Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WatchOS 5 met 'walkie-talkie'-app komt niet uit op eerste generatie Apple Watch

Apple heeft watchOS 5 aangekondigd voor zijn Watch-lijn van horloges. Een van de nieuwe functies heet 'Walkie-Talkie' en is een app om via stem korte berichten te sturen naar contacten, zo heeft Apple bekendgemaakt op ontwikkelaarsconferentie WWDC.

Behalve Walkie-Talkie komt ook de Siri Suggestions-app naar de Apple Watch op watchOS 5, zegt de fabrikant. Suggestions zit ook in iOS 12. Daarnaast krijgt de Siri-watchface ondersteuning voor apps van derden, zodat gebruikers die apps sneller kunnen bereiken. De digitale assistent heeft het niet langer nodig om het commando 'hey siri' te horen. Als gebruikers het horloge naar zich toe bewegen, luistert het horloge automatisch. Een andere app die zal werken op de Apple Watch is Podcasts. De abonnementen en plek waar je hebt gepauzeerd wordt gesynchroniseerd tussen apparaten.

Ontwikkelaars kunnen bovendien gebruikmaken van webcontent in apps via WebKit.†De Apple Watch zal voortaan workouts automatisch kunnen detecteren en begint alvast met loggen. Ook zal de Watch aangeven als het detecteert dat je bent gestopt.

De nieuwe versie van watchOS ondersteunt bovendien onder meer yoga en hiking. Ook kunnen gebruikers elkaar uitdagen voor een wedstrijd van zeven dagen om zoveel mogelijk te bewegen en doelen te halen.†De watchOS 5-upgrade komt dit najaar uit. De eerste Apple Watch krijgt de upgrade niet, Series 1, 2 en 3 wel.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-06-2018 • 20:19

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
"De eerste Apple Watch krijgt de upgrade niet, Series 2 en 3 wel."

Ik zie het hier en daar al een paar keer voorbij komen, maar ik merk het niet helemaal in correlatie met de tekst:

Series 1 en 2 zijn dezelfde generatie. De Series 2 had alleen GPS, helderder scherm etc. bovenstaande tekst suggereert dat de Series 1 geen update krijgt, maar dit is onjuist. De Series "0" (onofficiŽle naam) / Series 7000 (officiŽle naam, genoemd naar het type aluminium legering welke gebruikt is), krijgt de update niet. De rest dus wel.
Als Watch-gebruiker: mooie stappen vooruit. De watch wordt steeds capabeler onafhankelijk van de iPhone.

Zou wel mooi zijn als in Nederland een provider ook de 4G/LTE-versie zou gaan aanbieden. Ik merk dat de watch het gebruik van de telefoon echt heeft teruggedrongen, maar ik loop nu soms domweg zonder telefoon het huis uit... en dan doet het horloge niks meer.
Apple heeft het sowieso niet echt op Nederland/BelgiŽ geloof ik. Quicktype bestaat al sinds iOS 8 (ondertussen al 4 jaar dus!) en is nog steeds niet geport naar Nederlands/Belgisch. Siri op de Apple TV (4 en 4K) is er sinds 2015 (3 jaar) maar is ook nog steeds niet in Nederland en BelgiŽ beschikbaar. Apple Pay laat voor zowel Nederland als BelgiŽ ondertussen ook al 4 jaar op zich wachten.
Ben blij met m'n Apple gear maar vind dat ze een markt van 30+ miljoen consumenten wel wat meer aandacht mogen geven. Misschien moeten we er (o.a. op Twitter, Reddit en nieuwssites) gewoon meer herrie over schoppen?

[Reactie gewijzigd door Menubalk op 4 juni 2018 23:07]

Ik heb Siri Volgensmij toch zeker al een jaar op mijn AppleTV 4
Nope. Ga maar eens naar Settings > General en scrollen dan naar beneden. Zul je zien dat Siri greyed-out is. :Y)
Kijk nog maar eens dan, want ik gebruik Siri op Apple TV ook al lang in het Nederlands met Nederlandse regioinstelling.
Waar denk je dat ik net heb gekeken? Siri op je Apple TV is wat anders dan de voice control via je afstandbediening hť.

Edit: heb je je store op Amerikaans staan? Dat zou mogelijk een reden kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Menubalk op 5 juni 2018 02:15]

Ik gebruik Siri al lang op de Apple TV in het Nederlands. Als doorgewinterde iOS developer weet ik het verschil tussen Siri en voice control echt wel.

Zoals @Heroic_Nonsense ook aangeeft moet je je regio instelling, Apple ID, en volgens mij ook systeemtaal in het Nederlands hebben staan, anders wil het niet werken en toont de Instellingen-app Siri inderdaad grayed-out.

Heb je de systeemtaal misschien op Engels staan? Gezien je het over "Settings" > "General" hebt en niet over "Instellingen" > "Algemeen".
Zoals @Heroic_Nonsense ook aangeeft moet je je regio instelling, Apple ID, en volgens mij ook systeemtaal in het Nederlands hebben staan, anders wil het niet werken en toont de Instellingen-app Siri inderdaad grayed-out.

Heb je de systeemtaal misschien op Engels staan? Gezien je het over "Settings" > "General" hebt en niet over "Instellingen" > "Algemeen".
Dat was het. Mijn welgemeende excuses! Wel absurd dat Apple dat bij de Apple TV op die manier afstopt, want op een iPhone kan je wel gewoon Nederlandse Siri met je systeemtaal op Engels hebben 8)7
Siri op de AppleTV4 is er wel in het Nederlands, maar dan moet de regio van je AppleID ook "Nederland" zijn (alleen de regio van je AppleTV aanpassen is niet voldoende):

https://www.iculture.nl/tips/siri-instellen-apple-tv/

We hebben het over de volledige Siri, dus niet alleen voicecontrol.
Ik gebruik ook siri op mijn APple TV 4, alles in Nederlands ook locatie.
What about Apple Pay. Ook nog steeds niet hier. Lang leven Boon
Dat heeft helaas een beetje te maken met de providers in Nederland die het nog niet helemaal eens zijn over de softwarematige simkaarten die noodzakelijk zijn voor de watch
Exact want de winst moet natuurlijk wel gemaximaliseerd worden
Ook al zou het beschikbaar gesteld worden heb je er niks aan met je huidige Watch. De LTE versie heeft andere hardware :)
Dat snap ik. Maar dan kocht ik meteen die nieuwe :-D
Ja, daar wacht ik ook op! Ik hoop dat ze in september bij de aankondiging van een nieuwe Apple Watch ook Nederland toevoegen als land waar 4G/LTE gaat werken. Mijn Apple Watch van het eerste uur is wel aanvervanging toe, vind ik. Ding doet het nog goed, hoewel ik wel steeds vaker einde dag niet haal vanwege lege batterij.
Het mooie zou zijn als Apple Pay eens beschikbaar komt in Nederland. Dan wordt de Watch pas echt nuttig. Betalen bij de supermarkt met je Watch, inchecken bij het OV met je Watch. Als je kijkt hoever ze daar bijvoorbeeld in de UK mee zijn. Echt fantastisch om te zien.
Ik loop nog gerust zonder iPhone het huis uit, en mis nog steeds niks heb mijn portemonnee bij mij 😋
Nu nog je Tesla car hiermee kunnen oproepen, en Knight Rider is feit. :)
Gewoon een Siri shortcut aanmaken op je iPhone en die starten vanaf je watch!
Nu nog je Tesla car hiermee kunnen oproepen, en Knight Rider is feit. :)
De Telsa KITT :)
Apple pay waar blijf je
Een vraag die ook bij mij erg prikt maar dit is wel aardig off-topic bij een artikel over de functionaliteit van de watch
Nouja Apple Pay is speciaal tof omdat je je Apple watch tegen elk pinapparaat kunt aanslaan om te betalen. Ik denk dat Apple Watch de beste manier is om Apple Pay te beleven, en ze hadden het even over student id's vandaar dat mijn Apple Pay reactie werd getriggered.
Heb hier Apple Pay (door een fout van Bunq waar ze het te vroeg geactiveerd hadden), maar gebruik eigenlijk nooit mijn Apple Watch daarvoor, vind het makkelijker met mijn iPhone. Zeker als je zo'n pin apparaat hebt waar je kaart bovenop moet. Dat is erg onhandig met je Watch imho.

Als ik de watch face omlaag zou hebben (dus onderkant arm) dan zou het mogelijk wel makkelijker gaan.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 juni 2018 20:46]

Wauw lucky boy, ja ik kan me voorstellen dat sommige posities niet goed werken. Moet je echt met je scherm er tegenaan of heb je 10cm speling?
Ben ook een van de lucky boys. Naar mijn ervaring heb je ongeveer dezelfde speling als een bankpas.
Werkt dat nou eigenlijk bij al die pinautomaten die contactloos betalen ondersteunen, of is er nog speciale apparatuur voor nodig?
Werkt met alle contactloze terminals.
Dat is wel erg nice, kan je je pasje bij wijze van spreken thuislaten. (Denk niet dat ik dat zou durven, maar toch. :P) Balen dat het hier nog steeds niet te krijgen is op een paar lucky basterds na. Maar dat Bunq het al doet is toch wel hoopgevend dat het binnenkort een keer gaat komen.
Vooral dat laatste. De terminals werken, Apple Pay werkt dus gewoon met onze debit cards (pin passen), dus het enige wat er dus tegen zit, zijn de contracten met de banken, iets wat BUNQ ook nog niet helemaal rond heeft, maar wel bijna, aangezien ze het gewoon door laten lopen.
Ja precies. :)
Al vind ik het ook raar dat ik dan niet m'n creditcard bijvoorbeeld kan gebruiken... De grote jongens daar moeten toch los van de banken die functie aan kunnen bieden lijkt me. Maarja, daar zullen de banken ook vast iets over mogen zeggen. ;(

Trouwens, de ING doet het in AustraliŽ in ieder geval al wel:
https://www.ing.com.au/mobile/apple-pay/applepay.html

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 juni 2018 22:12]

Creditcards gaan ook deels via de banken, tenzij je die kleine partijen hebt, ook die moeten dan een deal met Apple sluiten, het lijkt mij dat het voor die partijen zelfs lastiger is. Hier in NL heb je niet direct met Visa of Mastercard te maken volgens mij. Daarnaast zit je altijd met regio gekut, en dat die terminals ook weer van een partij zijn.
Creditcards gaan ook deels via de banken, tenzij je die kleine partijen hebt, ook die moeten dan een deal met Apple sluiten
Alle Credit Cards in Nederland (zowel VISA als MasterCard) lopen via ICS. Ook die van de banken via rebranding. Als je bijvoorbeeld een MasterCard hebt van ABN Amro, en je belt met de servicedesk dan krijg je eigenlijk een ICS medewerker aan de lijn die opneemt namens ABN Amro.

Dus Apple hoeft alleen maar een deal te maken met ICS en ze zijn rond voor alle branded en unbranded Credit Cards in Nederland.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 4 juni 2018 23:52]

Voor ABN klopt dat, immers is ABN Amro de eigenaar van ICS... :P
Dus of het nou een medewerker is op de afdeling ICS of direct bij ABN: het is beiden ABN. ;) En daarmee overigens de overheid want die zijn nog steeds de eigenaar van ABN he. :+

Er zijn wel degelijk andere aanbieders. ;) ING bijvoorbeeld geeft gewoon hun eigen kaarten uit. Vroeger niet, toen ging het via ICS. Maar ik denk dat door de overnames die dus het heft in eigen handen hebben genomen en zelf kaarten zijn gaan uitgeven.

Afijn... Met ICS een deal maken zorgt wel voor het grootste aantal cards in een keer. Maar ik denk dat dat juist helemaal niet gunstig is voor Apple. Die kunnen juist beter met de ING praten. Die hebben het digitale verhaal zeer goed op orde qua apps en dergelijken. Dus tech-savvy, klanten die al veel gemak gewend zijn ťn de grootste als we ook normale debit cards (pinpas) meerekenen, die in Nederland een groter marktaandeel hebben (helaas, ik heb de schurft aan dat maestro/vpay.). Dan zijn die credit cards waarin ICS groter zijn wel leuk, maar met ING trekken ze meer in ťťn keer en dan zal een partij als ICS wel moeten want je wilt natuurlijk niet dat de concurrent Apple Pay heeft en jij niet. :P Bunq en ING zijn al een tijdje ermee bezig en aan het overleggen met Apple, dus ik gok dat daar sneller een deal mee is dan ICS. Ik vind ICS ook achter de feiten aanlopen, neem bijvoorbeeld alleen al die prepaid kaart van ze waar na jaren nog geen iDeal-ondersteuning inzit. Maar goed, ik dwaal af.

