Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 205 reacties

Microsoft heeft dinsdag de vierde versie van zijn Surface Pro-tablet onthuld. Microsoft voorziet het model onder andere van een Intel Skylake-processor, maximaal 16GB en 1TB opslagruimte. Ook is de Type Cover aangepast.

De Surface Pro 4 is wat uiterlijk betreft niet veel veranderd maar met 8,4mm wel dunner dan de 9,1mm van de Surface Pro 3. De tablet wordt van Intel Skylake-processors tot aan de Core i7-dualcore voorzien en de fabrikant levert het model met maximaal 16GB ddr4 en 1TB ssd-opslag.

Het 12,3"-scherm met resolutie van 2736x1824 pixels biedt een pixeldichtheid van 267ppi. Microsoft heeft de randen dunner gemaakt waardoor er meer schermruimte is: de Surface Pro 3 had een 12"-scherm met 216ppi en dezelfde afmetingen als de Pro 4. Voor het scherm is een Gorilla Glass 3-laag van 0,4mm dik gelegd.

Voor de stylus- en touch-input heeft Microsoft zijn eigen G5-chipset ontwikkeld. De pen biedt 1024 drukpunten en bevat een 'gum' aan de achterkant. De batterij is niet op te laden, maar zou een accuduur van een volledig jaar bieden. Met een knop op de pen is de persoonlijke assistente Cortana van Windows 10 direct op te roepen.

Verder bevat de Surface Pro 4 een mini-displayport en een usb 3.0-poort; de los verkrijgbare Surface Hub voegt daar nog vier usb 3.0-poorten, twee displayports en een ethernetaansluiting aan toe.

De Type Cover van de tablet heeft achtergrondverlichting en een 40 procent groter trackpad, waarvan het oppervlak van glas is. De toetsen van het keyboard zouden meer travel bieden waardoor de type-ervaring overeenkomt met die van een laptoptoetsenbord. Ook komt er cover met een vingerafdruklezer, maar deze zal alleen in de Verenigde Staten beschikbaar zijn. De Surface Pro 4 is op 19 november verkrijgbaar in Nederland en prijzen beginnen bij 999 euro en gaan tot 2499 euro. Pre-orderen kan vanaf woensdag.

Update, 21:47: de informatie over de Nederlandse release en prijs is aan het artikel toegevoegd. Dezelfde informatie voor België is nog niet bekend.
 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (205)

ziet er goed uit, mooie specs. was erg skeptisch over de eerste paar versies van de surface maar dit beloofd toch wel een mooi concept te worden.

wat mij is opgevallen:
1TB SSD: geen gedeeltelijke HDD? lijkt me duur grapje dit. maar sowieso ben ik duidelijk voor een SSD omdat dit een wereld van verschil maakt.

Stylus: leuk dat hij het een jaar lang doet... maar wat dan? zeker een nieuwe kopen voor een astronomische prijs. erg raar dit en doet me beetje denken aan de nieuwe ipad. bovendien snap ik niet echt waarom een stylus een batterij moet hebben.

16GB RAM: klein beetje overkill lijkt me, maar meer dan goed genoeg voor de toekomst.

Prijs: erg opvallend dat dit 'slechts' $900 dollar is of ongeveer ¤1000/11000. dat is een erg degelijke prijs voor dit kwalitatieve apparaat met zeer goeie specs.
De stylus van mijn SP3 heeft 3 van die knoopcel batterijen erin. Gaat nu al langer dan een jaar mee (13 maand om precies te zijn). Ding kun je dus opendraaien als een normale balpen en de knoopcel batterijen vervangen. Weggooien is er niet bij hoor :)
Knap dat jij er een jaar mee doet, we hebben hier op mijn werk meerdere SP3's in omloop en de AAAA batterij is na 2 max 3 maanden leeg. Batterijen zijn ook niet op standaard plekken te koop dus hebben we maar een voorraad bestelt.

De knoopcellen houden het tot nu toe wel goed vol. Maar dat is alleen voor de BT koppeling toch?
Ik heb mijn SP3 privé en gebruik de stylus dus niet zo heel vaak. Denk dat bedrijfsmatig je idd er niet zo lang mee kunt doen als ik nu doe :)

Knoopcel kan best voor de BT koppeling zijn, weet ik niet zeker.
Misschien moeten we het 1 jaar batterijduur van de nieuwe SP4 dan ook maar met een korreltje zout nemen :P
Klopt de pen gebruikt BT bij koppeling, daarna wordt er alleen een BT verbinding gemaakt wanneer je een van de drie knoppen gebruikt. Als je dat niet zo veel doet bespaar je heel wat van de batterij. Wanneer je alleen schrijft wordt er zelfs helemaal geen gebruikgemaakt van de batterij.
apart die van mij gaat al een jaar mee op 1 AAAA. Verder werkt de tip van de pen ook zonder batterij dus ik snap niet wat je collega's hebben gedaan met dat ding om hem leeg te krijgen.
We hebben er inmiddels 20 in omloop, en nog 30 die eraan komen, maar heb al per SP een extra batterij liggen. Misschien hebben we een serie gehad waarbij de geleverde batterij door MS slecht was. Maar na 2 / 2 en halve maand begint de pijl te stotteren (knipperend op beeld bij zweven) en reageert de pen bijna niet meer, ook niet na reset. Nieuwe batterij erin en gaan.

Zit me wel te bedenken dat ik een early adopter heb ( 6 maanden gebruik) die inmiddels zijn 2e AAAA al versleten heeft.

Kan het zijn dat als je pen in de buurt ligt ook op het apparaat reageert? Ik weet het niet. Maar mijn voorraad AAAA moet binnenkort weer aangevuld worden.
Normaal gezien wordt de batterij alleen gebruikt wanneer je een van de drie knoppen gebruikt. Dus bij voornamelijk schrijven zal je heel lang met de batterij moeten kunnen. Het kan zijn dat bij jullie de functie van een maal op de achterste knop drukken voor onenote veel gebruikt wordt, hele handige optie in vergaderingen wanneer je even wat wil opschrijven maar het vraagt wel wat van je batterij.

