Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft start verkoop Surface Book op 20 april in Nederland - update

Door , 125 reacties

Microsoft maakt de Surface Book-laptop vanaf 20 april beschikbaar in Nederland. Er verschijnen dan vijf verschillende modellen. De goedkoopste kost 1649 euro, terwijl voor de duurste variant 3649 euro neergeteld moet worden.

Microsoft heeft de verkoopstart van de Surface Book in april bevestigd nadat Tweakers in januari al meldde dat dit de maand van introductie zou worden. In oktober liet Microsoft weten dat de laptop 'begin 2017' zou verschijnen. De aanvankelijke introductiemaand zou januari zijn geweest maar om onbekende reden zou deze verschoven zijn naar april. In onder andere de VS werd de high-end laptop in oktober 2015 aangekondigd.

Er verschijnen vijf verschillende varianten. De goedkoopste heeft een Core i5, 8GB ram en een ssd van 128GB. Voor de duurste versie zijn dat respectievelijk een Core i7, 16GB ram en 1TB. De versies met Core i7 zijn zogenoemde Performance Base-modellen met een GeForce GTX 965M en langere accuduur.

Het touchscreen is afneembaar en in de behuizing 260 graden te draaien dankzij een soort buigbaar scharnier. Het scherm heeft een diagonaal van 13,5" en met een resolutie van 3000x2000 pixels een pixeldichtheid van 267ppi. De behuizing van het apparaat is van een magnesiumlegering gemaakt. Het toetsenbord heeft achtergrondverlichting en de toetsen bieden een travel van 1,6mm. Het trackpad ondersteunt gesture-bediening met vijf vingeraanrakingen.
 
Of en wanneer de Surface Book in Belgie verschijnt kon Microsoft nog niet melden. Of de Surface Studio ook in de Benelux uitkomt is eveneens onbekend. Deze all-in-one verscheen onlangs in het assortiment bij CoolBlue met de melding dat deze 'binnenkort' op de markt zou komen.
 
Update, 10.30: Microsoft België laat weten: "'Er is nog geen informatie die we kunnen delen ten aanzien van de beschikbaarheid van Surface Book in België."
Surface Book i5/8/128GB
€ 1649,00
Surface Book i5/8/256GB/Nvidia-gpu
€ 2069,00
Surface Book i7/8/256GB/GeForce GTX 965M
€ 2599,00
Surface Book i7/16/512GB/GeForce GTX 965M
€ 3019,00
Surface Book i7/16/1TB/GeForce GTX 965M
€ 3649,00

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-03-2017 • 08:40

125 Linkedin Google+

Reacties (125)

Wijzig sortering
Lang zitten wachten op een soort van Macbook alternatief van Microsoft. Heb hem vanochtend al meteen gepre-ordered bij paradigit. Ontving hun nieuwsbrief met een pre-order actie:

Gratis Microsoft Office 365 Home + Microsoft Arc touch mouse.
https://www.paradigit.nl/surface-book/
Die mail heb ik niet gehad, goed dat je het zegt. Mooie actie! Misschien vandaag maar bestellen, eerst even de vrouw overtuigen.... ;)
Nou, mooie actie, op 2000 euro een gratis muis erbij van 60 euro ;)

Dat Office 365 zou ik persoonlijk niet eens gratis willen hebben. Want dan zit je weer aan een abo vast. Heb hier nog een Office Home liggen van 110 euro die op 5 computers mag en waar we nog 10 jaar gratis mee vooruit kunnen verder... :)

Anyway, een leuk ding, die SB. Bij een Core i5/8GB.256GB voor ¤ 1500,- was ik erover na gaan denken. Nu absoluut niet. Dan maar een Asus UX310 of zelfs UX360. :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 15 maart 2017 11:36]

Die zijn er inderdaad vaak vroeg bij. Ben nog aan het twijfelen.. Ik vind het scherm en de behuizing is wel echt nice, en het goedkoopste model heeft al redelijke specs. Keuzes keuzes.. :)
Voor ¤1900 heb je een dikke spec dell xps 15. Koop voor ¤1100 een surface pro 4.

Voor ¤2500 512gb 16ram gtx 965m was het acceptabel geweest. Dit niet.

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 15 maart 2017 16:57]

Het gaat hier niet (alleen) om de componentenspecs.
De laptop is meer dan de som van die inkoopspulletjes. Magnesiumlegering body zal ook wel wat kosten. Andere duurder te maken behuizingsonderdelen zullen de prijs ook wat opdrijven dan bijv. bij een plastic Asus of Acer.

Maar -last but not least- dit soort premium modellen dienen ook voor marketing en etalage van het product "Windows". Autofabrikanten hebben zo ook baat bij hun dure sportmodellen - ook als die zelf nauwelijks verkopen, dragen ze bij aan een beter imago van het merk. En dan verkopen hun goedkopere modellen beter. Ook het meedoen aan Formule 1 en Le Mans geeft de autofabrikant -naast veel technische feedback- ook een marketingboost.

Google kent deze truuk ook - zie hun voormalige Nexus smartphones, en huidige Pixels. Die gaan ook geen low budget voor de massa smartphone bouwen. Nee, ze bouwen allemaal lichtende voorbeelden van waar ze hun merk/product graag aan het publiek willen laten zien.
Bedenk daarbij vooral dat Google en Microsoft bedrijfseconomisch helemaal niet van hardware afhankelijk willen zijn - het zijn software(en data)boeren. Dus de hardwareverkoop doet hun niet zoveel. Plus ze willen het gras niet voor de voeten van hun partners wegmaaien met echt concurrerende prijzen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 maart 2017 10:52]

Het gaat hier niet (alleen) om de componentenspecs.
De laptop is meer dan de som van die inkoopspulletjes. Magnesiumlegering body zal ook wel wat kosten. Andere duurder te maken behuizingsonderdelen zullen de prijs ook wat opdrijven dan bijv. bij een plastic Asus of Acer.
Daar heb je uiteraard een punt, maar om nou ¤630 meer te betalen voor een 512GB SSD (duurste vs 1-na-duurste)... 8)7
Ik weet niet, maar voor dat geld laat ik me wel door iemand anders naaien dan Microsoft
Sorry maar terwijl ik deze graag zou hebben is 2x zo duur als vergelijkbare laptops (Asus Zenbook UX310UA, HP Spectre) me toch iets te gortig. Wat mis ik dat dit jou anders doet besluiten?
Nou, de genoemde Asus heeft een I3 processor, en scherm met veel lagere resolutie, dus niet helemaal vergelijkbaar...
De HP Spectre x360 15'' is 3cm breder en 2cm dieper en 430g zwaarder.

Maar dan krijg je wel een 4K scherm, 360o draaibaar scherm en ook nog eens 2.1'' grotere 15.6'' scherm, én boven alles, hij is ¤1650 goedkoper, en imho een zeker net zo mooi ontwerp.

Zelfs tegenover het goedkoopste model ziet de Spectre er goed uit uit als concurrent.

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 maart 2017 11:02]

En de HP Spectre is te krjgen met een 7de generatie i7. De Lenovo die in april uitkomt heeft dan ook nog eens een 1050GTX er in zitten (ipv de 9-serie).

Wat ik wel leuk vind is dat de surfacebook ook echt als tablet te gebruiken is (het scherm kun je helemaal loskoppelen als ik het goed begrijp).
Ik had een spectre maar snel weer verkocht wegens fan niose

Ik hoop dat de surface boek hier geen last van heeft
Dat is idd wel een erg groot verschil in prijs.

Maar ja, het staat iedereen vrij zijn geld uit te geven waaraan hij/zij wil toch?
Mooi, voor mij jammer dat er Windows 10 home op zit.
Ik geef je op alle vlakken gelijk.
Heb zelf deze laptop ook overwogen.

Maar wat mij stoort aan HP is hun webcam die onder het scherm zit.
Dit is voor mij de reden om deze niet aan te schaffen.
Nee hoor de webcam zit gewoon midden boven, zoals bij de meeste laptops.
Maar ja, de HP Spectre is vergeleken met de Surface Book wel lelijk. Dat moet blijkbaar ¤1650 kosten. Prima.
Smaken verschillen, ik vind de Spectre een stuk mooier.
Gemiddeld ¤ 500,- extra rekenen voor alleen een verdubbeling van de SSD capaciteit van 256 naar 512 GB.
Dan ben je écht van het padje...
Blijkbaar willen ze echt op alle vlakken op Apple lijken :+

Vooral het verschil tussen de duurste en 1-na-duurste slaat nergens op. 640 euro extra voor de stap van 512GB naar 1TB! Daar lijden ze geen verlies op nee.
Bij de Microsoft Surface heb je dan wel een aanraakscherm met een heel mooi pennetje. Maar ik geef toe: het blijft een enorme bak geld. Wel mooie specs hoor :) .
Heb laatst bij een macbook geprobeerd het scherm er af te klikken en als touch-only te gebruiken. Ging niet best.
Persoonlijk vind ik "alternatief" een prima term die @HeatZz gebruikt.
Wat is de 2de (Surface Book) dan mooi he, clean, rustig, robuust.
De eerste ziet er als '2010 goedkoop' uit.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 15 maart 2017 13:55]

Het is dan ook het oude model :P
Wat hij aantoont is dat de Surface Book lijkt op de oude Macbook Pro ;)
Get toetsenbord van de Mac vind ik heel lelijk en goedkoop, en die rand onder het beeldscherm ziet er ook niet uit.

