebouwd (alleen 15") is.

Kan een Xbox bezitter mij vertellen of een Surface book naar zijn mening wel werkt als controler?
Is dat niet veels te onthandzaam?
Ik vermoed dat ze bedoelen dat je de xbox controller via het xbox protocol kan koppelen (ipv dat je hem naar Bluetooth moet omzetten)
Protocol. Dat is software matig toch?
Dan zou de 13" het ook simpel kunnen hebben.
Nee is een aparate receiver. Ik heb deze ook als usb plugin op de PC. Hiermee kun je xbox randapparatuur aansluiten op de PC via het xbox protocol.
Er zit een hardware-matige Xbox controller receiver ingebouwd, zodat je 4 Xbox controllers tegelijk kan gebruiken bij games die je speelt op de Surface Book.

Dit kan met moderne Xbox controllers ook via bluetooth maar dan kan je er als ik me niet vergis maar één tegelijk gebruiken.
Wellicht ten overvloede maar toch.

Op de engelse versie, van de website (ff het "nl-nl/" wegslopen uit de url) die uiteraard wat minder vaag taalgebruik bevat, staat dit:

Wireless
Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.1 technology
Xbox Wireless built-in (15” only)


Er zit een Xbox Wireless ontvanger ingebouwd. Je kan (bij dit model) dus je Xbox controller draadloos "aansluiten" op de laptop.

Volgens MS was een propriëtaire (gesloten) technologie nodig om bandbreedte en vertragingsproblemen op te lossen die er met bestaande draadloze technieken (zoals bluetooth) waren. Bluetooth is namelijk niet altijd even stabiel en tamelijk gevoelig voor storingen (zeker op grotere afstanden en met meerdere bluetooth-apparaten in de buurt).

Als het er niet uitdrukkelijk bij staat dan moet je dus zoiets aanschaffen om je controller aan te sluiten:
pricewatch: Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows 10 Zwart

Het bijzondere is alleen wel dat de specs zeggen dat het "Bluetooth 4.1" is.

Overigens heb ik wel begrepen (maar dat moet je ff uitzoeken) dat de nieuwere controllers daarnaast ook gewoon met bluetooth overweg kunnen. Dus theoretisch gezien heb je die losse adapter dan niet nodig. Of het allemaal net zo lekker werkt is dan dus wel de vraag. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 8 april 2018 02:15]

Ik hoor mensen altijd klagen over Apple maar dit is niet veel anders. Wat een prijs.
Niet zo gek, aangezien ze hiermee dezelfde markt en doelgroep willen bedienen.
Das niet waar. Ja, ze zitten in hetzelfde prijssegment, maar dit is echt gericht op business met geld. En Apple heeft geen grote voet in de zakelijke markt. Wellicht dat ze ook een aantal niet loyale OSX klanten willen wegpikken, maar dat zijn ook geen legioenen...
Misschien gericht op businesses, maar als je kijkt hoeveel consumenten die gewoon een top apparaat willen hebben van Microsoft of Windows, dan is het niet gek dat dezelfde doelgroep wordt aangesproken. Beide zijn te duur voor de 'gewone mens' en daarmee vallen Apple en Surface in hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld Gucci, Lamborghini, Bang & Olufsen, Rolex, enz.
Belachelijke prijs, daar heb je de dikste Thinkpad carbon van Lenovo voor, dan zou ik daar toch voor gaan.
Zijn consumentenprijzen. In zakelijke deals gaan alle prijzen schuiven. Bovendien is daar de hardware veelal maar een heel beperkt gedeelte van het benodigde budget.
Je wordt zwaar naar beneden gemodereerd, maar je heb een goed punt wat veel mensen vergeten, je zegt het alleen nogal aso. Specs op papier zeggen niet veel en zeker bij laptops/tablets zit je met bouwkwaliteit, gewicht, scherm kwaliteit, touchscreen, touchpad, keyboard, aansluitingen, dockingstations, etc.

