Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Documentatie Android Q bevat verwijzingen naar eigen variant 3D Touch

In documentatie voor de tweede bèta van Android Q zijn verwijzingen naar een variant van de aanraking gevonden, genaamd deep press. Mogelijk is dit Googles eigen implementatie van wat 3D Touch genoemd wordt bij Apple.

Volgens de documentatie van Android Q is een deep press ervoor bedoeld om hetzelfde resultaat op te roepen als wat een long press doet, maar dan sneller. Er wordt niet gesproken van speciale hardware om de druk van een aanraking te meten, wat doet denken dat Android dit in de software tracht te doen.

De functie dook eerder op in een easter egg op de Pixel-telefoons, in Android P. Wie in de instellingen een aantal malen op het versienummer tikte en daarna een aantal malen op het logo dat verscheen, belandde in een MS Paint-achtige applicatie. Bijzonder aan die app is dat hij tracht om in te schatten hoe hard gebruikers hun vinger op het scherm leggen, om zo een variatie in breedte van de kwaststrook mogelijk te maken.

Apple kwam op de proppen met deze functie in de vorm van Force Touch. De eerste verschijning hiervan was bij de eerste Apple Watch. Later kwam daar nog een drukniveau bij, waardoor het totaal op drie uitkwam, en werd de functie omgedoopt tot 3D Touch. Dat is te vinden op de iPhones en voegt allerlei extra handigheden toe aan bestaande apps en functies.

Het feit dat Google compatibiliteit voor variërende niveaus van aanrakingsdruk inbouwt in zijn besturingssysteem, betekent mogelijk dat we in de toekomst gaan zien dat smartphonemakers dit voorbeeld volgen aan de hardwarezijde met displays die de druk kunnen meten.

De easter egg in Android P die schijnbaar dezelfde functie heeft

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-04-2019 • 12:13

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Deze herkenning in software zit er al sinds API 1 in, dus het is maar de vraag of Android Q dit anders implementeert of dat dit gewoon een vernieuwing/verbetering van de API is.
getPressure is natuurlijk niet hetzelfde als 3D Touch. Druk meten kan al heel lang, zowel met resistief als capacitief meten. Dat komt door dat het oppervlak waarmee je drukt groter wordt bij grotere druk. Probleem is alleen dat je dan op z'n best globaal de druk kan meten, wat weinig zin heeft als je dat per zone of locatie wil weten.

Hetzelfde geldt voor multi-touch, dat was ook al resistief en zelfs met IR-touch mogelijk, maar door dat het niet accuraat en niet snel is kan je het eigenlijk niet aan eindgebruikers voorschotelen en is het ook niet inzetbaar voor zaken waarbij het echt praktisch is (zoals tekenen of multi-level interfaces).
en volgensmij wordt de oppervlakte niet merkbaar groter wanneer ik meer druk uitoefen met een s-pen of andere stylus
Een stylus hoeft dat ook niet, een Wacom / S-pen voelt dat zelf. Maar ik weet niet of die API dat uitleest.

Maar een "vingerverlenger" misschien niet. https://futurama.fandom.com/wiki/Fing-Longer
Het meten van druk (op basis can resistive/capacitive), of aanrakingen überhaupt komt door het veranderen van oppervlakte. Dat is dus al hoe de registratie in de basis werkt. (met een verschil in de meting van weerstand vs. capacitive lading) Door dat accurater te meten en verschillen te meten kan je dus ook een soort van druk meting doen.

Om druk echt goed te meten moet je eigenlijk een druksensor gebruiken, of als je locatie wil gebruiken, meerdere druksensoren. Die zijn dan vooral goed in druk en niet perse in locatie.

Combineer je die twee, dan krijg je druk en locatie in de dimensies waar je echt wat mee kan (denk aan pen tracken)
Interessant. Dan vraag ik me af waarom dat nooit eerder in de standaard apps is toegepast, los van eventuele teken-apps bijv. Het is me althans nooit opgevallen.
Bedoel je dat het al sinds het begin in Android zit? Dan vraag ik me af waarom Apple alle 'lof' krijgt aangezien Android het dus al eerder ondersteunde. Dat Apple het voor het eerst toepaste is dan eigenlijk bijzaak.
Omdat Apple dit allemaal hardwarematig doet met een drukgevoelige laag die de kracht van een touch kan meten. Dit kan je met software alleen niet doen.

En hierin was Apple wel degelijk de eerste, druk gevoelige schermen in smartwatches en telefoons plaatsten. Daarom krijgen zij er alle lof voor. Er zijn ook best wel wat apps die t ondersteunen dus dat maakt t ook stuk gebruikelijker.

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 7 april 2019 20:31]

En hierin was Apple wel degelijk de eerste, druk gevoelige schermen in smartwatches en telefoons plaatsten. Daarom krijgen zij er alle lof voor.
Is die lof terecht?
Als Google zo kinderachtig geweest zou zijn om de functie te patenteren, zou Apple geen lof krijgen maar een rechtszaak vanwege copycatten.
Hele andere implementatie. Zoals ik hierboven al beschreven heb. L
Zoals vermeld, gebruikt Apple een hele andere implementatie. Dus had het patent van Google (een patent is enkel van toepassing op een specifieke uitgewerkte implementatie) niet van toepassing geweest.
Oppervlakte meten != drukgevoelig. Android had dus klaarblijkelijk al een "hacky" manier om druk te herkennen. Dat zal wel niet vlekkeloos hebben gewerkt, anders was het meer dan een easter egg geworden.
Dat is natuurlijk een beetje onzinnig geredeneerd. Dan kan Google ook alvast een timestamp aan de aanrakingen API toevoegen, zodat apps kunnen reageren op aanrakingen uit de toekomst. Dat er nog geen tijdreismachine uitgevonden is, is dan bijzaak?
Misschien was "bijzaak" niet het juiste woord ;)
Ik heb het zojuist geprobeerd, het lijkt erop dat een high force touch wordt geregistreerd zodra je met meer oppervlakte van je huid aanraakt.