Nee, voor mij bewijzen je plaatjes dat Microsoft een veel mooier product heeft neergezet.
Het is dan ook een vergelijking met de oude MBP, waar de Surface Book dus het best op lijkt :)
Er zijn momenteel 129 laptops in de Pricewatch die een GTX 1050, 1050 Ti of 1060 bevatten en daadwerkelijk te koop zijn. Als je in 2017 een laptop uitbrengt verwacht ik daar gewoon een moderne GPU in. Waarom is dit nu zo belangrijk? Laten we even kijken.
  • Een GTX 965M is op TSMC 28nm geproduceerd, heeft een Maxwell architectuur, bevat 1024 CUDA-cores en heeft 80GB/s aan geheugenbandbreedte, verwerkt 1945 GFlops en heeft een TDP van 75 watt.
  • Een GTX 1050 Ti (Notebook) is op Samsung 14nm geproduceerd, heeft een Pascal architectuur, bevat 768 CUDA-cores en heeft 112GB/s aan geheugenbandbreedte, verwerkt 2293 GFlops en heeft een TDP van 75 watt.
  • Een GTX 1060 (Notebook) is op TSMC 16nm geproduceerd, heeft een Pascal architectuur, bevat 1280 CUDA-cores en heeft 192GB/s aan geheugenbandbreedte, verwerkt 3594 GFlops en heeft een TDP van 80 watt.
De 1000-serie is op een kleiner, zuiniger procedé geproduceerd en doet meer GFlops. Er is meer geheugenbrandbreedte aanwezig en TDP is gelijk of marginaal hoger en de efficiëntie is flink verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Balance op 15 maart 2017 09:34]

Doe mij maar gewoon Intel HD Graphics. :) Ruim genoeg om goede productie mee te draaien, veel zuiniger, scheelt fangeluid en geen extra drivers nodig.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 15 maart 2017 16:11]

Jammer dat het zo lang geduurd heeft; je koopt nu voor best veel geld een verouderd product van bijna 2 jaar oud. Nog even wat meer geduld en de versie 2.0 is te koop.

Ik stop mijn laptop altijd in een koffertje (en blijf dat doen) en maak me best zorgen over de grote spleet bij het scharnier (en daarmee de overlevingskansen). 2.0 Lost dat mooi op.

Te duur? Ach, ik heb nu een 8 jaar oude (was ook duur) Toshiba die het nog steeds prima doet.

Ook jammer dat de 500 gig versie zo duur is. waarom nu geen i5 met een SSD van 500?
Zo als Microsoft wil concurreren met Apple mogen ze wel wat aan de prijzen doen. Dit is bijna net zo belachelijk als de prijzen van Apple.
De Surface lijn is niet bedoeld voor consumenten die naar hun budget kijken. Het is een serie apparaten die in de eerste plaats als tech demonstrator gelden in de hoop dat andere fabrikanten de technologie overnemen en de prijzen democratiseren.

En voor de professionele markt zijn zulke prijzen minder een probleem.
Dat weet ik niet! Ik zit er zelf zakelijk in, en vooral de sprongen in prijs vind ik erg groot: de laatste stap voor een grotere ssd, bijvoorbeeld, bedraagt ¤630. 'Zakelijk' is echt niet synoniem voor 'doe gek, kan niet schelen wat het kost'. Ze zullen met deze prijsstelling geen grote aantallen gaan draaien, denk ik, en ja ben ik met je eens, ze zullen hun plek hebben als tech demo.
Ik vond het als consumer wel zeer interessant. Dat ze voor bedrijven hoge prijzen hanteren. Maar geef dan korting voor studenten.
Helemaal mee eens!

Ik snap het ook niet: een paar jaar terug, zeg rond 2011 kocht ik voor ca. 1200 euro een a-merk laptop met prima specs. Die kon je toen nog upgraden met ram en SSD.

Nu voel ik me voor een a-merk laptop met goede specs gedwongen meer dan 2000 euro uit te geven. Ik vind 256 GB opslag namelijk al aan de lage kant. Eerlijk gezegd gaat dat voor mij een financiele grens over voor wat het is.

