Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proximus introduceert Epic combo met 40GB mobiele data voor specifieke apps

Proximus heeft 'combo' aan zijn Epic-aanbod toegevoegd. Epic combo biedt onbeperkt vast internet in combinatie met een, volgens de provider, 'mobiel abonnement met eindeloze data'. Dat blijkt om 40GB op volle snelheid voor specifieke apps te gaan.

Het gaat om het derde Epic-abonnement van Proximus. Vorig jaar introduceerde het bedrijf Epic beats en Epic stories. Epic combo omvat volgens de aanbieder een mobiel abonnement met 'eindeloze data' voor de videodiensten Netflix, Proximus TV, Twitch en YouTube, en de muziekdiensten Apple Music, Deezer, Google Play Music, SoundCloud en Spotify. Daarnaast vallen ook de sociale media Facebook Messenger, Instagram, Pinterest, Snapchat, Twitter en WhatsApp eronder.

In de praktijk gaat het om maximaal 40GB die klanten met deze apps mogen verbruiken. Gaan ze daaroverheen, dan daalt hun 4g-snelheid tot 512kbit/s. Overige data, niet verbruikt via de genoemde diensten, komt uit een bundel van 4GB. Daarnaast krijgen klanten 150 belminuten per maand en een onbeperkt aantal sms-berichten. Buiten België hebben klanten 15GB die ze in Europese landen kunnen verbruiken. Buiten die bundel betalen ze 0,0054 euro per MB.

Onderdeel van Epic combo is online tv-kijken via de Proximus TV-app en de Proximus TV-website. Op deze manieren kunnen gebruikers 23 populaire tv-zenders en enkele regionale kanalen bekijken. Ook kunnen ze populaire radiozenders ontvangen. Wat de snelheid van vast internet bij Epic combo is, maakt Proximus nog niet bekend. De laagste downloadsnelheid die Proximus nu aanbiedt, is 50Mbit/s; de meeste pakketten hebben 100Mbit/s bij de provider.

Epic combo is beschikbaar vanaf 2 april 2019 voor 64,99 euro per maand, met een kortingstarief van 59 euro per maand voor het eerste halfjaar.

Bij Epic beats krijgen klanten vanaf april 4GB in plaats van 3GB buiten de Epic-apps om en ook verdubbelt Proximus het aantal belminuten naar 120. Epic stories moet het met een verhoging van het aantal belminuten van 60 naar 90 doen.

Epic combo Epic beats Epic stories
Aantal GB voor Epic-apps op volle snelheid 40GB 20GB 20GB
Soort Epic-apps Social, muziek, video Social, muziek Social
Snelheid buiten databundel 512Kbit/s 512Kbit/s 512Kbit/s
Aantal GB buiten Epic-apps 4GB 3GB 4GB (april) 3GB
Aantal belminuten 150 60 120 (april) 60 90 (april)
Vast internet + Proximus TV Ja Nee Nee
Prijs per maand € 64,99 € 19,99 € 16,99

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-03-2019 • 11:31

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Kan iemand mij uitleggen waarom dit de net neutraliteit regels niet overtreed? Is dit verder normaal in Belgie... 64,99 euro per maand voor 40 GB en dan nog niet eens alle diensten... Ik kan het bijna niet geloven. Ik betaal 1/3 hiervan voor echt onbeperkte data 200 Mbit/s via 4G!

[Reactie gewijzigd door S0cky op 29 maart 2019 11:45]

Zero-rating is een grijze zone in de wetgeving, en in dit geval is het (als ik het goed begrijp) legaal.

