Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: iPad Pro krijgt geen scherminkeping en kan 4k-beeld uitsturen via usb-c

De komende Apple iPad Pro kan volgens een nieuw gerucht 4k-beelden met hdr uitsturen via een usb-c-poort. Ook zit er een nieuwe magnetische connector aan de achterzijde van het apparaat. De iPad Pro krijgt Face ID, maar er is geen inkeping in het scherm voor nodig.

De inkeping in het scherm van de iPhones komt niet op iPads, omdat de bezel groot genoeg is om de sensoren voor Face ID te huisvesten, schrijft Guilherme Rambo op 9to5mac. Rambo heeft in het verleden bewezen vaker over juiste info over onaangekondigde Apple-producten te beschikken. Hij zette onder meer vroegtijdig de renders van de iPhone XS, XS Max en Apple Watch Series 4 online.

Face ID werkt volgens zijn bronnen wel in portrait en landscape, maar niet ondersteboven, vermeldt hij. Aan de onderkant van de behuizing zit een usb-c-poort. Daarmee kunnen gebruiker een extern scherm aansluiten op de iPad Pro. Dat externe scherm kan een 4k-resolutie met hdr-ondersteuning hebben.

Het zou voor het eerst zijn dat een iOS-apparaat een standaard usb-aansluiting krijgt. Apple houdt tot nu toe vast aan zijn eigen Lightning-aansluiting, die sinds 2012 op mobiele apparaten van de fabrikant zit. Aan de achterkant zou bovendien een nieuwe connector zitten voor accessoires.

Het is onbekend wanneer Apple de nieuwe iPads zou willen presenteren. Omdat de modellen voorkomen in de bèta van iOS 12.1 met als naam iPad2018Fall, ligt het voor de hand dat ze dit najaar verschijnen. De fabrikant heeft nog geen evenement aangekondigd. Op zo'n evenement zou Apple ook nieuwe Mac-hardware kunnen presenteren. Er gaan al langer geruchten over een vervanger voor de MacBook Air en Mac Mini.

iPad Pro 2017

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-10-2018 • 09:06

143 Linkedin Google+

Reacties (143)

Wijzig sortering
Waarom is die notch steeds zo'n groot nieuws dat het in de titel van het artikel moet komen?

Ik heb dat nu al een aantal keer gezien. Is het zo'n belangrijke feature? Nee.
Waarom is die notch steeds zo'n groot nieuws dat het in de titel van het artikel moet komen?

Ik heb dat nu al een aantal keer gezien. Is het zo'n belangrijke feature? Nee.
Ik verzin die koppen, dus ik kan er iets zinnigs over zeggen :)

Volgens mij is de inkeping en de achterliggende techniek (freeform displays) een van de meest invloedrijke nieuwe technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren geweest. Het freeform display heeft vrij letterlijk het gezicht van smartphones veranderd.

Het is niet meer dan logisch dat deze techniek zich uitbreidt naar andere apparaten. Veel apparaten met een scherm zouden kunnen profiteren van het niet langer vastzitten aan een rechthoekige vorm. Denk bijvoorbeeld aan recente smartwatches met een gat in het midden waar analoge wijzers uitkomen (zie hier).

Omdat het zo'n invloedrijke technologie is, heb ik daar afgelopen zomer uitgebreid over geschreven in dit achtergrondverhaal. Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn dat het de moeite waard is om af en toe in de titel van een nieuwsbericht te zetten, maar de notch is hoe dan ook de technische ontwikkeling waarvan ik denk dat veel tweakers het willen volgen :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 9 oktober 2018 09:32]

De notch een technische ontwikkeling noemen? Het is momenteel meer een compromis / noodzakelijk kwaad waar de meeste mensen zo snel mogelijk vanaf willen. Het is wachten op de eerste telefoon zonder notch en zonder bezels.
uiteraard mening, maar daar ben ik het niet mee eens: mensen benaderen het negatief (er is een hap uit m'n scherm!) in plaats van positief (ik heb ruimte voor informatie naast de notch waardoor het bovenste deel nu bruikbaar is voor daadwerkelijke screen real estate). In fotovorm: https://i.imgur.com/bqDaCJj.jpg .

Nu heb of wil ik geen iPhone,X(s) en gebruik een telefoon zonder notch, maar ik zou het er niet perse om laten. Enige voorwaarde is dat het OS een keuze moet hebben om de notch geen hap uit videos te laten nemen. Dan is het inderdaad een nadeel (je ziet een deel van de video niet).
Ik zie dat plaatje toch anders, what you think you want is wat ik ook echt wil zolang er nog geen mogelijkheid is om alles achter het scherm te plaatsen. What you got is wat ik niet wil en what you think you got denk ik zeker niet. Beetje te simplistisch dus maar ik begrijp het wel wanneer mensen het zo zien.

Het gaat er meer om dat het een technische ontwikkeling wordt genoemd terwijl het eerder een gecreeerd probleem is: We willen een telefoon zonder bezels maarja we willen nog wel selfies kunnen maken dus lossen we het zo maar op, het is gewoon een snelle workaround meer niet.

Die vlieger van meer screen real estate gaat ook niet op want telefoons zijn in de loop der tijd allemaal groter geworden en dan vooral langwerpiger.en voor video's zit de notch juist in de weg of moet je die alsnog softwarematig aan weerszijden hiden dus ik vraag me af wat je aan die extra ruimte hebt. Ja je zou tijdens video's bijv nog de klok en batterij weer kunnen geven naast de notch dat is echt de enige use case.
Mee eens. Tuurlijk is het wennen voor vele maar er is door de notch wel meer schermruimte dan voorheen.

Ik zie het als een tussenstap naar volledige schermen met een camera achter het scherm.

Ik vind de artikeltitel wel zinvol, want als de iPad geen notch krijgt, zal dat waarschijnlijk een dikkere bezel betekenen...
mensen benaderen het negatief omdat het ook negatief is. Zo kan je wel met de iPhone adverteren met een 5,8" scherm. Als je in landscape iets bekijkt, stel een video, dan kan je kijken
1) met een stuk uit je content, dat wil natuurlijk niemand
2) terugschakelen met black bars en uiteindelijk weer eindigen met een 4,7" scherm

Dan vindt ik de optie van Samsung toch vele malen beter, een groot scherm ten alle tijde EN met smalle bezels.
Er was nog een ander toestel met een popup camera voor selfies.
Dat leek mij ook een best goed idee. Want geef nu toe, hoeveel keer gebruik je nu die selfie camera...
Als er 3 mm afgaat, dan ga je niet ineens van een 5,8" scherm naar een 4,7" scherm, nee, dan ga je effectief van 5,8" naar 5,7"!
Wie zijn die "mensen" dan?

