Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft onthult toetsenbord met vingerafdrukscanner

Door , 127 reacties

Microsoft heeft een nieuw toetsenbord onthuld. Het invoerapparaat met de naam Microsoft Modern Keyboard bevat een vingerafdrukscanner die kan worden gebruikt voor inloggen met Windows Hello. De scanner bevindt zich naast de rechter alt-toets.

Het nieuwe toetsenbord lijkt sterk op het eerder aangekondigde Microsoft Surface Keyboard. Het Microsoft Modern Keyboard heeft een behuizing van aluminium. Hierdoor zou het toetsenbord zeer stevig moeten zijn. Het apparaat kan bedraad of draadloos via bluetooth worden gebruikt. Via bluetooth kan het toetsenbord tot een afstand van vijftien meter worden gebruikt.

Het invoerapparaat is vrij plat en heeft de volgende afmetingen: 420,9x112,6x19,3mm. Inclusief twee AAA-batterijen weegt het Microsoft Surface Keyboard 419 gram. Het toetsenbord zou twee maanden moeten meegaan voordat de batterijen weer moeten worden opgeladen of vervangen. Het is niet duidelijk of er backlight aanwezig is voor de toetsen.

Het Microsoft Modern Keyboard staat in de Microsoft Store en gaat 130 dollar kosten. Wanneer het toetsenbord wordt uitgebracht, is nog onduidelijk. Microsoft zegt alleen dat het 'binnenkort' op de markt komt.

Naast het nieuwe toetsenbord heeft Microsoft een nieuwe muis onthuld, de Microsoft Modern Mouse. De draadloze muis heeft een slank ergonomisch ontwerp en een metalen scrollwiel, en zou ontworpen zijn voor relatief stille muisclicks.

Via Windows Hello kunnen gebruikers op een makkelijkere manier inloggen bij Windows 10, waarbij geen wachtwoord hoeft te worden ingevoerd, maar enkel een vingerafdrukscanner nodig is. De Surface Pro 4 en Surface Book maken hier bijvoorbeeld gebruik van.

Reacties (127)

Wijzig sortering
Mooi toetsenbord! Beetje aan de prijs maar dat zal voor bedrijven minder van belang zijn. Ben best benieuwd hoe dit typt :) Het zal best ok zijn want MS maakt goede toetsenborden. Handig dat ze de vingerscanner in een toets hebben ingebakken in plaats van een veeg strip. Windows Hello werkt super handig op een familie desktop. Gewoon uitloggen/afmelden als je klaar bent en laat hem maar staan op de inlog ga ervoor zitten en via camera/vingerscan word jouw account geladen.
Heeft 'Windows Hello' dan een speciaal daarvoor gemaakte vinger afdruk scanner nodig dan? Gebruik al jaren vinger afdruk scanners om in te loggen op de zaak. Dat het in een toetsenbord zit is dan nieuw maar een losse voldoet ook.
Ik de k dat de fingerprintreader op zijn minst Windows 10 compatible moet zijn om met Windows Hello te kunnen werken ☺
Windows Hello werkt met allerlei biometrische manieren om in te loggen. Gezichtsherkenning (3d camera) op bv Surface Pro 4, iris scan (infrarood) op Lumia 950(XL) en vingerafdruk (fingerprintreader) op Surface Pro 4 typecover in de VS en nu dan dit nieuwe toetsenbord. Is onder andere waarom de Surface familie in het bedrijfsleven veel gebruikt wordt, biometrische beveiliging en het zijn (vind ik) goede, mooie producten.

*het is uiteraard bio ipv geometrisch 😀

[Reactie gewijzigd door bapemania op 16 juni 2017 08:43]

Nee, als je een vingerprintscanner in je oude Windows 7-laptop hebt zitten dan zal je onder Windows Hello die kunnen instellen. Echter, voordat een bedrijf een vingerprintscanner mag marketen als "Windows Hello" moet deze wl aan enkele vereisten voldoen.
Lenovo KUF 0452, prima combo van toetsenbord ( klassiek model) met ingebouwde vingerafdruk scanner ( onder cursosrtoetsen) werkt al vele jaren.
http://www.ascendtech.us/...rd_i_kblenfing4y9575.aspx
Ik dacht dat Hello er juist was als alternatief voor de fingerprint
Hello is een alternatief voor inloggen met een wachtwoord.
Dit kan met vingerafdruk, of met een camera (ogen op Windows Phone, gezicht op Windows 10).
Volgens mij is dat gewoon een verzamelnaam voor inloggen zonder wachtwoord.
https://support.microsoft.../windows-10-what-is-hello Sorry dubbel.

