Renders tonen mogelijk uiterlijk van nieuwe 12,9"-iPad Pro

Er zijn renders opgedoken die mogelijk het uiterlijk van de nog onaangekondigde 12,9"-iPad Pro tonen. Zo is op de renders te zien dat de tablet dunne schermranden heeft en niet beschikt over een Home-knop.

De op cadbestanden gebaseerde renders zijn gepubliceerd door MySmartPrice in samenwerking met OnLeaks. De site waarschuwt dat ze mogelijk niet honderd procent nauwkeurig zijn. De gepubliceerde afbeeldingen zouden een indruk geven van de grootste iPad Pro. Vergeleken met de huidige modellen valt op dat de schermranden aan alle kanten van het apparaat gelijk zijn, dat het scherm afgeronde hoeken heeft en dat er aan de onderkant geen fysieke Home-knop te vinden is.

Het ligt dan ook voor de hand dat het ontgrendelen van de iPad aan de hand van Face ID gebeurt, wat ook werd genoemd in eerdere geruchten. Aan de voorkant van de tablet is de daarvoor benodigde camera te zien, die in een doorlopende bezel is opgenomen. Daardoor lijkt er geen sprake te zijn van de met de iPhone X geïntroduceerde inkeping. Daarnaast mist er een 3,5mm-jack.

MySmartPrice noemt dat er aan de zijkant waar de volumeknoppen zitten ook een knop-achtige uitsparing te vinden is, waarvan de functie niet geheel duidelijk is. Het is niet de Smart Connector, omdat die boven de laadpoort te vinden is.

Het is te verwachten dat Apple het nieuwe iPad Pro-model samen met een kleinere 10,5"-variant op zijn evenement op 12 september aankondigt. Daarvoor verstuurde het onlangs uitnodigingen. Daarnaast zou Apple onder meer drie nieuwe iPhones willen aankondigen.

Afbeeldingen via MySmartPrice

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

04-09-2018 • 08:50

105 Linkedin

Reacties (105)

105
102
51
1
0
40
Wijzig sortering
Design is mooi, ik zie echter steeds minder mensen met een tablet lopen. Heeft dit nog wel nut? Ook bij ons in het bedrijf worden ze niet meer besteld. Hoe zit dit bij jullie?
Design is mooi, ik zie echter steeds minder mensen met een tablet lopen. Heeft dit nog wel nut? Ook bij ons in het bedrijf worden ze niet meer besteld. Hoe zit dit bij jullie?
Ik vind het toch best vreemd dat de tablet in populariteit aan het dalen is. Ik heb zelf een 8.0 inch S2 tablet, naast mijn gewone tablet en vindt het toch veel fijner om documenten op me tablet te lezen dan me laptop. En continue alles printen één keer vind ik zonde. Ook dingen als YouTube, Instagram en Facebook doe ik allen op me tablet. Mijn laptop gebruik ik puur voor productiviteit.
Ik vraag me af of de tablet inderdaad in populariteit aan het dalen is. Wellicht zijn de verkopen gewoon lager omdat mensen langer met hun tablet doen, en inmiddels iedereen er al een heeft. Ik zie meer dan voldoende mensen die de laptop vrijwel niet meer gebruiken, en alles op de tablet/telefoon doen.

Bijkomend daarbij is dat als je je laptop maar eens in de 3 maand gebruikt de ervaring aanzienlijk minder wordt omdat je dan gebombardeerd wordt met updates. Dat werkt in de hand dat er dan nog meer met de tablet gedaan wordt, omdat de laptop als vervelend wordt ervaren.

Wat uiterlijk betreft vind ik dit concept trouwens veel weg hebben van de eerste iPad. Wat ik overigens geen slecht iets vind :)
"Wellicht zijn de verkopen gewoon lager omdat mensen langer met hun tablet doen, en inmiddels iedereen er al een heeft."

Dit zie ik ook als belangrijkste reden. Heb zelf ook een 10" Samsung die al jaren meegaat, dit terwijl zowel mijn vriendin als ik ondertussen al een of meerdere keren gewisseld zijn van smartphone. De tablet wordt eigenlijk vooral gebruikt door de kinderen en m'n vriendin. Ik doe zelf het meeste op m'n smartphone maar soms kijk ik wel eens tv op de tablet (vooral voetbal dan :)).

Ik denk dat tablets gewoon minder rap verslijten omdat ze bij de meeste mensen gewoon thuis gebruikt worden en niet elke dag in je broekzak zitten.