Een deel van de mensen zal het misschien negatief benaderen.

Een ander deel boeit het niet.

En weer een ander deel vind het juist mooi.

Je spreekt niet voor iedereen.
Het is wachten op de eerste telefoon zonder notch en zonder bezels.
De eerste telefoon zonder scherm? Of het eerste scherm zonder telefoon? ;-)

De 'notch' is imho zeer efficiënt omgaan met ruimte, mits de software goed om kan gaan met die efficiëntie. en dat is voornamelijk het issue waar iedereen over valt. Het meest efficiënte is het in portrait mode, in landscape mode schiet het niet echt op. Gezien de doelgroep van de iPad Pro begrijp ik waarom ze geen 'notch' gebruiken.
De notch is wat mij betreft alleen maar een verschijnsel van een grote tekortkoming van de huidige technologie namelijk om een scherm en een camera te kunnen combineren. Ik vind het alles behalve een elegante oplossing voor een probleem dat volgens mij veel beter met een iets dikker dun randje prima opgelost kan worden. In mijn nieuwe laptop zit een bijzonder klein front facing cameraatje dat prima in een heel dunne schermrand van een telefoon verwerkt kan worden zonder daarbij het scherm zelf dus in de weg te zitten.

Misschien hebben we over 5 jaar wel een betere oplossing. Bijv dat een stukje scherm tijdelijk transparant kan worden zodat een camera achter het scherm geplaatst kan worden, desnoods in het midden van het scherm. Wel zo leuk voor video calls en selfies omdat mensen altijd van nature naar het scherm kijken ipv de camera boven of in de hoek. Of misschien ontwikkelen ze wel een techniek waarbij een cmos in een display geintegreerd kan worden. Tot die tijd doe ik het wel met normale schermranden zonder notch.
Scherm, camera, speaker, light sensor, proximity sensor, ... . Het is veel meer dan sommige mensen denken. Een dik dun randje, is dat zoals een rijke dakloze, bier zonder alcohol of een groot klein scherm?

En ja, technologie evolueert. Maar we moeten de techniek van vandaag niet vergelijken met wat onze verbeelding mogelijk maakt binnen 5 jaar. We moeten het vergelijken met wat we nu hebben.
Ik schrijf "een iets dikker dun randje", niet wat jij ervan maakt en waar je een punt uit wil zuigen. ;)

Vergelijken mag altijd maar ik vergelijk niks hoor. Ik zeg alleen dat op heel veel vlakken onze technologie nog steeds behoorlijk ruw is en dat blijkt in dit geval uit het feit dat de camera en het scherm elkaar letterlijk in de weg gaan zitten. Dan ben ik voor een iets minder in het oog springende oplossing dan een notch wat gewoon niks anders is dan een veredelde hap uit je beeldscherm. Design technisch vind ik dat gewoon niet zo mooi. Ik wil strakke randen, geen druppels of zoals bij enkele andere telefoons een halve balk in de bovenkant van het beeld. Maar ieder z'n ding. ;)
Scherm, camera, speaker, light sensor, proximity sensor, ... .
Yup, en waar zitten die in bijv de nieuwe Oneplus 6T? Hint: niet in de notch.

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 9 oktober 2018 23:51]

"Het is wachten op de eerste telefoon zonder notch en zonder bezels."

Die is er al: de Vivo Apex.
En ook geen dot projector.
Maar dan gaat het dus om het freeform display wat de nieuwe techniek is. De notch is slechts een (negatief) resultaat hiervan.. De notch zelf doet niets wat een oude telefoon niet kon. De verschillende sensoren zaten gewoon in de zwarte balk boven het scherm.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 9 oktober 2018 09:37]

De 2 stukken scherm aan de zijkant doen wel degelijk iets dat de oude telefoon niet kon. Hier kunnen nu namelijk dingen als tijd, bereik, batterij e.d. getoond worden. zodat deze niet het bovenste deel van het scherm hoeven in te nemen. Die 2 stukken zijn alleen mogelijk door de freefrom display.
Dat zeg ik. Freedom display is de ontwikkeling. De notch komt slechts voor uit het feit dat ze sensoren niet ín het scherm kunnen maken. Notch is niet de ontwikkeling, slechts een (negatief) gevolg bij een voor de rest positieve ontwikkeling: het freeform display.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 10 oktober 2018 18:43]

Vind dit echt niet de moeite waard dit te noemen, alle oudere telefoons hebben ook geen "notch" maar een bezel, en als je op een ipad het scherm door laat lopen zit je continue met je tengels op het scherm terwijl je hem vasthoudt.

[Reactie gewijzigd door Mythbuster92 op 9 oktober 2018 11:22]

Dat vinden wij, als wat meer technisch volk. Het gepeupel zal dit wel een hele spannende term vinden, en door die doelgroep zal Tweakers wel haar centjes verdienen.
In die zin kan ik best met je meekomen qua telefoons en andere apparaten waar men een zo groot mogelijk scherm in een zo klein mogelijke behuizing wil proppen. Ook voor laptops kunnen we misschien iets dergelijks gaan verwachten.
Maar tablets is toch een andere categorie. Een tablet hou je anders vast en alleen daarom al wil je gewoon graag een fatsoenlijke bezel omdat je anders met je handen onbedoeld het scherm bediend of simpelweg de inhoud van het scherm afdekt met je hand.

Ik kan me niet indenken dat er een tablet gaat komen met een soortgelijke oplossing. En als dat wel zo is, dan heeft dat niets met functionaliteit te maken, maar met een trend die de betreffende marketingafdeling dan graag wil doorduwen want hip ofzo.