Ik betaal graag wat meer voor premium, maar Apple en MS, en veel gevallen ook Dell gaan voor mij over een grens.
Het verschil is dat je een paar jaar geleden een doos kocht waar essentieel generiek uitwisselbare componenten in zaten, nu is alles custom made omdat het kleiner, sneller, lichter en mooier moest. Een dergelijke doos kan je nog steeds kopen tegen een goede prijs, maar die gaan tegenwoordig jaren mee en kunnen niet regelmatig aan dezelfde gebruikers worden verkocht. Die nieuwe kleine laptops/tablets is een heel ander beestje, kijk eens naar de evolutie van de Surface Pro, van de #1 naar de huidige #4, dat is supersnel gegaan en het product is bij elke iteratie significant beter geworden (en dan doel ik niet op de specs).

15 jaar geleden moest ik voor mijn eerste laptop (Asus B1000) ook gewoon ¤2750 neerleggen. Ik ben best bereid om ¤3650 neer te leggen (zakelijk) voor een dergelijk tablet/laptop met deze functionaliteit, deze moet echter wel 5 jaar meegaan ivm. afschrijving.
Je hoeft echt niet meer dan ¤2.000,- uit te geven voor een 'A-merk met goede specs'. Voor onder de ¤1.500,- kan je echt mooie laptops kopen tegenwoordig. Deze ontzettend hoge prijzen zie je vooral terug bij apparaten die eerder als slimbook / laptop+tablet cross over gezien kunnen worden. Én top-specs hebben. Én een A-merk. Een traditionele laptop in de prijs categorie ¤1.000,- tot ¤1.500,- heb je ook in alle vormen en maten :)

De hele XPS reeks van Dell vind ik zelf qua prijs, kwaliteit en bang voor bucks goed gepositioneerd. Deze Surface books zijn mij net wat te duur maar ik zie de Surface reeks 'in het wild' veel terug in Groot-Brittannië. Het design, de mobiliteit en het gemak spreekt schijnbaar toch veel mensen aan.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 15 maart 2017 09:55]

Deze ontzettend hoge prijzen zie je vooral terug bij apparaten die eerder als slimbook / laptop+tablet cross over gezien kunnen worden. Én top-specs hebben.
En dan nog heb je een model met slechts een 13,5" (surface pro zelfs 12,3") scherm.

Op dit moment wordt de indruk gewekt dat alleen die slimbook-modellen nog A-merken zijn (ook op tweakers, met alle aandacht die ze krijgen). Zelfs de Windows 10 desktop lijkt op deze kleine hoge resolutie-schermen aangepast.
Je kunt de schaling aanpassen van 100% naar 200% (voorheen, ik dacht W7 100% tot 140%) maar niet kleiner (bv 75%) en veel onderdelen van de interface, zijn nu al veel te groot en nemen te veel ruimte in, vooral op de 768x1366 van m'n 15,6" Lenovo maar ook op de 17" FHD BTO van het werk en zelfs op het 24" 1920x1200 scherm op mijn werk.

In plaats van deze surface book van 3649 zou ik eerder kiezen voor de
http://store.hp.com/Nethe...d=T7V59EA&opt=ABH&sel=NTB (nog iets goedkoper ook)
http://www.dell.com/nl/be...del_id=xps-15-9560-laptop (nog iets goedkoper en Xeon cpu)
http://www.dell.com/nl/be...del_id=xps-15-9560-laptop (nog goedkoper)

Of 17" http://shop.lenovo.com/nl...70/?sb=:000000F0:000004A4:

Het eigenaardige is dat bij alle drie die merken de 17"-ers niet hoger gaan dan 1080x1920 maar dat de 15" modellen wel met resoluties van 2560x1440, 2880x1620 en 3840x2160 verkrijgbaar zijn, op één uitzondering na (deze maar die is dan ook al minimaal 5.519,-
Ik wil inderdaad wel graag een goed afgewerkte 13" laptop. Dan kom je toch inderdaad al snel bij de slimbooks. Geen (goedkoop) plastic, geen 15 inch. Voor werk heb ik al een 15" Dell Precision M4800 met i7 16Gb etc. Dat dus niet...

Als ik in het filter 13 inch aanzet en 512 en 16 GB aanzet blijft er nog 1 laptop over, een HP envy 13. Interessant ding, maar volgens de review throttled hij wel sterk terug.

Het liefst wil ik iets zoals de oude MacBook Pro niet-retina, met vervangbare hardware, maar dan met een beter scherm en m2 sloten voor 2 nvme / pci ssd's. Mooi simpel degelijk design, maar dan betere hardware. De XPS is wat dat betreft een goede kandidaat maar aan de dure kant. Ik had zo'n laptop inmiddels goedkoper verwacht.

