Keuringsinstantie toont geheugen en accucapaciteit iPhone XS, XS Max en XR

De Chinese keuringsinstantie TENAA heeft diverse specs van de nieuwe iPhones onthuld die Apple zelf voor zich heeft gehouden. De fabrikant geeft de iPhone XS-modellen 4GB geheugen, de XR heeft 3GB.

Bovendien zit er verschil in de accucapaciteit van de drie modellen, meldt MacRumors op basis van de listings bij TENAA van de XS, XS Max en XR. De XS heeft de accu met de minste capaciteit, namelijk 2658mAh. Dat is iets minder dan de iPhone X, die een 2715mAh-accu heeft. Apple claimt dat de XS iets zuiniger met het accusap omspringt, want volgens de fabrikant gaat hij iets langer mee dan de X.

De XR heeft een 2942mAh-accu, terwijl de XS Max het moet doen met een accucapaciteit van 3174mAh. Daarmee komt de accucapaciteit van de iPhones in de buurt van die van veel Android-smartphones. Veel grote Android-smartphones met kleine accu hebben een capaciteit van 3000mAh. Sommige toestellen hebben echter inmiddels accu's met meer capaciteit, zoals 4000mAh voor de Huawei P20 Pro en Samsung Galaxy Note 9.

TENAA is een Chinese keuringsinstantie die vaker specs van aangekondigde en onaangekondigde smartphones vrijgeeft. Fabrikanten moeten hun toestellen ter keuring aanbieden om ze uit te mogen brengen.

Apple kondigde de nieuwe iPhones vorige week aan. Tweakers publiceerde toen ook een preview van de nieuwe modellen. De iPhone XS en XS Max komen vrijdag uit, de XR volgt eind oktober.

iPhone hero

Specificaties iPhone XS iPhone XR iPhone XS Max
Afmetingen 143,6x70,9x7,7mm, 177g 150,9x75,7x8,3mm, 194g 157,5x77,4x7,7mm, 208g
Scherm 5,8", oled, 3D Touch 6,1", lcd, geen 3D Touch 6,5", oled, 3D Touch
Resolutie 2436x1125px, 458ppi 1792x828px, 323ppi 2688x1242px, 458ppi
Geheugen en opslag 4GB, 64/256/512GB 3GB, 64/128/256GB 4GB, 64/256/512GB
Camera Dual, 12MP Single, 12MP Dual, 12MP
Biometrische authenticatie Face ID Face ID Face ID
Soc Apple A12 Bionic Apple A12 Bionic Apple A12 Bionic
Simkaarten Nanosim + e-sim Nanosim + e-sim Nanosim + e-sim
Accu 2658mAh 2942mAh 3174mAh
Prijs 1159 euro 859 euro 1259 euro

Terugkijken: Tweakers Update over Apple-keynote

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

19-09-2018 • 18:52

129

Reacties (129)

129
113
56
4
0
27
Wijzig sortering
Ik kan mij 4 jaar geleden de release van de iphone 6 en 6+ nog herinneren. Bij commentaar op de schamele 1gb ram werd toen geroepen dat het toch geen computer is, maar een telefoon, al die android telefoons die 3 en soms al 4gb ram hadden, dat was overkill. En waar zijn we nu.

Ik vind het overigens echt compleet schandalig dat telefoons in deze prijsklasse zonder 3.5mm adapter, en quick charging brick komen. De duurste XS max variant kost 1659 euro (!!!!!).
Had de accucapaciteit van de max ook wel iets hoger verwacht nog, huawei en samsung gooien 4000mah accu's in telefoons van dit formaat.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 06:16]

Agh dat is alweer vier jaar geleden. Inmiddels zit er er zoveel meer in een telefoon dan toen, qua prestaties.... Denk aan FaceID wat tig honderd metingen doet, Augmented reality die continu berekeningen doet, foto's van enkele MP meer en welke een compilatie van verschillende shots kunnen zijn, HDR scherm en hogere resolutie... Alles wordt groter en zwaarder op gebied van applicaties. Apple kan niet achterblijven als het gaat op GPU, CPU en RAM wanneer een developer een Android/iOS game maakt.

Uiteindelijk kan 99% van de mensen toe een iPhone 5s of SE als het gaat om performance, scherm en dergelijke maar men wil meer en meer... Begrijp mij niet verkeerd ik heb op moment van schrijven ook een iPhone 7 maar ik ben van plan om deze naar de jaarwisseling toe (voor 31-12 ivm actie-tarief) te laten voorzien van een nieuwe accu zodat deze nog een jaar of twee-drie mee kan. Met de prijzen die voor de flagships gevraagd worden (niet enkel bij Apple maar ook bij de Android alternatieven) is het niet meer haalbaar om elke twee jaar het nieuwste van het nieuwste te nemen. Althans niet als je financieel wat over wil houden voor andere leuke zaken en hobby's :).
Tot 31-12 meen ik slechts 29 daarna 49 of meer afhankelijk vh model.

https://support.apple.com...ne/repair/service/pricing
Apple verwijst je door naar een reparatie center in mijn geval en die rekenen daar dan 10 euro extra voor 😳
Ik werk bij een Apple Premium Reseller, waarbij altijd dezelfde prijzen gehanteerd worden. Dus ook 29€ all-in voor accu vervangen.
Enkel zijn er af en toe andere acties, zoals de Beats-deal bij Apple, die wij niet volgen.
Wellicht dat een andere APR een andere prijs hanteert, maar normaal gezien niet..

[Reactie gewijzigd door SavageSam op 23 juli 2024 06:16]

Jammer dat Apple hier dan niet even een vinger aan de pols houdt, schermen met een actieprijs terwijl er aangewezen service centers zijn die dit blijkbaar naast zich neerleggen. Als consument voel je toch aardig in de maling genomen.
Het zou niet mogen, inderdaad. Zover ik weet hanteren de APR's hier in de regio (Limburg) wel dezelfde reparatie kosten.
Voormalig Apple en APR medewerker hier: De kosten van de reparatie zijn altijd hetzelfde, echter mag een ASP of een APSP hun arbeidsuren en verzendkosten in rekening brengen. Dit betaal je dan ook puur voor dat bedrijf, voor de Apple service blijft de prijs overal gelijk.
Bedank Europa hier maar voor, Apple mag hier niets voor opleggen. Werkt langs 2 kanten, dus ook zo voor aanbevolen eindgebruikersprijzen.
Dit verschilt dus helaas per APR. Wij moeten €39,95 (€29 voor Apple, €10,95 voor Amac) betalen voor een accu vervanging bij Amac. De batterijen die wij momenteel laten vervangen zijn alleen van een batch waarmee de piekspanning niet meer geleverd kan worden waardoor het toestel dus spontaan uitvalt. Dus, ondanks dat het een fabricage fout betreft mag Apple & Co ook klanten hiervoor uitknijpen. Dat snap je ineens waar die 1 biljoen beurswaarde vandaan komt.
Althans niet als je financieel wat over wil houden voor andere leuke zaken en hobby's :).
Tja voor sommigen is het kopen van de nieuwste iphone een hobby die iets mag kosten. Soort mode gadget. Net als kleding je moet de nieuwst hebben om hip te zijn.
Agh zo heeft ieder zn ding uiteraard. Voor mij is het niet weggelegd 😁👍🏻. Die X(s) ziet er super gaaf uit, zonder meer, maar de 7 die ik heb is meer dan toereikend 😎.

Geef liever geld uit aan trips en ervaringen ☀️
Tja een max 300 euro telefoon doet wat ik wil, af en toe foto nemen, appje versturen en waar ik hem voor kocht bellen. Bellen doet een 1000 euro telefoon ook niet veel beter. Voor de rest zonder van het geld, besteed het liever aan iets anders
" Bellen doet een 1000 euro telefoon ook niet veel beter."

