Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Publieke bèta van tvOS 12 voegt ondersteuning toe voor Dolby Atmos

Apple heeft naast een publieke bèta voor iOS 12 ook een publieke release beschikbaar gesteld van de bètaversie van tvOS 12. Deze nieuwe versie van het besturingssysteem zorgt voor het eerst voor de ondersteuning van Dolby Atmos.

Films die gebruikers hebben aangeschaft en op de Apple TV 4K-mediaspeler willen afspelen, krijgen met tvOS 12 ook de optie voor het beluisteren van Dolby Atmos-tracks bij in iTunes aangeschafte films. Eerder meldden gebruikers op onder meer AVSForum dat de film Blade Runner 2049 al daadwerkelijk kon worden afgespeeld met Dolby Atmos.

Er zijn twee voorwaarden voor het afspelen van Dolby Atmos. De filmstudio's moeten voor hun films een Atmos-track beschikbaar hebben gesteld en de gebruiker moet een receiver of soundbar hebben met ondersteuning voor de objectgebaseerde audiosignalen met hoogte-informatie. Al aangekochte films worden in tvOS 12 gratis geüpdatet als er een Dolby Atmos-track beschikbaar is. Met deze nieuwe versie kunnen gebruikers naar een Dolby Atmos-track luisteren en films in het hdr-formaat Dolby Vision bekijken.

Met de bèta krijgen niet-ontwikkelaars de kans om de nieuwe software uit te proberen, voordat de definitieve versie van tvOS 12 in de herfst uitkomt. Ontwikkelaars hadden al toegang tot tvOS 12 sinds begin juni. Geïnteresseerden kunnen aan de testversie van tvOS 12 deelnemen door zich aan te melden op de Apple-site.

Apple heeft ook een publieke bèta voor iOS 12 beschikbaar gesteld voor gebruikers. Deze nieuwe versie voegt onder andere een optie toe waarmee gebruikers inzicht kunnen krijgen in de hoeveelheid tijd die ze spenderen aan de geïnstalleerde apps. Daarvoor kunnen tijdslimieten worden ingesteld.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-06-2018 • 16:41

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Het werd eens tijd! Atmos is er ook pas vanaf 2014.. Ik neem aan dat films vanaf een NAS met Dolby Atmos ook gewoon afgespeeld worden incl. Atmos geluid?

[Reactie gewijzigd door Morpheus2003 op 26 juni 2018 16:47]

Als de mediaplayer (Infuse, plex) dat ondersteunt, jazeker!
Dit klopt niet. Tenzij je TrueHD basis laag eerst word omgezet naar Dolby Digital Plus.
Nee, ik ga ervan uit dat het gaat om Dolby Digital Plus met daarbij toegevoegd atmos informatie. Het word dus een lossy versie van atmos. Wat logisch is gesien bandbreedte verbruik. Mijn vermoeden is dat bitstream niet mogelijk word.
Het werd eens tijd! Atmos is er ook pas vanaf 2014.
Ik ben zeer verbaasd dat Apple dit uberhaupt heeft toegvoegd. Het aantal mensen met een 5.1 speaker setup is volgens mij al redelijk beperkt en een 5.1.2 of 7.1.2 setup zul je al helemaal niet snel tegenkomen denk ik. Daarnaast is het totaal onlogisch om een lossless object based audio formaat als Dolby Atmos toe te voegen aan de zwaar gecomprimeerde video streams van de iTunes store.

EDIT: zoals Sjaak2k zegt gaat het waarschijnlijk om een lossy versie van Dolby Atmos door middel van het Dolby Digital Plus formaat.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 26 juni 2018 17:15]

Ik ben er (en velen met mij) blij mee dat er eindelijk een betere geluidskwaliteit geboden wordt dan Dolby Digital. Je hoeft geen Atmos luidspreker te hebben om in plaats van Atmos van Dolby TrueHD geluidskwaliteit te kunnen genieten. Een hele verbetering met LPCM of Dolby Digital.
Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat dit dezelfde lossless Dolby Atmos is als je op een Blu-ray tegenkomt. Die op de Blu-ray bestaat inderdaad uit 3 lagen, namelijk een lossy Dolby Digital laag, een lossless Dolby TrueHD laag en tot slot een Dolby Atmos laag bestaande uit metadata voor object based geluid.

Apple gaat meer waarschijnlijk gebruik maken van de Dolby Atmos in combinatie met Dolby Digital Plus, wat lossy is en niet lossless zoals Dolby TrueHD. Je hebt dan dus vrijwel niets aan Dolby Atmos zonder een Atmos receiver en speaker opstelling, immers krijg je dan enkel Dolby Digital Plus en wordt de Dolby Atmos metadata weggegooid.

Tot slot is Dolby TrueHD geen verbetering op LPCM. Beide zijn namelijk lossless en daardoor 100% identiek aan elkaar.
Goede toelichting. In mijn geval levert het beter geluid op omdat ik nu via mijn ARC kanaal geluid krijg op mijn receiver die ook Atmos prima weergeeft. Als Apple voor lossy D Digital+ gaat in plaats van lossless audio is dat wel jammer maar vanwege de bitrate te begrijpen.

Ik krijg via ARC dus geen LPCM geluid door helaas en daarom zou Dolby TrueHD dus welkom zijn. Als ik mijn Apple TV direct op mijn versterker aansluit loopt het geluid meestal niet synchroon met het beeld. Dan kan ik wel voor beste geluidkwaliteit kiezen in plaats van DD (LPCM...)
....en dts foetsie sinds 11.3 :-(
Ja inderdaad absurt dat DTS niet aanwezig is op AppleTV of chromecast. Mogelijk omdat vooral het illegaal downloadende publiek hier behoefte aan heeft en het toch licentiekosten heeft.

Nooit geweten dat het in tvOS 11.3 wel zat. Weet je dat zeker?

[Reactie gewijzigd door Agima! op 26 juni 2018 22:06]

Jawel, via bitsteam uit met infuse, btw niks illegaals aan als je de films gewoon gekocht heb, maar ja, ik heb ze liever als mkv op m'n nas en de schijven staan voor de sier in een mooie kast.
Enig probleem als je deze optie kiest is dat je alleen de DTS core afspeelt. Dat betekent dat het lossless gedeelte niet gebruikt wordt. Zonde!

DTS HD MA -> DTS core
Dolby TrueHD MA -> Dolby digital core

Voor het beste resultaat wordt dan ook aangeraden om de decodering in je AppleTV te laten doen. Dat wordt dan omgezet naar lossless PCM. Dan krijg je dus wel de hoogste kwaliteit. Vrijwel alle formaten worden native door Infuse ondersteund.

Check de infuse site
Ben al 100% over naar een nvidia Shield, binnenkort bij vraag en aanbod, een ATV4.
Ik denk dat hij TvOs bedoeld en niet IOS, of heb je een tik foutje gemaakt ?
Ja, tv os gaat het toch over?

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 26 juni 2018 19:10]

In jou laatste zin zag ik echt iOS 111.3 staan gisteren, misschien heb ik het verkeerd gezien :+
Ik heb het nooit over iOS of TV os gehad, Agima! moet je hebben maar heeft z'n reactie ge-edit na je opmerking.
TvOS 12 ook de optie voor het beluisteren van Dolby Atmos-tracks bij in iTunes aangeschafte films.
En wie van jullie koopt er regelmatig films via iTunes? Denk dat er maar heel beperkte vraag bestaat naar deze feature in Nederland.
Ik koop regelmatig films via itunes. Veel content in Dolby Vision voor fractie van de prijs van een uhd disc.
En wat het ook is je weet wel dat je de film gewoon heb, en als je hem wil zien kan kijken.
Met Netflix is het altijd maar de vraag of het er op dat moment op staat, en soms loop je wel eens daar tegen aan dat het er weer vanaf is.
Ik koop meestal als ik een fiml zie voor een paar euro en hij mij leuk lijkt. Vaak zijn ook de HDR 4K Dolby Atmos films voor een paar euro of een tientje in de iTunes Store te koop.
Heb al 30 films gekocht in de afgelopen zes maanden. Er zijn veel deals waardoor het erg aantrekkelijk wordt om de film te kopen (heb laatst nog American Hustle en The Big Sick gekocht voor 3 en 5 euro, resp).
En de pre-order functie is ook enorm handig :)

[Reactie gewijzigd door VirinR op 26 juni 2018 17:08]

Nou, normaal kocht ik nooit digitaal films, maar sinds ik een Apple TV 4K heb, doe ik bijna niet meer anders dan via de iTunes Store app.

