Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties

Microsoft brengt de Surface Book in Nederland uit. Zowel de deze week geïntroduceerde Surface Book i7 als de oorspronkelijk versie van de laptop verschijnt in het begin van 2017. Europrijzen kan het bedrijf nog niet geven.

Microsoft kondigde de Surface Book een jaar geleden aan, maar de laptop verscheen aanvankelijk in een beperkt aantal regio's en de Benelux hoorde daar niet bij. Begin volgend jaar komen de verschillende versies alsnog naar Nederland.

Onder andere brengt het bedrijf de Surface Book i7 met Performance Base uit. Microsoft kondigde deze versie met Core i7 van de Skylake-generatie, Nvidia GTX 965M en langere accuduur afgelopen woensdag aan. Daarnaast komen ook de oorspronkelijke Surface Books met Intel Core i5 en de versie met Core i5 en Nvidia-gpu uit in Nederland.

Prijzen wist Microsoft Nederland nog niet te geven en ook is op het moment van schrijven niet bekend of de laptop ook naar België komt. In Duitsland is de adviesprijs van de Surface Book met Core i5, 8GB ram en ssd van 128GB onlangs verlaagd van 1649 naar 1401 euro. De duurste versie met Core i7, 16GB ram, ssd van 512GB en dedicated Nvidia-gpu kost 2639 euro, waar dat voorheen 2919 euro was.

Er is nog niets bekend over de beschikbaarheid van Surface Book in België.

Microsoft Surface Book Core i7 6600U 16GB 512GB

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

Hoewel de specs geweldig zijn zijn deze prijzen toch wel over de top. Het zijn weliswaar introductie prijzen maar de extra mogelijkheden c.q. vernieuwing staan qua meerprijs niet helemaal in verhouding tot hetgeen de andere merken bieden. Ik heb interesse om mijn Surface 2 te vervangen door de book maar het is denk ik beter om te wachten tot de concurrentie vergelijkbaar materiaal aan gaat bieden.
maar de extra mogelijkheden c.q. vernieuwing staan qua meerprijs niet helemaal in verhouding tot hetgeen de andere merken bieden
Ben ik niet met je eens. Met de Surface Book heeft Microsoft het gedaan zoals Apple al jaren doet: de hardware, software en firmware volledig optimaliseren op het OS. Dat resulteert in het geval van de Surface Book in een van de snelste, dan niet dé snelste en meest stabiele Windows laptops die je kunt krijgen. Daarnaast zijn ze sneller dan een 13" Macbook Pro (helemaal gezien Apple nog een oude Core i5 in het nieuwste model stopt) en biedt de performance dock waanzinnige grafische prestaties. En de accuduur van 16 uur is ook niet om te vergeten. Je moet je realiseren dat een Surface Book een Surface Pro tablet is, met alle voordelen van dien zoals tekenen met de stylus bijv. Geen enkel ander apparaat biedt zo'n compleet arsenaal aan features en performance. En ja, het is geen Acer van 399 euries, maar de investering is het dubbel en dwars waard.
Ik ben zelf een muziekproducer. Heel veel producers in mijn omgeving gebruiken dure Macbooks, maar als ik het geld had, zou ik een Surface Book kopen. Deze blaast de Macbooks uit het water als het aankomt op keiharde performance. En qua prijs zijn ze vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door LCP op 28 oktober 2016 15:01]

Dit ben ik zeker niet met jou eens. Wat jij schrijft is wat Microsoft wíl, maar in mijn ogen niet wat ze (op dit moment) daadwerkelijk bieden.

