'Microsofts Surface Studio verschijnt binnenkort in Benelux voor 2999 euro'

De Surface Studio-pc van Microsoft is bij een webwinkel in de Benelux verschenen, voorzien van een prijs van 2999 euro. Volgens de winkel is de all-in-one 'binnenkort leverbaar'. Microsoft heeft nog niets bekendgemaakt over een introductie in Nederland en België.

Voorlopig lijkt het om een enkele vermelding bij de Belgische en Nederlandse Coolblue-winkel te gaan. Overige webwinkels in de Benelux maken nog geen vermelding van de Surface Studio. Wel is de Surface Book inmiddels bij meer webwinkels in het assortiment opgenomen, zoals bij Azerty. In tegenstelling tot de Studio, heeft Microsoft de komst van de Surface Book voor Nederland wel aangekondigd.

Die laptop zou 'begin 2017' verschijnen en er waren aanwijzingen dat dit januari zou worden, maar volgens geruchten is die introductie uitgesteld tot april. Microsoft kondigde de Studio-all-in-one vorig jaar oktober aan voor 2999 dollar. De pc draait op een Intel Core i7 of i5 van de Skylake-generatie, heeft een GTX 980M van Nvidia, beschikt over maximaal 32GB ddr4-geheugen en bevat een 2TB hybride harde schijf. Goedkopere varianten hebben een GTX 965M. Het scherm heeft een diagonaal van 28" met een beeldverhouding van 3:2 en een resolutie van 4500x3000 pixels.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-03-2017 • 20:31

144 Linkedin

Submitter: FaceMan

Reacties (144)

144
132
67
5
0
41
Wijzig sortering
Ten eerste: Hulde aan Miscrosoft. Dit is innovatie en nieuw denken.

Ik heb er echter een probleem mee: De levensduur van het scherm is totaal anders dan die van de hardware. Het scherm gaat op z'n minst 5 jaar mee, terwijl je de eerste hardware over twee jaar eigenlijk al wilt vervangen.

Ik hoop dat Microsoft het scherm gewoon los gaat verkopen. Het heeft bijna evenveel pixels als een 5k (5120*2880) scherm maar een veel fijnere beeldverhouding. Bovendien is het multi-touch, iets wat totaal ongekend is. Ik denk dat als ze het scherm voor €2000 zouden verkopen het als warme broodjes over de toonbank gaat, de hele designwereld zit hier op de wachten.
Nieuw denken is dit absoluut niet en ik twijfel of er echt sprake is van innovatie. All-in-ones, schermen waarop je kunt tekenen (denk aan de succesvolle Wacom Cintiq serie) en die draaischijven (worden veelvuldig in de CAD wereld gebruikt) bestaan al geruime tijd. De combinatie van dat alles is heel misschien innovatief te noemen maar als ik kijk naar wat HP met een all-in-one doet (de Scout Pro) dan vind ik dat daar eerder sprake is van innovatie. HP boort compleet nieuwe design toepassingen en workflows aan en dat gebeurt bij de Surface Studio niet. Dat lijkt meer een natuurlijke samenvoeging van een aantal zaken te zijn. Vergeet niet dat Microsoft dit al een aantal jaar in tablet/notebook vorm heeft; zo'n desktop variant is dan meer een natuurlijk gevolg/opvolging. Het feit dat Dell ook al zo'n Studio model heeft zegt ook al genoeg.

Overigens kunnen de HP all-in-one en ook de Wacom Cintiq serie multitouch dus ongekend is het zeer zeker niet.

Dit is in ieder geval een toffe all-in-one van Microsoft. Ze zijn goed bezig om een mooie en goede serie aan Surface computers neer te zetten. Ik ben benieuwd wat volgt.

