Microsoft presenteert all-in-one Surface Studio

Microsoft heeft op zijn Windows 10-evenement een all-in-one aangekondigd. De iMac-concurrent heeft een 28"-scherm met een resolutie van 4500x3000 pixels en kan kantelen om onder meer tekenen op het scherm mogelijk te maken.

De Surface Studio draait op een Intel Core i7 of i5 van de Skylake-generatie. De computer heeft een GTX 980M van Nvidia aan boord, bijgestaan door 32GB ddr4-geheugen en een 2TB hybride harde schijf. Goedkopere varianten hebben een GTX 965M.

Het scherm heeft een diagonaal van 28" met een beeldverhouding van 3:2 en een resolutie van 4500x3000 pixels, waarmee de pixeldichtheid uitkomt op 192ppi. Het display kan meer dan een miljard verschillende kleuren tonen, iets dat Microsoft TrueColor noemt. Het display heeft Gorilla Glass ter bescherming, terwijl de behuizing gemaakt is van aluminium. De monitor heeft een dikte van 12,5mm. Het scherm is kantelbaar.

De Studio heeft ook ondersteuning voor de Surface Pen. Daarbij kunnen gebruikers met een arm op de Studio leunen, waarbij Windows de input van die arm negeert. Ook is er een frontcamera voor videobellen en ondersteuning voor authenticatie met Windows Hello.

In de computer zit een audiojack, sd-kaartslot, mini-displaypoort, ethernetaansluiting en vier usb 3.0-poorten. Alle hardware van de computer zit in de voet. Microsoft heeft ook de Surface Dial getoond, een accessoire waarmee gebruikers kunnen draaien om te scrollen in programma's. Dat kan door de Dial op het scherm van de Surface te leggen als hij wat platter ligt.

De Surface Studio kost vanaf 2999 dollar en Microsoft neemt vanaf woensdag pre-orders aan. Komende tijd zal de voorraad beperkt zijn, zo zegt het bedrijf. De Studio zal vanaf 15 december leverbaar zijn, maar er is nog niets bekend over de beschikbaarheid van Surface Studio in de Benelux.

Surface Studio 2999 dollar 3499 dollar 4199 dollar
Processor Core i5 Core i7 Core i7
Werkgeheugen 8GB 16GB 32GB
Gpu GTX 965M 2GB GTX 965M 2GB GTX 980M 4GB
Opslag 1TB 1TB 2TB

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-10-2016 • 17:59

330

Reacties (330)

330
313
155
9
0
112
Wijzig sortering
Ik denk dat Apple een beetje moet gaan opletten met de hete adem van Microsoft in z'n nek. Ik heb al ruim 10 jaar zo'n beetje alles van Apple in huis, maar Apple heeft z'n pro users de laatste jaren behoorlijk verwaarloosd. Ook focussen ze enorm op mobiele apparaten en worden apparaten als de Mac Mini (al 2 jaar geen update), Mac Pro (al 3 jaar geen update) en in mindere mate de iMac, matig bijgehouden met up to date hardware en innovaties. Apple lijkt totaal niet geinteresseerd meer in desktop users, laat staan de pro user markt. OSX wordt vooral nog vernieuwd voor de Macbooks, wederom vanwege de mobile focus.

Ik gebruik al een tijd een dial van Griffin en had eigenlijk gehoopt dat Apple een keer met een draadloze variant zou komen met een design passend bij de keyboards en Magic Trackpad. Nu is uitgerekend Microsoft, dat al de nodige boten gemist heeft, degene die met zoiets komt. Ik ben op dit moment nog een Mac Pro gebruiker en wil liefst niet van OSX af stappen, maar Apple doet er weinig aan om z'n trouwe computergebruikers bij zich te houden.
Ik vind het knap wat Microsoft gemaakt heeft, het apparaat ziet er goed en doordacht uit. Toch vind ik de prijzen wel erg over de top. Apple staat in mijn ervaring (ik ben ook een Windows gebruiker) garant voor een stabieler OS that just works, geen extra toeters en bellen nodig. Ik vind dat Microsoft naar mijn visie niet de credits heeft opgebouwd om zo'n apparaat voor zo'n prijs te kunnen verkopen. Hoeveel mensen al met de Windows 10 upgrade problemen hebben gehad en nog steeds hebben, virusscanners die nog steeds nodig zijn en een mail programma dat te wensen overlaat.

Ik gun Microsoft dat het hun goed gaat, maar naar mijn mening hadden ze beter met gelijksoortige apparaten voor rond de 1000 euro kunnen uitkomen, of richting 1500.

Daarnaast kunnen we nu ook niet meer zeggen dat Apple alleen nog veel te veel geld vraagt voor zijn hardware ;)
De prijs is hoog maar je krijgt er ook veel meer voor natuurlijk. Touchscreen, digitizer laag, Dial en Pen om maar bij de makkelijke te starten. Kijk als je die allemaal niet nodig hebt dan is het te veel geld ja en dan is een iMac ook een betere koop natuurlijk.

Ter vergelijking: een 27" wacom scherm met touch en digitizer maar een lagere resolutie (zonder PC) kost 2300 dollar.

Ik denk zelf dat MS nu hoopt dat andere fabrikanten de lagere marktsegmenten gaan opvullen met net zo mooie hardware maar bijv zonder digitizer laag.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 14:31]

Dat is op zich ook het doel van de Surface reeksen, tonen wat mogelijk is en hopen dat fabrikanten er hun ding mee doen :), maar ze zijn best goed en populair hun eigen toestellen. Voor de goedkopere prijzen zijn er dan andere fabrikanten die het gat vullen.
Toch jammer van de prijs, je krijgt er veel voor maar nu ligt het toch zwaar boven men budget.
Dat is op zich ook het doel van de Surface reeksen, tonen wat mogelijk is en hopen dat fabrikanten er hun ding mee doen
Klopt volgens mij als een bus.
Microsoft wil in principe tonen wat volgens hun de richting is, en wat er kan met hun ecosysteem. Ze weten bliksemsgoed dat ze daarbij de pc-industrie mee moeten krijgen om het succesvol te maken. Daarom zitten ze expres hoog met hun prijzen om niet in het vaarwater te zitten van hun partners als HP, Acer, Lenovo e.d.. Microsoft gaat echt niet de markt voor de voeten wegmaaien voor die fabrikanten. Deze hoge prijzen zijn dus gewoon voor de die-hards die het per se willen hebben.

Qua apparaat klopt deze all-in-one helemaal. In mijn ervaring is Windows 10 is ook uitstekend: snel en stabiel. Ik zou dit apparaat zo kopen. Als ik het geld had :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2024 14:31]

Precies, ga je kijken naar een Cintiq + een beetje redelijke PC, dan zit je al snel op vergelijkbare prijzen.
Deze PC is echt gericht op de creatieven, ik als 3D'er zie dit wel zitten :)
3D is ook meteen het eerste waar ik aan denk voor dit soort toepassingen. Ik doe zelf meer met grafimedia, maar ik kan de prijs niet rechtvaardigen voor iets meer workspace en rechtstreeks kunnen tekenen. Daar zou een normale tekentablet ruim voldoende voor zijn.

Voor 3D-artiesten lijkt mij dit juist wél ideaal om te sculpten en goed beeld te houden van het grote geheel, maar dan vraag ik mij sterk af of het niet beter was geweest om het stukje PC lekker weg te laten. Dan lopen ze ook niet het risico dat het apparaat snel veroudert, of te langzaam is voor praktische toepassingen.
Als je de pc weglaat, hou je een Cintiq over ;)

Persoonlijk vindt ik de Surface Studio een mooiere combo om te zien.
Vooral in de getoonde opstelling. Clean, minimaal, gewoon een groot scherm. Maar als er over twee jaar een doorbraak is op het gebied van geheugen of CPU-snelheid, zit je daar met je dure scherm.

Zoals je zegt, anders heb je een Cintiq. Maar of het handig is om hiermee op de markt te komen...
Ach, toen de Surface tablets uitkwamen was er een hoop commentaar op MS. Tegenwoordig is het een behoorlijk leuke inkomstenbron voor MS.

Deze Surface Studio is een niche product, maar zal best redelijk gaan verkopen verwacht ik zo. Er is altijd een markt voor mooie 'hebbedingen', kijk maar naar Apple. ;)

En net als de Surface tablets is het een uitnodiging naar de OEM's toe om met iets vergelijkbaars te komen.
Misschien niet in de AIO's maar andere devices zijn toch behoorlijk high end, Surface tablet, Lumia 950, Surface Book. Allemaal kwalitatief goeie apparaten.
Toch vind ik de prijzen wel erg over de top ... Ik vind dat Microsoft naar mijn visie niet de credits heeft opgebouwd om zo'n apparaat voor zo'n prijs te kunnen verkopen.
Ja en nee, Microsoft doet de laatste tijd veel zijn best en neem als voorbeeld Windows. Vanaf 7 naar 8 is er veel onder de motorkap aangepast, mensen kraakte het alleen af wegens dat de meeste niet tegen verandering kunnen.
Het is dus een serieus bedrijf dat deze prijzen dus wel kan permitteren, neemt niet weg dat de prijzen inderdaad absurd zijn en of het handig is is het tweede, maarja ik vind de Surface ook duur en die lopen ook goed volgens mij.

