Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties

Microsoft heeft een nieuwe tablet voor bedrijven en scholen aangekondigd: de Surface 3. De tablet beschikt over een 10,8"-scherm met resolutie van 1920x1280 pixels en beeldverhouding van 3:2. De tablet wordt goedkoper dan de Surface Pro 3.

Hoewel precieze verkoopcijfers ontbreken, lijkt Microsoft redelijk succesvol met zijn Surface Pro 3 en het concern hoopt hier op voort te bouwen met een goedkopere tablet. Met de Surface 3 richt het bedrijf zich naar eigen zeggen met name op studenten, scholen en mobiele werkers.

De Surface 3 is met zijn 10,8"-scherm met resolutie van 1920x1280 pixels en beeldverhouding van 3:2 kleiner dan de Surface Pro 3. De tablet ondersteunt invoer via de Surface Pen, maar Microsoft levert deze standaard niet mee. Het gewicht van het model is 622 gram en de behuizing is van magnesium, met de uitklapbare standaard die de Pro 3 ook heeft.

De processor is de Atom x7-Z8700. Dit is een nieuwe quadcore van Intel die gebaseerd is op het Cherry Trail-platform met een kloksnelheid van 1,6GHz en Burst naar 2,4GHz heeft. Met de soc zou de tablet 10 uur onafgebroken video kunnen afspelen. De hoeveelheid ram is 2GB met 64GB emmc-opslag, maar er komt ook een variant met 4GB geheugen en 128GB opslag. De Surface 3 ondersteunt wifi-ac en bluetooth 4.0 en is voorzien van een reguliere usb 3.0-poort, mini-displayport en micro-sd-geheugenkaartlezer. Opladen verloopt via een micro-usb 2.0-poort.

Verder zit er aan de voorkant een 3,5-megapixelcamera en aan de achterkant een 8-megapixelvariant. De Surface 3 is van tal van sensoren voorzien, zoals een versnellingsmeter, nabijheidsensor, gyroscoop, kompas, gps en magnetometer. Naast reguliere versies komen er ook modellen met lte-ondersteuning.

De tablet draait Windows 8.1 en krijgt een upgrade naar Windows 10 als dat OS uitkomt. Verder beschikken kopers over een jaarabonnement voor Office 365 Personal. De beginprijs, voor het model met 2GB ram en 64GB opslag, bedraagt 609 euro en de tablet komt 7 mei beschikbaar. Wanneer de lte-variant komt is niet bekend. Microsoft levert de modellen zonder toetsenbord en stylus.

Microsoft Surface 3Microsoft Surface 3Microsoft Surface 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

Mooi. Ben benieuwd naar de prestaties van de nieuwe Cherry Trail t.o.v. de i3/i5/i7-xxxxU versies die er voorheen in zaten.
De Intel Atom x7-Z8700 presteert qua CPU ongeveer gelijk aan de oude Atom Z3795 Zie hier.
Im Vergleich mit konkurrierenden ARM-SoCs sollte sich die CPU-Performance dennoch im High-End-Bereich ansiedeln und kŲnnte etwa auf dem Niveau eines Snapdragon 810 liegen.
Op HWI staat overigens al een aardige hands on. en ook nu.nl heeft een eerste indruk geplaatst.
Op de surface blog is verder nog de nodige info te vinden.

Voor de goede orde: dit is dus feitelijk de opvolger van de Surface pro 2, die immers een 10.6 inch scherm had. De accessoires van die modellen zijn ook uitwisselbaar.

Mocht je de Surface pro 3 met z'n 12 inch net te groot vinden, dan is dit toch wel een aantrekkelijk apparaat. Je hebt een behoorlijk groot scherm van 10,6 inch in de 3:2 verhouding. Verder een volwaardige USB 3.0-aansluiting, mini DisplayPort en een microSD-aansluiting.

Handig is ook dat de voeding verloopt via een Micro USB-aansluiting. De meegeleverde lader heeft een snellaadfunctie, maar je kunt dus nog altijd ook een gewone telefoonlader gebruiken.
Daarnaast is de aansluiting is ook te gebruiken met Micro USB 2.0-apparaten.