Vind deze iPad trouwens best mooi, eindelijk eens een tablet met wat dunnere bezels.
Het is bekend dat de iPad niet meer verkoopt als eerst en Android tablets worden bijna niet meer gemaakt. Maar daar hebben ze zelf voor gezorgd: telefoons zijn groter geworden en daardoor werden vooral kleine tablets overbodig. Maar telefoons werden ook duurder, waardoor er gewoon ook minder budget over is bij de consument. Een iPhone X kostte hier bij launch 1200 euro. De 3GS was destijds 600 of 700 euro.
Daarnaast zie je de ontwikkeling dat de batterij in laptops gewoon langer mee gaat. Een gemiddelde laptop gaat nu gewoon 6 uur mee op een accu, waar dat 4 jaar geleden toch wel anders was. Daarnaast zie je de convertables die goed verkopen. De gemiddelde consument gaat gewoon niet én een telefoon, én een tablet én een laptop kopen. En de keuze tussen een laptop en een tablet is snel gemaakt als er convertables op de markt zijn.
- 8 jaar inflatie tussen de 3GS en X.
- Euro koers veel zwakker dan 8 jaar terug.
- BTW omhoog naar 21%
- Thuiskopieheffing.
- Langere garantie in NL dan VS

Ten slotte, de iPhone X is 999 dollar in de VS, dus het verschil valt wel mee. Het is wel duurder geworden, maar voor het grootste gedeelte komt dat door andere redenen.

[Reactie gewijzigd door mohf op 4 september 2018 21:30]

Onze boodschappen zijn ook niet opeens 2x zo duur toch ;)

Nee, telefoons worden nog altijd ieder jaar 100 euro duurder. Dat is sinds de introductie van de 1e iPhone zo. Dat heeft niks te maken met alles wat jij noemt. Gewoon omdat productiekosten wat omhoog zijn gegaan en de marges die ze pakken ook.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 4 september 2018 22:35]

Er zit helemaal geen 100 EUR tussen elke iPhone...

Overzicht:
iPhone 3G (2008) - $499
iPhone 3GS (2009) - $499
iPhone 4 (2010) - $549
iPhone 4S (2011) - $649
iPhone 5 (2012) - $649
iPhone 5C (2013) - $549
iPhone 5S (2013) - $649
iPhone 6 (2014) - $649
iPhone 6S (2015) - $649
iPhone 7 (2016) - $649
iPhone 8 (2017) - $699
iPhone X (2017) - $999
iPhone X en 5C horen niet in dat rijtje thuis. Zijn 'specials'. De 8 is de opvolger van de 7, geen budget versie van de X. De X is een nieuwe categorie erboven, de 5C was een nieuwe categorie eronder. Het is dus interessant om te zien wat ze met de XS gaan doen qua positionering, en wat de positie van de LCD iPhone is in het portfolio (gerucht dat ie komt) -- directe opvolger van de 8 of meer van de 5C?

Prijs is van 499 naar 699 gegaan in 10 jaar. Valt reuze mee.

[Reactie gewijzigd door sohus op 5 september 2018 19:12]

Ik sprak van t weekend een oude man die aan het klagen was dat z'n 6 jaar oude ipad geen updates meer kreeg en dat de EU daar maar wat aan moest doen. Want de ipad is nog prima en nu wordt hij gedwongen een nieuwe te kopen en dat is maar zonde. Hij deed z'n bankzaken er ook op en vond t niet fijn geen updates meer te krijgen.

Ik denk idd dat voor veel mensen een tablet gewoon lang meegaat dus geen noodzaak om die te vervangen.
Ik tik dit ook op mijn oude 1st gen Retina ouwe ipad. En voldoet nog steeds.
Maar ja de nieuwste OS kan mogelijk niet meer aan en dus os update zit er niet in.

Als de EU daar stockje voor moet steken. En ouwe SoC de nieuwe features niet aan kunnen zou Lite IOS versie handig zijn. Maar houdt ook in dat tablet sales nog harder inkakken.

Mijn aller 1st gen iPad doet het ook nog .

Ja wordt tijd voor nieuwe
Wat jij allemaal doet op je tablet doe ik allemaal op m'n telefoon, die is groot genoeg, heb ik altijd op zak en bovenal die is altijd opgeladen. De tablet ligt in een hoekje te verstoffen. Wij hebben een iPad en een Z2 tabet van Sony en beide worden ze enkel gebruikt om kinderfilmpjes op te kijken in de auto,

Als ik iets wil lezen of serieus wil werken klik ik m'n notebook in m'n docking station met extern scherm en ga achter m'n bureau zitten. Een tablet heeft een iets groter scherm maar heeft voor de rest dezelfde beperkingen als een smartphone.