Dank voor je input!
Wat is het verschil tussen de Surface Pro 4 en de Surface Book bij de eerste variant? Heeft de Surface Book de kickstand van de surface pro 4 ook erbij zitten? Want dan zou het namelijk exact de Surface pro 4 zijn, lijkt mij.
Surface book heeft geen kickstand. Maar één van de grootste verschillen is het 13,5" scherm van de Book terwijl de Surface Pro "slechts" een 12,3" scherm heeft

Ik zie de Book meer als een laptop waar je het scherm los kan gebruiken terwijl de Surface Pro een tablet is waar je een toetsenbord kan aanhangen. Waarschijnlijk niet helemaal juist gezegd maar zo zie ik het ;)

Hier een vergelijking van de technische kanten:
https://www.microsoft.com...e/devices/compare-devices

Komt voor groot gedeelte overeen
Ander scherm met hogere resolutie en de performance base. De Book is een laptop die je in een tablet kunt veranderen. De Pro is een tablet waar je een typecover aan kunt hangen om er een laptop van te maken.
De adviesprijzen zijn naar mijn mening belachelijk hoog. Blijkbaar vinden verkooppunten dit ook gezien ze inmiddels al ¤280,- afwijken hiervan van bij het 3e model.

Verder ben ik erg benieuwd hoeveel fijner/praktischer de Book werkt ten opzichte van een Pro4.

[Reactie gewijzigd door nickko op 15 maart 2017 08:49]

Muah. Als je bedenkt dat dit een nieuw soort product is, dan vallen de prijzen nog wel mee. Het loskoppelbare toetsenbord, hoge resolutie scherm, touchscreen inclusief pen, en alle hardware in het scherm (op de Nvidia GPU na). Het is een hoop geld, maar duur? Lastig te zeggen. Maar je betaalt gewoon veel voor de nieuwigheid.
Misschien zie ik iets over het hoofd? Maar ik mis wat er nu echt innovatief is aan dit product? Tablets met afneembaar toetsenbord is inmiddels niet bepaald nieuw meer. Gebruik van een pen ook niet... Het is (erg!) mooi en voor zover ik kan oordelen degelijk - zowel qua bouw als qua hardware. Maar echt innovatief?

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 15 maart 2017 09:37]

Een dedicated GPU in een toetsenbord is redelijk uniek lijkt me? En best high-end hardware in tablet-formaat ook. Normaal zit alles in het toetsenbord, maar bij de Book zit alles in het scherm.
Die extra GPU kracht is inderdaad wel een nieuwigheid. Technisch knap staaltje werk. Maar het is allemaal redelijk nieuw, redelijk uniek.... Niks écht heel erg vernieuwends... (is mijn gevoel hoor!). Het is mooi, het is beter dan huidige tablets. Maar het blijft een matige laptop met de mooie feature dat het scherm los kan en dan als tablet functioneert. (doe er bewust wat neerbuigend over hoor - maar eerlijk is eerlijk: als de baas dit zou betalen sta ik als eerste in de rij :P Gewoon erg mooi apparaat. Maar voor mij niet 1600 euro+ mooi....)

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 15 maart 2017 09:45]

Nieuwigheid? Dit product is al een jaar te koop in USA, het is in oktober 2015 al aangekondigd.. Dat kan je toch niet meer 'nieuw' noemen en dan betaal je in mijn ogen al zeker niet meer voor de "nieuwigheid". Zelfs de webshops vinden deze prijzen belachelijk want zoals gezegd: "Blijkbaar vinden verkooppunten dit ook gezien ze inmiddels al ¤280,- afwijken hiervan van bij het 3e model."

De prijzen zijn en blijven wel heel hoog, zelfs voor een convertible kan je goedkoper gaan, dit is gewoon nog even op de markt brengen.

Misschien toch nog eens kijken naar:
http://www.ultrabookrevie...op-ultrabook-convertible/
Het is een waanzinnig fijn notebook, met een geweldig mooi, scherp en groot 3:2 scherm.
Enige (grote) nadeel is het toetsenbord. De toetsen zijn niet contrastrijk, dus als je niet goed blind kunt typen erg lastig te vinden. Tevens heeft het toetsenbord geen tilt stand.
Het toetsenbord gaf voor mij de doorslag om mijn Pro 4 te blijven gebruiken en mijn in de US gekochte Surface Book weer te verkopen.
Goed om te weten. Ik kan goed blind typen dus wellicht voor mij geen probleem. Wat ik nu ervaar bij het Pro 4 toetsenbord is dat je na een langere periode typen toch last krijg van zere polsen door het naar schuin binnen staan van je handen..