Het lijkt me dat jij iets te maken hebt met de distributie van hardware binnen jullie bedrijf. Misschien kan je dat als tip meegeven. Minder gebruik van de knoppen is langer gebruik van de pen. ipv de achterste knop kan je ook een swipe van rechts doen en dan de note knop in de notification center. dat zal waarschijnlijk wel wat besparen.
Dank je, ik zal hier eens onderzoek naar doen.
dan hoop ik dat dit ook het geval is bij de huidige stylus! dat zou veel beter zijn dan weggooien en een nieuwe moeten kopen.
De verwarring komt denk ik doordat in het artikel gesteld wordt dat de batterij niet oplaadbaar is. Dat wil niet zeggen dat hij niet te vervangen is, er kan gewoon een nieuwe batterij in. Zo'n pen is iets te duur om er een wegwerpartikel van te maken :)
Je bedoelt zoals een willekeurig Apple product?
Die zijn nl. duur en, hoewel niet bepaald 'wegwerp', zal menig klant toch na 1 of uiterlijk 2 jaar de 'next hottest thing' willen kopen :+

/off-topic (kon het niet laten)

Ziet er strak uit, ben het niet geheel eens met de gekozen muziek voor het reclame filmpje.. het filmpje voor de surface book vind ik veel beter geslaagd.

Zou zelf waarschijnlijk meer interesse hebben in de surface book, maar alsnog wel een mooi product dit!
knoopcel? In mijn stylus zit een AAAA batterij. Gebruik de stylus overigens nooit, meestal gebruik ik hem als pure tablet (core I5, 4GB).
De AAAA batterij heb je nodig om te kunnen schrijven. De knoopcel batterijtjes zijn puur voor de knopjes aan de zijkant en de knop aan de bovenkant. Overigens, als je de pen losdraait, kun je een passend schroevendraaier door de veer indrukken en het gedeelte waar de schroefdraad zit losdraaien. Zo kun je de knoopcel batterijen vervangen.

De batterijtjes zijn naar mijn mening veel handiger dan elke dag de pen te moeten opladen. Ze gaan lang(zeker een jaar bij middelmatig gebruik) mee en kosten 4/5 euro per paar (AAAA) en de knoopcelletjes hoest je wel ergens vandaan.
hmmm.. had dan liever gezien datie gewoon via USB te laden was in plaats van een losse weg te gooien batterij..
Net als bij de iPad Pro? Laat me niet lachen. Iedere 24 uur die pen erin pluggen als een soort Selfiestick om op te laden. Nee liever een wegwerpbatterij die het een jaar doet.
Dat zal andere rede hebben gehad dat je hem zo vaak moest opladen, of het nu wegwerp of oplaadbare bron is dat zal niks uit maken, zolang ze maar de dezelfde capaciteit hebben.
Je kan er ook een oplaadbare batterij insteken natuurlijk.
wat mij is opgevallen:
1TB SSD: geen gedeeltelijke HDD? lijkt me duur grapje dit. maar sowieso ben ik duidelijk voor een SSD omdat dit een wereld van verschil maakt.

Prijs: erg opvallend dat dit 'slechts' $900 dollar is of ongeveer ¤1000/11000. dat is een erg degelijke prijs voor dit kwalitatieve apparaat met zeer goeie specs.
De prijsconfigurator, kun je zelf kiezen wat je er in wilt hebben: http://www.microsoftstore...tID.325711500/config.true
Ah dat verklaart een hoop! :)

Dat was mij nog niet helemaal duidelijk a.h.v. het artikel, bedankt voor de link.
Jammer dat de instap geen i3 meer is, die was in de praktijk amper minder dan de i5. Core M is wel een stuk zwakker, net zoiets als SF3?
Ik vind die verschillen niet zo schokkend hoor.
Kijk bijvoorbeeld naar een laptop als de Dell Inspiron 7000 met Skylake.
Ook daar ~$300 verschil tussen een i5 en een i7 met voor de rest dezelfde specs.
Als het gangbaar is dan trek ik mijn twijfels weer in ; als de concurrentie het doet dan moet je het zelf uiteraard ook doen, mits je daarmee wegkomt.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af: zouden die prijsverschillen niet anders kunnen, omdat de lijn anders niet financieel rendabel is? Of hebben we gewoon stelselmatig te maken met bedrijven die dit doen, 'omdat het kan'?

Is hier iemand met bijvoorbeeld insiders informatie die mij kan beantwoorden?

[Reactie gewijzigd door Louis Napo op 7 oktober 2015 08:05]

Mijn gevoel zegt me dat ze dit doen omdat het kan, het zijn beide namelijk devices die primair bedoeld zijn voor het bedrijfsleven.
Apparatuur met het label "PRO" of "Zakelijk" is altijd een stuk duurder dan de vergelijkbare configuratie in consumenten versie.
Ik denk niet dat je de prijzen kunt vergelijken met winkelprijzen van gangbare CPU's, 2,5 inch drives en RAM modules. Er is natuurlijk van alles gedaan om ruimte te besparen, dus custom spul, dus duurder.
Valt mee met die speciale hardware. Als je naar dismateling filpjes kijkt op youtube zie je dat er gewoon een M.2 SSD in zit en de CPU is gewoon een keuze bij het maken. Als je op de Intel site kijkt is het verschil bij aankoop per 1000 niet meer dan ¤70,-

[Reactie gewijzigd door jobvr op 6 oktober 2015 21:49]

De SSD is in ieder geval PCIe, geen SATA.
gelukkig is m2 ook gewoon pci-e
gelukkig is m2 ook gewoon pci-e
Niet per definitie!

M.2 is er in 2 smaken!

M KEY = PCIe
M+B KEY = SATA

http://rog.asus.com/31335...w-to-tell-which-is-which/
Lijken wel Apple-grappen :)

Wel goeie specs voor in zo'n tablet, zal menig desktop pc niet eens aan kunnen tippen. Knap dat ze het voor elkaar krijgen, maar ik vind de prijs toch nog steeds te hoog om eerlijk te zijn...