Nieuws lezen enzo doe ik gewoon op m'n telefoon, wil je een boek lezen is een kindle ofzo toch stukken fijner vind ik.
Nou vraag ik me af of hierin ook de generatie meespeelt. Ik weet niet of jij onder de 30 bent. Maar ik zie echt een verschil in manier van werken tussen jongeren en veel ouderen (zonder te generaliseren)
Ik heb het gevoel dat jongeren hun Smartphone anders gebruiken, er ook veel meer op consumeren.
Ik ben boven de 45 en gebruik een smartphone anders. Ik zou eerder mijn Smartphone kunnen missen dan mijn tablet. Mijn iPad gebruik ik thuis en op mijn werk erg veel. Met IOS12 kan ik nu de schermtijd op beide apparaten zien..en de tijd dat ik op de iPad is vele malen hoger.
Lezen etc doe ik bijna alleen maar op mijn iPad.
Ben overigens niet met je eens dat een tablet dezelfde beperkingen heeft als een smartphone.


Kortom ik kan me voorstellen dat de populariteit en gebruik van tablet ook per generatie verschilt.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 4 september 2018 11:03]

Ik kan dit wel beamen. Heb mijn vader laatst een 8.4 inch huawei mediapad m5 gegeven. De beste man doet er echt veel mee. Filmpjes kijken, de tv gids, bankzaken, onderdelen voor zijn motor zoeken, en heb er whatsapp op gezet. Een smartphone vind hij 3x niks, hij heeft nog een dumbphone, maar als ik hem nu app krijg ik vlak na etenstijd altijd antwoord. Ik aan de andere kant, doe de dingen die hij op de tablet doet op mijn telefoon. Ik ben 26, hij is 60.
Dat heeft mogelijk ook te maken dat op leeftijd het zicht minder wordt en dus smartphone wat lastiger is te gebruiken is , als tablet voor toepassingen waar size matters.
Zo kijk ik geen film op iPhone en vind ik internetten ook heel stuk minder.

Ik overweeg dus ook meer Phablet iphone dus de grootste.

Ja als 45++ zijn mijn oogjes ook minder.

Kijk ook geen film op ipad , PC monitor wel maar daar hangt ATV 4K aan en aan de FHD TV ATV 4gen
Je hebt zeker gelijk wat betreft jongeren. Met name de generatie die nu tiener is zijn totaal onafscheidelijk van hun smartphone en sommigen zien een laptop als een serieus inferieur apparaat.

Zo vroeg ik mijn nichtje om een emailtje van haar laptop door te sturen. In plaats van die handeling te doen, maakt ze een fucking foto van de email en stuurt dat door.

Ze zijn zo gewend aan "instant" en alles op die smartphone, dus de geringste extra handeling al teveel moeite is.
Ik gebruik m'n iPad juist ontzettend veel, meer dan m'n laptop en telefoon (prive dan, zakelijk is een ander verhaal) Als ik iets wil lezen of browsen dan pak ik juist m'n iPad en niet m'n laptop. Met m'n iPad kan ik lekker languit op bed lezen, stuk relaxter als achter een bureau.
Ik heb ooit de eerste iPad gekocht toen telefoons nog 4" schermen hadden. Nu zie ik de noodzaak voor een tablet niet meer. Media consumeer ik op mijn tv wanneer ik het groot wil zien met goed geluid. De rest gaat zelfs beter op een telefoon want handzamer. En tablet vasthouden en op typen is niet te doen.
Ik heb een Ipad mini 2 en gebruik deze wanneer ik aan het gamen ben op de PS4, game companions gebruik ik er voornamelijk op.
Ook wanneer ik met de trein langere reizen maak om Netflix te kijken onderweg.
En wanneer ik facetime gebruik thuis omdat de Ipad in een hoesje zit die tevens als standaard dient.
Ik gebruik em dus best regelmatig.