[Reactie gewijzigd door ppl op 9 maart 2017 23:02]

Die draaischijf is toch een iets ander ding dan wat in de CAD wereld wordt gebruikt. De draaischijf (Microsoft Surface Dial) is los te roteren op zijn voet. Voor 3D CAD wordt vaak spaceware van 3DConnexion gebruikt, zoals de Spacemouse Pro of de Space Navigator. Deze devices (het wordt mouse doet die dingen geen recht naar mijn mening) zijn eigenlijk een korte pook die in een ophanging van rekstrookjes hangt. Er rolt dus niets in deze apparaten. Met de pook kan een ontwerper een 3d model op alle mogelijke manieren transleren en roteren. Met de vingers kan de pook hiervoor worden gekanteld in de horizontale en verticale vlakken en kan in diezelfde vlakken worden getransleerd door de de pook in diezelfde richtingen te drukken of te trekken. De pook zit dus vast in een ophanging. Door er kracht op uit te oefenen beweegt het 3D CAD model op je scherm.
Ik ben van plan deze jongen aan te schaffen. En ik zal je zeggen, op een dual-core I7 surface book 3 met intel HD IGP gaat zelfs mijn monsterlijke 42 MB , 36.7 MP NIkon D810 raw files in de alom bekende tergend trage Capture NX-D gewoon meer als PRIMA.

Dus laat maar komen met een G980. Die kan wat mij betreft wel 4 jaar mee.

Sure. Ik had er ook liever een Pascal GPU ala 1060 op zijn minst gezien. Zeker voor deze prijs. En een pascal draait eenmaal iets koeler als een maxwell wat mooi meegenomen is in deze form factor.

Maar voor menig professionals is die 980 prima, ook voor de professionals die ik ken op design gebied bij bekende buro's die met het duurste macbook pro zitten met fluttere graphics dan dit met enorm grote illustrator files met duizenden lagen. Gaat ook prima.

Uiteraard, als de keuze er is om het scherm los te kopen had ik dat meteen gedaan. Heb een meer als prima desktop staan.
Dus laat maar komen met een G980. Die kan wat mij betreft wel 4 jaar mee.[...]
Sure. Ik had er ook liever een Pascal GPU ala 1060 op zijn minst gezien.
Als je alleen maar 2D bezig bent (foto's, vector graphics, videobewerking), dan heb je geen winst met snellere GPU's. Die bieden eigenlijk alleen bij 3D een voorsprong. Dus die G980 is voor 2D meer dan voldoende.
Bij (grote) 2D files zal eerder baat hebben bij snelle schijven en veel werkgeheugen, niet bij een snellere GPU. Ik draai CaptureOne RAW-processing prima op een 10 jaar oude pc, wel met een SSD schijf - geen centje pijn.

Mocht je veel batch beeldprocessing doen met software die ook GPU-acceleration gebruikt, dan gaat een snellere GPU wel tellen - maar alleen bij output. In mijn ervaring wordt dat soort productie normaliter echter 'buiten werktijd' gedaan (=aanzetten, en naar huis). Voor de meeste professionals zal dat genoeg zijn. Alleen video-/animatiestudios e.d. zullen vanwege de berg aan frames wel snelheid/capaciteit eisen, maar dat is een andere doelgroep.

Dus in jouw geval kan ik me goed voorstellen dat deze Surface Studio wel 10 jaar meegaat :) Als er niets kapot gaat, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 10 maart 2017 09:46]

Het scherm gaat op z'n minst 5 jaar mee, terwijl je de eerste hardware over twee jaar eigenlijk al wilt vervangen.
Dat hangt helemaal af van wat je er mee doet.
Als je niet gamed, is een computer (bijv. voor zakelijk gebruik) erg lang bruikbaar. De meeste "productiesoftware" is echt niet zo veeleisend. Denk behalve aan office programma's ook aan grafisch design en productie, web design, fotobewerking e.d. - daar lijkt dit op geënt. Je kan er makkelijk meer dan 5 jaar mee doen, zolang het OS geupdate wordt. Genoeg pc's op mijn werk die gewoon maar goed bruikbaar blijven (vooral bij Office taken).
Workstations hebben wat productie betreft wel een relatief korte economische levensduur, maar dat is deze Surface Studio ook niet.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 9 maart 2017 22:23]

Helemaal waar. Zelfs gamend kun je al snel 3 jaar met een pc doen, al zou een upgrade van een grafische kaart wel betere resultaten geven.

En met de laatste jarenlange stilstand van Intel's R&D is 5 jaar al helemaal geen probleem meer.