Nu zeg ik niet dat de Surface Book 2 15" beter is dan een Thinkpad Carbon, ik heb met beide geen ervaring (de huidige genoemde modellen). Maar, indien ik een laptop nodig zou hebben voor werk zou ik zeker een Surface Book 2 overwegen ivm. de Magnesium 'case'.
Inderdaad. Kijk maar eens naar de CPU-benchmarkresultaten van deze convertibles met dezelfde processor:

reviews: Convertibles - Vier klappers met een Core i5-8250U

Niet zozeer de prijs maar het feit dat eenzelfde CPU heel verschillend kan presteren...
Thinkpads staan ongeveer synoniem met kwaliteit.
Het probleem is dat een kwalitatieve Thinkpad - en dan denk ik aan een vergelijkbaar model dat bvb qua scherm aan een Surface Book kan tippen - toch weer in de prijscategorie van een Surface Book valt...

Maar dat is vast niet waar mkools24 aan dacht toen hij het had over een "dikke Thinkpad". Hij dacht vast aan een laptop waar schermkwaliteit en dergelijke worden opgeofferd in het voordeel van patser specs.
ongeveer even duur, maar grafisch wel dubbel zo snel http://gpuboss.com/gpus/R...s-GeForce-GTX-1060-Mobile
Totdat je gaat videobewerken op beiden en de MacBook rondjes om de Surface heen rent. In Final Cut Pro tov Première dan....
Appels en peren. Final Cut komt van Apple zelf af, en is waarschijnlijk van top tot teen geoptimaliseerd voor OSX. Als je een racewagen tot in de puntjes afstelt op Hockenheim dan zal ie waarschijnlijk ook een stuk beter presteren dan een racewagen die het op meerdere circuits goed moet doen.
Dat doet er toch niet toe? Je spreekt jezelf tegen, als ik wil racen rij ik liever in een geoptimaliseerde auto dan niet. Oftewel, als je wilt video bewerken kun je beter een apple laptop kopen, punt. Heeft niets met appels of peren te maken.....

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 7 april 2018 01:27]

Tenzij je liever werkt met de software van Adobe :+ Niet dat Final Cut dan perse slecht is, maar de integratie van de software van Adobe is echt naadloos. Dus lekker aan de haal met Photoshop, de PSD naar After Effects en de .AEX vervolgens in Premiere en dat werkt gewoon. En Adobe doet het over het algemeen beter op een Windows-machine. Dus correctie: als je video wilt bewerken in Final Cut kun je beter moet je een Apple-machine kopen, punt.
Nou, Adobe is ook niet heilig hoor. Lightroom waar ineens 2 versies van zijn (CC en Classic), Muse dat ineens geschrapt wordt....
Sinds Microsoft een aanzienlijk aandeel in Adobe heeft, zijn de bewerkingspakketten zo geoptimaliseerd voor Windows, dat ze stukken beter performen op Windows, dan om OSX...

Daarnaast vind ik Windows veel fijner werken. Ik heb alleen een iPhone en iPad, maar voor de laptop en PC, blijf ik bij Microsoft.
Ik werk dagelijks met beide. Windows is echt wel een afknapper tov MacOs: veel meer vertragingen, vooral veel meer momenten dat ik wacht - zeker in mobiele situaties met matige netwerk verbindingen. Windows lijkt uit te gaan van een omgeving waar alles synchroon kan en waar alle verbindingen perfect zijn.
Ik heb een MPB uit 2012. Die is in de praktijk nog altijd vlotter dan alle recentere Windows laptops die ik van mijn opdrachtgever(s) krijg...
Zijn die laptops vergelijkbaar dan? Er zijn zat mensen die bijvoorbeeld super zuinig een 400 euro kostende Windows laptop kopen, daarna een 2000 euro kostende MacBook zien en dan zoiets hebben van "ja maar die werkt tenminste"
Ik heb op mijn bureau op kantoor een mbp 2015, i7 512gb SSD 16gb geheugen en een Lenovo met 12gb geheugen en volgens mij vergelijkbare processor. Ik kan niet echt zeggen dat de MacBook sneller is en ben blij om weer dagelijks op de Lenovo te werken omdat ik knettergek word van os x. De build tijden in Android studio zijn vergelijkbaar, dus geen idee wat jij doet maar als ik dezelfde programma's open heb merk ik geen verschil in dagelijks gebruik. Mobiele situaties kan ik niet echt veel over zeggen, maar wel dat bij beide de accuduur achteruit holt als je Java aan het compileren bent :) dus beide zitten ook altijd aan het net.