Plus je krijgt wat innovatieve functies bij deze All-in-One
een mail programma dat te wensen overlaat.
Persoonlijk vind ik het de fijnste samen met, komt ie... Yahoo. :+
virusscanners die nog steeds nodig zijn
Dit zal meer komen doordat zo ongeveer alles op deze aardbol met Windows werkt, dan ga je je als black-hat hacker natuurlijk niet focussen op een ander OS waar niks te "verdienen"/vinden is.
Ik vind de Surface Studio er ook heel erg mooi uitzien en als het met de bouwkwaliteit ook goed zit is dit wel echt een directe concurrent voor de Imac.

Alleen vind ik de prijzen van de Surface Studio wel echt heel erg hoog, vooral omdat er oude hardware in zit. (Skylake hoewel prima toch niet de nieuwste en ook de GTX965M of GTX980M is van de vorige generatie).

De prijzen van een 27'' Imac met een 5K scherm beginnen bij €2200 (eveneens met verouderde hardware).

Maar waarschijnlijk gaat Apple vandaag wel een update hiervoor aankondigen en hopelijk wel met de nieuwste generatie hardware erin.

Maarja uiteindelijk komt het er toch op neer welk besturingssysteem je het fijnst vindt....
Ik vind dat Microsoft naar mijn visie niet de credits heeft opgebouwd om zo'n apparaat voor zo'n prijs te kunnen verkopen.
Bedenkt wel dat je hier heel wat anders hebt dan een iMac hè. Een van de minpunten van de iMac vind ik bijvoorbeeld dat het scherm eigenlijk totaal niet flexibel is. Je kunt de hoek een paar graden aanpassen en dat is het. Deze AIO kun je helemaal verstellen en zelfs plat leggen. Zeker voor studio werk een dikke plus. Ook de dial die je hier bijgeleverd krijgt en gewoon op je scherm kunt leggen heeft een grote meerwaarde.

Al bij al heb je hier dus een totaal ander apparaat, wat buiten het feit dat het een AIO is maar verdomd weinig gemeen heeft met de iMac.
Anoniem: 381820 @Mic200027 oktober 2016 14:28
Voor bedrijven is het peanuts.
Veel goedkoper voor een bedrijf om een goeie PC van 4200 dollar aan te schaffen, dan jou kwijt te raken omdat je ergens anders betere spullen krijgt.
Anoniem: 817125 @Mic200027 oktober 2016 16:35
"virusscanners die nog steeds nodig zijn". Dat meen je nu toch niet? op Mac zijn virusscanners niet minder nodig dan op een windows en qua stabieler OS kan daar ook iets over gezegd worden. Hoe vaak ik van collega's al hoorde dat hun Mac crashte doordat ze per ongeluk in een verkeerde map zaten.
Windows is naar mijn ervaring een OS dat je efficient laat werken en net wél met die toeters en bellen net omdat dat nodig hebben.
Hoewel ik windows helemaal niet perfect vind, vind ik Mac OS nog vele minder perfect.

Dat gezegd zijnde vind ik de vooropgestelde prijs ook wat aan de hoge kant, maar het is dan ook voornamelijk voor de zakelijke markt.
Er zijn inderdaad nog wel wat problemen met Win10. Daarnaast moet ik zeggen dat ik zelf weinig problemen ervaar ook al ben ik geen normale gebruiker.
Virusscanner aanhalen is sjah... Iedereen zou dat moeten gebruiken, ook op MacOS / Linux. Je kunt zeggen dat je dat niet nodig hebt maar toch wel.

Dit is inderdaad een behoorlijk prijzig ding. Aan de andere kant krijg je ook veel(meer dan bij Apple) en als je toch ook Eizo monitoren koopt is dit best een idee als de kleurweergave echt zo goed is.
.

[Reactie gewijzigd door lowlow op 22 juli 2024 14:31]

als je 10 jaar wacht mag het wel eens doordacht zijn ;-) alleen jammer dat het OS niet evenwaardig is met dit design.
Bottomline probleem blijft, het apparaat kost €1000-€1500 om te maken (hardware) en wordt verkocht (wellicht) aan €4000. De mensen weten dat... en zijn niet dom
imo bij de Apple iMac een veel betere price-value verhouding
dat dacht ik ook toen ik mijn surface pro 3 i7 kocht. Maar windows 10 is zo'n buggy en onmogelijke frustratie dat ik nu wellicht één van de eerste apple MBP's zal kopen.

Maar inderdaad... Please apple, look at what MS is doing. Design van dit en de surface reeks is idea-wise echt mijlen verder.
Ik draai al een behoorlijke poos op Windows 10 (Pro) en het draait echt als een trein. Ben naar mijn idee nog geen bugs tegen gekomen en het is ongelooflijk stabiel. En ik game erop, ik edit er video's op (Premiere en After Effects), bewerk foto's (Photoshop en Lightroom), werk met 3D modellen (3D Studio Max), met game-making (Unity), ik browse erop, kijk er Netflix op en ga zo maar door. Ben dus niet your average user, maar ik zou niet weten waarom ik over zou moeten stappen naar OS X of terug zou moeten gaan naar Windows 7/8.1. Het enige minpuntje dat ik zou kunnen noemen is dat de UI niet altijd even consistent is, maar daar stoor ik me persoonlijk niet echt aan.

/ontopic: Wat Microsoft hier toont is echt vele malen beter dan wat Apple doet met de iMac. De producten van Apple hebben naar mijn idee hun magie een beetje verloren en het is jaar na jaar meer van hetzelfde zonder noemenswaardige nieuwtjes. De Macbook-lijn houden ze nog redelijk up-to-date (kijkende naar de onaangekondigde modellen) maar de iMac-lijn en al helemaal de Mac Pro-lijn zijn gewoon niet meer wat ze ooit waren. Zeker de Mac Pro is gewoon veel te duur voor wat je krijgt, al helemaal vergeleken met wat andere merken doen of wat je zelf kunt bouwen. Maar deze Surface Studio... een prachtig en strak design, een echt plat scherm (in tegenstelling tot de iMac), kantelbaar, drukgevoelig scherm, en vast nog een heel scala aan extra's. Moet je er een hoop geld voor neertellen? Helaas wel, maar dit is beter dan wat Apple nu biedt, puur naar de hardware kijkende. Nu de smartphone-lijn nog wat peper in de reet duwen want daar is het momenteel nog veel te stil.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 juli 2024 14:31]

De enige reden dat ik nog OSx draai (hackintosh, gewoon OSX gekocht en geinstalleerd op mijn windows-bak) is voor Final Cut Pro X. Ik ben (helaas) nog geen softwarepakket tegen gekomen wat zo simpel werkt met het maken van een rough cut en scenes uit verschillende clips te selecteren, non destructive.

De laatste update van Premiere komt in de buurt. Maar dan kun je weer niet makkelijk (zonder een clip te selecteren) in- en outpoints instellen. Bij FCP X scrub je gewoon over de video, drukt i voor in, o voor out en klaar ben je. En met een simpele shortcut (alt 1 t/m 9) tag je ze met een woord naar keuze (of meerdere).

Als Premiere dat voor mekaar kan krijgen, ben ik over naar Premiere en geen OSX meer voor mij. Want zo fijn vind ik het persoonlijk niet werken...

ot: Wauw prachtige machine. Mij wel te duur, maar zeker als je goed kan tekenen is het op zich niet heel veel duurder dan een wacom/cintiq. Niet verwacht dat een software-bedrijf zulke mooie hardware kon maken. Ben ook nog erg tevreden met mijn Surface pro 2.
Use the keyboard shortcuts I and O to set In and Out points for the clip while hover scrubbing.

Dus dat eerste is gewoon mogelijk. Dat taggen is voor zover ik weet niet mogelijk. Je kunt wel keywords aan clips toevoegen, maar niet met cijfertjes.
Ik heb het geprobeerd, maar zoals het omschreven wordt, zo makkelijk werkt het dus absoluut niet ^_^
Je moet een clip selecteren voor je in en out points kan instellen. Alleen dan werkt het scrubben weer niet. Moet je met het kleine playhead naar je in en outpoint... Het zijn kleine dingen maar in tijd telt het op.

Dit is wat ik veel gebruik. Vooral de scrubbing methode:
https://youtu.be/sRGOQghEV-4?t=5m20s
Na de In en Out gedaan te hebben, gebruik je de combi voor je keyword en klaar. Niks selecteren, geen apart scherm. gewoon doorgaan.
Op zich zou het makkelijk mogelijk moeten zijn in Premiere. Alle ingrediënten hebben ze :)

Bij Premiere moet ik elke video selecteren met de muis, dan scrubben, in-point en outpoint, en volgende clip selecteren. De In en Out shortcuts in Premiere werken alleen als je een clip selecteert. Niet als je gewoon enkel scrubt door al je video's.

En sinds ik vaak door honderden clips moet zoeken naar leuke footage (uren aan video verbouwen tot een filmpje van 3 minuten + lange versie) dan is snel scrubben en enkel i+o drukken gewoon zoveel minder handelingen dan in Premiere. In premiere ben ik uren bezig voor iets wat ik in FCP X in een half uurtje gepiept heb. En dan heb ik in Premiere nog niks getagged.

Mochten ze dat oplossen, dan ben ik de eerste die switched. Want de combi tussen alle programma's van Adobe is zoveel fijner dan FCP X. Maar ik houd Premiere in de gaten :)

[Reactie gewijzigd door Waah op 22 juli 2024 14:31]

Anoniem: 343906 @SomerenV26 oktober 2016 19:45
Denk dat het voornamelijk te maken heeft met je workflow voor welke systeem professionele gebruikers kiezen, en de keten waarin dat plaats vindt. De hardware is bepaald ondergeschikt aan de software. Is altijd al zo geweest en zal ook altijd wel zo blijven.

Los daarvan is dit natuurlijk wel een gave computer van Microsoft. Al is ook deze best wel aan de prijzige kant, helemaal voor gewone consumenten. Maar dat zijn die iMac's van Apple natuurlijk ook.
We krijgen juist behoorlijk veel nieuwe mogelijkheden in hardware, maar het zijn tot dusver gimmicks die alleen meerwaarde hebben als er ook daadwerkelijk toepassingen voor worden ontwikkeld.

HoloLens is zoiets: Veel potentieel om data te visualiseren. Kleine kans dat je als doorsnee bedrijf die data kunt aggregeren in een programma dat met HoloLens werkt.

Surface Studio: Grafisch vormgevers kunnen nooit genoeg schermruimte hebben, dat je er ook rechtstreeks op kunt tekenen is ontzettend gaaf. In de praktijk ben je echter steeds kleine tekeningetjes aan het maken en moet je deze verwerken in een groter design. Het is nooit één doorlopende tekening.

Voor 3D is het wel ideaal, mits de computer daar ook lekker mee draait. Maar dan had ik toch echt liever de computer los van het scherm gezien. Dit is supersexy, maar het moet juist superfunctioneel zijn voor een investering van deze hoogte.
Het is niet zozeer W10, maar de combi van W10 en de Surface Pro, Zeker de Pro 3 had legio issues, Pro 4 minder, maar ook zat tegengekomen. Deel van het probleem is/was dat er veel legacy applicaties niet helemaal top werken met alle W10 feartures. Denk bv. aan mstsc, probeer dat heeft scaling issues. ivm. de resolutie op het device en veel mensen die nog 1080p monitoren gebruiken. Slaapstand moet uit ivm. dat je device er niet meer uitkomt. Issues met updaten van de hardware. Het wordt beter, maar zeker nog niet perfect, zeker niet als je het vergelijkt met bv. de stabiliteit van een iPad of een degelijke traditionele laptop met W10...

Apple OSX heeft zo zijn eigen issues, zeker qua compatibility met hardware, software en diensten die niet afkomstig zijn van Apple (dus zo een beetje 95+% van de zakelijke markt). Twee jaar terug zou ik (mocht ik een laptop nodig hebben) een Apple laptop aanschaffen (waarschijnlijk een Pro), ik heb toen gekeken naar de Mac Pro, maar de kaarten die er in zaten vond ik erg tegenvallen. Ik zou er dan wel W10 op zetten met Bootcamp. Maar sinds de introductie van de Surface Pro 4 en de Surface Book zou ik inderdaad eerder voor MS gaan dan Apple op dat vlak. Ik zou echter nog niet mijn iPad vervangen door een Surface, daar maakt die Surface nog veel te veel herrie voor en werkt de iPad op veel vlakken gewoon vlotter dan een volledige W10 bak...
kan goed kloppen, maar ben na een dik jaar surface pro 3 nog steeds niet gewend aan:
- de gebrekkige windows explorer
- de empty battery meldingen die ongeveer 1 minuur voor het einde komen
- de enorm brakke in os zoek functies
- de window scaling problemen met Rhinoceros 5 (dat sinds heel kort ook op osX te verkrijgen is)
- het nog steeds gebrek aan een goed geïmplementeerde mission control of dergelijke
- de (gek genoeg) gebrekkige Skype app (osx versie is beter naar mijn gevoel)


Ik zal het touchscreen missen, dat zeker. Maar Het wordt de nieuwe Macbook pro. Ik typ dit trouwens vanop mijn oude 2008 iMac, Die het al sindsdien zonder veel problemen heeft getrokken. Intussen heb ik al 3 surfaces er doorgejaagd (in garantie). En de huidige zal wellicht wel opnieuw die treat krijgen. Ik hoop dat ik er dan nog een beetje mee verder kan, totdat er een nieuwe iPad pro is. Enfin, zelf die nieuwe surface pro 4 pen heeft (ondanks minder) nog steeds zijn problemen.
Moet zeggen dat ik de finder van mac velen malen slechter vind werken dan explorer van microsoft.
Helemaal mee eens. Met Finder heb ik het idee dat ik tegen een shell van 20 jaar oud aan het kijken ben. Wil je deftige file management op een mac dan ben je snel aangewezen op (betaalde!) 3rd party tools, belachelijk imho voor een basis functionaliteit van een OS.
scaling problemen met Rhinoceros 5 moet je zoeken bij de producent en niet MS, als je het had over mstsc (RDP) dan moet je inderdaad bij MS zijn. MS is dan wel bezig met een betere implementatie via APP, maar nog in Beta en behoorlijk buggy.

Geen Skype App installeren, maar de volledige versie installeren.

Zeker nog issues met de Surface Pro 4, maar ze worden langzamerhand opgelost of er zijn workarounds voor... Moet je alleen het wel even weten hoe.
Hmmm... ik gebruik zelf al jaren windows en MacOSX en heb ook een surface pro 3 I7. Ik merk helemaal niks van bugginess in Windows 10. Sterker nog sinds Vista zit MS qua OS in een stijgende lijn. Apple daarentegen....Ik gebruik een iMac voor mijn muziekproducties, maar sinds Snow Leopard is het eigenlijk alleen maar achteruit gegaan, OS performed trager dan in de Snow Leopard dagen met Lion/Mountain Lion als absoluut dieptepunt, er worden met elke nieuwe release eigenlijk alleen maar onzinnige dingen toegevoegd of overgenomen van iOS.... Dus ik zou nog es goed nadenken voor dat je overstapt naar Apple.
Tot deze ochtend begon ik hetzelfde te denken als jou. Mijn Surface Pro 3 begon zich vreemd te gedragen een week ofzo geleden na een update. Wat blijkt, het was gewoon het touch screen dat moest geherkalibreerd worden :) Deze ochtend gedaan en nu werkt alles terug naar behoren.
Tevens faalde een auto update tot 5 maal toe alvorens het succesvol werd geïnstalleerd. Maar al bij al toch nog tevreden. Natuurlijk is dit allemaal anekdotisch en ik hoop dat je problemen snel opgesloten geraken.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 22 juli 2024 14:31]

ik persoonlijk merk helemaal niets van bugs in windows 10, werkt prima.
ik persoonlijk merk helemaal niets van bugs in windows 10, werkt prima.
Kom aan, er zijn altijd mensen die een nieuw Microsoft OS buggy vinden en er zijn altijd mensen die op de plusknop drukken ondanks dat er geen enkel argument aangevoerd is. Gewoon minnen en niet reageren. Trollen moet je niet voeren.

Een discussie voer je met argumenten, niet met opmerkingen als " Maar windows 10 is zo'n buggy en onmogelijke frustratie" zonder daar enige onderbouwing voor te geven.
Ik denk dat ottovds last heeft van Windows 10 in combinatie met de Surface Pro 3. Daar zijn al enkele artikelen over geschreven en ik heb ook al een paar collega's hierover horen klagen. Helaas een slechte combinatie dus. Ik hoop dat MS het beter doet met deze lijn want het ziet er allemaal prachtig en innovatief uit.

nieuws: Firmware-update voor Surface Pro 3 moet wifi-problemen verhelpen
nieuws: Microsoft komt met softwareupdate voor accuproblemen Surface Pro 3
nieuws: Microsoft zal netsnoeren Surface Pro terugroepen wegens brandgevaar
Ook de 4 heeft nog wel eens last gehad van een lastige bug:
nieuws: Microsoft lost slaapstand-bug Surface Book en Surface Pro 4 op
ouwe koeien,

hier echt nooit probelemen gehad met W10 op mn surface. Loopt als een zonnetje.
Natuurlijk, klagen zonder te verduidelijken is gemakkelijk. Wat 'zuigt' er precies?

Trouwens, in elke enterprise-versie kiest de ICT-afdeling net welke updates er op de devices binnen het bedrijf geïnstalleerd worden. Dus klagen over door-de-strot-geduwde updates is overdreven, ga eerder bij je eigen ICT-afdeling klagen dan over MS.

Ontopic daarentegen: Zoals de iMac's, vind ik dit een prachtig apparaat. Alleen is de prijsklasse veel te hoog voor mezelf, dus kwijlen maar niet kopen...
Dan zul je eerder je beheerders aan moeten kijken.
Als dat zulke minkukels zijn dat ze iets simpels als een Windows 10 migratie verkloten dan zullen ze er ook niet zelf uit komen om het op te lossen. Wellicht tijd voor een fatsoenlijke ICT dienst leverancier?
Migratie was geheel correct gegaan, alleen zitten er nogal wat bugs in Windows10 welke alleen Microsoft kan oplossen.

Bijv. bij een bepaalde pad lengte in het filesysteem knalt verkenner er gewoon uit, bij Windows7 was dit geen probleem.

Bijv. Er moet in het het register handmatig gekloot worden om er voor te zorgen dat een ' ouderwetse' hdd niet geheel de processor vrijwel overneemt om ' zijn ding'. te doen, waardoor het systeem zeer traag wordt.
Hete adem in de nek? Microsoft is al een tijdje erop en erover met 2 vingers in de neus. Morgen zal aantonen dat er alleen maar meer afstand is genomen :*)
Apple is alleen geïnteresseerd in produkten die de meeste marge opleveren. Je ziet duidelijk dat een aantal produkten minder snel ontwikkeld worden. De Ipads ontwikkeling gaat zéér traag, de MacPro is al helemaal uit de gratie. Alles lijkt nu gericht op de Iphones en de Imacs.
Het zijn zeker mooie produkten en het werkt ook goed. Maar de prijs/kwaliteits verhouding vind ik matig.
Het lijkt er echter op de de basis van Apple steeds dunner wordt.
Je zal zien dat binnen korte tijd Apple ook opeens met een refresh komt van die dial, puur om deze release. Onder het mom van: Jah leuk maar wij hebben dit al jaaaren.
Anoniem: 501293 @Exirion27 oktober 2016 11:34
Volgens mij moeten we vanavond afwachten en de rest van het jaar. Ik wilde zelf graag de Mac Pro maar kon deze pas vorig jaar aanschaffen maar door de ruimte die er tussen zit heb ik gewacht. Ik heb geduld en ben benieuwd waar ze mee komen maar alle vertragingen duiden op iets nieuws, een bepaalde focus intern die ze even kwijt waren en ik ben heel benieuwd wat het is.

Het is nog even afwachten.
Kijk dit noem ik nou innovatief. Drempels weghalen voor de creatievelingen zoals webdesigner en illustrators.

Ziet er geweldig uit en ik zie direct de mogelijkheden om het te gebruiken in mijn eigen creatieve workflow. Niet als main PC. Daar is deze toch iets te traag voor. Maar als tool erbij om mijn design process makkelijker te maken. Normaal had je van Wacom die touchscreen schermen waar je met een Wacom pen ook op kon tekenen. Maar die halen bij lange na niet de kwaliteit van wat Microsoft hier neer lijkt te zetten. Een alles in 1 oplossing. Iets wat Apple met hun All in ones niet heeft kunnen doen

Wel jammer dat ze nog een oudere maxwell GPU gebruiken in plaats van de pascal generatie, als is de 980M wel vrij vlot (10% langzamer als een 970GTX desktop GPU).

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 22 juli 2024 14:31]

Heb je een bron voor de gebruikte i7 generatie? In het artikel staat nog dat er een 'niet nader genoemde' generatie gebruikt wordt. Daar krijg ik een beetje een gevoel bij dat er nog wijzigingen in de plannen kunnen zijn.
Specs staan op de website van Microsoft zelf (compacte versie):
  • 6th Gen Intel Core i7, 2TB SSD, 32GB RAM
  • Ultra-thin 28-inch adjustable PixelSense Display
  • Surface Pen included
  • Windows 10 Pro
Uitgebreide versie op deze website

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 22 juli 2024 14:31]

Behalve dat het, zoals Tweakers nu correct toegevoegd heeft, gaat om een hybrid HDD ipv een SSD, volgens dezelfde link als je post. Wat mij eigenlijk wel tegenvalt voor deze prijzen.
Skylake (6xxx) volgens de productpagina.
Jeetje, wat zijn dan de specs van jouw PC? :) En voor welk type werk heb je dat nodig?
Nu niet zo denderend omdat ik tijdenlijk overgestapt ben 24/7 op mijn Alienware laptop met een 980M + Graphic amp met een 1070GTX. De Core i7 6700HQ daarin renderd zo'n 30% slomer dan een overgeclockte 6700K en alle 6 en 8 cores rennen rondjes om de 6700HQ.

Ik doe multimedia design, dus soms render ik 3d stuff en filmpjes, andere keer ben ik mijn product fotos allemaal aan het renderen met kleuren aanpassingen in lightroom en in mijn vrije uurtjes gamen en muziek productie. Komt er op neer. Ik gebruik mijn PC zeer intens :D en tijd is geld.
Ik begrijp dat het vooral de graphics (GPU co-processing) is, waar een desktop kaart nog prestatie-voordeel biedt t.o.v. een compacte/laptop-chip. Bedankt, goed om te weten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 820209 op 22 juli 2024 14:31]

Bij de nieuwe 10xx serie zijn er gelukkig vrij weinig verschillen tussen de desktop en laptop gpu's Maar inderdaad bij de oude 9xx serie waren er toch wel verschillen. Daarnaast. Volgens mij gebruiken ze een laptop CPU in deze machines, ook deze zijn langzamer.
Innovatief, daar ben ik niet zeker van maar het heeft wel een reden dat er (nog) geen touchscreen in een iMac zit. Ik vind de touch vlakken nog teveel uit elkaar liggen om precies werk te verrichten op zo een groot scherm en dat is met de surface studio ook nog maar afwachten.
De reden dat Steve Jobs er niks in zag en om diezelfde redenen Microsoft ook voor gek verklaarde met een volledig besturings systeem te verwerken in een tablet? Of dat een telefoon nooit groter hoefde te zijn dan 4inch. KIjk hoe nu de Surface tablets gezien worden als goede tools voor producitiviteit. Ook hier geld dat weer. Wacom bood soortgelijke oplossingen aan maar een stuk minder uitgewerkt dan wat microsoft hier nu doet. Hulde daarvoor.
Net de presentatie gezien, als dit bij apple was waren ze daar feest aan het vieren als of heracles de chaimpions league had gewonnen.

Alle 3 de surface apparaten zijn prachtige apparaten (kost wat) en deze studio is ook echt innovatief. Best knap als je nagaat waar Microsoft in 2013 vandaan kwam met windows 8 en de dramatische launch van de xbox one. Ik weet nog niet waar apple morgen mee komt, maar voor mij is microsoft, apple voorbij gegaan kwa innovatie. Ook het het durfen inzetten op vr en AR heb ik respect voor, terwijl apple alleen maar vanaf de zei lijn zit toe te kijken.
Net de presentatie gezien, als dit bij apple was waren ze daar feest aan het vieren als of heracles de chaimpions league had gewonnen.
Als het bij Apple was dan was de kans ook veel groter dat het commercieel succesvol zou zijn. Begrijp me niet verkeerd, dit is werkelijk een prachtig en innovatief product. Evenals hun tablets aantrekkelijke producten zijn. Het slaat qua marktaandeel echter geen deuk in een pakje boter.

Microsoft heeft onterecht last van een imago probleem. Dat jij gelijk Apple erbij sleept toont eigenlijk wel aan dat het een underdog is.
Tijden veranderen. Apple/Google bevinden zich nu waar Microsoft eind jaren 90 zat. Peak hype. De underdog kan makkelijker innoveren en risicio nemen. En Tim Cook is geen visionair, maar een echte operations guy zoals Steve Ballmer. Onder zijn leiding is er nog weinig echt nieuws gebeurd dat de impact had van projecten onder Jobs. En alles wat Jobs zei dat hij niet wilde doen is door Tim Cook inmiddels wel gedaan.

Onderschat Microsoft niet. Hun visie is 3D/Creatie + Cloud. Enorm krachtig. Wat heeft Apple de afgelopen jaren nu echt nog op creatief/makers gebied gedaan? Bijster weinig. De afgelopen 10 jaar is alle Pro software naar Consumenten software gedowngrade, de Mac Pro wordt eens in de 4 jaar bijgewerkt, en zelfs dan nog met outdated hardware, en de Mac Mini is ook gedowngrade qua mogelijkheden.

Ik ben een trouw Apple gebruiker, bezit praktisch al hun appraten maar het is al een hele tijd Vorm over Functie. Ik zie Ive dan ook het liefst zo snel mogelijk vertrekken.

De fout die mensen maken is om Microsoft onder Nadella over een kam te scheren met de dramatisch tenure van Ballmer (die korte termijn profit focused was, en niet lange termijn relevantie). Goed artikel van business guru Steve Blank: http://venturebeat.com/20...im-cook-is-steve-ballmer/
Anoniem: 343906 @sohus27 oktober 2016 00:50
Denk dat het allemaal niet zo zwart wit ligt. Microsoft komt met hardware waar Apple dat al jarenlang had en 'dus' innoveert Microsoft wel en Apple niet? Is een beetje kort door de bocht voor mijn gevoel.

Apple evolueert. Nets mis mee. Doet Microsoft ook, zowel in hun software als nu in hun hardware. Precies hetzelfde als wat Apple al heel wat jaren doet.

De bitcode van Apple is echt wel innovatief, zij het niet zo zichtbaar voor gewone consumenten. Voor developers daarentegen des te meer. Waarbij ik in het midden laat of je daar nu echt blij van moet worden als developer.
Apple had al jarenlang een AIO met touch en digitizerlaag? Waar?
Anoniem: 343906 @Ramon28 oktober 2016 02:44
Ooit van Dell of HP gehoord? Dat jij je hier profileert als een Microsoft adept is jouw zaak. Maar een beetje nuchterheid misstaat niemand. Is inderdaad weinig innovatiefs aan deze AIO wat echter onverlet laat dat het natuurlijk wel een heel gaaf ding is.
Ken ook geen AIO van Dell of HP met touch en digitizerlaag. Microsoft-adept of niet, ik probeer gewoon te verduidelijken aan mensen waar het prijsverschil hem inzit. Niet dat ik ooit deze Surface Studio zal kopen.
De bitcode? En hoe worden wij daar blij van? Toevallig is dit wel het eerste kwartaal waar Apple minder winst heeft gemaakt, blijkt dan toch wel dat het terug aan het lopen is.
Anoniem: 343906 @Megamind27 oktober 2016 01:02
http://thenextweb.com/app...ys-talking-about-bitcode/

Daar wordt je als user niet direct blij van maar het is voor developers daarmee veel gemakkelijker om voor cross platform apps te ontwikkelen. Zij het dat daar een prijs voor wordt betaald, developers onafhankelijkheid inleveren.

Dat Apple minder winst maakt mag ook wel eens. Was abnormaal wat dat bedrijf op zeker moment waard zou zijn. Tegelijkertijd levert die App store van hun nog steeds de hoogste winsten op dacht. ik. Waardoor het voor developers aantrekkelijk is om voor die App store te ontwikkelen.
Dus nu mag Swift/Objective-C toegevoegd worden aan dit lijstje? https://en.wikipedia.org/wiki/Bytecode#Examples
Zeker! Swift is niet voor niets zo populair geworden met dat Apple het open source heeft gemaakt.
Dus nu wordt het JIT? Dacht dat iedereen daar een hekel aan had.
Of het JIT wordt weet ik niet. En of iedereen daar nu echt een hekel aan heeft? Volgens mij is Java om zeep geholpen door x fabrikanten omdat het een veel te grote bedreiging was.
Apple heeft dankzij z'n geschiedenis een grote groep fans en een sterke merk naam weten de schapen. Dit is Microsoft met z'n surface lijn ook aan het doen. Deze apparaten hoeven ook niet meteen miljoenen stuks te verkopen (kijk alleen al naar de prijs), maar hier mee ga je wel een paar mensen heel blij mee maken. De surface 1 tablet was destijds ook een apparaat om mensen fabriekanten te inspiereren wat voor mooie apparaten je met windows kan maken, zelfde geldt denk ik voor deze surface studio.
Dit is Microsoft met z'n surface lijn ook aan het doen. Deze apparaten hoeven ook niet meteen miljoenen stuks te verkopen (kijk alleen al naar de prijs),
http://betanews.com/2016/...ft-surface-sales-q1-2016/

Meer dan een miljoen per kwartaal. In stijgende lijn. Ze hoeven het niet voor je maar ze doen het wel. De Surface lijn van Microooft is gewoon een groot succes.
Is een miljoen per kwartaal een succes, in een gigantische markt waar Microsoft 85% van de software levert en voor een product dat probeert sales te halen uit tablets en laptops en al aan zijn vierde iteratie toe is? Misschien wel, maar dan toch geen 'groot' succes.
Ja dat is een groot succes als je kijkt naar hoe snel hun markt aandeel op de tablet markt stijgt. En naarmate hun markt aandeel stijgt, kunnen de prijzen omlaag, en kunnen ze verder met het afbreken van het markt aandeel van de concurrentie. En naarmate hun marktaandeel stijgt, stijgt de ontwikkeling van apps voor hun tablets mee, en laat het ontbreken van een goed gevulde appstore nou juist het probleem zijn waardoor ze nog zo weinig markt aandeel hebben.

Ze doen waar ze verdomd goed in zijn. Pak een concept en sleutel er aan, gooi net zolang geld er tegenaan tot het zelf in goud veranderd.
Welke tablets? Microsoft maakt geen tablets 8)7
Dan heb je de Surface Tablets nog niet gezien zeker?
Surface Tablet? Je bedoelt de Surface Pro? Dat is toch echt geen tablet, meer een laptop..
Dat is toch echt 3 jaar geleden al begonnen met deze jongens:
product: Microsoft Surface RT
De Surface RT? Die is toch al lang afgevoerd wegens helemaal geen succes?
Wel of geen succes, dat verandert niets aan het feit dat het de eerste tablet van Microsoft was. Die dus opgevolgd is door de Surface en Surface pro. Enkel om aan te geven dat je statement "Microsoft maakt geen tablets" onjuist is.
Ik beschouw het niet echt als een tablet, inderdaad. Ik ben niet de enige, zie bvb Anandtech:
"I think of the Surface Pro 4 less like a tablet and more like a full-fledged Windows laptop which can be used sort of like a tablet to watch videos in bed, but that again gets back to how some users just use their tablet like a portable television. The limited Modern UI app selection does put it in a different category than the iPad Pro, but buyers interested the Surface Pro 4 want one specifically because it can run all of their existing Windows software. If you fall into that category, the Surface Pro 4 is definitely worth checking out."

http://www.anandtech.com/show/9771/best-tablets
Hoe noem je het scherm dan dat je lost kunt koppelen? De Surface Pro is de perfecte hybride tussen tablet en laptop. Niet groot en niet heel zwaar dus prima als tablet te gebruiken, voor een tablet erg goede hardware en met het TypeCover een prima laptop.
Van die fan heb je echt geen last hoor als je hem als tablet gebruikt en een beetje zit te facebooken en mail te checken. Maart dankzij die fan kan dat apparaat ook serieus gebruikt worden
Denk dat zowel Dell als HP, om maar twee voorbeelden te noemen, al hebben aangetoond dat zij heel fraaie apparaten kunnen bouwen die niet veel onderdoen voor deze AIO van Microsoft.
Dit kan best commercieel succesvol worden. Het markt aandeel moet nog beginnen. Je slaat ze onterecht nu al dood.
Het is me niet duidelijk wat er innovatief is aan deze AIO: het design is gewoon dun en vierkant. De hardware is in bepaalde opzichten high-end, maar dat maakt het allemaal nog niet innovatief.
Microsoft probeert wel vanalles met de PC, maar iets dat echt het aanschijn van de PC verandert, heb ik nog niet gezien. Tonen "wat er kan" is niet innoveren. Innoveren is iets op de markt brengen waardoor een nieuwe, succesvolle productcategorie het levenslicht ziet.
Innovatie is een heel breed begrip. De surface pro is bijvoorbeeld innovatief geweest in de zin van dat het de komst van hybrid apparaten op de markt is voorgegaan.

http://betanews.com/2016/...ft-surface-sales-q1-2016/

de Surface Studio zou bijvoorbeeld de workflow van bepaalde beroepen kunnen veranderen met de combinatie Surface Dial en Pen. Qua concrete innovatie kan je zeggen dat de Surface Studio het dunste scherm ever heeft.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 14:31]

Anoniem: 583079 @Ramon26 oktober 2016 20:29
Qua Surface Pro ben ik het eens, dat het een innovatief product was/is (al vind ik hybrides nog steeds geen echt succesvolle consumenten producten, het blijven nicheproducten, maar goed, ook dan is het innovatie).

Een dun scherm is echter geen innovatie, maar het verderzetten van een trend. Misschien liggen een aantal technische innovaties aan de basis van het dunne scherm, maar het is geen productinnovatie.
Het scherm en de dikte mag je best wel innovatief noemen, zelfde geldt hoe je het scherm kan gebruiken met de stylus bijvoorbeeld. Een 1 op 1 concurrend voor dit apparaat bestaad er nog niet. Ik noem dit wel inniatief.
Innovatief is wel iets anders dan "het is eens wat anders". Een dun scherm is hier een eigenschap en een natuurlijke evolutie, het voegt an sich niets toe. En touch screen AIO bestaan al eeuwen.
Innovatief is wel iets anders dan "het is eens wat anders". Een dun scherm is hier een eigenschap en een natuurlijke evolutie, het voegt an sich niets toe. En touch screen AIO bestaan al eeuwen.
Okay dan zal je geen moeite hebben om een Windows PC aan te duiden die hetzelfde is? Ik kan heb niet vinden. Jij blijkbaar wel.