[Reactie gewijzigd door Louis Napo op 7 oktober 2015 08:01]

16GB RAM: klein beetje overkill lijkt me, maar meer dan goed genoeg voor de toekomst.
nieuws: Pc-versie Star Wars: Battlefront heeft minimaal 8GB-werkgeheugen nodig & MAX3400 in 'nieuws: Pc-versie Star Wars: Battlefront heeft minimaal 8GB-werkgeheugen nodig'

Wederom: 16GB is voor de meeste mensen overkill maar zodra het erop lijkt dat een bepaalde applicatie / game / OS het nodig heeft, springen we allemaal in de verdediging omdat je het nooit had begroot maar wel graag de game of OS wil kunnen gebruiken.
dat klopt, maar 12Gb is wel echt het maximum wat ik zou aanschaffen. heb nu zelf 6GB ram op m'n laptop en er nooit last van gehad, mijn HDD vormt momenteel de bottleneck.

dan heb ik het voordeel dat ik een extra RAM kaart er bij kan zetten maar dit is natuurlijk niet het geval met de Surface, dus daarom denk ik de reden dat ze 16GB nemen. of natuurlijk dat ze simpelweg 2 RAM slots hebben en gewoon 2x8GB RAM er in hebben gezet ipv 1x4GB en 1x8GB.
Uit het filmpje maak ik op dat ze er 4 keer 4 GB in hebben zitten
Ligt eraan wat je er mee wil doen he... Ik heb 16in mijn laptop en 28 in m'n desktop en vindt het ook niet altijd genoeg. Wat mij betreft is alles onder 16 gewoon te weinig.
Een tablet als dit zullen veel mensen gaan gebruiken voor dingen als photoshop bijvoorbeeld en dan zit je ram al snel vol.
Je kunt hem configureren met verschillende cpu's, met 4/8/16 gb geheugen en met meer of minder opslag. Prijs begint bij $899 en loopt op tot $2699.
Ik heb nu 32GB op mijn werk en heb daadwerkelijk 30GB nodig gehad op een dag. Maar ja draai dan ook veel zware applicaties, Flash, Photoshop, 2x Visual Studio en Game + editor die ieder 4GB opslokken.

16GB wat ik voorheen had trekt het gewoon weg niet dan begint het ding te disk swappen en heb helaas nog een HDD als OS disk in die machine.

Dus grotere hoeveelheden dan 8GB voor thuis zijn in mijn mening toch wel te verdedigen, voornamelijk als je thuis ook nog een beetje developed.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 6 oktober 2015 23:46]

Dat zijn natuurlijk de instapprijzen voor het model met 128gb, i3, en 4gb. Wat dacht je zelf :p
Het is zelfs geen Core i3, maar een Core M!
Lijkt me die i5 voor 100$ méér, een veel betere deal.

Link: http://www.microsoftstore...tID.325711500/config.true
Mmm mij niet. De processor is toch zelden de bottleneck in mijn ervaring... Hoewel, als je er idd 16GB RAM en een 1TB SSD in stopt... wat is er dan eigenlijk nog wel de bottleneck?? :P

Maar serieus vind ik 100 dollar best veel voor alleen een snellere processor.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in ja..
Heb er niet bij stilgestaan dat de Surface gewoon actieve koeling heeft. Die Core M'etjes staan erom bekend te gaan throttlen bij zware/langdurige belasting, maar met een actieve koeling is dat probleem dus de wereld uit.
Toch zou ik voor de i5 gaan, die heeft namelijk ook wat krachtigere graphics. Wel zo handig op een scherm met een dergelijke resolutie :p
De core M3 heeft dus geen actieve koeling. Heeft ook voordelen:
Weight
M3: 766 gram
i5: 786 gram
i7: 786 gram

[Reactie gewijzigd door lampekap06 op 9 oktober 2015 12:44]

Ja dacht al wat een koopje! misschien een tijdelijke actie o.i.d.

De werkelijke prijs voor de maximale configuratie ligt toch een flink stuk hoger
Hij doet een jaar op één batterijlading.
Er is gekozen voor batterijen omdat je dan in je flow kan blijven als die plotseling leeg zijn, je doet er dan even een nieuwe in. (al krijg je gewoon meldingen dat je batterijniveau laag is, plotseling ligt aan jezelf)
De batterij hangt samen met de grote gevoeligheid (1024 drukniveau`s) die ingebouwd is, het vlakje op de achterkant, en om eea sneller over te kunnen brengen op het scherm, ipv alleen drukken heeft de surface feedback van de pen via bluetooth 4.0 .
En er zijn verschillende styluspunten voor te krijgen, zodat jij het lekkerst schrijft.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 7 oktober 2015 15:10]

Je doet er ook even een AAAA-batterij en drie speciale knoopcellen in. Ja, je leest het goed, vier maal A.

http://www.microsoftstore...S/pdp/productID.314885900
1 AAAA en 2x 319 knoopcellen. Dat las je niet goed. ;)
En included. ;)

Na een jaar ben je 9 euro kwijt voor drie nieuwe.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 6 oktober 2015 19:54]

Mijn punt staat nog steeds ;)
Als ze leeg zijn kun je niet snel een nieuwe halen en niemand heeft standaard zo'n raar formaat in huis, dus naar mijn mening niet echt praktisch...
Ik heb diverse reservebatterijen, helemaal als dat speciale zijn die ik niet even bij de avondwinkel kan halen. (en reserveinktcartridges en nog een paar zaken die je af en toe vernieuwen moet, zoals iedereen dat heeft)
Jouw punt, "maar die heeft niemand liggen natuurlijk, ik heb een punt", is een beetje een kul argument of zoeken en trollen zogezegd.