Dit is nu namelijk dè plek voor mij om digitaal 4K HDR films te huren/kopen voor een betaalbare prijs. Vaak zijn er ook aanbiedingen van top films voor 5¤ waarbij je de 4K HDR kwaliteit upgrade gratis krijgt. Dit scheelt me veel geld ten opzichte van de 4K HDR bluray markt.

Als voorbeeld, ik kan de 4K Bluray versie van de Christopher Nolan collectie kopen op Bol.com voor 170¤. Ik heb dezelfde films in dezelfde kwaliteit met dezelfde extra’s bij elkaar gesprokkeld, deels in aanbiedingen, deels niet, voor 50¤.

Mensen zeggen dat de stream kwaliteit ondermaats is vergeleken met 4K Bluray. Dat is zeker zo qua bitrate, maar ik heb het side by side gezien bij een vriend van me, en zie het verschil nauwelijks. Goed genoeg voor mij in ieder geval.

Dit is ook een uitgerekende kans om piraterij tegen te gaan voor mensen die om 4K HDR kwaliteit geven, aangezien de films dan 50GB per film zijn.

Conclusie: er is zeker een markt voor dit soort winkels.
Maar in hoeverre zijn die films dan ook van jou (zoals bij het aanschaffen via bol.com) ?
Wat als Apple opeens onenigheid krijgt over de licenties? Ik hou wat dat betreft het liefst nog zoveel mogelijk buiten de publieke cloud. Ik gebruik zelf Spotify heel veel, maar als ik een nummer/album leuk vind dan zorg ik dat ik dat offline geregistreerd heb voor het geval ik opeens mijn spotify verlies of moet opzeggen.
Goede vraag en een terechte zorg vind ik. Je kunt de films altijd nog digitaal downloaden op een desktop pc of laptop zodat je ze voor altijd hebt. Dit gaat wel maar tot 1080p kwaliteit.

Nu is zo’n nog niet voorgekomen in het verleden, maar het is inderdaad een risico wat je neemt, net als bij Steam voor games bijvoorbeeld.
Maar qua geluid is het nu nog steeds minder. Koop ook regelmatig een film en het beeld is prima maar nu het geluid nog...
Wat mist er qua geluid dan? Ik ben daar niet zo in thuis.

Is Dolby Atmos niet een goede toevoeging?

[Reactie gewijzigd door Thermometer op 27 juni 2018 10:49]

Een UHD disc biedt maximaal Atmos/Dolby TrueHD, DTS NEO, DTS-MA in het algemeen en daarmee hoge kwaliteit geluid. Een iTunes film op dit moment biedt alleen DD5.1/7.1 geluid of LPCM meerkanaals; Pas met deze update is er de mogelijkheid om de betere 'HD' audioformaten af te spelen en komt het geluid on par. De vraag is met welke bitrate maar toch. Dat geldt dan eventueel ook voor Netflix als dat ondersteund wordt want er zijn meerdere series die oorspronkelijk in DTS-MA beschikbaar zijn.
Koop bijna nooit films, maar de enige films die ik gekocht heb is via Apple TV 4k iTunes Movies gegaan.
Moet je voor volledige beschikbaarheid betalen net zoals in Microsoft Store?

https://www.microsoft.com/en-us/p/dolby-access/9n0866fs04w8
Nee nog nooit zo geweest dat je bij Apple voor zulke functionaliteit moet betalen.
De home theater variant is gewoon gratis zoals in de omschrijving staat vermeld. Voor de headphones variant moet wel worden betaald na de trial periode.
Werkt Dolby Atmos dan bijvoorbeeld ook via het streamen van de Plex app? Dan wordt het een stuk interessanter :)
In principe kan Plex prima overweg met Dolby Atmos en kan deze bijvoorbeeld naar de receiver gebitstreamed worden. De vraag is alleen of het OS het toelaat in dit geval.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 26 juni 2018 17:10]