TL;DR: het zou pas nieuwswaardig zijn als een fabrikant zo gek zou zijn een tablet mét notch in de winkel zou leggen. ;)
Is er een mogelijkheid om een extra filter aan te maken om te filteren op Apple of geruchten?
Ik kijk wel uit als de release candidate er is en er daadwerkelijk wat te zien valt.
Je hoeft niet te klikken. Voor de kop staat 'gerucht' en in de kop staat verder 'iPad Pro', dus ik denk dat je van tevoren precies weet waarop je klikt :)
Nou dan kan Tweakers niets meer schrijven want diezelfde aandacht besteden ze ook aan andere fabrikanten. Hoeveel keer per dag zie je hier niet passeren dat Google weer iets onbenulligs gaat doen. Ik klik gewoon niet op de artikels die me niet boeien.
wat ik pas functioneler en PRO zou vinden is als ze de macbook touchbar links en rechts naast de knop zouden doen met zelf instelbare shortcuts per app.

dat zou bijvoorbeeld met tekenen, kleuren zoomen draaien en quick select kunnen zijn zonder beeld in te nemen.
Dat kun je ook bereiken door gewoon de touch id weg te laten en het scherm te vergroten, wat ongetwijfeld ook zal gebeuren bij een volgende variant.
Eens. Ik plak standaard de camera's op mijn Iphone en Ipad af, dus als ik upgrade naar deze pro gaat daar ook een sticker over. Zeker gezien het feit dat er nu sprake is van gezichtsherkenning.
Hopelijk weet je dat het, zeker op iOS, onmogelijk is voor eenderwelke app om in de achtergrond camera te gebruiken? Afplakken is geheel overbodig :)
Want apparaten kunnen niet gehackt worden :/
Toch niet "zomaar" of via de app store vanuit een malafide app. Als dat kan, dan zal je eerst en vooral al zelf bewust moeten jailbreaken of permissies toestaan, "zomaar" en "onbewust" gaat het niet gebeuren :)
Sluit nog steeds niet alle (zero day) lekken van het OS en/of een default app uit.

'Onmogelijk' is gewoon een ontzettend gevaarlijk woord binnen de IT.
Niets is onmogelijk.
De kans dat je iPad gekraakt wordt is veel kleiner dan de kans dat er door het plakband heen gefilmd wordt, afplakken is dus geheel overbodig.
het zal vast te hacken zijn. al wordt het wel erg moeilijk gemaakt in ios
Maar "moeilijk" is niet "onmogelijk".
dat zeg ik toch ook, was een reactie op @KingFox die zegt dat het onmogelijk is.
Ja die hele kleine kans is de moeite niet eens waard te benoemen.

De kans dat je gymleraar je filmt in de kleedkamer of WC is groter.
Heulemaal offtopic, maar dat valt goed op te lossen:

gewoon niet naar de gym gaan. heb je ook geen leraar, en kan die je ook niet filmen.
Wat je zegt is dus geen smartphone gebruiken?
jij geeft aan dat de kans groter is dat een gymleraar je filmt. Als ik niet naar de gym ga, is die kans 0.0.

0.0 > dan de kans dat iemand in iOS je camera op de achtergrond aanstuurt om je te bespieden. Aka, er is een negatieve kans dat iemand in iOS je camera op de achtergrond aanstuurt om je te bespieden _/-\o_
Punt is alleen dat er elke dag mensen naar de gym gaan.

En de drempel om te filmen in een gym is kleiner dan de vaardigheden leren om een telefoon te kunnen hacken.
Heb je gelijk in, maar er zijn ook vele malen meer smartphones dan dat er mensen naar de gym gaan of er gymleraars zijn, en 1 leraar kan in 1 sportschool (of een aantal in zijn regio) camera's hangen, maar 1 hacker kan wel honderdduizenden smartphones besmetten.

Feit is, de kans dat eender welk van beide gebeurt is echt wel heel klein, want ik ben noch een knappe blondine noch iemand met staatsgeheimen - dus in beide gevallen is het niet interessant om mij te filmen :)
Haha ik zie regelmatig stickers over laptop-camera's, maar ben serieus nog nooit iemand tegengekomen met een stukje plakband op zijn iPhone of iPad camera :D
Maar goed, doe vooral waar je je beter bij voelt zou ik zeggen.
Mocht je dat willen doen lijkt mij het handigste om met een perforator bijvoorbeeld een rondje uit het bandplakmateriaal voor een fietsband te ponsen en dat er op te plakken.
Bedankt voor je tip, maar je zal mij nooit zien lopen met een afgeplakte camera :p
Dus je loopt met stukken plakband op je telefoon omdat je bang bent dat men je gaat lopen filmen van binnenuit? Ga een Nokia 3310 kopen man :P
Ik zou willen zeggen: "ga eens in 2018 leven man". Of misschien zelfs in 2016, want toen zond de NPO de documentaire "Addicted to smartphones" uit. Deze zou je even moeten bekijken en dan hier weer terugkomen. Docu is hier nog te zien.

In de docu wordt mensen gevraagd een zaklamp-app te testen. Een aantal doet dat en installeert de app. Die app heeft alleen ALLE bevoegdheden die je als app maar kan hebben. De mensen wordt daar expliciet op gewezen, maar iedereen installeert de app zonder bezwaar. Een paar dagen later gaan ze de mensen opzoeken en laten dan audiofragmenten horen en laten camerabeelden zien die van de telefoons van die mensen zelf komen. Mooie beelden hoor, die onthutste gezichten :)

Oja, als je hebt gekeken ga je waarschijnlijk zeggen: "ja, maar die mensen hebben zelf toestemming gegeven voor de rechten van die app". Klopt. En hoeveel mensen weigeren een app te installeren vanwege teveel rechten? Inderdaad: bijna niemand.

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 9 oktober 2018 12:51]

Maar die mensen plakken ook hun camera vast niet af, dus wat is het punt nu eigenlijk mbt wel of niet afplakken? :P
Het punt is dat apps vaak meer rechten hebben dan je denkt. De meeste gebruikers zijn niet zo heel alert hierop en accepteren zonder probleem de gevraagde permissies. Als je vervolgens enkele tientallen apps op je telefoon hebt, hoeft er maar één verrotte appel tussen te zitten...

En via een afgeplakte camera valt niet zoveel op te nemen, dus zo gek vind ik die maatregel niet

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 9 oktober 2018 22:15]

Ik moet bekennen dat ik zulke reacties op nu.nl wel zou verwachten, maar tweakers zijn toch wel beter op de hoogte van de gebeurtenissen op technologisch gebied? :?
Ik heb ook plakband op mijn laptop en tablet. Waarom?
Jaren terug een experiment gedaan met tools als metasploit, waar je een ingebakken module hebt genaamd 'browser autopwn'.
Op vrijwel elk systeem kon ik wel iets flikken op de achtergrond dmv wat javascript. In de ergste gevallen kon ik zelfs de camera aanzetten en fotos / videos binnenhalen.