(AMD fanboy :) )
Onzin dat de processor al na 2 jaar 'verouderd' zal zijn. Ik heb een pc met de eerste i7 processor, inmiddels zo'n 7 jaar oud. Mijn PC draait nog steeds top.
Ik merk totaal geen traagheid. Wellicht dat het renderen nu sneller kan, maar het verschil is in al die jaren niet echt heel veel sneller geworden.
Het is eigenlijk relatief simpel gebleken om toch enige hardware in de Surface Studio te vervangen. Vele onderdelen komen heel makkelijk los.
helaas kunnen de GPU en CPU echter niet makkelijk vervangen worden,
en gezien de GPU van de gedateerde geforce 9X0 generatie is is dat toch wel jammer.

desalniettemin prachtige machines, en inderdaad als dat scherm los te koop zou zijn (of de pc een DisplayPort input zou hebben) zou ik dat zonder aarzeling aanschaffen.
ja dikke onzin dus, dit is vooral ideaal voor visual FX production,
gamedevelopment en dat soort dingen, en die jongens (ik ben er een van) hebben dus echt nooit genoeg CPU en GPU power.

de grap is dat een 27" cintiq namelijk ook 2500 eurp kost lagere resolutie heeft, en geeneens een cpu/gpu heeft. kortom als je dit als scherm had kunnen gebruiken was er weldegelijk een markt voor.
Die vliegt ook vooruit. De hardware in mijn huidige pc is ook al bijna zo oud ;). Alleen wat extra gpu kracht erbij gekocht, maar dat heeft voor de rest geen invloed op het OS.
Daar betaal je niet 2999 euro voor imo.. de hardware is al outdated voor zo'n scherm.
The real question is for all those crappy gimmicks "Does it run Crysis?"
Ben er eerlijk gezegd niet zo zeker van of de designwereld nu echt zich te wachten op (multi)touch schermen. Om hogere resoluties en precisie zeker weten wel. Maar of die nu echt 1-2-3 samengaan met (multi)touch?
Dit touch screen is sowieso handig in design voor gebruik met een stylus.
Multitouch hangt dan ook weer af van de mogelijke gestures af die je kan gebruiken in je designprogramma's.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 10 maart 2017 10:46]

Hulde, innovatie? Welnee:

Touch:
totaal onzinnig voor een desktop. Een desktop is geen tablet, punt. Wanneer snapt Microsoft dat nu eens. Hier krijg je alleen maar een lamme arm van wanneer je de hele tijd moet swipen op afstand. Ook wanneer die platter op tafel ligt als een grote tablet. Een tekentablet zoals van Wacom werkt veel professioneler en ergonomischer.

Draaischijf:
niets nieuws onder de zon. Een leuke gimmick, dat wel.

Groot nadeel: totaal niet te upgraden

Specs zijn nu al niet bijzonder. zoals de GPU.

Echte innovatie mis ik hier volledig. Het lijkt net een iMac, maar dan duurder.
Innovatief zou het zijn als dit een All-in-One is met een curved scherm zoals de 34" curved Dell U3415W. Dat is pas een machtig mooi ding op je bureau. En voor het prijsverschil koop je zo een goede desktop erbij die wel goed is te upgraden.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 10 maart 2017 22:55]

Waarom bij zo'n nieuw product alweer een achterhaalde gpu.
Omdat de nieuwe generatie ten tijde van de ontwikkeling nog niet uit was. De Studio is de eerste AIO van Microsoft dus R&D duurt sowieso al wat langer. Grote kans dat ze bij een tweede versie iets sneller kunnen schakelen. Maar het is nou ook weer niet zo dat er nu een brakke GPU in dat apparaat zit. Je gebruikt hem ook niet voor gaming, maar waarschijnlijk vooral voor grafisch werk. En dan is een 980M of zelfs een 965M prima.
Ja, maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om een GPU te vervangen voor Microsoft..??
En het is niet dat een 1060-1070 zoveel meer verbruiken of warmer worden dan een 980m.