Ik vind het wel raar dat nu Microsoft voor zoveel geld alleen wat schijfruimte erbij doet, bizarre stap van 500 euro, ik hoop dat de bizarre prijzen van Apple niet de standaard worden (wat je nu wel al een beetje zoet met highend smartphones)
Ik heb het echt wel over het OS en de applicaties. Bijvoorbeeld Microsoft Outlook, maar ook Excel blokkeren regelmatig seconden tot tientallen seconden, wanneer ik aan het werk ben met een mobiele internetverbinding. Outlook heeft een client op de laptop, maar die lijkt niet te houden van instabiele verbindingen en dat lijkt dan ook bvb Excel of Word parten te spelen...
Ik herken je verhaal echt niet, van mijn goedkope mi notebook air, tot een dikke i7 Dell laptop, geen vertragingen of iets dergelijks.

Ik mag op werk kiezen tussen een Mac of Pc en ik kies bewust voor de pc. Ik vind een Mac onhandig werken, totaal niet intuïtief. Ik kan er gewoon niet aan wennen.
Probeer in Première eens te renderen en te bewerken tegelijk? ;-) (spoiler alert: Final Cut doet dat wél)
Probeer in Final Cut eens een high-end productie te creëeren in samenwerking met Cinema 4D / Maya, After Effects, AI/PS binnen een pipeline van een team/bedrijf. Oh wacht. Dat kan niet in Final Cut want niets werkt samen.

Leuk voor de amateur of de freelance editor. Verder is het gewoon niet handig.
Voordat mensen nu gaan denken: "Premiere Pro voor grote media bedrijven, Final cut voor hobbyisten".
Het is wel degelijk mogelijk om tegelijkertijd te renderen en bewerken met Premiere Pro icm Media Encoder.
Adobe heeft ook een betaalbaar licentiemodel zowel voor bedrijven als hobbyisten of studenten, dus media bedrijven als Linus Media Group, Marvel Studios, etc. maar ook hobbyisten zoals ik ;)
inventaris: WhiteNoise
Mee eens hoor. Wij zijn ook een klein bedrijf en ik hakte er wat hard op in, omdat bij elke Apple/MS discussie dit soort dingen altijd weer terug komen.

Wij werken zelf als klein team (4 man) met workstations met focus op gpu rendering. 4 1080tis, 3 1070's en 4 970s die in netwerk met elkaar renderen. Vanwege die shift is Apple naar mijn mening al tijden niet meer interessant voor 3D/animatie/vfx/video.

Daarbij zijn er zat scriptjes en tools op een fijne manier van rendering te creëeren. Dan al niet in de achtergrond terwijl je verder werkt. Uiteindelijk is tijd geld, en performance moet dus gewoon binnen budget zo hoog mogelijk.
Way off-topic, maar: Dergelijke flame war topics zijn er al jaaaaaaaren.

Voor de grote overstap moet je nog verder terug in de tijd, tijdens het 32 -> 64 bits tijdperk.
Final Cut had destijds een groter marktaandeel dan Adobe.
Alleen lag de focus bij Apple in zijn iphone/ipad/macs en Final Cut was het ondergeschoven kindje.
Lange tijd was Final cut nog 32 bits, terwijl Adobe de switch naar 64 bits al had gemaakt.
Final Cut gebruikers voelden zich in de steek gelaten door Apple, veel editors hebben toen de switch gemaakt naar Adobe.
Toen Apple Final Cut eindelijk 64 bits had gemaakt was het voor veel ex-gebruikers al: "too little, too late". Bovendien had het ook nog eens compatiblity issues met de oude versie.
Adobe's core business is: PR, AE, AU, PS, etc. en zat zeker niet stil.
Apple moet alle ballen in de lucht proberen te houden, waarbij de iPhones meer in het laadje brengt dan Final Cut.