Zelf ben ik in het bezit van één van de betere varianten van de Surface Pro 4 met een officiële toetsenbord cover + officiële port replicator. Hoewel ik over het idee en de styling erg te spreken ben, werkt het in de praktijk een stuk minder goed. Ik heb veel last van random vastlopers, poorten die er opeens mee ophouden in de port replicator tot je opnieuw opstart, toetsenbord die er random mee ophoudt, beeldschermen die opeens niet meer werken vanuit de port replicator, niet willen ontwaken uit slaapstand, de lijst gaat door.. Als je op internet zoekt dan zal je zien dat dit al meerdere generaties Surface een terugkerend probleem is. Typerend is bijvoorbeeld ook dit bericht van een paar dagen geleden: https://www.theguardian.c...ponsorship-bill-belichick

Het idee is nogmaals erg goed en als Microsoft bovenstaande weet op te lossen dan hebben ze echt een goed product, maar ze hebben nog veel stappen te zetten. Ik geloof dus niet dat deze nieuwe Surface book dit allemaal in één klap oplost.

PS: Mochten jullie denken dat ik misschien een Surface problemenkindje heb: mijn collega's hebben óók een Surface (verschillende modellen) en die lopen tegen exact dezelfde problemen aan.

[Reactie gewijzigd door nzuiderwijk op 28 oktober 2016 16:33]

Typerend is bijvoorbeeld ook dit bericht van een paar dagen geleden: https://www.theguardian.c...ponsorship-bill-belichick
Lees je eens in in dat verhaal. Het probleem had letterlijk niks met de tablets te maken, maar alles met een falend netwerk en andere randapparatuur die dienst weigerde, bovenop een nogal omslachtige policy van de NFL om alles slechts enkele uren op voorhand te beginnen controleren. Het had niet uitgemaakt of het Surface, iPad, Nexus, Galaxy, whatever was. Geen van die tablets zal functioneren zoals ze nodig zijn als er geen fatsoenlijke infrastructuur is.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 28 oktober 2016 17:09]

Ze benoemen daarin juist een paar van dezelfde problemen die ik ook heb. En mijn problemen komen ook met name bij (officiële) randapparatuur vandaan, dus dat is dan ook wel relevant. Ik citeer bv:

“There have been times when there are some glitches in them,” Kelly told Mercury News, adding that screen didn’t perform well under the glare of the sun. “Sometimes it doesn’t work perfect and you have to shake it a little bit.”

Bill Belichick throws the Surface tablet to the ground
Kaepernick added, seemingly in jest, that he has sometimes tapped the device on the side to get the screen to unfreeze.

“That happens every once in a while and they have to reboot it,” he said.

Maar goed, dat is ook het punt verder niet. Ik constateer zelf en om me heen wel problemen en die ervaringen zie ik ook op internet terug komen.

[Reactie gewijzigd door nzuiderwijk op 28 oktober 2016 19:53]

Doe je wel updaten? Ik heb er meerdere uitgerold en ik herken je probleem ook niet. Wel met standby in het begin, maar dat is al even opgelost.
Afijn, heeft verder niks met de Surface Book te maken.
Bij mij op kantoor werken we ook met een man of 15 met de surface Pro maar ik herken je problemen totaal niet. Vanaf dag 1 werkt het prima. Heeft het misschien iets met een problematische serie te maken?

[Reactie gewijzigd door GJFVV op 28 oktober 2016 18:03]

Ik ben toch wel benieuwd, werken jullie dan ook wel met randapparatuur? Want daar lijken bij ons vooral de problemen vandaan te komen.
Mijn problemen komen met name bij het docking station vandaan in combinatie met een extern scherm. Wanneer ik het scherm rechtstreeks op de mini display port aansluit van de SP4, heb ik opeens geen tot weinig problemen.

Toch wil ik niet meer terug naar mijn MB-pro. Zelfs met bugs is de SP4 naar mijn mening een geniaal apparaat.
Sommige apparaten zijn gevoelig voor docking stations. Ik heb net een vreemd probleem achter de rug. Een Dell XPS 13 9530 (skylake) wilde niet samenwerken met de DA200 doc. alles geprobeerd. Uiteindelijk een veel goedkopere goobay doc werkt prima.