Op https://berec.europa.eu/eng/netneutrality/zero_rating/ staat een korte uitleg hierover:
[...]
The BEREC guidelines explain that some practices are clearly prohibited – those where all applications are blocked or slowed down once the data cap is reached except for the zero-rated application(s). Others are less clear-cut and will be need to be assessed by NRAs against a number of criteria set out in the Guidelines.
[...]
Oke bedankt, ik had nog niet eerder van zero-rating gehoord. Ik ga me er eens in verdiepen. Wel eigenaardig verder dat dit kan, het zou voor mij een reden zijn om niet met Proximus in zee te gaan.
Eens. Dit zou verboden moeten worden, en dat was ook de intentie van Nederland. Helaas was een meerderheid in de EU toch voor data discriminatie, dus nu kunnen ze handig de grote gevestigde jongens alle voordelen bieden zodat concurrentie onmogelijk wordt gemaakt.

Winst voor de telco's
Winst voor de grote Amerikaanse partijen
Verlies voor de klant, zeker op termijn. Maar ja, die hebben een minder goede lobby, en daar draait het om.
voor de 65€ per maand heb je natuurlijk ook wel vast internet en proximus tv. dus voor belgische normen een correcte prijs.
Ik lees op hun website niets van vast internet. Kun je me even linken? In dat geval is het inderdaad wel interessant.

Het stond in het artikel. Mmmm dit boeit me dan wel!

[Reactie gewijzigd door S4NDERR op 29 maart 2019 12:38]

Op de website van proximus bij de Epic Combo:
Supersnel internet thuis met onbeperkt downloadvolume.
Benieuwd wat Telenet gaat doen, want ze verliezen de laatste tijd veel klanten niet alleen door hun hoge prijzen maar ook door dat de concurrentie altijd iets meer bied dat Telenet niet heeft
Supersnel internet op beperkte locaties.....

Hier komt er met moeite 3Mbit uit het koperpaartje :D
Dit is sinds de europese net""neutraliteit""regels volledig legaal omdat het als zero-rating wordt gezien, als ik het goed interpreteer.
Proximus' eigen "Minimus" formule biedt het volgende voor €95:
- mobiel - 5GB, onbeperkt bellen, één app 'onbeperkte' data [FB/Messenger, Twitter, WhatsApp, SnapChat, Instagram of Pinterest]
- 100Mbps met onbeperkte data vast internet
- TV 80 zenders + netflix inbegrepen

vs voor 65 per maand
- Mobiel 4GB, 150 min, en al die apps "onbeperkt"
- onbeperkte data vast internet, maar snelheid nog onbekend
- TV 23 zenders

Dan is dit toch wel een stuk goedkoper, en lijkt competitief met prijsvechter Orange. Daar krijg je bij 64 euro per maand 3GB mobiel in hun combopakket, maar voor 79 per maand heb je onbeperkte mobiele data.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 29 maart 2019 11:52]

Alleen jammer dat je met proximus op een oude adsl lijn zit en beperkt bent in de snelheid.
Zo heb je eigenlijk maar 2 providers in België waar ik persoonlijk uit kan kiezen..
Proximus VDSL loopt hier erg vlot eerlijk gezegd sinds ze vectoring geactiveerd hebben, maar YMMV. België heeft inderdaad last van een tekort aan concurrentie in telecom, de meeste partijen huren nu eenmaal het netwerk van Proximus of Telenet.
Op veel plaatsen is gewoon 70Mbit/s of hoger beschikbaar en eerlijk, ik mis niets aan een hogere snelheid. Waarvoor wil je meer dan 100Mbit/s gebruiken?
Altijd dat geklaag...
Op kantoor surfen we op zo'n lijn met 8 collega's. Tijdens de middag zitten we daar allemaal op te surfen en dat gaat nog altijd netjes vooruit.
Thuis hebben we telenet en ik merk geen verschil.
Ben je dan ook met zijn 8en 4K films aan het streamen? Ik geloof best dat surfen geen probleem is, maar als je thuis2 kinderen aan het gamestreamen bent op 4K60fps en zelf een film wilt kijken op diezelfde bandbreedte, dan red je het natuurlijk van geen kant.