Ten eerst geeft de pen aan hoe het met je batterijen gesteld is, ten tweede heb je ruim de tijd om nieuwe te halen of bestellen (volgende dag in huis zonder de deur uit te hoeven.)
Als je alle waarschuwingen negeert en dan gaat volhouden dat je een punt hebt omdat je overvallen bent door lege batterijen.......dan denk ik dat je eerst moet leren lezen vóórdat je een Surface Pro 4, of Book, met stylus koopt. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 6 oktober 2015 21:52]

Tip: Er bestaan herlaadbare AAAA batterijen.
Ik ben heel benieuwd hoe de Surface Pro & Surface 4 pen zich verhoudt tot de iPad Pro & Apple Pencil. En dan met name op hoe het schrijft/tekent.

Ik lees overal dat de Pencil iig al veel beter is dan de Wacom Cintiq: http://www.cultofmac.com/...ncil-versus-wacom-cintiq/

Weet iemand wat er in de surface pro 4 zit aan touch laag?
16gb is voor de markt die Microsoft aanspreekt met dit device, namelijk video editors en 3D modellers helemaal niet zo gek. En ze bezuinigen er in ieder geval niet op :P
Je bedoelt het sarcastisch, maar als architect overweeg ik het wel degelijk om -weliswaar simpele- 3D modellen op te draaien.
Wat dacht je van eventjes bij een klant binnen te springen die zijn huis in 3D kan zien zonder dat je iets hebt moeten afprinten of een blok van laptop moet meezeulen?

EDIT: Ik doelde eerder op de surface BOOK ipv deze tablet
Ik wou net zeggen, de Surface book biedt net even wat meer schermoppervlak.

Heb momenteel een "blok van een laptop" (HP 8540w met 12GB RAM), en eigenlijk draaien AutoCAD en Vectorworks al niet zo soepel meer, om over de batterijduur maar niet te beginnen.. en meenemen doe ik al niet meer omdat ik toch even aan mijn rug moet denken ;)

Zat te denken aan de Surface Book met de Surface dock, aansluiten op een groter scherm wanneer je bezig bent, en toch "on the go" kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 6 oktober 2015 19:53]

Ik bedoelde het wel degelijk serieus :|
Beste b_v, dat zijn de maximale specs.

De prijzen die je ziet zijn de startprijzen,
nu is dit een i3 met 64gb en 4GB ram.
Een i7 met 1TB ssd en 16gb ram zal goed richting tot boven de 2000 euro gaan hoor ;)
$ 2699 om precies te zijn.
Nee, als de batterij leeg is stop je er een volle batterij in :+. Dit is microsoft zn pen technologie (nou ja, deze hebben ze gekocht). In de surface pro 1 en 2 hadden ze een wacom touchscreen en die zijn geen batterij nodig.

En de 1000 euro prijs is voor het basis model en niet voor de 1TB ssd en 16gb ram met i7.
en dan wacht je 4 maandjes en dan is de prijs met +40% gezakt zoals gebruikelijk bij de Surface producten. Kortom Adviesprijs =! definitieve winkelprijs.
Als ik even in de pricewatch kijkt zie je dat de prijs van de Surface Pro 3 na een jaar nog steeds niet gezakt is.
apart! heb de afgelopen maanden heel wat mooie aanbiedingen voorbij zien komen!

De non-pro versie is zo'n 15 tot 20% gezakt na een jaar tijd. dit terwijl de Surface pro na lancering in Nederland zo'n 30 tot 40% zakte in prijs binnen 6 maanden.

OT: kan aan mij liggen maar het aantal bedrijven dat de surface aanbied in de Pricewatch is behoorlijk laag, kijk los even bij 4Launch maar deze staat niet tussen de pricewatch.
De Surface Pro 3 is just redelijk stabiel gebleven in prijs. Natuurlijk zijn er aanbiedingen geweest zo nu en dan. Ik heb de mijne (i5/8/256) in januari gekocht met de BTW actie van Media Markt, maar de prijzen voor dat model zijn nog steeds niet onder dat niveau gezakt. Sterker nog, dezelfde winkel hanteert nu nog steeds de standaard prijs. Oftewel: maximaal 21% korting in ruim een jaar tijd.
BTW actie is maar 17% korting. Nog minder dus. :)
Je kunt ook vier jaartjes wachten. Zal je verbazen hoe ver de prijzen dan al gezakt zijn :+
Daarom zeg ik ook gebruikelijk ;) kijk naar het prijsverloop in de pricewatch, zal je verbazen dat je gewoon even moet wachten en niet voor de winkel moet gaan liggen bij de lancering :+
Tijdens de presentatie heeft Microsoft het vervangen van de batterijen van de stylus als volgt verklaard:

Je kan het vervangen van de batterij vergelijken met het vervangen van er vulling van een pen. Als je een oplaadbare batterij voorziet dan heb je in de periode waarin de pen oplaadt geen productiviteit. Door een verwisselbare batterij te voorzien neemt het evenveel tijd in beslag als het vervangen van je vulling.

Persoonlijk kan ik mij wel in deze analogie vinden.
Stylus: leuk dat hij het een jaar lang doet... maar wat dan? zeker een nieuwe kopen voor een astronomische prijs. erg raar dit en doet me beetje denken aan de nieuwe ipad. bovendien snap ik niet echt waarom een stylus een batterij moet hebben.
De pen van de Pro 3 heeft gewoon een vervangbaar batterijtje, dat zal hier ook wel zo zijn. Het heeft een batterij omdat de pen bluetooth heeft. De surface reageert als je op de knoppen duwt

Ikzelf gebruik de pen zeer vaak voor nota's in onenote, dit is echt wel een meerwaarde
Ik vb
ziet er goed uit, mooie specs. was erg skeptisch over de eerste paar versies van de surface maar dit beloofd toch wel een mooi concept te worden.
Ik bezit sinds februari een Surface Pro 2 (500GB, 8 GB) en daar kan ik, los van de prijs, alleen maar positief over zijn. De accu duur is significant hoger dan wat ik van laptops gewend ben (6 uur) en is significant te verlengen (+4 uur) met de optionele power cover. Het systeem werkt erg responsief. Wanneer hij in een dock staat merk je eigenlijk geen verschil met mijn i5 2500K. Verder is de Surface Pro 2 bij "office" en "media" gebruik passief gekoelt.

Ik gebruik de Surface Pro 2 het meeste als HTPC (Kodi, gedocked met hdmi op de TV en een IR receiver) maar zet hem ook regelmatig in voor overleg, notities, presentaties en als dekstop vervanger (Photoshop etc is prima te doen met 8GB ram). Met de officiële dock click je in enkele secondes het ding op zijn plek.

Nadelen zijn dat het geen vervanger is voor een (android) smartphone of tablet omdat veel apps missen en de eerder genoemde prijs. De accesoires zijn ook prijzig. Voor het dock heb ik iets van 130 euro betaald.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 oktober 2015 15:47]

Summary:
1TB / Intel Core i7 - 16GB
$2,699.00

Bizarre prijs, hij begint vanaf 900,- dolar. Met Intel core m / i3 / 8gb ram / 128gb.

Dus ja, wel super duur.
Wat betreft je opmerking over de stylus: er zitten knoppen op die via bt communiceren met je surface. Ik heb zelf de sp3 en zou toch erg graag de sp4 willen. Ik heb de i7 met 256 ssd en dus 8gb ram. maar deze sp4 kan dus 16gb ram en grotere hdd en nieuwere generatie cpu. de vingerafdrukscanner spreekt mij ook erg aan. verder grotere trackpad, stillere toetsen etc. vind ik de type cover niet zo heel spannend. Maar voor de sp4 zou ik toch graag mijn 3 in willen ruilen. Ik heb liever de sp4 dan de surface book ivm form factor. Maar ik begreep gister dat er dus ook een nieuwe dock is en deze sp4 niet in de sp3 zou passen. iets wat destijds wel werd geroepen dat de opvolger in de dock zou passen.
Als je de Ipad Pro nou vergelijkt met deze Surface 4, dan is de Ipad Pro toch echt een aanfluiting(ik type dit op een Ipad Air). MS is echt zo goed bezig! Man!
Mee eens, ik bezit een MacBook Pro, iPad Air 2 etc. maar Apple zit wel een beetje op z'n gat de afgelopen tijd. Microsoft is echt enorm aan het innoveren. Ook vandaag weer toont Microsoft aan dat het echt helemaal terug is en klaar is om iedereen omver te blazen. Ik ben erg benieuwd naar wat deze apparaten inclusief de telefoons allemaal te bieden hebben in het echt. Het klinkt allemaal erg goed!
Precies! Ik was echt van plan een Pro te kopen, maar ja, ik ben over. Ik overweeg zelfs om mijn oude Iphone 4s in te wisselen. Ik zie echt zoveel toepassingen. Overigens is dit denk ik wel zeer negatief voor de pc markt. Administratief personeel bijvoorbeeld, kan gewoon alleen op hun telefoon gaan werken. Tjonge.
Voordat we conclusies trekken moeten we eerst maar eens de ervaringen en reviews afwachten van deze tablets.

Persoonlijk weet ik weinig van de iPad Pro, en evenmin van de surface pro 4. Beide liggen nog niet in de winkel dus het zal afwachten worden wat voor software je op deze apparaten kunt draaien.
Daarna tezamen met reviews of liefst met eigen hand's on kun zeggen of het iets voor jezelf is of niet.

Wat de aanfluiting betreft van de iPad Pro kun je daar dus niets over zeggen, historisch gezien heeft apple ook genoeg voorbeelden waarvan de wereld zei 'aanfluiting' terwijl sommige van de Apple reeks weel heel succesvol zijn, andersom hetzelfde met Microsoft en Tablets.

Alles hang van goede software af, en zeker met tablets kun je niet om applicaties speciaal geschreven voor tablets heen....

Binnen een paar maanden weten we het..

Persoonlijk denk ik wel dat de ventilator in deze Surface pro een minpunt is..

[Reactie gewijzigd door rvt1 op 6 oktober 2015 18:30]

Persoonlijk weet ik weinig van de iPad Pro, en evenmin van de surface pro 4. Beide liggen nog niet in de winkel dus het zal afwachten worden wat voor software je op deze apparaten kunt draaien.
Daar hoef je niet op te wachten hoor. ;)
Op de iPadPro draait iOS, alle apps die je met je telefoon en oude iPads kon draaien kan je met de iPadPro ook. Maar geen software die voor OSX geschreven is.
Op de Surface, Pro4 en Book, draait Windows 10, daar kan je "alles" op draaien wat ooit voor Windows geschreven is, en daarnaast ook nog alle apps die voor Windows gemaakt zijn, net als alle Androidapps met bv Bleustacks gedraaid kunnen en er misschien ook een emulator voor Apple-apps in de maak is (gerucht)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 6 oktober 2015 22:10]

De Surface blijft naar mijn mening de betere tablet en dat komt puur door het OS. Laat Apple eerst maar eens met een echt professioneel OS komen, dat echt tot in de kern professioneel bruikbaar is met productieve toepassingen. Tot dan vind ik de iPad nog steeds geen goede tablet.
Of het een goede tablet is of niet is aan de gebruiker. Ik gebruik een tablet voornamelijk voor browser, spelletjes en films. Meer eigenlijk niet. In die zin is een iPad voor mij een betere tablet dan een Surface.

Als ik ook zou tekstverwerken, of andersoortige applicaties zou gebruiken dan zou ik zeggen dat de Surface de betere tablet is.

Ik doe erg veel software ontwikkeling (dagelijks werk), en dat doe ik op een laptop, dat gaat voor mij veel makkelijker dan een Surface Pro.

Wat ik wil zeggen is, het gebruik bepaald of het apparaat voldoet aan je verwachtingen. Niet of iets betere specs heeft, mindere specs heeft, een volwaardig OS of een OS toegespitst op een bepaald doel.
Rare conclusie om te zeggen dat doordat de ipad veel minder kan je het een betere tablet vind.., terwijl je hetzelfde ook op een surface kan en nog veel meer.
Dat is helemaal niet raar, want de surface komt ook met een paar nadelen. Hij is groter en zwaarder als een ipad, hierdoor is het automatisch al minder fijn om op de bank te surfen. Tevens is hij door het OS niet 100% op touche gericht. Dit is soms toch ook een nadeel. Dat je voor meer geld een krachtiger apparaat krijgt waar je ook andere dingen op kan doen is een feit. Als je dat echter niet gebruikt is het niet het meest geschikte apparaat.
Beste opbouwend kritiek wat ik ooit gelezen heb op tweakers. Ik snap de +2 volledig.
Ik citeer jou geweldige mening even: "De Surface blijft naar mijn mening de betere tablet en dat komt puur door het OS." Geweldig punt maak je!
Dank je!

Eerlijk gezegd is de bouwkwaliteit en die fijne pen ook wel een factor. Maar toch, met alleen iOS of RT red je het te vaak net niet.
Geef mij maar een Surface Book :P
Toen het toetsenbord eraf ging, kon ik wel gillen als een kleine meid van enthousiasme _/-\o_
Inderdaad.
Dat het scherm los zou gaan zag ik niet aankomen. :)
Alleen de prijs :'( :'( :'( vanaf 1499 dollar. :'( :'(
Voor de ultimate laptop vind ik dat meevallen.
Mijn Dell XPS koste dat ook. En die ga ik afschrijven :-)

Wat een super idee. Een GPU in het toetsenbord ;)
Niet om de feestvreugde te verpesten, maar bij een normale laptop zit ALLES in het toetsenbord :P
Ha, LOL da's waar ook ;)
Ja, maar als je bij een normale laptop het scherm ervan afhaalt vervalt je garantie.
Ik had stiekem gehoopt dat de goedkoopste versie 1000 euro zou kosten :)
Deze laptop is wel de prijs waard. :P
Best goedkoop vergeleken eigenlijk zeker vergeleken met wat Apple voor zoiets vraagt. Je moet dit natuurlijk niet met een plastic Acer ofzo vergelijken. Premium kwaliteit en design kost wat.
De onderdelen zijn allemaal hetzelfde hoor, komen uit dezelfde paar fabrieken, de behuizing is alleen wat beter ontworpen/uitgevoerd in iets duurder materiaal, zou wat mij betreft de standaard mogen worden en is ook geen 800 euro extra waard (misschien 100?)
Ik denk dat jij je verkijkt op de R&D kosten om het zo in die behuizing te krijgen.
Dit is geen generic oversized chassis met toch maar bedroevend accutje wat ze op de plank hebben klaar liggen.

Hier moet elke mm3 moet benut worden en moet de koeling nog steeds op orde zijn.
Ja inderdaad.
Ik ben benieuwd welke Nvidia gpu erin zit. Waarschijnlijk wordt het een 960m :) Maar wie weet is het een volledig ge-unlockte 980 :+ :+ :+ :+
Snap ik, zeker voor privé gebruik. Maar zakelijk is het heel makkelijk te verantwoorden. Veel mensen zullen productiever worden met een Surface Pro of een Surface Book, en tijd is geld. Daarnaast is het vergeleken met de concurentie helemaal niet duur.
De dedicated GPU zit onder het toetsenbord.
Ik zat op de fiets deze presentatie te kijken en ik schreeuwde het bijna uit van ongeloof, manmanman wauw wat gaaf dit! Nu nog even sparen...
Dit. Ik keek de presentatie voor de Surface Pro 4, maar ik werd weggeblazen door de Surface Book :9~
Hier hetzelfde, kippenvel zo mooi. :Y

En zo betaalbaar. _/-\o_ _/-\o_

De hele briefing staat nu on-line.

Specs van de Surface pro 4

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 6 oktober 2015 18:45]

Inderdaad en eerder beschikbaar dan de iPad Pro.
Ik ben geen Windows / MS fan (heb een Mac) maar je kunt zeggen wat je wil, hier zit wel een volwaardig OS in, dus je kunt er beduidend meer mee dan met een iPad Pro met een kreupel iOS.

En Apple zal ook met een antwoord op de Surface Book moeten komen. De Macbook Pro 2016 editie kan niet meer hetzelfde worden als de eerdere edities, met vast non-touch screen.
Prachtig apparaat... volgens mij niet alleen de ultieme laptop, maar ook de ultieme tablet experience!

Als je even wat wilt laten zien, neem je gewoon alleen het scherm mee ... geniaal!
Wel apart dat de surface pro 4 wel 4 usb poorten heeft, maar de surface book niet.
Staat verkeerd in de tekst. De Surface heeft 1x full-size USB3.0 poort. Dankzij de Surface Dock heb je 4x USB ter beschikking.
Helaas wordt er ook nergens aangegeven of deze ook 4g heeft zoals de surface 3 (pro 3 had geen 4g)
Tja, ik had bijna blind de nieuwe Surface willen bestellen en ga sowieso "een" Surface kopen, maar ik ben er nog niet uit of dat een Pro of Book gaat worden. Op dit moment neig ik meer naar het boekje.
Inderdaad.. Wow mooi ding !!
Wauw. Bedankt voor de comment.

Dat is precies waar ik op wachte sinds mijn surface pro 1. De kickstand doet het voor mij namelijk niet.

Wauw.
Net dus het event gekeken. Wat raaden jullie een studente aan? De Surface pro 4 of the Surface Book? Zit heel erg te twijfelen nu.
Ik raad de sp3 aan, die daalt straks 100-200 euro en komt dan rond de 600-700 euro uit. En die kan minstens nog 2 jaar mee met de markt (al niet langer)
Dat kan ook. Maar ik weet nu nog niet echt precies hoeveel de surface pro 4 beter is dan de surface pro 3.
SP3 met i7 gaat ruim voldoende zijn lijkt me, maar ik kan het begrijpen als je liever de nieuwste hebt
Een studente raad ik aan om voedsel te kopen in plaats van laptops en tablets van over de duizend dollar. :P

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 6 oktober 2015 18:03]

Hier heb ik nog het geluk dat ik bij mijn ouders woon :) voedsel komt goed. Alleen heb ik ook weer niet veel te besteden. En ik denk dat het verschil tussen de SP4 en SB wel groot gaat worden. Ik ga minimaal voor I5 versie.
i3 of i5 voor aantekeningen maken maakt dat geen hol uit. ;)
Ik zou even wachten tot het in Nederland beschikbaar is, en tot die tijd lekker blijven sparen. Waarom zou je nu al moeten beslissen?
Ligt een beetje aan je budget....
Maar de Book natuurlijk, die is krachtiger met meer mogelijkheden en zal je studietijd wel mee kunnen komen qua ontwikkelingen.
Tenzij je geen echt gekke dingen doet en de vingerafdrukscanner een must vindt, dan is de surface pro meer dan genoeg, snel unlocken kan ook voordelen hebben.
En je laat misschien anderen eerder toe je surface te gebruiken gezien die vingerafdrukbeveiliging.

Al is dat misschien iets overrated, je kan prima zonder vingerafdruk inloggen op een aantal makkelijke manieren.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er van plan bent mee te doen, de surface book heeft een geforce gpu in het toetsenbord, de pro weer niet.
Dus echt merendeel voor school. Aantekeningen maken enzo. Vind dat geweldig. Ben er niet van plan om er zware games op te gaan spelen.
Dan zou je voor de surface pro kunnen gaan met een typecover. Ik neem aan dat de surface pro goedkoper wordt dan de surface book.
Als je veel moet typen zou ik sws een Surface Book kiezen. Typecover ben ik zelf niet zoon fan van.
Dit wordt een prijzig verhaaltje; de Surface Pro 3 had een adviesprijs, bij introductie, van $799. Nu komt er even 12% bij bij het instapmodel.

Ben dan ook erg huiverig om te gaan vernemen wat de i7, 16GB, 1TB wel niet moet gaan kosten; $1999 klinkt redelijk aannemelijk maar het zal wel meer worden.
Waarschijnlijk omdat het instapmodel nu een i5 heeft en geen i3. Ik kan het fout hebben, maar de Book heeft ook een i5 of een i7. Zijn er Skylake i3's?
Het instapmodel heeft een Core-M
Ben dan ook erg huiverig om te gaan vernemen wat de i7, 16GB, 1TB wel niet moet gaan kosten; $1999 klinkt redelijk aannemelijk maar het zal wel meer worden.
Het 256 GB i7 16GB model kost al 1800 dus of je het met 2000 zou gaan redden... Zelf kies ik dan liever voor een instap Surface Book.
Ben dan ook erg huiverig om te gaan vernemen wat de i7, 16GB, 1TB wel niet moet gaan kosten;
$2,699.00

Gezien de gebruikelijke dollar-wordt-euro-teken conversie zal dit dus wel minstens 2500 euro gaan kosten. Persoonlijk vind ik dat gekkenwerk maar goed je kirjgt dan ook een monster er voor.

(bron)
Ik lees nergens iets van 4G functionaliteit. Noch voor de Surface Book, noch voor de Surface Pro 4.
Da's echt een gemis voor mij persoonlijk.

En ook voor de salesforce van ons bedrijf die 4G absoluut nodig heeft...
Je kan er toch gewoon een dongel in prikken?
Ik weet niet of jij met verkopers moet samenwerken, maar dan mag ik elke week een stuk of 5 dongles bestellen ;)
Het is ook absoluut niet handig, en het is alweer een extra kost (het gaat over ongeveer 200 mensen). Dus liever niet :)
Ik ben ongeveer 50 procent van de tijd onderweg en tether altijd gewoon. Dat is net zo handig...
Geloof me, dat wil je niet uitleggen aan onze sales.
Ze vinden het al lastig om een ander wachtwoord te kiezen dan "secret" oid
Zijn dat allemaal sociale werkplaats types dan? (no offence naar de sociale werkplaatsen)
Uitleggen dat je in het telefoonmenu "internet delen" kiest en dan deze met een USB kabeltje aan je laptop verbind kan iedereen snappen.
Gezien jouw vertrouwen in je collega`s neem ik aan dat je alles voor ze moet installeren, daar kan dan ook wel de aanmeldcode van hun bedrijfstoestel bij, zodat de computer automatisch verbindt.
De SP3 heeft nu ook een LTE uitvoering en het lijkt mij niet meer dan logisch dat de SP4 en Surface Book 1 dit ook (als optie) krijgen...
De LTE uitvoering is er alleen voor de gewone Surface 3, niet voor de Pro.
Oh, je hebt gelijk. Maar toch lijkt het mij logisch dat een business device tegenwoordig een simkaart kwijt kan al was het omdat de meerprijs in een device van tegen of over de 1000 euro in het niet valt...
Ik snap het idee maar klopt dit nog? Tegenwoordig kan iedere telefoon toch gewoon tetheren? Waarom zou je een LTE chip in je laptop doen als iedereen er al een in zijn telefoon heeft zitten? Dan kan je ook het batterijgebruik een beetje spreiden ;)
Wil geen haat zaaien (ben overigens zelf iemand die allemaal Apple producten gebruikt ;) ), maar met deze vanaf prijs lijkt mij de Surface 4 een veel completer apparaat dan de iPad Pro in dezelfde prijsklasse. Biedt simpelweg veel meer mogelijkheden vanwege de hardware maar voornamelijk ook vanwege het OS.

Maar wellicht is Apple van plan om iOS en OS X meer naar elkaar toe te laten gaan zodat je uiteindelijk ook OS X apps op een iPad Pro kunt draaien. Dan begint het een interessant alternatief te worden voor een 11-13" laptop/ultrabook lijkt mij.

De Surface ziet er echt uit als een mooi afgewerkt en compleet apparaat.

[Reactie gewijzigd door bartpostma op 6 oktober 2015 18:33]

Apple en Microsoft hebben beide een bepaalde strategie om apps op hun verschillende besturingssystemen te laten draaien. Meer informatie kun je op de volgende linkjes vinden:
http://arstechnica.com/ap...d-16gb-iphones-and-ipads/
https://msdn.microsoft.co...indows/apps/dn894631.aspx

Noch bij Apple noch bij Microsoft is het 'write once run anywhere' wat de klok slaat. Al hebben beiden het wel gemakkelijker gemaakt voor developers om een bepaalde app over te zetten naar een bepaald besturingssysteem c.q. naar een bepaald device.
Het zijn verschillende produkten, de ipad pro is een tablet die apps draait geoptimaliseerd voor touchscreens. De Surface is een laptop met een touchscreen maar is helemaal niet geoptimaliseerd vour touch bediening.
De Surface is een laptop met een touchscreen maar is helemaal niet geoptimaliseerd vour touch bediening.
Het gaat prima met touch op mijn surface pro 3 en windows 8.1. Op een nog kleiner tablet met windows 10 kan ik ook prima met m'n dikke vingers overweg. Sommige programma's zijn niet optimaal voor touch, maar daartoe is het dan ook een hybride device.

MS is gewoon hard bezig Apple te verslaan. Het concept werkt, hybride blijkt mogelijk ook in software. Apple kan dit maar beter onder ogen komen en OSX voor touch optimaliseren.
Mooi dat je bevestigt wat ik zeg, de surface is een hybride en geen tablet, er zijn bijna geen tablet specifieke apps voor de surface. De iPad pro is een tablet met professionele software om in tablet modus te gebruiken.
MS verslaagt dus niets, het zijn gewoon andere produkten

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 8 oktober 2015 12:56]

De batterij is niet op te laden, maar zou een accuduur van een volledig jaar bieden.
Hierbij mag wel vermeld worden dat er gewoon een vervangbare knoopcel in zit en dat je niet meteen je hele pen hoeft te vervangen als ie leeg is. Zoals het daar staat is een beetje halve informatie.
met 8,4mm wel dunner dan de 9,1mm van de Surface Pro 3
Ik begin me toch een beetje af te vragen of je je inmiddels niet een beetje zorgen moet gaan maken of ze misschien gaan buigen in je tas. Zeker als je even terugdenkt aan dat hele verhaal met de iphones destijds (wat overigens niet anders bleek dan met andere smartphones) en dan nagaat dat dit apparaat nog een stuk groter is

edit: stukje toegevoegd over pen batterijj

[Reactie gewijzigd door Gelunox op 6 oktober 2015 20:05]

Zit er nu een knoopcel in de pen? In de pen van de Pro 3 zit een AAAA batterij....die overigens ook zowat een jaar mee gaat.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 7 oktober 2015 14:02]

Een knoopcel in de batterij? Er zit een AAAA batterij in en 2 knoopcellen.
Ehh....voor zover ik het weet zit er alleen maar een AAAA batterij in, althans in de pen van de Surface Pro 3.....maar bij de pen van de Surface Pro 4 zitten er dus ook nog twee knoopcellen in?
Mijn eerste intentie was om de Surface Pro 4 te kopen, maar nu ik de Surface Book heb gezien... Mijn god, wat een prachtige apparaten, ik kan niet wachten tot ik ze in mijn handen heb. Het event samengevat in 2 woorden geeft:

"Nailed it"

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 6 oktober 2015 18:02]

Ik zit nog steeds met een open mond achter m'n Pc. Allemachtig, wat een lineup. Indrukwekkend hoe Microsoft de Surface Book geheim heeft kunnen houden. Wat een prachtproduct. De laptop opnieuw uitgevonden. GPU in het toetsenbord :o 12 uur batterijtijd en een power... (!) Man, man, man. Mind=blown
Ik leef met je mee :) Mijn gok is dat ze de Lumia 950 incidenteel hebben laten lekken om de aandacht daarop te laten, en men warm te laten worden voor het event. Heeft goed uitgepakt!
en de camera?? kan ik nu eindelijk documenten scannen met de surface pro 4??? dit kan namelijk niet met de pro 3 wat in mijn ogen onbegrijpelijk is hoop ik echt dat het met deze wel kan...
Je kunt toch gewoon een scanner aansluiten via USB aan je Surface (Pro) 3?
ja tuurlijk, je kan ook gewoon met ELKE smartphone een doc-scanner app starten en een document als pdf (foto)scannen, werkt ook super goed. toch vindt ik het belachelijk dat ik daar een ander apparaat voor nodig heb. de camera kan het met zijn 8Megapixels makkelijk aan de lens die ze er voor hebben gestopt in de Surface pro 3 niet. deze stelt pas scherp op 1 meter of verder.

Ik gebruik de Surface pro 3 vooral om aantekeningen op te maken en loop dus dagelijks tegen dit gemis aan en moet daarvoor dus elke keer mijn Samsung Note 4 er bij pakken.

dan nog... nu we het toch over aantekeningen hebben :(
ik heb W10 op de surface pro 3 Hier zit standaard OneNote bij ingebakken die keurig luistert naar de pen (1 keer klikken en OneNote word gestart) De fun begint echter wanneer je Office installeert, deze heeft namelijk zijn eigen versie van Onenote (in mijn geval Onenote 2013. Deze luister NIET naar de pen en start dus niet als je op de pen klikt.
je kan de pen ook niet configureren dat hij de nieuwe versie start. Ook kan je de originele OneNote in Windows 10 de-installeren. bij zoeken op de Microsoft site kom je er achter dat ze van het probleem af weten maar dat er nog geen oplossing is. Das mooi maar de Surface pro 3 en Windows 10 zijn er al een tijdje....

Ok dan maar via onenote.com versie Onenote 2016 installeren.. Dikke pech, deze versie werkt ook niet met de pen en daarboven op DE-INSTALLEERT dit zonder te vragen je hele office 2013 (word,excel,outlook,etc) van je systeem en blijf je zitten met alleen Onenote 2016.....
zucht... ze zijn er nog niet . En ja het zal allemaal wel opgelost worden maar tot die tijd.. 8)7
Met je smartphone is praktischer...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True