Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Het Japanse bedrijf Vaio, de voormalige Sony-tak, heeft een prototype van een tablet met keyboard onthuld. Het apparaat beschikt over een scherm met 3:2-beeldverhouding en een Intel-quadcore met Iris Pro Graphics.

Vaio toonde het prototype tijdens de Adobe MAX Creativity-conferentie en het Japanse bedrijf lijkt zich op grafische professionals te richten. Het is een van de eerste nieuwe producten die de voormalige Sony-divisie zelf ontwikkeld heeft. De tablet heeft een vergelijkbare vorm als de Surface Pro 3 en heeft bovendien net als de Microsoft-tablet een stylus en aanklikbaar toetsenbord. Het scherm heeft een diagonaal van 12,3 inch en resolutie van 2560x1704 pixels, met een pixeldichtheid van 250ppi. Het scherm kan 95 procent van Adobes rgb-kleurruimte weergeven.

De processor is een quadcore uit de H-serie van Intels Core-lijn, met Iris Pro Graphics als gpu. Omdat de tdp van een dergelijke chip op 47W uitkomt, is het de vraag hoe het met de accuduur en warmteontwikkeling in de smalle behuizing zit. Vaio heeft de tablet van twee usb 3.0-poorten, hdmi, mini-displayport en gigabit-ethernet voorzien. Daarnaast is er een kaartlezer die sdxc uhs-II-geheugenkaarten ondersteunt. De Windows-tablet moet volgend jaar mei in Japan verschijnen, voor een bedrag van omgerekend ongeveer 1500 euro.

Vaio prototype  Vaio prototype 3Vaio prototype 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Eigenlijk is het diep en diep treurig dat er zo weinig beeldschermen zijn die (slechts) 90-95% van de Adobe Rgb ruimte weergeven. De techniek is er, het is enkel een kwestie van marketing. Op zoek naar een laptop (tot max 2500,-) loop ik steeds tegen het feit aan dat ik OF een klein schermpje (max 15.6 inch) krijg, wat voor grafische doeleinden gewoon niet fijn werkt OF een 17 inch scherm dat maximaal 72% van de kleurruimte weergeeft.

Ook deze Vaio weer: prettig om mee te nemen en een foto/video of presentatie snel te laten zien. Maar om op te werken? Deze 12 inch is net als de surface meer een gimmick dan een werkstation. Trouwens net zoals de Macbook pro met zijn kleine scherm.

Heren computerbouwers......kunnen jullie ook eens (al is het maar één keer) naar de consument luisteren? Als je een fototoestel van 5000,- Euro koopt wil je ook een beeldscherm waar de juiste kleuren op staan!
...90-95% van de Adobe Rgb ruimte weergeven
Waarom zou iemand de Adobe kleurruimte weer willen geven? Gaat het niet om de meest natuurgetrouwe weergave?
AdobeRGB is net als sRGB een standaard die men wereldwijd gebruikt, ze verzinnen echt niet zomaar wat, alleen het bereik is groter en vereist dus een kwalitatief beter scherm om weer te kunnen geven. Dat betekend niet dat de kleuren 'veranderen', het betekend dat er meerdere gradaties beschikbaar/nodig zijn, en alles ertussen. Zo kan het dus juist natuurgetrouw worden weergegeven, mits de software (en OS) hier correct mee om kan gaan, en het scherm natuurlijk correct gekalibreerd is.
de meest natuurgetrouwe weergave, kun je ook krijgen door een beeldscherm goed te kalibreren. en voor de meest natuurgetrouwe weergave is het ook belangrijk dat zo veel mogelijk van Adobe RGB weergegeven wordt.
Luister naar de consument? Ik denk dat je dat specifieker moet maken: vooral grafische professionals zullen AdobeRGB coverage willen hebben, en die werken meestal op een flinke desktop. De markt waar je het over hebt is denk ik erg klein.

Een normale consument heeft weinig aan AdobeRGB aangezien bijna alle content toch in sRGB is, en omdat zowat alle schermen ter wereld toch niet gekalibreerd zijn.
Kan je beter een monitor aansluiten op je notebook:
http://www.eizo.com/global/products/coloredge/index.html
Tja, wegens plaatsgebrek heb ik 2 Eizo's en een dik werkstation boven in mijn huis staan (3 trappen op lopen!) Nu zoek ik net iets voor in de woonkamer/keuken begane grond wat niet veel plaats in neemt, dus een laptop. Met eigenlijk maar één echte eis: een 17 inch IPS scherm.
Ben inderdaad bang dat ik dan enkel terecht kan voor een tweedehands HP met dreamcolor scherm.
Mijn Surface Pro 3 heeft een prima displayport, is dat niet voldoende?

[Reactie gewijzigd door Frost_Azimov op 7 oktober 2014 10:57]

Er zijn voorheen erg goede notebookschermen geweest onder meer van Dell. Dit was echter in de tijd van Core i7 1 en 2 serie.

Je moet een laptop zoeken die gebaseerd is op de ClevoP157SM met een AU Optronics B156HW01 v4 scherm. Alleen is dat helaas wel een TN scherm :/. Het scherm heeft 132% Adobe RGB. Je moet het scherm nog wel zelf kalibreren.: http://www.anandtech.com/...613-clevo-p157sm-review/7
Jos, heb je het nieuws over de Zenbook NX500 gemist? :)
reviews: Asus Zenbook NX500: concurrentie voor de Macbook Pro Retina
Asus claimt dat het paneel 100 procent van het ntsc-gamut kan weergeven. Dat is een grotere kleurruimte dan het veelgebruikte srgb-spectrum en daarvan zou de NX500 zelfs 148 procent kunnen weergeven. Het kleurbereik van het scherm is ook groter dan dat van AdobeRGB.
Ze hebben in ieder geval het licht gezien, nu het ding nog in de winkels krijgen. Volgens de berichten toen zou dat rondom nu moeten zijn.
Niet naar mij anders. Ik loop ook al jaren te kijken naar een fullhd 17" laptop met een IPS scherm. Daarnaast is (mini) displayport dan nog mijn enige andere eis, namelijk om een 4k extern scherm op aan te sluiten. Laat maar komen hoor, misschien eerdaags zelfs nog wel passief gekoeld met een Core M processor. Of zal het weer ijdele hoop zijn?
Mooi strak design (zwart doet het altijd goed), maar met dat zijshot ziet 'ie er wat dik uit.

Ik ben benieuwd hoe gewicht een grote rol speelt voor de doelgroep van deze apparaten; aangezien ze veel meer dan tablet alleen zijn. Vergeleken met een laptop zijn ze vaak licht, met een iPad Air (om maar wat te noemen) relatief zwaar.

Toch is het wel een interessante tijd op dit moment, waarin veel nieuwe soorten en typen devices het licht zien.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 7 oktober 2014 08:22]

Tja, smaken verschillen. Als je dit apparaat naast een Surface Pro 3 legt, is het design van de Vaio echt vreselijk lelijk en ouderwets. Microsoft doet het toch een stuk beter met het koelingssysteem (geen lelijke roosters aan de zijkant) en de bezel (loopt door naar het scherm)
Ook de kickstand van de SP3 is een stuk beter gemaakt imo.
In de Surface Pro 3 zit dan ook geen chip met een TDP van 47W deze tablet zal dus wel stuk krachtiger zijn maar met beperktere accuduur.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 7 oktober 2014 11:50]

Beperte accuduur is al zoeits.

Een tabelt is iets waar je lang mee wil werken. Accuduur lijkt mij nummer 1 qua prioriteit.
De resultie die zo hoog is voor 12.3 inch zorgt ook weer voor een hoger gebruik. Of die resolutie zinvol is vraag ik me af. 1920x1080 lijkt me meer dan voldoende en dat scheelt weer in gpu kracht en dus minder verbruik langere accuduur.
Een TDP van 47 watt is ook vrij hoog en voor een tablet niet van deze tijd.

Voor 1500 euro verwacht ik toch wel iets en ik weet niet of dit waargemaakt kan worden.
Als Sony de Core M had gebruikt dan hadden ze echt een edge gehad ten opzichte van de Surface Pro 3. Nu hebben ze dat niet en zit je inderdaad weer met actieve koeling.
En dan te bedenken dat ze met een van hun vorige hybrid modellen, de Sony Vaio Fit Multi-flip, flinke koelingsproblemen hadden. Of beter gezegd, die maakten behoorlijk veel herrie voor een portable systeem. En dat was slechts een van de hardware issues met die systemen.
Als je ziet dat Microsoft het voor elkaar krijgt om een vergelijkbaar performant systeem, passief gekoeld, als tablet (Surface Pro 3) weet te brengen, dan zou ik voorlopig niet zo snel voor de Vaio's gaan.
Hoe kan je dat nou zeggen op basis van (3) foto's!? En dan nog +1..
Ik ben het helemaal met jou reactie eens. Het is een mooi apparaat met goeie specs. Althans is de prijs een beetje aan de hoge kant. Zelf hoop ik dat zulk soort 'tablets' toch een sleufje krijgen voor een sim-kaart.
De Vaio lijn was altijd al redelijk prijzig, maar daar kreeg je veel voor terug.
Op zich goed nieuws dat er concurrentie is, want ook de Surface is niet perfect.

Wat ik wil/verwacht (en wat mogelijk is:
  • Stil en licht ontwerp. Een lage TDP is daarbij handig.
  • Ideaal is een passief gekoeld systeem met een goede warmteverdeling.
  • Vervangbare SSD, dus net zoals Microsoft zijn klanten afzet.
  • 3x USB. Ga je werken, dan heb je een muis nodig, discussie uitgesloten. Een USB-stick erbij en dan nog een poort overhouden lijkt mij toch wel minimaal voor een apparaat van >¤1.000.
  • Rond de 8" tot 10", zodat het enigszins bruikbaar is in een houder in de auto, voor navigatie.
  • Een Windows 7/8 niet uitgeklede versie (home)
  • Een video uit, mini/microHDMI en evt DP
Als je zoveel aansluitingen zou willen op een Surface Pro zou het wel een grote gatenkaas worden. Ik ben blij dat hij maar 1 USB poort heeft. Als ik een keer gek veel er op aan wil sluiten gebruik ik wel een USB hub.
Daar heb je klepjes voor of andere elegante oplossingen...
Bijvoorbeeld een meegeleverde stylisch innovatief weggewerkte hub.
Wat ze bij veel laptops vergeten is een USB 2 poort. Een muis heeft de snelheid van USB 3.0 niet nodig en met 2.0 kun je er zeker van zijn dat de muis werkt (geen problemen met backwards compatibility).

Ik vind een 8" surface niet echt heel praktisch.
Het toetsenbord wordt daardoor een beetje klein en zonder een Core M of Atom CPU (deze Vaio heeft een flinke quad core) gaat dat veel impact op de accuduur hebben.
10" (of groter) is prima, zolang het maar in de auto als scherm kan dienen voor navigatie. Dus niet te zwaar.
Ik begrijp dat jouw persoonlijke wens ik om een hybride laptop/tablet als navigatie te gebruiken omdat je waarschijnlijk een gratis app daarvoor gebruikt. Maar durf te betwijfelen dat dit het meest geschikte apparaat in. Vooral qua GPS signaal en dus actuele aanwijzingen.
Ik schat in dat het gross van de mensen een voorkeur geven aan een goed beeldscherm en accuduur, dan de mogelijkheid voor navigatie.
Beeldscherm en accuduur vind ik ook belangrijk, al vind ik accuduur nog discutabel. Reden: je ziet bij smartphones vanaf 2007 al dat ze niet heel lang meegaan. Sinds 2007 wordt er geklaagd en gejammerd en het zet niet veel zoden aan de dijk. Ik denk dat (uitzonderingen daargelaten) de beste opties zo'n 3 keer langer meegaan (grof geschat).
Dan is het nog steeds niet veel. Je wilt eigenlijk de hele dag alles kunnen doen wat je maar wilt zonder op te laden en daar is nog een hele, hele lange weg te gaan.

Kortom: doen fabrikanten hun best, dan is er wat te winnen in de marge, maar zoden aan de dijk zal het niet zetten. Dan denk ik: besteed je aandacht liever ergens anders aan. De Surface Pro 2 had bijvoorbeeld een uitstekend scherm, de Surface Pro 3 is iets minder. Gemiste kans.
Kun je aangeven welke punten van de 7 volgens jou de Surface dan niet toereikend is? De surface pro 3 heeft namelijk wel een docking station. Dus als je gaat werken kun je er een 4k scherm op aansluiten en meer dingen op usb poorten.
Ik gebruik mijn USB alleen nog voor een externe harddisk en af en toe m'n KKindle... Bluetooth muis, Airdroid voor mijn telefoon en de meeste zaken kan ik met Send-to-Kindle rechtstreeks naar m'n kindle sturen.

Zelfs mijn Wacom tablet is usb en bluetooth. Kan via USB voorzien worden van stroom en dan toch via bluetooth met m'n laptop communiceren.
maar met dat zijshot ziet 'ie er wat dik uit.
Liever een wat dikkere tablet (deze, of een SP1 of SP2) dan een dunnere (SP3) met koelingsproblemen.
Dat koelingsprobleem was al opgelost met een update. De melding kwam onterecht. Iets met de sensor o.i.d.
Hmm mijn SP3 wordt toch echt snel erg heet, scherm en achterkant voelen erg heet aan dan rechtsboven.
Snel heet worden maakt geen koelingsprobleem.
Toch wel de warmte kan niet worden afgevoerd wat een koelingsprobleem vormt. Of dat nu actieve koeling, passieve koeling, de hoeveelheid koelingsmaterialen of een design fout is. Het is een koelingsprobleem als een apparaat onprettig heet wordt.
Daar ben ik het niet mee eens. Een probleem is er als iets de werking belemmerd of schade kan veroorzaken. Ik ken weinig apparaten die bij zwaar gebruik niet warm worden. Dat heeft niks met een koelingsprobleem te maken maar is gewoon normaal.
Dan heeft mijn iPhone 5s ook een koelingsprobleem, die wordt ook heet 8)7
Hij wordt echt erg heet! Temp van processor zie ik dan ook richting de 80 graden gaan. Bijvoorbeeld wanneer ik mijn Destiny character profiel op bungie.net bekijk.
Ik vind het wel meevallen. Kan zonder problemen Despicable Me: Minion Run spelen of meerdere VM's draaien zonder dat de SP3 te heet wordt om vast te houden.
Te verwachten voor een 47W processor met Iris Pro.

Ik ben persoonlijk al lang aan het wachten op een laptop met Iris Pro (anders dan de MacBook Pro), en zie dit graag komen. Ik ben van plan begin volgend jaar een nieuw toestel te kopen, en deze wordt wellicht een groot kansmaker, als hij ooit naar Europa komt.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 7 oktober 2014 10:17]

Mooi design, maar wel een flinke prijskaart. Hoop dat ze een budgetvriendelijke versie maken met minder krachtige specs voor 400 euro.

Het lijkt wel heel dik.
Je hoopt dat ze een variant maken op grofweg 25% van de huidige prijs? Met die prijs zal er weinig overblijven qua features gok ik zo...
Mooi design, maar wel een flinke prijskaart. Hoop dat ze een budgetvriendelijke versie maken met minder krachtige specs voor 400 euro.
Vaio's hebben er nooit bekend om gestaan om goedkoop te zijn. Ze worden over het algemeen in de markt gezet als premium consumer producten. Apart dat de vergelijking met de Surface Pro wordt gemaakt, want die is weer juist erg getarget op het bedrijfsleven.
lijkt zich op grafische professionals te richten.
Vaio richt zich hiermee ook op de zakelijke (grafische) markt.
Een x86/x64 quadcore in een tablet? Beetje vreemd om in zo'n formaat een dergelijke CPU te stoppen. Sowieso zal die CPU het mobiel en portable gedeelte van zo'n tablet de das om doen. Daarnaast zullen ze om te compenseren een loggere batterij in moeten stoppen, wat 't ding natuurlijk minder handzaam maakt (gezien je het als tablet/laptop hybride koopt, lijkt me dat je 't ook als tablet wilt gebruiken). En wat moet je met een quadcore in een tablet? Het lijkt me sterk dat 't ding voldoende RAM onboard kan hebben om echt profijt uit de extra rekenkracht te kunnen halen in vergelijking met Core-U. Nee, de gene die dit ding willen hebben zullen waarschijnlijk beter af zijn met een Core-M tablet en remote desktop-en naar een aparte rig voor de meer intensieve taken. Daarnaast is de vraagprijs best hoog. Persoonlijk zou ik op dat niveau dan liever een paar honderd euro meer spenderen en voor een MBP gaan. Misschien weet de voorheen Sony's Vaio meer dan dat ik kan speculeren, maar als er geen trucs achter de hand zijn, dan lijkt mij dit niet een goede start voor het nieuwe merk.

Edit: Toelichting voor hieronder: mijn nadruk was niet op x86/x64 tegen ARM, maar op de combinatie van x86/x64 EN quadcore. Core-M of tenminste Core-U was een betere keuze geweest voor dit formaat.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 7 oktober 2014 10:14]

Hangt helemaal af van wat je met een 'tablet' wilt gaan doen. Mijn SP2 gebruik ik als volwaardige computer. Op vakantie heb ik 'm veel gebruikt om mijn foto's na te bewerken in Lightroom en Photoshop. Als ik me verveelde of wat anders wilde doen, dan start ik Steam op en kan ik elk windows programma spelen dat ik wil.
Dat kan niet met ARM CPU's, daar moet je x86 chipsets voor hebben.

Op het moment dat ik daar mee klaar was had ik direct een tablet ter beschikking dat evenveel kan als een 'normale' laptop/desktop. Maar dan in een jasje van een tablet.
En op werk gebruik ik m als notitieblok.

Een MBP (of vergelijkbare laptop) is een stuk groter dan een dergelijk apparaat, en neem je niet even makkelijk overal mee naar toe. laat staan dat je de dingen er mee kan doen die je op een tablet kan doen.
En als je dan eens op een groot scherm zou willen werken, gebruik je de ingebouwde Display Port om direct zonder gedoe op een extern scherm aan te sluiten.

Er zijn juist zat redenen een x86 chip in een tablet te proppen. Maakt ze tenminste tot volwaardige prodcutie apparaten. En ja, je kan daadwerkelijk produceren op een SP2. Niet alleen enkele mailtjes typen maar volledige documenten opmaken.
Een x86/x64 quadcore in een tablet?
Nee, een x64 quadcore in een ultrabook op tablet formaat.
Sowieso zal die CPU het mobiel en portable gedeelte van zo'n tablet de das om doen
Nonsens. Granted, de batterij gaat lang niet zo lang mee als de gemiddelde consumer tablet, maar portable is ie gewoon. Mijn Surface Pro 1 houdt het ongeveer 5 uur uit.
Daarnaast zullen ze om te compenseren een loggere batterij in moeten stoppen, wat 't ding natuurlijk minder handzaam maakt (gezien je het als tablet/laptop hybride koopt, lijkt me dat je 't ook als tablet wilt gebruiken).
Een Surface Pro is prima vast te houden.
Het lijkt me sterk dat 't ding voldoende RAM onboard kan hebben om echt profijt uit de extra rekenkracht te kunnen halen in vergelijking met Core-U
Waarom lijkt je dat sterk? De Surface Pro heeft ook 4 tot 8 GB. Ik vermoed dat deze Vaio daar ook over zal beschikken. Ben je überhaupt bekend met de Surface Pro? Gezien je post niet echt.
Daarnaast is de vraagprijs best hoog
Da's niet zo gek, gezien de hardware. Zoals gezegd, het is een ultrabook in tablet vorm. Hang er een KVM aan en je hebt een volwaardige workstation.
Ooit naar de spec sheet van je Surface Pro gekeken? Jouw Surface Pro heeft een Core-U CPU. In deze Vaio gaat een Core-HQ. U =/= HQ omtrent de duur op een acculading. Daarnaast weegt de Surface Pro 1 bijna een kilo. Ja het ding is prima om vast te houden -- voor een paar minuten (zonder hulpsteuntjes te gebruiken en afhankelijk moeten zijn van een oppervlak of je schoot waar je 't apparaat op laat rusten). 4 to 8 GB is echt bar weinig als je een CPU uit de HQ lijn wilt benutten voor de taken waar je normaliter een quadcore nodig hebt. Je wilt eerder 8 of 16 en hoger, en het lijkt me sterk dat daar ruimte voor zal zijn in zo'n krap formaat zonder een ander component weg te laten of sterk in grootte te reduceren (zoals de batterij).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 7 oktober 2014 20:12]