[Reactie gewijzigd door GoT op 7 april 2018 21:08]

Offtopic:
Met Premiere Pro kan je al sinds CS3 je project file direct naar Media Encoder sturen.
En Media Encoder mag op je eigen PC staan, maar ook ergens op een server of op een (Internet) render farm.

[Reactie gewijzigd door GoT op 7 april 2018 16:10]

Nou, als ik op de Mac bezig ben bij ons op het werk dan vind ik dat ding dus echt maar traag reageren tenopzichte van de elcheapo all-in-one windows die we hebben.. dus mijn ervaring is dan weer het tegenovergestelde..
Er moet natuurlijk wel een SDD in zitten...
Moet, moet, zit in beide niet.
Ok, dan begrijp ik je verhaal wel. Je moet echt geen OSX meer draaien op een Mac met harde schijf, dat is zonde.
Tja, dat moet je met windows ook niet.
De UI is anders gebouwd waardoor je die indruk krijgt.... Werkt dus blijkbaar.
Indruk? Ik word horendol van de “indruk” dat ik bij Windows op allerlei momenten moet wachten omdat het OS blijkbaar “iets” moet doen of op “iets” wacht...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 6 april 2018 23:16]

Indruk, inderdaad. Dezelfde reden waarom je tot een tijdje terug je vinger op je scherm kon houden terwijl een website laadde op een iPhone: Die website ging nooit tevoorschijnkomen, omdat de UI en de bediening ervan prioriteit kregen op de CPU. Omdat iets 'vloeiender aanvoelt' zeggen we al snel dat het 'sneller is' - macOS is inderdaad ook zo ontworpen dat je niet de indruk hebt dat de hele computer vast zit.

Maar op mijn MBP van 2015 (werkbak) zit ik toch vaak genoeg te vloeken tegen het thermal throttling steeds.
Met smcFanSpeedControl staat die minimumspeed best hoog zodat die toch net wat efficienter koelt (de fan kan mij een worst wezen), maar eenmaal je een bepaalde grens over bent gaat alles toch echt pokketraag. En dat toch echt wel vooral door het design van zo'n MBP...
Geen idee welke workloads jij op je MBP gooit, nooit geen last gehad van thermal throttling. Zelfs de fan van mijn MBP hoor ik zelden of nooit.
Dat is wel eens anders op de hp Elitebook die ik ook gebruik (met vergelijkbare workloads): die fans moeten blijkbaar om de haverklap aan het werk. Gebeurt zelfs dat de fans blijken te draaien wanneer ik de laptop dichtgeklapt uit mijn tas haal... wat meteen ook verklaart waarom diezelfde laptop (tot mijn ontzetting) soms wel eens met platte batterij uit de tas komt.
Slack, Hangouts, duuz'den Chrome vensters en tabs, Vagrantboxes, heel veel Atom en VSCode, en genoeg iTerm2 sessies waarmee ik me meteen Tank uit The Matrix waan ;)
Best ongeloofwaardig dat je met alleen dat thermal throttling hebt. Waar wij gehele dagen code compileren met Xcode en 4 k content renderen komen zulke fratsen niet eens tegen. Zelfs niet wanneer verschillende VM”s mee draaien.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 7 april 2018 17:42]

Is dat renderen op een MacBook Pro met intel Iris chipje? :D

Wel duidelijk dat het throttling is hoor. Temperatuur zit lekker de 70 graden aan te tikken, fan blaast als een tierelier, en hij's merkbaar trager dan dat die tegen 55 graden zit.

Zelf ben ik de enige op kantoor met smcFanSpeedControl en mijn collega's hebben er allemaal last van, zit echt niet tussen de oren.
MacBook Pro’s 15 inch hebben allemaal Dedicated GPU’s. had je kunnen weten als je een beetje geïnformeerd was :)
Maar op mijn MBP van 2015 (werkbak) zit ik toch vaak genoeg te vloeken tegen het thermal throttling steeds.
Met smcFanSpeedControl staat die minimumspeed best hoog zodat die toch net wat efficienter koelt (de fan kan mij een worst wezen), maar eenmaal je een bepaalde grens over bent gaat alles toch echt pokketraag. En dat toch echt wel vooral door het design van zo'n MBP...
Misschien eens een fresh install proberen want wat jij omschrijft heb ik niet eens op een macbook uit 2011 en een iMac uit 2009. Laatstaan eentje uit 2015. Beide relatief basismodellen waar wel een Samsung SSD ingezet is. Voor dagelijk gebruik meten ze zich prima met het Windows spul wat ik op werk gebruik. Throtteling en pokketraag, geen last van.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 7 april 2018 00:05]

Moet jij mij eens zeggen hoe een fresh install ineens mijn koelvermogen gaat helpen? :D

zoals ik al zei
Wel duidelijk dat het throttling is hoor. Temperatuur zit lekker de 70 graden aan te tikken, fan blaast als een tierelier, en hij's merkbaar trager dan dat die tegen 55 graden zit.

Zelf ben ik de enige op kantoor met smcFanSpeedControl en mijn collega's hebben er allemaal last van*, zit echt niet tussen de oren.
*alleen nog meer dan ikzelf
En dan heb ik het niet over de GUI, die doet het gewoon lekker vloeiend. Maar bijvoorbeeld Hangouts krijgt het moeilijk als er +8 mensen in de (video)call zitten.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 9 april 2018 17:27]

Moet jij mij eens zeggen hoe een fresh install ineens mijn koelvermogen gaat helpen? :D

*alleen nog meer dan ikzelf
En dan heb ik het niet over de GUI, die doet het gewoon lekker vloeiend. Maar bijvoorbeeld Hangouts krijgt het moeilijk als er +8 mensen in de (video)call zitten.
Dat een laptop hard blaast betekend niet per definitie dat de koeling slecht is. Sterker nog dit heeft 99% van de tijd een andere, vaak een softwarematige oorzaak. Jij omschrijft een probleem dat niet hoort bij een normaal functionerende Macbook, zelfs niet één die stukken ouder is(vandaar dat ik dit als voorbeeld aanhaal) Vaak wordt een pc/laptop te warm door onnodige resource verbruik. Het is niet voor niets dat dit het allereerste advies is dat je krijgt wanneer je een reparatieshop, apple store o.i.d. inloopt. Maar goed sla goedbedoelde adviezen in de wind en blijf vooral het ontwerp van de hardware(waar miljoenen aan research inzit) de schuld geven. ;)

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 10 april 2018 21:00]

Ik werk ook dagelijks met beide OS'en en ik heb exact dezelfde ervaring met OS X als jij met Windows hebt. Hoe kan dat toch?
Het valt mij op dat die laptops steeds duurder worden, vroeger (5 jaar terug), had je voor dit geld al een behoorlijke game laptop. Ik heb laatst een Xiaomi Notebook Pro besteld voor 980 euro incl verzending, prima laptop moet ik zeggen, kan er nog een beetje op gamen ook :)
Laptops worden niet steeds duurder. Laptops worden steeds goedkoper, alleen zijn er steeds meer ultra dunne laptops met high-end hardware erin. We hebben het hier over een ultra-thin laptop met een desktop-like GTX1060 erin. Dat had je niet 5 jaar terug... die CPU + GPU combinatie is ongelooflijk krachtig voor een thin & light.
Misschien had je wel geen ultra-thin laptops, maar zeker wel dunnere varianten dan gebruikelijk, maar ook die waren niet zo duur als dit. Net als met smartphones is dit gewoon 200% van wat eerder gebruikelijk was. Doe mij dan maar een paar millimeter dikker maar wel voor een normale prijs. Heb je meteen een fatsoenlijke accu erin

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 6 april 2018 23:35]

Fatsoenlijkse accu? 12-16 uur hier dus wat zou je nog meer willen? En ook het scherm apart is een goeie 3-4 uur bruikbaar zonder basis. Ik koop al sinds 2003 laptops maar zoiets als dit is er nog nooit geweest.
Als je die GPU inzet, gaat het hard achteruit. En die 12-16 uur houdt het ook niet vol met netflixen...
Noem eens 1 laptop waar je een GPU zwaar kunt inzetten en waar je dat 8u aan elkaar kunt doen... veel plezier met die te vinden. Mijn Surface Book is al weer enkele jaren oud en als ik in de ochtend op de trein mijn krant erop begin te lezen geeft de batterij indicator 21u aan.
12-16 uur achter elkaar op Netflix? 😂
Nee, daar selecteer ik m'n laptop niet op inderdaad. Wel een hele dag en avond intensief werken.

Nu begrijp ik waarom veel mensen de MSSFB duur vinden. Als je je dag vult met Netflix... 😆
Dude, ik heb een Asus B1000 16 jaar geleden gekocht voor ¤2799 (P3 1GHz, 256MB RAM, 20GB HDD)...
pricewatch: Asus B1000 (P3 1Ghz; 256MB; 20GB; CD-RW; 15" TFT; Win ME)

Je kan nu ook gewoon een laptop kopen voor ¤179:
pricewatch: Lenovo N23 Ruggedized 80YS005FNH

Maar je krijgt wel waar je voor betaald.

En je Xiaomi Notebook Pro zie ik beschikbaar voor ¤160 goedkoper (inc. btw.) ;-)
Je gaat een GeForce MX150 (gebaseerd op een GT1030) toch niet vergelijken met een GTX1060...
Dan hebben we het niet eens over de resolutie, de CPU en het geheugen...
Dat dacht ik ook... Tot ik een oud blog vond waarin ik vertelde over een absoluut afschuwelijke Acer waar ik 1700 euro voor had betaald. Nu heb ik een hele knappe Thinkpad T480 met mooie specs voor 1100 euro! Ik durfde in 2006 niet eens te dromen van Thinkpads!
Wat een geld! En als dat ding stuk gaat, dan moet het opgestuurd worden, want zelf open maken vergeet het maar.
Als dat ding stuk gaat dan gooit microsoft hem in de prullenbak en stuurt je een nieuwe. De realiteit zal hier niet veel vanaf zitten aangezien het zoveel werk is om uit elkaar te halen dat het duurder is om de componenten eruit te halen dan een nieuwe te maken.
Vergeet niet wat Intel en Nvidia voor die chips vragen en wat een beeldscherm, geheugen en accu kosten. Valt nog vies tegen.

Desondanks calculeren ze gewoon in dat een bepaald percentage kapot gaat en vervangen moet worden.
En als je Asus kapot is ga jij je soldeerstation bovenhalen om zelf die defecte SMD chip van het moederbord te halen?
Ik niet, maar volgens mij zijn er die het wel doen.
Lol ¤500 extra voor een 256 GB grotere SSD. Het verschil in prijs tussen een Samsung 960 Evo NVMe-ssd van 250 GB en 500 GB is ¤80.

Andersom, een 1TB-variant kost ¤379. Microsoft vraag ¤1000 voor de upgrade van 256 GB naar 1 TB.

Zelfs bij een MacBook Pro betaal je 'maar' ¤250 voor de upgrade van 256 GB naar 512 GB, en ¤750 voor 256 GB naar 1 TB.

[Reactie gewijzigd door Balance op 6 april 2018 21:52]

ik heb een surface gehad, 4 weken,...boel terug gestuurd wat een teleurstelling. nu een lenovo yoga 15 inch met i7, dit lijkt tenminste ergens op....doet wat het moet doen. is robust en kan tegen een stootje, datacentrum in ....dc uit...
mooie onderbouwing van wat er mis mee was ...
Wat een prijzen. Wie denkt ms wel dat ze zijn? Apple?
Maar alle gekkigheid op een stokje, ik ben benieuwd hoe goed de koeling op orde is met een 1060 in zo'n formfactor. Als die niet goed is heb je niets aan al die mooie specs en zal de hw voortdurend aan het throtlen zijn.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 6 april 2018 23:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*