Volgende Surface Pro-tablet is waarschijnlijk even groot als Pro 3

De volgende Surface Pro-tablet van Microsoft is waarschijnlijk even groot als de huidige Surface Pro 3. Microsoft zegt dat huidige accessoires zoals de Type Cover ook op de volgende versie van de tablet zullen passen.

Microsoft maakt de compatibiliteit van de accessoires bekend in een blogpost over de tablet die bedrijven moet overtuigen te investeren in de tablet en de accessoires. Het is voor het eerst dat Microsoft zich uitlaat over de compatibiliteit van accessoires nog voordat het product is aangekondigd. Omdat de Surface Pro 3 bovendien nog niet zo lang op de markt is, ligt het voor de hand dat de aankondiging van een eventuele Pro 4 nog even op zich zal laten wachten.

Omdat de Type Cover en het docking station passen, ligt het voor de hand dat de volgende Surface Pro dezelfde afmetingen heeft. Daarmee lijkt Microsoft vast te gaan houden aan het 12"-scherm van de Surface Pro 3; de eerste Surface Pro-modellen hebben een 10,6"-scherm.

Microsoft bracht de Surface Pro 3 eind augustus in Nederland uit. De tablet moet met het Type Cover als laptop gebruikt kunnen worden. De Surface-lijn van tablets van Microsoft bestaat sinds 2012.

Surface Pro 3

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-10-2014 • 16:20

92

Reacties (92)

92
86
43
4
0
33
Wijzig sortering
Ik vind het wel aardig snel gaan met al die Surface modellen, in 2.5 jaar tijd 4 verschillende modellen.

Verder wel hele goeie apparaten (Alwat prijzig).
Eigenlijk zijn er maar 3 versies geweest waarvan de Surface Pro 2 2 versies heeft gehad ivm het slecht kunnen leveren van de processor.

Surface Pro 1 (v1) (eerste prijsvermelding vrijdag 31 mei 2013)
Surface Pro 2 (v1) (eerste prijsvermelding dinsdag 22 oktober 2013)
Surface Pro 2 (v2 nieuwe processor) (eerste prijsvermelding 28 december 2013)
Sufrace Pro 3 (v1) (eerste prijsvermelding donderdag 7 augustus 2014)

Dus de eerste modellen gingen behoorlijk snel achter elkaar. De surface pro 2 was ook meer een verbetering van de pro 1 zoals de kickstand waar over geklaagd werd.
2,5 jaar na 31 mei 2013 is dan ook 2015 :) Zou het dan versie 5 zijn?
Op zich heb je voor die prijs wel iets unieks; een ultrabook in een hele degelijke en solide tabletverpakking. Voor een ultrabook ben je ook zo 1500 euro kwijt :P
En bovendien krachtige hardware, die in de meeste ultrabooks amper te vinden is.
Ik weet niet hoe het met de vorige modellen zit, maar de huidige typecover is wel degelijk een alternatief voor een ultrabook toetsenbord. Daarnaast krijg je een prachtig scherm met een hoge resolutie, en krachtige specs. Het bedient weliswaar een tablet-eske usecase, maar in principe is het gewoon een alternatief voor een ultrabook, met een beter scherm dan de meesten (allen?).

Eigenlijk is het gewoon een heel eigen type PC. Een ultrabook kan het in veel gevallen wel vervangen, maar niet altijd.
Alle Ultrabooks van 1000+ euros hebben een mooie heldere IPS scherm. De Surface Pro 3 is echt geen speciale geval.
Was dit maar waar. En denk ook aan de resolutie, in combinatie met de grootte het touch screen en de tablet usecase met die specs. Speciaal of niet, het is wel onderscheidend.
De Surface Pro neigt toch echt wel meer naar een ultrabook dan naar een traditionele tablet.

De 2 grote verschillen met een ultrabook: apart/optioneel/minderwaardig Type Cover, alle elektronica achter het scherm ipv onder het keyboard.