[Reactie gewijzigd door madcrow op 16 juni 2017 09:22]

Jammer dat er geen echte opvolger van het Natural Keyboard is. Dt vond ik een fijn MS-toetsenbord..
Kijk, dat ziet er nu goed uit. Alleen die heeft geen optie om toch een draad te gebruiken, anders was het een insta buy.

edit: Interessant review: https://www.thurrott.com/...ergonomic-keyboard-review

[Reactie gewijzigd door jerkitout op 16 juni 2017 10:40]

Oh verrek... da's inderdaad precies wat ik bedoel :) (en ook gelijk het nadeel van die wisselende naamgevingen voor hun producten steeds)

EDIT: Ze hebben ook een MS "Sculpt" keyboard. Wr een andere serie blijkbaar....

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 juni 2017 08:53]

EDIT: Ze hebben ook een MS "Sculpt" keyboard. Wr een andere serie blijkbaar....
Klopt. De Sculpt is de draadloze opvolger van de Natural Ergo 4000 en de voorloper van de nieuwe Surface-lijn toetsenborden.

Ik heb zelf de Sculpt (sterker nog, ik type dit bericht er ook op :) ) en hiervoor had ik de Ergo 4000.

De Sculpt en de Surface verschillen voor mij te weinig om aan vervanging te denken, maar als je net in de wereld van ergonomische toetsenborden stapt maakt het niet veel uit welke je kiest.

--edit-- De review die @jerkitout hieronder laat zien is wel interessant (https://www.thurrott.com/...ergonomic-keyboard-review). Dan lijkt de Sculpt toch de betere van de twee.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 16 juni 2017 09:43]

Ik heb inmiddels zo'n anderhalf jaar een Sculpt Ergonomic Keyboard en ben er nog steeds erg blij mee. Minpunt van draadloos leek mij de batterijen, maar die gaan ontzettend lang mee (misschien 1 keer vervangen).
Als ik dit keyboard zie dan moet ik denken aan dat aApple keyboard dat ik eerder had; als ik die nu gebruik merk ik meteen dat ik die rechte houding van mijn handen heel vreemd vind.

Een minpuntje vind de Sculpt vind ik het losse numerieke toetsenbordje: wanneer dat gedeelte vast zit aan de rest van je keyboard is het toch net wat makkelijker te vinden. Voordeel is dan weer dat je hem opzij kan leggen en zo je muis meer naar het midden kan schuiven wat weer net wat beter is. Ander raar ding is dat er geen Fn toets is, maar een een Fn schakelaar. Maar in de praktijk is het niet zo'n probleem.
Erg mooie en fijne toetsenborden en muizen heeft Microsoft altijd.

Maar wat veel mensen niet weten is dat de draadloze keyboards en muizen van Microsoft geen versleuteling gebruiken. Hierdoor kan je het allemaal op afstand uitlezen via het bluetooth protocol wat er getypt word. Voor een muis is dat allemaal niet zo spannend maar een toetsenbord misschien wel.

Logitech doet bij bijna alle draadloze producten wel aan versleutelen.

Maar als dat versleutelen verhaal niet zo belangrijk voor je is zijn de producten van Microsoft echt niet verkeerd hoor :)
"Microsoft heeft een assortiment draadloze toetsenborden ontwikkeld, waarmee je je communicatie kunt beveiligen met behulp van AES-versleuteling (Advanced Encryption Standard). Met AES worden uw toetsaanslagen versleuteld voordat ze naar de pc of een ander apparaat worden verstuurd."

En dan er onder staan laatste generatie keyboards van ze. Voor dat deze er kwamen was alles clear text van Microsoft. Microsoft heeft blijkbaar geleerd van de eerdere kritiek die ze gekregen hadden hier over.
Je kan hem natuurlijk ook gewoon altijd bedraad gebruiken.
dat versleutelen doen ze dus wel, doen ze bij al hun draadloze toetsenborden.
130 dollar voor een USB fingerprint reader... Met toetsenbord. :P

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 16 juni 2017 08:05]

Het nieuwe Magic Keyboard van Apple, nu mt numeriek toetsenblok, maar zonder vingerafdruklezer, kost 149. Dan valt 130 nog mee. Kwa design zijn ze heel vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Eager op 16 juni 2017 08:43]

Belachelijke prijzen tegenwoordig. Super-mega-hypergepatenteerde onzin.

Plastic molden en kleuren, een oersimpel pcb, een paar switches, een fingerprint reader die ze in 2008 voor 37 euro retail al aanboden terwijl het voor het grootste deel een software oplossing is, enz.