Persoonlijk ben ik verknocht aan mijn glasvezel abonnement, maar ieder zijn meug natuurlijk.
AFAIK verdubbelt Orange je data voor mobiel als je het hele pakket neemt
Klopt, dat heb ik er in inbegrepen gezien we combo-pakketten vergelijken.
Ik snap niet dat dit geaccepteerd wordt door de Belgen, met alle respect.
Ik heb al een paar jaar een "unlimited" abbo bij T-Mobile. 5GB per dag. 35 euro per maand.
Waarom is dat in België niet mogelijk??
Omdat belgie nederland niet is? Waarom zijn huizenprijzen hoger in nederland dan belgie?
Omdat er in België een zwaar gebrek aan concurrentie is en een paar grote spelers de prijzen bepalen. In Indonesië waar ik vorige maand was had ik 9gb mobiele data en een simkaart voor 3,29€, nu je kreeg dan wel af en toe een sms met reclame en acties
"In Indonesië waar ik vorige maand was had ik 9gb mobiele data en een simkaart voor 3,29€"

Waarom is dat in Nederland niet mogelijk???

(om de trend maar even door te zetten)
Omdat het welvaartsniveau hier hoger is wat ook zijn weerslag heeft op de personeelskosten voor technici welke de netwerken in de lucht houden.

Dat verschil is tussen NL en BE niet zo groot.
Dat is een prima antwoord, waarvoor dank :) Maar het was niet heel serieus bedoeld: meer omdat steeds weer dit soort vragen komen, wilde ik ook even wat olie op het vuur gooien ;)
In 2017 toch zo'n 13%

https://trends.knack.be/e...ticle-normal-1018873.html

Daarenboven, zit in je unlimited T-Mobile fixed internet en TV?
Er zijn nog een paar leuke dingen alles is in bundels die een aantal maanden meegaan(3 als ik me niet vergis) en zit je zonder data koop je gewoon wat bij idem voor belkrediet. Geen rare maandelijkse limieten. Is je data op dan is het wel op.
3? of telkomsel.
in Indonesië in de rimboe (buitengebied van buitengebied Bogor) gewoon 4G+ bereik met Telkomsel.

[Reactie gewijzigd door winos op 29 maart 2019 12:47]

Was idd 3, de vorige keer had in telkomsel maar dat was 5€ voor 6gb

[Reactie gewijzigd door SynthaxError op 29 maart 2019 15:06]

Met Telkomsel heb je tegenwoordig ook echt overal bereik :P In Java toch althans, geen idee of het ook nog zo is als je meer oostwaards gaat.
Ja Indonesië zegt inderdaad niet veel maar het daar is wel degelijk enorme concurrentie. En zitten de meeste mensen met dual Sims eentje voor te bellen en sms'en en dan eentje voor mobiel internet. Een paar jaar geleden had ik daar voor 5€ ongeveer 6gb en enkel 4G
Belgen betalen minder loonheffing. Waarom accepteren we dit als Nederlanders?
Duitsland heeft 19% BTW, waarom accepteren wij in Nederland 21% BTW?
Laat ik maar niet beginnen over de BPM en Wegenbelasting in Nederland...

Zo zie je maar dat je het ene land niet met het andere kan vergelijken.
Naja, die vergelijking is op zich wel te maken. Als je de totale belasting druk per land bekijkt kom je voor België op 45% en Nederland 41% (Bron Mei 2018)
Maar even buiten dat, belastingen en prijzen van commerciële producten op een hoop gooien schiet ook niet zo erg op natuurlijk. Als we naar de PPP index kijken wordt het een en ander duidelijk. Als je naar de 2017 cijfers van het IMF kijkt (53K voor NL versus 46K voor België) zouden, in Euro's, de Belgen 10%-20% minder moeten betalen als je alleen even naar netto koopkracht kijkt (purchasing power parity, PPP dus). Echter, dat is dus niet zo.niet. Ze betalen echt een klap meer voor mindere voorwaarden.