Dat is het hem net. Jij bekijkt het echt als een telefoon. Ik ( en vele anderen ) bekijken het als een multimedia combinatie. Ik heb bv geen digitaal fototoestel, dus ik heb graag dat mijn mobiel dit ondervangt. Ik heb geen losse mp3-speler, ik heb geen losse GPS, ik heb geen tablet...enz. Als je dan 500 EUR uit geeft voor een mobiel ( mijn plafond ) maar het is ook ineens al hetgeen wat ik opgenoemd heb, is het dan nog steeds zo veel?
Ja. Want mijn Motorola Moto E4 van 130 euro heeft ook een goed werkende GPS aan boord, en met de superaccu die erin zit is het zeker een goede mp3 speler. Dan hou je nog 370 euro over voor een echt fototoestel die sowieso beter is dan een mobieltje.
Niet iedereen wil altijd een extra camera meezuilen. Een telefoon heb je bijna altijd bij je.
Dat is het hem net. Jij bekijkt het echt als een telefoon. Ik ( en vele anderen ) bekijken het als een multimedia combinatie.
Eens, toch vindt ik de prijzen voor de iPhone absurd. (Ook die van Samsung e.a. trouwens).
Zelf heb ik de Wileyfox Swift 2X en die voldoet prima voor mij. De kritiek die ik er op kan leveren is voor het overgrote deel ook van toepassing op andere tegenwoordige toestellen.
Het eerste is dat ik deze met 5,2" te klein vindt. Mijn vorige telefoon, een Acer Liquid Z630 was 5,5" en dat ging nog net maar met 5,2" is het scherm en dus het scherm-toetsenbord te klein waardoor ik steed de verkeerde letters typ. Met de huidige 18:9 schermen zou ik dus naar boven de 6,5" moeten om voldoende breedte te hebben.

Ook afgezien daarvan vindt ik de letters soms te klein om te lezen en moet ik de telefoon op 10cm van mijn gezicht houden (bril af) om goed te kunnen lezen. Voor te functioneren als tablet is hij dus te klein.

Ten tweede de onmogelijkheid om de accu te verwijderen/wisselen. Ik heb al diverse keren gehad dat 's ochtends als ik het alarm af zet de telefoon vastloopt, herstart (warm boot) en in het boot-process blijft hangen. Voordat de accu dan leeg is en je het toestel een cold boot kan geven ben je al zo 10 uur verder. Met een bepaalde rom, ik weet niet meer of het 7.0 of 7.1 of 7.1.2 was, was opeens de stock alarm-app verdwenen en met een play-store alarm app gebeurde het (niet in het begin, een paar weken later pas) zelfs dagelijks. Ook als de telefoon om een andere reden (teveel browser-tabs open) spontaan een warm boot doet loopt hij consistent vast.

Ook vindt ik een telefoon als fotocamera onvoldoende. Voor kort bij werkt het prima maar soms is de beeldhoek niet groot genoeg. Meestal echter is de beeldhoek te groot. Bij mijn (D-)slr's heb ik zoomlenzen tot 200 en 300mm. Kom je dichtbij dan wordt de vertekening gigantisch (vaak ook laat dan de autofocus het afweten omdat hij niet dichtbij genoeg kan). Voor de (d-)slr's heb ik 90mm macro lens die tot 1:2 gaat en met de bijbehorende extended tot 1:1.

Als portable muziekspeler is hij bruikbaar maar de meeste apps stoppen met afspelen als je de browser of een andere app naar de voorgrond haalt. Ook sommige YouTube clips luister ik liever terwijl ik iets anders doe. Ook daar faalt de smartphone. Ondanks andere apps is het me nog niet gelukt te luisteren naar muziek of YouTube terwijl ik iets anders doe, bv websites lezen of op Tweakers/Facebook reageren.

Ook het afspelen van muziek bv in de auto gaat niet zoals gewenst ondanks bluetooth e.d. De apps die ik ken spelen via de filemanager wel één track af maar weigeren de collectie op mijn sd-kaart zelfstandig te benaderen. Vanuit de app krijg ik deze niet geopend, enkel vanuit de filemanager maar dan is het er steeds naar één gelijk, onbruikbaar in de auto.

Ook als gps komt mijn inziens te telefoon tekort. Tot ik de Acer kocht gebruikte ik een dedicated PND van het merk Panasonic (software van Navigon) Kaartupdates waren daarvoor echter niet meer beschikbaar (laatste was van 2012) en de meegeleverde kaart was te oud geworden. Op de Acer stond een app AcerNav powered by TomTom maar die werkte slecht, kon vaak de bestemming niet vinden, gaf niet duidelijk aan welke route hij koos (als hij de bestemming wel kende) en koos vaak voor omwegen. Here WeGo werkte wel goed. Ik heb Wise geprobeerd maar dat werkt niet zonder internet-verbinding (ik had destijds prepaid en bel voor minder dan €5/maand). Here WeGo werkte wel goed maar terwijl deze vroeger parkings, tankstations en andere points of interest kon aangeven hebben ze dit er in 2017 (of eind 2016) uit gehaald. Google Maps werkt ook slecht, ik heb die geprobeerd (nadat hij data-vrij geworden was) toen ik vorige zomer via Here WeGo na het verlaten van de A7 geen tankstation kon vinden in Füssen en bijna droog stond (meer verbruikt dan verwacht door de hoogte-verschillen en een 'nieuwe' auto). Op de desktop grijp ik altijd naar Google Maps maar als PND ontbreken essentiële onderdelen. Hij gaf op de kaart niet duidelijk aan welke route hij koos en de gesproken aanwijzingen werden op een onnavolgbaar tempo afgeraffeld zodat het niet te verstaan was. Ook ontbreekt de mogelijkheid om een gesproken aanwijzing te herhalen, iets dat Here WeGo en Panasonic/Navigon wel hebben.

In het verleden heb ik zowel met een PND gereden van TomTom als met een van Mio (allen ongeveer even oud). Ik vond deze minder dan de Panasonic. Dit jaar heb ik met een nieuwe TomTom Go gereden en ik heb me verbaasd. Bij aanzetten is steeds de gesproken aanwijzingen terug uitgezet. Het apparaat heeft geen aan-uit-schakelaar maar gaat onherroepelijk in slaapstand als hij van de 12v ontkoppeld wordt (tot de accu dus toch leeg is). Dit is het meest gebruikersonvriendelijke apparaat dat ik ooit in mijn handen heb gehad. Gelukkig kun je de stem van Heleen de Geest (en nog een dozijn andere per taal en zo'n 100 talen inclusief Quenda en Klingon) instellen. De Panasonic had maar één stem (en één taal) maar die was gewoon goed. Here WeGo kon je in meerdere talen instellen maar ook zonder fratsen.

Kortom, als PND, camera of leesapparaat (tablet, e-reader, e-mail-client) of muziekspeler vindt ik een telefoon niet voldoen. Ik heb daarvoor dus liever aparte dedicated apparaten al zijn die ook niet altijd goed.

Tot slot heb ik nogal vaak de auto genoemd. Als je buiten de grote stad woont, zeker in een buitengebied als hier, waar openbaar vervoer zo goed als onbestaande is, dan is een auto gewoon noodzakelijk. Als je ergens gaat solliciteren is dat ook het eerste waar men naar vraagt, of je eigen vervoer hebt. Bestemmingen die auto's weren zoals Amsterdam, Utrecht en Gent worden dan ook al heel snel geschrapt, zeker als ze niet beschikken over een fatsoenlijke overstapplaats om op eventueel stadsvervoer over te stappen.
Tja iedereen heen een andere bestedingsruimte ook. Kijk als je het geld kan missen dan zou je mij niet horen maar er zijn zat mensen die er een lening voor afsluiten!!! Kijk dat zou ik nooit doen. Ik koop de max nu wel heb nu nog een 7 Maargoed weer een keer wat anders. Voordeel is eigen bedrijf btw teruggave etc etc. Zou ik privé zoveel uit geven nee nooit niet aan een telefoon.
Agh zo heeft ieder zn ding uiteraard. Voor mij is het niet weggelegd
En voor heel veel mensen is dit gewoon duur en maken ze hun eigen keuzes. Maar tweakers onderschatten stelselmatig hoeveel mensen er zijn die wel geld hebben en hoeveel ondernemers dit gewoon als bedrijfskost afschrijven.

Ik snap best dat dit arrogant overkomt, maar het is niet zo bedoelt, slechts als voorbeeld. Voor mij is een dergelijke uitgave niet echt iets waar ik lang over na moet denken en als het als afschrijf post kan dienen al helemaal niet. En ik ben bij lange na niet 'rijk' en zo als ik zijn er rond de 500.000 mensen in Nederland. Dat is dus een markt waarbij de prijs geen alles beheersende factor is bij aanschaf.

Daarboven zit een kleinere group die het werkelijk aan de bips zal oxideren wat iets kost. Daaronder zit een grotere groep die het betalen kan maar dat het wel voelbaar is. Die mensen moeten het echt willen. Dat kan zijn uit status, omdat ze Apple fan zijn.... wie het weet mag het zeggen. Daaronder zit een groep voor wie dit gewoon te duur is. Er zijn miljoenen dingen die voor mij te duur zijn, allemaal heel normaal.