Verschillen met traditionele tablets: veel meer aansluitmogelijkheden (extra scherm, keyboard/mouse, etc...), laptop/ultrabook level performance/CPU/..., runt standaard desktop OS en applicaties,
Als ik aan een tablet denk , denk ik toch aan beperkte functionaliteit doordat je alleen apps kan draaien en geen grote software pakketten. Dit laatste kan de surface wel , dus leunt die meer naar de x86 pc/laptop/ultrabook kant dan naar de ARM tablet kant.
Ik heb de pro2 en ik heb hem 2ehands aangeschaft, waardoor hij iets betaalbaarder is. Maar ik vind het echt een fenomenaal apparaat waar ik zowel prive als op mijn ambulante werkdag op school zeer veel mee kan!
Het is gewoon een grote, IMO te dure, Tablet.
In mijn geval een vervanger van mijn desktop, muis keybord en monitor op aan sluiten en ik heb een passief gekoelde pc.

En als ik ergens moet zijn pak ik hem onder mijn arm en kan ik toch mijn ding doen, beste aankoop voor mij van de laatste jaren.

De prijzen van de pro 2 welke ongeveer dezelfde hardware heeft valt goed mee.

[Reactie gewijzigd door C00P op 23 juli 2024 07:15]

Wat een hokjesgeest om het meteen in de een of andere categorie te plaatsen. Surface Pro is gewoon een apparaat dat in mijn geval prima laptop (Dell) en tablet (Samsung Note 10.1) kan vervangen en zelfs verbeteren. Dan loop ik dus met maar 1 apparaat rond ipv twee. Dat is de propositie.

Als je denkt dat het een overprijsde tablet is moet je hem zeker niet kopen. Maar als je nu een ipad en een macbook air overweegt bespaar je best veel geld door in een keer de Surface Pro te nemen.

Maar meer nog dan deze besparing gaat het om het gemak en de gewichtsbesparing.
Ik heb op kantoor zo'n ding besteld. Ergens sceptisch maar je moet het gebruikt hebben wil je het apparaat op waarde weten schatten. Het is zeker niet gewoon een tablet. Naast dat het net zo snel is als de gemiddelde ultrabook. Heeft het ook nog eens een pen en ook gewoon goede type covers.
Ben het niet met je eens, heb zelf een surface pro 3 en de type cover typt heel goed echter wel een blikkerig geluid. maar de aanslagen zijn goed.
Mijn vergelijk is een macbook pro 17 welke een sublieme aanslag heeft die geruisloos is. Wel twee uitersten, maar na een paar weken gebruik van de type cover is hij gewoon goed. Verder is de hardware van de sp3 razend snel voor vrijwel alles.
Heb er zelfs WoW op gespeeld onder video instellingen goed. Gaat echt super en het beeldscherm is superieur.
Dik tevreden over deze machine en ja hij is niet goedkoop.

Maar ultra portable.
Dan vergeet je toch echt het feit dat je hier wel Windows 8 (straks 9) op draait ;)
Hij is stil, ook als ik Visual Studio gebruik. Goeie vervanger voor een 'normale' laptop.
Mag ik hieruit opmaken dat hij ook goed inzetbaar is als ontwikkelmachine?
Heb je ervaring met eclipse op surface?
Mag ik hieruit opmaken dat hij ook goed inzetbaar is als ontwikkelmachine?
Heb je ervaring met eclipse op surface?
Eclipse draait iig imho prima op de Surface Pro 2.
Hij is goed inzetbaar als ontwikkelmachine, ik ondervind geen beperking qua snelheid oid. Zeker als je Windows Store Apps maakt, is het een voordeel om een touchscreen te hebben op je ontwikkelmachine. Met het typecover kun je werken, maar het kan beter met een normaal keyboard. Nog beter is een docking station natuurlijk. Voor gebruik buiten je eigen werkplek voldoet typecover zeker, met name omdat hij portable is.

Met eclipse heb ik geen ervaring.
Jup heb ik al geprobeerd werkt gewoon lekker :)
De specs zijn openbaar, lijkt me niet zo moeilijk om op te zoeken?

Daarnaast, de Surface kan zelfs met i7 geleverd worden, dus zou niet weten waarom je een snellere cpu nodig zou hebben voor een IDE. Mocht je iets heel speciaals ermee willen proggen, dan weet Eeki dat natuurlijk ook niet en kan hij dus geen fatsoenelijk antwoord geven.

Uit het feit dat het een goede vervanger is voor een 'normale' laptop blijkt ook wel dat het toetsenbord goed genoeg typt om op te proggen.

Kortom wat een brakke vraag?
Hij kan luidruchtig zijn, bijvoorbeeld op momenten dat je de processor zwaar belast met bijvoorbeeld desktop applicaties van bijvoorbeeld Adobe, Autodesk of een desktop game zoals Battlefield. Maar zelfs dan is die nog stiller dan de meeste laptoppen met vergelijkbare processor.

Wanneer je gewoon "tablet-apps" gebruikt, dan zal die, net als menig tablet, muisstil zijn.
...desktop applicaties van bijvoorbeeld Adobe, Autodesk of een desktop game zoals Battlefield.
En dit kan niet op een tablet, wat de prijs rechtvaardigt.
Ik hoop dat de surface 4 Pro op veel vlakken een stap in de goede richting is. Met de juiste keuzes kunnen ze iets prachtigs maken.
Ik zou nu bijvoorbeeld usb-aansluitingen missen bij de typecover.
Ik verwacht bij een laptop minimaal 3 usbpoorten.
Ik heb zon gevoel dat je nog niet echt met deze laptop hebt gewerkt want die typecover is echt wel een vervanger en typt ook gewoon goes.
Heb je je reactie misschien verkeerd geplaatst? Ik heb namelijk vanaf dag 1 in NL de Surface Pro (1) met type cover, en hij typt inderdaad lekker.
je hebt inderdaad gelijk was voor worldcitizen bedoeld, sorry. Ik vind de typecover van de pro 3 echt goed typen en die van de 2 ook alleen de mousepad is bagger.
Laat alsjeblieft de Pro 4 ook in 10.1 inch verkrijgbaar zijn, zoals de Pro 1 en 2.
Ik hoef die oversized meuk (Pro 3) niet.
De Pro 1 en 2 zijn precies groot genoeg, en hebben als enige nadeel de accuduur.
Ik heb een Surface Pro 3 eens met het scherm tegen een Surface RT (1) aangelegd: Het verschil in grootte is minimaal, het is voornamelijk de brezel en breedte die verandert is.
Het verschil in grootte is minimaal, het is voornamelijk de brezel en breedte die verandert is.
Echter ben ik meer gecharmeerd van de beeldverhouding (16:9) van de Pro 1, dan de 3:2 van de Pro 3. Daarnaast geeft de Pro 1 (en 2) kwa uiterlijk mij meer het gevoel van een solide apparaat dan de Pro 3. Ook ben ik meer dan tevreden met m'n Wacom pen, en hoef ik die N-trig niet. Beste zou gewoon de hardware van de SP3 in de behuizing van de SP1, maar dan wel met de verbeterde kickstand.

Overigens vind ik bij de SP1 de plaatsing van het microSD slot en de andere aansluitingen ook beter.
Leuk, maar dat heeft allemaal maar weinig te maken met "oversized meuk" en "precies groot genoeg"...
Hoezo? De Pro1 is gewoon handzamer omdat 'ie kleiner is. Het maakt niet uit of dat in één of meerdere dimensies is. En hoe groot de rand is maakt ook vrij weinig uit. De Pro 3 is oversized en heeft 0 meerwaarde boven de eerdere Surfaces, net zoals de meerwaarde van een Pro 2 t.o.v. de Pro 1 ook nihil was.

Daarnaast is de Pro 1 ook nog eens goedkoper bij gelijke specs.
Of geef mensen de keuze. Ik ben hartstikke blij met mijn pro 1, maar thuis sluit ik hem echt aan op een extern beeldscherm omdat 10.1 inch toch wel erg klein is voor multitasken en dergelijke. Onderweg loop ik wel regelmatig tegen de beperkingen van het kleine scherm aan, dus een maatje groter zou ik persoonlijk niet erg vinden. Zoveel mensen, zoveel wensen.. :)
Onderweg loop ik wel regelmatig tegen de beperkingen van het kleine scherm aan
Onderweg gebruik ik eigenlijk alleen (af en toe) de desktop IE, maar voornamelijk de apps. Dat gaat met het 10 inch scherm prima.
De accu duur van de pro 2 is best aardig toch? Ik weet er wel 8 a 9 uur mee te halen als ik het scherm niet te vel zet.

Ik denk dat de pro 3 het nauwelijks zal overtreffen.
Geen idee wat de Pro 2 doet, daar ik die nog niet gebruikt heb (ik baseer m'n opmerking over accuduur v.w.b. Pro 2 en 3 dan ook op de cijfers van Microsoft), maar m'n Pro 1 doet, afhankelijk van de load, tussen 3,5 en 5 uur. Dat is eigenlijk net iets te weinig.
Dat hoor ik ook van andere mensen met de pro1 inderdaad. Maar ik kan bevestigen dat ik op de pro2 zeker 8/9 uur video kan kijken. Toegegeven, wel met de schermhelderheid laag, want anders vind ik het veel te fel.
Ben benieuwd welke kant Microsoft verder op gaat met de Surface modellen. De Surface pro 3 vind ik persoonlijk een erg geslaagd apparaat.
Ik hoop ontzettend op een Surface 3 (lees: Windows RT tablet)
Ik sta op het punt mijn Surface RT te vervangen voor een nieuwere tablet. Een aankondiging van een Surface 3 zou me wel overtuigen om nog even te wachten.
Denk niet dat je een RT versie hoeft te verwachten, aangezien ze met Windows 10 een windows voor alle apparaten maken (met verschillende UI). Maar waarom wil je perse een RT als ik vragen mag?
Ik zou ook wel een rt willen. Alleen nog wachten op een gps + 3/4g.
En ja. Je hebt apple en android nog, maar vind Windows fijner.
Je begrijp denk ik niet helemaal waar Windows 10 voor staat. Ja, ze willen uniformiteit in de ervaring creeeren op alle platformen; Pc, Tablet , Telefoon, Xbox, Tv etc. etc.
Dus ook Windows RT zal in een 10 versie komen. MSFT heeft al aangekondigd dat de overige platformen zoals Telefoon en Tablet, de Windows 10 "behandeling" in de loop van 2015 gaan krijgen. Dus, ik zie geen reden om geen nieuwe Surface 3 te verwachten.

Waarom ik een RT wil? Batterijduur, formaat en dikte maar vooral omdat ik geen standaard x86 applicaties hoef te draaien op een touchscreen en Windows RT prima voldoet voor mijn gebruik.

edit:
Blijkt dat ze Windows RT waarschijnlijk toch de das om doen :( http://www.wpcentral.com/...arm-based-surface-tablets

[Reactie gewijzigd door LCP op 23 juli 2024 07:15]

Idem. RT bevalt mij ook ontzettend goed. Op mijn school hebben alle personeelsleden een 2 (RT) en alle leerlingen een oude RT. Bijna nul softwareproblemen meer! Superdingen.
Arm is toch al lang achterhaald met die nieuwe Intel core m chipset of heb ik dat mis?
Zo had Intel voor een tijdje terug een Reference model van 7mm dik.
http://microsoft-news.com...-tablet-reference-design/
Er kan eventueel wel een RT versie komen met Windows 10, het OS wordt dan alleen een samenvoeging van Windows Phone en RT. Althans dat is wat de geruchtenmolen tot nog toe zegt dat er gaat gebeuren.
Maar vind het publiek dat ook? Er zijn nergens verkoop cijfers bekend. Hoeveel winst (of zelfs nog steeds verlies) wordt er gemaakt? Wil Nadella nog wel door met de Surface? Waarom is er nog geen Surface met 4g?

Door dergelijke vraagstukken lijkt het mij lastig voor managers om hier vol voor te gaan, omdat MS het zelf vaak ook niet precies weet. Is het nu een probeersel om de OEM's te laten zien "hoe het ook kan?"
Binnen het bedrijfsleven zijn ze redelijk gewild.
Voor wat betreft 4G:
in Amerika is het heel gebruikelijk te tetheren via je mobiel.
Dit is in Nederland/Europa veel minder ingeburgerd.
Aangezien MS nog steeds soms te veel focust op de VS, is de beslissing 4G achterwege te laten meer te begrijpen.
Daarnaast is tetheren met een Windows Phone onder Windows 8(.1) enorm gemakkelijk. Je hoeft hem slechts één keer te pairen via BlueTooth en dan verschijnt je telefoon als access point in de lijst van draadloze netwerken zelfs al staat internet sharing op je telefoon nog niet aan. Windows zorgt er voor dat dit automatisch aangaat wanneer je verbinding probeert te maken. :)
Dat Microsooft doorgaat met de Surface is nou precies wat genoemd is. Je hebt de blogpost dus blijkbaar niet gelezen. Ga dat een volgende keer eerst doen voordat je opmerking plaatst. Nota bene in vraag vorm. Scheelt mij weer typen.

En daardoor weten we ook dat de accessoires compatible zullen zijn.
Ik doelde meer op de onzekerheid, zeker in het begin.
Loop geen excuus te verzinnen. Die is er nooit geweest.
Dat is geen excuus, dat is wat ik op internet lees:
http://www.mobilecowboys.nl/mobilerumours/19604

In hoeverre je zoiets serieus kan nemen, weet ik niet. Maar het staat er wel en dat is vervelend voor MS
Gewoon slap gel*l waar je niet op moet letten. En dat bleek.
Inderdaad. Ben er ook echt blij mee. Met name de pen / onenote maakt hem super als business device. Wel soms wat software glitches, maar goed....
Schrijf dan: Surface Pro 4 wordt even groot als voorganger.... Iets duidelijker imho
Anoniem: 205328 @lowlow9 oktober 2014 16:24
Hadden ze niet Surface laten vallen voor de Lumia, als modelnaam?
Nee, dat geldt voor Nokia. Nokia verdwijnt en wordt, en is al gaande, Lumia.
Nee hoor, want wie zegt dat bij microsoft 4 na 3 komt? We weten iig al wel dat na 8 geen 9, maar 10 komt ;)
Lijkt erop dat we de Surface Pro 3.11 en vervolgens de Surface Pro 95 kunnen verwachten :+
Lijkt erop dat we de Surface Pro 3.11 en vervolgens de Surface Pro 95 kunnen verwachten :+
In dit tempo zullen velen van ons de Surface Pro 95 nog meemaken ;)

De productielijnen moeten blijven draaien. Ook andere electronica rolt met verschillende modellen diverse fabrieken uit op deze wereld. In hoog tempo.
Ach ja Apple houd er ook rare naamgeving op na
Ipad
IPad 2
De nieuwe ipad
IPad met retina.
Microsoft hoeft toch niet vast te houden aan het huidige 12,2" formaat? Zolang het er nog steeds vast kan klikken en de magneten allemaal goed werken.
Tweakers legt de focus op de type covers, dus niet over hoezen /sleeves.
Anoniem: 368013 @Pataar9 oktober 2014 17:32
Precies, zo past de type cover van de Surface 2 (pro) ook zonder problemen op die van de 3, ondanks dat de 3 breder is. Alleen als je de type cover dicht klapt beschermt het niet voor 100% de voorkant van het apparaat..
ik denk dat ze in dit bericht bedoelen dat de surface 3 die ze waarschijnlijk gaan aankondigen er ook op past:
http://microsoft-news.com...ace-mini-in-coming-weeks/
ben benieuwd of de surface 3 dan rt draait aangezien de niet-pro versies tot nu toe allemaal de RT versies draaien. Hier staat toch weer iets over de 3 mini, terwijl die er niet zou komen... vreemd, ben benieuwd waar ze mee gaan komen over 2 weken.

edit: over 2 weken is alleen dat cloud event, daar zal geen nieuwe surface worden aangekondigd gok ik.

[Reactie gewijzigd door capsoft op 23 juli 2024 07:15]

Dit soort sites blaten maar wat spectaculairs in de hoop dat de grotere sites het oppikken en ze een berg hits krijgen. Als het dan later volstrekte onzin blijkt te zijn (wat het uiteraard is) dan is de verdediging altijd "volgens onze bronnen was het op het moment van posten zo, plannen kunnen veranderd zijn."

Vervelende praktijken en tekenend voor de erbarmelijke staat waarin de IT-journalistiek zich bevindt.
Gaat inderdaad snel. Ben sinds de eerste pro (ondertussen de "2") op de kar gesprongen en nog steeds overtuigd dat dit een geweldig product is. Maar als ik rond me kijk, zijn de potentiële klanten voor een nieuwe surface pro vooral de huidige surface pro gebruikers... en tegen dit tempo gaat niet iedereen dit blijven volgen natuurlijk. Wel goed dat ze dit blijven ontwikkelen en thumbs up voor Microsoft dat ze de mensen laten weten dat hun (dure) accessoires ook compatiebel zullen zijn met de volgende generatie.
De surface is voor mij dé productieve tablet/laptop. Ik heb de surface RT en daarover ben ik al enorm te spreken, terwijl je daar nog dee tekortkoming hebt (met .exe bestanden niet kunnen installeren). Maar voor 200 euro tablet waarvan je gewoon volwaardig office kan gebruiken, directe link hebt one-drive en toegang heb tot externe bureaublad is gewoon geweldig. Als ik ooit een nieuwe laptop aanschaf, dan wordt het zeker de surface (3, 4 of tegen die tijd 5).
ja mensen weten gewoon niet wat je allemaal met een surface kan doen . iedereen roept hoe beperkt windows rt wel niet is . maar als men weet wat je er eigenlijk wel niet allemaal mee kunt dan kijken ze er zeker heel anders tegen aan en ja enige beperking idd dat je geen desktop software kan draaien maar daar heb je idd de pro voor.

http://www.youtube.com/watch?v=9VYf5MWyTn8
http://www.youtube.com/watch?v=H7FUherhyvI

deze filmpjes zeggen volgens mij genoeg verder.
Ik heb mijn Surface 2 RT ingeruild op een Surface 3 Pro. Door de Surface Pro heb ik al flink wat apparaten die ik gewoon niet meer gebruik in huis.

2x HTPC
1x Ipad
1x laptop
1x desktop

Zit er maar aan te denken om muv de laptop alles op Marktplaats te zetten. :P
Ik wil in iedergeval nooit meer anders!

[Reactie gewijzigd door revolution-nl op 23 juli 2024 07:15]

blijft zo zonde van die falende high dpi in win8/10, anders had ik er zeker 1 gekocht...

edit: screenshot van mijn zotac met win8 op 200% zegt wel genoeg denk ik.

https://dl.dropboxusercon...40/screenshot_scaling.png

[Reactie gewijzigd door redecal op 23 juli 2024 07:15]

surface pro 3 schaalt op 150% standaard, en is prima te doen. Af en toe een wat wazig programmatje, maar verder is het allemaal goed werkbaar. Zeg ik uit ervaring, ik typ er nu op een.

OT: Ik heb geen geld voor de komende generatie, maar het lijkt me wel mooi als ze die compatibiliteit zoveel mogelijk vast kunnen houden. Ik hoop iig dat ze door blijven gaan met de surface-lijn, zijn mooie apparaten!
ik heb een xps15 met qhd moeten downgraden naar een fhd panel om normaal te kunnen.

bij mij was "af en toe een wazig programmaatje" zo'n 85% van mn dagelijkse tools en bijzonder storend. in de windows 10 tp is dit (nog) niet verbeterd voor zover ik nu heb kunnen testen en dit weerhoudt me er van om een windows tablet te kopen. ik hoop maar dat ze bij microsoft eens een keer wakker gaan worden en het gewoon een keer goed fixen want ik word vierkant uitgelachen door de mac en linux developers om me heen.
bij mij was "af en toe een wazig programmaatje" zo'n 85% van mn dagelijkse tools
Dan moet je toch echt de schuld bij de developers van die tools leggen. Het is niet zo dat een DPI anders dan 96 iets nieuws of zo. Dit was al instelbaar in Windows 95, bijna twintig jaar geleden!
nee, windows had gewoon zo "slim" moeten zijn om gui elementen goed op te schalen. als je trouwens naar mijn screenshot kijkt, kan je zien dat bepaalde windows 8 features ook gewoon niet goed werken. zelfs rdp en hyperv werkte niet goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.