Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nederlandse release Surface Book is uitgesteld tot april'

De verkoopstart van de Surface Book in Nederland is uitgesteld naar april, zegt een bron tegen Tweakers. Informatie op een website van een webwinkel bevestigt dat. Microsoft wil zelf geen specifieke details geven over de beschikbaarheid per land.

Een anonieme bron vertelt aan Tweakers dat Microsoft van plan was om donderdag aan te kondigen dat de Surface Book vanaf 16 januari te bestellen is. Een actiepagina en e-mail daarover van een elektronicaketen zou op het laatste moment teruggetrokken zijn. De reden voor het uitstel is onbekend.

Uit de cache van Google blijkt dat in ieder geval Paradigit een pagina online had staan met daarop de datum van 16 januari als start voor de pre-orders. Inmiddels staat er op die pagina geen datum meer, maar wordt er gemeld dat de Surface Book 'zeer binnenkort' is te bestellen. Een pagina van Central Point vermeldde eerder op donderdag dat de Surface Book vanaf 15 februari leverbaar is. Inmiddels is die pagina gewijzigd en staat er dat de laptop eind april uitkomt.

Microsoft kondigde in oktober aan dat de Surface Book vanaf 'begin 2017' is te bestellen in Nederland. Op de vraag of de berichtgeving over het uitstel klopt, geeft Microsoft geen direct antwoord. De fabrikant van de Surface Book zegt dat er geen uitspraken worden gedaan over de verwachte release per land. "Vorig jaar kondigden we aan dat de Surface Book begin 2017 te koop is en dat is niet veranderd", aldus een woordvoerder van Microsoft.

Microsoft introduceerde zijn eerste Surface Book eind 2015. Dat model verscheen nooit in de Benelux. Een jaar later kwam de fabrikant met een opvolger. Zodra de verkoop in Nederland start, moeten beide varianten beschikbaar zijn.

Microsoft Surface Book

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-01-2017 • 14:05

86 Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Je kan hem via de Britse Microsoft Store bestellen, dus dat is geen probleem. Verder zijn alleen de i7-modellen geüpdatet, want een echte opvolger is er nog niet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 12 januari 2017 14:08]

Via de FNAC (België) kan je Franse versie bestellen. Dat is dan uiteraard met Frans AZERTY keyboard (dat een klein beetje verschilt van de Belgische versie).
Dat is dan uiteraard met Frans AZERTY keyboard (dat een klein beetje verschilt van de Belgische versie).
Met o.a. @, #, \, [, ] , {,} op een andere plaats.
Vrij vervelend als je blind kunt typen - of de toetsen weet staan - en bv. programmeur o.i.d. bent.

zie: https://en.wikipedia.org/...ts_of_the_AZERTY_keyboard
Een Brits toetsenbord is ook geen standaard QWERTY.

Maar ja, de vraag is of je uberhaupt wel QWERTY wilt.

Doet u mij maar Colemak.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 12 januari 2017 17:19]

Een Brits toetsenbord is ook geen standaard QWERTY
Natuurlijk wel.

Er zijn - zoals met zovele zaken - meerdere standaarden, o.a.:
* US
* US International
* UK
* Nederlands
* ...

Nederland is overgestapt op US International, van de layout van een Nederlandse Qwerty zullen de meesten niet vrolijk worden denk ik.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY#Dutch_.28Netherlands.29
voor de layout van de Nederlandse standaard, en het hele artikel voor de andere Qwerty-varianten.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 12 januari 2017 18:39]

Natuurlijk wel.
Nederland is overgestapt op US International
US International heeft geen Euro teken. Als je een MBP in Nederland koopt, krijg je standaard een QWERTY layout met Euroteken. Je weet dat men in de UK de GBP heeft?

Ik vind het persoonlijk lelijk om een GBP teken op mijn toetsenbord te hebben, terwijl dat een Euroteken maakt. Maar ja, ik ben dan ook eigenlijk voorstander van een blinde layout.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 12 januari 2017 18:58]

US International heeft geen Euro teken.
Kijk eens bij de 5

https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY#US-International
Mja, ik heb al eerder hardware uit de UK gekocht en had toen hetzelfde probleem. GBP + USD, maar geen EUR teken.