Prijzen van tegenwoordig zijn voor het grootste deel sentiment niet materiaalwaarde.
Je hoort het mensen wel eens goed praten "ontwikkeling kost ook heul veel!!!" maar lol.

Gaat steeds meer de richting van kunst op, werelden van gevoel en intellectuele spelletjes in.

Helemaal wezenloos wow! Set it free with KABOOM!

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 16 juni 2017 09:19]

een fingerprint reader die ze in 2008 voor 37 euro retail al aanboden
Ik denk niet dat de fingerprint reader in dit toetsenbord ook maar lijkt op die uit 2008. Als je het filmpje bekijkt, zie je dat je enkel een toets hoeft in te drukken en niet meer hoeft te vegen o.i.d.

Of ik moet in 2008 een soft-touch, 1-klik fingerprint reader hebben gemist, wellicht heb je een linkje/bron?

Ik snap je punt verder wel hoor, veel producten zijn aanmerkelijk duurder dan de som materiaalkosten+productiekosten+ontwikkelingskosten+logistiek+reseller marge, maar je bent wel hl sterk aan het overdrijven. De bovenkant van de markt, waar o.a. Apple en Microsoft Surface zich bevinden, is nu eenmaal duurder. Een Audi A3 is ook een klap duurder dan een Golf, terwijl het in veel opzichten dezelfde auto's zijn.
Hehe, nee het is natuurlijk niet dezelfde maar het geeft een idee over de prijs en mogelijkheden 10 jaar geleden al :)

En denk dat ik niet heel erg overdrijf.
De focus ligt gewoon steeds meer op virtuele/theoretische/gevoelsmatige toegevoegde waarde.
Het 'juiste' product in een 'juiste' situatie. Veiligheid/privacy ber alles vandaag bijv.; 10 jaar geleden liep 'bijna niemand' er warm van.
Suggestieve esthetiek, gegoochel met namen en cijfertjes, etc.

In eenvoudigere tijden woog je producten gewoon af... Om het contrast maar te tonen.
Zo was je kilo specerijen een hoeveelheid zilver of goud waard.
Nou zou de mens geen mens zijn om het niet als een waardevoller toverkruid of een ander speciaal nut te verkopen waar mensen meer geld voor over hebben.

Is het gedrag wat ik wilde aantonen niet de mate of specifiek geval.
Marketing/sales/reclame is kunstiger/slimmer dan ooit.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 16 juni 2017 12:35]

Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Niemand beweert dat goed uitziende en goed werkende spullen per definitie duurder moeten zijn. Sinds Apple daarmee succes heeft kopiren tal van producenten dat. Kunt hen daarin moeilijk ongelijk geven. Het levert winsten op van heb ik jou daar.
De markt is echter redelijk klein, je ziet nu al dat apple en android fabrikanten het high-end segment hebben moeten verdelen. Er komen niet zo heel veel mensen bij die dure smartphones willen kopen, buiten de ontwikkelingslanden, iedereen hier die er een wil heeft er een, en koopt om de zoveel jaar een nieuwe.

er blijft ook vraag naar degelijke producten voor een goede prijs en die markt is nog veel groter. de reden dat apple succes heeft, dat al hun producten er luxe uitzien en een luxe prijs hebben, kost ze ook een hoop potentiele klanten. er is niet genoeg ruimte voor ieder bedrijf om dat te doen. er is apple en samsung, en daarnaast een paar fabrikanten die af en toe een populair duur model hebben. in de middenmoot zijn de marges dan wel kleiner maar volumes veel groter.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 17 juni 2017 20:01]

Persoonlijk vind ik het vrij bizar dat er zoveel relatief grote mobieltjes voor stevige prijzen worden verkocht terwijl tablets toch echt wel veel lekkerder werken voor het merendeel van de handelingen die het gros van de mensen doen op mobieltjes uitgezonderd telefoneren.

Wat marges op verkopen betreft moet ik altijd denken aan een broer van me die al jarenlang van alles verkoopt op het gebied van buitensport. Die hield me voor waarom met minder marge genoegen te nemen wanneer hij daarvoor meer voorraad en een grotere omzet zou moeten draaien om tot hetzelfde resultaat te geraken.
Aan materiaal zal er niet eens een tientje besteed zijn. De ontwikkeling van het toetsenbord zal niet heel duur geweest zijn. Behalve het verwerken van een scanner in een toets is het een vrijn normaal (laptop) toetsenbord. Natuurlijk komt daar nu ook het bluetooth zendertje en een gewone aansluiting bij. De grootste kosten liggen vermoedelijk nog bij het aanpassen van een productielijn.