Edit: de Surface 3 (non pro) wordt i.t.t. de pro variant zonder pen geleverd. Verder blijkt dat de kleinere Surface niet de traploze standaard van de Pro 3 heeft, die geleidelijk kon worden versteld. Dat vind ik zelf een vreemde beslissing, omdat die traploze verstelling van de pro nu juist zo prettig was.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 31 maart 2015 15:31]

Die handson lijkt wel een opsomming van een flyer.. Ik zou wel willen weten hoe vlot het allemaal aan voelt, starten van office en een aantal office applicaties. En hetkijken van FullHD films, wifi snelheden.
Je vergeet nog "the making of Surface 3".
Leuk artikeltje met erg veel foto`s, oa binnen in Building 87, waar het allemaal begint.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 31 maart 2015 20:04]

Ik snap niet hoe mensen kunnen werken op een 10 inch scherm, of dat zelfs "groot" durven noemen.
Zonder traploze verstelling vind ik het een mislukt product. Dat is nou juist zo ideaal aan de 3 Pro.
Heb zelf een Acer Switch 11, met fullHD, Core i3, 4GB en 128GB SSD. Scherm is traploos instelbaar en los te koppelen. Voor §490 in de VS kunnen kopen. Als ze toen de Surface 3 hadden gehad, zou ik vrijwel zeker alsnog deze Switch 11 kopen ivm het vrij instelbare HD scherm.
Ik had toch graag graag deze Surface 3 met een 12" scherm gezien. 10,8" is toch net een beetje te klein voor een volwaardige laptop vervanger, zoals Microsoft de Surface 3 lijn neerzet.
En gezien het gewicht van de Surface Pro 3, is dat prima te doen.

[Reactie gewijzigd door LCP op 31 maart 2015 15:05]

Ik had toch graag graag deze Surface 3 met een 12" scherm gezien.
Je wil dus de Surface 3 pro?
Met deze hardware, voor een lagere prijs bedoelt hij
Hij gaat in Nederland 609 euro kosten. Voor niet heel veel meer heb je de pro.
Correctie 599 euro. 200 euro verschil met de Pro.
Ja maar dan voor 609 euro.
Ik ben eigelijk best blij met het formaat.

Destijds ben ik van de Surface 2 naar de Surface Pro 3 gegaan maar het formaat was te groot voor mij.
Dat heb ik dus ook. Surface 3 neigt qua formaat meer neer een laptop dan naar een tablet waardoor juist het compacte van de surface 1 en 2 verloren gaat.

Des ondanks ik blijf het geweldig mooie hardware vinden dat ook nog eens zeer netjes en degelijk in elkaar gezet is.

Echter bij mn surface pro 2 begint mn kickstand iets wat te wiebelen na 1,5 jaar gebruik iemand een idee of ik dat met dat schroefje (scharnier) weer kan afstellen?
Ik had juist andersom: ik ging van een Surface 2 naar een pro 3 en vond het formaat juist een verademing.
Ik ben thuis vaak actief achter mn desktop met alle ruimte. Wanneer ik onderweg ben is een compacte surface wel enorm handig.

maar het verschil is niet zo enorm groot de surface pro 2 is dikker tegen over de Pro 3 waardoor het qua cm≥ niet zo gek veel zal schelen.

Des ondanks elke Surface ziet er geweldig en gelikt uit! :)
Als het toch niet eens zo veel uitmaakt kan je mijn inziens altijd beter een groter dan een kleiner scherm hebben.

Zelf wacht ik nog even op de 17" van de Surface Pro. :)
Ik denk dat een dergelijke scherm grote meer bedoeld is voor desktops ;)

Maar Dell heeft het al eens geprobeerd met de XPS 18
leuk apparaat maar je ziet hier ook al dat hij eenvoudig als desktop gebruikt kan worden.

Maar heb je een bron dat MS met een 17" Surface bezig is?
Ja, die 18" Dell ken ik, leuk spul: http://www.dell.com/us/p/xps-18-1810/pd :)

Ik had hem bijna besteld maar er zit geen hdmi/displayport-aansluiting op om mijn externe scherm op aan te sluiten. Anders had ik een mooi groot bureaublad gehad als ik aan het werk ben.

Nee, die 17" van MS is slechts een wens van mij. :)
Bij 15" wil ik er ook nog wel over nadenken. Van HP bestaat ie wel al: pricewatch: HP Envy X2 15-c020nd
Heb de XPS18. Top apparaat. Net niet te groot voor op de bank en een prima desktop vervanger (i7).

Toch vreemd dat het geen echte knaller is geworden.
Wel ideaal om in vergadering, in de collegebank, in de trein of bij een lezing aantekeningen mee te nemen, waarna je 'm gewoon in je normale schoudertas steekt en de stad in gaat.