Apple heeft gekozen om producten te maken voor mensen met wat geld en voor mensen die het merk Apple heel aantrekkelijk vinden. Dat is een hele bewuste keuze die veel tweakers (vaak student) zal uitsluiten. Hun producten zijn geen optelsom van de prijs van componenten met een marge. Tweakers vinden dat vaak moeilijk te accepteren feit. Maar zolang Apple het zo goed doet als ze doen kan je niet anders concluderen dan dat ze goede keuzes maken.

Apple is lang niet de enige. Heb ik een Tesla met Ludicrous mode nodig? Natuurlijk niet en de prijs is gewoon erg hoog voor wat je krijgt. Maar zolang ik het betalen kan zal ik het rijden want ik ben fan van het concept dat Tesla heeft en omdat het gewoon on ge lo fe lijk leuk is.

Heb jij een 2080Ti nodig? Vast niet maar we kunnen er zeker van zijn dat ze de eerste maanden moeilijk te krijgen zijn omdat zo veel mensen ze willen hebben. Terwijl we het er allemaal over eens zijn dat de prijs op het schandalige af is. Zodra ik mezelf ervan kan overtuigen dat ik er ook een nodig heb koop ik hem vast wel.
uiteraard dat doe ik ook met mijn bedrijf. Mijn Macbook Pro en iPad gebruik ik daar beiden voor en schaf ik daar ook voor aan. Die prijzen zijn ook niet misselijk maar vallen met alle regelingen reuze mee. 1200 voor een telefoon neerleggen gaat mij te ver, voor dat zelfde geld kan ik veel andere zaken doen. Ongetwijfeld is het apparaat zijn geld wel waard kijkende naar de R&D, productie, etc... maar het gaat mij te ver :). Iedereen die dit niet gaat have fun en leef je uit. Geniet ervan :). Doe ik dat van andere zaken die jullie het niet waard vinden :).
Wij willen niet meer en meer, wij worden overgehaald meer te willen via marketing.
Je vergeet alleen dat die Android toestellen van die tijd met meer geheugen minder soepel liepen dan de 6 met 1gb.
Nu geldt hetzelfde voor de accu.
Misschien niet zo groot als bijv die van de note 9, maar ik heb toch in tests gezien op tomshardware dat de Xs max een langere accuduur heeft dan de note 9.
Het is leuk , papieren specs vergelijken, maar Android en iOS zijn gewoon 2 totaal andere werelden.
Eens mbt oplader, fast charging had standaard moeten zijn.

Mbt die prijs, ook eens, te duur, maar stop er nu eens mee om die 512gb versie te noemen alsof dat de startprijs is. Je hebt ze immer ook voor 400 euro minder.
Ik noem het niet alsof het de startprijs is. Ik zet er expliciet bij dat de duurste versie 1659 euro kost, en dat dat een schandalig bedrag is om geen brick of 3.5mm headphone jack adapter bij de leveren.
Tja, die telefoon is dat bedrag ook helemaal niet waard. Het eco systeem voor iPhone users dus wel. Zelf draai ik mijn hand niet om voor een herinstallatie van een Linux bak en dergelijke , maar het gezeik met mijn voorgaande Androids heeft mij toch echt doen besluiten naar het iOS platform te verhuizen voor mijn telefoons. (na echt MS een kans gegeven te hebben, maar die hebben hun eigen Windows ingegooid op mobile gebied. Was wel een mooi stabiel product)
64 GB is voor veel mensen genoeg, punt is dus dat je voor veel minder dan 1659 prima een (nieuwe) iPhone kan halen. Dat je per se eentje wil kopen met meer geheugen is je eigen keuze.
Verder blijft het inderdaad gewoon te duur en is het jammer dat die accesoires niet standaard geleverd worden.
Mbt die prijs, ook eens, te duur, maar stop er nu eens mee om die 512gb versie te noemen alsof dat de startprijs is. Je hebt ze immer ook voor 400 euro minder.
Klopt, maar ook die is absurd duur, veel te veel voor wat je ermee kunt. Daarnaast mis ik op de iPhones
*) usb-c (de connector van m'n zoons school:iPad heeft het net begeven, usb-c is toch een stuk robuuster)
*) Sd-kaart-lezer (liefst meerdere en ook Full-Size kaarten maar dat heeft Android ook niet)
*) wisselbare accu (hoe vaak mijn telefoon al spontaan in een warm boot is gegaan waarop hij hopeloos vastloopt totdat 10 uur later de accu leeg is. Daarna loopt een cold boot (uiteraard aan de lader) wel goed.)
* Headphone-jack (liefst 6,3mm want dat is robuuster als de 3,5mm dingetjes)

Met al die dingen ontbrekend is zelf €200 te duur voor zo'n iPhone, ongeacht of het een 7, 8, X, XR, XS of XS Max is.
Ja, maar jij wilt dus gewoon geen iPhone: sd kaart , verwisselbare accu, etc heeft er nooit ingezeten , gaat er ook nooit komen, headphone jack zit er ook al 2 jaar niet meer in, etc. Is toch prima. Ieder zijn keuze. En die 512gb? Tja, als hè doe echt nodig hebt op een smartphone, dan ben je professioneel gebruiker denk ik, en dan is het dat bedrag voor jou misschien waard.
Maar ik vind het altijd zo apart. Als je niet teveel wilt betalen en al die zaken wilt hebben, weet je al jaren dat je niet bij Apple en iOS moet zijn. Ieder zijn voorkeur, toch?
Btw robuustheid USB-c versus lightning kan je nog wel eens tegenvallen, Google maar.
512gb heb ik niet nodig. Wel vind ik 32gb het minimum voor het systeem mits je er een sd-kaartje van 32gb bij kan zetten (misschien zou een kaartje van 16 nog genoeg zijn, maar 16gb intern is onvoldoende ongeacht hoe groot het sd-kaartje is, dat werkt gewoon niet) M'n vrouw heeft een kaartje van 64gb in haar Lumia 950XL maar zij filmt veel.
...is toch prima...
Ik vind van niet. Die dingen zijn gewoon essentieel en hoe ik ook fan ben (eigenlijk meer was) van Linux, het is voor telefoons te zwaar (BB 10 OS, zelfs Windows phone naar ook zowat alle andere geflopte telefoon-OSsen waren beter) .

Het is nu zelfs zo dat er ook met Android vrijwel geen modellen meer zijn met verwisselbare accu, zeker als je usb-c wilt ipv micro-usb. Ook micro-usb is trouwens waardeloos. Kabeltjes van Action gaan 6 weken mee maar ook die van A-merken zoals Samsung zijn na 8 à 9 weken kaduuk terwijl ze €20 tot €30 kosten, dan zijn die van Action voor €1,50 tot €1,90 toch beter. Ook de aansluitingen op de telefoon zijn na anderhalf jaar kaduuk (maar da's nog altijd een half jaar langer als de aansluiting op de iPad 2017)

Het vreemde is dat micro-usb ontworpen zou zijn om 3000 connectie/disconnectie-handelingen zij meegaan en mini-usb slechts voor 300. In de praktijk gaat mini-usb veel langer mee maar dat is inmiddels al heel lang uitgefaseerd.

Professioneel gebruiker van de telefoon ben ik zeker niet, dan zou ik er ook niet zo mee zitten en met meerdere toestellen rondlopen. Een professioneel aangeschaft apparaat kun je immers afschrijven en kost dan nog maar de helft (excl BTW want die kun je dan ook aftrekken)

Dat Apple die dingen niet heeft is één ding maar bij de andere ontbreekt het dus ook steeds meer, vooral in het dure segment.

Jij stelt dat de robuustheid van USB minder goed is als lightning en dat de bewijzen via google te vinden zijn. Mij leek de lightning-connector ook redelijk robuust maar ik zie in de praktijk dat hij dat niet is. Nu is het misschien anekdotisch omdat mijn steekproef met 7 of 8 telefoons (2 usb-c rest micro) en totaal minder dan 20 kabels (waarvan 3 usb-c, de rest micro, het oudere spul met o.a. Nokia connectors tel ik niet mee, die waren in de praktijk nog robuuster) statistisch veel te klein is maar het verschil in gerealiseerde levensduur is gigantisch. De Microsoft en Wileyfox usb-c kabels zijn na anderhalf jaar nog als nieuw (van de twee Wileyfox micro-usb kabels begint er één zijn mantel los te raken maar de connector zelf is nog goed itt die van de andere merken ('kwaliteitsmerk' en Action) die na een paar weken gewoon uit de telefoon vallen) en ook de telefoons vertonen nog geen mechanische kuren aan de connector itt de micro-usb telefoons hier (allen ongeveer anderhalf jaar oud), enkel de Lumia 950XL begint sinds een paar maanden last te krijgen van een snel lege accu.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2024 06:16]

Misschien ook het vermelden waard, is dat bv de iPhone 6 een scherm heeft met een resolutie vergelijkbaar met dat van een Samsung S III. Of een schermresolutie zó veel verschil maakt, weet ik niet en het is wel een feit dat iOS stukken beter geoptimaliseerd is, maar ik vond het wel het vermelden waard.