Bottomline is: het standaard toetsenbord in de UK bevat een GBP teken, geen EUR. Misschien dat ze de optie voor US International bieden, maar standaard krijgt de Brit geen Euroteken voorgeschoteld.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 13 januari 2017 14:02]

Maar dan heb je het niet over een Qwerty US International maar over een Qwerty UK.

Wel degelijk een standaard, maar een andere standaard dan degene die jij gewend bent of verwacht.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 13 januari 2017 15:37]

In de UK Qwerty UK standaard; niet US international.

Het is net zoiets als dat ik zeg dat ik twee eieren ga eten, of een glas melk. Dan kun je er van uitgaan dat ik kippeneieren en koemelk bedoel. Mensen die vaak andere soorten eieren of melk drinken zijn dan specifiek wanneer ze het over die vorm van eieren of melk hebben omdat zij ook andere soorten eieren of melk eten of drinken, of juist specifiek geen kippeneieren of koemelk.

Dus als een Nederlander het heeft over een Brits toetsenbord dan is dat geen standaard toetsenbord want het is geen QWERTY US international toetsenbord; het is er eentje met een GBP teken er op. GBP heb ik niks mee, dat gebruik ik niet, ik woon in Nederland en dus gebruik ik de Euro. Het is dus een nutteloos teken op mijn toetsenbord, net zoals een Windows icoon een nutteloos teken is voor een Linux gebruiker. Ik wil zo'n nutteloos teken niet. YMMV.
Inderdaad. Doorgewinterde programmeurs verkiezen sowieso de QWERTY toetsenbordindeling. Dan zijn de cijfers, haakjes en de 'speciale tekens' veel makkelijker bereikbaar. Ik gebruik autohotkey voor het een en ander te 'remappen' in bepaalde programma's maar een ideale oplossing is het niet.

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 12 januari 2017 16:51]

Zo is dat.

Ik ben als Belg ook geswitched naar Qwerty (US International with Dead Keys) om die reden.
Bijkomende factor was toen dat er niet altijd een numpad op een laptop stond.
Met de opkomst van breedbeeldformaten is dat wel couranter geworden.
Als je kunt blindtypen maakt de toetsenopdruk niets uit ;)
De gekozen toetsenbord layout in Windows (of alternatieve systemen) is de bepalende factor.
Ja, tot je een toets nodighebt die je niet vaak gebruikt en tijdens de typlessen niet aan bod komt.

Ik denk maar aan ç of ~ of `
Edit > Symbols...
Lekker omslachtig.
Ik kan niet blind typen en heb een GB toetsenbord met een " boven de 2 ipv een @ en dergelijke, maar met gewoon een US indeling maak ik nog steeds geen fouten. Zit zo ingebakken dat een "
@ boven de 2 hoort en een | naast de enter toets...
Inderdaad. Daarnaast is de linker shift knop wat kleiner, maar ook dit wende voor mij redelijk snel.
Ha, niet eens opgemerkt...
Ik heb ooit een keer een PC gekocht in Duitsland. Daar heb je dus een fraai QWERTZ toetsenbord. Gelukkig typ ik blind, dus who cares!? In de praktijk blijkt nét die ene knop vaak op een andere plek te zitten, maar in de regel is QWERTY prima te doen.

Totdat ik die ene klant aantrof die met AZERTY werkte. Om met QWERTY in het achterhoofd te typen op een QWERTZ toetsenbord, terwijl je de klant via Teamviewer helpt in een setup waarbij hij AZERTY gebruikt, dat is een ware hel.

Nog erger: de klant was ook linkshandig en had de knoppen van de muis omgedraaid. Ik vermoed nog steeds kwade opzet.
Dan heb je er wel een met de UK keyboard layout.
....

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 12 januari 2017 15:36]

I heb een MacBook besteld met US indeling omdat ik gek wordt van een verticale enter toets en die korte shift-toets. Ik zal dan altijd met m'n pink op de verkeerde toets...
Zelf raak ik steeds de Caps-lock aan als ik een A wil typen maar ook bij <shift> en incidenteel bij <tab> .
Van mij mag die er af gesloopt worden.
Die kun je gewoon uitzetten hoor.

UNIX-mensen zetten hem doorgaans op ctrl.
Die registry-hack op windows heb ik dat al eens gedaan, lang geleden Windows 98. Echter er zijn ook mensen die CAPSLOCK altijd aan hebben staan (bv omdat ze 90% in een terminal-venster met SAP werken)
De remap werkt pas sinds Vista.

Je link verwijst trouwens naar hoe het op Mac moet.
Ik ging er van uit dat je een Mac had. Op een Windows machine heb je idd registry hacks maar die zetten Caps Lock volldedig uit. Ik kan AutoHotKey (AHK) aanraden. Als de gebruiker een Razer keyboard heeft; die leveren ook software om te remappen.
Boy hierboven had het over een Mac :)

Destijds IBM keyboards, nu laptop-keyboards dus geen Razer.

Uitschakelen is in principe prima, maar on-the-fly uit en aan zou destijds goed zijn geweest. Gewoon de A er onder zetten is denk ik het handigs (of shift)
Auto-hot toch eens proberen.
De Nederlandse layout vs US heeft alle symbolen behalve !, #, $, %, komma, punt, en | op een andere plek staan. Als je daaraan gewend bent is het fijn als je die weer hebt. De UK layout heeft, ten opzichte van de US, de # vervangen voor hun geldt symbool en 3 of 4 symbool toetsen verplaatst.

Als je blind kan typing dan maakt het niet uit welke toetsenbord je gebruikt zolang de indeling via het systeem goed staat.
De UK layout heeft, ten opzichte van de US, de # vervangen voor hun geldt symbool en 3 of 4 symbool toetsen verplaatst.
Waaonder @ en \ wat dus toch vrij vervelend is.

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/British_and_American_keyboards

[Reactie gewijzigd door tc-t op 12 januari 2017 15:28]

Daar staan enkele characters op andere plekken, lijkt mij zeer vervelend: https://en.wikipedia.org/wiki/British_and_American_keyboards
Kom op, kan je je nu echt niet inbeelden dat anderen dit wel een groot probleem vinden? Verruim je geest eens.
Ja over dat die indeling heel vervelend is/kan zijn. Brits is anders dan US.
Ik heb er een MacBook om verkocht. Ergerde me er mateloos aan.

[Reactie gewijzigd door wimkaay op 12 januari 2017 14:57]

Wat irriteerde je dan?
Ik type (als zovelen) blind, en ook al waren er maar 2 of 3 verschillen, voelde het voor mij alsof het toetsenbord defect was. Ik kan me inleven dat voor vele die paar minutieuze verschillen te verwaarlozen zijn, maar ik kon er simpelweg niet aan wennen om constant naar dat ene symbooltje te zoeken.
Je plaatje klopt niet, je vergelijkt volgens mij VS indeling met NL indeling.

UK vs. VS indeling: https://www.goodtyping.com/difteclats-us-uk2.png

Mijn vriendin heeft een UK toetsenbord indeling en ik kan er in ieder geval niet mee werken, ben VS-internationaal gewend.
WEES VOORZICHTIG MET DE ENEGELSE VERISE!!

Deze heeft een andere keyboard layout: de @ en " zijn omgedraaid en de enter-key is anders van vorm.

Ikzelf ervaar dit als ZEER storend en heb die van mij via een importeur de VS versie verkregen.

Voor de rest ben ik HEEL erg tevreden over de Surface book: kleine genoeg om mee te slepen, groot genoeg om daadwerkelijk te gebruiken te zijn. Ook is het scherm erg goed en is de tablet functionaliteit icm de pen ERG goed.

De batterij moet wel even geconditioneerd worden: in het begin had ik niet echt goed batterylevensduur, maar naa een eental keren opladen en leeg-gebruiken is de battery duur erg goed.