Neemt inderdaad niet weg dat de 980m slecht is, en wie weet konden die wel voor dumpprijzen krijgen van nvidia.
In een apparaat waar alles zo compact is is een GPU vervangen wel iets meer dan eruit en erin. Mogelijk moet je dan het hele ontwerp aan de binnenkant aanpassen. En dan komt er nog bij kijken dat je die GPU's geleverd moet krijgen van Nvidia. Al met al is het dus niet zo eenvoudig als het lijkt. Geloof maar dat het ontwerp aan de binnenkant flink getest wordt (geluidsproductie, hitteproductie) met een aantal verschillende componenten. Als alles uiteindelijk exact is zoals het huurt dan ga je dat niet even aanpassen omdat er een nieuwere generatie uitgekomen is. Al helemaal omdat de nieuwe generatie voor design-doeleinden weinig toevoegt.
De 965 is echt niet snel genoeg voor dit scherm. Er zijn al maanden terug reviews verschenen waaruit bleek dat de 965M hakkelt en stottert bij Windows animaties alleen al. Voor minder dan de 980 gaan is vrij zonde van het geld.
Apart dat een Intel IGP wel deze resolutie trekt en een 965M niet.
Nu je het zegt beoordelen wij die grafische kaarten vooral voor hun 3D prestaties. Over hoe die kaarten zich 2D tot elkaar verhouden weet, ik in ieder geval, niet zo veel.

Edit: Vroeger had je kaarten van Matrox, die waren gespecialiseerd in 2D performance.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 maart 2017 08:35]

Niet echt want die zit al te zweten met de resolutie alleen. Dat ge je voelen als je wat complexere dingen wil doen in Adobe en dergelijke. Nope Surface lijn valt me dik tegen. Heb zelf een top-end Surface Book gehad gedurende een maand of 6 en was zwaar teleurgesteld. Vooral door problemen met de Dock en USB power.
En wat heb je nu dan dat veel beter is dan een Surface Book? Uniek apparaat zover ik weet dus ben erg benieuwd.
Laptop met een i7 6700HQ Quad Core, 32GB ram, NVME SSD 512GB / Sata SSD 1TB / nVidia 980m - 4k 15.4" scherm, USBc, 2 x USB 3.0, 1Gbe, Mini-DP, HDMI... . u zei? Ja idd er zit geen pennetje bij, ik kan het scherm er niet afhalen en de stamina van de batterij is een stuk minder (maar dat heb ik niet nodig) maar bovenstaande weegt niet veel meer maar het toestel was wel 800 euro goedkoper.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 10 maart 2017 00:38]

Ja ik heb een PC met nog betere specs, ja het is dan wel geen laptop, maar wel veel goedkoper.. /s

Je kan producten zo niet puur op specs vergelijken.
Voor mij is die laptop 99% professioneel gebruik. Met die Surface Book had ik USB issue's dat hij zonder pardon de connectie met mijn USB drive dropte... . Dat is gewoon niet acceptabel en al helemaal niet voor die prijs. De specs van mijn workstation thuis zijn minstens x2 maar dat staat volledig los van deze discussie.
De surface book is een hybride met een afneembaar display. Wat is dat in vredesnaam voor vergelijking met deze koelkast?
De Surface Book was vooral een toestel met mooie specs op papier dat te lijden had onder hitte problemen, USB power issues en een dock die voor geen meter werkte met 2 schermen. Wat ook soms erg leuk was dat af en toe het toestel gewoon bevroor en je dan moest resetten tot in de UEFI om uberhaubt terug te kunnen booten. Dankzij dit toestel redelijk wat tijd doorgebracht op de support pagina's van MS en ik was duidelijk niet alleen! Miskoop van het jaar voor mij. Tot overmaat van ramp en langs de andere kant geluk bij een ongeluk barste het scherm spontaan. Na 2 maand aandringen bij MS en leverancier heb ik een volledige refund genoten voor het toestel. Dus no offence maar ik zie me op dit moment niet snel nog een Surface Book kopen.

Als iemand interesse heeft in een Surface Dock ik heb er hier 2 liggen in perfecte staat. Factuur is mogelijk en je hebt er nog een dik jaar garantie op.
Okee het kan dat er (met sommige exemplaren?) problemen zijn. Dat maakt je vergelijking met een quadcore met een gtx 980 niet beter.
980m - It's all in the details. Nietwaar.
Gtx 980m dan nog altijd.