Niets zo goed als het origineel. Heb liever Surface dan Vaio. Ultrabook vs MacBook Air, die keuze is tegenwoordig ook snel gemaakt. De prijs speelt echt geen rol, want een degelijke ultrabook kost meer dan een MBA.
Alleen jammer dat het orgineel (de macbook) zo'n slecht scherm heeft.
Weet niet wat je verwacht van een 13" scherm maar op mijn MBA zijn films superscherp ondanks geen Full-HD scherm (of Retina dan). Vind dat 'slecht' wel meevallen gezien de 13"...
Daarnaast koop je een MBA of ultrabook voor z'n gewicht of accuduur en die gaan niet samen met een Full-HD scherm.

[Reactie gewijzigd door Rhys08 op 7 oktober 2014 13:19]

Pff genoeg ultrabooks die een stuk beter in elkaar zitten dan een macbook air. Als nooit iets het origineel zou overstijgen zou er ookngeen vooruitgang zijn. Erg ondoordachte statement.
*Doordacht statement. Want de na-apers, om ze zo even te noemen die met soortgelijk product komen, maken het gewoon na en zorgen niet voor een onderscheiding in hun product. Ze kunnen vooruitgang doen, maar ze doen het niet, of op een verkeerd vlak (bv hogere schermresolutie, benadeeld in de accu, ...)
Apple is het toonbeeld van alleen op het juiste moment op een bandwagon te springen. Ultra thin and ultra light laptops waren ervoor al. Zij pakten net de juiste golf. Betekent niet dat die erna na-apers zijn. Gewoon de evolutie van technologie. Er zijn een hoop betere ultrabooks. Zodra je windows op een macbook air zet merk je niks meer van die batterij duur. OSX gaat verder heel agressief om met powermanagement ten koste van enige snelheid.

De macbook air is ook maar een evolutie van de laptop en uit precies wat ik bedoel. Een idee wordt constant steeds meer verfijnd.
Ziet er vwb toetsenbord beetje uit als een Vaio Tap 11. Dat toetsenbord werkte zo beroerd (mist key aanslagen, vaak connectie verlies, en als 'ie het deed toetste het echt niet fijn zo'n plat toetsenbordje) dat ik dat Tap 11 maar ingeruild heb voor een (veel duurdere) MSP3. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Concurrentie aangaan met de SP3 ze durven wel... Microsoft is een miljoenenbedrijf en de Surface Pro lijn is gewoon gesubsidieerd uit de andere takken van het bedrijf. SP1 en 2 hebben ze misschien zelfs nooit winst op gemaakt
Echt goedkoop is die Pro anders niet dus of ze er niets op verdienen weet ik niet.
Mooi ding!
Ik ben blij dat VAIO zijn premium-status blijft behouden.
Heb hier een VAIO-netbook liggen en deze is nog steeds prima in gebruik.
Ook het design en afwerking ligt hoog vergeleken met andere netbooks destijds.

Toen Sony aankondigde dat ze VAIO wilden afstoten en er een zelfstandige entiteit wilden van maken, vreesde ik dat het zou omgevormd worden tot het 'zoveelste' elektronicamerk die eens gingen concurreren met de andere budgetmerken... blij dat dit (voorlopig) niet het geval is.
Ik zie overigens nog geen reacties op de bijzondere beeldverhouding. 1700 pixels hoog? Dat lijkt me toch een bijzondere feature.
Ik zie overigens nog geen reacties op de bijzondere beeldverhouding. 1700 pixels hoog? Dat lijkt me toch een bijzondere feature.
Had de hoogte een gangbare maat geweest, dan was de bijhorende breedte weer opmerkelijk.
Ach, als je in Photoshop nog je toolbar links en venstertjes rechts hebt, is dat allemaal niet zo'n probleem lijkt me.
Ik vind het ook een opvallend positief punt, geen vorm van kritiek.
yups, yuppen of yuppies
absurd

;)

Maar verder 100% mee eens hoor! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True