Gerucht: Surface Book 2 is geen 2-in-1 en krijgt lagere prijs

Microsoft is volgens een gerucht de massaproductie van een nieuwe Surface Book begonnen en zou deze al op korte termijn willen aankondigen. Het zou bij dit model niet om een 2-in-1 maar om een traditionele laptop gaan, met een lagere prijs.

Microsoft Surface BookDe Surface Book 2 krijgt naar verluidt een 13,5"-scherm en een behuizing van een magnesium-aluminiumlegering. Nog deze maand of april zou de aankondiging komen. De startprijs zou rond de 1000 dollar komen te liggen, veel lager dan die van de huidige Surface Book. Daarvan lag de vanafprijs op 1499 dollar. In Nederland wordt de startprijs van die eerste generatie 1649 euro als de verkoop 20 april begint.

Het gerucht is afkomstig van DigiTimes, dat een wisselvallige historie heeft met accurate geruchten, maar The Verge wijst erop dat er al langer geruchten over de komst van een nieuwe Surface Book zijn en dat DigiTimes de komst van de Surface Studio wel correct in een vroeg stadium bracht. Bovendien heeft Microsoft recent de prijs van de Surface Book met Core i5 en 128GB-ssd in de VS verlaagd van 1499 naar 1299 dollar, mogelijk om voorraden weg te werken voor de komst van een nieuwe instapper.

De hoge prijs van de Surface Book is een van de kritiekpunten bij de eerste laptop die Microsoft zelf ontwikkeld heeft. Een lagere prijs zou voor hogere verkopen moeten zorgen en de laptop beter moeten positioneren tegenover de Surface Pro, eveneens een 2-in-1, maar dan primair een tablet in plaats van laptop. In februari kondigde Microsoft ook al een nieuwe 2-in1-laptop aan, samen met Porsche Design.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-03-2017 • 18:40

38

Reacties (38)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb sterk mijn twijfels bij dit gerucht. Ja, Microsoft zal waarschijnlijk afstappen van de hinge maar ook het hele 2-in-1 gebeuren? Denk het niet. De bedoeling van de gehele Surface-lijn is juist dat alle apparaten een innovative kijk geven op de markt, daarbij zou dit het gebruik van de Surface Pen op de SB2 zo goed als nutteloos maken, tenzij de hinge een gehele 360 zou kunnen draaien, maar dat is ook weer niet echt in de trend van wat Surface bedoelt voor is. Daarbij zou 1000 euro een zeer gevaarlijke prijs zijn voor Microsoft voor een volledige high-end laptop: dat is veel te dicht in het vaarwater van hun OEMs en daar willen ze absoluut uitblijven.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 juli 2024 07:18]

High-end laptop voor $ 999,- gaat het natuurlijk nooit worden maar misschien wel een relatief krachtige ultrabook-achtige, een i7 u-serie is natuurlijk nog steeds maar een dual-core en een beetje i5 quad-core uit een ~750 euro laptop rent rondjes om zo'n i7 maar kent een hele andere use-case en accuduur.

Ik denk dat de instapper misschien wel Core M's worden of u-serie Pentiums, krachtig genoeg voor een ultra portable. Maar als je het mij vraagt een beetje over-priced netbooks.
Welke laptops rond die prijs hebben dan een i5 quad? Dat zijn als ik mij niet vergis ook allemaal dualcores...
Ik heb laatst een msi laptop gehaald voor 999 euro met een i7-6700HQ en een GTX 960 dus ik denk dat alleen een i5 quad core voor 750 ook wel mogelijk is.
Je vergist je de i5-6300HQ bijvoorbeeld kan je rond de 700-800 euro krijgen.
Nou, er is wel vaker gevraagd aan Microsoft om er gewoonweg een laptop van te maken. Het 2 in 1 device is gewoon de surface pro 5. Of het geruchten zijn, weet ik niet. Maar ik zou in elk geval minder verbaasd zijn als het een echt laptop zou zijn. En dan nog, als laptop vind ik het nog steeds een uniek device.
Eens, ander scharnier absoluut. Het kan ook veel beter, kijk eens hoe Porsche Design dat heeft aangepakt. Maar het zal zeker een twee in een blijven, want Microsoft heeft de Surface lijn om te experimenteren en andere fabrikanten te laten zien hoe het ook kan.
Misschien wil Microsoft het wel op gaan nemen tegen de Chromebooks die in de V.S. Apple van de troon aan het stoten zijn in de K-12 classes.