De quadcore is hopelijk ook een mobiele variant...
Jazeker

Dat is namelijk de i7 6700HQ

https://ark.intel.com/nl/...r-6M-Cache-up-to-3_50-GHz

De "koelkast" is met scherm dicht geklapt amper 2,5 cm dik en min 2kg.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 11 maart 2017 01:12]

Ik snap welke je bedoelt, de Asus RoG Strix. Het wordt een steeds gekker verhaal, niet alleen is die qua functionaliteit onvergelijkbaar, die is hier niet eens te koop.
Mis poes en technisch gezien was de Surface Book in de Benelux officieel ook niet te koop maar tweakers zijn ook niet per definitie gevestigd in NL hé.
De Surface Book is hier binnenkort te koop, zoals in bovenstaand artikel staat..
Niet echt. Vroeger ondersteunde een Geforce 4 MX al resoluties tot 2048x1536, wat neerkomt op 3 miljoen pixels, en dat met een bandbreedte van 6GB/s. Een moderne Geforce GTX 1060 doet 32x zoveel (192GB/s) en de 965M doet 13x zoveel. Die 13 miljoen pixels die aangestuurd moeten worden zijn dus niet zo'n issue. Videokaarten vroeger ondersteunden al hoge resoluties en dat ging prima. Inmiddels zijn we flink wat jaartjes verder en als het toen al zonder zuchtje ging, dan nu zeker.

Pas als er élke seconde 60 compleet nieuwe frames binnenkomen met bergen aan data, dan wordt het een probleem. Maar dat zal met de meeste design-programma's niet snel gebeuren. En dus is een redelijk mid-range GPU meer dan prima om iets als Photoshop aan te sturen, zelfs op zo'n hoge resolutie.

Zelfs de Matrox G200 uit 1998 ondersteunde resoluties tot 1920x1200. Kaartje met 8MB videogeheugen. Bijna 20 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 9 maart 2017 21:15]

Wat wil je ermee aantonen? Dat de Heaven benchmark niet goed draait? Het is geen gaming-machine. Daarbij zal je een aardige high-end GPU nodig hebben wil je die benchmark goed kunnen draaien op een dergelijke resolutie. Een 1060 is prima geschikt om mee te gamen op 1080p, maar haal 'maar' 50 á 60fps gemiddeld in die benchmark, op 1080p. Dus 10fps op een resolutie die 6x zoveel pixels heeft is niet eens zo slecht.

Edit: Een 1080 doet nog geen 30fps in 4K.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 9 maart 2017 22:02]

En dan niet eens een SSD drive :')
Jawel hoor:
64GB SSD with 1TB HDD (i5, 965m, 8 GB) = standaard
128GB SSD with 1TB HDD (i7, 965m, 16 GB)
128GB SSD with 2TB HDD (i7, 980m, 32 GB)

Of doel je dat hij niet met enkel een (grote) SSD geconfigureerd kan worden?

bron: Microsoft US
edit: typo

[Reactie gewijzigd door B.A.T. op 9 maart 2017 20:57]

Voor die prijs zou er zeker wel gewoon een 1 TB SSD in moeten kunnen ja, voor mij part 512 GB. 128 GB is toch niet meer van deze tijd.
128gb is overigens genoeg voor het OS en updaten. De extra storage (hybride) mag dan super groot worden.
Dergelijke resoluties kan zelfs een paar jaar oude IGP nog aansturen zonder problemen. Games spelen is iets anders, daar zul je tegen een bottleneck aanlopen, maar dat is ook helemaal het doel niet van deze machine.
Neen maar dergelijke machine is ontwerpen voor een content creator en de veeleisende content creator kan hier niet bijzonder veel met aanvangen als hij GPU power nodig heeft.
Je hoeft toch niet per se op de native resolutie te gamen, of wel?
Mee eens.. maar het is wel een hybride.. en je wil toch wel wat opslag in een dergelijke pc (zonder met ext HDDs aan de slag te moeten)
Dus dit is wel een redelijk logische keuze (ook qua prijs).. hoewel ze waarschijnlijk best ergens nog een tweede SSD ergens hadden kunnen wegwerken :/
Ik zou in apparaat liever een oudere passief gekoelde kaart zien dan de nieuwste van de nieuwste game kaart waarbij de ventilatoren van de videokaart ook het geluid van je racespelletje verzorgen. Wat ik bedoel te zeggen is, bij een apparaat als dit is stilte een waarde, niet het hebben van de meest recente hardware.
Hoe nieuwer de kaart hoe lager het verbruik bij een gelijke belasting. De nieuwe Pacal architectuur geeft je 2x betere performantie per watt. Dus 2x efficienter.

Watt = Hitte. Dus microsoft doet er slecht aan om met oude hardware te werken.
Klopt. Maar als ze 3 jaar geleden zijn begonnen met ontwikkeling van de Studio, en ze na 2 jaar dan de hardware moeten upgraden krijg je een soort Duke Nukem Forever situatie.
Hangt er vanaf, ik heb sinds vorige zomer een GTX1070 en speel op full hd met alles maximaal in elk spel maar wel gelocked op 60hz aangezien mijn scherm niet meer aankan. Je hoort nauwelijks dat de pc aanstaat, ook niet tijdens het gamen, dat was met sommige oudere kaarten wel anders.
Akkoord maar in dergelijk toestel hoort iets als een degelijke Quadro te zitten geen Mobile GPU.
Product is aangekondigd in oktober 2016. Hiervoor zit nog r&d lead time. Dus MS heeft waarschijnlijk gewerkt met de meest recente hardware bij de start van de ontwikkeling van dit mooie product.

Deze machine is naar mijn menig anders/beter dan de menig a/b merken aio's zoals een msi en asus met een overwegend andere doelgroep. Dus altijd de meest recente hardware in lastiger te realiseren.
Volgens mij is dit product meer in de markt gezet als "alternatief" voor bepaalde Apple producten. ;)
Deels mee eens. Maar ken de achtergrond van dit product en de nieuwe functionaliteiten van deze machine? MS probeert iig te innoveren met deze machine. Imho https://www.theregister.c...rs_update_for_windows_10/

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 9 maart 2017 20:49]

Dat zonder twijfel, daar wil ik ook zeker geen afbreuk aan doen, ik heb de introductie dan ook met interesse gevolgd.

Een leuk artikel door (een voor mij populaire) vlogger;

https://youtu.be/2GhyDVrtKdM
Ik denk het niet eigenlijk. Als dat zo was dan hadden ze de touchlaag en digitizerlaag en zero gravity hinge wel weg kunnen laten en slechts de helft vragen.
Vindt ik nou ook. Er zit geeneens een SSD in ! DIe prijs...ongelooflijk. Design..ja ok maar voor die prijs haal je een Wacom Cintiq 27 inch EN een pc met betere specs in huis.
Dan heb je wel een veel lager resolutie scherm op die Cintiq.
Hoezo achterhaald? Je kan er nog steeds prima op gamen voor huis tuin keuken gebruik gebruiken en nog heus wel wat renderen. Niet dat ik een GTX kaart prefereer voor renderen. Daar zijn de quadro kaarten weer heer en meester in. Maar is prima. En ik denk met deze prijsklasse en design ze richting Apple willen gaan en het dus niet alleen om performance gaat.

Moet je eerlijk zeggen het design is verdomd goed geslaagd in mijn optiek..

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 9 maart 2017 20:41]

Quadro's zijn juist vaak onzin voor renderen, want niet sneller en veel slechtere prijs/prestatie
Nou ik kan je vertellen dat het zeker geen onzin is.

Ik heb bij een architectenbureau gewerkt als systeembeheerder.
1. Alle systemen zijn voorzien van een nieuwe workstation + zo'n Quadro kaart.
En alle medewerkers gebruiken Autocad software + adobe photoshop etc. Dus echt rendering software.

Totale prijs (schatting) €100.000 +/- voor ongeveer 130 man.

