Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 425 reacties

Microsoft heeft zijn eerste laptop aangekondigd: de Surface Book. Het 13,5"-scherm van het model is volledig om te klappen en los te koppelen van het toetsenbord. De laptop is van een Intel Skylake-processor en een Nvidia-gpu voorzien.

De aankondiging van zijn eerste laptop volgde op de introductie van de Surface Pro 4. Om het scherm 260 graden te kunnen draaien is een soort buigbaar scharnier aanwezig.Het scherm heeft met een diagonaal van 13,5" een afwijkend formaat dan de 13,3" die gebruikelijk is. De pixeldichtheid bedraagt 267ppi, wat bij een 3:2-beeldverhouding duidt op een schermresolutie van 3000x2000 pixels.

De behuizing van het apparaat is van een magnesiumlegering gemaakt. Het toetsenbord heeft achtergrondverlichting en de toetsen bieden een travel van 1,6mm. Het trackpad ondersteunt gesture-bediening met vijf vingeraanrakingen.

Enkele hardwareonderdelen zitten in het scherm verwerkt voor een tabletmodus maar in combinatie met het toetsenbord is er langere accuduur en meer grafische rekenkracht. Microsoft voorziet de laptop van Core i5- en Core i7-processors van Intels Skylake-generatie en de accuduur zou 12 uur bedragen, als is niet bekend bij welk scenario. De gpu komt uit de stal van Nvidia en wordt gecombineerd met 1GB gddr5-geheugen, maar details over de gpu zijn er nog niet. Er zijn twee usb 3.0-poorten en een fullsize-sd-kaartlezer. Verder rust de fabrikant het model uit met maximaal 16GB ddr4 en 1TB ssd-opslag.

De Surface Book komt 26 oktober in de VS beschikbaar voor een startprijs van 1499 dollar. Microsoft laat weten dat de Surface book vooralsnog alleen beschikbaar is in de VS en Canada, en zegt dus niets over beschikbaarheid en prijzen buiten die gebieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (425)

1 2 3 ... 9
Prijzen in de US store: http://microsoftstore.com...S/pdp/productID.325716000
128 GB / i5 / 8GB $1499
256 GB / i5 / 8GB $1699
256 GB / i5 / 8GB/dGPU $1899
256 GB / i7 / 8GB/dGPU $2099
512 GB / i7 / 16GB/dGPU $2699
Zelf samenstellen (met dank aan @Cergorach):
http://www.microsoftstore...tID.325716000/config.true

Voor de Surface Pro 4, kun je ook zelf samenstellen:
http://www.microsoftstore...tID.325711500/config.true

De duurste modellen (1TB, i7, 16GB) voor zowel de Pro 4 als de Book zijn $ 2699,- ;)
Beide hebben Surface Pen included.
De Pro 4 heeft dan nog geen type cover (toetsenbord met glass trackpad)
Overigens de type cover met fingerprint reader is een extra model

De Surface Book van $2699,- is reeds out of stock :9

[Reactie gewijzigd door geertdo op 7 oktober 2015 07:42]

Wow, het duurste i7 model met 16 GB ram kost 2700 dollar. Niet gering zeg. Maar een prachtig ding.

Het 8GB model van de i7 kost 600 dollar minder. Dat is prijzig werkgeheugen.

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 6 oktober 2015 18:22]

Als je geluk hebt kan je het er zelf ook bijprikken. (ligt er aan hoe ze de verdeling hebben gemaakt, bijvoorbeeld 2x4 en 2x8 of 1x8 en 2x8)
In hun filmpje zie je dat het werkgeheugen vastgesoldeerd zit op het moederbord, dus een reepje bijprikken gaat niet lukken. Geheugen is overigens DDR4, wat ook al wat aan de prijs zal veranderen..
Geheugen bijprikken in een 7,7 mm dunne behuizing?
Kwam er niet nog een model duurder uit met 1TB?
Ik heb dat ook gehoord in de presentatie. Volgens mij zelfs bij de Surface 4.

Op de site is 512 GB het grootste formaat voor de Surface Book. Voor de Surface 4 is dat 256 GB (i7 en 16 GB) Die laatste kost dan 1800 euro en dat is bepaald ook geen kattenpis.

Edit: In het bericht van Geertdo staat dat het inderdaad om de Surface 4 gaat. Dat 1 TB model gaat ook 2700 dollar kosten.

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 6 oktober 2015 23:46]

Dat was de Surface pro 4
Was dat niet bij de Surface 4?

Afijn, waar het eigenlijk op neerkomt is dat dit in principe een laptop met een tablet modus is... en de Surface een tablet met laptopmodus :9
Ook 2x zo grote SSD. Maar evengoed aan de prijs...
Met die 8GB heb je ook 256GB aan opslag minder.
Blijft flinke prijs voor deze 2 onderdelen.. ;)
Wow, het duurste i7 model met 16 GB ram kost 2700 dollar. Niet gering zeg. Maar een prachtig ding.
Ik kan er niets aan doen, maar eigenlijk doet het wat pijn in mijn hart om hier Windows op te draaien. Als ik dit zie denk ik eerder OSX dan Windows.

Geen OS wars AUB, het is gewoon mijn gevoel, ik denk dat ik niet de enige ben die dat zo voelt, dat moet ik toch kunnen zeggen?
moest ik een macbook met osx hebben dan vloog die na 10 min het raam uit, zo nen brol.
deze week ne maat moeten hebben met updaten van zijne mac en was em zijn paswoord kwijt van die sleutelhanger, tegen je dat in orde krijgt
Windows vind ik veel prettiger om met te werken. ik hou van mijn Windows 10

[Reactie gewijzigd door pandamaneke op 9 oktober 2015 09:46]

trouwens osx erop draaien zou spijtig zijn, niet vergeten je het kan gebruiken als tablet. iets wat Apple niet wilt want daar moet je en een macbook en een ipad kopen. de kassa moet rinkelen
Ja maar een ipad air 2 met een 13 inch retina high end macbook is nog steeds goedkoper dan dehigh end surfacebooks. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Hmm, ik kijk even bij de FAQ van de book pagina die je gelinkt heb:
Does the Surface Pen that works with Surface Book work with other Surface devices?

A: Yes. With Palm Block technology and 1024 levels of pressure sensitivity, Surface Pen gives you a surprisingly natural way to mark-up documents and take notes in your own handwriting.
what

Q: Kan ik de meegeleverde pen ook met andere surface apparaten gebruiken?
A: Het is een fijne pen
Compatibility: Surface 3, Surface Pro 3, Surface Pro 4 and Surface Book

http://www.microsoft.com/surface/en-us/accessories/pen
Jammer dat hij dan net niet werkt op de nieuwe Lumia's. Gewoon één pen voor alle apparaten. Inclusief mobieltjes.
Ja idd, misschien moer het woord Surface er in voorkomen :) (Surface Phone)
let vooral op het A: Yes. De rest is idd marketing
het leest wel prettig zo'n zin met 99% marketing ;-)
Dank voor je link! Maar oeps, de goedkoopste uitvoering met die dedicated GPU is de i5 met 8GB RAM en 256GB SSD voor $1,899. Dat is bepaald niet weinig.
Al vlug 2000 euro dus...
Ik weet niet welke koers jij hanteerd, maar $1899 is ¤1686.82. Ofwel, zal wel een retailprijs van zo'n ¤1699 worden. Niet goedkoop, maar ook niet duur als je het vergelijkt met een Macbook Pro die veel minder presteert en daarnaast geen afneembaar touchscreen heeft (met een touch optimized OS) en geen dedicatied GPU in het toetsenbord.
In de presentatie van vanmiddag claimde Panos Panay zelfs dat de Surface Book 50% sneller is dan een Macbook Pro.