8.5 tot 9/10.
Dus er is een gerucht dat een mail die volgens geruchten zou worden verzonden over 4 dagen niet verzonden gaat worden en daarom besluiten we dat Microsoft de launch uitstelt?

Een gerucht dat een gerucht niet klopt --> Microsoft stelt uit

Uhm... wat?
De webpagina's van de shops die zijn aangepast doen vermoeden dat 'Microsoft stelt uit' wel degelijk waar zou kunnen zijn.

Ik verwacht dat die hun vermoedelijke levertijden niet baseren op 'geruchten' maar dat zij net iets meer informatie krijgen dan jij en ik.

Los daarvan weet ik niet of ik 'eind april' zoals nu aangegeven bij paradigit nog steeds zou benoemen als 'begin 2017'

[Reactie gewijzigd door tc-t op 12 januari 2017 17:16]

Sinds wanneer zijn webshops betrouwbare bronnen voor de release van iets? Er zijn zat genoeg webshops die de geruchten nalopen om datum en zelfs prijzen te kunnen plakken.
Vraag me af of MS met het laatste model ook meteen de scherm bug heeft gefixt. De SB1 had bij ons op de zaak (in de VS gekocht) een hele irrtante bug dat het scherm continue aan en uit ging als er een externe monitor op werd aangesloten. Soms deed het externe scherm het helemaal niet. Complete vervanging van de SB was zelfs geen oplossing:

https://www.youtube.com/watch?v=OZfTRCCEi1Q

[Reactie gewijzigd door YaYo86 op 12 januari 2017 15:04]

We mogen aannemen dat je ook andere schermen geprobeerd hebt?
Eerste keer dat ik er van lees.

Edit: Net ff gekeken en het enige wat ik lees is om Hyper-V Host uit te zetten.
Staat standaard uit, maar sommigen (zoals IT Engineers, Devs enz )zetten HV het aan.
Heb je al geprobeerd of het dat bij je oplost?
Type CMD into the search bar
Enter: dism.exe/Online/Disable-Feature:Microsoft-Hyper-V

[Reactie gewijzigd door 614 op 12 januari 2017 22:52]

Uiteraard andere schermen geprobeerd, andere kabeltjes, fw updates, driver updates etc.

Staat Hpv standaard niet uit op elke Windows machine? Heb even op mijn eigen machine gekeken en dat is wel het geval. Desondanks kan ik je optie uiteraard even proberen! Heb van alles gelezen maar ben deze mogelijke oplossing nog niet tegen gekomen.
Even verder gekeken naar soortgelijke ervaringen en bij hem/haar (op Reddit) was het opgelost door vervanging van de dock
idts: Update: I swapped out my dock for a new one, and have been running for 2 hours now without issue, using the same mini-DP to mini-DP cable as before, and with the same USB devices connected as before. So... perhaps the original dock was bad. I did try both mini-DP ports on it, and neither worked well. If it starts faltering, I'll update this thread.

Edit: Wat later nog eens bevestigd wordt.
Jackdforme: Hey. It worked. Much thanks. Would have never guessed at bad hardware

[Reactie gewijzigd door 614 op 12 januari 2017 23:10]

Grootste nadeel aan de book vind ik, als je 'm gebruikt als laptop is de basis vrij licht, en het 'scherm' vrij zwaar. Hij kantelt dus gemakkelijk als je 'm gebruikt op je schoot.

Gebruik je 'm als tablet dan heeft hij geen kickstand.
In hoeverre verhelpt deze versie van het scharnier de problemen waarop jij reageert? Ook met dit scharnier kantelt hij snel achterover en heeft de tablet nog steeds geen kickstand.
Is er voor gemaakt:
Maakt de base langer en heeft een maximale hoek.
Precies om op te vangen van wat Snake suggereert.
Alleen werkt het (voor hem) niet (genoeg).
En een snelle Google zoektocht laat zien dat het voor velen niet werkt.
Een snelle Google zoektocht ook voor velen wel.
Wellicht als je de benen naar onderen houdt dat het dan niet afdoende is.
Verder lees ik nergens dat het geen issue is wat je met een gewone laptop ook niet hebt. Heb je zelf een Surface Book? Of ben je Snake's vertegenwoordiger :)
Werkt prima voor mij.
Je kan de tablet ook achterstevoren zetten en zo het toetsenbord als kickstand gebruiken.
Dat valt zeer goed mee tenzij het touchscreen als input device gebruikt, dat is er dan net teveel aan. In het laatste geval koppel je best het scherm los en gebruik je het als grote (teken)tablet.
Grappig, ik heb echt totaal geen last van dat kantelen. Een kickstand in het scherm was wel cool geweest, maar voor mij ook niet echt nodig. Als dat belangrijk is kun je ook een Surface Pro halen :)
Ben benieuwd welke keyboard layout de NL versie gaat krijgen, keyboards hebben al lange tijd het 'shift / z' probleem in NL/EU, waardoor ik elk toetsenbord noodgedwongen uit UK/US moest halen, of elke keer weer retour sturen als ik een NL exemplaar bestelde.

Heb de eerste book 1x in het echt gezien, wat een gruwelijk mooi ding is dat, mag ook wel voor die prijs, maar dat loskoppelen is echt bizar. Al blijft het imho minpuntje dat hij niet volledig 'plat' sluit, volgens mij blijft er aardig wat druk op die knik/vouwsysteem zitten.
Wat is het shift-Z probleem? Nog nooit van gehoord en kan zo gauw op Google ook niks vinden...
Over het algemeen is dit het probleem:

https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO

Je hebt veel mensen (waaronder ik) die het rechter deel van de linker shift knop gebruiken.
Als je dan een ISO toetsenbord hebt, typ je de hele tijd een \ als je een hoofdletter wilt.
Wow erg handige link, ik ben al jaren bezig met Logitech om elke keer maar het juiste modelnummer te vinden, maar nooit geweten dat dit dus een ANSI vs ISO layout is :)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 januari 2017 17:18]

Rond april worden de Surface Pro 5 en Surface Book 2 verwacht, lijkt me ook een logischer moment om die dan gelijk in Nederland te lanceren. Ik zou daarom sowieso niemand nu adviseren om een eerste generatie Surface Book te kopen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 12 januari 2017 14:57]

Ik zit al vol ongeduld te wachten op de Pro 5. Die Surface Studio ziet er verleidelijk uit maar net iets te duur, vooral met de wat onder de maat hardware.
Blijft jammer dit, nu komt ie dus in April uit en binnen een half jaar komt er waarschijnlijk een book 2.

Ik ben erg tevreden met m'n Surface Pro 4 maar had toch liever een Book gehad. Hoe Microsoft de uitrol van z'n producten aanpakt blijft een drama. Vaak als Nederlander krijg je de producten veel later, kijk maar naar de Surface Pro 1, Xbox One en nu ook de Book.
Met het eerste model is dat het geval inderdaad. Vanaf het 2de niet meer. Die zijn hier direct ook verkrijgbaar.
Weet iemand hoe de fan noise is van de Surface book ?
Kan ik het vergelijken met een macbook 2016 ?

Ik heb net mijn macbook verkocht omdat ik het nieuwe model wou, maar die valt mij wat tegen met de aansluitingen en gezien ik hem alleen met windows gebruik wil ik wel wat anders proberen.

Helaas zijn er weinig tot geen windows laptops die hardware matig net zo goed als de macbooks zijn.
De surfacebook komt een beetje in de buurt maar ik ben bang dat ie veel geluid maakt vergeleken met de macbook

Asus Zenbook, HP elite, HP spectre heb ik allemaal om die reden verkocht ze hebben allemaal een zeer irritante hoge piep hadden waar ik niet aan kon wennen.
De 2016 MacBook heeft helemaal geen fan en de surface book wel dus allicht dat de surface book meer geluid maakt :) Of bedoel je de Pro?
Ik hoor hem nooit en heb n i7 erin en gebruik 3dsmax/android studio/photoshop (alsook een paar spellen).
Helaas is de performance base versie nog nergens in Europa te verkrijgen.
Super! Kan ik nog even sparen!
Ook als hij nu uit komt kan je sparen hoor...