Teardown wijst uit dat Surface Studio geen upgradebare processor en ram heeft

De iFixit-teardown van de Microsoft Surface Studio, de eerste desktop ooit van het bedrijf, onthult onder andere dat de processor en het werkgeheugen niet te upgraden zijn, maar de sata-300-hdd en m.2-ssd juist weer wel.

Het vastgesoldeerde werkgeheugen en processor zijn minpunten in een volgens iFixit 'anderszins zeer modulair apparaat', stelt de redactie van de reparatiewebsite. Waar de Apple-concurrent van de Surface Studio, de iMac, al zijn onderdelen kwijt moet in het scherm, heeft Microsofts nieuwe all-in-one-desktop ook ruimte in de voet. Deze wordt dan ook gebruikt om een deel van de componenten in onder te brengen.

In de voet treft iFixit een fan voor de cpu en eentje voor gpu, beide aangesloten op een uitgebreid systeem van radiatoren en heatpipes. Ook de psu heeft een eigen fannetje. Daarnaast zit hier zowel de ssd als de hdd. De m.2-ssd moet zonder problemen te vervangen zijn. IFixit heeft de 64GB-versie in huis en meldt dat deze ssd twee 32GB-flashmodules heeft met ruimte voor nog twee stuks. In theorie zou deze ssd dus met een capaciteit van 128GB geleverd kunnen worden. De hdd heeft een sata-300-aansluiting, dus mogelijk valt er prestatiewinst te halen door deze te vervangen door een sata-600-schijf. Verder treft men hier het moederbord met vastgesoldeerd ram en cpu aan. Deze onderdelen variëren.

Hoewel de voet zonder echt geweld uit elkaar gehaald kan worden, is dat wat uitdagender bij de display. Die is dichtgelijmd en die lijm moet verwarmd worden en daarna voorzichtig losgemaakt worden. IFixit zegt dat dit wel eens moeilijker is geweest, maar ook wel makkelijker. Het scherm zit ook nog vast met schroeven aan de achterkant, verborgen achter het scharnier. Deze komen echter makkelijk los, wat ook betekent dat de volledige display vervangen niet moeilijk zal zijn. Achter het scherm zit verder onder andere een ARM Cortex M7-32bitsprocessor en andere secundaire onderdelen, waaronder de chips voor draadloze communicatie en de usb 3.1-controller.

IFixit tekent aan dat het scharnier op zichzelf een behoorlijk gewicht heeft. Op de foto's is ook te zien dat dit onderdeel uit meerdere grote veren en contragewichten bestaat die het zeer gemakkelijk maken om het zware scherm te kantelen. Hoe zwaar het scherm precies is, noemt iFixit niet, maar het geheel weegt bijna 10 kilogram. "Het scharnier is duidelijk het kroonjuweel van Microsofts bouwkundige vaardigheden," aldus iFixit.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

29-11-2016 • 18:15

87 Linkedin

Reacties (87)

87
84
59
6
0
12
Wijzig sortering
Hoe groot is dit probleem daadwerkelijk? Tegen de tijd dat ik eraan toe ben mijn RAM te vervangen of uit te breiden zijn alle standaarden alweer veranderd, zijn de RAM-modules die je gebruikt hebt alweer bijna niet meer te krijgen en heb je dus ook een nieuw moederbord en daarmee een nieuwe processor nodig. Zelfde verhaal als je de processor wil upgraden. En aangezien er vanwege de form-factor waarschijnlijk toch geen standaard ATX-bord in past is het vervangen van het moederbord sowieso geen optie. Dus hoe interessant is het upgraden van zo'n all-in-one sowieso?
Toen ik tien jaar geleden een laptop kocht, was het allereerste wat ik deed het geheugen verdubbelen. Een paar jaar later waren geheugenprijzen flink gedaald, en heb ik het geheugen nogmaals verdubbeld. Dat leverde wederom merkbaar snelheidswinst op, voor een klein prijsje. In theorie zou ik dat op dit moment weer kunnen doen, want het geheugen van toen kan ik nog steeds prima kopen.

Daar komt bovenop dat de meerprijzen voor extra geheugen en een snellere CPU wel erg ruim zijn. Het verschil tussen de Surface Studio - Intel Core i7 / 16GB ram en de variant met Intel Core i5 / 8GB ram is bijvoorbeeld $500. Het verschil in prijs tussen de componenten is hooguit $250*, maar je mag het dubbele neertellen bij aanschaf. En Microsoft staat hier niet alleen in: ook Apple had (heeft?) er lang een handje van om bijvoorbeeld $200 te rekenen voor een 256GB SSD in plaats van een 128GB SSD, terwijl die in aanschafprijs amper $50 verschillen.