Het is immers wel toevallig dat de batterij van de iPhone 6 Plus 1100 mAh groter is tegenover zijn klein broertje.
Echt super hinderlijk dat mensen de prijs van het 512GB model noemen |:( Alsof de note 9 en S9 zo goedkoop zijn met de releases.

iOS en Android zijn inderdaad 2 werelden maar feit is wel dat iOS zuiniger en beter geoptimaliseerd is tegenover Android, dat valt gewoon niet te ontkennen. Android zal vast dingen hebben die handig kunnen zijn maar ik zie in mijn ogen nog steeds een OS (Android) die enorm veel vraagt als het gaat om batterij en werkgeheugen.
Je vergeet alleen dat die Android toestellen van die tijd met meer geheugen minder soepel liepen dan de 6 met 1gb.
Vergeet jij niet dat er toen al prima toestellen te koop waren? De iPhone 6 kwam hier 27 september 2014. De Oneplus One startte 25 april 2014. Zelf had ik hem geloof ik in november. De eerste jaren heb ik geen klachten over die telefoon gehad. Daar zat niks bij dat niet soepel liep, je kon de cpu zelfs overclocken 8)7 .
Ja, maar die had toen ook al 3gb ivm de iPhone 6 die 1gb had. Specs vergelijken 1 op 1 met Android toestellen is leuk, maar zegt niet zoveel.
Specs vergelijken van de Accu, CPU en RAM is idd onzin tussen iOS en Android.

De schermen vergelijken is daarentegen wel een eerlijke vergelijking.
Niet zozeer de resolutie maar zeker wel de PPI.
Onafhankelijk van het OS kijk je met dezelfde ogen naar een scherm. Dan is het voor deze prijzen wel ongehoord dat Apple een toestel heeft met zo'n lage resolutie tegenwoordig. Zeker omdat ze zelf zo hameren op hun Retina marketingstrategie. Zakelijk hou ik graag een iPhone vanwege de batterijduur maar met deze prijzen wordt het zeker niet het nieuwste model.
Dan zal je dus voor een ouder model plus gaan neem ik aan?
Waarschijnlijk wel. het voordeel van apple telefoons is dat er vrij weinig modellen zijn maar wel hoge verkoop volumes. De markt van refurbished toestellen is vrij groot met soms hele goede garantiebepalingen.
Ik koop zelf dat ios-is-efficienter-met-minder-ram argument niet meer. Ik heb in de tijd dat die argumenten gemaakt werden een ipad 2 en ipad 3 gehad, maar die hadden beiden serieuze issues met te weinig ram. Hearthstone die crashte, maar ook browser tabs die opnieuw moesten inladen. Bijvoorbeeld: vul formulier in in tab 1 en zoek ff iets op in tab 2, switch terug naar tab 1 en vervolgens is je hele formulier weg, aangezien die pagina opnieuw moet inladen.
Prima, koop je dat argument niet meer.
Kan, op de iPad ook wel herkenbaar, ook al zou ik eigenlijk niet weten wat de concurrentie was ten tijde van de iPad 2 en 3, en of die concurenten destijds nou zoveel beter waren .
Maar een iPad had een hogere res tov iPhones , dat verklaart veel.
Maar jouw argument zegt er niets over of iOS beter geheugenmanagement heeft, dan zou je nl hem hebben moeten kunnen vergelijken met een concurrent met 1gb.
Je slaat een spijker op zijn kop. Altijd dat gezeur over die prijs. Nee die Note 9 is lekker goedkoop.

Het punt is juist dat iPhones vergelijkbare of zelfs betere gebruikerservaringen biedt dan de meeste concurrentie met betere specificaties. Dat is juist efficiëntie.
De nieuwe note 9 is langzamer iPhone8
Ondanks het gezeur op Apple dat ze duur en niet innovatief zijn. Staan ze kwa techniek wel eenzaam aan de top.

Een telefoon fabrieksmatige die alle chip makers verslaat met eigen cpu en als eerste 7nan kan ontwerpen.

Dat was 4/5 jaar geleden ook het geval Apple had de als eerste 64bit CPU en iedereen maar base over geheugen ik kan me nederdaal de Android la met 6gb geheugen en een 32bit CPU. Cool 6gb geheugen maar de CPU kan er niet meer dan 2 adresseren.(gebruiken) Het staat stond leuk op de vapakking maar je had er geen reet aan.
Anoniem: 501293 @Ruw ER20 september 2018 12:17
Waarom steeds de duurste variant noemen? Welke gek gebruikt 512GB? Ik ben een grootgebruiker maar 256GB is echt meer dan genoeg met de nieuwe apple standaarden zoals 265HEVC.
Om aan te geven dat het extra bizar is dat je zelfs bij die prijs geen 3.5mm adapter en quick charging brick krijgt.
Anoniem: 501293 @Ruw ER20 september 2018 14:42
Je krijgt wel een adapter. Er zit gewoon een verloop stukje bij. Dit is al sinds de iPhone 7.

Bedoel je met quick charging brick gewoon de draadloze oplaad adapter?
Nee er zit geen lightning naar 3.5mm verloopje bij. Bij de iphone 7 en 8 nu ook niet meer. En de bijgeleverde lader is een trage lader, wil je quickchargen, dan dien je nog een andere lader plus usb-c naar lightning kabel te kopen van rond de 80 euro.
Precies, dat was vier jaar geleden. En daarmee kon de 6 uitstekend vooruit. Mijn zoon heeft nu nog een 6, functioneert uitstekend.

Nu zijn we een aantal jaren verder, de behoeften, mogelijkheden en toepassingen veranderen. Dus ook de hardware.
Het is maar net wat de gek er voor geeft, en dat worden er steeds meer.
Het kan uiteraard nog gekker, https://us.louisvuitton.c...-7-crocodilien-mat-015701.
Wat is gek trouwens?
Als 95% dit koopt van de mensheid en ik dus niet, dan ben ik die gekkie :+
OMg, wat een afschuwelijk, lelijk hoesje is dat zeg 8)7
Ach, zo zijn er wel meer dingen. In 2010 zei Steve Jobs 'Nobody's going to buy a big phone'. Daarmee verdedigde hij de keuze om het scherm van de iPhones klein te houden. Inmiddels is de Iphone XS Max meer een phablet, dan een smartphone, dus tja. Inzichten veranderen, net als de wensen in de markt. Wensen van je markt laten zich niet altijd makkelijk bepalen over de lange termijn. Blijkbaar hebben veel Apple-adepten 'vroeger' het gevoel gehad dat 'size does matter' en heeft Apple op basis van marketingonderzoek doen besluiten om grotere schermen te implementeren op nieuwe toestellen.

De argumetnatie m.b.t. accu, tja. Ik vind wel dat als je veel betaald, je wel wat mag verwachten. Maar iPhones hebben over het algemeen een prettige accuduur. De iPhone 8 had bijvoorbeeld 1.821mAh, maar kon, volgens de review, ruim 10 uur en 25 minuten webbrowsen aan (via Wifi). Bij de videotest zijn de waardes lager, maar dat komt vooral omdat de concurrentie met (AM)OLED-schermen werkt. Desalniettemin is 1.821mAh en ruim 8 uur video kunnen kijken niet eens erg slecht. Blijkbaar heeft Apple zuinige SoC's en is het softwarematig ook energiezuinig.

Je 3,5mm argument, daar ben ik het (nog) wel mee eens. Maar zo zag iedereen USB-C bij de eerste telefoons die dat hadden ook als nadeel 'omdat niemand nog USB-C-kabeltjes had'. Zo kun je nooit innoveren. Wel vind ik het een nadeel dat je niet kunt opladen tijdens het luisteren, of je moet al dure Airpods aanschaffen (of natuurlijk een cheap bluetooth koptelefoontje.. dat kan ook).
iOS is zo efficiënt dat een grote hoeveelheid ram helemaal niet nodig is.
Niet helemaal waar. Je ziet bij de speedtests van PhoneBuff keer op keer dat de iPhone X niet evenveel apps in de achtergrond kan openhouden dan de Android concurrenten met meer ram geheugen:
https://youtu.be/M0-pdZYJYPM

In de tweede ronde haalt hier de S9+ de iPhone X in.