Nu kregen we een aanbod van Citrix hahah wat een lachtertje was dat, dus cloud computing rekenkracht per zoveel medewerkers betaal je voor onze doelgroep 30.000 en dan zit je misschien 1/10 van je gebruikers die er gebruik van kunnen maken.
Ok ik snap je, je hebt een andere definitie van renderen; normaal als het over renderen gaat heb je het niet over viewports renderen. Autocad en Ps zijn geen rendersoftware. Op zich is voor autocad en Photoshop ook geen quadro nodig maar bij pro workstations zitten ze vaak standaard. Plus er spelen allerlei certificieëring en support zaken.
Op zich is voor autocad en Photoshop ook geen quadro nodig maar bij pro workstations zitten ze vaak standaard.
Voor CAD software zoals AutoCAD en SolidWorks kun je wel beter Quadro kaarten gebruiken. Anders heb je kans op beeldfouten, en dat werkt echt frustrerend. Denk aan modellen die op het scherm niet updaten, maatvoering die verdwijnt, brakke transparantie van objecten, etc.
Dit ding is op zich al oud... de volgende ligt allang op de tekentafel!
er staat bij dat de definitieve specificaties nog niet bekend zijn in de webwinkel
gamers zijn niet echt de doelgroep bij deze device.
Ik ben het volkomen met je eens. Misschien keken ze naar een fruitmerk die exclusieve prijzen vroeg en waarvoor mensen bereid zijn om in de rij staan.

Mogelijk dacht Microsoft : wat het fruitmerk kan en doet, gaan wij ook creëren deze gekte. Maar dan met oudere hardware en topprijzen om exclusiviteits gevoel bij consument op te wekken.

Anno nu zou je een i5 of i7 uit de Intel 7x00 series verwachten en een grafische kaart uit de Nvidia 10 series verwachten. Zeker bij zo'n hoge resolutie van 4500x3000. Dan nog ontbreken van SSD.... Shame on you Microsoft.

Voor €2999 kan je er deftige pc of laptop bouwen/kopen met meest recente hardware.

P.s.: ik ben geen fan van fruitmerk en ik zeg ook niet dat deze oude of nieuwe hardware verkopen. Ik zeg alleen dat mogelijk Microsoft exclusief wilde zijn en dat doen ze door uit te blinken met prijs en naar mijn mening inmiddels interne verouderde hardware.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 9 maart 2017 21:30]

maar geen hoge resolutie scherm met touch én digitizerlaag.
Dat fruitmerk gebruikt net zo goed oudere hardware hoor, waarbij ze vaak een "up-to-date" versie later dat jaar uitbrengen (early/mid 201* en late 201* versies).
P.s.: ik ben geen fan van fruitmerk en ik zeg ook niet dat deze oude of nieuwe hardware verkopen. Ik zeg alleen dat mogelijk Microsoft exclusief wilde zijn en dat doen ze door uit te blinken met prijs en naar mijn mening inmiddels interne verouderde hardware.
De studio is 2 jaar in ontwikkeling geweest. Toen was nog geen Intel 7xxx en nvidia 1xxx series. De opvolger krijgt up to date hardware.
prijs ziet er nog redelijk uit gezien de specs.

het is vooral de resolutie die op de prijs drukt
ter referentie:
pricewatch: Philips Brilliance 275P4VYKEB/00 Zilver, Zwart
De prijs valt, zeker tegenover wat vele lijken te denken, enorm goed mee. Vele lijken te vergeten dat de Surface Studio het niet opneemt tegen All-in-Ones van andere OEMs of de iMac, maar tegen apparaten zoals de Cintiq-lijn, die (uitgaand van een gelijkaardig scherm) even duur zijn... en dan heb je alleen een scherm, nog geen toetsenbord, muis, Dail en de computer zelf.
en dan moet je je bedenken dat de qualiteit van het scherm ook nog beter is, en dat je touch kan gebruiken.
Niet alleen de resolutie, ook: + touch op een groot oppervlak + digitizerlaag op eenzelfde groot oppervlak.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 9 maart 2017 21:19]

Ik ben benieuwd naar de introductie van de Book in de Benelux, april is nogal laat, 1,5 jaar na de aankondiging en ook ongeveer in de tijd dat we de aankondiging van de Surface Pro 5 en Surface Book 2 verwachten...
Kleine correctie, een half jaar na aankondiging :)

Edit: mijn fout, verkeerd gelezen. Studio was een half jaar geleden, Book natuurlijk langer... Ik ben ook wel erg benieuwd naar (hopelijk komende) aankondigingen van de Pro 5 en Book 2. Vooral ook nieuwsgierig naar eventuele nieuwe features ten opzichte van de eerdere generatie(s).

[Reactie gewijzigd door Errenai op 9 maart 2017 20:54]

Kan mij ook niet voorstellen dat de book 1 nog in nl komt, verwacht dat hij wordt overgeslagen en we direct de 2 krijgen.
Lijkt me zo'n spijtig geval van vorm over functie.
Heb je de functionalteit van de puck al bekeken? :o :o https://www.theregister.c...rs_update_for_windows_10/

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 9 maart 2017 20:49]

In de demonstraties op youtube zag ik vaak dat die puck (zelfs als het scherm in z'n ligstand staat) langzaam van het scherm afzakt.
Had je een neodonium magneet verwacht? Pen of muis leg je ook niet op eem schuin oppervlakte. Ik denk niet dat het doel is de puck te kunnen fixeren op één punt? Maar dat weet ik niet zeker.

Imho is het mooi te zien dat er nig iets aan innovatie plaatsvind.
Ik dacht meer aan iets simpels als een antisliplaagje.
Zou zich moeten vastzuigen.
Lijkt niet weinig op dit device van Griffin van een x aantal jaren geleden: https://griffintechnology.com/us/powermate
Als ze toch eens een monitor uitbrengen met deze beeldverhouding en resolutie _/-\o_
Mag van mij ook mat en zonder touch.
Ik vind persoonlijk dat matte schermen de kleuren minder mooi overbrengen dan niet-matte schermen.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 9 maart 2017 21:22]

Dat is niet persoonlijk, dat is een feit. Bij een mat scherm verlies je een aantal zaken zoals contrast en scherpte vanwege de coating die het geheel mat maakt. Het voordeel is dan wel weer dat je minder last hebt van spiegeling. Een glossy scherm heeft gewoon een 100% transparante plaat over het scherm zitten waardoor niks verloren gaat.

Maar ik heb ook liever mat. Zeker voor een groot beeldscherm. Anders heb je een gigantische spiegel voor je gezicht :+ Met een laptop kun je nog een beetje van plek veranderen om de spiegeling te minderen, maar een scherm staat vaak op een vaste plek.
Ikzelf heb in mijn werkkamer een groot scherm staan, echter heb ik bewust de ruimte zo ingedeeld dat ik geen raam achter me heb, om geen spiegeling te krijgen. Ik werk nu al wat jaren met enkel glossy schermen, en wil niet anders meer.

Wat ik echter wel merk, matte schermen op laptops werden steeds minder, in een gemiddelde winkel als de Mediamarkt was er een periode waarin je de laptops met matte schermen op 2 handen kon tellen, dat begint nu weer flink toe te nemen.
Net een nieuwsbrief van professionalimaging ontvangen. Volgende week staat de surface daar op de beurs, Ik ging er al heen maar hier ga ik zeker naar kijken.

Adobe & Microsoft: Ask a pro
Technology partners Adobe en Microsoft presenteren zich tijdens de 2017 editie gezamenlijk vóór het Adobe Theater met een team van Adobe en Microsoft pro’s. Je bent van harte welkom voor korte demo’s en vragen over de nieuwste devices van Microsoft, waaronder exclusief de eerste Surface Studio in Nederland samen met Adobe Creative Cloud.
Dit is goed nieuws. Ik ben niet geïnteresseerd in de Studio zelf maar ik heb veel goeds gehoord over de Surface Keyboard. Ik hoop dat deze hier ook apart leverbaar wordt.
Superieur apparaat! Staat hoog op de verlanglijst!!! 😜
Goedkopere varianten hebben een GTX 965M.


Wat is de prijs van deze dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee