Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple presenteert iPhone XS, XS Max en XR

Apple heeft de iPhone XS, XS Max en XR aangekondigd. Het gaat om drie smartphones met het ontwerp van de iPhone X van vorig jaar. De XS en XS Max komen deze maand uit met prijzen vanaf 1159 euro, de XR komt in oktober voor 849 euro.

De behuizing van de XS-modellen hebben een ip68-rating, in plaats van de ip67-rating van laatste iPhones en de XR. Dat betekent dat ze getest zijn met een langere tijd onder water en dieper dan vorige modellen. De soc in de nieuwe iPhone XR en de XS-modellen is de Apple A12 Bionic. Die is gemaakt op 7nm, vermoedelijk bij TSMC.

De A12 Bionic heeft zes processorkernen; twee zijn er voor de snelheid, vier moeten zorgen voor zuinig gebruik bij lichtere taken. Daarbij zit een door Apple zelf ontwikkelde quadcore gpu. Ook is er een neurale soc met acht kernen. Die moet vijf biljoen operaties per seconde kunnen uitvoeren, veel meer dan de 600 miljard operaties van de neurale chip van de A11 Bionic van vorig jaar.

Apple claimt dat de schermen van de iPhone XS-modellen een groter dynamisch bereik hebben voor kleurweergave. De iPhone XR heeft een 6,1"-lcd met de marketingnaam Liquid Retina. De pixeldichtheid is lager dan bij bij de iPhone XS-modellen. Bovendien ontbreekt 3D Touch, iets dat op de iPhone XS-modellen wel zit.

Om Face ID sneller te maken, heeft Apple een snellere Secure Enclave en vlottere algoritmes ingebouwd, al maakte de fabrikant geen claims over hoeveel sneller het is. De primaire camera aan de achterkant heeft grotere pixels, van 1,22 micron naar 1,4 micron. De maximale resolutie blijft hetzelfde als bij vorige generaties op twaalf megapixels. De secundaire camera en frontcamera lijken op gebied van hardware ongewijzigd. De iPhone XS-telefoons krijgen 'smart hdr', Apples variant van Googles automatische hdr uit Pixel-telefoons. De XR heeft slechts een camera aan de achterkant en dat is dezelfde als de primaire camera als in de iPhone XS. De XR heeft ook portretmodus door de afstand tot objecten in software te berekenen, zoals Google dat doet in de Pixel 2.

Daarnaast krijgt iOS een functie om achteraf de blur in portretmodus aan te passen, via een slider die diafragma lijkt aan te passen. Die functie zit al jaren in Huawei-smartphones, zoals de Honor 6 Plus uit 2015. De iPhone XS-modellen kunnen bovendien audio opnemen in stereo, een punt waarop de iPhone op concurrentie achterliep.

Alle iPhone-modellen hebben dualsim, maar niet iedereen kan het meteen gebruiken. Er zit een reguliere nanosimkaart in, maar ook een e-sim. Dat is een programmeerbare chip en daarop kunnen gebruikers abonnementen van providers zetten. Providers moeten dat wel ondersteunen. Dualsim komt pas na de release van de toestellen beschikbaar, maar Apple zegt dat de update nog wel dit najaar komt.

De XS en XS Max komen op 21 september uit in Nederland en België. De iPhone XR komt een maand later, vanaf 26 oktober. Apple stopt met de verkoop van de iPhone 6s en SE. De SE uit 2016 was de laatste 'kleine' iPhone met 4"-scherm.

Specificaties  iPhone XS iPhone XR iPhone XS Max
Afmetingen 143,6x70,9x7,7mm, 177g 150,9x75,7x8,3mm, 194g 157,5x77,4x7,7mm, 208g
Scherm 5,8", oled, 3D Touch 6,1", lcd, geen 3D Touch 6,5", oled, 3D Touch
Resolutie 2436x1125px, 458ppi 1792x828px, 323ppi 2688x1242px, 458ppi
Geheugen en opslag 4GB, 64/256/512GB 3GB, 64/128/256GB 4GB, 64/256/512GB
Camera Dual, 12MP Single, 12MP Dual, 12MP
Biometrische authenticatie Face ID Face ID Face ID
Soc Apple A12 Bionic Apple A12 Bionic Apple A12 Bionic
Simkaarten Nanosim + e-sim Nanosim + e-sim Nanosim + e-sim
Prijs 1159 euro 859 euro 1259 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-09-2018 • 20:44

807 Linkedin Google+

Reacties (807)

Wijzig sortering
De XS kost 1159¤.
De XS Max kost 1259¤
De R kost 859¤

Ik vraag me af waar ze nu de X (niet-S) gaan positioneren qua prijs. Ze houden de 8 er nog even in, maar de klassieke X wordt niet meer genoemd.

[Reactie gewijzigd door Deem op 12 september 2018 20:53]

Een 8plus 64gb kost E799. Wie koopt dat nog als je een R voor 6 tientjes meer kan krijgen :?

Enige voordeel vd 8plus dat ik zie is:
* Hoger resolutie en ppi
* Dubbele camera
Nou ik vind het hebben van een finger print scanner toch wel een voordeel ten opzichte van face id.
het blijft een kwestie van wennen....
datzelfde geld voor 3,5mm jack .... groots tumult maar inmiddels alles op Blue Tooth
maar inmiddels alles op Blue Tooth*
*citation needed

Misschien hebben mensen die serieuze 3.5mm hardware hadden gewoon geen iPhone meer aangeschaft :O I know I haven't.

[Reactie gewijzigd door Boxman op 14 september 2018 04:13]

Omdat de iPhone 8 nu tot een oudere generatie hoort, is deze in prijs verlaagd naar ¤ 689. Het scheelt dus zeker niet een paar tientjes. De iPhone 7 is overigens nu vanaf ¤ 529 te verkrijgen.

Edit: Ik lees nu dat je het over de iPhone 8 Plus hebt. Die is inderdaad nu 799, my bad.

[Reactie gewijzigd door TheEchelon op 12 september 2018 23:18]

dus de Iphone XR is een betere keus in december 2018 dan de 8 plus?

want ik wil rond die tijd van android naar ios switchten, maar geen idee welke telefoon ik moet kopen van die 2

vind trouwens ¤800,- al hoop geld... Maarja je kan er wel langer mee gemiddeld vergeleken met android
Mocht je niet 'lang' je android toestel hebben kunnen gebruiken, schat ik zo in dat het niet anders zal zijn bij Aplle.

Ik tuf namelijk met mijn android toestel al meer dan 3 jaar rond, zonder vertraging/beschadiging oid!
Mijn Andriod toestel was na een jaar merkbaar slomer en na twee jaar onbruikbaar geworden. Inmiddels doe ik nu 5 jaar met mijn iPhone 5s. Ik moet er wel bij zeggen dat Android tegenwoordig een stuk beter is dan vroeger en prima kan concurreren met iOS. Echter is de software update beleid van Apple naar mijn inzien nog steeds stukken beter dan Android.
Een willekeurig Android toestel kan van alles zijn he. Mijn vrouw heeft tijdelijk een Alcatel van 5 tientjes als tweede toestel gehad (puur om op gebeld te kunnen worden en de helft van de tijd in de la te laten liggen), allicht dat zulk spul na twee jaar onbruikbaar is. Pak je echter de nieuwste Samsung Note dan heb je weer het andere uiterste. Oftewel; je moet wel toestellen uit dezelfde prijscategorie met elkaar vergelijken dunkt me.

Dat gezegd hebbende; ik heb nog steeds een Nexus 5 met aanschafwaarde van 330,- in 2014 (modeljaar 2013). Ding doet het nog prima, alleen de accu is redelijk minder aan het worden. Zelfs al springt dat ding straks spontaan in 1000 stukjes dan heb ik maar zo'n 80 euro per jaar afgeschreven. Knappe iPhone die dat na doet.
Klopt, maar in mijn geval was het destijds een flagship van HTC. Echter was dit alweer een tijdje geleden en Android is er nu erg op vooruit gegaan.
Wat ik hierboven wilde aangeven is indien je zuinig omgaat met je spullen, ze lang mee gaan. Doe/ben je dat niet maakt het niet uit of het een android of ios toestel is..

Overigens heb ik de iPhone 5s als werktelefoon.. :X Doe mij maar mijn Oneplus X!
Dit heeft echter niet alleen met Google te maken. Het probleem dat Android heeft is dat alleen de Google Telefoons of de daarvoor geselecteerde modellen gebruik kunnen maken van Pebble waar door je sneller updates krijgt. Dat is geweldig maar lost het volgende probleem niet op;

Je hebt veel merken die android gebruiken; Sony, Samsung(?), LG en noem de rest maar op.
Deze merken willen ook zelf nog een aantal dingen in de update hebben, zoals een mogelijke Skin aanpassing, beveiliging, controleren of hun bestaande applicaties en andere software compatible is met de nieuwe update etc. Dit zorgt er voor dat het verkrijgen van updates langer duurt.

Daarnaast heb je merken als Xiaomi die met hin Mi5S nog op Android 7 zitten. Een vriend van mij heeft dit "Probleem"

Ik heb nog een werkende Samsung Galaxy Ace die draait op Android 2.2.5 wel wat krasjes natuurlijk door dat her rondzwerft in een kast of een volle la, maar werken doet ie nog wel.
Ik snap hoe het zit, maar als consument kan het mij niet echt veel schelen hoe en wat. Het is inderdaad eenmaal moeilijk om de boel gestroomlijnd te houden, maar ik kies wat dat betreft gewoon het platform wat voor mij het langst plezier zal opleveren.
ze verdienen er dik aan. Tis niet meer waard dan 200- 300 euro.
Als je hem met een instap Android toestel vergelijkt misschien?

Ik heb anderhalf jaar nu de S8, De enige keer dat de telefoon herstart wordt is na / tijdens een update.....loopt nooit vast...is razend snel....schitterend beeld.

Maar de fout van iphone mensen is dat ze die vergelijken met een beetje doorsnee samsung / sony van 300 euro ofzo.......gaat nergens over


Vermaak me altijd wel met de presentaties van Apple.....Ze brengen technieken als "nieuw" die al in de Samsung S6 4 jaar geleden zaten soms en zeker in mijn S8........het "grote" Oled scherm zonder randen heeft mijn S8 ook....face recognition ookal jaren....ga zo maar door....

ik heb overigens van de zaak een Iphone 6S en ook zelf een 2018 model Ipad....dus heb niks tegen Apple maar vind de iphones zwaar overpriced, voor wat je terugkrijgt....hou het wel bij de vlaggenschepen van Samsung voorlopig...
face recognition ookal jaren
De techniek van Samsung is niet met die van Apple te vergelijken.

De techniek van Samsung is voor beveiliging totaal onbruikbaar.
Vergeleken met Android... Android is geen telefoon en heeft een relatief slechte naam vanwege jaren geleden. Inmiddels is mijn persoonlijke mening dat menig android telefoon kwalitatief beter is dan Apple, zowel hardwarematig en zeker softwarematig.

Ik kan ieder jaar een nieuwe oneplus kopen voor de XS max...
(Ben zelf Apple fanboy geweest tm de 6s plus)
Denk dat het meer persoonlijke voorkeur is dan dat de een echt beter is dan de ander. Alle telefoons en OSen zijn zo geraffineerd en goed uitgewerkt, het gaat echt om de kleine dingen.

Ja de een kan het een wat beter, maar de hele wereld luisterd muziek, whatsappt met elkaar, belt, bekijkt websites.

Ik ben onlangs naar een iPhone geswitched, vijd het de fijnste telefoon die ik ooit heb gehad, andere mensen hebben precies het tegenover gestelde.
De lens is niet echt saffier. Krast bij een lvl 6 op Mohs scale, niet op 8 of 9 zoals echt saffier, wat HTC bijvoorbeeld wel al gebruikte, voor het scherm. (!)

Over je roept maar wat gesproken. Hier heb je een bron:
https://youtu.be/Zx4hRmuW6TM

En camera's van verschillende android toestellen zijn beter als de iphone camera's, denk aan de note 9, maar vooral de Huawei p20 pro. Zie DXO scores.

Wel fijn dat de nieuwe iphones nu in stereo op kunnen nemen. Jaar of 5 te laat, beetje hetzelfde verhaal als wireless charging. Nu nog een nfc chip die te gebruiken is in Nederland, voor bijvoorbeeld betalen, bestanden overzenden, connectie met een speaker maken, en apple heeft haar peperdure telefoontjes op het niveau van de beste android phones.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 12 september 2018 23:06]

Dan noem je een P20 pro, die zit qua prijs niet ver van een iPhone...
Ik tel 259 en 359 euro verschil in introductieprijs.

Ook een dingetje, iphones werden door velen soms terecht, soms onterecht, als waardevast gezien. Nou dat is er met die peperdure modellen wel af. Ik zie mensen de X nu aanbieden voor 700. Dat is 450 euro weg in een jaar. Dat is bijna wat je voor een erg goede telefoon als een oneplus betaald, enkel in afschrijving. Best bizar.

De 900 euro android telefoons kelderen ook rap in waarde btw.
Klopt zeker. Zo heb ik 3 maanden geleden een nieuwe S8+ kunnen kopen voor 335 euro (2de hands en sealed), waar deze een jaar geleden bij de release nog 899 was!

[Reactie gewijzigd door Waarez op 13 september 2018 09:49]

Je loopt wel een beetje te trollen vergeleken met normaal. De iPhone X en 8 Plus waren op DXO de beste telefoons toen ze uit kwamen. Niet dat ik het er mee eens was (ik vertrouw DXO niet zo) maar als je dan met dat soort dingen gaat lopen smijten....doe het dan goed. De nieuwe telefoons zijn natuurlijk nog niet getest.
Wel fijn dat de nieuwe iphones nu in stereo op kunnen nemen. Jaar of 5 te laat
Je moest diep zoeken.
Nu nog een nfc chip die te gebruiken is in Nederland, voor bijvoorbeeld betalen
Kan al
bestanden overzenden, connectie met een speaker maken
Ehhh bluetooth?
en apple heeft haar peperdure telefoontjes op het niveau van de beste android phones.
Nogmaals: normaal ben je echt beter dan dit. Ook handig ontweken: het feit dat iPads eigenlijk de enige tablets zijn die je een beetje blind kunt aanraden. Samsung maakt nog wel een nette tablet en dan is het al weer bijna op in Android-land. Nog los van de software.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 12 september 2018 23:15]

Leuk dat jij wireless charging ontwijkt. Doen we allebei dus.

En het gaat hier over telefoons, niet over tablets. Maar goed, ik zou enkel de pro's aanraden, als je zo veel geld uit wilt geven. De goedkopere modellen hebben een verouderd design, zijn dik, en hebben geen gelamineerd scherm, geen stereo speakers. Ik zou de Huawei Mediapad M5 ten alle tijden boven die modellen aanbevelen. Heb zelf de 10 inch, mijn pa de 8.4 inch, werkt als een tiet, en niet zo duur als de ipad pro's. Al hebben die wel betere hardware, zoals het scherm. Kan ik beamen, heb een pro 2017 gehad, maar vond ios 11 zo beperkt en buggy dat ik liever een android tablet ging gebruiken. Jammer, want de hardware verdient beter. Prachtig 120hz scherm, zeer fijne speakers, en het ding heeft een heel krachtige soc.
Leuk dat jij wireless charging ontwijkt. Doen we allebei dus.
Klopt, mijn fout. Niemand gebruikt het hier ondanks dat de helft van onze telefoons het wel hebben. Net iets te vaak "oh oeps lag hij niet goed in het midden?" gehad versus kabeltje er in en laden maar op het nachtkastje.

Maar je haalt wel alleen dingen aan die inmiddels al opgelost zijn of überhaupt niet klopten op het moment dat de vorige iPhones uitkwamen. Maar de lijst met Android tablets (die Huawei is op ook best puik inderdaad, maar laat me weten of je over drie jaar nog een OS update krijgt...Samsung doet dat iets beter) die aan te raden zijn is kórter dan de lijst van Apple tablets die aan te raden zijn. iOS 11 was zeker niet geweldig de eerste tijd maar is prima te gebruiken inmiddels. 12 wordt nog beter. Dat is de situatie van vandaag niet van twee jaar geleden.

Voor de rest zit je op Android met een berg opgeblazen telefoonapplicaties, slecht audio performance (dus weinig tot geen apps) en veel minder creatieve apps. Games weet ik niet: maar ik zie nog best vaak op mijn iPad een app die echt iets anders is dan de iPhone versie.

Dan blijft eigenlijk alleen nog maar passief media consumeren en een handje vol applicaties zoals Office over.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 13 september 2018 00:52]

Wat bedoel je precies met "lightning wordt door 100% vd users gebruikt"?

Dit kan ook niet anders toch?
Ja dat is dus mijn punt, Apple heeft al 7 jaar Lighting dat omkeerbaar is terwijl Android fabrikanten sinds vorig jaar overgestapt zijn op een omkeerbare stekker.

Ruw ER hierboven heeft het over wireless charging wat Apple tot de iPhoneX niet had en mijn punt is dat zelfs als je al jaren wireless charging ondersteuning hebt het niet door 100% van de mensen gebruikt zal worden omdat je er een wireless charger voor nodig hebt wat niet iedereen zal kopen.

Maar van een omkeerbare stekker weet je dat 100% van de mensen het gebruiken, en dat Apple dat al 7 jaar heeft.
Ja dat is dus mijn punt, Apple heeft al 7 jaar Lighting dat omkeerbaar is terwijl Android fabrikanten sinds vorig jaar overgestapt zijn op een omkeerbare stekker.
Android fabrikanten, voeren zoals vrijwel de gehele electronica industrie de USB standaard, Apple dus niet.
Waar de Apple gebruiker met bijna lege telefoon op een externe lokatie 'op zoek' moet naar een Lightning kabel, is een micro-USB kabel echt bijna letterlijk overal wel te vinden. Dat is dan ook mede waarom USB-C (de omkeerbare stekker) relatief lang op zich heeft laten wachten.
zelfs als je al jaren wireless charging ondersteuning hebt het niet door 100% van de mensen gebruikt zal worden omdat je er een wireless charger voor nodig hebt wat niet iedereen zal kopen.
Wireless charging is een toevoeging, geen vervanging. Thuis ben je vaak beter af met bedraad laden (zeker als je tussentijds je telefoon nog nodig hebt)
Maar intussen heeft onderhand iedere autofabrikant wel een wireless charging optie, al dan niet al standaard geleverd, en daar leent deze standaard zich uitstekend voor.
Telefoon in het bakje gooien, en rijden maar.
Je doet net of je weet wat iedereen wel of niet gebruikt en hoe iedereen het gebruikt, maar dat is natuurlijk behoorlijke onzin.
Wireless charging word echt nauwelijks gebruikt,
Waar haal je die wijsheid vandaan? Dat jij de meerwaarde niet ziet zegt niet zoveel, andere mensen zien dat wellicht wel.
Wireless charging is echt niet iets wat mensen willen
Is dat zo? Hoe heb jij zo snel even geïnventariseerd wat alle mensen willen. Knap hoor
want ieder persoon loopt te rommelen met hoe die zijn MicroUSB stekker in zijn telefoon moet stoppen
Heb ik persoonlijk geen problemen mee, wellicht heb ik een iets vastere hand dan jij?
Terwijl Lighting door 100% van de iPhone gebruikers gebruikt word in tegenstelling tot wireless charging
Nogal wiedes als je geen andere mogelijkheden hebt.
En waarom zou een MicroUSB kabel wel altijd beschikbaar zijn en een Lighting niet?
Omdat die kabels in veel meer apparaten worden gebruikt is er altijd wel één voor handen op een kantoor.
En wireless charging op zichzelf doet niks, je moet alsnog een wireless charger kopen en misschien zelfs meerdere als je zowel in de woonkamer als in de slaapkamer wilt laden.
Misschien eerst zijn reactie lezen hierover. Hij zegt letterlijk dat wireless charging thuis niet zoveel toevoegt, maar bijvoorbeeld in de auto erg handig is. Zit jij lekker te rommelen met je autolader, ik leg hem gewoon neer, dat is nog makkelijker dan een omkeerbare kabel.

Kortom, je moet niet doen alsof alles van Apple geweldig is en alles van andere toestellen niets toevoegt of inferieur.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 13 september 2018 12:42]

En jij doet nu weer alsof iedereen een auto heeft met wireless charger en of uberhaupt een auto heeft.
Nee, dat is niet wat ik zeg. Jij zegt letterlijk dat wireless charging iets is wat mensen willen, terwijl ik juist aangeef dat andere mensen er wel het nut van in kunnen zien en daadwerkelijk gebruiken zoals in de auto. Ik zeg nergens dat iedereen een auto heeft of dat iedereen wireless charging in de auto gebruikt.
En nogmaals je kan wireless charger dus gewoon al jaren toevoegen met een case van 10 euro.
Ja bij Apple zijn ze er een ster in om hun klanten op te zadelen met extra kosten.
En zoals ik al had aangegeven een Lighting stekker is niet een zeldzaam soort kabel of zo
Ik zeg volgens mij ook nergens dat ie zeldzaam is alleen dat de andere kabel vele malen vaker voorkomt.
Is mij notabene overkomen op vakantie toen ik een serveerster in een restaurant vroeg om een MicroUSB kabel zei ze dat haar telefoon werkt met USB-C.
Oh nou, dan geldt dat meteen overal en voor iedereen.
Kijk alleen al naar het aantal reacties in dit soort Apple berichten, dat zegt wel genoeg.
Ik zou zeggen kijk eerst eens naar je eigen berichten onder dit artikel.
Je wilt het blijkbaar niet begrijpen.

Mijn punt is als jij een wireless charger moet kopen om het te gebruiken dat nooit iedereen het zal gebruiken.

Maar een omkeerbare stekker dat Apple al 7 jaar levert word dus wel door iedereen gebruikt.

En je spreek jezelf nu tegen. Dat de serveerster geen MicroUSB kabel heeft betekent dus dat die scenario iedereen kan overkomen ja omdat er dus ook mensen zijn met USB-C. Heeft niks met mij te maken maar met het feit dat niet iedereen MicroUSB gebruikt. Maar je spreekt jezelf tegen omdat niet iedereen een kabel bij zich hoeft te hebben, misschien overkomt het jou vaak. Dat geld niet voor overal en iedereen.
Gek genoeg zie ik dat wireless charging veel gebruikt wordt. Zelfs door mensen die niet tech-savvy zijn. Die mensen gaan dat echt niet met een Aliexpress case toevoegen.

Wat je zegt over Android is wel waar. Tel daar bij op dat Apple hardware en software perfect op elkaar aan kunnen sluiten. De iPhone Xs is krachtiger maar toch heb je ook nog weer 30-90 minuten tijd erbij op een acculading. Dat is wel impressive.
Ja maar het zal bij lange na niet de 100% benaderen.

Zelfs als je in de slaapkamer een wireless charger hebt zal je toch ook een extra exemplaar voor de woonkamer en misschien ook voor de kinderen eentje kopen.

Dus dan ben je meer kwijt. En die chargers gebruiken constant stroom ook wanneer ze niet in gebruik zijn.
Wat bedoel je met omkeerbare stekker? Ik heb zelf een iPhone, maar als ik kon kiezen had ik toch voor USBC gekozen, die is pas echt omkeerbaar dan maakt het niet eens uit welke kant van de kabel je vast hebt.
Hoe kan iets nou echt omkeerbaar zijn?

Omkeerbaar omkeerbaar.

En ik denk dat iedereen wel 1 standaard zou willen alleen is USB-C wel minder robuust dan Lighting.
USBC werkt twee kanten uit verzenden/ontvangen en dus bestaan er kabels met twee dezelfde uit-/ingangen aan beide kanten van de kabel. lightning kan alleen ontvangen, daarom minder omkeerbaar. USBC kan inderdaad niet kwart gedraaid worden maar wel net als lightning een halve slag.

Ik vind lightning ook een fijne, stevige poort, maar universeel heeft bij mij toch meer voordelen dan een iets robuustere poort.
Dat is niet echt een nadeel.

Dat hebben de ouderwetse USB poorten al vanaf dag 1, niemand klaagt daar ook over omdat dat geen issue is.
Wacht even kwaliteit?! Ik heb een 10 maanden geleden 979 euro neergelegd voor mijn iPhone 8 256gb... Weet je wat mijn batterijconditie nu is? 86%...
Ik vind dat niet kunnen voor zo’n duur toestel binnen een jaar! Dus ik contact gezocht met Apple, die zeggen dat het binnen de marges valt... Ik vind het prima om meer te betalen, maar dan verwacht ik echt meer service dan dit! Normaal kocht ik ieder jaar een nieuw toestel, maar dit wordt de eerste keer dat ik dit eens goed ga overdenken...
Welkom in de wereld van apparaten met accu's.

En is er een bepaalde garantie of zo dat een apparaat van een bepaald bedrag een X percentage mag veranderen van conditie?

Accu's zijn geen mechanische of vaststaande onderdelen waar de werking voorspelbaar is, juist accu's kunnen anders reageren in andere situaties en afhankelijk van het persoonlijke gebruik en heeft dus niets met kwaliteit te maken.

Je maakt er een drama van maar je zoekt spijkers op laag water, al zou er een telefoon van 1 miljoen euro gemaakt worden. Ook die zal werken met de beperkingen van de chemische reacties in een accu.

Apple is juist toen ze de iPhone 1 introduceerden met hele goede accu'a gekomen terwijl fabrikanten tot die tijd allemaal lage kwaliteit accu's gebruikten.

Iedereen kent wel de Nokia's die nadat het onder de 50% accu kwam supersnel naar de 0% ging.

Daar bracht juist Apple verandering in.
Ik verwacht meer service als ik 1000 euro uitgeef. We zijn niet eens een jaar verder!

Ik verwacht langer met een toestel te kunnen doen dan nu...

Blijkbaar lagen mijn verwachtingen te hoog... Ik was voorheen betere service gewend, bij mijn IPhone 3GS is destijds na 1jaar en 11 maanden de accu nog wel eens vervangen omdat de accu onderdeel was van het toestel...

Voor mijn gevoel betaal ik nu veel geld voor minder service.

Je kunt het allemaal bagatelliseren, maar onder de streep betaal ik veel geld en vind ik dat helemaal niet erg, als ik daarnaar wel meer service voor terugkrijg!

Als ik nu 1600 euro aan een nieuwe uitgeef en ik heb over 10 maanden hetzelfde euvel, zou ik mij genaaid voelen.

Prima dat ik een minder exemplaar heb dan iedereen om mij heen, maar fix het dan gewoon!!
Pas als je onder de 80% komt binnen een jaar vervangen ze gratis de batterij naar mijn weten.
Dat ga ik nu waarschijnlijk nét niet redden... Zit nu op 86% met 2 maanden te gaan...
Revolutionair idee, verwisselbare accu?
Dan gooi je de IP68 rating weg.
Onzin is toch al een Samsung geweest met zo'n rating een een verwisselbare accu
Mooi hoe jij telkens zelf met iets komt en als iemand daarop reageert het weer onderuit haalt.

Elke telefoonfabrikant heeft zijn sterke en zwakke punten, zelfs Apple. En ik kan @dfrenner goed begrijpen als hij voor een toestel van 1000 euro meer kwaliteit of service verwacht.

Het IP68 is bij Samsung trouwens gewoon garantie onderdeel, alhoewel je verschillende verhalen leest hoe makkelijk ze er mee omgaan. Mijn achterkant was gebroken en laten repareren bij Samsung officieel repaircenter, waarbij ze juist aangeven dat je dan garantie op waterdichtheid en het toestel houdt. En dat inclusief de headphone jack.
Een veelgehoord kritiek op Apple is dat ze de 3.5mm jack hebben verwijderd.

In het kader van elke nadeel heeft zijn voordeel maakt dit het toestel wel waterdichter dan een toestel die wel een 3.5mm jackplug heeft.

Dus in die zin is een iPhone waterdichter dan een Samsung ongeacht of ze allebei IP68 certificering hebben.

En @dfrenner verwacht dus een veel betere kwaliteit terwijl een iPhone vaak maar 100 euro duurder is dan een Note 9

Beetje vreemde verwachtingen heb je dan, als de iPhone nou 5000 euro zou kosten ok.

In het kader van elke nadeel heeft zijn voordeel maakt dit het toestel wel waterdichter dan een toestel die wel een 3.5mm jackplug heeft.


Hangt er toch volledig van af wat voor een plug.... Zijn gerust waterdicht te krijgen, no problemo
Het begint wat vermoeiend te worden, het gaat mij niet om Apple, ook als ik 1100 euro aan een Samsung zou uitgeven, verwacht ik van hen dezelfde service!

Een bepaald bedrag schept een verwachting... Het boeit niet zo veel als er iets stuk gaat of meer slijtage vertoond dan bij anderen, het gaat erom hoe dit daarna wordt opgepakt!
Dat is dus het punt het bedrag is niet eens zoveel hoger dan de concurrentie.

En jij wilt een veel hogere kwaliteit voor terug terwijl de kwaliteit al hoger is dan de concurrentie.

Als we het hier over het zelfde prijsverschil als een Renault en Mercedes zouden hebben waar je 3 of 4x meer betaalt maar je betaalt 10 of 20% meer dan de concurrentie en gaat onrealistische eisen stellen.

Dan ligt het niet aan Apple maar aan jou.
Je leest heel slecht en je wil het gewoon niet begrijpen. Dat geeft niets, maar ik ga je om die reden vanaf nu negeren.
Gaat er om dat het gewoon kan en er zijn genoeg toestellen met plug die ook die rating hebben
Bij Ferarri krijg je uiteraard gewoon een nieuwe!

Het gaat mij er niet om dat het kapot gaat of een maandagmorgen exemplaar is. Dat kan bij iedereen gebeuren!

Maar hoe gaan ze ermee om? Ik betaal met liefde meer, als daar meer service tegenover staat en in het verleden ook meegemaakt dat dit het geval was.

Dit punt viel mij gewoon tegen! Ik had meer verwacht. En ik vind dat ik meer mag verwachten!

[Reactie gewijzigd door dfrenner op 13 september 2018 09:01]

Moet je eens bij de appie proberen, je krijgt direct een nieuwe mee!
Hebben wij al zo vaak gehad met avocado's...

Je betaalt 3 euro voor 2 eetrijpe avocado's en ziet van te voren niet of ze bruin zijn van binnen. Appie weet dat ook niet, dus ik neem het hen ook niet kwalijk.

Als ik ermee terug ga krijg ik direct nieuwe mee. Dat is service... Je raadt al waar ik voortaan al mijn boodschappen doe... Inderdaad: Appie. Ik betaal wat meer, maar de service is er ook naar!

Je lijkt het maar niet te willen snappen...
Het gaat mij niet om of je een nieuwe krijgt.

Het gaat erom dat iemand de conclusie trekt dat merk X niet zou deugen omdat product X iets heeft wat eventueel misschien wellicht volgens de mening van die persoon niet zou voldoen aan een bepaalde eis.

Dus geen vaststaand feit maar een eigen interpretatie.
De kwaliteit van Apple in sommige gevallen ook maar schijn. Neem bijvoorbeeld de iphone 6 met de "verkeerde" legering van het alluminium blok. Of de Macbook Pro "unibody" wat geen unibody was, maar aan elkaar gelijmd of etc....

Helaas maakt de "slechte" service van Apple het alleen maar erger. Er moet een premium prijs worden betaald voor een Apple product, maar je krijgt geen premium hardware en geen premium service.

Neem bijvoorbeeld youtuber Louis Rossmann die zijn werk gemaakt heeft van het repareren van hardware. Als je daar een paar filmpjes van de bouwkwaliteiten of reparatie kwaliteiten van Apple hebt gezien zet je toch wel wat vraagtekens bij het premium product.

Een paar voorbeelden:
Apple COVERS UP iPhone 6+ design flaws that lead to touch disease!

The horrible truth about apple's repeated engineering failures

How APPLE AUTHORIZED repair refurbishes Macbooks to FAIL AGAIN!

Ondertussen heeft Louis Rossmann een uitgesproken mening over de hardware van Apple, neem dat in acht.
Ik heb het hier puur over de kwaliteit van hardware en service van Apple waar je top-dollar of in dit geval top-euro voor moet neerleggen.

Uiteraard heeft meneer Rossman een uitgesproken mening, maar dat neemt het niet weg dat het niet waar is of in ieder geval ter discussie gesteld kan / moet worden.

Je hebt het hier over producten die in de top segment van de markt opereren en daar mag absoluut een kritische noot aan vast hangen. Op zijn minst kunnen klanten zelf tot de realisatie komen dat ook al betaald je veel geld voor het product, dit niet automatisch betekend dat je toekomst bestendig bent of naar tevredenheid gehandeld zal worden.
Nee, je betaalt in de meeste gevallen 100 of 200 euro meer en krijgt ook een hogere doorverkoopwaarde voor terug en of je het nu waard vind of niet krijg je het iOS ecosysteem wat je bij geen enkel ander merk kunt krijgen.

Dan moet je niet verwachten dat je een onfeilbaar stuk elektronica krijgt wat je dus wel lijkt te verwachten.

En omdanks dat is de kwaliteit wel degelijk beter dan andere merken.

Al was het alleen al omdat Apple lagere prijzen kan bedingen en dus kwalitatievere componenten kan kopen dan de concurrenten.
Zoals de motto van Turkish Airlines zegt: widen your world.
De wereld bestaat uit meer dan Apple, en nee het valt niet op dat niemand filmpjes maakt over Android toestellen. Want die worden wel degelijk gemaakt: widen your world!
Ik zou gewoon voor een Oneplus 6T ofzo gaan. Android is ook al volwassen geworden en meer aanpassingsmogelijkheden. Uw keuze natuurlijk. 😀 Mijn volgende smartphone wordt er ook één met een bezel-less design en dan liefst zonder een mega notch (zoals iphones) zoals de Mi Mix 2S, Oppo Find X, Vivo Nex, ... Al had ik wel super graag Android One gehad of op z'n minst een Lineage os rom beschikbaar.
Mensen die bijvoorbeeld nog een home button willen? Of juist geen notch?

[Reactie gewijzigd door smartje74 op 12 september 2018 21:33]

Amoled vs lcd heb je ook nog dan als verschil. Ik zou eigenlijk altijd voor een amoled gaan.
Ja maar Amoled is geen voordeel van de 8 Plus. :P

Het ging mij erom dat de 8 plus maar zeer beperkte voordelen heeft tov de nieuwe modellen maar wel bijna net zoveel kost.
De X was een eenmalig model. Het was al bekend dat deze uit het assortiment werd gehaald. Had puur te doen met het tien jarig jubileum.
Waar baseer je dat op dan? :?
Hoezo was het een eenmalig model?

De X heeft een ‘S-versie’ (Xs) gekregen waarbij deze altijd het vorige model vervangt net zoals bij alle S-modellen.

Sterker nog, de X is juist het model die de toon heeft gezet voor alle toekomstige iPhones. De iPhone 8 was in ieder geval de laatste iPhone met een Home-button.
https://mashable.com/2018...-prediction/#doMMX7wjLiqO
In a word: No. A couple of months back Kuo made what is now considered the best prediction about exactly how the 2018 iPhone lines will shake out in the wake of the iPhone X. Instead of just one phone with an edge-to-edge screen, there would be three. Two "premium" models, a 5.8-inch and larger 6.5-inch design, starting at roughly the iPhone X's current price point (starts at $999), and a 6.1-inch iPhone with a price closer to the current iPhone 8 Plus ($799).

You can already start to see the problem. If Apple keeps the iPhone X around by, say, knocking $150 off the price, it starts to get a little too close to that new 6.1-inch model. In fact, it would probably put Apple in the awkward position of pricing last year's phone higher than its newer (but non-premium) iPhones.

[Reactie gewijzigd door Yzord op 12 september 2018 23:22]

iPhone X en iPhone 6s blijven leverbaar, enkel niet meer via Apple’s rechtstreekse kanalen (online store en Apple Stores). Ze dalen ongeveer 120,- euro in prijs.
Dat is dus het oude assortiment wat nog in omloop is.
Oude assortiment? Ze blijven gewoon leverbaar. Ik werk in het kanaal dus kan het gewoon bevestigen.

Vanaf vrijdag zal het eea wel in de pricewatch gewijzigd zijn.
Ze blijven leverbaar tot de huidige voorraad op is. Dat is wat @Yzord bedoelde. Ze worden niet meer geproduceerd.
Ik ben al gestopt met reageren. De link legt alles netjes uit ook al was het toen een gerucht, maar sinds gisteren het verhaal hoe het er voor staat met de X.

1. hij wordt niet meer geproduceerd
2. oude voorraad wordt gewoon verkocht totdat ze op zijn
3. voor Apple is de X al verleden tijd en zal ook niet meer opgenomen worden in de kwartaalcijfers van 2019
Je mist m’n punt.... de X is dus NIET uit het assortiment gehaald maar heeft zelfs een opvolger gekregen.

Je bronnetje had het dus mis
Jij mist het punt. De X zoals hij er nu is wordt niet meer verkocht. Daar gaat het allemaal om. Normaal was het zo dat het oude model (de X) goedkoper zou worden bij een S model. Maar zoals de discussie (of mijn opmerking) over gaat is dat de X meteen dus uit het assortiment van 2018 is gehaald.
Het model waarvan een ‘S’ model uit komt wordt altijd meteen vervangen.
Ook dat is niet waar. De 3G, 4, 5 en 6 bleven allemaal leverbaar en in productie wanneer hun S-variant verscheen. De X is het eerste toestel dat al meteen verdwijnt bij het verschijnen van zijn S-varianten. (Natuurlijk kan de huidige stock nog wel verkocht worden, maar hij is wel al uit productie).
Een eenmalig model om door een prijs barrière heen te breken ;)
Dat zeiden ze enkel om te kijken of de walgelijk hoge prijs aanvaard werd. Als het een flop was, konden ze zeggen 'ja maar dit was een eenmalig iets, de echte iphone was de 8'.

Het was een matig succes, want hoewel de X goed verkocht kozen velken alsnog voor de 8, die onder de 1000 euro zit, vandaar dat de XR nu de plek vult die de 8 vorig jaar vulde: de 'goedkope' optie aan 800 euro.

Apple heeft het zwaartepunt van hun lineup nu verschoven van high-end (700+ euro) naar ultra-high end (1000+ euro).

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 september 2018 08:55]

De X gaat er zo te zien uit... Opvallend vind ik dat zowel de 7 (plus) als 8 (plus) beschikbaar blijven.
Dat zijn nu de budget modellen voor mensen die geen dure telefoon willen maar wel een iPhone.
Dat was duidelijk ;)

Punt is dat er relatief weinig verschillen zijn tussen de 7 en 8 al zie ik dat je nu ook een opslagrange hebt van 32 tot 256 GB...
7 is de laatste met metalen achterkant, dus net iets minder breekbaar.
Maar daardoor heeft de 7 wel geen wireless charging. Erg handig op mijn iPhone 8. Met een backcover is deze sowieso niet breekbaar.
Natuurlijk niet. Ze zouden de iPhone X dan voor 899 dollar of minder moeten aanbieden, waardoor er geen enkele iPhone Xr wordt verkocht.
Sowieso zal de XR goedkoper zijn om te produceren.
Poeh lastig. Geef eigenlijk niet zoveel om OLED en dan is het verschil tussen de R en S dus alleen de camera, 3D touch en behuizing. Daar vind ik ¤300 toch wel iets teveel van het goede voor... alleen het formaat is me dan weer iets te gortig...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 12 september 2018 20:58]

Ik zat ook te kijken, Nu ben ik in het bezit van een SE model , omdat die gewoon overal in past, totaal geen zin in een joekel waar nog een hoesje om heen moet, en al helemaal geen zin in een XS van 1200 euro....
Mijn volgende telefoon woord gewoon weer een betaalbare Sony Compact. F Apple .. meer dan 800 euro voor een telefoon betalen echt nooit niet .
Ik ben ook teleurgesteld dat enkele maanden terug de SE2 werd geannuleerd en dat we nu alleen maar groter groter groter gaan. Terwijl je met die nieuwe bezels een prachtige 4.7 in 4inch had kunnen uitbrengen. Maar nee hoor, weer groter. Beetje hetzelfde als de accu's beter maken en dan ze niet gelijk houden maar dunner.

Ik vind overigens het geld niet direct het probleem maar dat je dan zo'n toestel hebt en zo bang bent hem te beschadigen de hele tijd. Of dat je een lelijke hoes met screen protector erbij moet halen waardoor je eigenlijk een deel van die prijs onnodig hebt betaald omdat je niet kunt genieten van die franje.

SE2 voor ¤499 met veel van dezelfde tech, en ik had gehapt. Maar nu gaan we weer richting koelkast voor twee keer dat bedrag.
het is veel te veel. in amerika kost de iphone 7 nu nog maar 450 dollar in nederland 529 .... als budget optie.een super telefoon .... maar ik moet hem niet ,
Als Apple wil niet luisteren stem ik met mijn portemonnee. en ga naar de concurrent sony maakt al jaren kleine telefoons . Voor de Apps hoef je niet bij IOS te blijven die zijn 99% universeel en voor upgrades hoef ik ook niet te blijven meeste van ons doen max 2 jaar met een telefoon dus.
Ik vind die Android alternatieven ook interessanter geworden omdat ze, hoewel groter, ook smaller geworden zijn. En een Xiami heb je tegenwoordig al voor ¤219 met behoorlijke specs.

Apple fan geweest maar dat annuleren van de SE2 en deze prijzen, ik begin enorm te balen van Apple.
Helemaal mee eens! Ik zit hetzelfde schuitje... mijn volgende toestel wordt ook weer Android omdat ze hebben verzaakt een nieuw SE model uit te brengen
Helemaal mee eens! Ik zit hetzelfde schuitje... mijn volgende toestel wordt ook weer Android omdat ze hebben verzaakt een nieuw SE model uit te brengen
Het wordt nog erger een iPhone 7 en een iPad 2018 zijn bij elkaar nog goedkoper van de goedkoopste nieuwe IPhone ...
ik denk dat Apple heel veel iPhone 7 modellen gaat verkopen . De 7plus heeft trouwens meer ppi dan de Xr🤣😂
Ik heb zelf ook een SE. Ik vind het formaat heel prettig, daarbij robuust telefoontje, kan hem gewoon zonder hoesje gebruiken. Ik had ook liever een 4.7 inch gezien, helaas allemaal van die kwetsbare joekels die niet tegen een kleine val kunnen. Dit is de eerste keer in lange tijd dat ik geen nieuwe telefoon koop met verleningsconstructie. Ik houd het de komende 2 jaar bij de SE. Tegen die tijd kijk ik wel weer, dit laat ik even aan me voorbij gaan, hoe mooi ik nieuwe tech ook vind
Of je krijgt zowel die tweede camera, áls een betere camera, áls OLED in een nog mooiere behuizing voor de helft van de prijs van de XR. Met als bonus een telefoon waarvan de accu niet zo hard slijt dat ze de SOC moeten downclocken zodat hij überhaupt blijft werken....
Dat probleem is allang al opgelost.
Sinds wanneer?

Het probleem bestaat nogsteeds. Apple klokt nogsteeds de SOC terug wanneer de accu verslijt en dat doet hij een stuk sneller dan bij de concurrentie. Het feit dat je dat terugklokken kunt uitschakelen, met spontane uitval tot gevolg, is geen oplossing maar een lapmiddeltje.

Tegelijkertijd wijzen tests uit dat de manier waarop Apple zijn telefoons laad weliswaar tot gevolg heeft dat ze iets sneller vol zijn maar ook meteen dat de accu sneller slijt. De combinatie zorgt er vooral voor dat de onwetende consument heel erg blij is zonder zich te realiseren dat ie een product in handen heeft wat zichzelf aan het kapot maken is.

[Reactie gewijzigd door Croga op 13 september 2018 05:11]

Android telefoons vallen vaak gewoon uit als de accu veroudert, omdat ze niet teruggeklokt worden. Dan heb ik liever apple's oplossing.

Bron: eigen ervaring met Motorola,LG,Samsung
Ik heb hiervan nog nooit gehoord en meegemaakt en ik heb al ~10jr ervaring met android?
Mag ik vragen hoe oud jouw toestellen dan waren en om welke modellen het gaat?
Dat is het argument wat we iedere keer horen. En toch zien we nergens praktijk cases. Zelfs niet van merken met een groter marktaandeel dan Apple.
In 2018Q2 verkochten Huawei en Samsung meer dan het dubbele aantal telefoons van Apple terwijl OPPO en Xiaomi grofweg gelijk zaten.

Zoals al gezegd; tests wijzen uit dat de manier waarop anderen hun telefoon opladen een stuk minder schadelijk is voor de accu dan de manier waarop Apple dat doet. Met als resultaat dat Apple accus sneller slijten en dús Apple een lapmiddel nodig heeft.

Dus nee, niet iedereen heeft er last van. Zowel wetenschappelijk als empirisch bewezen.
De X is ook niet meer te koop via de Apple site, bij prijs staat er "kijk bij onze erkende resellers".

Dus die zou wel een interessante koop kunnen zijn afhankelijk van de prijs.
Daar heb je gelijk in. De performance van de XS is niet dramatisch beter en hij ziet er ook niet anders uit.
Hoe weet je dat de performance niet dramatisch beter is?
15% sneller volgens Apple zelf
De iphone X is opvallend genoeg verdwenen van de site
De x verdwijnt dan ook in de line-up.
Ze gaan de X schrappen, dat lijkt me logisch.
De X staat niet meer op de website. Die lijkt dus niet meer aangeboden te worden, ze geven zelf aan dat het via een erkende reseller aanschaft kan worden als je de telefoonvergelijker erbij pakt.

Mocht hij als nog verkocht worden, dan denk ik dat de X rond de ¤979,- moet opleveren via de website van Apple.
De X wordt niet meer geproduceerd volgens mij en dus uitverkocht tot hij op is... :)
Hier de linkjes naar de toestellen:

iPhone XR: https://www.apple.com/nl/shop/buy-iphone/iphone-xr
iPhone XS en XS Max: https://www.apple.com/nl/shop/buy-iphone/iphone-xs

De duurste (XS Max 512GB) kost maar liefst ¤1659,-.
De prijzen zijn tot daar aan toe, maar dat er voor die prijzen nog steeds geen snellader wordt meegeleverd (extra betalen) en niet langer een 3,5mm audioplug adapter, dat is echt niet recht te praten.

Op dit moment is Apple de enige van de top 10 fabrikanten, die geen snellader meelevert. En vrijwel alle grote jongens (de meeste kleine ook) leveren daar waar van toepassing ook adapters voor stekkertjes mee.
De duurste (XS Max 512GB) kost maar liefst ¤1659,-.

Maar dan heb je ook wel specs die menig laptop ontstijgen!
Ik kan hier echt niet bij. ¤1660 is laptopgeld! Voor een telefoon, die na 2 jaar eigenlijk vervangen moet worden. Ik zie mezelf als Apple fan, maar die Pricing van tegenwoordig is echt niet meer normaal voor mij.
Hoezo na 2 jaar moet worden vervangen? Juist Apple producten gaan langer mee en hebben langere ondersteuning qua updates.
Je slaat de spijker op zijn kop. iPhones kunnen, in tegenstelling tot de meeste concurrentie, jaren mee. Als je dan bekijkt wat de kostprijs per jaar is, zie je een heel ander plaatje.
Mijn Moto G5+ zit inmiddels op ¤160/jaar (1,5 jr oud). Stel ik vervang hem na 2 jaar, waarschijnlijk niet, dan is het ¤120/jr.

Een iPhone a 1660 moet dan 14 jaar meegaan...

PS Ik snap dat de specs verschillend zijn, maar laat je er nou 2x zo gelukkig van worden. 7 jaar..

PPS. Ik snap dat sommigen er 100x zo gelukkig van worden, prima, doen, maar doe niet of hij cheap is.
Dat is een beetje appels met peren vergelijken. Je kan die XS Max beter vergelijken met de nieuwste note en dan is het prijsverschil íéts minder schokkend.
25% is nog best veel.
Het gaat er om dat 5 jaar geleden een goedkope smartphone traag was, een slechte camera had,...
Een toestel zoals de G5+ biedt gewoon redelijke performance en een best goede camera.
Een duur toestel is het op dit moment eigenlijk niet meer waard, tenzij je echt een premium ervaring wil, maar dan ga je ook premium betalen: een Bentley is fantastisch, maar in een VW Golf kom ik ook op mijn bestemming :)
Een iPhone gaat een 3 tot 4 jaar mee, de iPhone 6 is van september 2014 en begint nu op zijn eind te lopen. Als ik M destijds had gekocht had ik er dus al 4 jaar van kunnen genieten. Kwestie van kopen bij de release, heb je er het langste wat aan bij Apple, de prijs zakt toch niet of weinig...

Alsnog vind ik ze exorbitant duur...
3 tot 4 jaar moet toch zeker lukken inderdaad. Ik ga mij er voor het eerst aan wagen en gebruik mijn iPhone 7 ook komend jaar nog met plezier. Ding ziet er als nieuw uit, batterij gaat nog prima mee.

Wat zijn we gek eigenlijk hè, en dat voor een groter scherm en wat augmented reality features :'( oh ja en een nog betere camera, een iPhone 7 plus maakt echter al bizar mooie foto’s.

Desalniettemin een prachtig nieuw toestel van Apple!
Op zich zou ik geen nieuwe iPhone hoeven. De 6 werkt nog prima (moet alleen een batterij vervangen). Ik zou dus nog een jaar kunnen wachten met een nieuwe (volgende nieuwe model...). Al die nieuwigheden als ar, faceiD zit ik toch niet op te wachten. Zolang de nieuwste iOS op de 6 ondersteund blijft kan ik er nog wel even mee weg komen.
Ik snap je verhaal, maar het gaat wel mank.

Jouw telefoon schrijft in 3 jaar af naar ¤0. Hij heeft dan al 2 jaar geen feature update meer gekregen. En je betaalt in natura, Google gaat tot in detail jouw gangen na.

Een iPhone schrijft in 3 jaar af naar de helft van de aanschafprijs. Hij is voorzien van de nieuwste iOS versie, en zal dat ook de komende 2 jaar hebben. Naast de aanschafprijs betaal je niet ook nog eens met je privégegevens.

Daar word ik heel erg gelukkig van!
"een iPhone schrijft in 3 af naar de helft van de aanschafprijs"

Hier sla je de plank behoorlijk mis. De iPhone 6s is precies 3 jaar oud en voor rond de ¤200 makkelijk te vinden ( en ook nog wel wat minder) dat betekent een afschrijving van 220 euro per jaar. Toch wel wat minder rooskleurig dan jij schetst. En ook voor een iPhone X ga je over 3 jaar geen 550 euro meer voor krijgen.
Maak maar 125 euro van. Ik heb zelf verleden week 6s gekocht hier op tweakers, in goeie staat.
Dat is leuk en aardig maar jouw Moto G5+ is dan ook geen iPhone XS Max. Zo kan ik ook een fiets en een auto vergelijken.
Klopt. En dat zeg ik ook niet. Ik reageer puur op het feit dat het toestel als goedkope optie wordt gepresenteerd. Dat hij voor sommigen ¤1600 waard is ontken ik niet.
Niemand zegt dat welk model dan ook goedkoop is, dat zijn ze niet. Sommigen zeggen dat de langere levensduur en hogere resttprijs de prijs verzachten. Wat gewoon klopt.

Je trekt je stelling nogal door in het belachelijke. Een iPhone kost geen 1600 euro. Je pakt bewust de duurste van de 3, en pakt daarin de variant met het meeste geheugen. De meest extreme variant dus, welke je afzet tegen een low-end smartphone.

Een zinnige vergelijking is mid-end met high-end vergelijken, dan wordt het een stuk interessanter. Of een vorig model iPhone met de nieuwe.
Sorry hoor, maar er zit toch iets meer essentieel verschil tussen auto en fiets dan tussen twee smartphones. We zijn het er toch over eens dat het allebei smartphones zijn? Als je een analogie gebruikt, vergelijk dan de Moto met een solide middenklasser en de iPhones met een overpriced Mercedes-Benz die ook van A naar B in de file staat.

Prachtig hoe krom de vergelijkingen worden, naarmate de iPhone steeds astronomisch hogere prijzen krijgt.

Je kan het betalen? Koop het, geniet ervan, maar je maakt je belachelijk als je het rationeel probeert te verdedigen.
Je hebt gelijk hoor. Maar een baseline XR gaat even lang mee en kosten minder dan de helft van dat en krijgt zeker vijf jaar updates. Dan kost hij (uitgaande van 800 euro) exact 160 euro per jaar. Het gaat er uiteindelijk met name om of je a) iOS wil en b) het geld er voor over hebt.
Als je je iPhone verkoopt dan halveert die tijd minimaal. En gedurende die tijd heb je een zeer mooi toestel gehad.

Dat is het verschil.
Krijg jij ook nog software updates na twee jaar?
Een moto G5 vergelijken met het topmodel van iPhone is appels met peren vergelijken. Daarnaast krijg je op je moto zeer binnenkort geen software-updates meer. Tenslotte betaal je met je Android en Google-diensten met je gegevens. Bij Apple betaal je met je euro’s.

[Reactie gewijzigd door Steven.w op 12 september 2018 21:41]

Op beiden werkt internet en whatsapp prima 😉
Mwah, denk dat Apple ook een behoorlijke data graaier is hoor.

Maak je geen zorgen, data is geld, een daar zijn ze gek op bij Apple.

Weet wel zeker dat Apple net zo hard graait als Google
Je hebt het mis. Het verdienmodel van Google (alles ‘gratis’) versus Apple (betalen voor hard- en software) is totaal verschillend.
Tuurlijk en de kaboutertjes doen het werk als jij slaapt.

Denk je nou echt dat Apple miljoenen ongebruikt op de plank laat liggen.... Apple is net zo graaierig als de rest
Hoezo "in tegenstelling tot de meeste concurrentie", welke telefoon kan volgens jou dan niet jaren mee?
De bouwkwaliteit laat vaak te wensen over. De softwareondersteuning is bij de meeste toestellen na twee jaar over en uit.
Mijn Samsung Galaxy S5 doet het anders nog prima en een beetje tweaker doet zelf een softwareupdate ;)
Ik geloof best dat een iPhone qua bouwkwaliteit beter is, maar telefoons van andere merken gaan ook gewoon jaren en jaren mee. Je doet nu alsof een iPhone jaren meegaat en een Android-telefoon na een jaar al bijna uit elkaar valt. Van een niet-technisch onderlegde Apple-fanboy kan ik me zo'n uitspraak voorstellen (die weet niet beter), maar een doorsnee Tweaker hoort beter te weten. En ja, jammer dat er na een paar jaar al geen major OS-updates meer komen voor de meeste telefoons, maar dat betekent niet meteen dat je telefoon 'op' is. We zijn ondertussen bij Android 9, maar als je huidige telefoon van 3 jaar oud nog Android 7 draait hoeft die toch nog niet weg?
Beetje Tweaker kiest een toestel waar lineageos op kan. Mijn OnePlus one krijgt wekelijks een update (bug fixes, security updates, verbeteringen en extra features) en is nog steeds werkbaar; netjes Oreo.

Een condoom voor de bescherming van de achterkant is niet nodig. Wel aan te raden is een screen Protector... Sleutels, keertje verkeerd vallen, nieuwe screen protector en zo goed als nieuw.
Ik schrijf ¤100 per jaar af op flagship Androids. Dat lukt me al 5 jaar :P

Als je vorig jaar een iPhone X hebt gekocht, heb je een probleem nu.
Nee dat kunnen ze niet. Kan de gemiddelde reparateur om de hoek meer over vertellen. Nee ik doel niet op val schade.
Wandel eens een school binnen zou ik zeggen, 3-5 jaar oude iPhones in overvloed.
sterkernog per dag, mijn iPhone 6 heeft me 50cent per dag gekost,
Oh... dus 0,50 per dag dat is 182,63 per jaar.
Maak eens de vergelijking met een oneplus? deze gaan ook lang mee. In de fabrieken worden de oneplus toestellen langdurig getest en onderworpen aan duurtesten, zowel software als hardware. Zie maar het filmpje van linus tech tips.

deze toestellen kosten momenteel 519 euro.
Nee, inderdaad, de batterij gaat een stuk langer mee en het laden gaat stukken sneller dan bij een iPhone.
De iPhone heeft een kleinere accu dan de OnePlus dus het hoeft niet snel te laden om net zo snel vol te zitten.
Nou, nee dus. Het laden duurt bij de iPhone gewoon langer ook al zit er een minibatterij in.

reviews: OnePlus 6 - Blinkt uit in zijn eenvoud

De OnePlus 6 heeft een 3300 mAh batterij die in 1u44 vol is.

De iPhone 8 plus heeft een 2675 mAh accu die in 3u7 vol is. Dat is bijna twee keer zo traag voor een kleinere batterij.

En voordat je gaat zeggen dat de iPhone langer op een accu werkt:

De OnePlus haalt 18u10 (!!) in de videotest, de iPhone 8 haalt 8u44 en staat onderaan.

Dat is dus gewoon slecht van Apple.
i beg to differ. Maar dit is mijn persoonlijke mening.
Kijk alleen al eens naar de review van Tweakers over de kwaliteit van de video: Oneplus is een challenger, maar nog lang geen flagship smartphone. Idem voor de camera: niet slecht, maar kan niet mee met de top. Idem voor een aantal slordigheden, problemen met HW en software...
ik merk helemaal niets van slordigheden met mijn OP6. de camera is ook uitstekend. daarbij kwam deze camera juist behoorlijk dicht in de buurt van de S9 camera, in de test van tweakers die je aanhaalt. het lijkt mij allemaal eerder op een mening en dat mag uiteraard. maar schrijf dan iets anders dan "oneplus is lang nog geen flagship smartphone, kan niet mee met de top", want het betreft hier jouw mening. is een eco-systeem als Apple wel top dan en waarom? enfin.
Kijk eens naar de recente praktische vergelijking van video: video: Concertregistratie met smartphone - Welke maakt de beste opnames?
De Oneplus valt echt door de mand.
en wie presteert by far het beste? Begint met S en eindigt met 9
Dat zal dan wellicht tot vandaag geweest zijn. Het is een haasje-over spelletje...
blinde camera test van smartphones. Toch even checken als ik jou was.
reviews: Blinde test smartphonecamera's - De uitslag

Over software denk ik dat oneplus het juist uitmuntend doet. Oxygen os is een zalige ervaring omdat het leunt tegen stock android. Over de snelheid zullen we dan maar niet beginnen :). Ik ben zelf telecom/smartphone verkoper. Ik weet waarover ik het heb:)
Op welke punt halen deze toestellen niet het niveau van de iPhone? Ik kan namelijk pagina's vol typen met op welke punten goede Android Smartphones evenaren.
Precies, mn 5s gaat al 5 jaar mee, me Xs Max zometeen haalt dat zeker ook.
Mijn 6S houdt het amper tot de middag vol met z'n batterij, het is maar net wat je verstaat onder "mee gaan".
Dat is bij een laptop ook zo hoor. Batterijen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven. Maar voor een paar tientjes heb je over het algemeen voor zowel Apple als laptops een nieuwe batterij.
@DeFeCt
Wat je wel kan doen is je batterij tussen de 20% en 80% houden. Als je root heb op Android hebt, heb je apps die dit automatisch doen. Weet niet of zo iets voor IOS bestaat. Zeker met een goede telefoon mis je die 40% niet heel erg. Ook kost de laatste 20% van 80-100 4 of 5 keer zoveel als van 20-80.

Edit: op het einde bedoel ik als in charge cycles

[Reactie gewijzigd door vanthome op 12 september 2018 23:19]

Apple bied vanaf de iphone 6 voor 30 euro een batterij vervangng aan tot eind dit jaar.
Zie onderaan;
https://support.apple.com...ne/repair/service/pricing

[Reactie gewijzigd door Disaster-Master op 12 september 2018 21:48]

Ga ik ook zeker gebruik van maken, maar persoonlijk vind ik het bezopen dat dit uberhaupt nodig is voor een telefoon van nog geen twee jaar oud en bijbehorende premium Apple prijs.!

[Reactie gewijzigd door DeFeCt op 12 september 2018 22:01]

En dat terwijl mensen in dit topic vertellen dat een Apple langer mee gaat.

Als je al na twee jaar een DeFect ;) hebt aan je batterij slaat het de plank mis met dat je Apple superieur is t.o.v. een Android telefoon.

Het is hardware; dat gaat eenmaal kapot ongeacht welk ecosysteem je gebruikt.
Zelfs met een gloednieuwe batterij wordt het verhaal niet echt beter is mijn ervaring helaas.
39’euro voor een nieuwe batterij, dat kan er ook nog wel van af ..
Dan zou ik eens kijken naar de batterij als hij zo slecht is. Misschien een nieuwe in laten zetten voor wat het nu kost bij Apple?
Met alle respect; dat is iets wat je nu niet kunt zeggen, als je objectief bent. De 5s was een erg goed toestel met weinig uitval, hooguit het powerknopje. Dit kon je prima zelf fixen met wat iFixit gereedschap.

De 6, 6s, 7, 8 en X daarintegen hebben allemaal hun kwalen, die voortkomen uit het ontwerp (voornamelijk door PCB flexing). Fabrikanten zoals Samsung laten hun PCB's 'zweven' in de behuizing, zodat er bewegingsruimte is. Apple heeft bij deze grotere toestellen helaas besloten de PCB's vast te zetten in de behuizing, waardoor elke torsie actie op de grotere behuizing direct stress op de PCB's uitoefent.

Ik vind juist dat de levensduur van 'nieuwere' Apple producten te wensen over laat. Maar goed, mensen kopen het nog steeds, dus blijkbaar is dit acceptabel.
Mee eens. iOS12 runt soepeler op mijn iPhone 6s+ bijvoorbeeld, wat me gewoon nog een jaartje extra geeft. Er is verder helemaal niets mis met de telefoon, zelfs de batterij nog niet (maar dat zal wel veranderen) ik heb nog geen rede om over te stappen eigenlijk, helemaal niet met deze prijzen.
Dat dacht ik ook met mij. iPhone 8!
Ik heb hen 10 maanden geleden voor 979 euro gekocht...

Toen merkte ik dat mijn accu toch wel merkbaar slechter werd, dus ik de batterijconditie eens bekeken: 86%! Beduidend minder dan mijn vrouw haar iPhone 6 van 4 jaar oud(!)

Dus ik dacht, ik betaal veel geld voor een toestel en dit hoort dan toch netjes met service vervangen te worden. Niet dus, na contact met Apple vinden ze het niet zo schokkend voor een vervangende accu...
Tja.. Ieder z'n omgeving.. Ik kan amper iemand die slechts 2 jaar met z'n telefoon doet.. Inclusief android telefoons.
Al gaat die telefoon dan niet in de prullenbak maar in de verkoop (of inruil), zodat hij nog minstens 2 jaar mee kan bij iemand met een lager budget. :) Ik hang waarschijnlijk in regionen rond bij mensen met een lager budget of minder interesse in het nieuwste snufje, de meesten hebben een goedkope telefoon en vaak 2e (of 3e) hands, zelden een nieuwe. Mijne is 3,5 jaar oud (Sony Z1 compact), nog minstens een half jaar voordat ik van mezelf een nieuwe mag kopen, anders vind ik het zonde. Zolang ik niet weet hoeveel beter nieuwere telefoons waarschijnlijk zullen zijn, ben ik nog heel tevreden met m'n huidige :P
Wat doe jij met je telefoon dat je hem eigenlijk na 2 jaar moet vervangen? ik heb de 6s die is nu ook al drie jaar en doet het nog steeds meer dan goed.
De accu...Apple heeft gewoon dezelfde accu's als ieder ander.
Voor rond de 5 tientjes kun je er een nieuwe batterij in laten zetten bij een repair shop. Vergeleken met de aanschafprijs redelijk peanuts. :)
Oh dat was bij mij en die van mijn partner ook, die zijn uiteindelijk allebei vervangen onder een repair program.
totaal met je eens, ik moet voor mijn werk als applicatie ontwikkelaar Apple gebruiken, want Xcode, maar met deze prijzen is Apple echt compleet van het padje, dit is niet meer uit te leggen... een vanaf prijs van ¤1159,- voor slechts 64GB?????? dat had op z'n minst 128GB moeten zijn... Daarnaast is 64GB voor mij überhaupt te weinig, daar ik het merendeel van mijn muziek ALAC is en dus minimaal 128GB nodig heb. Dat ze dit formaat dan niet aanbieden bij de XR vind ik gewoon schandalig, voor de prijs had het echt wel gewoon gekund, het verschil in kostprijs voor Apple tussen een 64GB flash-chip en een van 128GB is slechts een paar dollars, we weten dat Apple al jaren een groot inkoopvoordeel geniet....

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 12 september 2018 21:37]

Dit soort reacties blijven mijn favoriete soort reacties op Tweakers. 'Ik heb een specifieke usecase (mijn muziek is ALAC) en dus moet het bedrijf zijn product zo maken dat het voor mij uitkomt en anders is het product in zijn algemeen slecht'.
Hoe kom je aan slecht? Het is gewoon veelste duur voor wat je krijgt!
Dat vind jij. En dat mag. Of iets duur is, is persoonlijk. Een BMW is ook duurder dan een Volkswagen. Een Miele is ook duurder dan een Siemens.
Zo kunnen we nog meer voorbeelden noemen om de waarheid maar niet te willen erkennen. Het is een MAAR een telefoon.
Hij zegt letterlijk: "Dat ze dit formaat dan niet aanbieden bij de XR vind ik gewoon schandalig". Hoe is dat niet zeggen dat het slecht is?
Er is 64, 256 en 512, maar ik moet 128 hebben, dus is het schandalig dat dat niet aangeboden wordt.
De grootste gedeelte van de mensen hebben in 2018 zelfs genoeg aan 16 GB.

Niet iedereen zet zijn gehele film bibliotheek op zijn telefoon.

Dan ben je als bedrijf echt achterlijk als je het kleinste model 128GB maakt want de meeste mensen zullen dat nooit kunnen vullen.

En of je het nu duur vind of niet, de komende maanden zal er een tekort zijn op de markt en de fabrieken van Foxconn draaien waarschijnlijk al overuren op dit moment om voldoende iPhone's te produceren.

Waarom zou Apple dan de prijzen lager zetten? Dan kunnen ze al helemaal de vraag niet meer bijhouden en heb je meer gevaar dat er productieproblemen ontstaan.
Toch blijven die dingen als warme broodjes over de toonbank gaan. Ik geef Apple groot gelijk dat ze er dan van die exorbitante prijskaartjes aan hangen.
Dan koop je toch een iPhone 7? Die kan vast nog drie jaar mee.
Idd ik ken geen laptop met 6.5 inch scherm. kleiner is vast beter voor een laptop. Toetsenbord niet nodig voor een laptop van 1650 euro.

Vindt het nog steeds knap dat apple zo veel geld kan blijven vragen voor een telefoon en dit er ook voor betaald wordt.
Ach, met zulke prijzen kunnen de verkoopaantallen met 30% zakken zonder dat ze minder omzet doen per jaar.
Kijk de eerste hier die het snapt! Te veel mensen kochten een iPhone. Apple gaat weer voor exclusiviteit 😂
Het grote voordeel voor Apple is hier ook bij dat ze een kleinere ecologische foodprint hebben. Minder devices is minder resources is beter maatschappelijk verantwoord ondernemen. LOL
De directe concurrent Samsung Note 9 512GB (productiviteitswonder) kost 928 euro atm. Absurd dat dit bijna goedkoop lijkt.
Niemand klaagt, dus waarom zou Apple prijs omlaag halen? Mensen kopen toch wel weer ook al is het voor vele een maandsalaris
Wel een top telefoon I guess. 6s+ van ¤1100 hier. Al 3 jaar zeer tevreden in gebruik :) Blijf m gebruiken tot ‘ie op is en dan een nieuwe van de prijzen die dan gelden...
dan volgt de andere logische vraag, zou het niet goedkoper zijn om een iphone vanaf de amerikaanse website te bestellen en hierheen te laten komen, of zou dat niet kunnen? des noods via een post bedrijf of door contacten op te laten sturen?
Betaal je dan wel even netjes import en BTW?

Als het zo'n logische vraag was dan zou natuurlijk iedereen het wel doen. Na de belastingen en verzendkosten ben je duurder uit.
Volgens invoercalculator.nl valt dat wel mee. 1045 euro met BTW en import. In een staat zonder BTW kopen en laten sturen naar een proxy shipping service zoals ViaBox in Portland. Die sturen het naar je door voor 30 euro. 1075 euro in totaal.
Ongeluk hard overprijst hier.
ah jammer, dacht ik toch even het systeem te kunnen omzeilen. Toch stom van apple om zo'n grote meerprijs te vragen.
In de vs zijn prijzen altijd zonder btw. Dat is ook in de supermarkt daar krijg je bij de kassa de btw er nog bij.

In Nederland zijn alle prijzen altijd inclusief btw daarom lijkt het vaak als of spullen de in vs goedkoper zijn in dollars dan hier in euro’s

[Reactie gewijzigd door xbeam op 12 september 2018 22:08]

De salestax in de VS is per staat geregeld en is tussen de 0% en 8% (ongeveer) Nog steeds veel minder dan in NL (21%) en we hebben het voordeel van de euro-dollar waardoor een iPhone Xs in bv Oregon, Montana of New Hampshire rond de 300 euro goedkoper is, als je hem daar koopt. Toch de moeite, als je er toevallig bent ;)
De VS kent geen BTW maar sales tax en nee, dat is niet hetzelfde.
Dan blijft je theorie nog flawed, het is waar dat er in de VS nog geen BTW is bijgeteld maar zelfs dan zouden de prijzen niet kloppen…

Neem bv het basis model van 749 Dollar, na omzetting aan de huidige koers en 21% BTW daarbij kom je aan 779 Euro, en geen 859 euro.
De dollar euro verhouding is juist een risico voor een bedrijf. Dus bij een gelijke koopkracht in euros is het heel logisch om 1 op 1 om te rekeningen. Dat is de marge die je neemt om je zelf te beschermen tegen koers schommelingen. Deze kunnen namelijk 10talen procenten in een week tijd zijn. Ieder merk doet dit. Ook Chineese merken hanteren een veel hogere wisselkoers. Om de risico’s in te dekken.

Trouwens 749 dollar met 21% btw is 906,29 dollar. Dat is met de huidige Vandaag 779 euro. Je betaal dus 89 euro import kosten en valuta risico.
Dat valt echt reuze mee. Daar kan je hem zelf niet voor mee halen. Al die tax en doane handelingen bij de grens plus import heffing en btw hier nl afdragen en in de vs terug vragen zijn duurder.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 13 september 2018 09:57]

De dollar staat al jaren rond de 0,85 euro! Daarnaast is de btw in USA veel lager dan 21%...

Je neemt hen natuurlijk niet mee in verpakte doos! Dus betaal je hier geen btw meer...
Kuch jaren ? Een +-1jaar terug stond de dollar bijna 1op1 (97) en aflopen april/mei stond die ongeveer 70 cent en nu weer ongeveer 86 cent. En deze koers schommelt veel.

Toch ben je verplicht invoerrechten en btw te betalen.
De Amerikaanse tax/btw krijg je namelijk op het vliegveld zodra je usa uitgaat terug. Tenminste even langs de balie gaat. Anders betaal je dubbel.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 13 september 2018 02:34]

Leuk verhaal, alleen de wisselkoersen schommelen never nooit niet met 10talen procenten in een week tijd. Zijn vrij stabiel... Euro dollar in jaar tijd: 13 Sep 2017 00:00 UTC - 13 Sep 2018 02:42 UTC EUR/USD close:1.16355 low:1.13047 high:1.25098
Dankje dat is dat is precies wat ik Zeg. Low is in jouw voorbeeld(tijd bestek jaar )geval 87 euro cent en high 76 euro cent dat is in dit geval 16% procent koers verschil.

Klopt precies met mijn geschatte tijds voorbeeld. Net even voor jouw voorbeeld was de dollar zelfs 96 euro cent. Dat is niet stabiel dat is rete onstabiel bedrijven zien hierdoor hun winst van 10% omslaan in een verleis van 6%procent. Of anders om het ligt er aan op welke kant je van weegschaal woont.

En dan is dit volgens jouw nog met de euro maar geloof me die is niet stabiel. de Chinese yaun is niet zo als de Zwitserse Frank veel stabieler (dit bij beide dan juist wel weer door koers manupilatie) .Andere valuta kunnen harde schommelen. Je weet nooit er in de toekomst gebeurt. Als Juncker, trump, putting of
Jinping Iets roepen over valuta handel of oorlog. Heeft direct grote effecten op de wissel koersen.

Zie hier een voorbeeld van 12% koers vershil binnen 1 dag. https://www.rtlnieuws.nl/...e-lira-dit-er-aan-de-hand

[Reactie gewijzigd door xbeam op 13 september 2018 10:09]

Bwa zelf meehalen is perfect mogelijk als je in de us bent, je gaat toch niet aan de douane zeggen dat je die telefoon in je zakken op reis hebt gekocht 😂
Dat is een ander verhaal. Maar officeel Moet je dat wel aangeven.
https://www.iculture.nl/iphone/kopen/buitenland/
Ja officieel moet je zoveel, maar wie doet dat? Misschien een verschil in mentaliteit tussen Belgen en Nederlanders :P. Als we hier in België een manier vinden om een belasting te ontwijken denken we meer aan de pakkans als aan de legaliteit ;) Is ook de reden waarom we zoveel zwartwerk hebben
Ik kom met 21% erbij al op 900 euro...
Ja dan weet je gelijk wat je betaald voor al die Consumenten rechten die we hier in de EU hebben :)
Ja klopt maar dan nog zijn de verschillen niet te rijmen.

Zelfs niet met TAX erbij en de Euro versus Dollar verhouding
Ja maar besef je wel dat het gaat om PCI-Express NVME geheugen.

En niet UFS geheugen wat Android fabrikanten gebruiken, zelfs Samsung terwijl Samsung de grootste NAND producent ter wereld is.
Ja en elke iphone gebruiker weet dat dat er in zit......
Let wel op dat per localised model RF onderdelen in de telefoon zitten tbv de verschillende frekwentiebanden. Daardoor heb je in de overlappende banden wel ontvangst maar niet optimaal. Naast de prijslijst ook de typenummers tegen het licht houden ... Hetzelfde typenummer voor de VS als bijv. de UK maakt dat enkel de wisselkoers van belang is.
Dat kan en mag je zeker...
Moet je alleen niet gaan zeuren dat je maar 1 jaar fabrieksgarantie hebt en 2 jaar aan consumentenrecht mist.
Kans is groot dat je pakketje onderschept wordt. Beter is het om het door iemand mee te laten nemen (uit het doosje!!!).

Of leuker, ga zelf naar Amerika zoek een leuke stedentrip en koop je iPhone daar. Check van te voren de salestax daar. Als het kan ga door Delaware (0% btw).

VS iPhones zijn ook mooier, die hebben niet van die lelijke achterkantjes.
Je weet dat dit dus gewoon de boel belazeren is he en gewoon ontduiken van belasting is.
Als je hier aankomt moet je die telefoon gewoon aangeven.
Daarbij komt als je hem niet aangeeft en je wordt uit de lijn gepikt bij aankomst in NL kan t zomaar zijn dat de douane je vraagt om eventjes de aankoopbon te laten zien of te laten bewijzen dat je hem in NL gekocht hebt. Kan je dat niet overleggen dan krijgt het nog een leuk staartje dat handigheidje.
Dus denk even na voor je andere mensen illegale dingen gaat adviseren hier.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 12 september 2018 22:31]

Snap de keuze niet dat er in China een echte dual sim wordt uitgebracht en hier een fysieke simkaart + e-sim
De echte dual-SIM's zijn hier vele malen minder populair, de meeste telefoons ondersteunen het daar, hier is dat gewoon niet rendabel. eSIM is daardoor grotendeels softwarematig en daardoor aan of uit te schakelen voor de mensen die het wél willen, nu alleen die bejaarde providers nog wakker schoppen.
Ja alleen hebben wij (weer) geen hol aan de e-sim daar geen enkele provider hier het (wilt) ondersteunen. Beetje irritant
Waarom zouden ze het niet ondersteunen...
Proximus in België levert al zoiets... Daar kan je op je huidige iPhone al twee gsm nummers hebben.
1 privé mobiel nummer (SIM kaart) + 1 business mobiel nummer (softwarematig) - deze delen zelfde belminuten en data.
Je kan via de app instellen wanneer je business nummer oproepen mag ontvangen en uitvoeren. Buiten deze timeslot gebruik je je privé nummer (privé oproepen komen wel altijd binnen).
Belgie is geen Nederland dus.

De grote providers hier hebben al aan gegeven "niet met eSIM" bezig te zijn en de kat uit de boom te kijken. Dus komende jaar hoeven we er niks van te verwachten.

Terwijl het waarschijnlijk gewoon een vinkje ergens aanzetten is.
Ja precies! Puur financieel niet aantrekkelijk. Technisch gezien zal het wel wat kosten met zich meebrengen maar dat zal niet zo gek veel zijn.
Zo zou het zijn, ware het niet dat de laatste Note 8, Note 9 én de S9 standaard in Nederland als volwaardige Dual-Sim geleverd werden.

Je moest je best doen een single-sim te bemachtigen!
Vind het toch jammer. Ik reis vrij regelmatig, en nu moet ik dus op reis in Thailand, Indonesië of Zuid Afrika om maar wat te noemen op het vliegveld of omgeving op zoek naar een e-SIM. Dat gaat niks worden voor mij.
Hier hetzelfde. Maar als in een ontwikkeld land NL nou eens de providers e-sim ondersteunen zou je je NL sim primair als e-sim laten draaien... lijkt me zo? En dan heb je dat andere slot vrij.
klopt ja, die kant zullen we wel op moeten (tot ze alleen e-SIM ondersteunen in Europa omdat dat weer een klepje met waterschadeproblemen scheelt). Het kan natuurlijk ook zo gaan dat de providers wel ESIM gaan ondersteunen, maar alleen op de hoofdmerken bijvoorbeeld. Dan kom ik met mijn Youfone bijvoorbeeld misschien weer niet aan bod. Maar dat is afwachten natuurlijk.
e-SIM betekent dus ook dat je gewoon een download zou kunnen doen en die op je telefoon zetten. Hoef je je bed niet eens voor uit.
Maar of dat ook zo makkelijk is voor een prepaidkaartje voor 2 weken kan ik nog niet vinden. Ik heb nog geen Youfone gezien met ESIM, en daar zit ik nog 2 jaar ana vast, dus ik kan hem nog niet vanuit mijn bed downloaden.

Ik kijk er de kat nog even mee uit de boom. ESIM zal vast de toekomst zijn, maar dat is het nu nog niet. Ik verwacht dat de beschikbaarheid nu flink toe gaat nemen van ESIMs, dus volgend jaar ofzo kijk ik er nog eens naar.
Bejaard of niet, je hebt niks aan moderne top techniek als er geen adaptatie is en voorlopig nog niet komt !
Heel stoer de modernste standaarden en het maar implementeren om een doorbraak te forceren, yippie je bent een early adopter maar je kunt er geen reet mee voorlopig.

Mooi voorbeeld het USB C verhaal en de rest rigoreus schrappen. Nu jaren later zien we dat nog steeds bij mensen als een gemis en mensen gebruiken nog steeds adapters want veel apparatuur is nog steeds niet Usb C.
Aan de andere kant, moet het ook ergens beginnen. Als er geen adaptatie begint, zullen anderen er ook niet aan wagen, en flopt het. Het is tweeledig. Nee men hoeft er niet vol op in te gaan, maar het moet wel érgens beginnen.
Dat is ook wel zo maar doe dan dual sim (regular) met E sim erbij (kost geen ruimte) voor hen die het kunnen gebruiken.
Mee eens, maar Nederland blijft een land van de kat uit de boom kijken, waardoor het allemaal stil blijft staan. (Even los van Apple's keuze)
In die Visie van Apple, dat je technologie soms moet forceren snap ik dan niet dat ze daarin consequent zijn.

Mijn punt:

Met UsbC deden ze rigorues de MB(P) vrij maken van alle andere poorten. Was ouderwets, UsbC is de toekomst en dat moet je op die manier forceren, spraken zelfs van een gewaagde move.
Waarom zien we dat dan niet op de allernieuwste Iphone die vandaag gereleased is ??? Waarom nog steeds die oude lightning ?

Snap je hem ....
tegenwoordig is de innovatie het weglaten van features of het toevoegen van zaken waar miljoenen users geen ruk aan hebben (voorlopig).
Als ze lightning weglaten dan is 't helemaal drama. Dat zag je ook toen ze van de oude dock connector af stapten. Men had massaal accessoires met die aansluiting. Nu heeft USB-C aan de telefoon kant ook (naar mijn idee) weinig voordelen waardoor de impact op ellende te groot is.

Bij een Macbook snap ik het enigszins, een gewaagde stap, dat zeker, maar daar hebben ze USB-C gekozen omdat dit de nieuwe standaard voor I/O is, je kan er mee opladen, je kan er een scherm aan koppelen, je kan er data met hele hoge snelheid mee over pompen, waardoor de individuele poorten overbodig worden op termijn.

Daar ben ik dan wel van mening dat ze te weinig USB-C poorten hebben toegevoegd waardoor je gebonden bent aan een hub, welke gelukkig niet perse van Apple hoeft te zijn. Maar de stap van losse aansluitingen naar USB-C, welke de input van al die andere poorten kan handlen, snap ik dat wel, bij de iPhone zou dit geen nut hebben gehad.

Dat andere telefoons die al Micro USB gebruikten over zijn gestapt naar USB-C, is wel weer logisch, daar is het de opvolger van de oude aansluiting, en Micro USB is gewoon een slappe rot aansluiting die ontzettend snel lam wordt.
Denk eens aan je Iphone te koppelen aan een scherm en zo UsbC als video out te gebruiken net zoals bij een laptop.
Wat te denken van het laden, de lader van je MB kan er zo in, heb je maar 1 lader en 1 kabel nodig.
Wat te denken van 1 aansluiting in auto's en docks.

Ik herinner me de omschakeling van 30pins naar lightning heel goed want ik had net een Bose dock met 30 pins.
Nu is die impact mijn inziens veel minder. Docks waarbij men een device plaatst zie je steeds minder want men streamed tegenwoordig. Je ziet dat ook met de homepod, ook geen dock.
Bovendien is Apple de laatste jaren van het streamen, immers de headphone jack is ook al weg dus voor welke devices houd je dan echt de lightning jack ? Die sounddock van 5 jaar geleden ?
Die lightning aansluiting in een luxe auto van jaren geleden ?
Nu is alles via BT in weze en men heeft niet voor niets de W1 en nu W2 chip.

Kortom, de eigen visies conflicteren met zoiets als het vasthouden aan de lightning jack.
Of Apple wil graag meesnoepen van de inkomsten van de providers. "Wil je als tweede SIM in ons toestel? Dat kost dan 10% van je omzet".
Ik kan me heel goed voorstellen dat providers daar he-le-maal geen zin in hebben. (Overigens net als banken die geen zin hebben in Apple Pay.)
Het is net andersom eigenlijk: providers zien liever überhaupt niet de mogelijkheid voor twee sims.
Absoluut! Genoeg mensen die dan bijv het toestel van hun werkgever ofzo niet meer nodig hebben maar de sim in hun eigen iphone duwen.
Klopt, providers dreigden vroeger dan ook met de fabrikant te boycotten als die het ook maar zou wagen een dual-sim toestel uit te brengen.
Maar ik denk dat die E-sim ook niet gewenst is. Al wordt die wel ondersteund voor IoT geloof ik, dus het is geen technisch probleem.
Juistem ! Jij snapt hem ...
eSIM is helemaal niet software matig en vereist een eUICC chip in de telefoon.
eSIM is daardoor grotendeels softwarematig
Tuurlijk heeft het een on-board chip nodig, maar de afhandeling is grotendeels softwarematig. Je hebt slechts één chip i.p.v. 2 SIM kaart slots + sledes.
De e-SIM is volgens mij nog niet eens te gebruiken in NL?
Daarnaast weet ik ook niet of het wel zo handig werkt: de Google Pixel 2 heeft ook SIM + e-SIM, maar omschakelen gebeurt (volgens mij) pas na een herstart van het toestel. 'On the fly' wisselen van provider, zoals bij een reguliere SIM, is bij e-SIM niet mogelijk (bij de Pixel dan toch).
Apple heeft al gezegd dat beide sims actief zullen zijn. Dus niet het een of de ander 👍
Maar dan nog: in Nederland is er nog geen provider die e-SIMs verkoopt/levert. Je hebt er dus nog weinig aan hier.
Precies ... Beetje het NFC en Apple Pay verhaal.
Stoer op papier maar als je er hier in NL geen ruk aan hebt heb je niks aan die features.
Terwijl anderen met een 250 euro phone op vakantie een lokale sim kopen, erbij stoppen en klaar.
Geen gekloot, geen gedoe, iets wat al jaren werkt.

Het simmetje van de baas is ook geen Esim zodat je eindelijk met 1 telefoon alles kan doen ...
Had het een 'ouderwetse' dual sim geweest kan je werk sim er ook in als je dat zou wensen.
Laat staan een vakantieland in Azië ofzo. Hopelijk kun je die e sim primair gaan gebruiken en dat 2de slot vrij houden.
I know, dat had ik al in een eerdere reactie aangegeven.
Dus het wordt "weer" china import.... |:(

Ik ben wel benieuw naar apple DSDS functie!

Edit thx @Twixie

[Reactie gewijzigd door icegodd op 12 september 2018 21:25]

DSDM? Ik denk dat je DSDS bedoelt: Dual SIM Dual Stand-by wat betekent dat slechts 1 SIM een actieve connectie kan hebben. Zit je dus op een call op SIM1, kan er niets binnenkomen op SIM2 (ook geen data). Het gros van de al bestaande Dual SIM phones zijn DSDS.
Een Oneplus, Xiaomi of S9 heeft daar weinig moeite mee geloof ik.
Hoezo geen moeite mee? Dat is geen ongemak voor de telefoon maar voor de gebruiker! En ja, toch al paar keer tegenaan gelopen met mijn OnePlus 3. Werk SIM is voice only, dus voor Waze gebruik ik mijn eigen SIM. Van zodra ik in de auto bel met de werk SIM gaat mijn telefoon offline omdat mijn privé SIM niet meer actief is en ontvang ik daarop ook geen SMSen totdat mijn gesprek afgelopen is.
Volgens mij kan mijn Oneplus 6 gewoon sms'jes ontvangen op SIM 2 terwijl ik bel op SIM 1, of data gebruik. Net als menig Xiaomi of Samsung dualsim.

Je OP3 zal de uitzondering zijn denk ik :P
Is nochtans de essentie/definitie van Dual Stand-by: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dual_SIM#Standby .
In China is er echt een grote markt die Apple wil aanboren. Daar concurreert het met toestellen die allemaal dualsim zijn, het gemis hiervan is een nadeel.

In Europa en de VS is dualsim veel minder een ding. Pas nu de grootste concurrent eraan begint is het een serieus ding. Daarnaast zijn providers over het algemeen tegenstander van dualsim en brengt de e-sim voor nu nog een acceptabele tradeoff.
Providers mogen dan wel niet zo happig zijn op Dual SIM, het voordeel is dat de provider het gewoon zelfs niet weet dat je nog een tweede SIM gebruikt. eSIM daarentegen zijn providers nog méér tegen want vereist extra investering en het voordeel is voor de klant die gemakkelijker kan overstappen naar de concurrentie.
Dus dat het hier enkel eSIM + SIM is, houdt voor mij totaal geen steek. En het is ook niet dat er providers gaan weigeren een Dual SIM phone te verkopen, want we spreken hier wel over Apple en geen enkele provider die zo dom zou zijn om te weigeren een Apple toestel te verkopen.
Eigenlijk heel logisch... stel je de volgende situatie eens voor;

Jou werkgever heeft besloten om Apple telefoons te gebruiken. Jij krijgt een Apple toestel met e-sim. Op dit moment loop je prive met een toestelletje rond wat ondertussen wel aan vervanging toe is. Tevens vind jij het behoorlijk omslachtig om 2 telefoons mee te sleuren. Wat doe je? Duw je prive sim bij je werkgever in je toestel en voille :*)

Hierdoor loopt Apple / provider een potentiële verlenging met toestel mis!

Voor zowel Apple als de provider is dit financieel nadelig.

Providers hebben wellicht niet zo’n hele hoge winst marges op de toestellen van Apple. Ik kan er naast zitten; maar ik verwacht dat door het gemak van dual sim veel mensen in deze situaties meer gebruik zullen maken (data/belminuten) van hun werkgever(veelal onbeperkt).

Eindresultaat: consument verlengt met de goedkope simonly en koopt geen nieuw toestel. Vriend van mijn zus heeft 2 iPhones. Waarvan 1 zakelijk (overheidsfunctie).

Niet gek dat de providers doen alsof hun neus bloed |:(

Op de Chinese markt is Apple pas echt een serieuze concurrent als ze een dual sim toestel in het assortiment hebben.
Logische zet dus.

[Reactie gewijzigd door psycho-realm op 14 september 2018 00:51]

De high performance cores zijn "maar" 15% sneller deze keer terwijl er naar 7nm geswitcht is. Ik had rond de 25% verwacht. Ik denk dat Qualcomm wel eens dichterbij zou kunnen komen of zelfs iets er over heen gaan met hun 7nm SoC's midden volgend jaar. 40% efficiënter is wel super welkom, niet alleen 1,5 uur meer batterijtijd maar waarschijnlijk ook later en minder lang throttlen. Ik ben benieuwd wat de iPads (in Oktober?) gaan doen qua performance.

iPhone XR weer US$50 duurder dan de iPhone 8, hoewel je eigenlijk een single camera iPhone 8 Plus krijgt voor dat geld. Op zich geen slechte deal. Had gedacht dat de XS iets goedkoper ging worden, of het was denk ik gewoon wishful thinking. Dat is niet gebeurd. De XS Max voor "maar" US$100 meer is waarschijnlijk een erg populaire versie. Als je een telefoon van US$999 betaalt dan is die US$1099 eigenlijk ook niet meer het verschil.