Ik zou dan liever zien dat Apple gewoon netjes veel ram geheugen in hun telefoons zet. Het is niet dat dat veel kost als je al een telefoon van 1000+ euro maakt..
Ze hebben nu 1 gig meer dan de x van vorig jaar en iOS 12 heeft wat verdere optimalisaties, dus ben benieuwd naar de nieuwe " laps" op YouTube , nu werd een iPhone x met 3gb inderdaad ingehaald met veel apps open door Androids met 6gb. Dus ben benieuwd .
Anoniem: 567346 @sieem20 september 2018 07:53
Dat is een vergelijking met de beta 2 van iOS 12, met alle debug opties erin. Beetje een onzin filmpje.
En wat doet het open hebben van veel applicaties met de performance van de actieve applicaties? .... juist! Die kakt volledig in.

Ik heb liever een actieve app met meer performance dan dat ik de afgelopen 10 gebruikte apps nog ergens heb sluimeren en morgen pas weer gebruik...
De apps zijn in feitie op beide systemen gewoon suspended, echter kunnen er op android telefoons dus meer suspended ( = sneller weer actief dan een 'cold' start ) blijven tegelijkertijd.

Voor zware multitaskers kan dit dus wellicht zeker van belang zijn. Dat iOS beter suspended apps can comprimeren kwa RAM usage is dan niet echt meer belangrijk als de S9+ e.d. wel gewoon factueel meer open kunnen hebben.
Voor mensen die tegelijkertijd meerdere Audio Units draaien onder een app als AUM, Cubasis of iets dergelijks zit er wel degelijk een heel groot voordeel in iOS 12 mét een iOS device met veel RAM. De maximale hoeveelheid RAM die beschikbaar was voor iOS 12 voor alle Audio Units tegelijk op een zeker moment was afgeregeld op 360MB. Die limitatie is er niet meer bij iOS 12.
tja heb je echt quick charge nodig als je accus nog steeds zo minimaal van capaciteit zijn.
Nee mijn volgende telefoon moet gewoon minimaal 4000 mah hebben ik moet er op vooruit gaan niet achteruit...
Anoniem: 583079 @Ruw ER19 september 2018 19:57
De 6 uit 2014 draait nog vlot onder de meest recente versie van het OS, en doet dus beter dan de 4GB apparaten uit 2014 waar jij naar refrereert, wat is je probleem?

3.5mm is een verdwijnende technologie op high-end smartphones, tijd dat je daaraan went.

Tenslotte hoop ik dat de EU binnenkort gaat verbieden nog langer laders te verkopen in de verpakking van smartphones: wat zal dat een hoop afval vermijden!

Jij leeft echt met je kop in het verleden!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 23 juli 2024 06:16]

Je hebt een probleem met afval van opladers.

Maar al die Bluetooth earbuds etc zit ook een hoop extra afval in. Plus vaak oplaad bewaardoos. Over het algemeen niet beter dan bedraad, iedere 4 tot 8 uur leeg dus weer laden.

Een 3.5mm mag dan oude techniek zijn maar het werkt goed. Als ze de ruimte willen besparen moeten ze een andere stekker verzinnen.
Anoniem: 583079 @Qin19 september 2018 23:04
Je maakt een denkfout: geen 3.5mm impliceert niet draadloos.

Je hebt gelijk dat bleutooth apparaten ook voor meer afval zorgen. Maar het is tenminste afval voor apparaten die gebruikt worden. Het grote drama is dat het leveren van een lader bij elke smartphone dikwijls compleet nutteloos is en pure verspilling want laders gaan veel langer mee dan smartphones en zijn universeel bruikbaar. Het is gewoonweg absurd.
Iedere nieuwe telefoon die ik kocht had een zwaardere lader. Ik heb inmiddels laders van 0,5A, 1A, 1,2A, 1,5A, 2A, 2,2A, en die van m'n vrouwe Lumia 950XL levert zelfs 3A.

Voor de Wileyfox Swift 2X waar geen lader in de doos zat (enkel een kabel maar doe is nu zoek) heb ik inmiddels al twee extra laders gekocht omdat met de oude het laden soms te lang duurde.
Het is absurde verspilling, al die laders die allemaal nog kunnen dienen.

Ik gebruik overigens liefst de lichtste lader die het langzaamst laadt: dat is altijd beter voor de levensduur van de batterij. Ik hoef alleen 's nachts te laden en als er uitzonderlijk moet bijgetankt worden is zelfs een 5Watt lader voldoende voor een kwartiertje bijladen.
Langzaam laden is inderdaad beter voor de levensduur van de accu. Voor 's nachts, als de telefoon zo ongeveer 8 uur continu aan de lader ligt is een minder snelle lader prima. Soms wil je echter zo snel mogelijk voldoende bijladen om de rest van de dag door te komen.

Daarbij, met de langzaamste usb-laders hier in huis (o.a. 0,5A en 1A) laden o.a. de Lumia 950XL en de Wileyfox Spark+ niet eens op (de Wileyfox Swift 2X heb ik nog niet geprobeerd)

Daarbij zijn de langzame laders niet nutteloos, op een enkele die reserve gehouden wordt (bv voor als de hoofdlader even zoek is) hebben ze toch wel een andere functie gekregen. Steeds meer apparaten kun je bijladen via een usb-connector ook al is er geen data-overdracht mogelijk. Bekende voorbeelden zijn mede-strips, en (al heeft die met 2A al best veel nodig) de Raspberry Pi's.
De 1,2A lader van mijn vorige telefoon (Acer Z630) en de 1,3A lader die ik los kocht voor die van twee telefoons van daarvoor (de originele Samsung lader was na krap 2 jaar kaduuk) hebben dus nog steeds hun toepassing.

Kabels gaan hier gemiddeld 6 weken mee (althans die van tussen €1 en €2 van de Action, die van 'kwaliteitsmerken' zoals Samsung €20-30 gaan 8 weken mee, enkel Microsoft en Wileyfox zijn na anderhalf jaar nog als nieuw).

Wat veel meer verspilling is, is echter dat telefoons vaak de twee jaar niet halen. Als dat komt door een gebroken scherm, van vallen, is dat nog tot daaraan toe, maar bij veel modellen is ook zonder vallen na twee jaar de accu versleten, de micro-usb connector kapot en het geheugen zodanig geregenereerd dat de telefoon onwerkbaar traag is geworden.

Dit is een Apple/iPhone topic en dat moet ik hen nageven, dat is het enige merk waarvan de hardware tot 5 jaar mee kan gaan (bij niet vallen of andere accidentele) en die ook rond de 5 jaar updates krijgt (ten minste security updates dan toch). Samsung gaat tot 2 jaar en security-updates tot 3 maar ook andere merken kunnen niet langer omdat Qualcomm en consorten de soc's slechts 2 jaar ondersteunen. Dát is een veel grotere verspilling als die paar laders.

Als je de gemiddelde levensduur van een telefoon opkrikt van krap 2 jaar (de meesten moeten hun 2-jarig abonnement uitzitten met een deels defect toestel, meestal het scherm) naar ruim 3 tot 4 jaar dan win je veel meer als met het weglaten van die paar laders.

Zwak punt, is in de praktijk dan ook vaak het scherm. Toestellen zijn dusdanig kwetsbaar dat ze daarop snel kapot gaan. Nu kun je terecht stellen dat de gebruiker voorzichtiger moet zijn, maar feit is gewoon dat smartphones veel intensiever gebruikt worden als andere apparaten zoals tablets, de vorige generatie dumbphones, of zelfs laptops en desktops. Alleen daardoor is het risico dat er iets mis gaat (vallen, stoten, nat worden, .. ) vele malen groter maar de robuustheid van de gemiddelde smartphone is daar niet naar, in tegendeel, steeds meer wordt er gebruik gemaakt van kwetsbare materialen zoals een achterkant van glas.

De smartphone is een modeartikel, een wegwerp-product geworden dat dient om onze omgeving te tonen dat we ons dit kunnen veroorloven. Als zodanig is de smartphone het enige product in de wereld dat zowel statussymbool als wegwerp-product is. Hoevelen zijn er niet die nu al naar de winkel rennen voor een iPhone XS (of max) en over een jaar al voor de nieuwe Samsung S10 gaan. In de Android wereld is dit helaas nog erger.