Als je voor de Surface Studio niet zoveel moeite hebt met een wat tragere CPU en GPU, maar wel geheugenintensieve applicaties draait, heb je geen andere keuze dan $1200 extra uit te geven om de versie met 32GB geheugen te halen in plaats van de 8GB versie. Is dat een daadwerkelijk probleem? You tell me.

offtopic:
* ik kan zo snel niet vinden welke CPUs er gebruikt worden in de verschillende versies, maar binnen dezelfde generatie is het prijsverschil in het gangbare segment doorgaans niet groter dan ~$200. Voor 16GB versus 8GB SODIMM is $50 al ruim bemeten, en dat zijn consumentenprijzen
Dit is geen probleem, het is gewoon een non-issue waar mensen de headlines van nieuwsartikelen mee willen pronken omdat mensen eerder geneigd zijn om artikelen te lezen waarbij er een negatieve connotatie zit i.p.v. een positieve.
Nouja, als RAM prijzen bij Microsoft / Apple wat dichter bij de marktprijs zouden liggen, dan zou het wat minder een probleem zijn. Ik denk dat mensen er daarom een probleem van maken.
Ja maar Microsoft en Apple zijn niet de producenten voor dat geheugen.

Hun moeten het ook inkopen.

En je kan moeilijk verwachten dat ze het voor een vriendenprijs verkopen, het zijn toch geen liefdadigheidsinstellingen?

Vervolgens als er iets mee is wil je wel garantie erop.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 29 november 2016 22:41]

Maar dit is overduidelijk markeTing.
4200$ voor het top-notch model, 3000$ voor het instapmodel.
Hoe zou Tesla het vinden als jij zelf je Tesla zomaar zou kunnen ombouwen van 2-wiel naar 4-wiel aangedreven door er een electromotor bij te plaatsen?

Aangezien dat bij electronica wel kan (gewoon extra geheugen erin prikken, klaar), wordt dat markeTing-debacle dus actief bestreden. Soms met succes, vaak met wat minder succes :+
Waarom moeten die dichter bij de marktprijs liggen? Je bent toch vrij te kiezen of je wil kopen aan die prijs of niet. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen en willen winst maken. Jij werkt toch ook niet gratis?
Ik vind het wel een probleem, vooral omdat je de eigenaar van het product probeert uit dat zelfde product uit te sluiten.
Daarbij is het niet te verantwoorden dat je door alles zeer reparatie onvriendelijk te maken eerder een product naar de schroothoop verwijst, zeer onvriendelijk voor het milieu en bovendien een dikke F.U naar de eindgebruiker.
Daarom zijn de 2011 macbook pro's (non retina) de laatste jaren nog steeds verkocht, niet dat ze zo blitsend snel waren, maar omdat je er nog wat aan kon upgraden en repareren (heb er zelf een stuk of 3 weer levend gekregen met 2ehands onderdeeltjes).
Ik durf er om te wedden dat als microsoft of apple producten zou uitbrengen met dezelfde specs maar dan upgradable en te openen (ram, ssd en accu in ieder geval), met het gevolg dat de apparaten allemaal weer 1/3 dikker en zwaarder worden, deze producten het meest gewild zouden zijn. (zelfs met een premium op de al heftige prijzen)
Geheugen gaat relatief vaak stuk. En zelfde type geheugen blijft best een aantal jaren op de markt
Echt nog nooit meegemaakt. Harde schijven wel, maar geheugenmodules nog nooit.
Ik heb dit meer dan eens meegemaakt, meestal juist een paar maanden nadat je de schijf vervangen hebt... Kan je laptop weer opnieuw uit elkaar.
Dit komt zeer waarschijnlijk door statische elektriciteit aangezien ik na het mbo nog nooit een polsbandje gebruikt heb.
Inderdaad. Echt nog nooit meegemaakt. Zelfs als ik op dit soort machines zonder antistatic bandje werk.
Gebeurt toch af en toe. Loopt je systeem wispelturig onregelmatig vast of juist continue? Geheugen is de eerste check.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 30 november 2016 08:46]

Relatief vaak? Er zitten geen bewegende delen in geheugen en ik heb zelf zelden de behoefte om het uit te breiden. Meestal zit je dan aan een processor upgrade en vaak ook een mobo aanpassing.

Het niet kunnen veranderen in de surface is wel irritant als je op een later moment goedkoper geheugen los wilt kopen. Maar goed, tegenwoordig zit alles aan elkaar gesoldeerd dus dit verrast me eigenlijk niet zo.
Ik heb vorige week toevallig voor de eerste keer meegemaakt dat geheugen de geest gaf. Daarvoor nog nooit meegemaakt. Harde schijven, grafische kaarten, moederborden, dat allemaal weer wel.
Niet. Je moet inderdaad bij het aanschaffen kijken wat je nodig hebt op dat moment en iets hogere specs kiezen. Ja dat is dan een behoorlijke aanschafprijs maar dat verdien je als pro wel weer terug.


Het blijft een erg mooie machine. Het is dat ik niks doe aan grafisch werk maar zou dat best in mijn bezit willen hebben :)
Processor upgraden gebeurd idd amper in de praktijk. Geheugen uitbreiden is wél iets wat vaker gewenst is en wel degelijk nog lang tegen fatsoenlijke prijzen te doen is. Het kan ook een flinke snelheidswinst opleveren.
Best mooi gemaakt. Alleen een beetje duur als de prijs klopt. Of mis ik iets!!
https://www.microsoftstor...udio/productID.5074015900
De prijs is helemaal correct. Het is dan ook een apparaat als geen ander. Het beeldscherm is niet alleen een touchscreen, maar reageert ook op de input van de bijgeleverde en kwalitatief zeer behoorlijke pen. Dan heb je ook nog de 'puck' waarmee je allerlei extra functies in programma's kan aansturen en het verstelbare scherm. Samen is dat een pakket dat erg geschikt is voor ontwerpers en andere mensen die veel uren doorbrengen achter een scherm om content te produceren.

Microsoft heeft een beetje een stoffige naam, maar ze zijn de afgelopen tijd één van de bedrijven die niet alleen nieuwe dingen proberen, maar ze ook met veel succes brengen. De vierde iteratie van de Surface Pro is inmiddels een productiemachine waar je u tegen zegt en die in zakelijke omgevingen uitstekend preseert. De prijs is stevig, maar met alle features en een hoogwaardige constructie* is de meerprijs eigen relatief klein. Plus, het werkt.

*Men gebruikt bijvoorbeeld magnesium - op zich al duur en vrij zeldzaam - dat in een fractie van een seconde afgekoeld wordt, zodat het spul zonder defecten stolt. En dat alleen maar om een kek kastje te produceren.
De 'puck' is een accessoire die je nog los moet kopen. Deze is ook nu al los te bestellen voor rond de 100 euro.
Werkt die alleen op de studio of op alle Surface computers?
Op alle windows 10 PCs devices.
https://www.microsoftstor...Dial/productID.5074013900

[Reactie gewijzigd door paalbasher op 29 november 2016 19:46]

Hij werkt 'los' op alle Windows 10 devices (mits voorzien van Bluetooth denk ik zo), maar werkt alleen op de Surface Studio 'on-screen': Alleen de Studio kan de locatie van de Surface Dial detecteren, de andere Surface apparaten kunnen dat niet helaas...
Helemaal mee eens. Microsoft innoveert en dat op meerdere gebieden. Ze gaan ook samenwerkingsverbanden aan (met Linux / Nintendo). Ook op Xbox gebied innoveren ze. Erg interessant allemaal.
Hmmm. Duidelijke info. Meeste touch schermen zijn niet zo precies. Ben benieuwd hoe deze zich dan verhoudt!
Los van het unieke aspect van de Surface studio valt me wel op dat de meeste onderdelen niet van de meest recente generatie zijn:
- SATA-300 Hard drive (ipv SATA-600)
- SATA-600 SSD (ipv PCI-E)
- USB-A 3.0 (ipv USB-C 3.1 Gen2)
- Skylake ipv Kaby lake CPU
- GeForce 9-series ipv 10-series GPU

Vooral de opslagcomponenten lijken inmiddels wel echt gedateerd, al deze zijn waarschijnlijk wel te vervangen voor grotere/modernere exemplaren. Gezien de stevige prijs was een rappere SSD echter wel op zijn plek geweest.
Kan me zo twee redenen bedenken:
1. Hij is duur want veel custom ontwerp + materiaalgebruik.
2. De Surface-lijn is niet bedoeld voor de doorsnee consument, maar dient als inspiratiebron voor fabrikanten om te innoveren.
Anoniem: 310408
@Evo9429 november 2016 20:12
2. De Surface-lijn is niet bedoeld voor de doorsnee consument, maar dient als inspiratiebron voor fabrikanten om te innoveren.
Hoor je vaak maar Microsoft verkoopt er honderdduizenden van tegen competitieve prijzen. Het is gewoon een enorm verkoopsucces. Elke bijeenkomst waar ik kom kan je lopen over de Surfaces. Ik heb er voor mijn bedrijf ook 10 gekocht. Tegenwoordig is het of Apple of Microsoft in deze markt.

Als Microsoft het als inspiratiebron voor anderen heeft gemaakt is het een complete mislukking want met hun verkoopcijfers maken ze firma's als Dell die trachten iets dergelijks te doen marginaal. Ik kan je uit goede bron vertellen dat Dell helemaal niet blij is met de Surface Pro omdat ze niet kunnen concurreren! En ja, dat is jammer.
dat Dell helemaal niet blij is met de Surface Pro omdat ze niet kunnen concurreren! En ja, dat is jammer.
Is dat jammer of gewoon gezonde concurrentie? Als Dell niet kan concurreren met bijv. een Surface Pro, dan doet Dell in mijn ogen iets niet goed. Partners van Microsoft zitten al jaren achterover te leunen terwijl Microsoft met de innovaties komt. Als bedrijven zoals een Dell daar substantieel last van hebben, dan is dat eigen schuld dikke bult imo.
Absoluut. Het zijn jaren en jaren de Dells en aanverwanten geweest die alleen en uitsluitend op prijs concurreerden. Met goedkoop plastic, goedkope laptopschermpjes, lage resoluties etc.

Wat Sony met VAIO deed en Toshiba met afwijkende formfactors doet Microsoft nu succesvol zelf.
Ik kan je uit goede bron vertellen dat Dell helemaal niet blij is met de Surface Pro omdat ze niet kunnen concurreren!
Wanneer Dell (en andere fabrikanten) hier niet goed mee kunnen concurreren, dan doen ze iets goed fout.
De Surface lijn bedient op zich een kleine markt waar (voor Windows devices) Microsoft nu domineert. Maar in het totale volume devices stelt het nog weinig voor. Dell maakt zo'n groot aantal devices dat ze zelfs voor onderdelen voor niche producten een betere prijs kunnen bedingen dan Microsoft ooit voor elkaar kan krijgen. Microsoft zal niet bijster geïnteresseerd zijn in een hoge winstmarge op de Surface producten, maar er moet meer dan genoeg marge overblijven voor Dell om te concurreren.
Mits ze natuurlijk de moeite willen nemen om met een concurrerend ontwerp te komen. Ik denk dat daar de schoen wringt. Het design van hun huidige producten kunnen ze aan een stagaire van een Industrial design opleiding overlaten. Willen ze tegen de de Surface lijn concurreren zullen ze hun design afdeling flink uit moeten breiden.
Het is veel geld maar niet duur.
Dus mag ik er vanuit gaan dat jij er 1 gaat kopen? Ga je dan ook een review schrijven? Zou leuk zijn voor ons.
Koop jij altijd alles wat je niet duur vindt? Een nieuwe Ferrari voor 50.000 euro kan misschien niet duur zijn, maar ik kan hem nog steeds niet betalen..

Dit is een mooi apparaat dat niet duur is voor wat het biedt, maar ik heb hem niet nodig. Wel mooi dat Microsoft de druk op Apple op aan het voeren is.

[Reactie gewijzigd door Fridge op 29 november 2016 19:25]

Anoniem: 310408
@Fridge29 november 2016 20:15
Een nieuwe Ferrari voor 50.000 euro kan misschien niet duur zijn, maar ik kan hem nog steeds niet betalen..
Wellicht heb je een nulletje vergeten? Indien niet laat even je email achter want dan wil ik er wel wat bestellen bij je!
Nee Fridge deed een poging het verschil tussen veel geld en duur te illustreren. Als je een nieuwe ferrari voor 50k kan kopen dan is dat niet duur (in vergelijking met andere Ferrari's), maar (voor veel mensen) nog steeds veel geld.

Zo is de Surface Studio, als je kijkt naar alle features die je krijgt niet duur maar wel veel geld. Als je al die features niet gaat gebruiken (omdat je 'm meer a la iMac zou gaan gebruiken), dan is het wel weer duur natuurlijk.
Ik reageerde op Texamicz, niet op jou.
Wat kost een beeldscherm van dat formaat en die kwaliteit? Rustig meer dan duizend euro en dan is het nog geen touch screen. Het is veel geld en misschien ook duur, maar voor een grafische pro ook weer niet zo maf duur als het in eerste instantie lijkt.
Niet in vergelijking met zijn concurrentie. Toestellen zoals Cintiq gaan over de toonbank voor vergelijkbare prijzen en dat is enkel en alleen een scherm. De Surface Studio is een volledige PC met stylus, Dail, muis en toetsenbord.
Klopt helemaal, dit is de apple lijn van Microsoft. Je betaalt premium maar krijgt dus ook premium.
Heb zelf een surface pro 4 en het heeft een duit mogen kosten maar je krijgt er ook wat voor terug.
Klopt helemaal, dit is de apple lijn van Microsoft
Wat een tenenkrommende uitspraak. Hiermee suggereer je dat als een fabrikant, in dit geval Microsoft, met een innovatief en design technisch uitstekend product komt, het meteen een synoniem is met Apple's producten. Alsof Apple een monopolie op innovativiteit, premium kwaliteit en design heeft. Onzin. Integendeel; Apple innoveert al tijden niet meer (discutabel of ze dat ooit gedaan hebben) en brengt verre van vernieuwende producten uit de laatste tijd.
Microsoft is, sinds Satia Nadella CEO is geworden, innovatiever en cooler dan ooit. Ja, COOLER ja. Iets wat lange tijd niet van Microsoft gezegd kon worden gezien ze jaren lang een stoffig imago hadden. Dat is nu 180 graden gedraaid. Microsoft is cooler dan ooit. Getuige de producten die ze maken en hoe succesvol ze hierin zijn. Helaas met uitzondering van Windows 10 Mobile, maar de Surface lijn, Windows 10, Xbox One, HoloLens etc. etc. zijn zeer succesvol en zeer goed ontvangen door het publiek. De Surface Studio deed veel Apple fans in de grafische wereld kwijlen. Wie had dat ooit gedacht van Microsoft ;)

[Reactie gewijzigd door LCP op 29 november 2016 20:20]

Eensch w.b. Windows mobile. Omdat ze het dichter naar de desktop willen trekken, is het minder mobile first uitgevoerd.

Ik ben vanaf Windows phone 7 gebruiker, de email app van nu bijvoorbeeld, zonder micro animaties is voor mobiel minder passend dan de vorige versie.
Ik ben het helemaal met u eens, daarom prijs ik de surface lijn ook omhoog.
Echter zeg nou zelf, ze hebben het wel slim afgekeken van Apple.
Apple is met de alu-magnesium bodies begonnen, het strakke en slicke design.
En zij begonnen met de pre builds waar je premium voor betaalde en premium voor terug kreeg. Dat ze tegenwoordig 180 graden gedraaid zijn en totaal niet meer weten te innoveren en Microsoft daar nu op inspeelt door de markt te bedienen die Apple niet meer weet te bedienen... Microsoft neemt nu gewoon langzamerhand die lijn over, dus excuseer mij dat ik het nog associeer met de Apple lijn.

En echt waar, ik ben alleen maar blij dat ze het doen, want nu heb ik eindelijk producten die voor mij gemaakt zijn.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 29 november 2016 22:06]

Je haalt wel heel erg veel dingen door elkaar, onder meer design en innovatie.

Apple staat wel degelijk bekend als HET merk wat veel aandacht besteed aan design. Aan vorm, uiterlijk, elegantie. Dat mag best een algemene consensus genoemd worden in een markt die tientallen jaren gedomineerd is door grijze lelijke rammelbakken van bij elkaar geraapte componenten.

Je hoeft het persoonlijk niet mooi te vinden, maar dat Apple een design icoon is, lijkt me wel vast te staan.

Innovatie is een heel ander verhaal. Iedereen heeft er een andere interpretatie voor, maar ik ga met je mee dat Apple de laatste tijd rare bewegingen maakt op dat gebied. Ik ga ook met je mee dat Microsoft enigzins wakker geschud lijkt te zijn en in ieder geval probeert te innoveren.

Inderdaad, proberen. Vrijwel geen enkele van hun nieuwe produkten, ook al zijn ze goed en mooi, zijn bijzonder succesvol of het is nog te vroeg om dat vast te stellen:

- Surface Studio: verrassend en subliem apparaat, maar voor een niche
- Surface Studio: goed en geslaagd, maar verkoopaantallen zijn niet indrukwekkend
- Continuum: probeersel wat een niet bestaand probleem oplost
- Holo lens: moet nog blijken
- Windows 10: goed ontvangen? Door wie?

Begrijp me niet verkeerd: ze zijn goed bezig en ze zijn nu de challenger, maar het success is uiterst relatief. Ik kan het al met al alleen maar toejuichen, deze concurrentie.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Precies, Apple innoveert al jaren niet meer. De iPad was uniek en goed getimed. Maar de rest van hun spullen is gewoonweg kul en duur. Zeker de iMac/Mac Pro etc. Gewoonweg duure PC's met een apart OS.
innovatie betekent "vernieuwend" en hun Mac Pro is dat zeker. net als de formfactor van de macbook air, de imac, ipad met app store, iphone, laptop met enkel USB-c, lightning connector, invoeren van thunderbolt, touchbar (gimmick of niet, geen idee), etc.
Ik zal van Dale schrijven dat hun definitie:

in·no·va·tief (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: innovatiever, overtreffende trap: innovatiefst)

1vernieuwend

Niet voldoet aan jouw eis. Als ik het goed begrijp. is iets bij jou pas innovatief als het uit het niets geboren word. In dat geval is er niets innovatief wat de mens gemaakt heeft.
Nou Apple mag dan duur wezen maar de producten als de surfacebook zijn ook zeker niet goedkoop te noemen. Voor een premium product betaal je nou eenmaal een premium prijs of je die nou koopt bij Apple of Microsoft of bij welk ander bedrijf dan ook.
hmmm...
Ik ken nochthans genoeg mensen die zweren bij het gebruikersgemak van hun macBook of Pro. Het zit 'm voor hen in de details; ik heb geen zin om daar een ander OS voor aan te leren, maar zij hebben daar duidelijk de voordelen van ingezien.
MS heeft heel goed naar de prijzen van Apple gekeken en gedacht van. "Dat kunnen wij ook!"
Ik ben benieuwd of ze ook qua marketing en aantal verkochte units Apple na kunnen doen. Ik hoor graag straks de verkoop cijfers.
Waarom zou er gekozen worden voor een SATA 2 HDD in een computer als deze? Zou hij toch geen nut hebben van de hogere snelheden van SATA 3 of wordt er op deze manier een bottleneck geforceerd?

Verder is het wel logisch dat de CPU niet te vervangen is, het was al duidelijk dat het mobiele quadcores zijn en die worden sinds Haswell niet meer in LGA geleverd. Het RAM-geheugen vind ik daarentegen wel weer een beetje jammer, maar ik zie wel dat er op het moederbord niet superveel ruimte was geweest voor SODIMM-sloten.
Een 5400RPM 2.5" HDD kan de 300MB/s van SATA II bij lange na niet vol pompen, dus dan is er weinig nut om het ding van SATA3 te voorzien.
Sata HDD kan op zijn beste moment een burst van ergens in de 100MB/s leveren, SATA300 levert dan meer dan genoeg bandbreedte. Met een SSD vergelijkbaar idee, je hebt geen 500-600MB/s nodig en zal het in normaal gebruik ook nooit veroorzaken.
Enige situatie waar je 500-600MB/s nodig hebt is als je van de ene naar de andere SSD kopieert, maar zeg nou zelf hoe vaak doen we dat ;)
Een andere situatie is wanneer je een groot bestand wilt inlezen. Bijvoorbeeld een groot video bestand voor bewerking, of raw fotos. Gaat sneller (mits je sdd het trekt) met 600MB/s dan met 300MB/s.
Ja, maar een HDD kan zulke snelheden gewoon niet leveren.
De snelste HDD's zitten rond de 200 tot 250 MBps (bijv. WD Black 6TB), waar je met SATA 2 nog steeds me voldoende hebt
Een klassieke HDD kan een SATA II bus niet vol trekken. Om te weten of de connector SATA III snelheden aankan zal iemand er eerst een SSD moeten inplaatsen en wat benchmarks draaien. Dan pas kunnen we uitspraken doen over het feit of daar een echte bottleneck is gemaakt of niet.
Hadden ze op kunnen lossen met een flexibel kabeltje ofzo, waardoor je sloten ergens kan plaatsen waar ruimte is.

(kan misschien niet met ram om de afstand? Geen idee, misschien iemand die dat wel weet?)
RAM zit per definitie zo dicht mogelijk tegen de processor aan. Dat komt allemaal vrij nauw bij die hoge kloksnelheden; verdubbel je buslengte en ineens loopt je geheugen een halve slag achter.
Als je goed kijkt naar de opstelling, dan zie je dat er wel degelijk ruimte was voor SODIMM sloten. Immers, op dit moment zit er enkel een plastic airflow-kapje boven het geheugen. Me dunkt dus dat daar horizontaal geplaatste geheugensloten hadden kunnen zitten...
Als je al het apparaat uit elkaar haalt om iets te upgraden, dan vervalt de garantie sowieso, breng dan het moederbord naar een GOEDE techneut die je een andere cpu er op kan solderen (als die uberhaupt bestaan in dit format? Windows zal vast de cpu herkennen. Maar goed, of je dat wil is een tweede.

Edit: het deel van de GPU eruit, de chip is inderdaad de chipset.
Weet alleen niet waarom dit offtopic is? Of is het irrelevant omdat de garantie bij dit model dan niet vervalt?

[Reactie gewijzigd door TJRef op 29 november 2016 21:52]

Weet niet of het normaal is dat CPU en Intel GPU los van elkaar zitten?)
Betreft een nvidia gpu
Edit: bron
With 6th Gen Intel Core processors and discrete NVIDIA GeForce graphics, Surface Studio is the ultimate device for running professional-grade software like SOLIDWORKS, Adobe Premiere Pro, and Autodesk1. And when paired with Surface Pen and Surface Dial, these powerful applications take creative versatility to a whole new level.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 29 november 2016 18:33]

Ja, dat is die met een zilveren rand erom, dat is de Nvidia chip.
Maar ik bedoel die andere twee. Zónder zilveren rand. Meestal zat dat in het verleden in ieder geval samen op één chip. Dat zijn de CPU en Intel integrated GPU, althans, zo lijkt het. Tenzij het iets anders is.
Oh ik zie het ja, dan gok ik dat dat het moederbord chipset is. Want de intel chip zit inderdaad gewoon met de cpu geïntegreerd .
Het kan natuurlijk ook de northbridge, of southbridge betreffen natuurlijk, of beiden in één chip.
Al kan het ook wat anders zijn, de laatste keer dat ik mijn laptop heb open gehad is ook al weer veeeel te lang geleden namelijk.
Dus kan de derde chip zo ook even niet meer plaatsen, aangezien ik dus even kwijt ben of de northbridge of southbridge in een laptop ook aparte chips zijn.
Al lijkt me dat van wel, als je het vergelijkt met een desktop PC.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 29 november 2016 19:10]

Het kan natuurlijk ook de northbridge, of southbridge betreffen natuurlijk,
Intel heeft north/south-bridge concept al even achter zich gelaten, een deel van de functies zijn naar de CPU over gegaan (PCIe en memory controller) en de rest wordt door een enkele PCH (Platform Controller Hub)
Garantie vervalt niet als je een computer opent om een upgrade uit te voeren, als je de schroevendraaier door het moederbord ramt vervalt de garantie wel ja.
Maar een GPU/geheugen/CPU/koeling/voeding/HDD/SSD/optical drive of ... upgrade mag je gewoon doen zonder dat je je garantie moet opzeggen...
De winkel kan wel lastig doen over dat de 'Warranty void if broken' stickers gescheurd/weg zijn maar in Nederland mag je daar geen garantie op weigeren.
Geen onzin verkopen. MS kan simpelweg garantie weigeren als je zelf onderdelen vervangen hebt.
Uhm nee...
MS kan simpelweg garantie weigeren in de praktijk ja, volgens de wet mag het echter niet...
Dat je door winkels regelmatig weg gestuurd wordt betekent niet dat ze gelijk hebben en in Nederland mag je wel degelijk bepaalde upgrades uitvoeren.
Het vervangen van de CPU en een nieuwe erop solderen gaat wel je garantie vergallen maar een andere HDD/SSD erin mag gewoon.
De GPU die in Intel CPU's zit is relatief vrij simpel en niet echt bedoeld voor bijvoorbeeld gaming. Daarom is het gebruikelijk in wat luxere apparaten om er nog een losse GPU in te zetten, in een gewone desktop in de vorm van een kaartje, in de Surface Studio en in laptops zit er dan een extra chipje op het moederboard.