Nu zal het risico tegenwoordig wel wat kleiner zijn, maar tóch voel ik me er prettiger bij als mijn laptop, die vrijwel altijd aan en open staat, een afgeplakte camera heeft. Ik gebruik dat ding sowieso niet, en met zwarte isolatietape zie je er niets van. Noem het zoals je wil, maar ik ben niet de enige die hier thuis rondloopt. Opnames van mij in adam kostuum zullen waardeloos zijn, maar voor mijn vriendin zullen ongetwijfeld meer gegadigden zijn. Vandaar dus dat ik liever het zekere voor het onzekere neem en gewoon het ding afplak.
Ben benieuwd, kijk zelf wel uit naar een extern scherm feature, alhoewel dit al mogelijk is op Android en via features als Screen Mirroring werkt dit voor mij nooit echt vlekkeloos (delay etc.). Hoop dat een feature in iOS/iPad er voor zorgt dat andere fabrikanten ook zulke mogelijkheden gaan implementeren.

[Reactie gewijzigd door Royvs33 op 9 oktober 2018 09:22]

Niet geheel misschien wat je bedoelt maat als ik mijn iPad pro via een lighting-HDMI op een projector aansluit is er geen merkbare vertraging dankzij de krachtige GPU neem ik aan.
Kijkend naar de GPU van de Xs is er geen twijfel dat dit ook zonder vertraging een 4K scherm aan kan sturen.
De vertraging via Lightning komt waarschijnlijk door de kleine chip in de HDMI adapter https://panic.com/blog/th...ital-av-adapter-surprise/
Helaas ondersteunt Lightning geen native HDMI, maar moet de adapter een H.264 signaal decoderen. Zie: https://www.theverge.com/...ve-an-arm-computer-inside
USB-C het zal toch niet zo zijn dat apple zich aan een standaard gaat houden 8)7
Wat wel een mooie ontwikkeling is!

[Reactie gewijzigd door Nixo op 9 oktober 2018 09:11]

Apple gebruikt heel veel standaarden, wat een kortzichtig commentaar. Apple heeft trouwens als eerste USB in zijn consumenten computers gezet.

Dat Apple een lightning connector heeft bedacht is omdat usb toen die tijd niet alle functies van de oude Apple connector kon vervangen, en usb-c kwam pas jaren later.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 9 oktober 2018 09:23]

Apple gebruikt heel veel standaarden, wat een kortzichtig commentaar. Apple heeft trouwens als eerste USB in zijn consumenten computers gezet.
Dit is niet helemaal correct. Apple was de eerste die ALLEEN USB had in zijn computers. Waar anderen nog steeds seriele en paralelle poorten er bij zette, had de iMac alleen USB. Daarin waren ze dus wel de eerste.
Apple is goed in eigen standaarden. Wie herinnert zich nog FireWire, zowel 400 als 800. En nu lightning. Tuurlijk het heeft zijn voordelen. De magsafe aansluiting is simpelweg briljant, maar universeel bruikbaar is het nu niet echt.

Nog een paar aansluitingen dan:
iPod, eerdere iphones, (waar andere phones USB gebruikten, zelfs eerdere smartphones zoals mijn HTC Titan tytn 2 had al USB))

Ook het solderen en niet upgradebaar maken van apparatuur is ze niet vreemd. Ja het voorkomt Chinese laders Ed. (Nou ja grotendeels), echter vragen ze wel hoofdprijzen voor kabels en laders en upgrades, dus om het nu goed voor de consument te noemen..

Heb zelf ook een aantal Apple apparaten, iPod MacBook en iPad, werkt wel goed, maar ik mis de openheid van Android en de configureerbaarheid van Windows.

@InsanelyHack omdat Apple ermee is begonnen is dit uitgebreid naar pc, echter was het best een prijzige aansluiting, ik zeg ook niet dat die niet goed was.

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 9 oktober 2018 14:38]

Je haalt allemaal gevallen aan van interfaces die Apple heeft bedacht omdat er op dat moment GEEN GELIJKWAARDIG alternatief was.
Je kon met Apple’s interfaces veel meer dan USB, op moment dat deze interfaces geïntroduceerd werden.

Dus de keuze van Apple: zelf iets verzinnen, of een standaard gebruiken die niet kan wat wij willen.
En wees eerlijk: met USB-C is goed gekeken naar lightning. Het heeft USB-C sterk beïnvloed.

Dat Apple besluit voorop te gaan lopen, Dat wil niet zeggen dat Apple geen standaarden gebruikt want dat doen ze wel. Iphone/iMac verbind gewoon met WiFi en Bluetooth, en ook usb over lightning! En ik heb geen speciale provider nodig om te bellen. Hell, ik kan gewoon internet op, geen speciale Apple internet. Gewoon allemaal standaard.

Ow, En zo ongeveer elke digitale videocamera had FireWire, hetzij onder een andere naam. En noem eens een gelijkwaardige standaard uit die tijd die Apple had kunnen gebruiken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/FireWire

[Reactie gewijzigd door gjmi op 9 oktober 2018 10:49]

Ja ik zeg ook nergens dat de standaarden en aansluitingen slecht zijn, echter vanuit het oogpunt universeel bruikbaar zuigen ze zo hard als papier als waterleiding gebruiken.

FireWire 400 en 800 waren voor videobewerking prima, maar bijna nergens beschikbaar, harde schijven waren met deze aansluiting stervensduur, een pc met een aansluiting kwam jaren later en insteekkaarten waren ook niet bepaald goedkoop destijds.
Hetzelfde geld voor thunderbolt en lighting.

Tuurlijk is er bij de ontwikkeling van andere standaarden meegenomen wat er al op de markt was, dat gebeurt overal. Het voordeel van USB zit hem in de naam :Universal, dat is wat er bij Apple aan ontbreekt, daarom noem ik het "eigen" standaarden. Tegen betaling van een behoorlijke licentie mag je van de standaarden van Apple gebruikmaken.

Tuurlijk maakt Apple ook gebruik van bestaande standaarden (heck volgens mij hebben we wifi dankzij hun eerste implementaties), dat beweer ik ook nergens. Persoonlijk zou ik zelfs graag op iedere laptop een magsafe aansluiting zien, die is simpelweg geniaal.
Firewire was redelijk universeel.

Iedere videocamera had er een.

Het was ook niet stervensduur maar iets duurder wat ook logidch was omdat het een eigen controller had en hogere stromen kon doorgeven.

Voor video was Firewire zowat het enige aansluiting die geschikt was.

Je kan ook moeilijk verwachten dat er 2 universele standaarden zouden zijn, de ene zal altijd meer gebruikt worden dan het andere en in dit geval is de superieure standaard minder gebruikt als het inferieure standaard en dat gebeurt vaak in deze branche.
Toen ik destijds mijn eerste iPod kocht (3rd gen) kwam die alleen met een Firewire-kabel. Ik kon kiezen om of voor 25¤ een USB-kabel erbij te kopen of voor 50¤ een FireWire insteekaart voor mijn PC. Duur was het dus zeker.

Wel een FireWkaart genomen aangezien het veel sneller was dan het toen gebruikelijke USB1.1. Ik snapte Apple ook wel, maar compatible / standaard was het niet.

Als ik het me goed herinner was FireWire zelfs een Apple-specifieke benaming voor IEEE-1394.
Ja als jij niet verder zoekt en de eerste de best firewire kaart koopt dan betaal je daar 50 euro voor.

Dat zijn ook typisch dingen waar de winkel op probeerde te verdienen omdat ze op een iPod juist weinig winst maken.

IEEE-1394 was inderdaad de naam voor Firewire, maar iedereen begrijpt wat je ermee bedoelde.
Firewire is inderdaad ontwikkeld door Apple maar omdat nu "eigen" te noemen. Het was geen proprietary interface en binnen notime kwamen er ook PCs met deze interface waardoor meer en meer mensen ook de PC ontdekten voor videobewerking. In tegenstelling tot vandaag de dag bestond er in die tijd niets wat in de buurt kwam van wat firewire kon. Het was ontwikkeld als alternatief voor SCSI.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 9 oktober 2018 12:06]

Maar is het fout dat Apple ook standaarden bedenkt? Wat als ze een voordeel hebben t.o.v andere standaarden.

Firewire was geen USB vervanging, eerder SCSI en was een aanvulling voor andere toepassingen en heeft zeker zijn voordelen.

Lightning vs USB - micro....daar hoeven we het niet erg lang over te hebben, reden is duidelijk.

Magsafe, nee niet universeel.. maar is dat elders dan wel? volgens mij zijn power adapters op laptops niet universeel.

En als je over het geheel bekijkt zijn ze bij veel dagelijkse standaarden betrokken en hebben ze er veel omarmt.
Ja nu haal je er weer hele andere dingen bij ...
iPod, eerdere iphones, (waar andere phones USB gebruikten, zelfs eerdere smartphones zoals mijn HTC Titan had al USB))
Deze hadden toch ook gewoon USB? Of bedoel je aan één zijde een eigen Apple connector? Wat maakt dat uit als de andere zijde USB is? De oudere iPod / iPhones hadden een 30 polige connector omdat over die connector laden / data transmissie / audio in / uit en video in / uit werd gecombineerd. Tja een keuze... Jouw andere telefoons hadden die uitgangen of op een andere plaats of in zijn geheel niet.
Ook het solderen en niet upgradebaar maken van apparatuur is ze niet vreemd. Ja het voorkomt Chinese laders Ed. (Nou ja grotendeels), echter vragen ze wel hoofdprijzen voor kabels en laders en upgrades, dus om het nu goed voor de consument te noemen..
Hele andere discussie denk ik. Want het heeft volgens mij niks te maken met de laders. Een imitatie lader voorkom je er niet mee als de MacBook al zijn geheugen en storage op het moederbord gesoldeerd heeft zitten. Anyway een imitatie lader wil je niet. Want welke kwaliteit koop je dan? De imitatie lader is aan de buitenkant hetzelfde en als je dus een 2de handse macbook koopt met zo'n lader dan is dat moeilijk na te gaan.
Heb zelf ook een aantal Apple apparaten, iPod MacBook en iPad, werkt wel goed, maar ik mis de openheid van Android en de configureerbaarheid van Windows.
Ja die hoor ik zo vaak maar uiteindelijk slaat bijna iedereen wel de weg in van Apple. Geen mogelijkheid van Flashen (root toegang) / 3.5mm jack van de telefoon slopen. Maar inderdaad er zijn soms wel bepaalde dingen die wat flexibeler mogen in IOS. Ik mis bv MAC adressen achterhalen op mijn eigen subnet in netwerk - apps en een goede wifi scanner (die er wel op macOS is). Ik vraag me dan af wat op je MacBook met macOS niet open genoeg is. Bij mijn weten is dat zo open als wat.
omdat Apple ermee is begonnen is dit uitgebreid naar pc, echter was het best een prijzige aansluiting, ik zeg ook niet dat die niet goed was.
Volgens mij was met name de randapparatuur duur uitgerust met firewire. De interface zelf koste geen drol. Ik geloof dat rond 2000 zon beetje ieder moederbord en of laptop er ééntje had. Een losse PCI interface koste 10-15 gulden ofzo.
maar welke laptop lader is wel universeel bruikbaar? vrijwel elk merk heeft z'n eigen aansluiting, zelfs per type kan het nog verschillen.
je zou kunnen zeggen dat die magsafe beter universeel te gebruiken is omdat die bij zowel de macbook pro uit 2012 - 2015 als op de macbook air uit 2012 - 2017 te gebruiken is (de 85 watt adapter is op de 13 en 15 inch macbook pro's en de macbook air te gebruiken, de 60 watt alleen voor de 13 inch macbook pro en de 45 watt voor de macbook air).

vrijwel al die "eigen standaarden" van apple zijn bedacht omdat er geen alternatief was wat voldeed aan de eisen.

die oude aansluiting waar je het over hebt kwam uit 2003, toen was er nog geen micro usb en gebruikte vrijwel elke telefoon een eigen aansluiting, en toen was de htc titan er ook nog niet, die kwam pas in 2011.
toen micro usb kwam was er nog steeds geen alternatief voor de 30 pin connector, en apple kwam in 2012 met de lightning connector. pas in 2014 was de usb-c standaard klaar, maar er zijn veel verschillende usb-c implementaties, niet elk apparaat ondersteund dezelfde functionaliteit via usb-c.
ah oke, maargoed, dat veranderd niks aan het verhaal over standaarden, het blijft zo dat er een reden is waarom apple nooit usb heeft gebruikt.
De magsafe is niet universeel maar geen enkele laptopfabrikant had een universele connector voor laden.

Dus ik begrijp je opmerking niet echt.
Apple gebruikt vaak standaarden, dus ook USB-C, dat ze op hun laptops consequenter en veelzijdiger inzetten dan wie ook.
De lightening connector was er voor usb-c en was/is in elk geval een zwaar superieur alternatief voor het toenmalige micro-USB.
Ik snap jou niet, hoe kan je zoiets simpels als een kabel insteken de de term orientatie-agnostisch meegeven....

De lightning connector kan je er instoppen hoe je wilt, het kan dus niet fout gaan.

Linksom of rechtsom er bestaat geen enkel verschil,nergens niet.
Het kan dus wel foutgaan, dat is wat ik zeg. Die dingen zijn, net als alle kabels van Apple, fragiel en dun zodat ze na een korte periode van intensief gebruik al dermate afgesleten zijn dat ze nog maar op een manier werken. En dan steek je ze dus, naar de wet van Murphy, altijd verkeerd om in.
Ik gebruik mijn devices meestal anderhalf jaar en steek de kabel er 2x per dag in en heb nooit een dergelijk probleem gehad.

Ik vraag me dan ook wat jij als kort en intensief gebruik ziet.
Een maand of 2, 3 met dagelijks laden. En een of twee keer in de week mee in de rugtas.
Dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
Dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
Ik herken ook niet wat hij omschrijft.
En laat me wel wezen: genoeg gesodemieter met die kabels gehad. Van de mantel van een iphone 5 kabel die gewoon totaal aan het vergaan is tot het inderdaad moet vaak moeten omdraaien van de lightning connector.
Maar dat laatste dan ook echt alleen met inferieure (action) kabels.

MadEgg heeft het over slijtage. Zijn omschrijving van gebruik strookt daar niet mee. De kans dat je de ene zijde vaker gebruikt dan de andere is zeer klein (dus dat ze onevenredig afgesleten zijn) en 2x per dag aansluiten is ook niet wereldschokkend.
Ik gooi het derhalve op 'pure pech'/lomp/slechte kabels en/of vol zittende lightning poorten.

Als het originele kabels waren die al na 2/3 maanden kuren hadden dan had ik al lang met Apple support aan de telefoon gehangen. :Y)
Gebruik je niet originele kabels? Daar heb ik de ervaring mee dat de gouden conenctoren snel slijten. Die originele van Apple slijten hier absoluut niet (en al helemaal niet na 2/3 maanden 8)7).
Ik heb dat alleen tussen mijn MacBook en iPhone, nooit met de lader.
@MadEgg zegt dat het 'al snel niet meer orientatie-agnostisch' werkt. Dus na verloop van tijd.

Exact de ervaring in mijn huishouden. Heb zelf niks van Apple, maar mijn dochters hebben dit ook op in ieder geval hun iPad (iPhone weet ik zo niet). Het laden werkt alleen nog maar als de kabel er op een bepaalde manier in zit, andersom werkt niet meer.
Weet je zeker dat dit aan de kabel ligt en niet aan je device ?
Die zou ook beschadigd kunnen zijn aan de binnenkant

Ik heb dit ook bij een mini usb gezien maar dat was op een Samsung tablet van 4 jaar oud.
Ook een nieuwe kabel had hetzelfde probleem.
Goede. Ze hebben het allebei met (in ieder geval) hun iPad. Geen idee of ze steeds dezelfde kabel gebruiken om op te laden, maar zal het eens vragen. Bedankt.
Volgens mij zitten de laadaansluitingen aan de telefoon/tablet kant aan de onderkant van het device. Heb hier een gecombineerde lightning/usb-c kabel liggen, ene kant laad ie wel op, andere kant niet. Voor het laden moet de lightning kant echt naar beneden wijzen.
Nee, iedere socket is tweezijdig uitgevoerd. Wat je wel vaak ziet is dat er een residue op de connectoren komt (aan de binnenzijde van de socket dus). Denk aan pluisjes van de broekzak of tas. Veelal is schoonmaken de oplossing voor dit soort problemen.
Micro USB lijkt hier minder gevoelig voor te zijn.
Die pluisjes ken ik, regelmatig een balletje stof eruit gehaald. maar nieuwe telefoon heeft daar (nog) geen last van, maar toch laad die (domme?) kabel maar op 1 manier.
En dat met een originele Apple kabel?
Nope echt chinees ding, lijkt me niet dat Apple combinatiestekkers maakt met USB-C/Lightning, enkel voor laden van 2 type devices. Vandaar domme kabel, volgens mij zijn die gewoon 'hard' aangesloten, waar Lightning volgens mij nog iets van een chip ertussen heeft om die plug slim te maken.
tja, of de kabel of het device beschadigd is, maakt niet uit, in beide gevallen werkt dan niet meer dat het niet uit maakt hoe je de kabel er in stop.
Ik had dit probleem ook en toen bleek er gewoon stof in de lightning poort te zitten. Dat heb ik weggepeuterd en de kabel zit sindsdien altijd perfect!
Je haalt nu 2 dingen door elkaar. De connector en de kabel. De lightning connector is echt meer dan prima. Robuust, gebruiksgemak en betrouwbaar. De kabel is wat kwetsbaar. Maar dat is niet alleen bij Apple.

Overigens heeft mijn MacBook al 4 jaar de zelfde kabel. Beetje verkleuring. Maar verder in prima staat.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 9 oktober 2018 09:48]

Mijn MacBook Pro heeft in 5 jaar 4 MagSafe chargers versleten. En ik heb hier nu 4 lightning laders die maar ol een manier werken. Dat ligt aan de connector, niet aan de kabel in dit geval. De MagSafe was een stuk degelijker maar daar was de kabel dan weer het kwetsbaarst.
Hier een 2010 MBP met nog originele Magsafe lader, niks aan te zien, behalve dat de kabel iets geler is geworden na verloop van tijd. Ook regelmatig mee op pad gehad.
Lightning kabels heb ik pas 1 originele Apple kabel versleten, zou mogelijk ook door de kat gesloopt kunnen zijn :p
Wel verschillende 3rd party kabels die na vrij korte tijd stopten met werken, allemaal dingen van onder een 10tje
Volgens mij draai je de dingen om. Lightening is oriëntatie agnostisch, terwijl micro-usb dat niet is 8)7 .
Lightening is ook gigantisch veel betrouwbaarder dan micro-usb. Ongeveer elk apparaat met micro-usb dat ik heb gaat op een bepaald moment slecht werken. Of het aan het apparaat ligt of aan de kabel is dikwijls niet duidelijk. Nu deze morgen weer met een kaartlezer: een onstabiele verbinding. Het is echt een waardeloze connector die ik mijd als de pest.
Ik draai het niet om. Ik heb het over slijtage. Bij een nieuwe lightningkabel werkt het wel twee kanten op. Maar na een maand of 2, 3 is dat wel gebeurd en werkt het nog maar op een manier. Ik heb hier 4 lightningkabels liggen en voor allemaal geldt dat.

Met Micro-USB zelden gehad, die connectors zijn veel degelijker.
Dan zou ik eens een Anker Lightning kabel kopen, die gaan veel langer mee en hebben zelfs levenslange garantie op bepaalde modellen. (en goedkoper dan Apple en certified) De standaard Apple kabels kunnen inderdaad weinig hebben.
Wat een belachelijke trol-stelling. Het is algemeen geweten dat lightening een veel degelijker connector is dan de krakkemikkige micro-usb. Niet voor niets is usb-c erg gelijkend op lightening!
Hoogstens kan je kritiek hebben op de kabels die enigszins fragiel zijn, maar de connectoren zijn gewoonweg top.
Als jij 4 kabels hebt die na 2 a 3 maanden kapot zijn dan gaat er iets anders mis .

Ik heb er nog nooit een kapot gekregen en zoals eerder gezegd gebruik ik 2 Apple devices dagelijks en plug ze zeker 2 x per dag in en nog nooit problemen na anderehalf jaar gemiddeld gebruik.

Misschien raakt de kabel beschadigd tijdens vervoer of iets dergelijks maar als jouw ervaring vaker voorkwam stonden de forums er vol mee.
Dat is niet het geval dus lijkt er iets anders aan de hand..
Lighting en MagSafe zijn eerder zwak in de kabel dan in de connector, ik heb zelf ervaring gehad dag een Apple lightning kabel na 2 jaar stuk gegaan is, kabel uit de stekker.

Later een andere certified kabel gekocht, werkte prima.

Nog nooit de problemen gehad die jij beschrijft en ik heb al sinds 2013 een iPad Mini gebruikt die ik pas afgelopen zomer vervangen heb door een 2018 iPad.

1 keer je chargecable vervangen en je zit goed.

Micro USB heeft mij nog wel problemen gegeven met mijn Samsung Galaxy S4, die is namelijk verbogen. Dat is mij met lightning nooit gebeurd.
Plus, mijn Micro USB kabel van mijn Galaxy S4 is ook ma 1,5 jaar helemaal versleten geraakt net als mijn eerste Lightning kabel.

Advies? Als hij stuk is, niet een Apple, Samsung of welke kabel dan ook van die fabrikant zelf opnieuw kopen. Koop dan eentje van Anker of een ander merk als vervanging, zal je geen spijt van hebben ;)
Nog nooit van Anker gehoord. Ziet er een stuk degelijker uit dan die Apple-kabels. Bedankt voor de tip!
Apart,
Hier geen enkel probleem met meerdere apparaten, iPhone, iPod, iPad in het gezin als sinds dat de connector uit kwam. En sommige kabels zijn zo oud als de iPhone 5 ( 6 jaar oud, die ook nog in gebruik is)

[Reactie gewijzigd door gjmi op 9 oktober 2018 11:11]

nooit last van gehad, de connectors zelf zijn in ieder geval steviger dan usb-c, usb-c heeft bijna altijd speling naar mijn ervaring, en lightning niet. de kabel kan wel kapot gaan, maargoed, dat heb je ook bij andere kabels.
Om eerlijk te zijn vind ik de lightning stekker een veel duurzamere stekker dan usb-c usb-micro etc. Die usb stekkertjes worden altijd gammel. De lightning stekkers in mijn iPad / iPhone zitten na 4 jaar gebruik nog steeds strak in de socket. De stekker van Lightning is ook gewoon een mannetje. De usb variaties zijn een vrouwtje in een mannetje. Ik kan nog niet begrijpen dat ze er vrij grote stromen overheen kunnen sturen.

Dus van mij mochten ze die lightning stekker houden.
Volgens mij iets met Europese regeltjes...
Volgens de regels moeten ze een converter meeleveren, wat ze ook doen. Daarbij verlopen die regels binnenkort geloof ik.
waren die destijds niet enkel voor Micro USB-B ?
Voor USB-C zouden nieuwe regels moeten worden aangemaakt :P
Het blijft schijnbaar moeilijk. De Europese regels gingen over de USB-A kant aan de adapter. Je moet met een iPhone lader dus een Galaxy kunnen opladen en andersom. Welke kabel je bijlevert is irrelevant.

De afspraak om micro USB (of tegenwoordig USB-C) te gebruiken, is een afspraak tussen fabrikanten en géén wet of regel

[Reactie gewijzigd door GreNade op 9 oktober 2018 09:36]

Maar wel onder de voorwaarde: Jullie regelen je zelf of het wórdt een wet. Daarom is overgaan naar een nieuwe standaard ook geen probleem, maar tegelijkertijd kan Apple daardoor wel (wmb ongewenst) een aparte koers varen.

Ook al vind ik persoonlijk de Lightning stekker beter dan de USB-stekker...
Denk het niet, want dat zou betekenen dat alle telefoons die uitkomen met usb c (en dat zijn vrijwel alle modellen) met een verloopje naar micro zouden moeten komen, en dat is duidelijk niet het geval. Daarbij zou het ook volkomen onzinnig zijn natuurlijk. Maar goed, dat is maar een simpele redenatie, heb geen idee hoe het allemaal precies in elkaar steekt. Vind het eerlijk gezegd ook onnodige bemoeizucht van de eu om zich met kabeltjes bezig te houden.
het is fijn dat het er is /komt maar er zijn inderdaad belangrijkere zaken...
De EU heeft zich dan ook niet om de kabeltjes bekommerd, wel om de laders.
De converter leveren ze niet mee, die moet je los kopen. Maar voor EU regels was dat voldoende.
Zou mooi zijn, de macbooks hebben ook allemaal al USB-C.

Trouwens, face-id werkt bij mijn iPhone X niet in landscape mode.. zou mooi zijn als ze dat nog gaan ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 9 oktober 2018 09:17]

ik ben geen Apple fan, maar zover ik het snap, is de regel dat de stekker in de muur uitkomt op USB A. Wat zowel de huawei als de appeltjes doen.

Het uiteinde, is bij de meeste androids micro usb,
bij de appels lighting.

Zeg je ook dat de regels aan de laars worden gelapt als fabrikanten hun telefoon's voorzien van usb C?
Als ze een OLED scherm hebben koop ik er sowieso één, anders niet, duurt me nu allemaal iets te lang met die OLED schermen in tablets bij Apple.

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 9 oktober 2018 09:19]

Deels met je eens, maar aan de andere kant is het LCD scherm van nu in de iPad Pro lijn echt bizar mooi al ;) (en 120hz!)
Met de iPhone hebben ze er al zo lang mee gewacht, het is nu de tijd voor OLED op iPads, 120hz is inderdaad wel super mooi maar OLED is gewoon superieur aan LCD. Doe dan maar gelijk 120hz OLED.
Superieur is zwaar overdreven, OLED is echt geen heilige graal en kleven ook genoeg nadelen aan (ook ten op zichte van LCD). Zoals aangegeven, de LCD van de iPad is echt heel erg goed, terwijl er genoeg bagger OLED apparaten op de markt zijn. Simpelweg OLED erin proppen maakt het apparaat niet beter, waarom denk je dat Apple er zo lang mee gewacht heeft?
Ja Apple weet dat inderdaad mooi te brengen, dat hun OLED schermen in de iPhone X pas goed genoeg waren voor de Apple standaarden 8)7 Kom op dat is echt de grootste onzin. Als Apple in de iPad een OLED 120hz plaatst dan gaan ze in mijn ogen echt next-level.

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 9 oktober 2018 10:22]

Het is deels onzin, deels ook niet. OLED heeft vele crap implementaties. Ik heb ook een Samsung tablet liggen waar het echt verschrikkelijk slecht is. Mijn vriendin heeft een laptop met OLED scherm (van haar werk) en het eerste wat ze wilde was een "normaal" scherm.

Het geilen op OLED is echt een tweakers dingetje. De meeste mensen zien amper verschil, wanneer ze het wel zien zijn ze lang niet altijd positief. Ook komt OLED alleen tot zijn recht in omstandigheden waar je zelden in verkeerd: slechte omgevingsverlichting.
Wel redelijk overdreven om OLED superieur te noemen t.o.v. LCD.
Als ik mijn iPhone 8 naast de iPhone X van mijn vriendin leg zie ik inderdaad verschil, maar om het nu meteen superieur te noemen is overdreven.

Tevens denk ik dat het voor een groot deel ook persoonlijke smaak betreft. Ik heb bijvoorbeeld een LCD-TV gekocht omdat ik OLED gewoon niet lekker vind kijken door het té grote contrast.
Wacht...is het nou nieuws dat er geen inkeping in het scherm nodig is, omdat de bezel groot genoeg is? Het wordt steeds gekker.
Je klikt en reageert er wel op..
Ik vraag me af of de adapter voor deze iPad dan ook over een USB-C poort zal beschikken, of dat Apple toch nog een USB 3.0 poort kiest.
USB-C en USB-A ("Full-Size" USB die doorgaans aan je muis en toetsenbord zit) zijn de connectors :).

Beide connectors kunnen USB 2.0 of 3.x zijn :).
Beide connectors kunnen USB 2.0 of 3.x zijn :).
Maar alleen USB-C heeft Alternate Mode, waardoor je dezelfde kabel kan gebruiken voor zaken als DisplayPort, Thunderbolt, HDMI... Zaken die niet het USB protocol gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 oktober 2018 09:51]

Uiteraard, dat bedoelde ik. ;)
Denk USB-C aangezien die dan in lijn liggen met de MacBook chargers van nu ;)
Bedankt voor de informatie, ik hoop het althans!
usb-c klinkt ook als de logische opties, aangezien het ook mogelijk maakt om met veel meer power de batterij op te laden
Pfff die iPad Pro is duur man. Een beetje het geld waard?
Moest er ook best wel even over nadenken maar vind hem persoonlijk heerlijk. Heb de 12,9 inch uitvoering, met 256GB SSD. Gebruik hem heel erg veel voor diverse synthesizer apps. Heb menige hardware VA-synth de deur uit gedaan. Al moet ik wel erkennen dat hardware knoppen, schuiven en buttons toch echt wel hun charme hebben en houden. En de bediening van de diverse iOS synths heel verschillend zijn, sommige perfect anderen minder.
Op basis van het feit dat in iOS12 de tijd van boven in het midden ja verplaatst naar linksboven doet mij toch nog steeds vermoeden dat er wel een notch komt. Een andere reden kan er toch niet zijn voor dit besluit?
Het had weinig verbaasd als er een inkeping op de iPad had gekomen: Sinds IOS12 zit de klok niet meer in het midden van het balkje boven, maar aan de zijkant. Als je geen notch hebt, waarom zou je dan niets meer in het midden neerzetten?
Denk uniformiteit met de iPhones. Alle nieuwe iPhones missen de homeknop en hebben een notch. Ik had iOS12 beta op mn iPad Pro terwijl ik nog de iPhone 7 Plus had en vond het storend 2 verschillende manieren op mn iPad en iPhone. Maar nu ik de Xs Max heb, vind ik het juist fijn dat de statusbalk op mn iPad ook gesplit is (ondanks dat het idd onlogisch is zonder notch.)

De gestures op iPad is met iOS12 veranderd, waardoor het nu hetzelfde is als op iPhone X/S. Maakt het gebruik fijner als je beide apparaten hebt. Ik betrap mij er nu echter op dat ik FaceID wel erg vanzelfsprekend al vind. Ik verwacht dat mn iPad gewoon ontgrendelt door te swipen maar moet steeds nu TouchID gebruiken :+
Als "slechts alleen iPad Pro gebruiker" en verder geen iPhones vind ik 't juist storend dat m'n klok verschoven is ;) Maar die uniformiteit is wel een verklaring, ja. Ook de swipe up voor home is behoorlijk wennen voor mij. Ik heb al te vaak youtube weg geveegd omdat ik mijn browser wilde multitasken naast een youtube filmpje. Voorheen kon je dat redelijk vlot doen, nu moet je voorzichtig zijn om de taskbar omhoog te schuiven. Wat dat betreft zou ik het fijn vinden als je het uit kon zetten.