Innovatie is iets doen wat anderen nog niet hebben gedaan. Microsoft heeft dat in mijn optiek gedaan en tot je me andere hardware laat zien die hetzelfde kan voor dezelfde prijs denk ik dat ik gelijk heb.
Dan hebben we een andere definitie van innovatie. Als iemand morgen een laptop uitbrengt met een ovaal scherm is dat wellicht ook nog nooit gedaan, maar daarom is dat nog geen innovatie. Een tablet met een drol ipv een cpu is ook nog nooit gedaan. En het is nochtans ook geen innovatie - ook al is het nog gewaagder.
Innovatie is duurzame verandering. Je kan pas van innovatie spreken als een product een onmiskenbare invloed heeft/zal hebben op hoe andere apparaten (ook en vooral van concurrenten) er in de toekomst zullen uit zien.
Iedere fabrikant brengt apparaten op de markt die op de één of andere manier uniek zijn, dat maakt het nog geen innovatieve apparaten.
Microsoft innoveert wel degelijk. Mensen die dat niet willen inzien zijn zielig bezig. Hololens, Surface, Surfacebook, Xbox Live, Azure, Cloud Rendering... genoeg leuke dingen onder de horizon!
Anoniem: 583079 @sohus26 oktober 2016 23:56
Ik zeg niet dat Microsoft niet innoveert, maar het innovatieve aan de Surface Studio ontgaat me volledig. Men komt niet verder dan "specs die niemand heeft" (het gaat dan over het scherm wellicht, inderdaad indrukwekkend als je weet dat zelfs FHD nog niet helemaal mainstream is bij Windows hardware) en "hij is de dunste" - bij een AIO overigens een weinig relevant feature, hij moet immers niet in je zakken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 14:31]

Je draait er om heen. Je mag het best toegeven. Die van je merk lijkt spontaan oude conservatieve alu meuk vergeleken met deze vers van de pers Surface Studio :X
Als je Apple bedoelt, dan is Apple inderdaad een stuk conservatiever dan Microsoft, qua hardware. Dat is logisch: Apple heeft een bestaande business waarmee ze geen grote risico's zullen nemen: evolutie en betrouwbaarheid en consolideren van de positie die men heeft zijn dan gauw belangrijker dan "iets nieuws proberen" en risico's incalculeren dat de verkoop tegenvalt of het product je reputatie aantast.
Maar opnieuw: het woord innovatie komt niet bij me op bij deze AIO. Net zomin als ik kan bedenken wat Apple qua product-innovatie heeft geintroduceerd de voorbije 4-5 jaren, of het moet de touch-id zijn op de iDevices zijn - die nu trouwens naar de Macboook komt. Dat laatste is geen innovatie, maar wel een bijkomende aanwijzing voor het feit dat de touch-id een innovatie was: Apple heeft de vingerafdruk scanner mainstream gemaakt.
Vingerafdruk scanner (als Apple iets gebruikt gaat het wel gelijk sexier klinken...) had ik al op mijn Toshiba Portégé uit 2007.
Dat was een innovatief apparaat als laptop / tablet combo incl. o.a. actieve stylus, extra display met notificaties in standby en met slechts 1,7 kilo aan de haak.

Dan bijna 10 jaar later diezelfde dingen (wat doorontwikkeld dat je niet meer hoeft te vegen) in een laptop zetten als voorbeeld van een grote innovatie noemen, doet mij wat mager aan.

De Surface Studio vind ik zeker wel een innovatie voor all-in-one desktops met groot soepel kantelbaar 3:2 scherm met touch én digitiser en daardoor lijkt het mij een geweldig canvas voor creatieve beroepen.
Die dial uit de video lijkt mij ook een interessante functionele aanvulling.
Bijeenbrengen van meerdere technieken tot een succesvol nieuw product....

[Reactie gewijzigd door marcv11 op 22 juli 2024 14:31]

De dikte van een scherm o.i.d. is mooi, maar niet innovatief nee. Maar dit product in het algemeen is natuurlijk ontzettend innovatief. Teken tablets zijn er al lang, een iMac is er al lang, de cintiq is er al lang, maar niets waarmee al die producten in 1 zitten. Om nog maar niet te spreken over die tool om te scrollen/kleuren selecties te maken etc. Dit is gewoon een geniaal product. Net als de surface pro en book. Je ziet veel bedrijven ermee experimenteren, maar Microsoft is nu gewoon echt heel erg goed bezig. De marketing filmpjes zijn ook briljant, nu hopen dat de rest van hun marketing team dit laat slagen, want naar mijn mening wil je als grafici echt liever zoiets dan een iMac. Ervan uitgaand dat het natuurlijk allemaal zo fijn werkt als in de videos. :-)

En qua innovatie kunnen we het ook nog eens hebben over de hololens. Laten we eerlijk zijn, microsoft is een software bedrijf die zich sinds kort pas op de hardware markt begeeft (los van toetsenborden etc.) Maar de producten waarmee ze tot nu toe zijn gekomen zijn mega innovatief.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 22 juli 2024 14:31]

Er is wel meer innovatie. Bijvoorbeeld 50% besparen op productiekosten is ook innovatie.

Lees het Wikipedia artikel maar eens.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 14:31]

Dell heeft al jarenlang een AIO waarbij het scherm plat kan worden gelegd, en HP heeft al jarenlang een AIO die je open kan klappen als een motorkap (compleet met gasveren zelfs) en al een aardig poosje de Sprout PC.

Die hele discussie wel of niet innovatief zijn doet in mijn ogen niet echt ter zake toch?

Microsoft heeft een fraaie AIO op de markt gebracht. Kunnen fanboys van Apple dat bestrijden wat ze willen, het is een fraai ding. Helaas met een stevig prijskaartje, maar dat is helaas allengs geen uitzondering.
Hololens is the holy grail. MS zit op rozen.
Vette filmpje van de Surface Studio:
https://www.youtube.com/watch?v=BzMLA8YIgG0

Edit:
-Die dial is ook te gebruiken op de Surface 3, 4, en de Surface Book.
-Heeft een 'real life' form factor. Een A4'tje op het scherm is even groot als een A4tje in het echt.

[Reactie gewijzigd door Chester op 22 juli 2024 14:31]

Wow.. lange tijd geleden dat ik de rillingen kreeg bij kijken van een promo filmpje, wat is dat mooi gemaakt stukje film :)
Het gaat nog te ver om te zeggen: "Shut up and take my money!" maar toen ik het filmpje zag kreeg ik warme gevoelens over de dial. Dat is echt iets wat ik nu soms mis en dit is meteen de ideale combinatie tussen hardware (de dial) en wat deze op het scherm doet.

Het hele scherm is het werkblad geworden en ik heb dit nog niet eerder gezien. Heel erg mooi. Ik zou haast grafisch ontwerper worden om een aanschaf te rechtvaardigen. :P
Herinner je je vorig jaar nog, de Surface Book presentatie?
Eerst de 'gewone' laptop presenteren (wat er al gelikt uit zag) met alle specs, vervolgens 2 seconden stilte, waarna het scherm loskwam van het toetsenbord...

Dat was ook al zo'n sterke presentatie, nu weer. Ze hebben het duidelijk begrepen nu bij Microsoft als het op presenteren en 'hypen' gaat. (Iets waar Apple trouwens wat mij betreft de bal een beetje heeft laten vallen)
Vette filmpje van de Surface Studio:
https://www.youtube.com/watch?v=BzMLA8YIgG0
Heel fraai filmpje, ik ben verliefd :)
Wat ontzettend vet gepresenteerd! Eindelijk weet Microsoft ook hoe ze hun producten kunnen hypen. Mooi om te zien dat ze een bijna complete reeks aan hardware in hun lineup hebben.

Toch weet ik niet zo goed wat ik aanmoet met de Surface Studio. Het lijkt erg gericht op een niche markt als ik de prijs zo zie. Ik snap dat het misschien niet direct gezien moet worden als een concurrent van de iMac, gezien de featureset ver uit elkaar ligt. Aan de andere kant leek het mij wel tof om eindelijk een degelijke all-in-one concurrent te zien richting Apple.

De prijs schrikt mij het meeste af en die weet ik dan ook niet zo goed te plaatsen. Als je puur naar hardware specificaties kijkt dan is het apparaat op papier schreeuwend duur. Iedereen riep altijd al dat Apple hardware duur was, maar dit slaat werkelijk alles. Misschien zijn de kosten terecht. Wellicht kan het daadwerkelijk concurreren met een Wacom Cintiq en werkt het fenomenaal goed. Dan zijn de kosten voor bedrijven in de doelgroep te rechtvaardigen.

Ik ben dan benieuwd hoe de markt hierop reageert. Veel bedrijven lijmen zich vast op een bepaalde werkwijze en operating systeem, vaak kan dan alleen geld een middel zijn om ze los te weken. Dat zou hier niet direct aan de orde zijn ben ik bang.

Toch een vet product wat ze hebben gemaakt!
ze hebben ook een paar hele vet gemaakte filmpjes in samenwerking met de NFL, dus wel vrij Amerikaans maar toch =) kijk en klik voort!

https://www.youtube.com/watch?v=Cj1gdKv2f1s&feature=iv&src_vid=BzMLA8YIgG0&annotation_id=channel%3A57e61267-0000-28e5-8e63-94eb2c08a1e4
Voor de liefhebbers van het nummer: Fiona Apple (kleine steek richting Apple?) met "Pure Imagination"
Ook gebruikt in deze fantastische reclame: The Scarecrow
I will always remember you, number 53281!!!!
Dit is een andere versie. Het is ingezongen door Stephanie Tarling.
Je kunt het op de volgende site gratis downloaden: https://stephanietarling.bandcamp.com/releases
Anoniem: 1322 @joi-c31 oktober 2016 16:58
Inderdaad, bedankt voor de link!
Dit is toch echt geen iMac concurrent voor mij. De iMac is duidelijk getarget naar de consument. Aan de hele presentatie was duidelijk dat deze Surface Studio gericht is op professionals in de creativity branches. De naam Studio geeft het ook al aan. En dan hebben we het nog niet over de prijs...
Dit is dan ook meer een concurrent voor de Wacom Cintiq.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 22 juli 2024 14:31]

De imac wordt juist in die wereld enorm veel gebruikt.
Omdat er feitelijk geen alternatief is als je OSX wilt draaien.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 22 juli 2024 14:31]

Correct, maar ik verwacht dat bedrijven functionaliteit belangrijker gaan vinden dan een OS. Dus het is aan Apple om hier nu een antwoord op te hebben.
IBM heeft aangegeven dat door het gebruik van Mac's geld wordt bepaart in vergelijking met het gebruikk van PC's (nog een bron). Ik denk dat veel mensen juist heel veel waarde hechten aan het gebruikte OS. Ik zie vrij weinig mensen van OSx naar Windows overstappen in relatie tot de overstap naar OSx.
Heeft waarschijnlijk ook te maken met de kwaliteit hardware die IBM levert met hun laptops.Uit persoonlijke ervaring zijn de thinkpad zeker niet van geweldige kwaliteit.
Ik zie vrij weinig mensen van OSx naar Windows overstappen in relatie tot de overstap naar OSx.
Als dat zo was dan had het verkoop wel enorm toegenomen en dat is niet het geval..

Om weer ontopic te komen, wat heeft Microsoft zich weer overtroffen. De Surface Studio ziet er serieus erg mooi uit!
Anoniem: 583079 @vali26 oktober 2016 20:22
IBM produceert al vele jaren geen laptops meer...
Vandaar. En dat ze met elkaar aan tafel zitten. 1+1=
De 1+1 = 2 slaat volgens mij eerder op business + consumenten.
Tegenwoordig niet nee, maar de kwaliteit/support is er zeker niet beter op geworden.
After letting its workforce choose between a PC or a Mac starting in 2014
Sinds 2005 worden de laptops door Lenovo gemaakt omdat de computertak van IBM aan Lenovo verkocht is. Ook staat nergens dat het om IBM of Lenovo computers gaat maar om Windows computers:
Windows PCs were on average driving twice the amount of support calls, but at three times the cost, he commented.
Bij mijn werkgever zijn we over gestapt van HP EliteBooks naar Lenovo Thinkpads en dat is een flinke verbetering. De oude Elitebook 8470p wordt uitgefaseerd. De nieuwere 840's hebben massaal WiFi problemen en krijgen vaak blauwe schermen. De Lenovo Thinkpads daarentegen worden een stuk beter ontvangen hoewel we er daar nog niet zo veel van hebben. Mijn oude EliteBook 8470p moet nu ook vervangen worden, maar ik weet dus ook niet of ik nou voor de 840 of de Thinkpad moet gaan. Of het dus nog even wil uitstellen.
En ik heb juist het tegenovergestelde qua ervaring. Op mijn werk hebben we in de datacenters zowel IBM en HP servers en de meeste uitval ligt voornamelijk bij IBM. De server tak is ook maar sinds kort overgedragen en dat is zeer goed te merken.

Als werkstation heb ik een thinkpad laptop maar bij vervanging zou zelf zonder twijfelen liever een elitebook nemen.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 14:31]

Laat nu net het OS zorgen voor functionaliteit en niet de hardware...
Tuurlijk wel. Je kan een Mac Mini kopen, Da's wel degelijk een (goedkoper) alternatief. Sure, de specs zijn lager, vooral wat betreft graphics, maar het is maar net waar je het voor wilt gebruiken.
Het ging over professionals in de creativity sector. Good luck met je Mac Mini.
Ik kan niet inzien waarom een webdesigner niet op een Mac Mini zou kunnen werken. Of een web programmeur. Ik zeg niet dat alle professionals op een iMac kunnen werken, sterker nog, sommige professionals hebben een Pro nodig. Mijn punt is dat er wel degelijk een alternatief voor een iMac is.
Mijn Hackintosh werkt anders prima!
Klopt, maar niet alleen maar.
Voor de 'normale' consument heb je een iMac voor rond de €1200.

Die groep mensen die geïnteresseerd zijn in een goede all-in-one schiet je keihard voorbij met een instapprijs van $3000
De reden dat het in de wereld veel wordt gebruikt ,komt door de opleiding. De ouwe rotten die daar les geven zijn daar een beetje aan vast blijven plakken. Daar gebruiken ze de macs, . en ook wel deels dat mac nu eenmaal mooier is qua design. Daar konde de andere merken nog niet tegen op. Het aspect qua design is nu veranderd. Adobe heeft jaren geleden al aangegeven ergens in 2003 dat ze MS adviseren boven MAC. omdat deze beter preformde. Dat maakt nu weinig meer uit omdat ze de zelfde procesors gebruiken. Maar het geeft wel aan dat het je op MS net zoveel kan designen als op de Mac. en ingeval van de surface nu meer.
Bij een iMac koop je eigenlijk alleen een Mac in een all-in-one jasje terwijl dit ding veel meer is dan een PC in die vorm. Je krijgt hier zoals het artikel suggereert extreem hoge kwaliteit zowel qua fysiek design als de specificaties (scherm, mindere mate gpu etc).

Neemt echter niet weg dat sommige mensen alsnog een afweging zouden kunnen maken tussen een iMac en dit ding. Blijven tenslotte beide een All in one systeem.
Anoniem: 583079 @lasharor26 oktober 2016 20:20
Ik denk dat je specs verwart met kwaliteit. De kwaliteit zal nog moeten blijken: Microsoft is niet zo ervaren met het ontwerpen en fabriceren van hardware, en ze hebben dan ook diverse problemen gehad met de Surface lijn. Sommige problemen waren overigens software problemen (of wellicht eerder: problemen met integratie van HW en software: sleep/wake issues, batterijduur, aansturing van de fan etc...).

Verder wel een apparaat dat een zekere standaard weet neer te zetten qua specs voor een AIO, en daarbij inderdaad de huidige iMac in de schaduw zet. Of het een toekomstige referentie voor AIO zal worden valt nog af te wachten. Sowieso is het de vraag of het doelpubliek van dit apparaat zoveel zin heeft in een AIO tov andere alternatieven.
Maar een iMac heeft geen touchscreen, geen pen, geen dial en geen super-duper-gecalibreerd-truecolor-highres monitor :)
Wat dat laatste punt betreft: pardon? Apple heeft exact 2 jaar geleden al de iMac 5K op de markt gebracht met een resolutie van 5120x2880. De pro user moet die wel zelf calibreren, maar die heeft daar toch al de tools voor. Elk monitor slijt door gebruik en moet bij professioneel gebruik eigenlijk om de zoveel maanden gecalibreerd worden.
Precies. En de Mac schermen staan erom bekend dat ze vanuit de fabriek best goed gekalibreerd zijn. Ik bedoel, dat is wat ik in de Tweakers reviews altijd lees. Niet om dit apparaat te bashen, ik vind het echt een mooie machine met goeie specs. Maar het is wel heel duidelijk dat MS hier in het vaarwater van de iMac probeert te varen.
Als MS in het vaarwater van de iMac probeerde te varen hadden ze de touchscreen en digitizer laag wel weggelaten, de resolutie omhoog gegooid en de prijs omlaag. Mijns inziens zoeken ze een niche markt op waar mensen shoppen die gebruik gaan maken van de pen en het touchscreen voor hun werk.
Precies het doel van de Surface-lijn: het creëren van nieuwe categorieën...
Klopt. Maar er is in MacOS geen meerwaarde. Want OSX is niet gemaakt voor touch screenshot. Tenzij morgen anders wordt bewezen tijdens het Apple event.

Daarnaast gebruik ik zelf zowel Windows en MacOS waarbij ik toch van mening ben dan MacOS een veel completer OS is dan Windows.
Een simpel voorbeeld: In een kale versie van MacOS kan je zien in de voorbeeld weergave Word documenten bekijken ZONDER Office. Op Windows 10 kan je dat niet.

Maar om on-topic te blijven. Ik zie dit totaal niet als iMac concurrent.
Het nadeel is ook wel dat Microsoft niet al teveel programma's/functionaliteit standaard in WIndows mag doen, omdat ze dan de concurrent dwars zitten. Dit probleem kent Apple niet aangezien ze geen dominante marktpositie hebben.
Dat is toch al lang niet meer aan de orde?
Is toch nog steeds aan de orde
Heeft niets met marktpositie te maken. Zoals al 100.000x is gezegd verkoopt Apple totaalproducten.
Irrelevant, zodra Apple een dominante marktpositie krijgt met 1 van hun producten, worden ze ook strenger beoordeeld of ze misschien de competitie niet dwars bomen. Dit staat geheel los van totaal product of niet. Ze kijken of de consument de dupe is van bepaalde zaken van een marktmonopolist, niet of dat toevallig een totaal pakket is of niet.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 14:31]

Zeker wel relevant, dat bepaalt alles. Apple verkoopt een totaalproduct, dus hard- en software is 1 ding. Dus Apple kan doen met zijn OS wat zij willen. Als Microsoft tig jaar geleden had besloten hetgeen te doen wat ze nu met die Surface doen dan hadden ze ook kunnen doen met hun OS wat ze wilden. Echter zij besloten om het los te verpatsen aan elke hardwareboer die er maar bestaat. Ja dan wordt bij 90% marktaandeel beperkingen opgelegd.
Dat bepaalt helemaal niet alles. Anti-competitive rules zijn er om er voor te zorgen dat een bedrijf die dominant is qua marktaandeel, de concurrent niet weg drukt en indirect de consument benadeelt. Apple verkoopt dan geen sofware aan andere bedrijven, maar er zijn andere vlakken waar maatregels genomen kunnen worden die anti-competitive kunnen zijn.
Slecht voorbeeld, met WordPad kan je docx openen en bewerken. Zit standaard in Windows. En anders de gratis Word UWP app waarmee je wel kan openen maar niet bewerken.
Maar je kan niet met de voorbeeldgave in Windows met de voorbeeldweergave tool van Windows een .docx document bekijken.

Daarnaast is ook een van de problemen van Windows de competabiliteit die ze maar blijven houden. Hoe onoverzichtelijk wil je een OS maken door twee verschillende configuratieschermen te gebruiken. Steeds meer weer op de knop "geavanceerd" moet klikken. Daarbij moet ik wel toegeven dat Apple wel een stuk innovatie mist. Ik hoop dat het morgen avond daarom ook wel een beetje een knaller wordt en dat de volgende upgrade van MacOS veel meer functies brengt. Al vallen die van De huidige ook niet tegen.
Zo'n laatste voorbeeld is nou niet dat je zegt daar wordt een OS volwassen van..

Het zijn persoonlijke ervaringen.
Ik zelf vind windows 10 beter dan mijn MacOS ervaring.
Dus moet je nog steeds software installeren. Namelijk word...
Microsoft kijkt wel uit. Voor je het weet krijgen ze een proces aan hun broek dat ze te veel software mee leveren met hun OS en andere fabrikanten geen kans maken.

Het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt op deze manier. ;)
Maar het gaat niet om het installeren en had misschien beter een ander voorbeeld geven. Waarbij ik vind dat zowel Windows als MacOS zeer sterke pluspunten maar ook zeker zware minputen hebben.
Ongetwijfeld. Elk systeem heeft zo z'n punten.

Maar... de Surface Studio is toch wel een erg mooi product (als ik even on-topic mag blijven).
Sorry, maar dat kan in Wordpad ook, die standaard in Windows zit. Dat voorbeeld slaat kant nog wal, want door een Word document te kunnen previewen wordt het nog geen compleet OS 8)7
MacOS is een leuk OS voor sommige mensen, maar Windows (en zeker W10) is een veel completer en functioneler OS. Alleen al door de shared kernel en de ondersteuning van duizenden hardware configuraties waardoor Windows 10 op alle formfactors draait. Daarnaast biedt het veel meer customizing opties en is gaming veel beter geregeld op Windows. Ook de integraties met het ecosysteem zijn superieur vergeleken met MacOS. Grafisch heeft WIndows altijd al voorgelopen op het OS van Apple, want wat weinig mensen maar weten is dat hardware GPU acceleratie veel eerder werd ondersteund in Windows dan in OSX, wat al die argumenten m.b.t. grafische toepassingen etc. van tafel veegt. Windows is een veel professioneler OS. Alleen al de beheersbaarheid in bedrijfsnetwerken e.d. maakt dat Windows veel verder is dan MacOS.
Ik ben het niet eens over het beheren. Dat gaat met mac toch eenvoudiger. En geeft bij ons minder problemen dan Windows systemen. 70% is Mac. De meeste vragen komen altijd van Windows gebruikers
Ja toen ik een mac kocht stoorde ik me aan de middelmatige kwaliteit. 8)7 Nee, ik zie mijn mac ook als een computer van extreem hoge kwaliteit en dat uit zich vooral in hoe efficient en 'plezierig' ik werk.
Anoniem: 310408 @Twixie26 oktober 2016 19:42
En dan hebben we het nog niet over de prijs...
Ik (en de mensen om me heen) waren juist verrast over de prijs. Als je het vergelijkt met een Wacom display (geen computer) zal je inderdaad zeer teleurgesteld zijn. Als je echter alle hardware, van scherm tot microfoons bekijkt zie je dat je zeker op een premium prijs uitkomt maar zeker niets ietys uitzonderlijk.

Laat ik het zo zeggen, jij stelt iets samen wat hetzelfde kan in dezelfde formfactor zodat we vergelijken kunnen en dan praten we over de prijs. Gewoon de kostprijs van CPU en HD optellen levert een ALDI systeem op. Prima maar wel iets anders.
Zonde van de 980M! De mobiele uitvoering van de 1060 is al bijna evensnel als de desktop 980. Voor het geld van een 980M zou een mobiele 1060 of 1070 toch ook wel moeten kunnen?

Verder ziet het er goed uit! O+
Ik denk dat de ontwikkeling van dit systeem dusdanig lang heeft geduurd dat de 1060 toen nog niet uit was? Jammer inderdaad, maar misschien met een update over een halfjaar ofzo? :)
an sich, maar een GPU wisselen voor een ander exemplaar met een lager TDP zou toch niet zo moielijk moeten zijn, zeker niet met een abstractie laag die de nvidia drivers leveren,
het zou an sich plug an play moeten zijn.
...Afgezien van het hele PCB-ontwerp en zo; ga er maar gerust van uit dat in deze form factor alles op één enkele mainboard gecombineerd zit. En ja, dan kost het wel even íets meer werk om "even" een GPU te vervangen :+
in theorie waar, ware het niet dat de 10*0 generatie gpu's nu toch al bijna een half jaar te krijgen zijn, en Nvidia natuurlijk al langer wist wat er aan zat te komen (en microsoft niet in zijn eentje een nieuw pcb ontwerpt)
Penny arcade vertelt dat hij ern jaar geleden al met de Surface Studio kon spelen.
Zeker niet haha. Maar de 1060 is natuurlijk ook al een tijd in ontwikkeling geweest, en een groot bedrijf als Microsoft had daar vast wel iets voor kunnen regelen.
Wellicht heeft MS voor een schappelijk prijsje een fikse batch last-gen GPU's uit de ramsj-hoek bij nVidia weten te bemachtigen: goed voor de winstmarge (en wellicht ook voor de adviesprijs). Bovendien lijkt me dit eerder een multimedia machine met gaming capabilities dan een dedicated gaming machine.
Wat een knap ding. Ergens vind ik het wel jammer dat er geen kleinere modellen zijn, had graag wel een keuze gezien tussen verschillende formaten (21, 24, 28 inch). Niet iedereen heeft graag zo'n groot scherm nodig.

Ook nuttig: de Surface Dial werkt ook op Surface Pro en Surface Book.
Het gebrek aan meerdere formaten is hetgeen dat deze all-in-one volgens mij inderdaad het meeste weerstand zal bieden in verkoop. Deze presentatie draaide volledig rond de creatieve professional die de bijhorende prijs wel zal neertellen. Toch kreeg ik keer op keer tijdens het bekijken van de livestream de gedachte "Wauw... dit is écht de iMac voorbijgestreefd!". Het zou een domme zet zijn als Microsoft binnen een jaar geen kleinere en goedkopere varianten gaat aanbieden voor de consument want dit is een Windows-pc die vélen wel in huis zouden halen.
Volgens mij is de markt voor all-in-ones erg klein. Daarom lijkt het me juist goed om te richten op mensen die touchscreens en digitizer lagen kunnen waarderen.
Prachtig product, maar een Hybrid HDD kan echt niet voor deze prijs imo?. Je hebt al een 1TB SSD voor ~€250....... Combineer dan een 512GB PCI-e SSD met een 2TB HDD?.
The closest responsive touch screen you can buy today is a 27" Wacom Cintiq, which is $2,299 without a computer, and both lower-resolution (2560x1440 vs 4,500x3,000) and smaller (27" vs 28") than the Surface Studio.

So if you assume that about $2,300 of the device's costs go to the display and touch screen, you're paying ~$700 for the actual machine driving that display, which isn't a great value, but isn't bad at all.
Budget model valt best mee dan idd. Voor het duurste model echter....
ahh de prijs is vanaf $2999 voor een model met 1TB / Intel Core i5 - 8GB RAM / 2GB GPU


tot $4,199.00 voor een model met : 2TB / Intel Core i7 - 32GB RAM / 4GB GPU

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.