Toevoeging:

Kwam laatst een interessant artikel tegen op internet: http://www.theverge.com/2...-tablet-desktop-computers wat wel eens niet zo ver van de daadwerkelijke richting in zou kunnen gaan waar het voor de gros van de gebruikers van computers naar toe aan het gaan is.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 07:18]

Ik heb je een +2 gegeven omdat ik het volledig met je eens ben. Ik denk ook niet dat Microsoft van het Surface Book concept af gaat stappen. Al denk ik dat een lagere prijs dan de Surface Book 1 wel een mogelijk kan zijn. Dit zou de verkopen stimuleren en consumenten een betere awareness kunnen geven van de producten van Microsoft. Maar 1000 Euro daarentegen lijkt me dan weer onwaarschijnlijk laag.
Wel een prijsverlaging voor de Surface Book 1 zie ik inderdaad wel nog gebeuren en daar zou 1000 dollar inderdaad niet zo heel gek zijn. Misschien dat het gerucht gewoon verkeerd verspreid werd...
Ik heb je een +2 gegeven omdat ik het volledig met je eens ben.
offtopic:
Jammer. Daar is de +2 niet voor bedoelt. Überhaupt het hele moderatie systeem.


Verder ben ik het wel eens over de prijsstelling. $1k is echt te laag voor dit product. $1200 of zelfs 1300 is meer in lijn met waar de surface lijn voor staat: premium MS product. Ik hoop alleen dat de afwerking er ook naar is.
offtopic:
Jammer. Daar is de +2 niet voor bedoelt. Überhaupt het hele moderatie systeem.
Vanzelfsprekend ben ik het met Loller1 eens omdat "De reactie een nuttige aanvulling op de discussie of het artikel" is ;)
Dus er komt een surface book 2 terwijl de 1 pas vanaf 20 april hier verkrijgbaar is?
De Surface Book 1 is ondertussen al een goede 1,5 jaar oud. Natuurlijk wordt die vervangen. Het is niet dat de hele wereld moet wachten tot hij alweer een jaar beschikbaar is in de Benelux.
De Surface Book 1 is ondertussen al een goede 1,5 jaar oud.
Maar kennelijk hier niet te koop (als ik de gedachtegang volg van Navi en het artikel
In Nederland wordt de startprijs van die eerste generatie 1649 euro als de verkoop 20 april begint.
Vandaar dat de Surface divisie van Microsoft kwartaal na kwartaal winst boekt en zelfs in het vorige kwartaal, na al meer dan 1 jaar geen massaproduct meer te hebben geïntroduceerd maar amper 3% lager uitviel. Vandaar ook dat de gehele Surface lijn door verschillende websites wordt geprezen voor zijn kwaliteit. Sorry, maar in welke wereld leef jij? Kwalitatief "flink achter" op Chromebooks? Laat me niet lachen. Met Apple staan ze zowat gelijk.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 juli 2024 07:18]

Mwah dat valt heel erg tegen hoor. De precisie trackpads van MS munnen mog steeds niet op tegen de gigantische touchpads van Apple. Zelfs de kleinere 2015 versie is al een stuk beter.

Overigens wordt niet de hele surface lijn geprezen om kwaliteit hoor. Er zijn ook veel reviews te vinden over matige software, falende accu's en problemen met hardware.
Boahh, wellicht de eerste reviews niet lezen, maar na een paar maanden zijn de reviews heel goed. Minstens op het niveau van Apple. Waarbij Apple's nieuwste producten vaak nota bene slechter zijn dan hun voorgangers.
Ik hoor alleen maar lovende woorden over de precision touchpads. Dermate dat Apple die voorsprong kwijt is. Over Chromebooks kunnen we het beter helemaal niet hebben.
Bij klanten heerst in ieder geval het gevoel van hoge kwaliteit van de Surface lijn. Er zijn velen die privé ook overgestapt zijn op een Surface product. De grootste opmerking is dat de Surface Book en Studio (officieel) nog niet in Nederland te krijgen zijn.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 07:18]

Diezelfde reviews vind je ook over Apple waar je al meer dan genoeg issues gezien hebt met de schermen.
Met hun meest recente was het weer van dat.
Productiefouten doen niets af aan de kwaliteit, die worden omgeruild en klaar.
Microsoft heeft een gigantisch goede customer service (heb ik met de Band 2 al veel ervaring mee) dus daar moet je niet voor vrezen.

De surface lijn van microsoft is enorm populair en de surface pro is de meest verkochte in zijn genre.
De surface book krijgt ook positieve reviews en wordt algemeen wel aangehaald als kwalitatief gelijk te zijn aan de macbooks.

Je hebt gelijk dat Apple nog steeds domineert met zijn touchpads. Daar ben ik het mee eens. Die zijn gewoon het beste.
Maar als je de touchpad neemt van de surface book en je combineert dat met een touchscherm denk ik dat je het wel gelijk mag oordelen als de Apple laptops bediening.

Verder zie ik ze wel de surface book uitbrengen zonder dat het een 2-in-1 is met een scherm dat er volledig af kan maar eerder het scharnier houden dat volledig rond gaat. Dit zit er nu toch ook al op.
Als je de 2-in-1 functie laat vallen kan je wel wat in prijs drukken en ik had in geen enkele review gezien dat mensen dit echt zo gebruikte. Het scharnier wel maar als aparte tablet niet.
En ik heb er veel bekeken want ik vond dit een interessante vervanger voor mijn macbook ;-)

Al lang te koop in de UK btw die gewoon vlot hier leveren.
Dat moet wel een hele grote steen zijn geweest waaronder jij wakker bent geworden :X
Als ik je post verleden lees, zou het wellicht een goed idee zijn om minder genuanceerd te reageren. Nu lijkt het of je per se een -1 waardering wil krijgen :X
niet minder maar meer genuanceerd...
Maar als het gerucht klopt dan zie ik de SB2 zich eerder naast de SB1 positioneren en niet zozeer als vervanger van de SB1.
Maar wat is dan de unique selling point van deze nieuwe Surface? Het idee van de hele Surface lijn is met een product te komen dat als voorbeeld kan dienen voor de OEM'ers. Het is nooit de bedoeling geweest om direct met hen te concurreren. Waarom dan met een "gewone" laptop komen?
Dat het nu een normaal scharnier heeft? Haha, die vorige, sorry, maar dat was toch echt een grote design-flaw met die ruimte tussen het scharnier. En dan nog 1649 euro voor een versie met slechts een 128GB SSD vragen. Nee, dat kan echt niet. Ik hoop van harte dat ze leren van hun fouten. En ik sta echt overal voor open, een mooi ding op zich, behalve dat dan.

Doet me denken aan die conceptcars die opeens rare stoelen van hout of veel minder functionaliteit hebben omdat 1 of andere ontwerper blijkbaar zijn zin heeft door kunnen drukken en er tussen alle mooie dingen door opeens een heel raars iets wordt mee opgeleverd wat tegen alle huidige wetten en handigheid in gaat. :)

Maar laat maar komen die Surface Book 2, het kan alleen maar beter worden!
Dat ligt puur aan jouw gebrekkige kijk op de Surface Book, zie ook hier.

Ben het wel met je eens dat 128GB wel zeer beperkt is, liever 256GB zonder NVME dan 128GB met op een device wat je overal mee naar toe neemt.
Dat is geen gebrekkige kijk erop hebben, het ziet er gewoon niet uit. Handig dat je de foto weer erbij haalt, maar hij zat nog exact zo op mijn netvlies ingebrand, want zo'n faalontwerp vergeet je natuurlijk nooit. ;)
Als Microsoft met een gewone clamshell komt dan doen ze dat (ga ik van uit)omdat ze er van overtuigd zijn dat windows laptops veel beter moeten kunnen dan nu het geval is. Anders is het idd vrij nutteloos
Ik begrijp de naamgeving niet helemaal. De versie die onlangs te koop kwam in NL is toch al een geüpdatete versie van de eerste Surface Book? Is die versie dan niet de Surface Book 2?
Neen, dat is nog altijd de eerste generatie surface book waarbij men een krachtigere GPU in het toetsenbord gedeelte heeft gesoken. Dat gedeelte heeft dan ook de benaming "performance base" gekregen.
Dat was er ook al bij de eerste versie van de surface book. De nieuwere ziet er ook anders uit en heeft geen ruimte meer tussen scherm en toetsenbord.
De nieuwe (Performance Base) is nagenoeg hetzelfde.
Voor Surface Book 2 wordt de scharnier <volgens de geruchten> anders. Dat is alles wat we nu weten. Een gerucht.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 07:18]

Bijna goed :D
Microsoft gaat de i5 256GB met dGPU aanbieden (met de 940 met 1GB RAM) en de i7 modellen hebben de Performance Base (met de 960 en 2GB)
Hier lijkt mij wel behoefte aan, gezien het feit dat de huidige generatie aardig aan de prijs is. Hopelijk betekent dit echter geen afstel voor de langverwachte Surface Phone...
Hiermee maakt Microsoft er een MacBook Air concurrent van. Wat is daar mis mee? Met o.a. Creators Update en nieuwe design language in Redstone 3 wil Microsoft de creatievelingen bij Apple weglokken. Die hebben toch niet altijd een 2-1 nodig? Ze zullen ook nog wel dat soort modellen blijven maken.
Ik kan me wel voorstellen dat er een Surface laptop komt, maar dan inderdaad naast de Surface Book. Dat verklaart ook waarom ze nu nog de Surface Book introduceren in nieuwe markten en waarom ze vorig jaar nog een nieuwe configuratie hebben uitgebracht.
Aan de andere kant zijn er genoeg Ultrabooks en wordt het moeilijk voor Microsoft om zich te onderscheiden. Misschien dat ze toch vinden dat de Surface Pro 4 en de Surface Book elkaar teveel overlappen. Ik ben erg benieuwd. Hoop dat ze binnenkort de Surface Pro 5 en deze laptop introduceren.
Als dit zo is ga ik de oude kopen: Ik vind het idee van een Core i7 tablet op de bank juist geniaal, zeker omdat het verder een volwaardige laptop is met een volwaardig keyboard.
Doe het niet Microsoft, ik heb met de Surface Book 1 gewerkt: wat een prachtig ding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.