De goobay doc heeft mijn xps 13 9630 bijna retour laten gaan. met geen mogelijkheid was het aan de praat te krijgen en resulteerde in een cmpleet zwart scherm .uiteindelijk werkte deze met de"kapotte" DA200 uitstekend

schiet mij maar lek, soms is het zo
We werken met de surface dock waarop twee monitors, een toetsenbord en muis zijn aangesloten.
Er zijn anders veel technische problemen met de surfacebook (geweest). Er is genoeg te vinden via Google. Daarnaast zal Apple ergens in q1/q2 ook met een refresh gaan komen.
Als gebruiker van een Surface Pro 4 kan ik je garanderen dat het bij verre weg niet de meest stabiele computer is met Windows. Vele, vele stabiliteitsproblemen. Tot in de treurnis aan toe.
Ik ben zelf in het bezit van een surface book, windows draait er vloeiend op alleen heb ik minstens een blue screen per week. Laatst nog een Blue screen gehad toen die gewoon aan stond en ik mijn Bluetooth muis aan deed. Ontkoppelen gaat ook niet altijd soepel. Als. Die problemen verholpen worden vind ik ''t een geweldig apparaat, alleen aan de wat duurdere kant
Logic. Pfff. Als je met Cubase hebt gewerkt dan is er niks "logics" meer aan Logic. Logic is een onderontwikkelde DAW, zeker vergeleken met Cubase Pro 8.5.
De Surface book kan wel concurreren met de nieuwe Macbook Pro (met oled bar) aangezien die ook flink in prijs is gestegen.
Alleen zijn we een jaar na de introductie van de Surface Book en er is voor zover ik kan zien nog altijd geen echte concurentie voor deze apparaten. Het blijft een uniek concept, hoewel MS ze net in de markt zet om anderen te inspireren om ook met deze concepten te spelen.
Tuurlijk niet. Windows 10 slaat aan en Surface Book ook. Daar trekken ze echt de stekker niet uit.
Geen idee, maar Microsoft lijkt nooit een lange adem te hebben qua projecten en al snel de baby met het badwater over boord te gooien.
Alleen bij projecten die niet aanslaan...
Welk bedrijf trekt nu de stekker uit een miljarden-divisie?
Surface brengt geen miljarden op... ze mogen al op hun blote knietjes dankbaar zijn als het quitte speelt.

Windows Phone / Mobile / hoe ze het ook besluiten om t deze week te noemen is einde oefening. Geen mens die daarop zit te wachten, Continuüm slaat niet aan, UWP is een halfbakken oplossing voor een niet-bestaand probleem, en Windows 10 is ook alleen maar een succes omdat je geen keus hebt.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 29 oktober 2016 08:00]

Goede analyse hoor, omdat jij iets niets vindt, is het dus ook niks? Weleens een Android toestel gebruikt? Binnen luttele maanden is hij een heel stuk trager, elke video wijst dat stuk voor stuk uit... Zelfs de S7 wordt traag als ik sites als Pocketnow ed. mag geloven.

Google heeft met Android het alleenrecht, dit omdat ze toevallig met hun brakke systeem op het juiste moment op de juiste plaats waren, niet omdat ze zo goed zijn. Kleine spelers kunnen ook heel groot worden, mits de goede stappen gezet worden... Na de Surface RT had ook niemand meer hoop. Zie je nu hoe mensen tegen Surface aankijken?
Klopt, daarom ben ik ook van Android afgestapt. Heb een Galaxy Note 3 (zakelijk) en hoewel dat geen kinderachtig toestel is haalt ie het qua performance niet bij een iPhone 5s ...
Windows 10 Mobile word nog altijd ontwikkeld en er blijven nieuwe toestellen uitkomen. RT heeft inderdaad nooit aangeslagen, maar niet elk product dat je uitbrengt kan succesvol zijn. Ook Apple slaagt er, ondanks de veel beperktere productportfolio, niet in om van elk product een succesvol product te maken.
Ik hoop werkelijk dat deze Surface lijn er blijft. Prachtige apparaten. Ik heb alleen weinig vertrouwen in de visie of lange adem van Microsoft. Hopelijk gaan ze nu eindelijk wat meer inzetten op degelijke hardware en houden ze de integratie met hun software op peil.

Tevens beetje jammer dat Office niet gratis bij deze producten zit, toch een gemiste kans.
Veel geld, dat kosten mooie dingen wel vaker. Om die reden heb ik nog steeds mijn 5-jaar oude laptop ;(

[Reactie gewijzigd door Kiragi op 29 oktober 2016 17:56]

Mooi apparaat, een stuk mobieler dan de laptop die ik nu voor werk gebruik... maar allejezus wat een geld. Okee, da's de duurste variant, maar dan nog :X
Heb hem zelf voor ¤2000 op de kop getikt op eBay. En ja, als particulier is het veel geld. Maar wat een prachtig apparaat. Alleen spijtig dat de ventilator nogal snel in hoog toerental gaat.
Agreed, wat een prachtig apparat! Ik heb overigens geen last van die fan en ik doe toch redelijk zwaar development werk. Wat voor werk voor jij over het algemeen uit wanneer dat gebeurd?
Niets speciaals. Gewoon de CPU even zwaar belasten is in mijn geval voldoende op de fan lawaai te laten maken. Kan natuurlijk ook zijn dat het opvalt omdat het bij mij ongelooflijk stil in huis kan zijn.
Ik ook geïnteresseerd in deze Surface book, maar ik wil ook nog graag een game spelen. Weet je misschien of dat een beetje te doen is?
Het hoeven geen blockbuster triple A games te zijn, maar bv Diablo speel ik wel op mijn laptop.
De "oude" SB heeft een custom gpu die gebaseerd is op de 940M. Ik ken Diablo niet zo goed. maar ik denk dat dat wel zal lukken.
Welk model heb je? (Nu de prijzen op de gebruikte markt interessant zijn geworden, wil ik er ook een)
Valt wel mee het is ook zakelijk bedoelt he, hier kopen ze ook standaard Dell laptops van 2 ruggen. Zakelijk wil je goed spul hebben. Zet het eens af tegen de loonkosten etc die een beetje groot bedrijf heeft daar vallen die laptops bij in het niet.
Inderdaad deze valt bij mij ook in de categorie: Die wil ik hebben, tot ik de prijs zag. :)
Ik vraag me af of bedrijven langzaam overgaan op dit type van "laptops". Er zitten qua mobiliteit (van meeting naar meeting rennen, snel iets gaan alten zien, etc) wel voordelen aan.
Vergelijk het met een MacBook Pro, of met een Lenovo/HP in dit segment. Pak een Lenovo T560 met specs (i7) in de buurt en je ben zo de 2000 euro voorbij. Of een HP ZBook.

Dit zijn geen budget consumenten laptops, maar workstations.
Ik heb een 17" HP ZBook van mijn werk; dat ding is denk ik nog een stuk duurder dan deze Surface Book.
Dus dit apparaat is 300 euro goedkoper dan eerst, en de Apple MacBooks zijn 300+ euro duurder dan eerst?

Tim Cook, wat doe je?
en een macbook heeft niet eens een Dgpu alleen een Igpu bij het goedkoopste model
Dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn. De nVidia GPU (zeker de originele) is niet echt krachtig te noemen en heeft te weinig RAM mee voor de resolutie van het scherm imho. Met de nieuwe Power Base gaat men daar wel op vooruit. Maar dat heeft ook tot gevolg dat het stroomverbruik hoger komt te liggen. Gamen moet je er niet echt mee doen, de dGPU heeft vooral een meerwaarde bij rendering.

De integrated GPUs van Intel zijn niet zo slecht voor dagelijks gebruik en tenzij je dus echt de dGPU nodig hebt ben je beter af met de iGPU. Daarnaast heeft een macbook als het op performance aankomt nog wel het voordeel dat deze ook in quadcore verkrijgbaar is geloof ik terwijl de Surface Book blijft steken op dual core.
Met het stroomverbruik van de Surface Book met performance base zit het wel goed, dat ding houdt het 16 uur uit op een accu.
Die 16 uur ga je natuurlijk alleen halen met minimaal gebruik, vraag me vooral af hoe lang hij het in de praktijk met real-life gebruik zou doen.

Bij deze review hield hij het bijv. maar 4 uur vol.

[Reactie gewijzigd door sandr op 28 oktober 2016 15:14]

Die 16 uur ga je natuurlijk alleen halen met minimaal gebruik, vraag me vooral af hoe lang hij het in de praktijk met real-life gebruik zou doen.
Bij mij, met vrij intensief gebruik heb ik hem nog nooit in een dag leeg weten te krijgen en dat is alles wat belangrijk is. Geweldige hardware.
Thanks!

Op zich wel fijn dat je gewoon de oplader thuis kan laten, ga er waarschijnlijk zelf ook een aanschaffen :).
maar het lijkt mij stug dat MS vast blijft met U processoren er komen denk ik zeker wel modellen met een Quad core variant want anders zou dit natuurlijk een ding kunnen zijn waar de consument naar een ander merk zou kunnen gaan
Maar je moet het nog gekoeld krijgen ook. De quad cores hebben een hogere TDP en vereisen dus meer koeling en daar kan MS het wel eens moeilijk krijgen.
Uh nee. De prijzen van de nieuwe versie word hier niet genoemd. In dollars ligt de nieuwe even hoog als apple, dat is de instapper; 13" ms vs 15" apple. Maw een zeer duur apparaat.
Alleen je krijgt een volledig touchscreen ipv een strookje ;)
Hopelijk ook een doekje :+
Ben je zo verdrietig dat je alleen een strookje krijgt?
Alleen je krijgt een volledig touchscreen ipv een strookje ;)
Ja maar dat strookje is veel beter en vooruitstrevender want Apple :P

Als ik geld had voor een Surface book had ik er allang een gehad, jammer dat ze toch best duur zijn :'(
Ik heb een Surface Book, maar een Surface Pro is ook al geweldig en zeer aantrekkelijk qua prijs.
De duurste versie met Core i7, 16GB ram, ssd van 512GB en dedicated Nvidia-gpu kost 2639 euro, waar dat voorheen 2919 euro was.
Dat is dus het oude model. Op de site van Microsoft kun je de nieuwe Surface Book al bestellen, duurste configuratie is $3.200. Dat zal hier nog wel een stukje hoger liggen in euro's.
Het nieuwe model is $100 duurder dan het oude i7 model met gelijke SSD en geheugen. Dus zeg dat die 130 euro duurder is (met BTW enzo erbij) dan de 2639 versie = 2769 euro.
Da's creatief gerekend. Je gaat uit van de verlaagde prijs en telt daar 130 euro bij op...


Heel simpel, als het ding in de Amerikaanse webshop 3.200 dollar kost, dan gaat dat hier ws. ruim boven de 3.500 euro worden. Duurste rMbp kost in Amerika 4.200 dollar en hier 5.000 euro, dan weet je ongeveer om wat voor soort opslagen het gaat.
Ik ga ook uit van de verlaagde US prijs. Wat is daar verkeerd aan? Ik vergelijk de i7 met 512 SSD en 16GB opslag, die kost $2699 in de US en in Duitsland 2639 euro. De SB met performance base kost voor i7/512/16 in de US $2799. De prijs in Duitsland is niet bekend, maar aangezien deze $100 duurder is in de US en van hetzelfde bedrijf komt, zou ik niet weten waarom deze ineens een andere $->euro omrekening zou hebben.

De SB met performance base is $3299 in de duurste variant, met 1TB SSD. Ik vergelijk echter vergelijkbare modellen met gelijke opslag. Wat Apple met hun prijzen in Europa doet moeten zij weten.
Verkeerd is: je hebt het steeds over de oude Surface Book (die is idd in prijs verlaagd). Als je een vergelijking wilt maken met de rMbp die afgelopen week is verschenen, is het wel zo eerlijk om die vergelijking te maken met de nieuwe Surface Book en niet die van vorig jaar.

En dan blijken de Surface Book en rMbp gewoon in dezelfde prijsklasse te zitten.
Ohh, phoe, ik moet even goed opletten zeg, haha!
Zelf heb ik een surface pro 4 en ben matig tevreden. Performance is goed, maar ik vind het allemaal een beetje buggy. Soms geen typecover verbinding, soms geen beeld door de dock, soms 100% cpu zonder reden, chrome is soms raar.

Als hij het doet is het de beste machine die ik gebruikt heb, maar zou misschien wel iets meer betrouwbaarheid willen. Dit weerhoud mij er van om een nog duurde surface book te nemen, die er wel echt heel lekker uitziet en nog betere performance biedt.
Ik heb precies dezelfde ervaringen als jou. De eerste GPU drivers van Microsoft lieten de tablet continue resetten (de drivers van Intel zelf deden het prima..) en bij de dock ontbreekt de functie om monitoren uit de slaapstand te halen wanneer je de displayport gebruikt.

Beide domme fouten die bij een beetje QC gewoon aan het licht hadden moeten komen en niet mogen voorkomen bij een apparaat (en accessoire) in deze prijsklasse.

Het monitorprobleem kan je trouwens voorkomen door ervoor te zorgen dat tijdens het starten je monitoren actief zijn. Dit kan door een on-screen menu te openen zodat het scherm "wakker" bijft. Hetzelfde geldt wanneer je de Surface uit stand-by haalt als deze gedocked is. Eerst even je monitor wakker schudden.

Mijn volgende werkpaard gaat gewoon weer een krachtige laptop worden met een échte i7 (quad core) en goede drivers. Dan maar kabels op het bureau..
Ik gebruik dagelijks een surface Pro 4 met twee 1920x1200 monitors die hierop zijn aangesloten via het dockje. De monitors gaan gewoon standby als ik de surface dichtklap en gaan weer aan als ik de surface weer activeer. Of begrijp ik je post niet goed?
Ik denk dat het te maken heeft op welke manier de monitoren zijn aangesloten. Ik gebruik een monitor op de mini displayport aansluiting van de dock (Dell u2713H @ 2560x1440) en een monitor op de tweede aansluiting via HDMI (met een converter) (HP 2408h @ 1920x1200)

De HDMI monitor schakelt wel netjes in bij inschakelen en uit stand-by komen.
Als ik de monitor direct op de Surface zelf aansluit (mini displayport) werkt het wel :-)
Aha dank je voor de toelichting. Mogelijk geven verschillende configuraties dus verschillende resultaten. :)
Ik herken alleen het Type Cover probleem, treed heel af en toe op. Even losklikken en hij doet het weer. Verder zijn alle problemen die er vroeger waren wel opgelost. Batterijduur zou wel beter kunnen. Ben er verder erg blij mee. Ik zou op dit moment denk ik wel wachten op de Surface Pro 5 of Surface Book 2, die ergens in het voorjaar moeten komen.
Blijft een prachtig apparaat, echter is het wel spijtig dat de Surface Book zo "laat" in Nederland uitkomt. Waarschijnlijk komt Microsoft volgend jaar met de Book 2 en dan zou ik liever voor de Book 2 gaan dan het veroudere model kopen.

Heb dezelfde fout gemaakt met de Surface Pro destijds.
Mwa, als je hem toch graag wilt hebben, bestel je hem gewoon op Amazon... Dat is in elk geval wat ik wil doen, ik wil mijn Surface 3 een upgrade geven, waarschijnlijk voor de Surface Book of Surface Pro 4...

Een dergelijk lichtgewicht is namelijk een aangename verrassing in je rugzak! :)
Ik heb er nog 1 liggen die weg mag. eventueel met BTW bon.

https://tweakers.net/aanb...-i7-6600u-16gb-512gb.html
Dat is ook mijn dilemma. Ik snak echt naar de SB (huidige laptop is aan vervanging toe) maar begin 2017 rond april word de SB2 verwacht. Lijkt me niet leuk om 2.5K neer te leggen als er twee maanden later een dikke upgrade komt..
Heeft iemand enig idee hoe die NVidia 960 of 965 zich ongeveer verhouden tot de GPU's die in die nieuwe Macbook Pro's zitten (AMD 450/455/460)?
Van Notebookcheck: "The desktop version of the RX 460 (XFX) was slightly faster than a refreshed 2016 GeForce GTX 965M. The mobile version should therefore perform similar to an older GTX 965M. It should be most suited for full HD resolution and high settings (slightly reduced).".
- AMD RX460M
Dit is uiteraard nog wel deels speculatie (benchmarks of reviews zijn er nog niet), maar ik heb er wel vertrouwen in dat NBC goed geïnformeerd is en niet klakkeloos info op hun site publiceert.