[Reactie gewijzigd door LCP op 6 oktober 2015 19:33]

Yep, deze is een concurrent van de Macbook pro, Surface is concurrent iPad.
Deze laptops van Microsoft concurreren niet met de producten van Apple. Is het nu niemand opgevallen dat Microsoft precies die dingen maakt die Apple niet maakt? Een tablet met een desktop OS? Een laptop die ook als tablet dienst kan doen?

Apple heeft een duidelijke keuze gemaakt: computers met een toetsenbord en tablets met een touchscreen. En dat, ook qua besturingssysteem, optimaal aan elkaar aangepast. Hoe je het ook wendt of keert, voor die convertibles van Microsoft moet je toch consessies doen aan de hardware en de software. Microsoft vindt de voordelen ruim opwegen tegen de nadelen, Apple waarschijnlijk niet.

Maar ik denk dat Microsoft wel heel bewust heeft gekozen om op hardware gebied niet echt direct met Apple te concurreren.

[Reactie gewijzigd door CharlesND op 6 oktober 2015 22:46]

Maar hoezo moet je bij Microsoft's apparaten concessies doen en niet bij die van Apple? W10 is juist perfect aangepast aan zowel het gebruik van touchscreen als het gebruik van laptop. Objectief gezien hoef je bij Microsoft juist geen concessies te doen, omdat je daar alles-in-1 krijgt.
ik vind W10 nu net niet perfect aangepast aan beide, het is gewoon een onafgewerkte mix van beide, in de ene app krijg je grote knoppen (bvb het mailprogramma) , in andere apps krijg je de 'oude' interface met kleine knoppen en 'links' (configuratiescherm).
Of heb je zelfs twee applicaties, bvb twee settings applicaties: https://i.imgur.com/btnIpUy.png

En dan is nog eens een heel groot deel van hun eigen software niet klaar voor hidpi scaling waardoor de tekst en knoppen schemeren:
https://i.imgur.com/GOV5ZtD.png

Ik heb onlangs zelf een windows applicatie geschreven (die oa op win10 moet werken), en hun hidpi 'api' is een echte ramp, het is geen wonder dat er zo weinig applicaties hidpi ready zijn

Hoe vet deze surface book ook is, zolang ze hun interfaces niet fixen vind ik persoonlijk het niet interessant om deze te gebruiken

Ik vermoed dat dit allemaal wel zal beteren naar verloop van tijd, maar momenteel ben ik geen fan
Dat ligt aan de apps. Als je een app nog 'oud' is en dus nog uit de vorige Windows 8.1 Store komt is deze inderdaad nog niet geoptimaliseerd voor Windows 10.

Maar als je moet kiezen tussen een vrijwel lege Windows 10 Store of tijdelijke UI inconsistenties door Apps van de Windows 8 Store ook toe te laten lijkt me het een simpele keuze. Windows 10 start nu met een relatief goed gevulde store, iets wat Windows 8 niet had. Windows 10 heeft hier door een betere perceptie bij mensen en dat zie je duidelijk door de 6x (!!!!) betere verkopen van de Windows 10 store t.o.v. de Windows 8 Store.

Enfin! Geef het even de tijd en dan zijn de belangrijkste apps wel omgezet tot universal Windows 10 Apps en dan is behoort dit 'probleem' tot het verleden.
ja ik weet dat het aan de apps ligt, ik denk gewoon dat microsoft het iets beter kon oplossen.

Het is precies alsof hidpi scaling aanstaat dat windows de app rendert op normale grootte, en dan uitrekt.

Terwijl ze dit veel beter konden opgelost hebben door:
- tijdens het renderen alles al scalen (als hidpi aanstaat)
- De windows specifieke items (buttons, tekstvelden) renderen op een hogere resolutie
- De app specifieke bitmaps uitrekken

In deze situatie zou een app dat geen eigen bitmaps gebruikt, maar enkel win32 interface elementen er zonder tussenkomst van de programmeur goed uitzien op een hidpi scherm
Niet om heel vervelend te zijn, of offtopic, maar dat punt over scaling dat je brengt, had Apple niet te maken met een gelijksoortig probleem (als van Windows 8->10) toen ze hun iDevices in retina apps lieten weergeven.

Ik kan me nog goed herrineren dat a) je voor sommige apps speciaal voor de reinta (net zoals de ipad versie) moest betaan achteraf is dit terug gedraaid maar menig consument is hiermee genaaid b) de scaling er ook verschikkelijk uit zag.

Dus ja je brengt een punt Windows 10 is niet een perfecte transitie maar om dat dan met Apple te gaan vergelijken en hun overgang naar retina te vergeten vind ik niet eerlijk.
je bent niet vervelend :)
Maar waar vergelijk ik met apple ?

ivm apple, op m'n eerste retina device (iphone 4) herinner ik mij enkel problemen bij apps die custom interface elementen gebruikten, maar ik kan het mij verkeerd herinneren, het is dan ook al een jaar of 4 geleden
Woeps je hebt helemaal gelijk (ik loop appels en ramen te vergelijken) ik heb 2 comments door erlkaar gemixt tijdens het lezen.
excuses!
ik denk dat ze die 2 versies hebben voor de 2 modussen, tablet krijgt de settings en pc krijgt de Control panel.
momenteel krijg je op standaard op windows tien (op een laptop) de settings te zien en zit control panel 'verborgen')
klopt, maar als "poweruser" kun je er in ieder geval bij :P
Gisteren in de presentatie positioneerde Microsoft de devices recht tegenover the MacBook air en MacBook pro.

Surface pro 4 > MacBook air
Surface book > MacBook pro

dit werd zo verteld en ze werden naast elkaar gezet op de slide met daarbij de melding dat de surface pro en surface book hun directe apple concurrenten qua performance verslaat.

Microsoft gaat dus zeker wel de directe concurrentie aan met Apple met deze devices.
+1, dat was mijn gedachte ook. MS speelt nu direct op Apple. De Surface Pro 4 is dus niet de iPad Pro. Vindt MS, want op de iPad Pro heb je volgens MS niet de productiviteitstools MS Office en alle andere x64 en x86 apps op een draagbare manier bij je.

Met de prijzen in het achterhoofd ga ik denk ik twijfelen tussen een Surface Pro 3 en een Pro 4. Die Pro 3 is nog steeds een geweldige machine hoor, en gaat in prijs zakken de komende tijd. Dan is EU700 voor mij een no-brainer als laptop thuis (naast iPad air 2, Nexus 7, en een HP Stream 7" ). Zakelijk heb ik er eentje van de zaak.
Surface Book vs Macbook Pro (of andere high-end laptops)
Surface Pro vs Macbook Air (of andere ultrabooks)
Surface vs Atom/Core M powered laptops (misschien ook wel de ipad of ipad pro, maar dat blijft een moeilijke vergelijking met desktop OS vs iOS).
fout, van de Macbook air. NIET van de iPad, die zijn ook niet te vergelijken. (behalve de waanzinnige prijs van de iPad misschien)

Editie: hierbij doel ik op de vergelijking van de surface pro met de iPad pro, niet de surface book

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 6 oktober 2015 21:06]

Fout. De Surface Book is een concurrent voor de Macbook Pro. De Surface Pro 4 is een concurrent van de iPad (Pro) en de Macbook Air.
Al zou ik het weinig concurrentie willen noemen; de nieuwe Microsoft Lineup maakt gehakt van de huidige Apple iDevices.