Er werd veel gepraat over de Neural Engine. Ik wil wel eens weten wat ik daar als developer nou echt aan ga hebben.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 12 september 2018 20:52]

Vermoed dat de nadruk op GPU en Neural Engine ontwikkeling gelegen heeft. Standaard CPU power is al zat op de iPhones. Ben wel benieuwd naar de memory bandwidth (RAM/Flash) upgrades, daar is nog wel winst te halen zo vermoed ik.
Op zich voor een telefoon ben ik het met je eens maar de zwaarste iPads zijn bedoeld als PC vervangers en daarbij is nog meer single core performance super belangrijk wil ARM echt kunnen concurreren met x86. Bij mij komt 15% meer over als met name het result van een die shrink niet een verbetering of uitbreiding van het ontwerp. Als de iPads ook "maar" 15% sneller worden (het is nog steeds veel!) dan gaat die inhaalrace natuurlijk wel de mist in. Ook met het idee dat macOS makkelijk op ARM zou kunnen draaien en de meeste software makkelijk naar ARM gecompileerd kan worden.

Vermoedelijk hebben de iPhones met de grootste capaciteit ook meer lijntjes naar de SSD lopen. Ik verwacht ook méér geheugen voor de XS en XS Max maar heel eerlijk gezegd is meer dan 2GB niet echt hard nodig.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 12 september 2018 21:28]

Apple kan de iPad SOC gewoon hoger klokken en misschien is de iPad SOC ook een ander design met meer cores.

Verder is single core performance misschien wel belangrijk maar wie zegt dat dat niet goed is in de iPhone?

Apple is bovendien niet net als Android en Windows afhankelijk van hoe snel de hardware is maar kan veel meer optimaliseren omdat zowel het OS als de SOC in eigen beheer is.

Hierdoor kunnen ze juist de nadruk leggen op multi core en single core performance niet eens nodig hebben.

Laatst had een programmeur van Epic nog gezegd dat ontwikkelen van een game voor Android lastig is door de manier waarop de verschillende merken omgaan met de resources en de fragmentatie.

Alleen al dat feit zorgt ervoor dat een game beter kan presteren op een iPhone omdat de developer weet hoe het OS omgaat met de resources.
Bij sommige taken betekent betere benchmarks betere resultaten. Photoshop, Cinema 3D, compileren van code. Gewoon taken die een tijdje vol alle beschikbare capaciteit pakt en dan is 2x sneller op papier gewoon 2x sneller in de praktijk.
Ja bij Android misschien.

Maar bij een iPhone kan een ontwikkelaar veel meer uit de hardware trekken dan bij Android.

Je kan veel meer uit de multi core peformance halen dan bij een Android toestel.

En een Android toestel zal ook niet veel betere single core performance hebben omdat de Qualcomm SOC's juist vaak meer cores hebben.
Maar bij een iPhone kan een ontwikkelaar veel meer uit de hardware trekken dan bij Android.
Ik vergelijk een iPad met een MacBook aangezien het om productiviteit gaat op grotere schermen. En daarom moet de single core performance te vergelijken zijn met die van een Intel Core i5 / i7
Waarom zou je dat vergelijken.

De applicaties worden op andere manieren ontwikkeld.

De architectuur en de SOC zijn ook totaal anders.
Ik weet het niet, normaliter heeft een draadje als deze een soort van thema en ik dacht persoonlijk dat het om de performanceontwikkeling van ARM chips ging ten bate van zwaardere applicaties bijvoorbeeld op iPads.
15% sneller maar ook 40% zuiniger hoorde ik tijdens de presentatie. Dat is best wel een prestatie van formaat.
Maakt niet uit, bij gemiddeld gebruik, gaat dat apparaatje elke avond aan de oplaaier.
Met OLED en een zuinigere processor hoop ik dat ze voldoende battery life hebben voor twee dagen. Ben benieuwd.
Ik denk dat Apple volgend jaar met de A14 wel weer veel sneller zal zijn dan Qualcomm midden volgend jaar }>

Dat de 7nm Soc vooral zuiniger zullen zijn (ipv van sneller), ligt in de verwachting.

Ben ook heel benieuwd naar de Neural Engine en wat de mogelijkheden zullen zijn.
Ik vind de naamgeving heel erg niet des Apple, imo.

Verwarrend, eigenlijk.

Noem ze bv iPhone S (small), iPhone, en iPhone Plus. En dan elk jaar het jaartal erachter...maarja

Ontopic: De XS lijkt mij best mooie koop. Beste bang for buck.
iPhone S (small)
Hoe is dat logischer? Aangezien die XR niet kleiner is, maar enkel LCD gebruikt i.t.t OLED.
Inderdaad hele simpele is eruit bij Apple, wat een verwarring.
Zoals jij noemt had gewoon lekker simpel gebleven.

Xs max zeker mooi telefoontje maar te duur, als 8 plus eruit gaat dan kijk ik wel verder.
Ik ga geen 1000+ neerleggen voor een beetje whatsapp gebruik, zoveel zware taken wordt er nu ook niet gedaan met de telefoon.
iPhone Plus
Plus werd voorheen ook gebruikt om aan te geven dat het Plus-model extra features had ten opzichte van het normale formaat, met als duidelijkste voorbeeld de single/dual camera achterop.
Nu zijn XS en XS Max op het scherm na identiek (voor zo ver ik begreep), dus die "Max" zie ik wel als logische verandering.

Helaas ging Apple vorig jaar al de verkeerde kant op met de o zo duidelijke naamgeving die ze altijd hadden. Vraag me af hoe Jobs er over zou denken, niet alleen de naamgeving maar ook de algemene gang van zaken omtrent de iPhones. :/
Ik vind de naamgeving heel erg niet des Apple, imo.

Verwarrend, eigenlijk.

Noem ze bv iPhone S (small), iPhone, en iPhone Plus. En dan elk jaar het jaartal erachter...maarja

Ontopic: De XS lijkt mij best mooie koop. Beste bang for buck.
Dus de iPhone S18
Zie je zelf waar de schoen wringt ?
Nee, iPhone S (2018). Met andere woorden: iPhone S uit 2018. Net zoals Macbook Pro (2018); niemand heeft er problemen mee om te zeggen dat ze "de 2018 Macbook Pro" hebben.
Niemand noemt het de iPhone Ten, het is allemaal iPhone X. De naamgeving is al sinds de vorige generatie een 'misser' in mijn optiek.
dus als je iphone 4/4s/5/5s/se fan bent, dan heb je pech?
De SE kwam in een apart evenement een paar maanden later dan de 6S. Hoop doet leven.
Ze willen dat je een XS koopt die 3 keer zo duur is als de SE die ik nu heb.
Tja Ik heb 5 kids , een vrouw die alles weet, dus heb ik siri op een super chip totaal niet nodig.
Effe serieus voor een beetje whatsapp , bellen , het nieuws en weer bekijken en af en toe een foto maken.
is het gewoon niet meer te recht vaardigen. En de nieuwe telefoons van APPLE zijn ook nog eens GIGA duur om te repareren .
In januari is het Adios Apple, Hallo Sony compact! een Flag ship telefoon die de helft van een XS cost, prima werkt met mijn bejaarde Imac en hij past ook gewoon in mijn broekzak :)
Tja Ik heb 5 kids , een vrouw die alles weet, dus heb ik siri op een super chip totaal niet nodig.
Hahahaha ik wou dat ik je kon upvoten _/-\o_

Ik heb mijn Siri maar op een of andere Australische kerel gezet want een vrouw die naar mij luistert voelde gewoon niet realistisch :+
"Hoop doet leven."

Apple pay in Nederland
Dat was ongeveer 9 maanden later en 3 maanden voordat de iPhone 7 kwam. Een opvolger voor de SE had dus eigenlijk voor de zomer aangekondigd moeten worden. Ik verwacht niet dat ze toestellen met dat schermformaat nog uitbrengen. Het lijkt er vooral op dat de SE is uitgebracht om de voorraad van 4" iPhone onderdelen verder op te kunnen maken.
De 5S krijgt nog iOS 12 toch?
Vooralsnog wel, toekomst zal uitwijzen of Apple een 4/4,5 inch iPhone gaat uitbrengen. De iPhone SE was voor mij een prettige opstap vanaf een 4S, maar inmiddels 2,5 jaar verder gaat de batterij wat achteruit. En dan te bedenken dat de SE ~500 euro was.
@dani2013 we leven niet meer in 2013 nee :P
i know, maar heb ook een iphone 6 maar die ligt al een jaar in de kast na een maand te hebben gebruikt, ik wil gewoon het formaat iphone SE maar dan een volledig scherm
Ja inderdaad je kan nog een se kopen, deze gaat nog wel jaar of 2 mee met ios ondersteuning.
Maar ja Apple stopt verkoop dus voorraad bij retailers raakt ook vanzelf op.
Ik zie het meer als Apple die pech heeft. Ik heb een SE en hoewel ik hem aan de grote kant vind is het nog net acceptabel. Groter komt er niet in bij mij. Dus geen fatsoenlijke SE-opvolger? Geen iPhone meer voor mij. Tenminste, nadat mijn huidige het opgegeven heeft. Hij doet het nog steeds prima, en hoop dat hij dat nog wel een jaar of 2 volhoudt.
RIP 4" schermen :-(

Ik vind het supermooie telefoontjes, maar domweg buiten mijn budget. Alleen de XR is mogelijk, na iig 20% BTW op de prijs van $750, nog wat ik bereid ben te betalen, maar met enorme tegenzin en terughoudendheid. De prijs komt dan ergens tussen de 800 en 900 euro in Nederland... en dat is, gezien de alternatieven, wel heel veel geld.

Waar staat trouwens die R voor? Na het praatje van Lisa Jackson, dacht ik even dat de twist zou zijn "Recyclable", maar niets daarvan.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 12 september 2018 20:50]

800-900 euro en dan nog een LCD paneel erin :+
Jij begrijpt er helemaal niks van zo te zien.

Zelfs anno 2018 loopt OLED op bepaalde punten achter op LCD.

En dat vind ik zelf ook vreemd omdat ik zelf al bijna 20 jaar geleden las over de potentie van OLED.

De reden dat smartphone fabrikanten OLED gebruiken is ook niet omdat ze de consument een "goede" beeldkwaliteit gunnen maar omdat OLED voornamelijk dunner is en in bepaalde gevallen zuiniger en laat dat nu net veel belangrijkere eigenschappen zijn voor een smartphone dan "beeldkwaliteit" wat je dus in zijn algemeenheid niet kunt zeggen.

Want OLED heeft nog steeds een lagere resolutie dan LCD, heeft slechtere kleurweergave, lagere helderheid, inbranding, kleurdegradatie, stroomverbruik bij weergave van wit.

De punten waarop OLED excelleert zoals response time en contrast en kijkhoeken zijn op papier indrukwekkend maar met het blote oog bijna niet op te merken.

Dus denk maar niet dat Apple OLED gebruikte in de iPhoneX omdat dat "beter" zou zijn want Apple deed dat omdat dat de enige manier is om het design van de iPhone mogelijk te maken.

Pas recent begint OLED weliswaar langzaam zijn beloftes waar te maken en het is ook het scherm van de toekomst, maar het is nog steeds niet zo superieur als jij denkt.
"Want OLED heeft nog steeds een lagere resolutie dan LCD, heeft slechtere kleurweergave, lagere helderheid, inbranding, kleurdegradatie, stroomverbruik bij weergave van wit."

Enige wat hiervan klopt is inbranden. En stroomverbruik bij volledig wit. Maar dat is logisch. :+

OLED heeft bijna altijd een hogere kleurbereik. Helderheid van high end smartphones met oled zit al op 800-1000 cd/m2, kleurdegradatie is onzin. Zelfs na 5 jaar is het kleurbereik exact hetzelfde.

Blijkbaar begrijp jij er niks van. LCD is gewoon subpar. Maar als jij een lcd scherm in je telefoon wil, be my guest.
Je weet blijkbaar niet waar je over praat.

- Resolutie slechter bij OLED door pentile layout.
- Helderheid slechter bij OLED - Kleurechtheid slechter bij OLED terwijl de belofte was dat OLED betere kleuren kon weergeven dan LCD.
- Kleurdegradatie is een reeel probleem, punt is juist dat het bij ieder telefoon weer anders is.
- Stroomverbruik is dus geen absolute winnaar in, iedere techniek kan afhankelijk van de weergave meer gebruiken dan de ander maar de komende jaren kan dit nog verbeteren.

En nogmaals de contrast en response time bij OLED zijn ten opzichte van LCD superieur en LCD zal hier nooit aan kunnen tippen alleen de grap is dat 99% van de consumenten dat nooit zullen opmerken.

Wat een nog grotere grap is dat mensen denken dat fabrikanten OLED toevoegen aan hun smartphone omdat ze de consument een betere beeldkwaliteit gunnen maar de fabrikanten doen dat voor zichzelf. Om ruimte te besparen in de behuizing omdat OLED dunner is.

Je doet veel te dramatisch over OLED terwijl ik zelf een OLED volger van het eerste uur ben nog voordat er ook maar 1 OLED scherm op de markt was en heb een Galaxy S7 en dat verschil is dus echt niet zichtbaar.

Je zou haast denken dat je praat over het verschil tussen een zwart wit en kleurenscherm.
Yup, maar nu opeens zal LCD hip en gewaagd zijn .....
Prijzen van de Xs en Xs Max staan op de site 1159 en 1259 euro. Dan zal de Xr vast 899 euro worden.

[Reactie gewijzigd door Dyna20 op 12 september 2018 20:57]

:) De R staat for retina.

De prijzen zijn inderdaad niet meer normaal... echt bizar gewoon als je dat naast de pokaphone legt
Maar als je een telefoon wilt met een echt goede camera moet je niet bij de Pocophone zijn. Voor de SOC wel, en uiterlijk is prima, maar niet voor de camera.
IPhone camera is 700EU waard wil je zeggen? Als je om camera's geeft ben je beter af met een 700EU compacte systeem camera. Pocophone van 300/350EU is bang voor je bucks. Maar of je 1000/1200 wilt betalen voor een selfie apparaat gaat me natuurlijk niks aan.
:-) nee, voor mij is het geen bang voor de bucks, omdat ik inderdaad een camera erg belangrijk vind. Al heb ik nog nooit een selfie gemaakt, daar gaat het me niet om.

Ik zou zelf liever voor de P20 Pro gaan momenteel, die doet het erg goed en is minder idioot geprijsd dan de iPhone.

Ik ga niet de hele dag een compacte systeemcamera meezeulen trouwens. Heb er nog geen een gevonden die echt comfortabel in de broekzak past zoals een goede telefoon, dus vind het een vergelijking van niks. Ik heb een goede DSLR voor de mooie foto's als ik ga fotograferen en op reis ben, en heb de goede smartphonecamera voor de momenten dat ik direct een redelijke foto wil maken, zo goed mogelijk. (heb 2 kinderen, en soms is 3 seconden al heel veel, dan heb ik die systeemcamera nog lang niet in mijn handen. De telefoon (helaas) wel.
Beetje vreemd dat de XR dan wel specifiek die vermelding krijgt. Hoe lang hanteert Apple al de Retina-aanduidingen? Doe dan gewoon iPhone 9, want een echte upgrade voor de X is het toch niet alleen al vanwege het LCD scherm. :/
Je bedoelt dan iPhone 11. Want de X staat voor 10. En qua looks is het geen opvolger van de iPhone 8.
Wel grappig want het scherm is precies de achilleshiel van dat toestel 8)7
Nja.. Retina scherm doelt natuurlijk ook op een scherm dat 8 jaar geleden voor het eerst werd geïntroduceerd.. Dat is natuurlijk wat achterhaald.
Denk dat jij het verschil ook niet weet want het is niet het verschil waardoor Samsung en andere fabrikanten het gebruiken maar omdat OLED dunner is en er hierdoor de ruimte voor de accu gebruikt kan worden wat veel belangrijker is in een smartphone dan "beeldkwaliteit"

Je zal met het blote oog het verschil echt niet kunnen zien, zeker niet als gewone gebruiker en ook niet als zware gebruiker laat staan dat je een groot verschil ziet.

Het verschil is op papier groot maar kijk naar het superieure Plasma dat nooit naam heeft gemaakt als scherm met betere beeldkwaliteit dan LCD maar toch is LCD dorgebroken en Plasma niet.
Xiaomi Mi A2 Lite gekocht vorige week. ¤200,-. Laat je die vallen koop je zo een ander. Geen centje pijn. Nou ja ok, een paar centjes dan. Maar is toch anders dan bij ¤999,-
Nee dan heb je ook geen pijn, die is vast beter verzekerd dan lijkt me dan de panda
Ja een telefoon kan je ook verzekeren dus dat is het probleem niet.

Sterker nog veel inboedelverzekeringen dekken je telefoon ook.
Beiden zal ik niet gauw uit de handen laten vallen. Je weet best wat ik bedoel. Ik zou uberhaupt een auto niet total loss willen rijden omdat het meest onbetaalbare erin zit als dit gebeurt.
Net als bij de S zal er wel nooit een echte betekenis aan gegeven worden, maar in de presentatie werd de aankondiging van de naam direct gevolgd door 'allow us to reach more people'. Het zal officieus dus wel voor 'reach' staan.
'Reach' klinkt plausibel, als in; meer bereikbaar voor mensen maken. Aangezien de iPhone X vorig jaar nog duurder was, en mensen die links lieten liggen voor de iPhone 8.
De R staat voor Repelsteeltje... maar dat weet niemand...
😃 ik denk dat je gelijk hebt
Er zullen in de toekomst steeds minder telefoons worden verkocht en daarom is Apple druk bezig om de gemiddeld verkoopprijs op te schroeven.
De R staat voor REGRESSIE ?

Achteruitgang op best wel wat fronten zoals het scherm (resolutie, LCD), GEEN 3D touch meer, Notch scherm maar wel met bezels ....
Maar toch best een premium betalen want je bent gewoon 850 euro kwijt voor een LCD telefoon anno 2018/2019 ! En dat met 64GB wat echt niet bijzonder meer is te noemen en tegenwoordig de minimale instap is qua opslag.


Progressie door Regressie lijkt het wel.
We hebben de optimalisatie gezien een heel jaar lang met IOS11, was echt een succes !!
Om maar te zwijgen over de jarenlange bewuste vertragingen teneinde low quality accu's (na 1 jaar al ver gedegradeerd) te verdoezelen.

De wereld kan volgende week pas officieel normale notificaties meldingen groeperen met IOS 12 (slechts een paar procent draait een beta), hoe lang liep je hier al mee, zeker 2 a 3 jaar ? Over halve functies gesproken.

Hoe lang duurde het voordat portrait mode wel goed werkte na release ?

Hoe lang duurde het voordat men in IOS 11 niet meer 2x daags hoefde op te laden door een bug ?

Ik herinner me een simpele datum bug nog niet zo heel lang geleden.

Herinner je nog de software update error bug ?


Nee, je weet het leuk te brengen maar de Software van Apple is echt niet meer zo bugfree en probleemloos als in 2010, nog niet mischien.
Houd toch op man .... Je kunt gewoon de feiten die ik opnoem niet ontkennen en dan kom je met iedere week nieuwe bugs in Android 8.0 ....

Pure onzin

Nog vreemder is dat je pro Apple bent en je met een Samsung loopt.
Ik snap oprecht niet waarom Apple niet komt met een wat goedkoper toestel. Persoonlijk, (net zoals vele denk ik) vind ik dat er eigenlijk geen keuze meer tussen Android en Apple omdat de toestellen allemaal in een prijs categorie bevinden die gewoon weg veel te duur zijn. Mooie telefoons en nu eindelijk van het oude ontwerp af!
Omdat Apple zijn toestellen toch wel verkoopt. Whatever ze er voor vragen. De doelgroep is juist een groep mensen die graag exclusieve spullen koopt die niet voor iedereen bereikbaar zijn.
Dat slaat nergens op. Ik vind het gewoon een fijne telefoon, en exclusief is het zeker niet meer. Iedereen die ik ken heeft een iPhone of een dure samsung.
Ik denk toch echt dat je moeilijk kan ontkennen dat een smartphone meer een statusobject is geworden. Er zijn ontzettend veel mensen die een iPhone kopen omdat het een iPhone is, niet omdat ze het voor gebruiksgemak doen. Net als dat er ontzettend veel mensen een Galaxy S hebben omdat het een Samsung is, niet omdat ze nou echt die specs nodig hebben.

Exclusief is het nog lang niet, zeker niet hier in West Europa, waar we inkomens nog behoorlijk nivelleren. In veel andere gebieden is dat wel zo en dat is precies 'part of the experience'.
Het is eenzelfde reden waarom BMW en Mercedes geen A- of B-segment auto's (onder eigen naam) uitbrengen. Jan Modaal rijdt geen nieuwe BMW, maar een paar jaar oude occasion om de blits te maken. Jan Modaal koopt ook geen iPhone XS, maar haalt nu een refurb IPhone 7 bij Leapp op afbetaling. Om de blits te maken.

Het groepje hardcore users dat een toestel maximaal gebruikt en kiest voor gebruiksgemak wordt steeds kleiner, en is een mindere focus voor de grotere bedrijven.
Dat zie je terug op heel veel vlakken, zoals het niet kunnen kiezen voor 32gb in de vorige generatie Macbooks. Nee; Apple heeft liever dat de communicatiestudenten massaal ¤200 meer per Macbook betalen voor het instapmodel - want een Macbook is hip. Daar ligt de focus.
En Apple is daar zeker niet de enige in.
Eens; ik schat dat zo'n 90% zijn/haar telefoon slechts gebruikt voor email, whatsapp, youtube, webbrowsen en een paar simpele appjes (bankzaken, simpele spelletjes, nieuws, e.d.). Hele horden middelbare scholieren zit de hele dag Youtube te kijken op hun telefoon van 800+ euro... Dat zijn dingen die je tadeloos op een telefoon van max 200 euro kunt uitvoeren. Alleen de camera rechtvaardigt veelal de aanschaf van een duurder toestel. De reden dat toch een hele grote groep van deze mensen kiest voor een high-end toestel is puur en alleen om de blits te maken en anderen de ogen uit te steken.
Hahaha, sorry ik moest even lachen!
Ik werk op een universiteit en iedere student loopt gemiddeld met een iPhone rond. Ik, mijn vrouw met haar 2 daagse werkweek (bijstandsgerechtigde verdient nog meer dan haar). Het is nietbbepaald exclusief te noemen!

Een Rolls Royce is exclusief! Een iPhone is voor de massa!
Eens, er is inmiddels geen enkele "budget" optie meer in de nieuwe generatie. De enige manier is oude danwel verouderde modellen kopen, wat gevoelsmatig crap is, aangezien die nog steeds zeer duur zijn en allesbehalve budget.

En weet je wat? Het gaat gewoon weer werken. Zoals ieder jaar.

Ook ik ga er in trappen deze keer want mijn model is hard aan vervanging toe. Wat de pijn verzacht is dat ik lang doe met een smartphone, over het algemeen een jaar of 4. Ik zie verder ook weinig keus, omdat ik Android verschrikkelijk slecht vind.
Als je de eerste miljoen binnen hebt ga je voor de 2de.
Hebzucht heet dat, en dat is bij Apple het sterkste punt.
Het ligt zeker niet aan de onderdelen, die zijn voor een ...& ei te krijgen...

[Reactie gewijzigd door mongkut op 12 september 2018 21:28]

Er zijn toch goedkope iPhones genoeg. Ik snap je comment dan ook niet.
Dus verschil tussen de xs en de xr is 250 dollar en het scherm, een camera en 1 gb geheugen....
En waarschijnlijk draadloos opladen

Edit: draadloos opladen zit er wel op, ze hebben alleen ook niet de ip rating verhoogd

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 12 september 2018 22:04]

Draadloos laden zit er ook gewoon op en voor 3D touch hebben ze een alternatief met haptic feedback
En 3D touch... wat ik een heel groot gemis vind.
Die doed inderdaad vooral pijn.
Vind hem ook een beetje raar: je raakt draadloos opladen en 3d touch kwijt maar toch een flinke prijsstijging t.o.v. de 8
Yup en dan is die prijs helemaal niet zo goedkoop ...
Je kunt je workflow WEER gaan aanpassen want 3Dtouch was king volgens Apple en nu moet je het doen met een software matige clone ....
Kansloos.
Dat verbaasde mij idd ook. De XR had 200 euro goedkoper moeten zijn gezien de features.
Het scherm is toch wel een big deal hoor. OLED is echt velen malen prettiger om naar te kijken. Om het nog niet te hebben over de voordelen die het individueel uitzetten van pixels kan hebben. Dat gezegd, voor die 850 euro die de XR gaat kosten heb je bij de concurrentie toch wel hele dikke top telefoons en bij Apple maar het instap model.
Jammer dat de XR zo groot is, de SE past gemakkelijk in de broekzak, de XR is bijna evengroot als de iPhone Plus modellen... Ik snap niet helemaal de logica van Apple..
Ja dat dacht ik ook maar aan de andere kant; als de iPhone XR kleiner dan de Xs was én goedkoper, was het denk ik wel de populairste iPhone geworden. Nu overweeg ik (en vast anderen) toch de Xs want ik vind grootte (kleiner) belangrijker dan 150 300¤ verschil. Mijn trouwe SE doet het overigens ook nog prima ;)

[Reactie gewijzigd door Scarify op 12 september 2018 20:54]

Tele2 heeft btw de iPhone 7 en 8 al voor de nieuwe prijzen volgens de persconferentie van vanavond
$250 verschil wat eerder richting de ¤300 gaat ;)
Hehe thanks ff aangepast 8)7
Nou ik overweeg totaal niet de XS een telefoon die 3 keer zo veel gaat kosten als mijn SE. 1200 euro ....
In januari is het gewoon ADIOS Iphone en ga ik toch echt weer shoppen bij SONY voor een compact.
een flagship telefoon voor 500 euro (XZ2 compact). Die werkt namelijk ook prima met mijn Imac en past ook nog eens prima in mijn broekzak. Die toeters en bellen in die laatste Iphones kunnen me echt gestolen worden.
De bezels van deze Iphones zijn gelukkig kleiner dan zijn voorgangers (exc. Iphone X original).
Het valt best wel mee omdat het ongeveer voelt als een Iphone 8 (hoop ik) en je hebt meer scherm.
Ik ging van een Note 3 naar S8 (van de "verkeerde" kant) en de S8 is kleiner dan de note. Terwijl op papier net effe groter is.
Gewoon in de winkel vast pakken en oordeel dan!
De XR heeft grotere bezels vanwege het LCD scherm, dus als dit op een kleinere telefoon is heb je relatief minder schermoppervlak.
Vooral de Max ziet er mooi uit, ben wel benieuwd naar wat de prijs gaat worden.


Iphone Xr vind ik dan wel ondermaats, ja het is veel goedkoper dan de X maar eigenlijk vind ik dat die prijs nogsteeds wel een OLED rechtvaardigt
vanaf prijzen in euro
xr 859
xs 1159
xs max1259
Zat eigenlijk te kijken voor de Xs Max maar ga met een (instap) prijskaart van bijna 1300 euro toch wel even twijfelen...
Als je er over na moet denken dan is hij niet voor jou. :X
in januari shop ik gewoon bij een ander merk , dat is de enige manier dat je apple kunt laten weten dat het gewoon te duur is , jaar op jaar gaat de prijs om hoog . of je wacht gewoon een jaar met het kopen van een nieuwe . de 7 kost nu nog geen 449 dollar daar kun je ook gewoon prima een jaar mee doen.
Ik vind het heel jammer want ik heb gewoon al een tijdje weer is Apple willen proberen. Ook in het veld waarin ik werk/studeer ( medische wereld) wordt er heel veel met apple gewerkt en vele apps/studie-materiaal wordt exclusief of beter op iOS aangeboden.
In dat geval waarom denk je niet out of the box ?
Een Iphone 7 529 euro en een Ipad 2018 ? Apparaten laat je gewoon alles syncen met elkaar via de digitale wolk .
Ipad is veel fijner om op te lezen en te werken ondersteund ook de apple pen, en Iphone 7 past gewoon in je broek ideaal voor onder weg en dan heb je voor veel minder geld best of Both worlds.
Je hebt helemaal gelijk, misschien dat ik mijn " ik moet en zal het nieuwste hebben!" Gevoel kunnen onderdrukken
Ik zeg maar 1 ding: te duur :( Mensen gaan afhaken met deze belachelijke prijzen.
Ja, mensen haken al jaren af van iPhones omdat ze altijd veel duurder zijn dan vrijwel alle concurrenten. Sterker nog, er zijn al bijna geen kopers meer van iPhones.

De Windows phones boden een geweldige prijs prestatieverhouding. Er zaten top telefoons tussen die telefoons van 400¤ duurder versloegen. Toch wilde niemand ze hebben (helaas!). Prijs is niet zo relevant als jij denkt.
Eeuwige discussie... de verwachting is dat er meer iphone gebruikers bijkomen dan afhaken...

Ik neem aan dat Apple(zoals elk groot bedrijf) een aardig groot team heeft die aan deze strategieën werkt.

Neemt niet weg dat ik de prijzen ook belachelijk hoog vind worden 8)7

[Reactie gewijzigd door psycho-realm op 12 september 2018 22:14]

ik ben het helemaal met je eens hoor, ik bedoelde mijn eerste 2 zinnen sarcastisch. :-)
En dan stap je in met maar liefst 64GB !!!!!
Wie koopt in hemelsnaam een Max om met 64GB voldoende ruimte te hebben ?
Met die camera's, dat scherm, de power wil je hem MAXimaal gebruiken voor media, foto's/video, gaming en dan is 64Gb helemaal niets.
Dus je gaat voor de 256GB of meer en dan komt er leuk wat bij.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 12 september 2018 22:32]

En dus? Je hebt de keuze dus wat is dan nog het probleem?
Vervelend goeie marketing strategie! :Y)
Nee, dat doen ze kennelijk niet. Apple blijft deze prijzen vragen want mensen betalen het toch wel.
Zeiden we vorig jaar ook.
De XS dollar prijs is gelijk aan de X.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 12 september 2018 21:10]

ja veel te duur maar een Iphone 7 kost nog maar 449 dollar :)
Ik zelf ga mij SE vervangen door en Sony compact . Heb het gehad met de Apple prijzen.
Het aantal verkochte telefoons zal misschien dalen, maar de Price per Unit maakt dit meer dan goed (meer marge!). We zagen dit al bij de vorige generatie.

Vooral de Xr lijkt me qua hardware echt een telefoon die je voor max 200 dollar kunt produceren, dat ding gaat dus 3 keer over de kop.
1 2 3 ... 15


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.