De laatste jaren wordt "pricing-calculation" steeds meer een vak apart. DWZ berekenen hoe je de maximale winst uit een product kunt halen. Waar de prijs vroeger gewoon een optelsom was van de productie kosten en de ontwikkelkosten gedeeld door het verwachte aantal te verkopen exemplaren plus de transportkosten en een X percentage winst, wordt nu aan de hand van big-data analyses bepaald wat de meest interessante doelgroep is en welke prijs die bereid zijn te betalen. Daarbij wordt ook gekeken naar andere gelijksoortige producten in het assortiment. In het goedkope segment wil je liever niet met jezelf gaan concurreren. Ook als ontwerp en productiekosten niet hoger zijn dan een goedkoop alternatief, krijgt een luxe uitstraling of een extra feature gewoon een hoger prijskaartje.

De relatie tussen kostprijs en verkoopprijs is hierdoor steeds meer aan het vervagen.
Ik heb op werk zo'n magic keyboard. Kan niet zeggen dat het nou beter is als het action plankje van een tientje dat ik thuis heb liggen.
Thuis zit ik niet zoveel achter de pc dus is een klein plankje wel prima. Op werk had ik liever een ouderwets toetsenbord. (gewoon zo'n standaard unit van dell met dikke knopjes zeg maar). Maar de chef wil alles apple dus ik vind het al lang best.
Tja, er zijn er genoeg die meer geld betalen voor een toetsenbord zonder fingerprintreader dat evenveel lettertjes kan typen als een goedkoop dus ja, waar moeten we naar kijken? :?

Je betaalt ook voor design en exclusiviteit. Dat heeft ook zijn prijs want niet iedereen heeft zo'n sjiek toetsenbord, met daar boven nog eens een fingerprintreader :) Het is maar hoe je het gaat/wilt bekijken. :)
Ik wilde net een soortgelijke reactie als hierboven typen.
Als Microsoft 'vaste leverancier' wil worden voor toetsenborden, hadden ze 1 eerder met zo'n toetsenbord moeten komen naar mijn mening en 2 een eigen design + gepatenteerde (speciale) mogelijkheden/functies ed moeten verzorgen. Hadden ze dit gedaan dan denk ik dat ze zomaar een heel goede marktleider hadden kunnen zijn. Er is nog ruimte voor een heel goed toetsenbord met vingerafdrukscanner met veel functies...
Edit: ik bedoelde marktleider in toetsenborden mt vingerafdrukscanner, marktleider in toetsenborden zijn ze idd zowat al.

[Reactie gewijzigd door N13ls96 op 16 juni 2017 08:25]

pricewatch: Microsoft Surface Keyboard

Je kan deze al kopen, alleen straks zit er een vingerafdruk scanner in.

Microsoft is al heel lang maker van toetsenborden, hun ergonomische zijn best bekend. Jammer dat de nieuwe alleen nog niet beschikbaar is hier:
pricewatch: Microsoft Surface Ergonomic Keyboard
Het nieuwe toetsenbord lijkt hier sprekend op. Ik denk dat ze er alleen een fingerprint reader in hebben gedaan, dus de nieuwe zal ook geen verlichting hebben (vind ik overigens ook onzin voor een los toetsenbord). Die staat meestal op een bureau...
Voor die prijs hebben ze mij niet als klant. Ik ben best bereid om wat geld uit te geven aan een goede set, maar dit is echt teveel.

Nu wachten op Logitech om de vingerafdruklezer te gaan integreren in hun toetsenborden (en/of muizen).
Ze zijn het wel echt waard hoor! Ik kan je natuurlijk alleen mijn mening geven, maar money well spent.
Microsoft levert al zeker 20 jaar toetsenborden. In 1994 hadden ze het Natural keyboard, maar ze hebben veel meer soorten toetsenborden geleverd.

Dit is alleen de eerste die ze leveren met een 'surface design' sausje.
De Natural Ergo 4000 was mijn eerste ergonomische toetsenbord. Dat ding beviel zo goed dat ik er twee heb gekocht (1 op de zaak en 1 thuis).

Later wilde ik thuis alles draadloos en dus is de Microsoft Sculpt in de plaats gekomen voor mijn Natural Ergo 4000. Deze typt zelfs nog iets fijner vind ik vanwege de 'laptop' toetsen en hij is een stuk compacter (geen vast numeriek deel), waardoor ik minder wijd met mijn muis arm zit.

Ik ben fan van MS toetsenborden :)
Ik ben ook groot fan van de MS natural keyboards. Heb thuis een Sculpt desktop set liggen en op het werk een goede ouderwetse Natural Keyboard Pro. Heb ook nog ergens een Natural Media Keyboard liggen maar de Ergo 4000 is helaas ooit overleden doordat er een glas water overheen is gegaan :'(

Ik heb er nooit bij nagedacht dat het losse numerieke deel is om de muis dichter bij het toetsenbord te kunnen leggen. 8)7 Ik stoorde me er altijd aan dat het een los ding is. Toch eens kijken of het fijner werkt als ik die inderdaad boven de muis leg ipv tussen het toetsenbord en de muis :)
Bij mij ligt het losse numerieke deel in de la. Ik gebruik vrij weinig getallen tijdens het typen en als ik ze al type, doe ik dat vaak gewoon met de cijfers bovenaan het toetsenbord. Alleen als ik de calculater gebruik, pak ik het numerieke deel er even bij.
Ik geloof dat Microsoft een flink marktaandeel in de toetsenbordmarkt heeft hoor. Logitech zal marktleider zijn, maar MS zeker 2e
een iets meer eigen ontwerp zou inderdaad veel beter zijn. nu mis ik het Apple logo een beetje.
Maar zelf Apple heeft er geen logo boven op.....
Welke andere toetsenbord zijn er dan nog meer met scanner dat lijkt mij namelijk wel interessant maar een snelle en search toont alleen een paar nog veel duurdere loghitech borden. (200 voor een toetsenbord :| :| )
Vraag me af of je de batterijen kan opladen terwijl hij bedraad aangesloten is. Batterijen gaan maand of twee mee. Dan een dagje bedraad aansluiten en je kan weer een maand of twee draadloos werken.

Ziet er anders mooi uit. Maar uiterlijk is natuurlijk niet alles. Benieuwd hoe het in de praktijk mee(of tegen)valt.

Vind twee maanden eigenlijk maar weinig. Ik gebruik nu een (relatief oud) Microsoft draadloos toetsenbord en muis en de batterijen zitten er nu zeker al anderhalf jaar in (maar wordt maar paar uur per dag gebruikt). Het is wel zo'n toetsenbord op 2.4Ghz met usb ontvangertje en niet met bluetooth. Maar als ik naar de product pagina kijk, staat daar ook 2.4Ghz. Of is dat gewoon de frequentie waarop bluetooth werkt?

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 16 juni 2017 08:06]

Bluetooth werkt ook op 2,4 GHz. Zo ook de magnetron en de Wifi (al hebben ze daar nu weer nieuwe frequenties voor gevonden. Uit mijn hoofd is dat iets van 5,2 GHz. Met al die apparaten op 2,4 GHz geeft dat minder storingen.).
Bluetooth werkt ook op 2,4 GHz. Zo ook de magnetron en de Wifi (al hebben ze daar nu weer nieuwe frequenties voor gevonden. Uit mijn hoofd is dat iets van 5,2 GHz. Met al die apparaten op 2,4 GHz geeft dat minder storingen.).
Wifi op 5 Ghz is niet nieuw. Dat bestaat al sinds 802.11a (1999). En nog steeds is die frequentie niet echt populair, als je een scan doet in een gemiddelde drukbevolkte flat (2,4 Ghz is praktisch dood, terwijl 5 Ghz vaak bijzonder stil is).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 juni 2017 08:29]

Hm, 1999 wist ik niet. Dat betekent dat het toch al zijn puberteit doorstaan heeft. Voor mijn gevoel is het nog steeds 'nieuw'. Sorry, 1999 voelt gewoon nog niet ver genoeg.
Het voelt waarschijnlijk nog als nieuw omdat je het in de praktijk eigenlijk veel te weinig tegen komt, iedereen zit nog op 2.4 GHz. Bereik van 5 GHz is ook minder groot, dat speelt mogelijk ook mee.
Mooi toetsenbord! maar wat ik niet begrijp is dat de usb/oplaad aansluiting aan de onderkant zit ipv de bovenkant!

[Reactie gewijzigd door demokert op 16 juni 2017 09:21]

De aansluiting voor het opladen zit wel aan de bovenkant. Ze laten het op het filmpje alleen zien met een omgedraaid toetsenbord waardoor het de onderkant lijkt. Even goed kijken dan zie je het :-)
Je hebt gelijk! Sorry het is nog vroeg! :)
Ziet er erg netjes uit, en Windows Hello integratie is zeker wel een mooie sp.

Overigens, wel een artikel over een muis en toetsenbord, maar geen over de release van de Surface Pro, Surface Laptop en Surface Studio?
De prijs is dan weer een mooie not-selling-point uitgaande dat het toetsenbord hier 129 gaat kosten (of zelfs meer $ 129 + btw dan zit je zo al aan 149)