[Reactie gewijzigd door LCP op 6 oktober 2015 19:57]

Hoe kan je een tablet (Pro 3 en 4) met een volwaardig desktop OS nou vergelijken met een mobile OS?? Ik noem het gewoon geen concurrenten...alleen als Apple de iPad Pro met OSX had geleverd.

Afijn, het is dat ik geen laptop nodig heb, anders had ik dit knap staaltje techniek gekocht! Prijs was ff schrikken, ben benieuwd naar de review van Tweakers (en andere tech sites en/of gebruikers :D )
Dat kan je ook niet. Ze zijn ook niet te vergelijken. De iPad Pro is de naam Pro helemaal niet waardig. Er is geen enkele Pro feature aan de iPad Pro te ontdekken. Zeker niet als je deze naast een Surface Pro legt. Apple probeert krampachtig met een tegenaanval te komen, maar faalt hierin volledig.
Ik geef je volledig gelijk, ondanks dat ik zelf een iPad Air gebruik. Ach ja, niet geschoten is altijd mis ;)
De iPad pro is juist 100 procent die naam Pro waardig. Pro betekent bij Apple juist exact wat er staat: voor professioneel gebruik. Niet kopen als je er geen professionele toepassing voor hebt en niet echt dat grote oppervlak, de pencil en het toetsenbord nodig hebt. Anders is het inderdaad alleen een hele grote en erg dure iPad..

Hetzelfde geldt voor de andere Pro spullen. 95 procent van de mensen kan echt beter een iMac kopen dan een MacPro, een Macbook of Macbook Air in plaats van en Macbook Pro en zijn filmpjes monteren in iMovie in plaats van Final Cut Pro. Dan zijn ze veel minder geld kwijt en ze missen waarschijnlijk niets...

Pro is bij Apple geen aanbeveling maar een waarschuwing, je kan met Pro vaak meer maar bedenk eerst of dat het extra geld wel waard is.
Wat kun je meer met een pro t.o.v. een normale Ipad?
Ja, het heeft een pennetje, een toetsenbord en het is allemaal iets groter. Voor de rest ben je net zo beperkt als bij een Ipad. Simpelweg, omdat het een mobile OS heeft. Exact hetzelfde OS als een Ipad.
De iPad pro is juist 100 procent die naam Pro waardig. Pro betekent bij Apple juist exact wat er staat: voor professioneel gebruik. Niet kopen als je er geen professionele toepassing voor hebt en niet echt dat grote oppervlak, de pencil en het toetsenbord nodig hebt. Anders is het inderdaad alleen een hele grote en erg dure iPad..

Hetzelfde geldt voor de andere Pro spullen. 95 procent van de mensen kan echt beter een iMac kopen dan een MacPro, een Macbook of Macbook Air in plaats van en Macbook Pro en zijn filmpjes monteren in iMovie in plaats van Final Cut Pro. Dan zijn ze veel minder geld kwijt en ze missen waarschijnlijk niets...

Pro is bij Apple geen aanbeveling maar een waarschuwing, je kan met Pro vaak meer maar bedenk eerst of dat het extra geld wel waard is.
https://www.youtube.com/watch?v=FopyRHHlt3M

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 7 oktober 2015 08:54]

Apple is de PRO toevoeging absoluut niet waard. Wij leveren regelmatig Apple devices uit aan onze klanten omdat deze er specifiek om vragen, echter niet omdat we dat zo prettig vinden.

Voor in de huiskamer is het fantastisch, maar om Apple producten bij grote bedrijven te beheren is echt dramatisch. Dat is toch een van de belangrijke toevoegingen bij PRO producten. De PRO toevoeging bij Apple heeft niet met PRO te maken, het is pure marketing om mensen het gevoel te geven dat ze PRO bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 7 oktober 2015 10:45]

Dat falen zullen we gaan zien in de verkoop aantallen denk ik. Pas dan weet je wie er faalt.
Dat ligt er maar net aan wat je zoekt!
De Surface pro weegt 786 gram en is 12,3" groot. De iPad air2 is 9,7" en weegt 437 gram.

Afgezien of ik het wel of niet zou willen gebruiken vind ik de Surface te zwaar en te groot als een tablet.
Dus gehakt maken vind ik wel kort door de bocht. Serieuze toepassingen doe ik op de desktop en voor een beetje internetten wil ik een zo licht mogelijk apparaat dat lekker overzichtelijk is.
De iPad Air 2 is dan ook imho een echte tablet, en dat is de Surface Pro niet; dat is een hybride. Ik heb zelf een air2 precies voor hetzelfde als jij. En toch zou ik er graag een laptop bij hebben thuis, en dat gaat dan een Surface pro 3 of 4 worden. Omdat ik juist af en toe net merk dat ik snel wat wil weg kunnen tikken, en dat vind ik nog steeds een crime aan de iPad.
Is een cover met toetsenbord is dat dan niet voldoende voor de ipad? Er zijn ook voor de ipad legio toetsenbord covers te krijgen.

Je geeft wel precies mijn gevoel weer. De surface is een laptop waar het toetsenbord optioneel is.
Laat ik nou gister voor weinig een BT toetsenbordje hebben meegenomen voor precies dat doel, toevoegen aan de iPad. Is voor nu de meest kostefficiënte methode. Het biedt nog geen oplossing voor een ander userrequirement: beschikbaarheid. Dat is een issue als het aantal iPads kleiner is dan het aantal kinderen in mijn gezin :+
HAHA dat is hier ook een bekend probleem!
De oudste heeft haar eigen tablet, maar af en toe is het wel nummertjes trekken om aan hem even te mogen vast houden. |:(

Maar ik mis dat wel eens vaker, de Surface wordt als positief gezien omdat hij met een (optionele) tobo wordt voorzien terwijl je die ook voor de iPad in kleuren en geuren kan bestellen. En echt typen doe je toch niet op zo'n klein scherm.
Ik ruil mijn Macbook Pro in elk geval niet in voor een Surface Book. Los van het feit dat ik Windows10 er niet uit zien vind, dat ik touch-screens op een laptop onhandig vind, heb ik er mijn twijfels bij of die Surface Book even robuust zal blijken als een Macbook Pro.
Mooi apparaat maar erg duur en wellicht vooral een concurrent van de Surface en van alle andere hybride windows-toestellen.
Ik denk niet dat je helemaal begrepen hebt wat de Surface Book voor apparaat is. Het is een 2 in 1. Ofwel, een laptop met afneembaar scherm. Dus simpel gezegd een Surface Pro 4 met een toetsenbord dock met daarin een krachtige GPU en extra accu.
Dus een touchscreen is wel degelijk een toegevoegde waarde en dus ook ontzettend handig. Dit omdat met Windows Continuum de Tablet Mode wordt ingeschakeld zodra je het scherm loskoppelt.
Windows 10, tja dat is persoonlijk. Imo is OSX een kinderachtig en inconsistent OS. Maar ieder z'n ding ;)
Daarnaast, de hardware van Microsoft is ontzettend degelijk. Kijk naar de Surface lijn: die apparaten zijn ontzettend degelijk en robuust gebouwd. Uitstekende bouwkwaliteit en gebruik van hoogwaardige materialen. Daar gaat deze Surface Book echt niet voor onder doen.
Ik reageer op het statement dat het een concurrent is van de Macbook Pro: volgens mij is het veeleer een concurrent van andere hybrides. Ik begrijp ook wel dat je op een hybride een touchscreen moet hebben..
Zoals ik dus bedoelde. Ik vind dat je de iPad, welke versie dan ook, niet kan vergelijken met een surface. Maar daar zijn we het beide over eens.

Ze laten ook gewoon weer is zien hoe het WEL moet. Dus alle fabrikanten: opgelet

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 6 oktober 2015 21:10]

Nou reken er maar op dat het dollar tekentje gewoon een euro tekentje wordt.
1686.82 + 20% btw is idd 2000 euro
Helaas wel. Heb net vandaag een macbook pro gekocht a1500 euro en zie nu dit. Wil de mac wel terug sturen en deze nemen alleen wanneer verkopen ze hem in nederland dat is de vraag
Ik denk dat de meeste de keuze van een MacBook niet alleen maken op basis van de hardware. Maar meer de combinatie van hardware, os, support en restwaatde. En dan is een MacBook een hele andere wereld. Persoonlijk neem ik een MacBook vamwege de fijne beleving zelfs al weet ik dat er betere hardware is met meer waar voor zijn geld. Tis een persoonlijke keuze.
Moet zeggen macos of windows zit weinig verschil tussen in gebruiksvriendelijkheid ze hebben beide hun eigen set van problemen. Heb zelf een mac book pro grotendeels voor werk ruby development.

En support ik denk als je deze versie van microsoft koopt dat je ook wel aardig goede support krijgt van MS vooral als ze hun spullen goed willen verkopen. Enigste probleem is vaak dat laptops die niet vergelijkend zijn in kwaliteit vergeleken worden.
Support is erg goed geregeld, dat heb ik ondervonden met mijn eerste Surface.
Tot nu toe hadden de surfaces best een aardige restwaarde. OS is een kwestie van tijd. Wanneer je over apple hardware beschikt kan je legitiem OSX op andere apparaten installeren, mits dat apparaat een beetje geschikt is, en er kexts voor beschikbaar zijn.
Ja, dat vroeg ik me ook al af. Ik hoop dat deze snel verkrijgbaar is hier in Nederland. Dit is echt een monster laptop/tablet. Lijkt me vet hierop gamen met of zonder toetsenbord. Ik wil wel snel een review zien.
Tel daar de BTW bij op en je gaat al over de 2000 euro heen. Daarnaast zijn europrijzen vaak ook nog eens duurder, dus USD naar EUR + BTW zal vast nog wel te laag zijn.
Och natuurlijk, de BTW ontbreekt natuurlijk nog. Tja, dan zal de prijs inderdaad wel 1999 worden oid.
Bij Apple ja, bij MS valt het meestal mee. Ik gok 1:1 of een puntje goedkoper.

[Reactie gewijzigd door blanka op 6 oktober 2015 19:45]

Hoezo valt dat meestal wel mee? Volgens mij doen de meeste Amerikaanse bedrijven 1:1 of duurder, net als Apple en MS dus.
De eerdere Surfaces zaten allemaal onder de dollarprijs hier.
Maar dan vergeet je volgens mij de BTW die in de USA vaak niet in de prijs inbegrepen is.

Wat een geweldig mooie laptop! Erg mooi bedacht hoe deze op verschillende wijzen gebruikt kan worden met dat los te halen scherm. Ben heel benieuwd naar de reviews.
US prijzen zijn ALTIJD excl. Sales TAX gezien dit afhangt van de staat.
Dat wordt dus omgerekend 1685 euro + 21% BTW = 2038 euro retail prijs ; @quantumleapje was dus helemaal correct!
Je vergeet dat er in de EU btw geheven wordt. Het goedkoopste Surface Pro 4 model van $899 gaat hier ook ¤999 kosten.
Oh nee hoor. de koers klopt wel. Ze hanteren echte gewoon Dollar prijzen in euro's.
Je vergeet de invoerrechten en belasting. Ik denk dat de prijs in Nederland eerder op 1900 Eu komt te liggen...

Nvm iemand was me voor.

[Reactie gewijzigd door Louis Napo op 7 oktober 2015 08:13]

Je vergeet de BTW :+
Ik ben trouwens wel benieuwd naar welke versies ze met elkaar vergeleken. Weet jij daar toevallig meer van?
Nu zie ik de opties erbij staan maar klopt het dat ik vandaag het goedkoopste model kan kopen en over een jaar alleen het toetsenbord/dock ga upgraden omdat ik de nvidia gpu wil hebben? Voor de rest is dit apparaat helemaal beest!

Nee niemand met dezelfde vraag 8)7

[Reactie gewijzigd door azziz op 6 oktober 2015 22:40]

Dat is inderdaad iets waar ook ik nog niet aan had gedacht. Goed gevonden! :Y)
Dan is de Book dus interessanter dan de SFP4:
Je hebt immers een i5/8GB voor 1499. De i5/8GB SFP4 is 1299, met typecover hws 1448. 5 tientjes voor nog groter scherm en echt toetsenbord is heel bescheiden.
Ik denk hetzelfde, de surface book kan nogal eens kannibaliserend werken voor de SP4. De surface book heeft een aantal plus punten die de surface pro niet heeft. En ook nog eens een prachtig design. Mechanisch fenomenaal bedacht en uitgevoerd.
Ik snap niet waarom iemand de SP4 zou kopen als men de surface book ook kan kopen.
Het design? Daarnaast zou je de book kunnen zien als een laptop met tablet mogelijkheden en de pro als een tablet met laptop mogelijkheden.
Toch wel jammer dat je niet volledig vrij bent in de samenstelling

http://www.microsoftstore...tID.325716000/config.true

Ik zou bijvoorbeeld echt wel genoeg hebben aan de i5 met 8gb ram en de gpu als ik daar een 512 gb SSD bij kan nemen. Maar die 512 is pas te selecteren als je én een i7 neemt én 16gb ram.
Microsoft heeft on stage 2 mogelijkheden getoond: de tablet- en laptop modes.

Maar volgens mij kun je hem ook in de tent modes zetten: door het scherm om te draaien en dan op z'n kop te zetten staat hij als een tent. Hiermee heb je automatisch ook de Kickstand terug, die zat voor zo ver ik heb kunnen zien niet in het tablet deel.

Ik was even verward, ik wist niet welke ik nu moest gaan nemen.
Maar met deze modes erbij is voor mij de kogel door de kerk:
Noteren tijdens de meeting: tablet modes
Code schrijven: laptop modes
Browsen op de bank of een filmpje kijken in het vliegtuig: tent modes

Ik vind de Surface (Pro) echt een prachtig apparaat (heb er zelf ook één) en stond al klaar om de Pro 4 aan te schaffen. Maar op schoot was hij toch niet de beste voor de job, de Surface Book is dat wel.
Daarnaast zijn de specs van de Book in alle opzichten beter dan de Pro 4 en is het extra scherm oppervlak zeker geen minpunt!

Edit: The Verge heeft al een hands-on gehad en de tent modes is inderdaad mogelijk:
http://www.theverge.com/2...face-book-laptop-hands-on

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 6 oktober 2015 21:06]

Persoonlijk vind ik in het vliegtuig, een filmpje kijken toch fijner via notebook mode. Dan staat hij toch steviger en net iets verder van je af (in het vliegtuig is elke cm er 1).
Ik vind dat altijd erg eng: als de persoon in de stoel voor je, zijn stoel naar achter zet, veranderd de ruimte tussen de tafel en de leuning. Als je dan je scherm tegen de achter kant hebt kunnen er toch dingen gebeuren die je liever niet wilt.
In het ergste geval blijft je scherm hangen achter een inham of uitsteeksel van de achterkant van de stoel en breekt je scherm.

Daarnaast moet je tijdens het opstijgen en landen je tafel in klappen, in tent modes kun je op je schoot gewoon verder kijken :P

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 7 oktober 2015 14:24]

dat moment waarop het scherm loskwam van het toetsenbord... dat was echt WOW!
Meer kan ik gewoon niet zeggen...

Voor de mensen die de presentatie niet gevolgd hebben: Ze deden het een hele tijd lijken alsof het een laptop was. Ze speelde het filmpje af en stopte op het moment dat het scherm er af zou komen. Na van alles te laten zien over hoe krachtig hij is draaide ze het filmpje nogmaals, maar nu volledig. En dat was dus dat wow moment wat ik bedoel (en wat anderen hier in de reacties bedoelen), die volgens mij niemand op dat punt aan zag komen.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 6 oktober 2015 18:09]

op welke minuut van de presentatie doen ze dat?
Kijk hier vanaf 1:15. Je weet al wat er gaat gebeuren maar je krijgt wel een idee hoe het overgebracht werd
De Surface Book begint op ca 1:16:00.
Op 1:28:00 komt de gamechanger.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 6 oktober 2015 18:55]

Waarom krijg ik de presentatie met Frans commentaar...?
;(
Vanwege je naam? ;)
Ik krijg de Engelse briefing, misschien je landinstelling?
Snap het niet, zal aan mij iPad liggen. Heb alles op Nederlands staan, maar blijf Frans krijgen. Ook als ik via Google zoek...

Morgen maar even via de laptop kijken.
Ja daar zal het aan liggen, je kijkt het best op een Surface Pro 4 of een Surface Book. :9~
Je kunt in de player de taal veranderen, is klein tekstballonnetje geloof ik..
DNS server anders ingesteld laatst?
Filmpje doet het niet, ik zie alleen een ronddraaiend blauw iets in het midden (Safari).
Het begint goed .....
Tja het is een filmpje dat moet laden, dat ronddraaiend blauw iets wordt een pijtje in een vierkantje waar je op klikt om te starten......al start het ook vanzelf bij mij.
Zal met drukte en je verbinding te maken hebben bij jou.
Ik zie dat het Flash is.
Raar dat ze dat nog steeds gebruiken. MS (en Tweakers) heeft zeker nog nooit van HTML5 video of H.264 gehoord ?
heel veel bedrijven gebruiken nog steeds flash, youtube bijvoorbeeld gebuikt nog steeds flash.
Yep, op het eerste moment dacht ik "eigenlijk een gemiste kans om het geen dock te maken". En even later dacht ik "never mind, nailed it".
De Surface Dock ($199) past hier overigens ook op. Fantastisch. 'One cord'.

[Reactie gewijzigd door geertdo op 6 oktober 2015 18:58]

Ik dacht dat de sp4 op mijn sp3 dock zou moeten passen, maar nu zie ik dus dat er een nieuw dock is waar ook de sp3 aan kan...
De SP4 zal ook in de SP3 dock passen. Maar de nieuwe dock werkt zowel met SP3, SP4 als SB.
Heb je daar een bron voor. Dat van de nieuwe dock wist ik en staat op veel websites. maar dat van de oude dock werd destijds gezegd en heb ik de laatste week eigenlijk niet meer gehoord. Ik heb een dock voor de sp3 en ben dus erg benieuwd. Zag gister ook dat de type cover met fingerprint ook op de sp3 kan, terwijl op de microsoft website dat nauwelijks te zien was. je moet dan echt een specifieke kleur kiezen. Hanselman twitterde dat. https://twitter.com/shanselman/status/651805768363077632
Toen ik die hinge zag dacht ik dat het een soort yoga achtig design zou zijn. Het loskomen was wel even een tweede dikke middelvinger naar Apple.
Pracht van een promotie filmpje indeed! Keuze van de muziek is ook erg vet! Zelfs aan het eind, dat het scherm dicht klapt en de muziek het nog afmaakt met een accent, prachtig!
ik vind het er ook erg mooi uitzien alleen is het functioneel? Ik vind de tablet ervaring bij Microsoft zeer onprettig en pak deze er ook niet snel bij. 90% van de mensen gebruikt een tablet om te surfen, tv/film en spelletjes te spelen. Af en toe aan aantekening voor het werk maar echt iets uitwerken gebeurd nog steeds op de computer.

Laptop en tablet blijven voor mij twee totaal verschillende producten, als laptop slaagt dit product prima als tablet niet(door het os). De gedachte is goed maar er is nog geen één bedrijf wat dit probleem echt kan oplossen, zelf denk ik dat je het niet moet willen oplossen aangezien het verschillende product categorien zijn.
Heb je al eens een Windows 10 Tablet geprobeerd? Ik gebruik mijn Lenovo MiiX nu pas echt :)
Aan zijn reactie te zien heeft hij nog niet met een windows 10 tablet of surface pro gewerkt.
Het was inderdaad een prachtig staaltje van een presentatie. Microsoft begint er echt wel beter in te worden. Persoonlijk vind ik ook wel dat Panos Panay een enorm goede spreker is, als je dat vergelijkt met de anderen die gesproken hebben. Uiteraard zijn het echt wel duidelijk stuk voor stuk capabele mensen die aan het roer staan bij Microsoft.
Klopt, die panay had een geweldige presentatie. Op sommige momenten echt kippenvel.
ik zat te kijken naar die eerste helft en zei tegen mezelf: dat kan niet anders, maar dat moet een convertable zijn. Maar hij liet er maar niets van zien, niet eens het touchscreen, wat ik toch wel minimaal verwachtte van zo'n laptop. Maar toen hij dat filmpje nogmaals liet zien, wist ik het: het is toch een convertable.
Maar het was nog mooier dan dat! Inderdaad: WOW!
Nu nog die echtgenoot van mij zover krijgen dat ik dat ding kan kopen, naast die Lumia 950XL....
Aan de dikte van het scherm kon je het wel verwachten... ;)
Ben benieuwd naar de reacties als de nieuwe MacBook Pro's komen met de zelfde Intel CPU en dezelfde GPU.
Trouwens waren er niet veel mensen hier die altijd zeggen Apple is te duur?
Ja.... en dat blijft hier ook zo he? Want eh... laptop even duur, maar "gratis tablet" erin.
Macbook pro+iPad pro >> Surface book
Voor de rest blijft het een kwestie van voorkeur: ik vind de ipad pro een mooie tablet... maar met iOS erop vind ik er nog weinig "pro" aan - geen vergelijking met de surface pro producten.

En ja: ik heb op dit moment een iPad Air: fantastisch ding - voor consumptie. Even een paar Powerpoint files heen en weer schuiven of wat dias van de ene naar de andere presentatie is een drama.
Kan je daar ook het scherm als tablet gebruiken,? Dat is waar iedereen enthousiast over is icm met die performance...
Er zullen altijd volgers blijven ;)
ja! ,stom dat ik nog maar een laptop gekocht heb in 2014!
2014? Dit ding zal pas ergens in 2016 goed leverbaar zijn in NL. Gezien je nu nog blij bent met je 'nieuwe' laptop (welke doorgaans 2 jaar mee gaan) is deze timing toch perfect? Valt je aanschaf rond de eerste prijsverlaging.
:D O+
Het enige jammere hier aan vind ik dat er maar 2 usb poorten zijn, een muis en een usb stick en het zit vol :(
Voor de rest ziet het er wel heel erg goed uit!
Wat wil je er nog meer aan hangen dan? Lijkt mij meer dan genoeg. Persoonlijk kom ik tegenwoordig niet verder dan maximaal 2 poorten gebruiken.
xbox controller om te gamen, muis, en usb stick zitten nu continu met men laptop verbonden. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring natuurlijk. Hangt van ieders gebruik af.
daar hebben ze toch die dock hub voor?

of zit jij met je laptop op schoot met muis en controller vanaf een usbstick te gamen?
Tja, maar die apparaten heb je nooit tegelijk nodig. 2 is wat mij betreft ook één te weinig, hoor, maar daar kan je mee leven.
Dan stop je er een SD-kaart in. Moet je usb-stick er voor altijd in blijven zitten? Koop de bijbehorende hub en je bent klaar.
Sd kaartjes gebruik ik enkel voor mijn foto's om te zetten naar de pc.
Verder gebruik ik meerdere usb sticks tegelijk.
Voor mij dus de bijhorende hub graag.
Tijd om over te gaan op de cloud tbh.
Een woord waar ik nooit iets mee heb gedaan buiten is een car-set om draadloos te bellen.
Tijd om een muis te kopen met bluetooth dan, zal je alleen maar genot van hebben met dit soort apparaten. Het enige waarvoor ik nog eens een USB poort gebruik op mijn laptop is de occasionele USB stick of RS232 convertor. Voor vele mensen zullen die 2 poorten dus ruim voldoende zijn.
Je vergeet het delen/doorsturen van liedjes en foto's op de middelbare school, pakweg 10 jaar geleden :P
Gebeurde dat toen niet nog met Infrarood? Of begin ik nu te oud te worden? ;-)
'IR uitlijnen om verzenden te starten'

Jaja, op me Sony Ericsson z530i, weet ik nog al te goed. En traaaaag
De bedrade muis dan maar vervangen met een bluetooth muis. Of trackpad? dan heb je twee vrije poorten, genoeg voor een laptop. Ik hecht ook veel waarde aan de SD kaartlezer, super dat die erin zit.
USB 3 hub en je bent klaar... ;)
Ik vraag mij af wat er gebeurt als je je toestenbord loskoppelt terwijl je de Nvidia graphics gebruikt.
Macbooks met een dedicated graphicskaart kunnen on the fly tussen de IGP en de dedicated kaart wisselen zonder dat je daar als gebruiker iets van merkt. Zal hier ook wel het geval zijn.
Kan ik me nauwelijks voorstellen, ze hebben een heel verschillende featureset. Als de software gebruik maakt van d3d zullen ze toch het device opnieuw moeten initialiseren en alle resources updaten.
De implementatie is zo dat het systeem kijkt of er een grafisch intensieve applicatie actief is. Wanneer dit het geval is zal de dedicated grafische chip ingeschakeld worden. Indien dit niet zo is draait alles enkel op de IGP. Je zal waarschijnlijk niet "mid gaming sessie" kunnen wisselen. Maar als het spel afsluit gaat hij verder op de IGP.

Dit heet blijkbaar Automatic Graphics Switching.
Maar sspiff had het juist expliciet over de situatie dat je koskoppelt wanneer je de discrete GPU gebruikt :)
Ah, ja, ik zie het. Drong niet helemaal tot mij door. Dat zal inderdaad lastig zijn te doen. Misschien kan het systeem zichzelf fysiek vastkoppelen aan het toetsenbord zolang de dedicated kaart in gebruik is, zodat je hem dan niet kan loskoppelen.
Mwoa, dat lijkt me ook wat overdreven. Een d3d device kan gewoon "removed" raken dus daar heb je als programmeur sowieso rekening mee te houden.
Hoeveel denk je dat dat echt doen? Installeer eens een update van een driver terwijl je een random spel (waar jij niet aan hebt gewerkt) speelt.
Ik bedoelde vanuit MS geredeneerd. Het punt is dat de API daar gewoon duidelijk over is, en het device dan niet meer werkt. Hoe dat wordt afgehandeld is aan de applicatie in kwestie. Je kan een exit doen met evt een foutmelding of er gewoon helemaal geen rekening mee houden zodat de boel uiteindelijk hangt of crasht (of anderzijds gewoonweg geen frames meer produceert).

Het is iig geen reden om fysiek te voorkomen dan je het scherm los kan trekken :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 oktober 2015 21:08]

Haha, de meeste games hebben er al moeite mee als je op alt + tab drukt. Als je de GPU verwijdert dan ga je echt een crash krijgen, of misschien wel een bsod als de driver in de war raakt.

Waarschijnlijk gaan modern UI applicaties hier beter mee om.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 oktober 2015 22:46]

of misschien wel een bsod als de driver in de war raakt.
Dat gebeurt tegenwoordig al lang niet meer bij drivers van de grote merken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 oktober 2015 23:03]

Ik heb de afgelopen paar weken 3 BSOD's gehad van Nvidia's drivers.
Wat misschien ook wel gewoon komt door instabiele hardware.
Ik denk dat dat inderdaad gebeurd, ik zag tijdens de presentatie kort een ledje groen branden een tijdje nadat hij de knop indrukt, als confirmatie. Op mn macbook is het ook niet mogelijk een GPU te 'forceren' zover ik weet.
Dat kon altijd met gfxCardStatus maar lees in de review hier dat dat niet meer kan.
Die heb ik zelf op het moment draaien, puur voor notificaties omdat het inderdaad niet meer aan te passen is als een applicatie het tegenhoudt.
Werkte prima op Yosemite bij mij (t/m OS X 10.10.3). Heb het niet getest op El Capitan.

Edit: Ik besef pas na opnieuw lezen dat het over 't forceren ging, dat is inderdaad niet meer mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 7 oktober 2015 02:57]

Zal wellicht niet kunnen daar de ontkoppeling elektronisch wordt gestuurd.
Als je de i7 hebt, zou het nog wel eens kunnen zijn dat je de HD5000 / HD 6000 etc grafische kant kan aanspreken die ook niet heel slecht presteert. Dus ligt aan je werkzaamheden of je het zal merken.
De ontkoppeling wordt elektrisch aangestuurd en Windows zal een melding geven wanneer het veilig is om het scherm te ontkoppelen.
Ik wachten op de Surface Pro 4 (ipv. de 3), komen ze met een Surface Book |:( Weet ik weer niet wat te doen (= luxe probleem).
Ik wel. Ik neem de Book. Iets groter (wat als laptop zeker een pluspunt is), discrete graphics (nooit niet slecht), extra batterij op zak en alsnog bruikbaar als tablet wanneer noodzakelijk.

Ik denk dat de keuze vooral afhangt van de primary usecase. Wil je in de eerste plaats een tablet die ook dienst kan doen als laptop dan heb je wat meer aan de Pro. Wil je een laptop waarbij je het scherm eens kan loshalen dan heb je meer aan de Book. Vergeet ook het prijsverschil niet (dat toch enkele honderden euros bedraagd).
De Book heeft een startprijs van $1499 en de Pro 4 van $899, het scheelt dus wel wat, maar ga er maar van uit dat de Book dan ook véél meer opslag heeft dan de Pro 4, en standaard geleverd wordt met een toetsenbord.

Meer gedetaileerd, de instap modellen met elkaar vergeleken (Book - Pro 4)
i5 core - M3 core
8 GB - 4 GB
Toetsenbord - Geen toetsenbord

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 6 oktober 2015 18:50]

Lol ze durven dus voor een beetje surface boek rond de $2700 ( in NL dus minstens ¤ 3000!!!) te vragen voor 13 inch met i7 en 16gb met 512gb SSD......

De surfacepro 4 is in een beetje fatsoenlijke configuratie (16gb/i7/512gb) ook al $2200 (dus in NL rond de ¤2500!!!)

Wat een prijzen......en dan blijven zeggen dat Apple duur is. O-)

[Reactie gewijzigd door Isheara op 6 oktober 2015 21:51]

Vergelijk de prijzen eens objectief, zal je zien dat Apple nog steeds duurder is.
Kom maar op dan met je objectieve vergelijking....
Surface book = laptop + Surface tablet.
- macbook pro = laptop.
- screensize hetzelfde. (goedkoopste versie).
macbook pro met 2.7GHz i5 Processor & 256 GB Storage = $1,499.00
- Microsoft Surface Book - 256GB / Intel Core i5 met 256 gb ssd = $1,699.00
- Microsoft Surface Book == macbook pro + Ipad.
- Ipad met 128 gb = $949.00
- totaal apple = $2448.00
- totaal microsoft = $1699.00
- totaal verschil voor (ongeveer) gelijke product = $749

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 7 oktober 2015 11:48]

Dat kan je zo niet vergelijken. Ten eerste heeft de Apple variant nu 128Gb meer capaciteit (128+256). Had je de Apple 16Gb iPad Air genomen, dan was het verschil minimaal.

Daarnaast kunnen twee mensen tegelijkertijd met de Apple aan de slag terwijl in jouw voorbeeld de MS variant maar door een enkel persoon gebruikt kan worden.
128 Gb is niet $749 waard, maar het klopt dat je meerdere mensen met die apple combo kan bedienen.
Ik porbeerde vergelijkbare versies te gebruiken, ik keek naar cpu en opslag. Ik probeerde een "objectieve" (niet dat het altijd lukt, ik heb namelijk een bias naar windows) vergelijking op te zetten. :P
Dat is 1 TB niet 512 MB maar inderdaad prijzig. Daarom ga je dus niet voor het duurste model.
Surface book heeft max 512GB en kost $2699
Surface Pro 4 heeft max 1TB en kost ook $2699
Ah, je hebt gelijk, maar goed het top model wil je natuurlijk ook niet. De Core I5 met 256GB en dedicated GPU is wat je wilt :). 1899. Prijs prestatie denkend is die gewoon beter.

Ik hoop alleen wel dat Dell en HP vergelijkbare hardware voor goedkopere prijzen gaat maken. Inclusief resolutie, detachable scherm en kwaliteit pen :).
Lol ze durven dus voor een beetje surface boek rond de $2700 ( in NL dus minstens ¤ 3000!!!) te vragen voor 13 inch met i7 en 16gb met 512gb SSD......
Het topmodel is niet 'Een beetje Surface Book'... ;)

Flinke prijs inderdaad, maar dan heb je ook zeker wat! (en niet een beetje) Ben erg benieuwd naar de reviews, want de keynotes van alle tech reuzen hebben in mijn ogen altijd een erg hoog WC-eend gehalte.

edit - typo

[Reactie gewijzigd door Bekers op 7 oktober 2015 09:33]

Voor mij het zelfde probleem (los van de prijs). Toch denk ik dat ik voor de Book ga:
- Betere typing experience
- Veel langere accu
- Op je schoot kunnen gebruiken als een laptop.
- Betere HW
- Iets groter scherm

En toch een tablet kunnen gebruiken.
Een Surface (pro) kan je ook prima gebruiken op je schoot opzich. Mijn vriend gebruikt de Surface RT veel op schoot, en dat is nog met maar één stand. Je kan beter kijken naar wat belangrijk voor je is, en wat je ermee gaat doen. De nieuwe typecover zag er ook fantastisch uit.
Klopt maar werkt toch niet zo fijn. Ik ben er nu al uit, ik ga voor de Book: Sc0tTy in 'nieuws: Microsoft brengt zijn eerste laptop 'Surface Book' uit'
Ik weet het wel.
Mijn Asus N76VZ -V4G verkooen en de Surface Book halen.
Eindelijk een fabrikant die het aan durft.
Thank god wacht hier al sinds de iPad 2 op.
Als ik het goed begrijp heb je een iets grote normale surface als je het toetsenbord afhaalt en zit de gpu in het toetsenbord, en zit er ook een accu in het toetsenbord? Vraag me af hoe lang hij mee gaat zonder toetsenbord, maar 1 ding is zeker, het is een heel lekker apparaat.
Het lijkt er inderdaad op dat er ook een accu in het toetsenbord zit en daarnaast ook een kleinere accu in het scherm zelf. Ben benieuwd of ze iets innovatiefs hebben weten te creëren waarbij eerst de accu in de base wordt aangesproken voordat ze overgaan op de accu in het scherm.
Zou natuurlijk wel handig zijn als eerst de accu in het toetsenbord gebruikt word, vind die gpu in het toetsenbord wel heel geniaal.
Technisch gezien zitten ze altijd in de toetsenbord in laptops, dus zo nieuw is het idee niet :P

In een convertible is dat natuurlijk een ander verhaal.
de huidige surfaces werken al zo als je een power-cover aansluit, dus ik neem aan dat het bij deze surface book ook zo gaat.

en zelfs als het scherm een kleinere accu heeft kan het best zijn dat je nog 6 uur in dat scherm hebt.
het verbruik als los tablet ligt waarschijnlijk een stukje lager als er geen volwaardige gfx kaart aangestuurd hoeft te worden.
dat heb je goed begrepen. Als je het scherm los maakt gedraagt het zich als een grote surface (zal wel een lichte intel gpu oid in zitten om het scherm aan te sturen zonder nVidia GPU). Koppel hem weer aan de base en je hebt een nVidia GPU + extra power tot je beschikking.
afaik heeft elke skylake een IGP, GPU is dus zeker geen probleem. Vraag me alleen af hoe vlekkeloos er gewisseld word tussen de 2 GPUs wanneer je zomaar de tablet losmaakt.
Dat zal geen probleem zijn. Er zijn al genoeg laptops die tussen gpu en igp wisselen zonde dat je het merkt.
Het wisselen tussen de GPUs is inderdaad al een tijdje geregeld, maar dit betreft feitelijk het hotpluggen van een GPU. Daar ben ik wel erg benieuwd naar.
Je moet eerst twee seconden op een knop drukken voor dat je het tablet los koppelt, grote kans dat er dan geschakeld wordt.
Nvidia Optimus denk ik gewoon, hardwarematig zit je scherm gewoon altijd op de iGPU en als de dGPU beschikbaar is worden de berekeningen daarop uitgeveerd en word de screenbuffer over pcie naar de igpu gestuurd.
dit zal even een korte flikker opleveren (mischien ook niet), als een computer hier voor is gemaakt zal het zeker goed gaan, het enige wat echt verkeerd (kan) gaan is als er een game op full screen staat dit zal wat glitches op kunnen leveren, verder zullen sommige apps opnieuw opgestart (moeten) worden, maar dingen als Microsoft edge en a
Goh, wat zou de titel van de Tweakers review zijn ? Uitstekende tablet laptop convertible voor een niche publiek met een mager 6je als eindcijfer ? reviews: Microsoft Surface 3 Review - Degelijke tablet met een hoge prijs

Zonder gekheid, dit is een waanzinnig mooi product en het verbaasd me dat MS het tot op de dag van vandaag geheim heeft kunnen houden. Meestal lekt er wel iets. En die Panos Panay heeft het overigens mooi gebracht, niet zo statisch als die vrouw die de MS Band 2 introduceerde. Panos Panay maakte er een mooi verhaaltje van, met emotie.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 6 oktober 2015 18:14]

Ik wil hierbij zeggen dat ik nogal een tegenstander ben van de surface pro omdat ik nogal wat terechte kritiek punten had. Vooral dat het een slechte compromis was. Het is gewoon een slechte laptop, en ook een slechte tablet.

Mag ik dan nu zeggen dat ik nu mag zeggen dat deze surface book echt geniaal is? Done.
Je mag best kritiek punten hebben, maar dat betekent niet dat ze ineens feitelijk terecht zijn. Het is een mening.
Nee dan die latino die continuum presenteerde, ben z'n naam even kwijt. Wat een figuur was dat. Hij moet gaan rappen (als ie dat niet al doet). "Being productive like a boss, on my phone!" :P
Discrete GPU in een 13 inch body. Damn. Dit moet Apple goed aan het denken zetten met hun 13'' Pro line. Microsoft is weer eens heerlijk agressief met hun producten, heerlijk.
Afhankelijk van welke nVidia GPU er in zit en hoe sterk de komende Sky Lake Iris GPU's zijn off course ;). MS gebruikt 15w i7 CPU's, Apple 28w i5/i7 CPU's.

Hoe dan ook, een prachtig apparaat en met de integratie van W10 mobile en W10 desktop zijn ze echt ongelooflijk goed op weg. Waar Apple als enige OS fabricant ook zijn eigen hardware in beheer had volgt Microsoft ze en dit kan ik enkel maar aanmoedigen, op deze wijze vergroot je de compatibiliteit en stabiliteit van een systeem. Zoals Apple het enkele jaren al een goede integratie had wat betreft iWork en dergelijke haalt MS ze in. En als laatste ook wat betreft innovatie, Apple richt zich op "TouchID" terwijl Microsoft al bezig is met een infrarood iris-scan op mobiele telefoons.

Persoonlijk: hoe meer concurrentie hoe beter.
Weet je zeker dat MS de ULV CPU in the Surface Book gebruikt? Lijkt me sterk gezien de claim dat de Book krachtiger zou zijn.
Ik hoop vooral dat Apple's 13" Pro lijn, of de opvolger een excellente geïntegreerde GPU zal hebben. Het nut van discrete GPUs in een notebook gaat volledig aan mij voorbij, zeker nu er tegenwoordig zo'n krachtige iGPUs zijn.
De Intel IGP's stellen helaas niet zo veel voor. Voor grafische toepassingen kan het ideaal zijn, zo kan je een convertible nu gebruiken als een soort mobiel werkstation.
De Iris graphics zijn best krachtig en volstaan ruimschoots voor alle gewoon gebruik en zelfs bepaalde games. Veel laptop GPUs zijn overigens niet krachtiger.
Grafische toepassingen als een soort mobiel werkstation op een 13" screen, dat vind ik trouwens niet zo logisch.
Waarom? Mijn vriendin doet al haar montage werk op een 13" MacBook pro, niet iedereen heeft zo slechte ogen dat ze nood hebben aan 27" schermen
Er zit een stekkertje op zodat je er externe schermen op kunt aansluiten.
krachtige iGPUs zullen nooit zo snel zijn als discrete GPUs, dus ze zullen per definitie altijd een meerwaarde hebben voor gamers, grafische artiesten, video bewerkers, etc. Die onderweg moeten renderen, of niet voldoende hebben aan de game graphics van een Surface 4. Maw: mensen die zoveel mogelijk performance willen hebben.

Ik denk dat Apple zich wel degelijk achter de oren moet krabben. Hoe vaak ik wel niet met een m'n laptop naar een collega toe zeul, of m'n collega naast me moet komen zitten. * klik * scherm mee... klaar. Ideaal! Geen gezeur meer met kabels los trekken etc.

Microsoft heeft met dit product wat mij betreft aangetoond, dat ze voorbij de gebruikelijke grenzen van de laptop proberen te denken. De grenzen vervagen nu nog meer. Bij apple is de tablet nog steeds de tablet en een laptop een laptop. Bij microsoft kan je kiezen voor zo'n dedicated device, maar ook voor een apparaat (de Surface Book) die zich kan aanpassen aan wat je er mee wilt doen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 6 oktober 2015 18:36]

Er is geen enkele reden dat iGpu's niet net zo snel kunnen worden als dGpu's zeker niet als straks HBM2 geheugen om de hoek komt kijken en de bandbreedte bottleneck die er nu is verdwijnt ook heb je met laptops gewoon te maken met een maximum thermalbudget en dan is 1 chip gewoon efficiënter uiteindelijk. Zoek ook maar is op Heterogenous system architecture, dat is gewoon de toekomst uiteindelijk.
Ik snap niet hoe microsoft overtuigender windows computers kan maken (en marketen) 8)7 dan z,on elk andere windows pc fabrikant

Deze hybride ziet er super uit. net zoals de surface pro eigenlijk beter is dan die van dell of lenovo
Hopelijk ditcht microsoft gewoon de software kant. En gaat verder alleen hardware produceren :9

[Reactie gewijzigd door valvy op 6 oktober 2015 18:18]

Ik hoop dat MS dat software gebeuren ook blijft doen... anders krijg je die van Dell of Lenovo 8)7
En gaat verder alleen hardware produceren :9
En welke software zou dan op die tablets en laptops komen te draaien? Android? 8)7
Dell xps serie zijn ook mooi laptops, maar het verschil met apple en andere fabrikanten is dat z'n apparaat niet te veel mag kosten omdat mensen dan toch wel een macbook pro halen. Hopelijk kan deze surface laptop serieus de concurrentie aan met de macbook pro.
1 2 3 ... 9