Anyway, TL;DR: Nope, een deal met ICS alleen dekt veel maar lang niet alle kaarten. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 juni 2018 06:23]

Bijzonder. Ik dacht altijd dat alles rondom Credit Cards in Nederland linksom of rechtsom via ICS liep, al was het maar rond backoffice dienstverlening. Vooral omdat ze het zelf zeggen:
ICS verzorgt al ruim 30 jaar de uitgifte, promotie, administratie en transactieverwerking van creditcards van Visa en Mastercard.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 5 juni 2018 07:19]

Daar staat niks over "alle". Mijn dealer verkoopt ook al tig jaar het zelfde merk auto, wil niet zeggen dat hij de enige is...
Het kan nog steeds bij bunq, staan her en der wel handleidingen hoe ;)
Ik heb vaak genoeg mijn betaalpas thuis gelaten toen ik mobiel kon betalen met ING en Android.
Nu ik een iPhone heb, mis ik dit toch wel heel erg. Je kan vrijwel overal contactloos betalen, en dan dus ook automatisch met je telefoon. :)
Vergelijkbaar met de pinpas afstand. Met de iPhone tik ik de achterkant (dus niet het scherm) er “tegenaan”.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 juni 2018 21:47]

ik hou m'n watch dan gewoon met de face omlaag (handpalm omhoog) werkt prima
edit: Verkeerd gelezen. Ja, nee dat vind ik precies niet fijn.

Als ik nou gewoon mijn pols op de lezer kan doen, dat die afstand goed genoeg is, misschien dat dat fijner is.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 juni 2018 23:54]

Jammer dat de watch nog steeds zo dik is. Voor een fabrikant die geobsedeerd is door dunheid verbaast me dat wel.

Ik zou er wel graag een willen maar zo'n knots aan mijn pols gaat hem niet worden. Alleen iets van de dikte van een swatch zou ik overwegen. Ik stond op het punt om een pebble round te kopen totdat ze opgeheven werden :'(
Ik had stiekem gehoopt dat je gister toch nog met een kleine verrasing kwamen in de vorm van apple watch round : ronder en dunner waardoor de series 1/2 prijsdaling zullen genieten voor de series 0 die geen update krijgt om die mensen echt een reden geven tot update
Jammer genoeg nog steeds geen alom gevraagde third party watchfaces.
Was een erg leuke demo. Veel bruikbare dingen volgens mij. Ben benieuwd wat het met de batterij doet, maar het geeft eindelijk het gevoel meerwaarde te hebben.

Vraag me wel af waarom de headline van dit bericht een negatieve toon moet hebben, maar ik denk dat degenen met de eerste generatie wel wisten dat ze bepaalde zaken niet gingen krijgen omdat die hardware simpelweg niet goed genoeg is ervoor.

Het is dat ik zelf geen fan ben van horloges dragen, anders had ik er 1 aangeschaft haha.

Moet sowieso zeggen dat de presentatie me dit jaar een stuk meer bevalt. Daadwerkelijk grote veranderingen in de producten die ze hebben en niet direct los gaan als er een nieuwe animoji wordt aangekondigd. Ik denk dat dit voor bestaande gebruikers eindelijk een hele mooie update is die voor dagelijks gebruik veel meerwaarde biedt. Idem voor iOS 12 en MacOS Mojave

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 4 juni 2018 20:43]

Ha, eindelijk de functie dat je niet eerst de activiteit hoeft te starten maar dat ie zelf door heeft dat je aan het rennen bent ... ik zeg: kom maar door! :*)

Of dat je aan komt fietsen, en tegen je horloge zegt : Doe de garagedeur open, en voila, je fietst zo naar binnen :*)
Ik ben zelf een day one Apple watch “0” gebruiker. Waarbij mijn accu het nog net 1.5 dag volhoud.Ik gebruik de Watch alleen voor hartslag en calorieŽn meting tijdens het sporten dmv de activiteiten app, en sporadisch de notificaties uitlezen.Dus het (waarschijnlijk) mislopen van de update naar Watch 5 is jammer, maar voor mij geen ramp.