Ik heb zelf een 10.6" en moet zeggen dat het me juist voor dat soort dingen echt heel goed bevalt. Op kantoor prik ik er op flexplek een extern beeldscherm/toetsenbord/muis in, geen probleem. Thuis heb ik dan gewoon een laptop voor het serieuze werk (of serieuze spelen).

Goed te zien dat deze wel met GPS en LTE beschiikbaar komen - dat was voor mij de reden niet voor de Surface RT 2 te gaan (maar voor de Lumia 2520). Als je je juist richt op de mobiele productiviteit zijn dat wat mij betreft toch dingen die je niet weg moet laten.
GPS heeft in mijn ogen maar heel weinig toegevoegde waarde op een tablet.
Tenzij je geen smartphone bij je hebt misschien.
Idem voor LTE. Ik ben al een paar jaar geleden afgestapt van een data-abonnement. Gewoon mijn gsm als hotspot. Enig nadeel is dat de batterij dan vrij snel leeg trekt, maar als je een oplaadpunt in de buurt hebt, is dat ook geen punt.
Daar ben ik niet mee eens. Voor de zakelijke markt is LTE wel van toegevoegde waarde. Bellen en je dataverbinding valt weg bij tethering.
Mijn vrouw reist veel en zat steeds met een stickje te hannesen. Sinds een jaar heeft ze een Nokia 2520.. een van de weinige Windows tablets met LTE. Tablet aan en hoppa.. overal verbinding. Maar het euvel is bekend: RT. Dus beperkt. Hoewel ze er zich aardig mee redt.
Nu deze Surface. Hoop dat de LTE versie niet lang op zich laat wachten.
Voor mij is de Surface Pro 3 een laptop vervanger en de Surface 3 meer een netbook/ipad vervanger.

Dat gezegd hebbende, vind ik het jammer dat MS de prijs inclusief toetsenbord+pen niet meer op ipad niveau weet te krijgen. Want als er andere W8.1 atom-powered tablets zijn te vinden voor 129 euro, is deze prijs moeilijk te verkroppen voor veel mensen (die verder niet kijken naar kwaliteit...)
Vreemde vergelijking. Omdat het scherm diagonaal nog geen 3 cm groter is, is de ene een laptopvervanger en de andere een tabletvervanger? Ze werken toch allebei exact hetzelfde met dat toetsenbordje? Ik vind ze qua handling nogal gelijk. Dat de ene iets minder krachtig is dan de ander heb je zowel bij laptops als bij tablets.
" Ik vind ze qua handling nogal gelijk. Dat de ene iets minder krachtig is dan de ander heb je zowel bij laptops als bij tablets." Klopt, maar dat is bij Netbooks en Laptops toch precies zo?

Voor mij is het een combinatie van. Een kleiner scherm met een Atom processor en 2/4GB geheugen tegenover een een (iets) groter scherm in combinatie met een i3/i5/i7 processor en 4/8 GB geheugen.

Toegegeven, het verschil tussen de duurste Surface 3 en de goedkoopste Surface pro 3 is erg klein.
Deze Surface heeft een scherm van 22 cm breed en 15 cm hoog. Een 11' ultrabook met een 16:9 ratio heeft een scherm van 24 bij 13 cm. Al vergelijk je dit met de 11' Macbook Air(waar de prijs incl toetsenbord wel bij in de buurt komt) doet de Surface 3 het zowel in absolute schermgrote en in pixels het beter op het gebied van verticale werkruimte. Beter gezegt: een 13' 16:9 scherm zoals we dat in veel compacte laptops tegenkomen heeft slecht een 16cm hoog scherm, 1 cm meer als dit 10,8' scherm. Het scherm is 'slechts' 10.8', maar door de 3:2 verhouding kom je er op het gebied van werkruimte er niet veel slechter vanaf als op de meeste 13' laptops.
Niet te vergeten dat hier tenminste wel een IPS scherm in ziet, waar een Macbook air met een TN panel geleverd gaat worden.

Vind het van Microsoft een goede stap dat ze verder zijn gegaan met Intel. ARM bood bij de release van het eerste model voordelen op energieverbruik, maar tegenwoordig is dat alweer achterhaald nu Intel een inhaalslag aan het maken is.

Is al bekent gemaakt dat flink wat scholen al wat Surface 3 hebben besteld. Microsoft is in ieder geval goed op dreef om meer marktaandeel te krijgen op de tablet markt.
Microsoft wist te melden dat het al een grote 'early adopter' voor de Surface 3 in Nederland. De samenwerkende scholen ROC van Amsterdam, ROC van Flevoland en Voortgezet onderwijs van Amsterdam gaan een flink aantal Surface 3’s aanschaffen, primair voor de docenten. Het aantal Surface 3’s dat hiervoor aangeschaft gaat worden wilde Microsoft niet bekendmaken.

[Reactie gewijzigd door vali op 31 maart 2015 15:42]

Dus 3cm extra diagonaal is een betere keuze? Voor sommige devices vallen mensen er al over dat de bezel meer dan 7mm breed is, zoals een monitor van 27". Nou mis is dus volledig de argumenten om op een device zoals deze Surface "even" 10% meer aan de diagonaal te gaan sleutelen.

Sterker nog, de huidige Surface 3 is al 12" maar die is dan weer niet verkrijgbaar met 4B/128GB. Zo kan een fabrikant natuurlijk wel tussenmodellen blijven bedenken en maken. Ik vind het niet meer dan logisch om het hierbij te laten en vooral niet mee te doen met de diagonaal-race (die we ook bij ELKE GSM terugvinden omdat 4.4" te klein is en dan 4.7" weer te groot etc).
Uhm, Microsoft heeft de Surface 3 nergens neergezet als een laptop vervanger. Je verwart het met de Surface Pro serie.
dan moet je de surface pro 3 nemen . dit is gewoon een kleinere goedkopere variant van de sp3 . dus logisch lijkt me.
De MacBook Air heeft (ook) een 'vanaf' 11" scherm, dus zoveel wijkt deze niet af...
Wat is je punt? De Surface is geen MacBook.
Het punt is dat
1) De Surface wordt aangeprezen als een macbook concurrent, vergelijking is dus relevant en
2) 10.8" niet te klein is voor zo'n 'volwaardig' apparaat, omdat het nagenoeg hetzelfde is als een concurrent die ook zo'n apparaat maakt en dat al succesvol is gebleken.
Correctie: De Surface Pro wordt aangeprezen als een macbook concurrent.

Dit punt werd meestal aangehaald bij de veelvoorkomende reactie: De iPad is veel goedkoper dan de Surface Pro.

Deze surface valt prijstechnisch in lijn met de iPad 64GB waarvan de winkelprijs op §537 zit.

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 31 maart 2015 17:36]

En daarmee is het ok? Een ander merk wat een klein scherm heeft maakt het scherm ineens wel groot of acceptabel?
Dus geen Pro (die heeft immers i-core processoren) maar wel een stuk beter dan de vorige Surface tablets. Zo is er nu touchpen invoer, is de beeldverhouding fijner voor Office werk.

Ook een volledige windows versie.
De prijs van 600 euro is misschien aan de hoge kant. De Pro 3 kost 'maar' 750 euro.
Die pen zat er bij de vorige surfaces ook gewoon bij echter bij de niet pro modellen moest je deze los bij kopen maar het werkte gewoon.
Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde de Surface RT, die had geen pen input.
Alleen is die later discontinued. De Pro bestaat nog wel.

Edit: he nouja, Wiki zegt van wel. Ik ben al 2 jaar in de veronderstelling dus dat het niet zo is...

[Reactie gewijzigd door enverlin op 31 maart 2015 15:14]

Raakt offtopic maar;
ik dacht ook eerst van niet maar stond vorig jaar in las vegas in de Microsoft Store en dacht eens even kijken als ik dat pennetje op het RT model probeer of dat gewoon werkt en dat werkte gewoon... Ik dacht namelijk het zelfde als jou ;)

[Reactie gewijzigd door downcom op 31 maart 2015 15:16]

De RT ondersteund geen Wacom pen, dat heb ik nog wel getest. Wacom technologie is ook best duur om in te bouwen, dus om het te doen, zonder er melding van te maken.....

Mischien bedoel je zo'n pen met dikke rubber punt?
Nee het Surface pennetje met zon blauw kunstof puntje (geen geleidend rubber dus) Stond toch echt Surface RT op het bordje daar... Heb in die zelfde winkel ook mn Surface Pro 2 gekocht dus ik ben er echt bijna 100% zeker van vreemd!

Misschien dat het verschil zit tussen de Surface 1 (rt) en de Surface 2 (rt)?
Wacom pen werkt 100% niet, en dat is zo'n pen met een blauw puntje. Ik heb het net nog even geprobeerd. Heb hier de Pro 1 en RT 1.


Leuk tablet dit, erg aantrekkelijk voor mensen die niet hele zware dingen willen doen. De Atoms zijn al in staat om heel erg veel te doen, en dat met die accuduur, nieuwe generatie atom en die prijs, krijg je erg veel waar voor je geld.

De prijs ligt nu natuurlijk nog redelijk dichtbij, maar je moet adviesprijzen ook niet vergelijken met werkelijke prijzen.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 31 maart 2015 16:20]

Nee dat is niet waar, de eerdere non-pro modellen hebben geen digitizer aan boord.
Inderdaad, gezien de prijs is dit niet echt een goede vervanger voor de Surface 2. Aangezien de enigste specs die verhoogd zijn de camera en Surface Pen support zijn - en de prijs daarvan is niet wereldschokkend. Aan de andere kant, de Surface 2 werd wel onder kostprijs verkocht.
Je hebt nu een atom SOC, de volwaardige Windows, 64Gb opslag en een veel hogere schermresolutie. maar je hebt gelijk, dit model zit meer tussen de Pro en de rt in ipv op de plek van de rt. Dat kan betekenen dat er eindelijk een goedkopere Surfce Mini komt waar al tijden geruchten over gaan.
De Surface Mini bestaat. Serieus, de handleiding van de Surface Pro 3 verwees meermaals naar een "Surface Mini". Ben echter wel benieuwd of het er nog steeds zal gaan koimen, maar dit apparaat lijkt dat wel een beetje te bevestigen.
nouja, veel hogere resolutie? alleen de hoogte in, en de surface 2 werd ook met 64gb geleverd..

En de geruchten van de laatste tijd lijken mij dus meer gewoon over deze Surface te gaan dan een nog veel kleinere.. Overigens zie ik zelf het nut niet van een nog kleinere surface als tablet...
uhh, alleen op de surface 2 kun je geen volwaardige windows applicaties draaien...
Het is toch 25% prijsverschil; best fors. Bovendien is 600 euro niet ver verwijderd van wat de gemiddelde consument kan besteden en is 750 euro voor de meesten alweer bijna twee keer te veel.

Verder zie ik het niet echt als een minder dure versie van de Pro 3, maar als een extra luxe versie van basistablets. Zo zoek ik een tablet waarmee ik een beetje kan fotobewerken. Op de gemiddelde tablet gaat dat niet vanwege de hardware. In deze tablet is de hardware net goed genoeg om op te kunnen werken en betaal je de premiumprijs voor het scherm, bouwkwaliteit en pen-ondersteuning.
Bovendien is 600 euro niet ver verwijderd van wat de gemiddelde consument kan besteden en is 750 euro voor de meesten alweer bijna twee keer te veel.
Dat is knap dat jij weet wat een gemiddelde consument kan besteden.
Ik denk dat hij doelt op de marge die consumenten hebben. Wil je iets werkbaars dan moet je als consument toch minimaal §400 voor een basislaptop neerleggen. Dan hebben ze daarbovenop vervolgens een marge van een paar honderd Euro. In dat opzicht is §200 of §350 marge een aardig verschil.

Kijken naar absolute prijsverschillen is een optie, maar zoals iemand ooit zei, alles is relatief. ;)
Ik vind 600 euro ook wat duur. Het toetsenbord kost meer dan 100 euro. Zonder pen valt goed te leven, maar die kost ook iets van 50 euro. Koop je hem met toetsenbord dan zit je op 700 euro.

Als het bedoeld is voor studenten en scholen, dan moet het voor dit bedrag ook bedoeld zijn als volwaardige laptopvervanger, de meeste studenten kopen niet ernaast nůg een pc of laptop van 5-600 euro.

Lukt dat met deze processor en dit beeldscherm? (en ja, ik zou 11inch macbook ook te klein vinden).
Ik vraag mij idd ook af of de prijsstelling niet wat te hoog is.
De veel snellere versies met meer geheugen zijn niet veel duurder.
Hoe zit het hier dan mee:

nieuws: Volgende Surface Pro-tablet is waarschijnlijk even groot als Pro 3

Eerst zeggen ze dat de accessoires hetzelfde blijven bij een volgend model, maar dan toch een kleinere 3 niet-pro aankondigen met andere maten. Beetje jammer, kan je ook niet op den duur van 3 naar pro-3 of pro-4 overstappen zonder extra geld in te leggen voor accessoires.
Dus? Ze hebben die verklaring nu toch niet ontkracht? Dit is de opvolger van de Surface 2, en staat buiten de Surface Pro lijn. De tablet waar dat artikel over gaat is de Surface Pro 4.
Ik zeg ook niet dat ze het ontkrachten, maar zeg dat ik het vreemd vind. Vanwege de redenen die ik gaf, ga ze niet nog een keer opnoemen.
Precies wat Loller1 zegt. Er is destijds gezegd dat de docking station van de surface pro 3 ook compatibel zou zijn met de pro 4, maar dit hele artikel gaat over de niet-pro lijn.

de kickstand heeft bijvoorbeeld 3 standen t.o.v. de pro die alle standen aan kan. verder denk ik dat de pen wel bruikbaar is op alle modellen.
De accesoires zijn compatible, ondanks de andere formaten, dit zal wel een beetje raar ogen dus daarom hebben ze ook accesoires voor dit nieuwe formaat.

(info gehaald uit deze review)
Ik vind het jammer dat ze het model maar met 2GB uitrusten. Als het 4GB had dan was de markt voor dit product een stuk groter geweest. 2GB is gewoonweg even te weinig als je veel multitaskt of veel vensters open hebt in internet explorer en vooral chrome.
Tablets zijn juist bij uitstek geen apparaten om veel vensters open te hebben.
Als jij dat wel doet ben je eigenlijk een uitzondering.
De Surface met toetsenbord en nu met volwaardig Windows wordt toch net wat anders gebruikt.
Wel mee eens hoor.. je hebt immers de mogelijkheid.
Maar aan die 2GB heb je genoeg hoor :)
Ben met je eens, dus je komt dan eigelijk altijd uit op de 128GB variant die wel 4GB heeft.. Maarja, die zal wel een heeeeeel stuk duurder zijn..
Maar deze is in verhouding kleiner dan de Surface (Pro) 1/2?
deze heeft namelijk een 1920x1080 scherm en heeft 10,6" scherm?

ik moet zeggen de Surface (pro 2) qua formaat wel ideaal is dus ben benieuwd hoe dit in de hand ligt! Echter omdat er geen volwaardige windows op draait laat ik deze voorbij varen.

Edit: Ik zag er geen Pro achterstaan dus dacht dat het standaard om een RT variant ging.

[Reactie gewijzigd door downcom op 31 maart 2015 15:18]

Dit draait FULL windows 8.1
Raar dat ze er dan niet iets achter zetten... Juist geen aanduiding was standaard RT en dus geen volwaardige windows...

Achja het is en blijft Microsoft ze wijzigen nogal (vaak) van naam / strategie ;)
wat bedoel je met geen volwaardige windows ? dit is geen RT meer op ARM.
RT krijgt geen upgrade naar 10, dus vandaar dat het automatisch wel om de "normale" windows 8.1 gaat.
Door de veelzijdigheid van dit apparaat is de prijs nog goed te praten, maar ik snap dat mensen ook een andere tablet + toetsenbord voor §200 minder, een interessante optie vinden. Toch is het nog redelijk prijzig voor de "goedkopere optie" met slechts 2GB.

Hoe dan ook: erg blij dat ze met de RT rommel gestopt zijn :)
Heb je uberhaupt met een Surface RT gewerkt ? Ik heb er 2 thuis staan en 1 daarvan heb ik vanaf de release in 2012 tot aan september 2014 met veel plezier gebruikt voor internet, mail en office werk en af en toe een spelletje. Het is absoluut geen rommel. Het is gebaseerd op een appstore iets wat veel mensen niet begrepen of wilden begrijpen. Omdat je er niet "normale" programma's op kon downloaden en installeren, koos met toch maar voor een iPad. Natuurlijk met voornamste reden dat je daar wel normale x86 binaries op kon installeren 8)7 Niet dus.....

Nee, het is jammer dat het Windows RT verdwijnt. Ik heb zo'n Surface RT ook aan mijn vriendin gegeven en dat ding is nog net zo snel als in het begin. Verder heb je er geen omkijken naar mbt virussen en andere malware en dat is wel zo makkelijk. Dit in tegenstelling tot normale x86 machines waarin domme gebruikers zomaar op linkjes klikken waardoor er malware op het systeem kan komen te staan met alle gevolgen van dien.
"Natuurlijk met voornamste reden dat je daar wel normale x86 binaries op kon installeren 8)7"

Dat blijft een rare opmerking. Niemand verwacht van een iPad dat hij Win32 software kan draaien, van een Windows apparaat waar de UI er als Windows uitziet en welke verwarrend benaamd is, verwacht men dit mogelijk wel. Daarnaast is de app store van Windows nou niet echt geweldig, toen al helemaal niet.
Tja en wiens schuld is dat ? Dat is een stukje marktonderzoek wat je moet doen als je een produkt als dit koopt. Blijkt wel hoe dom de gemiddelde consument is. Ik bedoel, als je een auto wilt die van 0-100 in 6 seconden gaat, dan ga je toch ook geen Fiat Panda kopen ? Dan ga je van te voren toch onderzoeken wat de specificaties zijn van de auto ?
Sorry, maar de consument dom noemen is nooit een oplossing, dus is het wel degelijk de schuld van de fabrikant. Veel mensen hebben moeite met technologie en ieder complex produkt, inclusief auto's, dus is het zaak ze duidelijk te positioneren.
Ooit aan gedacht dat dat te maken kan hebben dat de App store van iOS veel beter is dan de Windows App store?

En ik vind er niks vreemds aan dat het erg verwarrend is voor mensen dat Windows RT "Windows" heet, er hetzelfde uitziet als het origineel, maar je er geen normale software op kan draaien. Vind ik eerder een gebrek aan de kant van MS, net als de Wii U naam enorm verwarrend was/is.
Nogmaals, marktonderzoek doen. Hoe moeilijk is dat. 3G of 4G op je telefoon, klinkt ook bijna hetzelfde, dan ga je bij de aanschaf van een nieuwe telefoon toch uitzoeken of die telefoon 4G aankan als je een 4G abo hebt ?
Nee op een iPad kan je ook geen x86 software installeren. Maar daarvan is de app store wel een stuk voller met goede software. Daar schortte het bij Windows RT voor mij een beetje aan.

(Verder ben ik inmiddels over van een iPad naar een Galaxy Tab S dus ik ben geen vastgeroeste Apple fanboi). Ik interesseer me in elk platform.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=vPto6XpRq-U

Vanaf $499! Verkrijgbaar per 05-05-2015

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 31 maart 2015 16:25]

Inderdaad, de USD-prijzen zijn best scherp. 128 GB / 4GB voor $599.

Daar mag je in de NL-store maar liefst 729 euro voor aftikken :(

Gezien de huidige wisselkoers en de btw is het enigszins te begrijpen, maar toch balen.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 31 maart 2015 17:27]

Uiteraard niet op dit moment. 599 dollar is 557 euro en daar zit nog geen belasting en geen invoerheffing voor de EU op. Dus alleen al met 21% BTW kom je al uit op bijna 700 euro.

Overigens zijn de NL prijzen al bekend op de MS store.

http://www.microsoftstore...L/pdp/productID.314948400
64GB + 2GB = 609 euro
128GB + 4GB = 729 euro

[Reactie gewijzigd door hiostu op 31 maart 2015 17:31]

Dat zijn de Belgische prijzen, niet de NL prijzen.
Wel jammer van die hoge prijzen, daarmee is het apparaat voor de grotere massa direct te duur, al kan ik me voorstellen dat de MS adepten het ding wel zullen kopen. Ik ben me een beetje aan het oriŽnteren op een nieuwe high end tablet waarbij het me niet uitmaakt of het ios, Android of windows is maar de maximale prijs voor een tablet is voor mij wel 450 euro.
Juist, maar die $599 is dus wel sowieso exclusief BTW...
Dat snap ik. Maar tot voor kort waren dollarprijzen gewoon europrijzen over het algemeen. Door de lagere waarde dollar waren de europrijzen daardoor feitelijk nog hoger dan na de conversie naar euro + 21% btw. Ik snap dat nu de euro zo zwak staat de prijzen omhoog gaan, maar aan de andere kant, als de dollar een keer zwak staat zien we dat hier ook niet meteen positief terug in de adviesprijzen.

En stel dat de dollar over een half jaar weer terug komt op het niveau van de afgelopen jaren, past Microsoft dan meteen de prijzen aan? Ik vrees van niet. Logisch, de commerciŽle wereld is hard, maar het is wel balen voor de Europese consument.
tja, helaas staat de euro zo slecht tegenover de dollar, en daardoor is het nu dus geen 1 op 1 meer (ofwel dollar exclusief BTW/verzendkosten/importkosten) vs euro inclusief BTW/verzendkosten/importkosten)..
En de prijzen zullen over een jaar echt niet meer gelijk zijn, ongeacht of de dollar dan zwakker/sterker is dan de euro..
Ik vind hem te duur tov de pro. Die koop je met i3/4gb ram/64gb storage al voor 770.
Dat is een snellere CPU, meer geheugen en een groter scherm...

Had zelf verwacht dat deze rond 400 zou gaan kosten..
En een batterij die wel leeg gaat na een uurtje of vijf werken. Als deze het echt 10 uur volhoudt is het toch echt wel een plus.
Surface pro 3 gaat met browsen en internetten met gemak 7 uur mee :)
Neu, ik heb er een en die klap ik gedurende een werkdag een paar keer dicht. Desalniettemin haalt hij een werkdag lang niet. Office, internet vooral.
Het ligt er net aan hoe je de sp3 gebruikt. Als je chrome als browser gebruikt vreet hij meer stroom dan met ie11. Zelf haal ik de 7 uur wel met mijn sp3.
Met de atom zal die het toch wel 10 uur uithouden.
ik vind 609 euro duur voor een model met 2gb werkgeheugen en 64gb opslag, plus die magere processor. bij een goeie actie had je de surface 3 pro i3 voor dezelfde prijs.
Als je het naast een iPad legt dan krijg je voor die prijs maar 16 GB opslag.
Dus vergeleken met een iPad is het goedkoop.
Het is wel zo dat je maar (dacht ik) 40 GB kan gebruiken van die 64GB omdat de rest door het OS wordt opgeslokt.

Verder lijkt me dit wel een fijn ding, ik loop al sinds de eerste Surface Pro te tobben of ik mijn iPad weg doe en een Surface koop, maar telkens toch niet gedaan. Mede doordat de Pro erg duur is en ik een Macbook Air 13" heb (dus niet echt een laptop vervanger wil). Aan de andere kant draaien er geen games ala Clash of Clans op, dus om een aanschaf te rechtvaardigen zou ik hem wel als laptopvervanger moeten kopen, maar ik wil geen afstand doen van mijn MBA :) Maar een Surface met Atom en pennetje, dat zie ik wel zitten. Maar dan moet het schetsen en notities nemen wel een beetje snel gaan en niet erg achterlopen tov de pen (zoals bij de Samsung tablest met pennetje).
ik zou geen apparaat van 600 euro kopen met 2gb met windows er op en 64 gb is ook magertjes voor windows. ik zou dan bij de ipad blijven.
En toch veel mensen die uiteindelijk een Surface 2 (de windows RT variant) gekocht hebben en een iPad hadden, gebruiken uiteindelijk de Surface 2 meer dan dan de iPad, dus er moet toch wel IETS goeds zijn aan die Surface...
Ik geloof zekers wel dat de surface voordelen heeft, alleen al bijvoorbeeld pop Corn time wat niet op de ipad kan.
maarja, een film kijken op een tablet? ok, ik weet dat je de Surface 2 mooi kunt aansluiten op een tv en zo een extra scherm/desktop erbij kunt hebben.. maar toch... LOL..
Ik ken heel veel mensen die popcorn time of netflix via de tablet of laptop kijk.
Ja, dat begrijp ik, maar zelf kan ik echt niet genieten van een film op zo'n klein schermpje...
Haha de jeugd is er gewend aan, heb ook nog eens meestal dat ik achter een laptop krijg veel beter kan focussen dan op de tv en pik ik meer op van de film.
ten eerst voor 600 euro heb je 64 gb en volgens mij maakt apple gebruik van flash opslag en microsoft een ssd, dat van apple is veel duurder.
Er is geen inherent prijsverschil tussen flash opslag en ssd, het zijn dezelfde technieken.
maar de ene ssd is duurder dan de ander en flash hoeft niet per se een ssd te zijn.
De kans dat hier een echte SSD in zit is heel gering, maar men spreekt gewoon over SSD om voor de 'domme' gebruiker een vergelijking te maken met de desktop variant, enuh, in principe is flash ook gewoon een SSD, immers is een SSD niets meer dan een controller en wat geheugenchips..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True