Wel echt een schande dat je er geen extra RAM in kan steken, zeker niet gezien de prijs... CPU boeit niet zo, die laptop cpu's worden amper aangeboden en vaak is het niet de moeite.
Klopt, maar ik meen op het moederbord te zien dat er dus 3 chips zijn, de dedicated GPU, de intel GPU en de CPU. Of heb ik dat fout?
Bij desktop zit de CPU en GPU (van Intel) op één chip en volgens mij bij laptops vaak ook. (Even los van het correcte verhaal van jou hierboven)
Intel CPU, nvidia GPU en Intel PHC (Platform Controller Hub, aka chipset)
De derde chip betrefd geloof ik de moederborf chipset
Anoniem: 310408
@TJRef29 november 2016 20:22
Als je al het apparaat uit elkaar haalt om iets te upgraden, dan vervalt de garantie sowieso, breng dan het moederbord naar een GOEDE techneut die je een andere cpu er op kan solderen (als die uberhaupt bestaan in dit format? Weet niet of het normaal is dat CPU en Intel GPU los van elkaar zitten?). Windows zal vast de cpu herkennen. Maar goed, of je dat wil is een tweede.
Uhh, als je dit wilt heb uje de verkeerde hardware gekozen. Kom aan laten er serieus blijven, geen enkele Studio koper zal proberen zijn CPU te laten vervangen.
Vastgesoldeerde processoren zijn niet zo'n probleem; die gaan toch vrijwel nooit stuk. Geheugen wel; dat moet wat mij betreft door de eigenaar vervangen kunnen worden. Enige nadeel van vaste processoren is dat het vervangen van een moederbord een stuk duurder wordt - refurbisbed bordjes met dergelijke exotische formfactors zijn zonder CPU al peperduur.
RAM gaat normaal ook nooit stuk, anders zouden fabrikanten echt geen levenslange garanties geven. Ik zou binnen het normale levensduur(ongv. 5 jaar) je echt geen druk maken.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 29 november 2016 18:50]

Eens, RAM gaat niet zo snel stuk, maar het is wel één van de onderdelen die je misschien na verloop van tijd wilt upgraden door bijvoorbeeld een DIMM in te prikken met een grotere capaciteit.
Anoniem: 310408
@DwarV29 november 2016 20:20
Eens, RAM gaat niet zo snel stuk, maar het is wel één van de onderdelen die je misschien na verloop van tijd wilt upgraden door bijvoorbeeld een DIMM in te prikken met een grotere capaciteit.
En toch is 8Gb al 6 jaar de standaard voor gewone gebruikers en 16Gb de standaard voor hardcore gebruikers.

Laten we eerlijk zijn, 8Gb is al tien jaar genoeg voor de meeste gebruikers en er is geen enkele aanwijzing dat dat snel gaat veranderen. In de praktijk gaat door betere software het benodigde geheugen al een paar jaar omlaag. Als je een Studio koopt met minder dan 16 Gb geheugen ben je een eikel of je begrijpt niet wat de hardware is.
Ziet er goed degelijk uit.

Jammer voor de engineers dat het vaak een moederbord vervangen gaat worden :+
Ook goed om te zien dat de fans wat dikker zijn, gaat hopelijk schelen in de geluidsproductie.
Is die SSD wel een NVME SSD of gewoon een M.2 SATA?

Ik snap niet helemaal waarom er vermeldt wordt dat er ook een 128GB SSD zou zijn: Je hebt toch gewoon 500GB-ish M.2 SSDs?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 november 2016 19:42]

Niet kunnen upgraden van een all-in-one is helemaal niet zo bijzonder, hooguit dan misschien het geheugen, maar er zijn maar weinig all-in-ones waarbij je de CPU makkelijk kunt vervangen, inclusief die van apple..
Gelukkig is de snelste cpu ooit 4 jaar geleden uitgebracht en gaan we nu alleen maar langzamer, laat die cpu er maar inzitten zou ik zeggen. (Nee ik heb het niet over de hoeveelheid cores)
Ik snap niet waarom ze een 64gb variant aanbieden. Bestanden die je maakt met dit ding (photoshop, painter) nemen snel am veel in gebruik.

Zelf heb ik ooit een surface pro aangeschaft met 64gb geheugen. Windows met updates nam al 45 in beslag en werd simpelweg onbruikbaar als er een update gedownload was.

Doe jezelf een lol en upgrade die ssd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee