Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CD Projekt Red gaat samenwerking met Digital Scapes aan voor Cyberpunk 2077

De Poolse gameontwikkelaar CD Projekt Red, onder meer bekend van The Witcher, heeft een samenwerking aangekondigd met de Canadese studio Digital Scapes. De samenwerking is gericht op het totstandkomen van de game Cyberpunk 2077, die nog geen releasedatum heeft.

In de bekendmaking spreekt de studio van een 'langlopende strategische samenwerking' met Digital Scapes. Specifieke details ontbreken, maar het bericht vermeldt wel dat de bedrijven zullen samenwerken voor het 'creŽren en optimaliseren van technische oplossingen voor gebruik in de ontwikkeling van Cyberpunk 2077'. Digital Scapes zou aan boord zijn gehaald vanwege de aanwezige ervaring en technische kennis.

De Canadese studio werd in 2013 geopend door de Poolse ontwikkelaar Techland. Samen werkten de bedrijven aan de game Dying Light. Op zijn site vermeldt Digital Scapes nog andere titels waaraan het heeft meegewerkt, zoals Company of Heroes, Warhammer 40k en Prototype. Vijf jaar terug kreeg Marcin Chady de leiding over de studio, na bij Radical Entertainment te hebben gewerkt.

In augustus bracht CD Projekt Red de eerste gameplaybeelden van Cyberpunk 2077 naar buiten, dat volgens de studio een kruising tussen een fps en een rpg wordt. De game moet uitkomen voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, maar er is nog geen officiŽle releasedatum.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-10-2018 • 09:27

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Klinkt mij toch vrij vreemd in de oren hoor. Is het niet enigszins late in the game om nu nog een samenwerkingsverband aan te gaan voor de technische aspecten ? Met die gameplay demo dacht ik dat ze toch aardig ver gevorderd zijn. Zal dus nog wel ff wachten worden...
Zo'n demo is een vertical slice. Alles wat erin zit is in scene gezet, als je de verkeerde hoek om loopt val je de wereld uit. Ook is er waarschijnlijk nog erg weinig gebeurd aan optimalisatie. Het zou zo maar kunnen dat de demo gespeeld is op 5-10 fps in 640x480 op de snelste computer die ze hebben, om vervolgens "offline" te renderen met volle resolutie en effecten. Op die manier kun je highpoly modellen en world space projected textures gebruiken. Die heb je al veel vroeger in het proces en kost veel minder werk, maar zijn moordend voor performance.

Voor een vertical slice is het super indrukwekkend, maar om een hele wereld op dat kwaliteitsniveau te bouwen is nog steeds een gigantische onderneming.
Vrij duidelijk te zien dat het in-game is, geen renders. Zou ook a-typisch zijn voor cdprojektred.

De game is simpelweg gigantisch groot en ze kunnen alle hulp gebruiken.
Het is toch ook aangegeven dat ze nog lang niet klaar zijn.

Laten we niet teveel speculeren is wat ik wil zeggen.

[Reactie gewijzigd door Batauwer op 9 oktober 2018 17:11]

Je begrijpt me niet helemaal. Met "render" bedoel ik niet dat het niet ingame is. Een game engine "rendert" ook frames, en hopelijk minstens 30 per seconde, maar dat hoeft niet voor een demonstratie. Ik werkte bij Guerrilla Games en we deden voor Horizon precies hetzelfde. Toen we de eerste gameplay demo lieten zien waren we nog lang niet op het punt waar je de game ook daadwerkelijk op die kwaliteit kon spelen.

Je kunt een barebones versie van de game spelen, je gameplay opnemen als een demo, en die opnieuw afspelen met alle toeters en bellen aan, inclusief modellen die nog geen LODs hebben en grafische effecten die eigenlijk op een betere manier uitgewerkt moeten worden. Het spel draait dan op minder dan 30fps voor de opname, maar dat kun je vervolgens wel op 30 fps afspelen.

Dit is overigens ook de reden waarom soms games grafische "downgrades" krijgen nadat ze al een keer getoont zijn in volle grafische pracht. Wanneer je de eerste gameplay beelden laat zien weet je nog niet zeker hoe ver je de boel kunt optimaliseren, want zo ver ben je dan nog niet. Je doet je opname met de hoogste settings die je denkt te gaan halen, ook al draait die op dat moment maar op 1 of 2 fps.
Die gameplay die ze hebben laten zien hebben ze ook op e3 live voor de pers gespeeld op een 1080ti.
Duidelijk verhaal, begreep je enigszins verkeerd idd. Ondanks dat ik dit verschijnsel al vaker gezien heb.
Het is iig wel weer een enorme vooruitgang ten opzichte van gelikte cgi filmpjes die niet met de game zelf overeenkomen.
Op deze manier (geprepareerde demo) is het iig nog representatief voor het eindresultaat.

Ik reageerde tevens op de voorgaande berichtjes, waarin gespeculeerd werdt wat de reden van overname zou kunnen zijn.

Zoals je in principe ook aangeeft, is de kans groot dat ze simpelweg de hulp en ervaring kunnen gebruiken.
Dat hangt sterk af voor welk doel ze ingehuurd worden. Op basis van hun website zie je dat ze heel diverse taken kunnen oppakken dus wellicht werken ze aan DLC's of ontwikkelen ze een multiplayer onderdeel. Of wellicht is het finetunen van animaties of het opleveren van een user friendly development tool waarvoor ze aangehaakt zijn.

Dus afhankelijk van wat ze exact gaan doen, en of dit onderdeel gaat zijn van de initiŽle release of niet, kan het zijn dat ze op een mooi moment zijn aangehaakt.
Er is geen releasedate, en uit een eerdere interview leek het er meer op dat het spel pas op zijn vroegst ergens in 2020 uit gaat komen. Dus de samenwerking is om zoveel mogelijk technische hurdles voor die tijd glad te kunnen strijken.
Ik betwijfel nog of de game gaat uitkomen voor de huidige generatie consoles. Het zou zo maar kunnen dat dit een launchtitel (of iig een van de eersten) voor nextgen gaat zijn.
Op basis van wat betwijfel je dat de game uitkomt voor PS4/XBO? In een interview met CGMag laten ze het luid en duidelijk weten:

“Actually from the top we knew we were developing the game for PC, PS4 and Xbox One. And we started the process of optimization right at the start. So that’s probably what you see running the demo is a PC with like an i7 and 1080TI, so it’s not astronomical specs. Basically, because we are thinking from scratch about optimization, how streaming works, how to introduce global illumination for instance without overwhelming the PC or the GPU. Now we take those things into account right at the start and optimize for that.”

Bron:
https://www.cgmagonline.c...-world-of-cyberpunk-2077/

Dat er evident een cross-gen release gaat gebeuren is aannemelijk, maar twijfelen of de game uitkomt op de huidige generatie consoles, dan wil ik wel weten waar je dat op baseert. :)
Misschien dat hij daar ook voor uit zal komen, maar hij komt zeker ook voor de huidige gen. Ze zouden slechts een fractie van de aantallen verkopen als ze zicht tot enkel de next gen zouden beperken aangezien heel veel mensen een ps4 en xbox one hebben. De verwachting is dat de game in 2019 uit gaat komen, next gen staat op zijn vroegst pas voor 2020 op de planning. En zelfs grote games die na de introductie van een nieuwe generatie consoles uitkomen worden ook uitgebracht voor de vorrige generatie. Uitzonderingen zijn platform exclusives die juist als doel hebben kopers naar een bepaald platform te trekken.
De verwachting is dat de game in 2019 uit gaat komen, next gen staat op zijn vroegst pas voor 2020 op de planning.
Natuurlijk staat deze game voor 2020 op de planning!
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_2020

Als dat niet zou gebeuren zouden we bijzonder teleurgesteld zijn...

Ik vermoed echter dat deze samenwerking een voorbode is tot overname door CD Projekt, zo kunnen ze makkelijker toegang krijgen tot het talent in Noord Amerika zonder dat ze in de VS gevestigd hoeven te wezen. Want niet elke Amerikaan of Canadees wil naar Polen emigreren, Canada is een veel lagere drempel.

@D3F Cyberpunk 2077 is gebaseerd op de RPG, Cyberpunk 2020 is daar de 2e editie van, dus het is heel nauw aan elkaar verbonden.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 9 oktober 2018 13:06]

Geen idee of je reactie sarcastisch is, maar Cyberpunk 2020 en Cyberpunk 2077 zijn twee verschillende titels :+
Ja het zijn 2 verschillende titels maar 1 en de zelfde universum. De maker van Cyberpunk 2020, wat gene digitale game is, wilde al heel lang een Digitale game maken van Cyberpunk 2020, of in iedergeval in deze universum. Dit heeft ongeveer 20 jaar op zich laten wachten voor dat hij een geschikte studio heeft gevonden.

Dat de titels anders zijn komt ook omdat het niet dezelfde game is maar gebasseerd is op de game. Er is namelijk erg veel het zelfde. Eurogamer heeft hier een video overgemaakt.

Het zou natuurlijk wel een goede easter egg/PR campagne zijn als de game in 2020 uit komt. Wel langer wachten wat vele niet leuk zullen vinden, maar dit zou wel betekenen dat er meer tijd is om te testen en te optimaliseren.
Ik denk inderdaad dat veel grote games, waaronder deze, hetzelfde traject ingaan als GTA V. Eerst een release op de huidige generatie, en dan een uitgebreidere en betere versie op de nieuwe generatie consoles nadat deze een leuke userbase heeft.
Het gaat ze denk ik niet lukken, dat zou best wel de reden kunnen zijn om een ander bedrijf mee te laten werken aan cyberpunk.
Het andere bedrijf zal vooral werken aan de multiplayer DLC volgens geruchten.

Waarschijnlijk omdat CDPR buiten Gwent om nog nooit een MP game heeft gemaakt.
Gwent een MP game noemen is als een Fiat Multipla een raceauto noemen ;)
Precies, dat is waarom ze het niet zelf doen :)
Dikke uitlaat eronder, wat chiptunen, looie poot. Moet jij opletten.
Ik betwijfel nog of de game gaat uitkomen voor de huidige generatie consoles. Het zou zo maar kunnen dat dit een launchtitel (of iig een van de eersten) voor nextgen gaat zijn.
Aan de ene kant hoop ik het niet, kan niet wachten tot deze game. Aan de andere kant is het een mooie excuus om de PS5 te kopen.
Ze zeiden dat ze niet tegen werden gehouden door de Xbone en de PS4 (ook voor het eerst) dus ik denk dat het ze wel gaat lukken voor dat de volgende generatie terug komt.
Ze beweren in iedergeval dat dit nog wel voor de huidige consoles gaat uitkomen. En ergens is het wel te begrijpen, want je wilt wel zo graag een hele grote groep je spel kunnen laten kopen zodat je zo snel mogelijk je productiekosten terug kunt verdienen, en dat gaat niet als je alleen maar voor next generation consoles gaat releasen.
Speculatie:

Ik denk eerlijk gezegd dat CD Projekt Red inmiddels zo groot en bekend is geworden met The Witcher 3 dat een eventuele PC / next gen console release zich meer dan terug zou verdienen. Uiteraard minder dan met de huidige gen erbij.

Als ik mij de social media kan herinneren toen TW3 uitkwam, dat was bizar. Ze hebben zo veel harten veroverd met het spel dat ze bijna niet kapot te krijgen zijn.
Ze hebben zelf al gezegd dat cyberpunk voor de PS4 en xbox one uit gaat komen. En met games is het zo, vandaag de held, morgen de vijand bij het publiek.
De game is echt helemaal in mijn stijl , dus kan niet wachten tot hij uit komt :) Hopelijk komt er ook veel Synthwave/Retrowave muziek voor in de game, past er namelijk goed bij. Mochten mensen deze stijl ook helemaal geweldig vinden, dan raad ik je aan is de serie Altered Carbon te kijken op Netflix :D
Altered Carbon is vet inderdaad. Heb hem paar weken geleden afgerond. Briljante serie :)
Goede tip. Bij het zien van de gameplay van Cyberpunk deed mij dat er meteen aan denken. Goede sfeer in die serie.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of cyberpunk wel zo'n groot bereik heeft als fantasy. 2077 kan zomaar een heel goed spel zijn en toch beneden de verwachtingen verkopen.
Voor mij is het omgedraaid: ik ben uitgekeken op fantasy en iets nieuws als cyberpunk kan erg verfrissend zijn.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of cyberpunk wel zo'n groot bereik heeft als fantasy
Daar zat ik ook aan te denken. Echter is cyberpunk een sub-genre van science fiction en Mass Effect deed het bijzonder goed. Imho ligt het heel erg aan in welke fase de media zit, soms is het primair fantasy en doen fantasy titels het erg goed, soms is het sci-fi en doen sci-fi titels het bijzonder goed...

The Matrix is ook cyberpunk, hetzelfde geld voor andere 'klassiekers' en Altered Carbon is ook redelijk goed ontvangen.
Leuk om te zien, wel raar dat ze trouwens gewoon 'warhammer 40k' als een van hun games neerzetten, dacht zal wel een fout in het artikel zijn (kan gebeuren). Maar nee, ze hebben dus echt gewoon 'warhammer 40k' op hun site staan onder de projecten waar ze aan hebben gewerkt. Wellicht ook belangrijk dat je als bedrijf dan ook laat weten WELKE van de vier dozijn games met 40k als thema.
Sowieso - de site is gemaakt met Google Sites. Waarom hebben ze geen professionele ontwerper het laten maken? Voor 100-200 Euro kan je in Nederland al een prima bedrijfssite laten maken, en lijkt me dat in Canada dat niet anders is (omgerekend in Canadese valuta natuurlijk).
Klinkt als een slimme en goedkopere manier om een studio in noord Amerika te kunnen gebruiken als distributie. Dit lijkt me geen verkeerde set en zo kun je makkelijker de andere kant van de wereld voorzien van info en jezelf ontzien van allerlei invoer regels.
Dit heeft er niks mee te maken. Ze hebben al een partnerschap met WB voor de distributie in Noord-Amerika, dus dit is gewoon een pure technische samenwerking.
Lang geleden dat ik zo hyped was voor een game! Can’t wait
Waarom ben je zo gehyped? De gameplay beelden zagen er niet spectaculair uit ofzo... Het wordt vast een goede game maar het ziet er niet revolutionair uit.
In mijn geval is het een combinatie van setting/sfeer en de kennis dat het een game is gebouwd wordt op de fundering van The Witcher 3 (althans, de studio hierachter), dus ik verwacht dezelfde diepgang van de wereld en storyline.
Daarnaast heeft CDR een goede track record als het gaat om waar voor je geld krijgen. TW3 was al groot en diepgaand en de DLC's waren dat ook.
Ik raak niet zo snel meer gehyped door een spel. Ja de setting en sfeer zien er goed uit maar de gameplay zelf zag er nogal dertien-in-een-dozijn uit (gewoon weer een bullet sponge shooter). Ik vraag me echt af hoe ze dat langdurig interessant willen gaan maken. Ja de game wordt gemaakt door CDPR en die hebben een paar goede spellen gemaakt maar als je objectief kijkt naar wat ze nu getoond hebben zie je niet zoveel bijzonders verder.

Ik blijf de game in de gaten houden en wacht rustig de recensies af als het spel uit is.
maar de gameplay zelf zag er nogal dertien-in-een-dozijn uit
Heb jij het hele filmpje afgekeken? Alle opties die je extra krijgt door cyberware vind ik toch redelijk uniek makende gameplay en omdat je steeds meer krijgt, je toch steeds andere gameplay zou moeten krijgen.

Maar ik denk dat als de setting/sfeer je niet aanspreekt, er inderdaad een heleboel hype verloren gaat. Voor mij is de setting/sfeer waarom ik deze game wil spelen en er zeer waarschijnlijk de volle mep er voor neerleg.
Ja ik heb alle gameplay beelden gekeken maar heb niks gezien waarvan ik echt onder de indruk was. De setting en sfeer zijn allebei heel goed. Als de gameplay niet denderend gaat zijn hoop ik in ieder geval dat het verhaal boeiend zal zijn.
CDPR heeft (of had iig) zoveel vertrouwen in hun eigen kunnen dat ze de link van de witcher 3 torrent download op hun eigen site hadden staan, met de opmerking: hier kan je hem downloaden en gratis spelen, als hij bevalt hopen we dat je hem koopt.

Het werd vervolgens de GOTY, en hun best verkochte spel tot op heden.
Case closed.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Zelfs bij CDPR.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 9 oktober 2018 18:00]

Gameplay van the Witcher 3 was ook matig. Desondanks een van de beste triple A games die ik ooit heb gespeeld.
offtopic:
I.t.t. Indies ben ik nog geen enkele perfecte triple A game tegen gekomen
Ik vraag me echt af hoe ze dat langdurig interessant willen gaan maken.

Is een beetje persoonlijk lijkt mij. Waar hecht je meer waarde aan? Gameplay of een hele goede en spannende storyline. Liefst allebei natuurlijk :) . Ik zou deze game (dit soort games) meer kopen voor de storyline en minder voor de gameplay. Tenminste als ik Cyberpunk 2077 goed inschat na even wat gameplay beelden nogmaals kort te bekijken.
Bij een Farcry en Wildlans vind ik de gameplay weer belangrijker daar meer de focus ligt op het schieten dan een verhaal volgen/uitpluizen. Dit verhaal is na korte tijd wel al duidelijk bij dit soort games en daarmee de uitkomst ook wel ongeveer.

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 9 oktober 2018 12:10]

(gewoon weer een bullet sponge shooter).
Dan heb jij volgens mij niet helemaal door wat voor game dit gaat zijn, dat ze toevallig 1 gameplay manier lieten zien in de Demo dat met geweld gepaard ging betekend niet dat de hele game zou zal zijn.

Bijvoorbeeld de demo was op vele verschillende manieren te halen, maar lieten ze dus de schietgrage manier zien, Stealth, hacking, enz waren ook opties

De game is niets voor niets een RPG met shooter elementen en niet andersom

Verder als je een beetje oplette waren er tussen door constant momenten en opties om het verhaal anders te laten lopen.. echt niks dertien in een dozijn aan imo

[Reactie gewijzigd door Sinester op 9 oktober 2018 17:01]

De manier hoe je CDPR crediet geeft met TW3 zegt eigenlijk al genoeg: 'die hebben een paar goede spellen gemaakt'

Nee zij hebben een geweldige spel gemaakt. Een spel die door iedereen als geweldig bestempeld werd. Een spel die je zo veel, maar dan ook zo JEZUS veel waar voor je geld gaf dat je niet anders dan hyped moet zijn voor CP2077.

Dat je niet zo snel meer hyped bent op spellen is prima, dat ben ik ook niet meer. Zeker bij de kampen van EA of Ubisoft.

Echter vind ik wel dat je in deze comment en je onderstaande comments iets genuanceerder mag zijn. TW3 was zeker geen uitblinker op het gebied van gameplay, echter was het een uitblinker op het gehele pakket. Alles klopte, hing goed in elkaar en elke uur dat je in het spel stopte voelde alles behalve repetatief.

Van de quests (niet de allerdaagse ga van A naar B en kill X en Y), tot de diepgang van quests op het gebied van storytelling (zo mooi geschreven dat de go to A > B / kill X / Y zelfs geweldig waren). Tot de muziek, landschapsdesign, steengoede RPG elementen... Pff, ja, hetzelfde durf ik te verwachten van CP2077.
Iedereen mag hyped zijn als ze dat willen. Ik blijf echter kritisch en geloof het wel als ik het zie en ga zeker geen wonder verwachten. De hype cultuur is m.i. een van de dingen die mis is met de game industrie dus ik doe er niet meer aan mee.

TW3 is een uitblinker, de rest van de CDPR games zijn dat niet. We kunnen alleen maar hopen dat CP2077 ook een uitblinker gaat zijn maar we hebben geen enkele garantie.

Ik gun het je van harte dat CP2077 alles gaat zijn waar je op hoopt. Ik wacht gewoon rustig af en zie het wel als het spel uit is en ga zeker niet preorderen.
[newkids]"Euj zure kut, houw u gezever bij uw"[/newkids]

Laat ons lekker hyped zijn, heb je toch geen last van?
Speel erg weinig spellen, maar sinds het zien van de spelbeelden doen ze blijkbaar iets goed want dit lijkt mij typisch zo'n spel dat mij wel de moeite waard lijkt om aan te schaffen. Probleem is dat ik het op mijn Intel NUC-kastje niet zal kunnen draaien, dus laat ze nog maar even doorontwikkelen aan het spel zodat ik tegen die tijd een systeem heb waarop ik het kan spelen ;)
Ze hadden al gezegt dat veel dingen in de game al klaar zijn kwa main story en toe behoren.
Dus geen idee hoe het zit met Sidequests/DLC.

Vraag me serieus af wat er nodig is om een release datum te aaan te kondigen.
een jaar klinkt te vroeg en 2 jaar klinkt eigenlijks weer te lang :P
En krijgt de game RayTracing? :P
Anyway het ziet er wel uit als iets wat ik zou willen proberen alleen het duurt nog zo lang :(
persoonlijk verwacht ik wel,

in de eerst witcher game hadden ze al een nvidia splash screen, in deel 2 kwam nvidia ook naarvoren in de intro van de game en in deel 3 hebben ze hairworks geimplementeerd.

Aan de ene kant zou het natuurlijk een leuk grafish effect geven al zie ik ze liever de raytracing van Direct X implementeren zodat AMD hierin niet gegimpd wordt en ook gewoon voor kan optimaliseren.
Als alle objecten in de game een "Object Material Type" heeft mee gekregen zoals:

Muren: steen
Vloeren: hout
Tafel: staal

Dan heeft AMD hier geen last van en kan het geactiveerd worden door Nvidia door dit enkel aan te zetten ( mits de engine dit ook ondersteund).
Maar ik vraag mij af of dat ook gaat gebeuren. Mijn gevoel zegt mij dat er door nvidia een implementatie is gedaan die niet uitgaat van die standaard dingen. Anders hadden ze immers nooit RTX zelf hoeven te implementeren maar zouden ze gewoon met microsoft en AMD rond de tafel gaan en de direct X raytracer implementeren/optimaliseren voor hun hardware.

ik gok dat het een binary blob wordt die net alles even anders doet.

het is doemdenken maar het zal niet de eerste keer zijn imho
klopt ook maar het zou wel een standaard functie zijn die op kaarten van Nvidia dedicated Processoren krijgt en dus helemaal opgeschroeft kunnen worden naar 11 zogezegd.

maar het kan inderdaad ook de kant van physics opgaan dat alleen enkele titels er gebruik van maken zoals batman en borderlands.
de raytracing van DirectX maakt gewoon direct gebruik van de raytracing functionaliteiten van de RTX kaarten van nvidia, het is niet nodig om daarvoor speciaal gameworks van nvidia te gebruiken.
In de huidige grote game-engines is het in feite niets meer dan een switch omgooien of je gebruik wilt maken van de raytracing enhancements. En zoals FastRDust hier ook al aangeeft, zolang je je materials maar op orde hebt dan is dit allemaal geen probleem (en voor de huidige rendering methodes is het al nodig om je materials op orde te hebben om 'mooie' beelden te krijgen, alleen is het dan allemaal pre-baked als het spel draait).
Misschien wel maar ze wilden er voor zorgen dat de meeste systemen het spel aan kunnen dus raytracing staat dan onderaan hun lijst.
Maar het is niets meer dan een switch die ze eigenlijk om hoeven te zetten, mits ze gebruik maken van een bestaande engine als Unreal of Unity. Is het een eigen engine, ja, dan zullen ze daar waarschijnlijk wel wat moeite voor moeten doen, maar aangezien de verwachtingen zijn dat het spel pas ergens eind 2020 uit komt, hebben ze nog meer dan voldoende tijd. Immers moeten de designers toch al zorgen dat alle modellen voorzien zijn van de correcte materialen.
Cd project red heeft hun eigen red engine. Hier is destijds al vanuit een samenwerking met nvidia hairworks in terecht gekomen. AMD heeft toen een lapmiddel gebruikt om de 64x tesselation op driver niveau uit te schakelen wat de performance ten goede kwam. (Zoals ik begrepen heb vond de GCN 2 architectuur tesselation niet zo leuk)

En om te reageren op je post gericht aan mij. Ik waardeer je optimisme en tuurlijk kunnen grote engines hoogstwaarschijnlijk zo de implementatie van Microsoft er in bakken. Ik ben niet zo thuis in code dus vraag me af of het alleen een switch is :p

Maar als het makkelijker is voor devs om met de direct x raytracing te werken ipv met rtc. Dan is rtx toch overbodig/dood geboren?

En als hun RTX implementatie alleen devs helpt met het makkelijker de juiste materials e.d. erin te krijgen dan zou dit de eerste technologie zijn die net zo goed zou kunnen draaien op AMD hardware als die van nvidia.

Mijn inner scepticisme verteld mij alleen dat dit hoogstwaarschijnlijk niet zo gaat zijn en dat er dingen inzitten die het net even wat anders doen en waar de tensor cores enorm goed in zijn maar waar vanuit een andere partij als nvidia geen inzicht op is dus je mist een groot deel optimalisatie en dus performance.

Persoonlijk hoop ik dat devs zich gewoon focussen op de direct x variant en dat net als physx. Rtx geen voet aan se grond krijgt.

Klinkt natuurlijk een beetje cru maar ik heb liever de direct x die samen is gesteld door Microsoft nvidia en AMD dan een vendor specifieke implementatie.

Er kan van alles gebeuren nvidia kan ook voor ondersteuning van hey inbouwen van de techniek eisen dat de direct x variant niet mag worden geÔmplementeerd of niet mag worden geoptimaliseerd. Het ligt dan puur aan de devs of ze hierin meegaan.

Het is voor nu nog koffiedik kijken en tuurlijk ik hoop dat je gelijk hebt en dat het zich beperkt tot een zelfde soort systeem of een systeem dat langs de "standaard" implementatie draait als extra voor RTX kaart bezitters. Maar ik betwijfel het eerlijk gezegd
De direct x raytracing API werkt met de hardware (die van de RTX kaarten) samen, enable je die raytracing op een GPU die geen speciale raytracing enhancements heeft, dan wordt alles softwarematig afgehandeld, en dus een HELE ZWARE impact op de FPS. RTX is niet een softwareframework van nvidia's gameworks, RTX is een hardwarematige toevoeging om raytracing te versnellen (maar in de huidige versies is het als extra toevoeging voor verbetering van effecten, niet voor volledige raytracing van de hele scene, dat duurt nog wel enkele generaties voordat we dat zien in midrange GPU's).
RayTracing is een beetje over-rated.
Vind je? Als het echt zo gaat werken als Nvidia tot nu toe laat zien vind ik het een van de grootste stappen in real time graphics van de afgelopen jaren.

Ray tracing is al jaren de defacto standaard voor rendering van animaties, maar om dit realtime te krijgen was tot voorheen onmogelijk(althans zonder 10000 den euro's aan hardware). Wat Nvidia nu heeft gedaan met een soort hybride model is echt heel interessant. Ik kan echt niet wachten om te zien hoe developers dit in de toekomst gaan inzetten.

Stiekem moest ik al aan Cyberpunk 2077 denken toen ik de launch presentatie van de RTX kaarten zag. Ik hoop eigenlijk inderdaad op dat ze gebruik gaan maken van Raytracing!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 9 oktober 2018 09:46]

Wat Nvidia heeft gedaan is bestaande technieken gecombineerd (Ray tracing= niet nieuw, de-noise=niet nieuw alhoewel met machine learning wel nieuw-ish is) en hun kaarten betere integer processing gegeven (Ook niks nieuws), wat minder in rasterisation werd gebruikt, maar meer in ray tracing (waarom dat voorheen dus niet werd gedaan).
De huidige kaarten kunnen waarschijnlijk niet real time ray tracen (of zelfs hybride) met 60 fps op 1080p+, waardoor dit de huidige RTX kaarten meer een dev-kit maakt voor game developers dan consumer-ready ray trace kaarten.
Nog even over dat hybride ray tracen: ze ray tracen dus de specular map en schaduwen in hybrid rendering. Met name de specular map moet de-noised worden, want ze werken met enkele samples per pixel. Dit doen ze nu dus met dat deep learning, wat ~1ms duurt. Dat is zeer duur voor een video game, en dat komt er nog bovenop ook. Dice had een eigen temporal de-noise functie geschreven dat minder goed is, maar wel veeeel sneller. Zij konden naar hun zeggen in Battlefield 5 dus wel 60 FPS halen met ray tracing, maar die "tensor cores" (Zijn geen cores, maar dat terzijde) doen dus geen ruk in hun hele rendering pipeline.
Ook dat DLSS (Dit moet eigenlijk DLUS heten, maarja) is ongeveer een extra ms. Mooi omdat die "slim" 1080p(denk ik, is Nvidia niet duidelijk over) opschaalt naar 4K, maar is veel duurder dan gewoon 1800p met SMAA opgeschaald naar 4K, met bijna even goed beeldkwaliteit, maar met minder texture detail omdat het bronformaat een lagere resolutie heeft.
Die tensor cores hadden ze er voorlopig uit kunnen laten IMO. Scheelt wat in de TDP.
Als je mijn reactie goed leest dan lees je ook dat ik helemaal niet zeg dat ray tracing nieuw is. Ik zeg letterlijk is al heel lang de defacto standaard voor animatie films. Het is nieuw dat NVidia het voor elkaar krijgt dit gedeeltelijk realtime te doen voor een consumentenprijs. Daarnaast rep ik met geen woord over DLSS. Volgens mij lees jij alleen mijn eerste zin en spuw je meteen je anti Nvidia mening in plaats van gewoon even mijn hele reactie te lezen en dan te reageren.

Dat ze het wel of niet kunnen met 60fps 1080p+ is nog helemaal niet gezegd. Er is nergens ook maar een benchmark waaruit dit blijkt. Dat is gewoon boe geroep vanuit het anti Nvidia kamp. Laten we nou maar gewoon afwachten tot er daadwerkelijk games zijn die hier gebruik van maken. Ik geloof echt niet dat zulke grote ontwikkelaars als Square Enix hun tijd erin zouden steken als ze op voorhand al zouden zien dat de RTX lijn dit totaal nog niet trekt.

Nvidia is niet zomaar een bedrijf, hun hebben een behoorlijke lange track record van gevestigde producten welke doen wat ze zeggen. Ik geloof echt niet dat hun ray tracing zo groot zouden uitlichten als achteraf blijkt dat deze kaarten dat niet waar kunnen maken. Dat zou echt een gigantische marketing blunder voor hun zijn. Letterlijk de hele nvidia site staat bol over hoe RTX ray tracing mogelijk maakt.

Sowieso lekken er de laatste dagen steeds meer voorbeelden uit dat de RTX 2080 kaarten wel degelijk doen wat ze beloven.

Ik begrijp best dat mensen heel hard boe roepen nu. Het is inmiddels geen goedkope kaart, helemaal als je onlangs al net een nieuwe kaart hebt aangeschaft. Het is natuurlijk jammer dat je straks games niet meer in volle glorie kan spelen omdat je geen RTX kaart bezit. Zoals met elke nieuwe technologie zeker als deze veel geld kost is de groep boe roepers veel groter dan de pioniers die er graag mee aan de slag gaan. Ik ben er zeker van dat op termijn wanneer we straks allemaal zien hoe mooi het is en het wel degelijk werkt uiteindelijk de boe roepers zullen verdwijnen. Software will sell the hardware!

Vergeet ook niet dat dit nu niet een Nvidia exclusive is. Het zit gewoon in DirectX 12 en AMD kan net zo goed met een GPU komen die deze features aankan.
Dat ze het wel of niet kunnen met 60fps 1080p+ is nog helemaal niet gezegd
Er is echter wel geroepen dat de 2080TI op 1080p met Raytracing aan een target had van 60fps in BF dan hoef je dat alleen maar door te rekenen naar de tragere kaarten, maar we zullen zien als het echt uit is
https://www.notebookcheck...ttlefield-V.328852.0.html
Ik geloof echt niet dat zulke grote ontwikkelaars als Square Enix hun tijd erin zouden steken als ze op voorhand al zouden zien dat de RTX lijn dit totaal nog niet trekt.
als nVidia een zak geld neergeld komt die functie er gewoon in hoor
Nvidia is niet zomaar een bedrijf, hun hebben een behoorlijke lange track record van gevestigde producten welke doen wat ze zeggen. Ik geloof echt niet dat hun ray tracing zo groot zouden uitlichten als achteraf blijkt dat deze kaarten dat niet waar kunnen maken
Volgens mij overschat jij nVidia hier behoorlijk, met Physx schreewde ze ook van de daken, zie waar dan nu beland is
Sowieso lekken er de laatste dagen steeds meer voorbeelden uit dat de RTX 2080 kaarten wel degelijk doen wat ze beloven.
Wat bedoel je hier precies mee? geef eens een voorbeeld, want heb nog maar weinig positiefs gelezen over de 2080
Vergeet ook niet dat dit nu niet een Nvidia exclusive is. Het zit gewoon in DirectX 12 en AMD kan net zo goed met een GPU komen die deze features aankan.
Volgens mij de manier hoe nVidia het nu aan developers aanbied is wel nVidia only (voor nu iig)
but it's locked away for GeForce RTX 20 series graphics card owners

[Reactie gewijzigd door Sinester op 9 oktober 2018 17:17]

Als ik straks thuis ben zou ik de positieve berichten er even bij zoeken. Er is zelfs al een developer die snel een demo in elkaar geflanst heeft welke prima draait. Die kan je inmiddels ook downloaden.

Het is niet enkel voor rtx alleen zijn rtx momenteel de enige die het ondersteunen. Ray tracing is gewoon onderdeel van directX 12. Dus ook amd kan er mee aan de slag als ze willen.

Verder werkt physx precies zoals het bedoeld is. Het is alleen nvidia only.
Overrated als in heb je nog helemaal NIKS aan
uhm totdat je de extra effecten ziet die het beeld weer net wat mooier/interessanter maken. Net zoals voorheen bumpmapping bv het allemaal weer mooier er uit liet zien.
Dat zou ik niet zo zeggen :)
Beetje ge-hyped misschien maar je kan er nog zoveel meer mee dan je denkt.

Huidige engines kunnen oneerbiedig niet veel meer dan driehoekjes tekenen ... met raytracing kan je in principe allerlei gekromde oppervlakken heel nauwkeurig renderen. En eventueel dan nog mixen met voxels zijn zaken als mist, wolken en rook veel realisischer te modeleren. En met raytracing hoef je voor veel zaken geen "truukjes" meer uit te halen (eerst textures voor spiegels renderen en er dan weer op plakken)... het kost alleen een beetje boel rekenkracht meer en dat komt nu in bereik!

Bekijk het eea hier maar eens : Battlefield V - Nvidia RTX Ray Tracing On vs Off Comparison (en dat is nog maar half half raytracing)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True