En als je naar de cijfers hierboven kijkt zou je tot de conclusie kunnen komen dat Internet in België extreem duur is vergeleken met Nederland. Iets wat ik zelf ook wel herken, met zowel familie in België als Nederland.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 maart 2019 15:25]

Ach , wij hebben dan weer :( |:(
“Energiefactuur voor gezinnen explodeerde, die voor industrie daalde”
Tja ik heb in Italië 120GB/maand op m'n telefoon + 1000Mbit glasvezel thuis voor €30,-/maand. Niet iedereen kan hetzelfde hebben.
Is hier nou echt een markt voor? Vijfenzestig euro per maand...

En dan lekker niet 'netneutraal'... Slechts een paar apps mogen putten uit deze zogenaamd 'ongelimiteerde' bundel.
Terwijl je met Netflix ook gewoon je series thuis over WiFi op de telefoon kan zetten. Ik weet niet of Twitch deze mogelijkheid ook biedt. YouTube in ieder geval niet.
Wordt hiermee niet ook de privacy geschaad?
In Nederland mogen providers in elk geval niet bijhouden welke apps er gebruikt worden.
Zero-rating voor bepaalde services is ook in Nederland legaal, want EU wetgeving staat het onder voorwaarden toe. Zie ook: T-Mobile datavrije muziek.

https://community.t-mobil...-een-nieuwe-limiet-278119

[Reactie gewijzigd door Aiii op 29 maart 2019 11:57]

Je bedoeld, zo lang niet wordt bijgehouden wat je precies doet en hoeveel data je er aan besteed?
Onder voorwaarde dat je niet discrimineert op diensten. Je mag dus niet Netflix wel zero-raten, maar andere video-aanbieders niet, en Netflix zo een oneerlijk voordeel geven.
YouTube Premium ondersteund dat wel, Twitch volgens mij niet.
Ik vind het anders geen slechte deal. Zou graag zo'n zelfde deal in Nederland hebben, zodat ik zowel thuis als mobiel voor die prijs heb, net zoals Proximus hier aanbiedt (dat slechts een paar apps onbeperkt kunnen is voor mij niet erg - ik heb toch maar een paar die ik heel vaak gebruik en de rest veel minder). Hoewel, op dit moment niet omdat ik niet eerst een hoge prijs wil betalen om glasvezel hier aan te sluiten (zonder glasvezel is het 10 down, 1 up, dus dan hoef ik zo'n deal niet).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 29 maart 2019 13:45]

Epic, eindeloos mobiel fortnite ;)

Mag dit nou wel dan, of was dat gedoe hierover alleen in Nederland?
In Portugal en Spanje was het een tijd geleden in ieder geval geen probleem.

En nu nog steeds niet:
https://www.meo.pt/intern...movel/pos-pagos-unlimited

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 29 maart 2019 11:41]

Volgens mijn wel. T-Mobile heeft wel de zaak gewonnen voor datavrije muziek. In de uitspraak stond duidelijk vermeld:
"In Europa is zerorating onder strikte voorwaarden echter wel toegestaan, mits er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de diverse muziekstreamingdiensten. Een wet die geldt voor alle landen binnen de Europese Unie en daarmee ook voor Nederland."

bron: https://newsroom.t-mobile.nl/dvm-uitspraak/
Is dit toegestaan? Ik meen dat het niet toegestaan was om datagebruik van verschillende apps anders te behandelen?
BIPT laat dit toe.
Ze doen dit al jaren.
Prijzen in het artikel voor de beats en stories zijn de promo prijzen voor 3 maanden.
Zie: https://www.proximus.be/epic/nl/id_zwpe_p/makeitepic/abonnementen.html
nog steeds veels te veel geld voor het aantal dat je krijgt
Hoe bepaalt men welke hoeveelheid) data aan welke achterliggende app toegeschreven dient te worden?

Vereist dit verregaande toegang tot traffic analysis op je telefoon?

Kun je nog wel een VPN gebruiken als je deze abonnementsvorm hebt?
Goeie vraag, wil ik ook wel weten van iemand. Zelf maak ik ook gebruik van een VPN.
Dit overtreed toch alle regels m.b.t. netneutraliteit?