Het idee is denk ik dat als je zachtjes aan raakt, dan raak je het scherm met een klein topje/oppervlak van je vinger aan. Druk je hard dan raak je met een grotere oppervlakte het scherm aan, omdat je vingers zacht zijn. Dus een zachte rubberen (domme) stylus (dus zonder druk gevoeligheid) zou dus ook kunnen werken vermoed ik.

Ik kan het tekenblok dus voor de gek houden door tijdens het tekenen ipv het topje van mijn vinger, mijn vinger plat te leggen en te tekenen.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 7 april 2019 12:30]

Ik hoop toch echt na de laatste geruchten dat Apple door deze zet van Google haar 3D-touch blijft implementeren in de nieuwe iPhones. Gebruik het stiekem best nog wel veel.
Jup, me too. Touchpad-in-keyboard: prachtig en super handig. Gesture om naar app-switcher te gaan / "alt-tab" gebruik ik echt constant. Sommige apps die ik gebruik (zoals Auxy) gebruiken force touch ook op een handige manier. Echt een functie die ik niet wil missen.
Ik gebruik het ook veel. Zou het echt niet meer willen missen..

Het is bij release door alles en iedereen weggezet als gimmick en 'gewoon long press'. Maar het is echt een handige functie. Je hebt simpelweg meer opties voor controls.. Zowel tijd als hoe hard je drukt. Ik gebruik het zoals zovele erg veel als trackpad op je toetsenbord.
Grappig, Apple is net gestopt met die 3D Touch.. Er was bijna niks aan apps dat er ondersteuning voor had, dus echt veel had je er ook niet aan.

Ik vraag me af of dit op Android wel een serieuze component van de UI gaat worden. Ik betwijfel het. Als zelfs Apple het niet voor elkaar krijgt om zoiets door te voeren terwijl ze hardware en software helemaal zelf in de hand hebben, dan lukt het Google ook niet volgens mij.

Ik heb geen iPhone meer maar op de MacBook vind ik het ook razend irritant. Als je tijdens het slepen van een bestand bijvoorbeeld te hard drukt, sprint hij in de 3D touch functie en laat hij het bestand vallen. Ik schakel het om die reden altijd uit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 april 2019 16:47]

Ik vind 3D Touch fantastisch.
Heb sinds september een iPhone 8 van de werkgever en was meteen verliefd op de functie.
Las vaak dat anderen het maar niks vinden maar voor mij is het een hele verademing. Peek and Pop I'm snel te kijken of een mailtje belangrijk is of om met minder handelingen snel een foto te nemen.
Ik gebruik 3D touch ook helemaal nooit. Ik heb de meerwaarde ook eigenlijk nooit echt begrepen, of nooit een echte poging gedaan om de meerwaarde in te zien
Ik hoop niet dat Google nu ook overal verstopte menu's en functies gaat toevoegen.

Het idee van 3D touch is leuk maar ik kan op iOS nou nooit echt voorspellen welke dingen wel of niet extra functies hebben als ik er anders op druk. Net zoals "shake to undo" zijn dit soort dingen altijd van die functies waar je verteld moet worden waar ze zitten wil je er ooit van gebruik kunnen maken.
Mee eens maar dat is niet wezenlijk anders dan bijv key shortcuts op de pc, met ctrl-alt-delete mogelijk als oudste bekende voorbeeld. Heel veel tools werken pas goed als je er documentatie over leest. Je moet het maar weten. Belangrijkste is dat het gebruikers niet in de weg gaat zitten. Key shortcuts gebruik ik elke dag met regelmaat omdat het de muis een stuk minder noodzakelijk maakt. M'n rechter pols is daar erg blij mee. Gestures heb ik persoonlijk helemaal niks mee, met als enige opvallende uitzondering two finger scroll als ik het touchpad van m'n laptop gebruik. 3D touch op mijn telefoon hoeft van mij dus niet maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen van toegevoegde waarde kan zijn. Zolang dus de normale menu's maar gewoon blijven werken en dat zal ongetwijfeld wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 7 april 2019 13:55]

Zeker mee eens. Ik ben ook niet tegen het concept van dit soort dingen, alleen tegen te implementatie ervan.

Shortcuts zijn in de meeste programma's bijvoorbeeld af te lezen in een menu of tooltip. Als je Edit > Undo (Ctrl+Z) ziet, kun je de shortcut leren. En zelfs als de shortcut er niet bij staat, weet je wel dat de feature er is.

Bij mobiele telefoons, waar schermruimte een uitdaging is, zie je erg vaak dat functies achter vage gestures worden verstopt waar je in het welkomstscherm van de app misschien een keer wat over ziet en daarna nooit meer. Dat is zeer frustrerend UI design en ik ben bang dat met de route die Google genomen heeft in zijn nieuwe Material Design-look ook de irritante implementatie van iOS zal worden meegenomen naar Android.
Jammer dat deze AndroidQ beta enkel beschikbaar is voor Google Pixel smartphones?
De publieke beta komt waarschijnlijk wel naar meer smartphones. Deze versie is enkel voor developers.
Binnenkort krab je aan je achterste - en krijg je geld van Google - dat zou goed nieuws zijn! :+


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True