Het verschil tussen de oude GTX965M en de nieuwe (codenaam GTX965M Ti - heeft een GM206 chip heeft ipv. GM204, en iets hogere clock speeds) schijnt zo'n 10-15% te zijn. Dat betekent dat de RX460M waarschijnlijk ongeveer 10% langzamer is dan de GTX965M refresh.
De RX460M lijkt dus een prima kaart om mee te gamen (1080p), waarschijnlijk vergelijkbaar met nVidia's GTX1050 (non-Ti).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 28 oktober 2016 17:57]

Vergeet niet dat dit de M varianten zijn. Deze zijn stukken minder en kunnen vrijwel niet overweg met Virtual Reality.
Ik begrijp ergens wel dat de consument nogal schrikt van een computer van rond 3.000 euro. Zelf denk ik dan terug aan de eerste behoorlijke PC die ik ooit kocht (in 1989) en die 8.000 dollar kostte. Omgerekend naar vandaag met inflatie erbij zou dat ruwweg ergens tussen 15.000 en 20.000 zijn. Dus voor een apparaat dat essentieel is voor mijn werk vind ik 3.000 euro echt niet overdreven. In absolute zin is 3.000 euro natuurlijk wel een behoorlijk pak geld, maar die 8.000 dollar die ik in 1989 uit eigen zak heb betaald was relatief een veel en veel groter pak geld.
Maar een consument heeft het niet nodig voor zijn werk. Zijn baas zal hem alles bezorgen wat hij nodig heeft om zijn werk te doen. Ben je evenwel zelfstandige en heb je er nood aan dan is zo een aankoop al sneller te verantwoorden.
De PC van 8.000 dollar heb ik destijds privé gekocht. Dat mijn werkgever mij alles zou bezorgen wat ik nodig had om mijn werk te doen was toen heel erg wishful thinking. Het heeft enkele jaren geduurd vooraleer ik van mijn baas een enigszins vergelijkbaar apparaat kreeg zodat ik eindelijk mijn privé computer verder thuis kon gebruiken. De tijden zijn gelukkig veranderd.
Honden hebben een baasje. :)
Dat zou ik er nooit voor over hebben. Hoewel ik kleine aankopen nog wil doen voor de zaak gaan zulke investeringen nooit goedkomen. Als mijn baas niet wenst te voorzien in degelijk materiaal moet hij ook niet komen klagen dat het werk lang duurt.
Als je aan de universiteit werkt ligt het toch enigszins anders. Met je onderzoek werk je vooral aan je eigen carrière. Daar moet je dan toch wat in investeren. Die 8.000 dollar betreur ik niet. En ze helpt mij om de prijs van een nieuwe computer nu wat te relativeren.
Laat het lapje leer onder je billen in je auto ervoor liggen... dat levert je niets op en vertraagt niet wanneer je zonder moet. Bij wijze van... het is dus betrekkelijk. Professioneel gezien, goed gereedschap is het halve werk.

Ik schrik ook van de bedragen, maar ben met nieuwe projecten bezig waarvoor ik bereid ben dieper in de buidel te tasten dan ik gewend ben. Voor boven 1.000 euro neig ik echter sterk naar Apple.
Een erg mooi design moet ik zeggen. Ik hoop dat ze deze lijn ook doortrekken naar de Surface Phone
Ik ben vooral benieuwd of ze dit design gaan aanhouden met de Surface Book 2. Op het scharnier hebben ze heel veel commentaar gekregen en sommige verwachten dan ook dat het typerende scharnier in de tweede versie zal verdwijnen.