Dan wordt het toch een tijdje testen voordat ik definitief kan kiezen tussen de Pro 4 en de Book.
Wel wil ik opmerken dat de kwaliteit van de toetsen zelf OK is. Ze zijn groot genoeg en de travel is prima. Voelt kwalitatief goed aan. Mag ook wel voor dat bedrag.
Grappig dat het toetsenbord van de tablet (De Surface Pro 4) inmiddels zo goed is dat het beter is dan dat van de Surface Book en wat mij betreft ook stukken beter dan de nieuwe MacBook Pro.

De tilt in het toetsenbord zie je nu wel bij de tablets maar in het geheel nog niet bij laptops.

Van de Surface Book vind ik overigens het grote nadeel dat het scherm zo wiebelt als het opengeklapt is. Erg storend voor een touch screen maar ook al bij gewoon typen wiebelt het enorm. Ik hoop dat ze dit in de volgende generatie hebben opgelost. Dit is nog een pluspunt voor de SP4 want daar is het door de kickstand juist erg stabiel.
Bij gewoon typen wiebelt het scherm niet.
Alleen als je het hele device beweegt. En dan wiebelt ieder laptopscherm een beetje.
Een MBP scherm wiebelt bvb niet. Het verschil tussen een software boer die hardware begint te maken en een bedrijf dat dit al vele jaren doet zit in dat soort details... Idem met de ventilator: problematisch in bvb de Surface Pro (en veel Windows laptops in het algemeen): gaat plots aan het werk als je gewoon een tekstje aan het typen bent. Er gaan maanden voorbij dat ik de fan van mijn MBP nooit hoor...
De prijzen zijn in elk geval hoger dan die van de Macbook Pro 2016 modellen.
De duurste Mac met i7/16/1TB en een 15" scherm kost minder dan de duurste Surface Book.
Maar de Mac is geen tablet en heeft geen touch screen (alleen een nifty touchbar).
In de "top of the line" geldt the "law of diminishing returns". Je kan er over klagen maar het is wat het is. Apple prijst zich niet uit de markt als je dit vergelijkt. De top is overal ongeveer even duur...
Als ik de duurste Mac pak en daar 1Tb in configureer kom ik precies 30 euro duurder uit dan de Surface-prijs hierboven. http://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro/15-inch
Je hebt gelijk. Mijn Macbook pro is wel i7/16/1TB maar niet de allersnelste en dus duurste. Maar goed, de top is dus overal ongeveer even duur. Retailers zullen bij Microsoft wel wat onder de prijs gaan, en Apple voor professionele klanten en onderwijs ook. Het blijven relatief dure laptops. En door de verschillen zijn ze eigenlijk ook onvergelijkbaar (touchscreen of niet, afneembaar scherm of niet, 13" of 15", schermresolutie, etc., etc.).
Maar als ik bedenk dat mijn eerste "krachtige" PC met 25Mhz 80386 destijds $8.000 heeft gekost dan valt het allemaal toch weer mee.
De top is ongeveer even duur. Wat het gevoelsmatig misschien lastig maakt is de waarde (en vermoedelijke kosten) van de form factor. De prijs is veel meer dan een optelsom van onderdelen en bouwkwaliteit, etc., bij goedkope laptops is dat niet zo. Dan wordt het dus gevoelsmatig duur, want wat is de waarde van dat scherm + pen + afneembaar tablet + ... En is dat subjectief? Meer subjectief dan bij goedkopere laptops?
¤1649,- voor 128GB zonder performance base?? Dat vind ik wel Apple niveau gek..
Ik vind het wel meevallen qua specs/usability.

Immers dit is een hybride oplossing dus je hebt wel een x64 tablet als je het keyboard los haalt.

En jah het is wel duur, maar qua spec t.o.v. een Apple notebook is het wel goedkoper.

En gezien Apple met zijn laatste modellen al helemaal van het pad af is qua pricing neem ik deze zeker mee samen met een Dell XPS mee als ik ga upgraden van mijn MacBook Pro Retina 2013
Goedkoper dan Apple is het niet. De instap Macbook Pro bvb heeft voor een gelijkaardige prijs dubbel zoveel opslag.
Je focussed hier op één aspect van het product. De Surface Book heeft andere unieke features die de prijs mijn inziens rechtvaardigen.

Voor zakelijk gebruik is dit een zéér interessant product, net zoals de Surface Pro 4 dit is. Onderschat dit niet.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 15 maart 2017 09:10]

Eens. Maar met deze specs icm deze prijs is hij meteen enkel zakelijk nog interessant. Als je baas dit niet betaald zijn er niet heel veel mensen die dit soort bedragen neertellen voor een weliswaar mooie, maar uiteindelijk toch redelijk eenvoudige laptop/tablet combo.
Ik zie dit ook niet een enorm succes worden op de consumentenmarkt. Dat is het doel van Microsoft ook helemaal niet. Ik heb onlangs al met de Studio en de Book mogen spelen hier in NL.

De Book is echt 99,9% op de zakelijke markt gericht vanuit Microsoft en is daarom eigenlijk geen 'echte' concurrent voor de MacBook (Pro), welke meer op consumentengebruik is gericht.

De Studio is een niché product, maar desalniettemin een indrukwekkend apparaat qua design en mogelijkheden. Ik zou echter versie 2.0 afwachten, zitten nog wat praktische bezwaren aan (bijv de Dial glijdt naar beneden als je hem loslaat, enz).
Ze promoten zelf wel ook de performance in het kader van gaming... Doet mij vermoeden dat ze toch ook een stukje consumentenmarkt mee willen pikken. Maar zie dat niet echt gebeuren.
Waarom niet? Vanwege de prijs? Niet alle consumenten vinden de laagst mogelijke prijs het meest belangrijk bij de aanschaf van een dergelijk apparaat... En nee, hij is ook niet specifiek op hardcore gamers gericht. Het is gewoon een heel erg mooie notebook/tablet in het wat hogere prijssegment.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 15 maart 2017 13:51]

Met name vanwege de prijs ja. Er zijn natuurlijk altijd mensen die meer geld over hebben of ergens meer geld voor over hebben... Maar in mijn optiek rechtvaardigt de meerwaarde van dit systeem tov de concurrentie voor privé gebruik de meerprijs absoluut niet.
Maar dan kijk je dus voornamelijk naar specs/prijs... En als dat voor jou het belangrijkste is... Prima... Maar er zijn dus een heleboel andere criteria die voor andere mensen wél heel belangrijk of zelfs belangrijker zijn, zoals, kwaliteit toetsenbord, kwaliteit beeldscherm, het feit dat je die los kan koppelen en dan een volwaardige tablet hebt, de algehele vormgeving, enz... Nogmaals, als dat voor jou niet belangrijk is, prima, maar er zijn mensen voor wie dat wél heel belangrijk is, en hun mening is net zo geldig als die van jou...
Ik heb het niet over mijn mening noch behoefte aan deze zaken. Ik zie echter voor veruit de meeste particulieren weinig meerwaarde t.o.v. vele andere laplets die een stuk minder kosten. Voor zover ik op basis van de specs kan oordelen lijkt mij de doelgroep binnen de consumentenmarkt zeer beperkt.
De instap MacBook Pro heeft weinig unieke features. De duurdere versies hebben de Touchbar, welke in de praktijk beperkt handig is.

Of MacOS geschikt is voor grootzakelijk gebruik laat ik in het midden (zijn de meningen over verdeeld), maar het beheren van Windows devices vanuit AzureAD (incl SSO icm Office365) is een pracht systeem, waar Microsoft echt goed bezig is. Daar is op dit moment niet echt een antwoord op van de concurrentie.
TCO van macOS is lager dan de andere OSen.
IBM heeft nu 100k Mac devices, lijkt mij redelijk 'grootzakelijk gebruik'...
https://9to5mac.com/2016/10/19/jamf-ibm-mac-deployment/
TCO van Windows is lager dan de andere OSen.
IBM heeft een deal met business software, anders waren het zeer waarschijnlijk ook Windows (of Linux) devices geworden.
Niet voor niets dat je het overgrote deel Windows gebruikt. Onder andere vanwege de lagere TCO en hogere ROI.
TCO van Windows is lager dan de andere OSen
Bron?

Hier nog een bron dat macOS een lagere TCO heeft:
http://www.computerworld....-run-than-it-thought.html

Quote:
IBM says it is 3X more expensive to manage PCs than Macs
Zet je bril op? IBM is de laatste tijd erg close met Apple. Vergeet die zogenaamd correcte IBM artikelen en ga bijvoorbeeld een navraag doen bij bedrijven die beide gebruikt hebben.
Bovendien werken vele bedrijven met VDI en RDS/Citrix met.. inderdaad Windows.

Uit mijn praktijk: zo vaak dat iets niet werkt. Denk aan bepaalde applicaties, netwerk/vpn combinaties of falende Safari icm bedrijfsapplicaties/SSL security setting.

Deze Surface Book met Windows 10 is een 10x beter keuze voor het overgrote deel van het bedrijfsleven. De meeste Macs zie ik zie draaien nota bene Windows. Dat zegt ook al het een en ander.
Wat ik wel op zie komen is devices zoals de Surface Pro 4. Ook te krijgen via Dell en HP kanalen.

Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn waar een mac een lagere TCO kan hebben. Dat zijn echter <de uitzonderingen op de regel>.
Al jaren is de uitkomst van TCO metingen dat Mac OS X en nu macOS goedkoper is, niet alleen bij deze IBM meting.
Maar opnieuw: Bronnen?

Waarom zouden HP en Dell Microsoft hardware willen verkopen?
Wat is deze 'Surface Pro 4' beter dan een ander stuk Windows hardware met (In mijn ogen nutteloos voor een desktop OS) touchscreen?
En waarom zou 'het bedrijfsleven' dan specifiek deze Microsoft hardware willen hebben?
Qua prijs niet interessant, qua ondersteuning kies je eerder voor een Enterprise hardware leverancier zoals Dell of HP.
Anders kun je qua hardware nog wel goedkoper, denk aan Acer of Asus of zoiets.
Bronnen? Wat een dooddoener. Te veel zeg maar.
En beter nog, wat dacht je van praktijk ervaring bij heel veel klanten en externe collega's. Dat zegt meer dan wat links aanhalen. Vooral die van een IBM vriendje.

De Surface Pro 4 kan je ook via Dell en HP kopen. Met een Enterprise contract.

En nee, ik heb niet gezegd dat je een Surface boven andere OEM devices moet kopen. We hadden het over gebruikers OSen en TCO.

Maar ik zie al waar het naar toe gaat: het gevoel om je Mac te moeten verdedigen in een Windows/Surface device topic O-)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 15 maart 2017 15:36]

De Surface Book is al zo lang op de markt dat een eventuele vraag over het scharnier al beantwoord is.
Al zo lang op de markt? Ik wil dat scharnier nog wel eens zien binnen 2-3 jaar... Het is niet voor niets wellicht dat de Surface Book2 naar verluidt een nieuw scharnier zal krijgen?

Bovendien heeft Microsoft vooral bewezen gedurende het eerste jaar dat er toch nog wel wat te schaven valt aan hardware/software...
Dat is misschien wel zo, maar is die MBP tegelijkertijd een tablet? Waarmee je alle software ook in tablet vorm kan draaien? Dit is ook een feature, of specificatie, die niet makkelijk is uit te drukken in getallen. De techniek in dit apparaat gaat een stuk verder dan in een 'normale' laptop als de MBP. En ook dat heeft zijn prijs.

Niet dat ik het niet duur vind...
Als je tegelijk een soort tablet wil, moet je niet naar een MBP kijken, dat klopt. Net zoals je niet naar een Windows laptop moet kijken als je OSX wil.

De "techniek in dit apparaat" is alleen relevant voor de prijs als de koper daar het extra geld voor over heeft. Vergelijken met een MBP is dus altijd een beetje afhankelijk van het uitganspunt "wat wil ik".
Uiteraard, maar het is door deze mogelijkheid toch logisch dat deze Surface Book een hogere prijs heeft? Als je deze techniek niet relevant vindt, moet je het gewoon niet kopen. Maar dan moet je niet doen alsof een MBP dan goedkoper is omdat enkel de opslagruimte groter is bij de MBP.
Of in plaats van een mac een van de vele andere mooie Windows laptops in de duurdere prijsklasse. Denk aan Specte, XPS, CarbonX, Zenbook, Lattitude enz enz. De keuze is reuze en je beperken bij het keuze maken is niet het verstandigst.
Je beperken tot Windows is ook niet het verstandigst. Heb helaas pas 5 jaar geleden het alternatief ontdekt. Moet helaas professioneel nog vaak op Windows werken en de matige hardware die daar dikwijls mee lijkt samen te hangen (dit laatste terzijde: een Surface Book is wel degelijk een mooi stuk hardware - nu nog het scharnier goed krijgen).
De keuze is reuze en je beperken bij het keuze maken is niet het verstandigst Waar zeg ik dat dat alleen Windows is?

En tsja, ik kende Macos al langer, maar helaas moet ik er soms mee werken voor mijn werk. Maar man, privé zou ik dat nooit kopen.
Blijkbaar kom jij alleen Windows op slechte hardware tegen.

Het scharnier van de Surface Book is al goed. Na zoveel maanden is dat echt wel duidelijk. Geen spijkers op laag water zoeken. Voor je het weet wordt je voor fanboy uitgemaakt ;)