Ook op andere terreinen zien we dit trouwens. Auto's gaan gemiddeld 18 jaar mee maar nu steden modellen van 10 jaar en binnenkort zelfs jongere exemplaren gaan weigeren worden mensen gedwongen hun auto veel eerder af te danken terwijl er met de productie net zoveel uitstoot en vervuiling geproduceerd wordt als tijdens de gehele levensduur, en het aandeel van de productie is zelfs stijgende omdat nieuwe modellen enerzijds zuiniger worden maar anderzijds ook meer complex en dus meer energie vragen om gemaakt te worden. De groeiende hoeveelheid elektronica in auto's is in dat opzicht geen zegen.

En auto's zijn maar één voorbeeld. Een ander voorbeeld is de TV waarvan de levensduur steeds korter wordt, enerzijds doordat ze bij onvoorziene defecten niet meer gerepareerd kunnen worden, anderzijds door de steeds korter wordende technische levensduur maar daarnaast ook door de steeds sneller gaande technische ontwikkelingen. De meeste mensen hebben nog een FHD-TV en ook de zenders zijn nog bezig met de transitie naar FHD maar 4K is inmiddels alweer opgevolgd door 8K en het is nog maar te raden wanneer 16K of hoger mogelijk wordt en fabrikanten dat willen gaan verkopen.

En zo zijn er nog voorbeelden te vinden in andere gebieden.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2024 06:16]

Die stekker is er al lang.
Je krijgt daarom ook oortjes meegeleverd met een lightning aansluiting.
En als je wilt opladen en luisteren heb je weer een ander stekkertje nodig.

De poort is ook kwetsbaarder dan een 3.5mm. Er de hele tijd een stekker in hebben lijkt mij ongezond.

Wat voor Android nog meer fun oplevert omdat sommige fabrikanten zich niet helemaal aan de standaard houden, en dus niet ieder verloopstuk en oordopjes werken met andere telefoons.
De usb stekkers bij android kan ik niet over mee praten (locked in Apple ecosystem, tuurlijk heb ik een keuze maar vind het gewoon nog steeds goed samenwerken ondanks dat ik al jaren geen Apple fan meer ben).
Maar de lightning poort lijkt me amper kwetsbaarder dan een 3,5 jack.
Van dat opladen, jup dat is crap.
Ik zeg ook niet dat ik blij ben met de keuze, maar wou even ingaan op je argument ‘verzin dan een nieuwe stekker’ aangezien die er al is.
Of deze beter is of juist niet liet ik even in het midden.
Zelf zie ik liever jack, dikkere iphone met veel grotere accu, enz.

Daarnaast op Mac gebied heb ik ook genoeg te klagen aan het adres van Apple. Waar blijft een Mac Pro die echt goed te gebruiken is voor de proffesional? Ik zit nog met mn 2010 mac pro die aan alle kanten is geupgrade tot aan ingewikkelde modificaties toe. Nog prima bruikbaar daardoor, maar ik kocht juist Apple omdat het gewoon altijd werkte zonder gezeur. Upgrade van powermac/mac pro nodig? Kopen, insteken en door.
Nu lijkt het weer alsof ik mn eigen PC aan het bouwen en upgraden ben incl. bijkomende problemen van dingen die niet altijd direct werken.
Tijd voor een nieuwe dus, maar die veredelde prullenbak is geen optie, plus die is ook al eeuwen niet meer geupgrade. We horen al 2 jaar beloftes maar een nieuwe Mac Pro is er nog steeds niet.

Sorry voor de offropic rant, ben gewoon aan wat nieuws toe, en hoewel ik intussen weer 1 windows machine heb in de studio, ga ik die overstap niet volledig maken. MacOS blijft toch briljant in vergelijking. Zeker als je weet hoe je dingen kunt customizen (ik sloop bijvoorbeeld alle animaties eruit, daar wordt je computer lekker snel van!). En het loopt gewoon allemaal soepeler, en loopt zelden vast. De windows machine is in een jaar toch al een keer of 15 vastgelopen en 2x hard gecrashed. Iets wat mij kostbare tijd kost. In die tijd zijn mijn 2 macs in totaal 3x vastgelopen (alleen herstart nodig).

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 23 juli 2024 06:16]

Volgens mij verbieden ze dat ook maar betaald apple gewoon de boete. Toch?
Ik denk niet dat het verboden is een lader te leveren bij elke smartphone, helaas (iedere fabrikant doet dat ook, bij mijn weten).

Apple respecteert overigens volledig de EU wetgeving qua laders.
Ik heb het nergens over de 6s..? 2014, 4 jaar geleden, kwam de 6 uit.
Anoniem: 583079 @Ruw ER19 september 2018 23:41
Je gebruikt foute aanduidingen, dat was verwarrend.

Van mierenneuken gesproken: jij bent zo’n individu die bij elk topic over een iPhone steeds maar een commentaar post over de 3.5mm poort, die Apple al jaren geleden vaarwel heeft gezegd. Ze komt heus niet terug. Wat meer is: ze gaat er stilaan overal uit op smartphones: get over it!
Ja en dat is een achterlijke trend. Het knapste vind ik nog dat de marketingsteams een hoop ja-knikkers er van overtuigd heeft dat het een goede keuze is om de poort te verwijderen. Ding is gewoonweg heel bruikbaar. Gisteren nog gebruikt, bedrijf waar ik werk heeft op ieder laboratorium een fijne Makita soort van bouwradio staan. Kan je radio luisteren, maar ook hangt er een aux kabel uit iedere radio. Kan je ook fijn je eigen muziek op zetten.

De voordelen van een 3.5mm jack verwijderen zijn er enkel voor de fabrikant, niet voor de consument. Wat argumenten:

-Beter voor waterdichtheid: dikke onzin, samsung en LG maken al jaren IP68 phones met headphone jack.

-Meer ruimte voor accu: okay, zou je kunnen doen. Echter, tweakers heeft uitgerekend reviews: Wat gebeurt er met de 3,5mm-jack? dat er ruimte is voor ongeveer 100mah extra accucapaciteit. Wat heb je aan 100mah? Ik haal bijvoorbeeld altijd rond de 6 uur screen on time op een acculading op mijn s9+. Wel aardig goed, en wat je minimaal wel verwacht van een dure telefoon, al kon mijn oude huawei mate 9 beduidend langer mee, de sony xz1 compact van mijn vriendin ook, al zijn dat echt telefoons met ongeëvenaarde accuduur. Mijn situatie: 3500mah voor 360 minuten, dat is 360/3500 = 0.103 minuut per mah, oftewel 6 seconden. 100mah extra zou mij dus 10 minuten extra screen on time opleveren. Dat is gewoonweg geen significate verbetering. Dat praat de verwijdering van misschien wel de meest gebruikte poort ter wereld niet goed.

Dan heb je de voordelen van de producent: onderdeel minder, gat minder in de behuizing maken, gat minder om waterdicht te maken, hey dat is goedkoper! Gaat de prijs van de telefoons echter omlaag voor de consument? Absoluut niet, de meeste telefoons zonder headphone jacks hebben gruwelijke winstmarges, en die winstmarges zijn de laatste tijd alleen maar gestegen om winsten te verhogen in de krimpende markt.


Een 3.5mm jack willen behouden heeft niets met in het verleden leven te maken, maar met praktisch nut, en je niet nog harder laten naaien door fabrikanten, waaronder het meest waardevolle bedrijf ter wereld, apple, die haar klanten keihard naait door ze dik duizend euro neer te laten tellen voor een telefoon zonder basale functies, als een headphone jack, quick charging brick. Het knapste vind ik nog hoe non-kritisch de apple gebruiker is. Die gaan zo mee in wat voor keuzes het bedrijf maakt.
Wel fijn dat de macbooks allemaal hun 3.5mm jack nog hebben eh, kan je nog lekker gebruik maken van die gedateerde techniek. Alleen jammer dat je je lightning headphones niet aan kan sluiten. Een weldenkend mens zou zeggen, hey, dat is niet zo handig. Een apple fanboy zou vast iets bedenken om iets kroms recht te lullen. Net zoals er 5 jaar lang het ontbreken van wireless charging op iphones recht is gelult, 16gb opslag, met een 110 euro meerprijs voor 64gb, terwijl het apple een tientje meer kost in productie, is ook door velen recht gelult. Het is echt heel bijzonder wat voor een greep apple op een hoop gebruikers heeft, beetje als gelovigen bijna, zo'n zieke plaat voor de kop, en maar vast houden aan eigen gedachte, hoe krom de argumenten ook zijn. Ik zie straks met de XR review de fanboys de belachelijk lage resolutie van +-320 ppi alweer verdedigen, op een telefoon van 859 euro.
Valt het niemand op dat de Iphone XR een scherm resolutie heeft van een iphone 4 uit 2010?
En dat je voor 859 euro gewoon ongekend beetgenomen wordt? Even los van accu capaciteit.
Valt het je niet op dat de xr bijna 2 x zoveel pixels in de hoogte heeft en 1,33 keer meer in de breedte ? Beter lezen.
iphone 4 : 960 bij 640
iphone XR 1792x828px
Meeste mensen kunnen waarschijnlijk fysiek op leesafstand geen pixelraster meer onderscheiden op een scherm van 320 ppi, dus de ppi verhogen heeft niet zo veel nut. Verder is de totale resolutie veel groter geworden, net zoals ongeveer alles er aan nu veel betere specs heeft.

Overigens kostte de goedkoopste iPhone 4 bij introductie in 2008 ook € 900 dus echt nieuw is dit allemaal niet pricewatch: Apple iPhone 4 16GB Zwart
Express om de mensen er van te overtuigen om nog een paar honderd extra op tafel te leggen zodat je niet een phone hebt met een resolutie lager dan een android toestel van 150 Euro.
De iPhone 4 heeft een resolutie van 960x640 pixels, maar ik neem aan dat je het hier over ppi hebt.

Apple heeft al jaren op de 326 ppi gezeten met zijn iPhone schermen. De Plus modellen zitten rond de 400 ppi en de X en nieuwe Xs en Xs Max zitten rond de 450. Apple heeft nooit meegedaan aan de race om zoveel mogelijk pixels in een telefoonscherm te duwen. Je wordt dus niet beetgenomen met de Xr, dat was al jaren zo en nog steeds zo bij b.v. ook de iPhone 8. Over het algemeen zijn die ppi waarden prima om een scherp beeld te geven op de gemiddelde kijkafstand die gebruikelijk is voor telefoons.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 23 juli 2024 06:16]

Anoniem: 501293 @itlee20 september 2018 12:18
Je weet wat retina display inhoud toch?
Ik blijf het indrukwekkend vinden wat voor prestaties de iPhone levert bij deze specificaties. Relatief lage accucapaciteit en ram-geheugen maar desondanks een gelijke of betere ervaring dan de meeste concurrenten. Verdomd efficiënte apparaten.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 06:16]

Het is voor hun wel een stuk makkelijker on het efficient te houden. Hard en software wordt tegelijkertijd ontwikkeld, en ze hoeven maar een paar verschillende hardware configuraties te supporten.

Desalniettemin, er zitten in iOS (maar ook in MacOS) wel een aantal geniale technologieën die het uiterste uit de hardware kunnen persen.
Desalniettemin, er zitten in iOS wel een aantal geniale technologieën die het uiterste uit de hardware kunnen persen.
Wat dan?
ios heeft een paar voordelen: geen java, is geen garbage collection, maar swift of objective C.
Apple push Network, veel efficienter dan de Android tegenhanger.
Apple grand central dispatch.
En allerbelangrijkste, de user interface is zo ontworpen dat deze steeds prioriteit heeft en altijd vloeiend is, als er voldoende cpu is.
Android heeft zijn eigen voordelen. Java is een dergelijk voordeel, hierdoor kunnen x86 tablet laptops worden uitgebracht met android. (of chrome os met android ondersteuning)
Android wordt structureel nog veel gerefactored, terwijl bij ios jet erop lijkt dat er enkel nog moet worden geoptimaliseerd, dat is een groot verschil.
ik heb geen iphone, en ben geen apple fan. enkel geintreseerd in tech. Apple google Intel microsoft zijn allemaal even erg. Arm, Gnu, mozila, apache zijn de "goeden". Maar darth vader wint
Heb je hier misschien een paar voorbeelden van?
Het is voor Apple juist helemaal niet makkelijker. Zij hebben hun eigen os, regelen updates, en stemmen hun eigen OS op hun eigen ontworpen hw af. En hebben hierdoor ook meer kosten.
En dat is nu juist het verschil tussen Apple en Android fabrikanten: gratis Android, schilletje erom heen, standaard soc bij qualcomm inkopen, standaard batterij erin , etc en kijken hoe het loopt, geen optimalisaties, wellicht al snel geen updates meer, etc.
Apple heeft die situatie zelf gecreëerd, en is ook hun sterke punt. Maar hierdoor ook meer kosten.
Nou met de iPhone X hebben ze wel mis geschoten met de ram, hopelijk wordt dat wel beter met iOS 12, maar zelfs mijn zus merkte traagheid and dat apps vaker moesten herladen, zij kwam wel van een 3T, maar alsnog, ze weer niet eens wat RAM is, dus wel blij dat ze op 4GB zitten.


En kwa accu, kunnen we nagenoeg het zelfde zeggen, accu van de X is bij haar ook dramatisch, zelfs in vergelijking met de LG G7 die iets meer accu heeft icm een scherm met hogere resolutie en die vele malen veler is.

Daarnaast zie ik in mijn vrienden krijg dat iPhone gebruikers sneller met accu problemen leiden dan Android users, zou zo maar komen dat een verlies van capaciteit van 10% voor een telefoon met 4000k mAh accu bijna niet merkbaar is als je je telefoon toch dagelijks oplaad, terwijl voor een telefoon die net een dag moeilijk haalt is 10% een merkbaar iets.
Nou met de iPhone X hebben ze wel mis geschoten met de ram, hopelijk wordt dat wel beter met iOS 12, maar zelfs mijn zus merkte traagheid and dat apps vaker moesten herladen, zij kwam wel van een 3T, maar alsnog, ze weer niet eens wat RAM is, dus wel blij dat ze op 4GB zitten.


En kwa accu, kunnen we nagenoeg het zelfde zeggen, accu van de X is bij haar ook dramatisch, zelfs in vergelijking met de LG G7 die iets meer accu heeft icm een scherm met hogere resolutie en die vele malen veler is.

Daarnaast zie ik in mijn vrienden krijg dat iPhone gebruikers sneller met accu problemen leiden dan Android users, zou zo maar komen dat een verlies van capaciteit van 10% voor een telefoon met 4000k mAh accu bijna niet merkbaar is als je je telefoon toch dagelijks oplaad, terwijl voor een telefoon die net een dag moeilijk haalt is 10% een merkbaar iets.
je bent aardig wat onzin aan het verkondigen. je kunt batterijcapaciteit en RAM niet zomaar vergelijken tussen iOS en Android. zelfs kan een type Samsung langer of korter doen met 4000mAh dan LG, of Nokia. btw: ik ken een aantal mensen die net 1 dag halen met Galaxy s8, terwijl ik 2 dagen doe met mijn iPhone 8.
Echt complete onzin is het ook niet.

Ik heb een iPhone 6S gehad en een Samsung S7. In het begin was de accuduur van beide toestellen zo rond de 2 dagen. Nu haalt mijn oude 6S nog niet eens een halve dag. Zelfs na complete herinstallatie van de iPhone (en verder niks erop) is de accuduur echt niet best. De accuduur zakt met 20% per uur zonder ook maar iets te doen.

Beide toestellen heb ik nu ongeveer twee jaar. De Samsung doet nog steeds ruim één dag op een accu.
Het is niet helemaal een eerlijke vergelijking, de Samsung heeft natuurlijk een fors grotere accu, maar dat een iPhone na amper anderhalf jaar gebruik al zo snel leeg is, is wel jammer.

De 6S van mijn buurman houdt het wel lang vol. Fitbit en alles hangt eraan, maar hij krijgt een accu maar niet leeg. Ik zal wel een maandagmorgen model hebben

Edit: typfouten weggehaald

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 23 juli 2024 06:16]

@krakendmodem je kunt in iOS bij batterijconditie kijken hoeveel % je nog hebt. je kunt het ook melden bij Apple support, zodat ze je toestel uitlezen en hun advies geven.(kan goed zijn dat je zonder kosten een nieuwe batterij krijgt)
Dat denk ik ook, dat het een maandagmorgen model is. Mijn 6s is 3 jaar oud. Ik merk nu dat de accu flink verslechterd, na een werkdag nog zo'n 20-30% over. Als het echt moet zou ik het tot het einde van de avond kunnen halen maar dan is hij echt helemaal leeg.

Voorheen (eerste 2 jaar) had ik makkelijk 50% over. Op zich is mijn situatie normaal, een li-on batterij gaat na 1000 charges flink achteruit.

Ik zou zeggen, als je nog door wil, maak gebruik van het battery replacement programma.
De app geeft aan dat de accu nog goed is. Zal er eens over nadenken of ik het toestel nog ter reparatie aanbiedt.
Apple is heel coulant als je zulke problemen hebt met je accu. Even langs een store dus!
Ps en anders is er de accu actie tot eind dit jaar, kun ne voor een prikkie een nieuwe laten plaatsen.
Ik zal er eens over nadenken. Moet wel vanuit het Noorden dan naar Amsterdam toe. Daar moet ik dan een dagje voor uit trekken.

De app gaf trouwens aan dat de accu in goede conditie is.
En ik hal ook geen dag met een S8, dat jij twee dagen met de 8 haalt is prima maar wil je zo iets vergelijken moet je wel met het zelfde gebruik doen.

Ik ben erg bewust dat mijn telefoon gebruik hoger en meer intensief is dan bij meest andere mensen, ik vind de accu en prestaties van een telefoon van 1100€ tegen valen icm met andere toestellen die ik gebruikt hebt.

Apple zegt de prestaties probleem op te lossen met iOS 12, dat moet ik nog gaan zien, maar de accu blijft, wat het meeste accu verbruikt is het scherm, en ik zet die altijd wat veler, en daar kan software niet veel aan veranderen.

Dus voor de prijs, vond ik de X een tegenvaller.
Bij alles wat je opnoemt kan ik me totaal niet vinden. Ik heb met alle issues geen last ervan. Batterij is na dag normaal gebruik (ik gebruik dan wel geen social
media als FB) nog op 50% als ik hem weer draadloos oplaad. Na een jaar opladen is batterij nog steeds op 99% volgens batterij status in iOS.

Apps die moeilijk doen heb ik totaal geen last van en het refreshen van apps zit vaak ook ingebakken in de app zelf dan dat iOS het doet.
Yep, valt inderdaad wel op.
In de trein (Den Haag -Groningen) zie je altijd Apple opladers aan het plafond hangen.
De Android gebruikers (zoals ik met een 5T, die bellen, Appen, 4 VOIP nummers standby hebben, en als hotspot een paar gig verwerken omdat Internet in de trein sucks) komen na een zware werkdag en bijna 6 uur treinen met 30% thuis.
Het aantal Apple-laders, zelfs het aantal keren laden zegt op zich weinig. Ik herinner me een onderzoek van een aantal jaren geleden, ik meen van KPN, waaruit bleek dat iPhone-gebruikers veel meer data gebruikten, omdat ze simpelweg veel meer tijd met hun apparaat bezig waren.

Appen en VOIP-nummers standby houden kost overigens nauwelijks energie dus dat zal het verschil niet maken, voor beide kampen.
Zet 'ververs op achtergrond' eens uit: dat vreet accu en geeft niet bij alle app's veel nut.
Ik herken me in geen van je issues die je op noemt over de X, ik gebruik hem redelijk intensief en heb nooit last van ram capaciteit traagheid al helemaal niet de specs zijn op dat gebied gewoon super en dat merk je en qua accu zit ik nu na een redelijk lange dag met een redelijk constante verbinding met een Apple watch over Bluetooth op 42%. Dit is van 6 uur 's ochtends tm zie timestamp bericht. Als het je eigen ervaring was ala maar dat is het dus niet
Ik reageer vooral omdat je zelf geen iPhone gebruikt maar wel commentaar hebt. Ik ben een dagelijkse gebruiker en vind dat je of edge cases belicht of dat je het overdrijft.
Lost daar van noem je ios nu traag terwijl het tegenwoordig draait op de grootste lineup aan iPhones vanaf de 5s tm de nieuwe 3. Dit getuigt toch juist van goed geoptimaliseerde software?

Voorheen was de lineup korter omdat de oudere modellen het niet meer aan konden. Nu maken ze het met 12 nog net weer wat beter wat je vooral op oude hardware gaat merken. De prestatie winsten van 12 zijn dus geen fix maar vooral met oog op sustainability geeft het oude iPhones het gevoel dat ze nog goed mee komen.

Even een kleine sneer naar Android, ze moeten eerst maar eens zien meer dan 1% op het nieuwste os te krijgen daarna meer dan 25% dan 50% en daarna kunnen we kijken hoe het bij android zit met dit zelfde probleem.
Mijn nexus 5 en 7 komen uit de zelfde tijd als de iPhone 5s maar hebben al lang geen updates meer omdat ze het OS niet trekken.

Ik lees net dat versie 8 op ongeveer 15% van de toestellen staat.. Waarschijnlijk staat ios 12 nu al op meer % van de iPhones zo niet volgende week wel.

[Reactie gewijzigd door vinsterdamus op 23 juli 2024 06:16]

Vergelijk iOS 10 vs iOS 11 in die oudere toestellen met een dagelijkse gebruik.

En ik durf (ook heb ik zelf nog niet getest) om iOS 12 te noemen, en ga je zeker een diep zien in iOS 11.

De software fragmentatie in Android heeft maar weinig te maken met hoe zwaar of licht Android is, het is puur nalatigheid van Google, OEM en vendors, je kunt gewoon Pie draaien in een Moto G3 (met dank aan developers) en het werkt tenminste net zo goed als marshmallow, en we hebben hier over een low end toestel van 2015.

Maar goed, op een gegeven moment moet ik mij af vragen als voeren van dit soort discussies wel zin heeft, want het is altijd het zelfde liedje, mensen die iets gekocht hebben, ipv kritisch zijn op hun aankoop worden gewoon woedend als iemand iets slechts daar over zegt, dit kun je gewoon zien aan de moderatie die gegeven wordt, totaal buiten de regels van Tweakers, niet iedereen heeft het zelfde smartphone gebruik, niet iedereen merkt bepaalde makementen, zoals het vaker moeten herladen van applicaties die in het achtergrond open is, dat is prima, maar er zit een groot verschil in rendement tussen iOS 11 en 10, dit kun je niet vergelijken met een iPhone X of 8, maar wel met een iPhone 7, en iemand kan inderdaad maar wat roepen, maar iOS 11 zorgde voor de eerste keer dat een iPhone gewoon minder goed presteerde in de al bekende Phonebuff speed test, door of te weinig ram en/of slechte ram management.
De iPhone 8 en 8 Plus hadden respectievelijk accu's van 1821 en 2691 mAh, de accu van de XS is dus bijna anderhalf keer zo groot als die van de 8. Wat ook wel nodig is gezien het formaat van het scherm, maar toch best netjes.
Ongelooflijke prijzen. Maar zolang mensen in de rij staan om de duurste versie te kopen, zal Apple ze steeds duurder blijven maken.
Ik heb andere gedachten bij TENAA-tests...
(iets met doorlekken...) ;)
Nouja, de specs lekken door/uit via TENAA, dus wat dat betreft klopt het wel
:) Wat waren die reclames irritant, hè.
Voor mij zie ik geen reden om een nieuwe iPhone te kopen. Ik heb een iPhone 6 16gb accucapaciteit 84% op 01-02-2019 3 jaar oud. Bij intensief gebruik accuduur 4:30 uur. Mijn moeder heeft de iPhone 8 plus 93% en is van jan. 2018. Ben benieuwd wat een iPhone 8 plus doet na 3 jr. belachelijke prijzen tegenwoordig, ik geef max 550 euro voor een telefoon. Ben super tevreden met mijn iPhone 6, is nog wel goed voor een jaar of 2.
Gelukkig ben zijn we ook niet verplicht een nieuwe telefoon te kopen als de huidige het nog goed doet. :)
Ik zie hierboven ook iemand percentages batterijvermogen noemen.

Dit is niet heel zinnig aangezien iOS / macOS (en ik gok ongeveer alle systemen) dit niet weergeven op een absolute schaal: Als de capaciteit na een tijdje afneemt, wordt de nieuwe, lagere capaciteit voortaan weergegeven als 100%.

Kortom 100% betekent 100% van wat je batterij in huidige staat nog maximaal kan leveren, niet 100% van toen hij nieuw was.
Waar is die 128GB versie? Lijkt ook op commercieel aspect om mensen ofwel toch naar de 256GB te sturen of bij de 64GB te houden... dat ze daar nog niets op zeggen.
Schandalig om de xr 3gb ram te geven. Geef die dan ook gewoon 4. Of breng m niet uit. Evenals het ontbreken van de dual camera achter. En het uberhaupt niet meeleveren van een snellader.

Wat kan een valide reden zijn om nog dezelfde lader mee te geven als die men kreeg bij de iphone 4?

Dit soort dingen, evenals het vervangen van het fijne toetsenbord op de macbook pro met die dunne toetsjes die voor geen meter typen, hebben mij apple voorgoed doen verlaten. Het is namelijk niet langer meer veel betalen omdat apple de beste is, maar veel betalen omdat apple vindt dat ze nog de beste zijn. En dat is echt al een tijd niet meer zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.