Ja het kan ook met m'n smartphone maar dit is dan net even handiger/fijner vind ik.
Mijn telefoon is helemaal niet zo heel groot en nieuws lezen en youtuben kan in principe wel, maar waarom op een kleine iphone kijken, als het op een 12.9 inch ipad kan. Zit en ligt veel relaxter op de bank + wat ik vaak doe is het nieuws (video) aan de ene kant van het scherm, terwijl ik een beetje op tweakers of wat dan ook zit en daar doorheen scroll. Daarnaast is het lezen van full size articelen en een beetje browsen ook veel fijner op een tablet dan op een telefoon. Zoals meerdere mensen zeggen, laptop is puur productiviteit. Voor de ipad pro 12.9, had ik een ipad 2, dus denk ook wel dat mensen erg lang met een tablet doen.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 4 september 2018 10:30]

Een tablet heeft een iets groter scherm maar heeft voor de rest dezelfde beperkingen als een smartphone.
Ontzettend generaliserend en daarom helemaal niet altijd correct. Mijn Surface Go is ook een tablet, die heeft helemaal niet dezelfde beperkingen als een smartphone.
Ja ok maar dat is gewoon een laptop met afneembaar toetsenbord.
Ja ok maar dat is gewoon een laptop met afneembaar toetsenbord.
Je hoeft er geen toetsenbord bij te nemen (heb ik ook niet), en Android tablets of iPads kan je evengoed met toetsenbord hebben. Als je dat geen tablet vindt, dan kan je dat enkel stoelen op het feit dat er Windows op draait en geen Android of iOS. Vind ik persoonlijk geen correcte benadering.
Klopt niet helemaal. Er zijn talloze creatieve apps die iPad only zijn.Dus als je bv iets met muziek doet kan je echt een stuk minder met je iPhone dan met je iPad.
Idem dito voor kunst... Zeker icm de Apple Pencil kun je prachtige dingen doen op de iPad die op een smartphone echt niet gaan lukken...
Ja, maarrrr, die prachtige dingen kun je ook op een 2in1/convertible doen met Windows met zelfs betere pennen (Wacom/etc.) en aangezien veel mensen toch nog tegen de limitaties van Apple aanlopen, dus toch nog een PC of laptop/macbook hebben staan, is een combinatie van smartphone+laptop/2in1/convertible ook een heel goede keuze. Vaak zelfs een veel betere.

De echte creatievelingen ontkomen toch niet aan een imac/surface studio/macbook/mac pro/surface iets en de mediaconsumers hebben genoeg aan een normale ipad. Dat maakt dus de ipad pro een beetje verloren. Er zijn simpelweg betere, slimmere en meer praktische keuzes voor het geld.

Ik stond ook ooit voor die keuze en heb ervaren dat de ipad te beperkt is, dus ik heb nu ook gewoon een smartphone met 2in1 laptop en geen tablet meer. Voorheen was dat een macbook, maar aangezien macos voor mijn gevoel te ver achter begint te lopen en te weinig aandacht krijgt, is het nu een windows 10 apparaatje geworden en dat bevalt mij beter dan verwacht.
Lang verhaal kort, de iPad pro valt een beetje tussen wal en schip :P
De Apple Pencil is een veelvoud mooier dan Wacom etc. als je kijkt binnen eenzelfde prijsklasse... (Al moet je er dus wel een dure iPad voor hebben ;) ). Met name het druk gevoelige is fantastisch bij creatieve dingen. Alleen daarvoor zou ik de iPad al overwegen. Maar goed... is voor mij toch te duur!
De Pencil ziet er misschien gelikt uit, maar hij doet helemaal niets meer dan een Surface pen of een HP Tilt Pen die nog onder die prijsklasse zitten. Die doen ook Tilt en drukgevoeligheid met gemak. De HP pen zelfs 4096 niveautjes.
Zowel de Surface Pen als de HP Tilt is dezelfde prijs(klasse) als de Apple Pencil? (speciale aanbiedingen niet mee gerekend). Maar goed - ik gaf ook enkel aan dat je op een iPad met een Pencil dingen kunt doen die op een iPhone (of andere smartphone) niet gaan lukken... Nooit gezegd dat er geen (goede) alternatieven zijn op andere devices ;). Maar als het gaat om tekenen (en dus drukgevoelige pen) vind ik de iPad icm Apple Pencil een bijzonder mooi product!
Ik heb mijn iPad Mini 3 al sinds 2014 en gaat rustig nog een jaartje of 3 mee. Mijn telefoon krijgt om de 3 jaar een upgrade. Ik zie zelf geen reden om mijn iPad te vernieuwen. Ik vind het veel irritanter om een trage telefoon te hebben dan een trage tablet.
Tablets als in ipads of Samsungs? Nee. 2in1 convertibles met windows 10 of tablets met Windows 10 (bijv. surface) zijn niet aan te slepen. En voor dingen als demo stands zijn 60 euro android tablets meer dan genoeg. Ooit kozen mensen om onverklaarbare reden een dure Apple tablet voor zoiets. Nooit begrepen waarom.

IPad pro wel naar gekeken, maar is nog net te gelimiteerd. Voor datzelfde geld heb je een surface pro instapper en die zijn veel veelzijdiger. Vooral de kunstmatige Apple beperkingen verziekt de workflow zodanig dat ze in omgevingen waarbij productiviteit belangrijk is, vooral voor veel verloren tijd zorgen.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 4 september 2018 09:25]

Ik heb dus een Surface Pro (zakelijk) al een jaar of wat en ben het eens met wat je zegt, maar moet daarbij wel aantekenen dat ik hem voor privé doeleinden totaal niet gebruik als tablet. Op dat gebied schiet hij wat mij betreft toch echt tekort en dan met name omdat het browsen in tablet mode net niet lekker werkt, er geen YouTube app (om maar eens een voorbeeld te noemen) is.

Ik heb daarnaast nog (privé) een oude Nexus 10 die nu toch echt wel aan z'n eind aan het raken is. Ik moet zeggen dat ik op Android eigenlijk nooit heel erg last heb gehad van apps die niet voor tablets geoptimaliseerd zijn, zoals ik altijd overal lees, maar ik speel wel steeds meer met de gedachte om voor de iPad Pro 2018 te gaan, omdat die echt weer een nieuw uiterlijk heeft en ik dan toch eens kan ervaren of er echt zo'n wereld van verschil is. Ik ben overigens nog wel wat huiverig voor de restricties van iOS en dan met name dat je niet eens zelf een standaard app ergens voor kan instellen.

Ben in ieder geval erg geïnteresseerd in de nieuwe iPads Pro!
De Surface Pro was inderdaad vervelend qua browsen, maar na de laatste Edge updates werkt 'ie wel stukken beter. Wat alleen jammer is, is dat veel mensen op een Surface Pro iets als Chrome gebruiken... En die is niet echt bepaald goed voor touch. Edge maakt dat wel goed, maarja, als niemand die gebruikt vermoed ik dat het probleem niet bij de tablet of software ligt, maar bij gebruikers die per sé een browser willen gebruiken die geen idee heeft wat touch is.

Apple dwingt niet voor niets de safari render engine enzo af op de ipads en chrome op de ipad is veel touch'ier' ingesteld.
Volgens mij worden er nog altijd een pak meer tablets verkocht dan convertibles. De verkoop van Surface apparaten is maar een fractie van iPads.
De vraag waarop ik reageerde was 'hoe zit dit bij jullie', dus heb ik mijn omgeving beschreven. Dat die van jou of de hele rest van de wereld anders is, boeit dan nogal weinig, want dat was de vraag niet. In mijn omgeving hebben vroeger mensen weleens in de ipad hype gestapt, maar die dingen lagen vrij snel te verstoffen in de kast, dus daar is wel wat geld verloren gegaan.
Ach, je reacties hier zijn uiteindelijk getrol: zowat iedereen die een iPad heeft is er blij mee en wie er geen heeft had er meestal eigenlijk wel één gewild. Een paar mensen met “principiële bezwaren” niet te na gesproken.
Zo, je doet nogal wat aannames. Heb je daar ook bewijs voor? Want de verkopen lopen niet voor niets jaar na jaar terug, dus de groep die er zo lyrisch over is, neemt overduidelijk af. Als het zou kloppen wat je zegt, zouden de verkopen niet zo afnemen.
De verkopen van de iPad zijn stabiel, recent zelfs eerder stijgend. Het is een vervangingsmarkt geworden zoals smartphones en laptops.
De iPad pro is meer gericht op grafische design. Even een schetsje maken die later dan in photoshop of illustrator verder bewerken.

Voor kantoor gebruik is de iPad pro een beetje overkill. Normale iPad is voldoende. Om je mail, snel berichtje tekenen of presentatie mee uit te voeren. Wil niet zeggen dat mensen dit bovenstaande ook allemaal willen.

Tablets. Zie ik meer voor thuis gebruik. Op de bank wat websites na lezen. Oa tweakers en een spelletje doen op zijn tijd.
Ik vind mijn iPad pro voor kantoorgebruik juist heel aangenaam, omdat ik mede door de ondersteuning van de Apple Pencil nu ook mijn handgeschreven aantekeningen volledig digitaal heb en ook gesynchroniseerd krijg naar mijn andere apparaten. (Al zijn er tegenwoordig ook non-Pro ipads die de Pencil ondersteunen volgens mij?)
Ik heb de iPad 2018. Deze ondersteund ook de Apple pencil. Daarvoor hoef je geen pro meer te kopen. Wel zit het scherm zoals de iPhone dicht tegen het glas aan. De iPad heeft hier iets ruimte.
Moet zeggen dat ik mijn tablet in huis best veel gebruik, ideaal om tijdens het strijken of ander huishouden een filmpje te kijken :D.
Wanneer ik een nieuwe laptop ga kopen word het wel een Surface book.
Tablet/laptop in een.

Alleen echte tablets koop ik niet.
Al helemaal geen Ipad's. ik koop liever een im rich game van 500euro dan een Ipad :P
Wij hebben alle ipads vervangen voor surface pro modelen.
Bij mij is de smartphone de deur uit gegaan en een tablet daarvoor in de plaats gekomen. Bellen doe ik niet veel maar surfen en dergelijke wel. Daarom vind ik een groot scherm veel belangrijker.
Ik gebruik mijn iPad Pro 10.5 ongeveer 80 procent van de tijd. Rest is op een PC. Kan absoluut niet zonder een ipad. Zowel professioneel als privé.

Op mijn werk hebben alle artsen een iPad van hun werk.
Zelf gebruik ik sinds een tijdje zowaar de ipad pro in m'n workflow met de pen. Even wat notities maken en een schets maken is zo gepiept waarbij je makkelijk kunt gummen en corrigeren wat op papier een stuk lastiger is. Bovendien heb je 't direct digitaal.

Maar ik snap best dat veel mensen veel nu op hun telefoon doen die steeds groter geworden zijn of op de meer compacter geworden notebooks. Vaak ook met touchscreen.

En veel mensen hebben al een tablet die prima werkt, dus weinig noodzaak om een nieuwe te kopen.
Bedrijfsmatig snap ik je punt, In huiskamers zie ik hem steeds vaker als vervanger van een laptop.
Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die naast hun mobiel alleen nog maar een iPad hebben.
Die ene keer dat ze een PC/Mac nodig zijn, doen ze dat wel op hun werk.
Functioneel heb ik zelf ook liever een laptop, vanwege de meer intensieve interactie die daarmee mogelijk is.

Business case voor tablets? Paper Free office? Gebruik bewust Free in plaats van Less. Ik ben eigenlijk wat verbijsterd als ik in het bedrijf waar ik werk kijk hoeveel papier nog wordt gebruikt in alleerlei processen. In iedere spreekruimte hangt tegenwoordig wel een beamer met aansluitingen voor laptops en veelal ook een PC beschikbaaar is om op in te loggen. Maar waarom ook geen tablets uitdelen om gepubliceerde data op toegankelijk te maken die in besprekingen nodig zijn?

Op een gemeenschappelijke sessie (=Beamer) is het lastig persoonlijke aantekeningen maken. Voor persoonlijke aantekeningen is allang geen papier meer nodig. Redlining is hiervoor toch volwassen genoeg? Een waarom geen laptops in plaats van tablets? Dan worden mensen aangemoedigd ook echt met een bespreking mee te doen en worden ze tegelijk ontmoedigd om op een lapytop allerlei lopende zaken, die niet met de bespreking te maken hebben, af te handelen.

Het merk tablet is mij trouwens secundair. Een tablet waarop bestanden kunnen worden gelezen en waarop wat redlining kan gebeuren is voldoende. Voor de huidige generatie tablets is dat niet uitdagend. Een investering in een basismodel hoeft dan ook geen hele grote kostenpost te zijn. Tsja, we moeten even iets anders gaan samenwerken. Ik vermoed dat dit aspect in de meeste gevallen de grootste hobbel is. De IT afdeling die het idee voorstelt heeft vaak niet het mandaat om de introductie in een bedrijf te dragen. Hiervoor moet ook het lijnmanagement en de MT laag de beslissing actief ondersteunen. Verandering roept altijd weerstand op.
Natuurlijk zie je minder mensen met een tablet lopen. Een tablet is fijn voor thuis en op het werk, maar daarbuiten is het niet handig. Ik laat mijn iPad thuis maar thuis gebruik ik hem meer dan mijn iPhone. Ik heb vorig jaar nog een nieuwe iPad gekocht. Tweede iPad pas dus die dingen gaan ook wel heel lang mee.
Op school worden ze nog volop gebruikt! En Apple heeft van begin af aan ook vol ingezet op onderwijs middels speciale software, speciale (lagere) prijzen voor onderwijs, etc. Hebben ze slim gedaan.... Op scholen zul je zelden onderwijs via Android tegenkomen, maar volop iPads... En al ben ik zelf geen liefhebber van de iPad, voor onderwijs werkt het fantastisch!

Ikzelf heb inderdaad al 7-8 jaar geen tablet meer... Ik heb een telefoon en een laptop. Waarvoor zou ik een tablet nodig hebben? Hooguit wanneer ik écht geld over heb zou het een leuk extra device kunnen zijn voor op de bank. En als ik echt geld over heb wordt het dan toch een iPad mét Apple Pen.... Want met de juiste software kun je daar echt héél gave dingen mee maken!!
Krijg ook het gevoel dat de meeste iPad gebruikers 'm thuis houden en er niet echt de deur mee uitgaan, en dat het eerder misschien wat populairder was om hem mee te nemen naar buiten. Maar dat is gewoon een speculatie en misschien is de verkoop van iPads wel gedaald, wie weet.
Ik weet het niet. Het ziet er uit als een blok metaal met een scherm, dat lijkt me niet echt ergonomisch.

Daarnaast heeft de bezel wel echt een hilarische dikte, zeker als je bedenkt dat dit apparaat een diagonaal heeft van 32cm.
gelukkig is het ook niet de echte iPad die straks wordt uitgebracht :)
de allereerste iPad had ook rechte kanten aan de zijkant, alleen een bollere achterkant, bij deze render is de achterkant recht.
Qua ontwerp kan het dus prima de nieuwe iPad zijn.
Vraag me ook af of je hem nog wel fatsoenlijk met 1 hand vast kunt houden?.
Dat is volgens mij nooit echt het doel geweest van de iPad Pro 12.9", dus daar verandert deze vorm niets aan.
Neerleggen gaat ook lastig, aangezien de camera weer een bump heeft.
Neerleggen werkt overigens ook echt voor geen meter, je heb de achterkant toch altijd een stukje omhoog.

Daarnaast heeft iedereen een hoes (met een stand) om z'n ipad zitten. Een apparaat als dit laten vallen kost je zo enkele honderden euro's.
gelukkig zijn de meeste mensen er zuinig op en zit die keurig in een hoesje

[Reactie gewijzigd door o2g2 op 4 september 2018 09:28]

Maar daar mag je natuurlijk niet vanuit gaan als je iets ontwerpt.
Ik heb bijvoorbeeld rond mijn Oneplus 5 ook geen hoesje zitten, en de uitstekende camera stoort mij soms wel als hij op tafel ligt.

Waarom alle toestellen zo dun mogelijk maken dan, er vanuit gaande dat er toch een hoes rond komt? Dan kunnen ze ze beter een mm dikker maken in mijn ogen. Ik vind bv de Pocophone F1 dan ook iets hebben, met een 'ergonomische' rubberen achterkant i.p.v. een glazen, fragiele, gladde achterkant. (die dan net weer commentaar krijgt daarop)
Ik ben er zuinig op, maar ik heb toch echt geen hoesje om mijn iPad Pro omdat het me dan allemaal te groot wordt. En de huidige iPad Pro heeft ook al een bump voor de camera...
Dat kan met de huidige iPad Pro 12.9 al amper, en daar is de iPad ook wel te groot voor.
Dat wel (heb daar tenminste geen last mee) maar het is wel zo handig dat je dan een beetje houvast hebt door niet al te dunne bezels.
Gaan we nu renders van een ipad fan hier bespreken alsof het de nieuwe ipad is? Het is helemaal niet zeker waar deze renders vandaan komen. Laten we nu gewoon maar wachten op het definitieve ontwerp.
Deels mee eens, maar deze render is gebaseerd op de CAD bestanden die fabrikanten van hoesjes hebben gekregen. In het verleden is al meerdere malen gebleken dat deze vrij accuraat waren.

Het woord ‘mogelijk’ in de titel is dan ik principe ook voldoende en er is ook genoeg nuance in de tekst aanwezig.
Ik lees nergens (ook niet in het origineel) dat dit afkomstig is van hoesjes fabrikanten (zou ook dom zijn van Apple om ze die voorsprong te geven) en volgens mij krijgen die hoesjes fabrikanten altijd een dummy om het echt passend te maken.
Deze afbeeldingen zijn gedeeld door OnLeaks, een bron met een uitstekende reputatie. Apple heeft tegenwoordig met zoveel leveranciers te maken dat je dit soort lekken vrijwel niet kan tegenhouden.
During the past months, I got my hands on many purported 2018 iPad Pro CADs. https://twitter.com/OnLeaks/status/1034482505917890560

"official looking" 5K renders. https://twitter.com/OnLeaks/status/1036719500492791808

Staat inderdaad nergens dat het om fabrikanten van hoesjes gaat.
tweets: https://twitter.com/OnLeaks/status/1036719500492791808

[Reactie gewijzigd door Randleman op 4 september 2018 13:29]

De randen lijken ontzettend veel op de randen van de iPhone 5/SE. Grote kans dat het nep is.
Ziet er weer uit als de Iphone 5, waar niks mis mee was, alleen de randen lijken me niet heel lekker in je handen liggen met een wat groter en zwaarder object.

en zie ik nou een vinger afdruk lezer aan de zij kant waar dan de nieuwe home button zou zitten?

[Reactie gewijzigd door FastRDust op 4 september 2018 08:54]

lijkt me meer op een geheugenslot :+ ;)
Ik verwacht dat dat de SIM tray is voor de 4G versie
ik weet niet hoeveel details ze stoppen in een render maar dan zou ik een klein gaatje verwachten zodat je hem eruit kan halen ofc :P
"en zie ik nou een vinger afdruk lezer aan de zij kant waar dan de nieuwe home button zou zitten?"
Lijkt me stug.
Nou de randen van de iPhone 5 waren wel erg scherp. Vooral merkbaar bij het bellen. Gelukkig hoef je deze niet aan je oor te houden. Ook de gewichtsverdeling was zeer irritant. Pas hij de iphonex is dat opgelost.
Dit is gewoon een hele grote iPhone 5/5S/SE toch!?
Maar dan wel vele malen sneller en met een veel beter scherm. En niet te vergeten het pennetje.
Wat zou de voornaamste reden zijn dat dit soort tekeningen worden gepubliceerd/gelekt?
Zou het niet leuker zijn als het echt een verassing is?
Apple publiceert deze niet zelf.
Er worden mallen gemaakt, idd voor hoesjes enzo, en deze mallen lekken uit. Op basis hiervan maakt een enthousiasteling een render. Apple wilt zeker niet dat ze uitlekken en er een grote verrassing van maken. Denk maar even terug aan het iPhone 4 debacle waar een toestel in een cafe achter gelaten is door een medewerker. Apple heeft hier niet zachtzinnig op gereageerd :)
Ja dat snap ik maar als Apple zijnde kijk je toch naar de bedrijven naar wie je de tekeningen stuurt en wat er dan gebeurt, als zij het uitlekken stop je de relatie. In de praktijk zal het wel niet zo makkelijk zijn tho'

Ik snap idd dat de tekeningen etc naar fabrikanten worden gestuurd voor accessoires, maar zou diegene die het lekt nou veel geld er voor krijgen of wat dan ook? Het is maar een maandje voor de release, niet zo n big deal dat mensen het al eerder zien dan op dat moment maar toch beetje jammer vind ik.
Denk o.a. voor hoesjes / accessoires makers?.
Ik ben benieuwd hoe je deze dan gaat vasthouden. Hoewel het natuurlijk wel een iPad Pro is... blijkbaar niet echt bedoelt om vast te houden.
Je hebt toch nog steeds een bezel, ik zie het probleem niet. Verder houd ik m'n tablet eigenlijk amper vast aan de randen, toch niet handig om langdurig vast te houden gezien het gewicht, meestal staat die sowieso in z'n stand.
Ziet er zeer mooi uit, maar waarschijnlijk ook heel duur.
Zal wel rond de prijs van de 'gewone' grote iPad Pro komen te liggen, misschien iets duurder, terwijl de iPad Pro van nu iets goedkoper wordt. Called it.
Laten we het hopen.
Het filmpje bekijkend op mijn iPad3 krijg ik geen enkel referentieobject te zien waarmee je kan "voelen" hoe groot het ding is. Volmaakt stom filmpje.
de ipad ziet er wel enorm stevig uit, maar qua uiterlijk lijkt het een blok metaal te zijn.

Verder steekt de camera ietsjes uit waardoor neerleggen ook niet ideaal is en ook de home knop die ontbreekt is een gemis.

Blijft wel een mooi ding, maar ik sla over.
zelfde idee over de camera. Ik begrijp dat soort design beslissingen absoluut niet. Het wegleggen wordt zo een onpraktische bedoeling.
Verder vind ik (als de renders juist zijn) de bezels en ratio wel heel nice. Mooie rand welke overal even breed is. Een robuust uiterlijk (op de camera na)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee