Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CD Projekt Red toont nieuwe gameplaybeelden Cyberpunk 2077 op de E3

Ontwikkelaar CD Projekt Red toont gameplaybeelden van zijn komende sci-fi-shooter Cyberpunk 2077 op de E3-gamebeurs. Van de game krijgt het publiek een andere presentatie dan de op de beurs aanwezige pers.

CD Projekt Red-communitymanager Marcin Momot berichtte in een tweet dat de game op E3 speelbaar getoond wordt maar dat de gameplaypresentaties gespeeld worden door de medewerkers van CD Projekt Red. Ook laat hij weten dat de pers een andere presentatie krijgt dan het grote publiek. Of de ontwikkelaar ook zijn onaangekondigde rpg gaat presenteren, is nog niet bekend.

De ontwikkelaar presenteerde Cyberpunk 2077 voor het eerst in 2012, waarna bijna zes jaar later de eerste gameplaybeelden te zien waren. Twee maanden na het tonen van de eerste gameplaybeelden aan het publiek werd een samenwerking met Canadese studio Digital Scapes aangekondigd. Deze studio is onder andere bekend van het meewerken aan titels als Company of Heroes en Prototype. In februari van dit jaar bestond het team dat aan de game werkt uit meer dan vierhonderd man. Creatief directeur Sebastian Stępień vertrok echter naar Blizzard.

De game is een kruising tussen een fps en een rpg en komt naar verwachting uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wanneer de game precies uitkomt is nog niet bekend. Een jaar geleden publiceerde Tweakers een preview over Cyberpunk 2077.

Cyberpunk 2077

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

24-05-2019 • 11:42

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
door de flaters van bioware in algemeen ben ik licht huiverig geworden met 6 jaar in "ontwikkeling". Maar de witcher 3 laat wel zien dat ze een uitstekende game kunnen maken
CDPR is nog een van de weinige onafhankelijke grote ontwikkelaars met hart voor hun games, die niet geremd wordt door besluiten van bovenaf. Als er één ontwikkelaar is waar ik alle vertrouwen in heb dan is het CDPR wel.
Dat had ik ook, tot ik dit las op Kotaku:

Perhaps they also wanted to preempt a potential story. After the publication of our Anthem investigation last month, which documented a turbulent development marked by mismanagement, crunch, and anxiety, four former CD Projekt Red employees reached out to tell me that they had seen similar problems in Warsaw. “I’ve felt that there are hundreds of parallels that could be drawn between the story of the rocky development of Anthem and the story of the rocky and even-more-rocky-to-become development of Cyberpunk 2077,” said one former CDPR employee in an e-mail. “At times, I’ve felt I could just replace the studio name and the game title, and it would all look so similar, almost identical.”

It led to a difficult period for the company, one marked by turnover and unclear direction. “The transition from The Witcher 3 to Cyberpunk, initially that was the hardest part, because a lot of these things have to be defined,” said Iwiński. “We have a demo which is sort of crystallizing the vision, to prove that it’s there.”

https://kotaku.com/as-cyberpunk-2077-development-intensifies-cd-projekt-r-1834849725

Ik was van plan om hem te pre-orderen, juist vanwege dat vertrouwen, maar nadat ik dat heb gelezen ben ik er niet meer zo zeker van dat dat wel zo'n goed idee is.

Edit: Tweede quote toegevoegd voor de mensen die niet het hele artikel willen lezen, om aan te geven dat het verder gaat dan alleen de veelvoorkomende en inmiddels 'normale' crunch periode(s).

[Reactie gewijzigd door MrFriendly op 24 mei 2019 13:43]

Mijn betere helft werkt ook aan games (geen AAA ofzo overigens), op zich zijn crunchperiodes volgens mij redelijk normaal in de aanloop naar een release.
Ik wordt er op zich nog niet zo nerveus van, kotaku is als nieuwsbron volgens mij ook niet onberispt, maar pre-orderen doe ik uit puur principe sowieso nergens, ook niet bij CDPR en zeker niet bij een game die ik vermoedelijk gewoon een digitale store moet gaan trekken.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 24 mei 2019 12:53]

"Crunch" kom je overal tegen, niet alleen bij game developers of zelfs maar IT bedrijven. Het verschil is dat een normale crunch 1, misschien 2 maanden duurt, en dan draai je weken van 50-60 uur, en dat wordt ook gewoon gecompenseerd. Deadlines moeten immers wel gehaald worden.

Crunch bij veel game developers is meer richting 4+ maanden van 80+ uur per week, zonder compensatie, en dat mag echt niet normaal gevonden worden. Dat getuigt simpelweg van slecht management en onrealistische doelstellingen.
Ik werk al een hele poos in de IT bij verschillende bedrijven en verschillende sectoren en ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt waar Crunch normaal is. Crunch is wel normaal bij productie bedrijven die incompetent met hun capaciteit omgaan.
Een van de standaard opmerkingen die ik maak op de school van mijn zoon als ze weer eens over programmeren beginnen en de mogelijkheden in de toekomst is dat dit de fabrieks / productie werker van de toekomst zijn.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 24 mei 2019 15:44]

Het is niet normaal idd, maar het kan incidenteel voorkomen bedoelde ik. Het is 1 keer gebeurd op mijn bedrijf waar we 3 weken flink overtime heben gedraaid (in 6 jaar tijd), maar iedereen werd ook gecompenseerd. Dat was voor een belangrijke deadline welke niet verschoven kon worden.
Crunch bij veel game developers is meer richting 4+ maanden van 80+ uur per week, zonder compensatie, en dat mag echt niet normaal gevonden worden. Dat getuigt simpelweg van slecht management en onrealistische doelstellingen.
Vooropgesteld bedoel ik met normaal, dat het een veelvoorkomend fenomeen is en dat het niet persé wat zegt.
Het moet zeker niet genormaliseerd worden dat mensen routinematig uitgedraaid worden, zeker niet zonder compensatie.
Nog slechter management is waarbij de leiding bedankt wordt voor al hun inzet, terwijl de gewone medewerker die zich ook inzet compleet buiten beschouwing wordt gelaten.
Crunch is een teken van slechte planning. Helaas denken steeds meer werkgevers en planners dat crunch de normaalste zaak van de wereld is. Ja het kan voorkomen dat je moet overwerken of dat je een paar weken heel hard moet werken als teamzijde omdat er dingen voor de deadline af moeten. Tegenwoordig is een crunch periode onderdeel van een standaard planning. Dat is niet wat een crunch is, maar pure slavernij.
Omdat je bang bent dat de game niet met liefde wordt gemaakt of dat de werknemers in "zware" omstandigheden moeten werken? Deze zware crush lijkt nou eenmaal nodig te zijn om de big budget game industrie draaiende te houden.
Veel games, vooral AAA zijn lange tijd in crunch. Met Witcher 3 was het ook al duidelijk alle verhalen die naar buiten zijn gekomen dat intern men nieteens wist of het wat zou worden als alles inmekaar gezet zou worden. Ik kan nu natuurlijk die articles niet meer vinden maar er is genoeg over te Googlen als je de tijd voor neemt. Dus onzekerheid bij staff van developers is zeker niks nieuws.

Soms pakt het goed uit (Witcher 3, of Horizon zero dawn) en soms niet (Anthem, ME:Andromeda)
Crush is helemaal niet het probleem geweest bij bioware games. In het geval van Anthem heeft de game 5 jaar in pre production gezeten en is het product meerdere keren veranderd. Tot ze uiteindelijk in een jaar crush tijd alles moesten bouwen en in elkaar moesten knopen. Bij mass effect andromeda was de communicatie drama en heeft de gekozen de game engine (frostbyte) ervoor gezorgd dat ze niet de gewenste ambities konden creëren en hebben veel tijd verspeeld met het leren werken met de engine. In deze gevallen was management het probleem, niet per se omdat ze zoveel gecrushed hebben.
Andromeda was ongeveer 14 maanden voor de release helemaal omgegooid, FYI. Het is ongeveer dezelfde situatie geweest als Anthem.

Management is altijd het probleem hier - Crunch komt doordat management volstrekt onrealistische en onhaalbare milestones of deadlines stelt, of doordat management niet de juiste belissingen neemt om ervoor te zorgen dat die deadlines op een normale manier gehaald kunnen worden.
Nouja, blijkbaar niet dus, want Anthem is dus ook niet goed ontvangen.
Wat een vergelijking weer, tegenover Anthem zijn er 5 kwalitatief erg sterke games uitgekomen. Maar die wil jij blijkbaar niet zien.
Diezelfde crush was er ook bij de Witcher...
Ik geef je groot gelijk, maar het is niet heel lang geleden dat Bethesda Fallout 76 bracht... Het kan snel de verkeerde kant op gaan.
CDPR heeft niks te maken met hoe bethesda of bioware werken. Ook altijd makkelijk om een voorbeeld te geven van hou het een keer verkeerd is gegaan, terwijl er meer voorbeelden van lange game ontwikkeling zijn waar het product wel goed is geworden.
Ook CDP wordt gewoon op de beurs verhandeld en heeft aandeelhouders. De omzet en netto winst is een stuk lager in 2018 dan in 2017 en helemaal ivm. 2015. Dus er zet wel degelijk wat financiële druk achter, de vraag zal zijn of ze onder die druk de 'juiste' beslissingen blijven maken en dan is al helemaal de vraag wat die 'juiste' beslissingen dan precies zijn...
Inderdaad, ik heb het volste vertrouwen in CDPR. Als je naar de ontwikkeltijd kijkt valt het ook best mee. Tussen The Witcher 2 en 3 zat 4 jaar, maar ze zijn pas 100% op de ontwikkeling van Cyberpunk gedoken na de laatste uitbreiding van The Witcher 3 in 2016. Dat is nog maar 3 jaar geleden. Als je dan ook nog meerekend dat tussen 2012 en 2015 ook The Witcher 3 ontwikkeld werd kun je moeilijk van 6 jaar ontwikkeltijd spreken.
Als er één ontwikkelaar is waar ik alle vertrouwen in heb dan is het CDPR wel.
Blind vertrouwen is geen goed idee imho. CDPR is groot geworden door The Witcher 3 en hoewel ze daarvoor andere games hebben gemaakt zaten ze in een niche markt en zijn ze zelfs al een keer op de rand van de afgrond terecht gekomen. Daarnaast zou Cyberpunk 2077 worden gemaakt door een nieuwe divisie in Wrocław en de vraag is, hoeveel mensen die The Witcher 3 tot een succes hebben gemaakt werken nu nog bij CDPR?

Dat neemt niet weg dat de preview die ik in het verleden bij Tweakers.net heb gezien wel heel goed was, dit zou wel eens een van de weinige games kunnen zijn waar ik full price voor neerleg, nadat er natuurlijk verschillende reviews na release zijn geraadpleegd.

Blind vertrouwen leid tot preorders, preorders leiden tot The Dark Side! ;-)
Maar zou je niet huiverig zijn als ze deze game in 1.5 jaar eruit gepompt zouden hebben?
18 maanden is wel kort. ik denk dat hij bedoelt dat als het te lang duurt er grote kans bestaat dat ze meerdere keren opnieuw zijn begonnen. en dat een Uitgever het wel eens genoeg vind en gewoon een half bakken product op de markt brengt(Zie Anthem)
Bioware ging prima voor ze naar EA moesten luisteren, hier heeft CDPJ gelukkig geen last van.
Heb je er weer ééntje, er is juist naar voren gekomen dat EA weinig te maken heeft met het ontwikkel proces van Anthem.
Denk dat gedoeld is op Mass effect Andromeda ed.
Met The Witcher reeks hebben ze zeer zeker laten zien dat ze uitstekende games kunnen maken. Ik persoonlijk beschouw CDPR dan ook gelijkwaardig aan een studio als Rockstar. Games komen uit wanneer ze klaar zijn (en dan ook écht klaar), en dan zijn dan ook van hoogwaardige kwaliteit.

Kan niet wachten op meer gameplay beelden :)
gezien hoe goed the witcher was geef ik hun toch nog mijn vertrouwen.
Bioware heeft ( al dan niet onder druk van uitgever ) gekozen om voor het snelle geld te gaan en een loot shooter te maken ipv een steengoeie RPG waar ze bekend en geliefd om zijn.
resultaat: verhaal was een lachtertje en de hele game was gewoon 1 hele saaie grind.

Ik ben persoonlijk blij dat Anthem de flop is geworden die het uiteindelijk blijkt te zijn.
Hopelijk zorgt dat er toch voor dat voor het DA4 project opnieuw de inhoud centraal komt te staan ipv het idee hoe er zo veel mogelijk en zo lang mogelijk geld uit de spelers hun zakken kan geklopt worden.

En stap aub af van die frostbite engine Bioware. gebruik terug unreal, het is blijkbaar geen strict uitgever veto want Jedi: fallen order draait sowieso ook op unreal
Ik kan je nu al vertellen, dat ik bij release stelselmatig naar Ciri ga zoeken uit Witcher 3. Witcher 3 refereert namelijk naar deze wereld, en dat ze daar is geweest om zich te verschuilen voor de Wild Hunt.
Toch denk ik wel dat er easter egg zal zijn die de link verlegd met the witcher 3 of ciri :)
Wordt in de Witcher 3 door Ciri idd wel een hele sterke hint gegeven.
Yep ze omschrijft ook die dimensie en dat komt wel erg overeen met de wereld van Cyberpunk:

“People there had metal in their heads,”. “Waged war from a distance, using things similar to megascopes. And there were no horses, everyone had their own flying ship instead.”
Ik hoopte ook gewoon dat ze een paar seconden op de achtergrond liep in een cutscene ofzo. Dat is nog zeker een mogelijkheid, als easter egg. Maar daar komen we pas bij release achter.

Het zou wel een ontzettende gemiste kans zijn hoor.
Het zou wel een ontzettende gemiste kans zijn hoor.
Ik weet niet of de IP eigenaren dat wel zo leuk zouden vinden, het Cyberpunk 2077 IP is immers niet van CD Project Red, netzoals The Witcher niet van hun is. Ik weet ook niet of ik zoiets wel zou vinden passen in Cyberpunk 2077, als ze dat nu zouden doen in een Shadowrun game... Sure... ;-)
Ik zou dit ergens wel heel gaaf vinden maar ik heb er een redelijk hard hoofd in dat ze dat gaan doen.
De setup van de wereld van Witcher (met monsters, lore en geesten enzo) lijkt me fundamenteel anders dan in Cyberpunk. Een crossover zou een gedeelde universe impliceren en momenteel verwacht ik dat de wereld van Cyberpunk gewoon binnen scifi kaders blijft en we geen augmented rock troll's gaan tegenkomen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 24 mei 2019 12:43]

Ik denk dat je de context mist. Ciri kan teleporteren tussen verschillende werelden en tijden (dit is iets dat ze in een van de laatste Witcher boeken stilaan onder de knie krijgt). Er wordt volgens mij nooit gespecifieerd of dit verschillende werelden in één universum zijn of gewoon alternatieve dimensies.

Op een gegeven moment vertelt ze over een vreemde wereld die zeer sci-fi klint, over mensen met metaal in hun hoofd en vliegende schepen. Het idee dat Ciri de wereld van Cyberpunk bezoekt is dus niet zo vergezocht en zou perfect passen binnen het bronmateriaal van The Witcher. Het heeft verder ook geen implicaties voor de wereld van Cyberpunk.
Ik denk dat je de context mist.
Ik ben meer dan een beetje bekend met Witcher 3 en dus ook dat stukje waarom mensen denken/hopen op Ciri in Cyperpunk maar ik denk dat het niet meer was dan een knipoog naar de fans die op Cyberpunk zaten te wachten. Daar verscheen de eerste teaser immers al van (ver) voor de release van Witcher 3.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 24 mei 2019 15:33]

Misschien wel leuk om te vermelden dat de eerste gameplaybeelden in eerste instantie alleen aan de pers waren getoond, maar na flink aandringen vanuit de community hadden ze besloten een extra video te maken voor het publiek. Geen heel slechte beslissing gezien de reactie die volgde op de video _/-\o_
"CD Projekt Red-communitymanager Marcin Momot berichtte in een tweet dat de game op E3 speelbaar getoond wordt maar dat de gameplaypresentaties gespeeld worden door de medewerkers van CD Projekt Red."

Dat was een jaar geleden ook al zo.... de later uitgebrachte video is dezelfde demo die voor de pers live gespeeld werd door medewerkers. Qua 'speelbaarheid' dus niks nieuws onder de zon. Wel benieuwd of de inhoud hele nieuwe dingen gaat laten zien deze keer.
wil je gedetailleerde achtergrond verhalen over de CyberPunk (in Night City) wereld en alle achtergrond info over de verschillende groepen, culturen en klassen dan isdit kanaal wel geinig om te bekijken
Ik kan niet wachten! Er staan nu nog maar 2 spellen op mijn verlanglijst: Last of Us 2 en Cyberpunk.
En laat die Playstation 5 maar komen :).
Ondanks Cyber Punk 2077 totaal niet mijn ding is (te futuristich) hoop ik van harte dat het spel het goed gaat doen. CD Projekt Red is een van de weinige studio's die kwaliteit boven kwantiteit zetten, en niet gepusht worden door mensen in pakken..
Even kijken of de gehele pers nu weer valt voor een gratis beeldje.
Ik ben SC backer en kijk ook uit naar SQ42 maar naast het feit dat het 2 behoorlijk verschillende games zijn zie ik niet in hou je meer vertrouwen kan hebben in de ontwikkeling van SQ42 dan van cyberpunk. We hebben een behoorlijk indrukwekkende gameplayloop van Cyberpunk gezien vorig jaar en CDprojectred is een gevestigde studio verantwoordelijk voor een van de beste games van de laatste 5 jaar.

Chris Roberts heeft sinds 2012 een AAA gamestudio vanuit het niets moeten opbouwen, als hij SQ42 weet af te leveren voor SQ42 is het een godswonder, laat staan als het in scope en kwaliteit het ook nog weet te verslaan.

Nogmaals ik ben een fan en ik verwacht een kickass spel wanneer het eenmaal verschijnt maar het moet zich nog bewijzen. CD projectred heeft dat al gedaan toen ze zo een beetje alle andere RPG's het schaamrood op de kaken bezorgden door te laten zien dat je daadwerkelijk een open world RPG kan maken met een boeiend verhaal, top of the line graphics, keuzevrijheid en meeslepende karakters.
Dit zijn toch 2 compleet andere games? Hoe is dit relevant?
S42 is toch een compleet andere game en kunnen prima naast elkaar? Naar beiden wordt enorm uitgekeken, en CDPR heeft eerder aangetoond dat ze hype prima kunnen waarmaken. Ik heb dan eerder twijfel bij Cloud Imperium Games, hoewel ik heel erg uitkijk naar hun game.
Lol Squadron 42 vergelijken met CP2077.....
Star citizen is en blijft waarschijnlijk een niche product. Witcher 3 is een cult klassieker wiens naam gebeiteld staat in de historie van games, cyberpunk heeft alles in zich om dat ook te worden.
PonziSC PU verdient wellicht ooit een plekje in dezelfde annalen als ze ooit alle beloftes gaan waarmaken. (Anders gaat het Duke nukem forever vervangen ;)) Squadron wordt waarschijnlijk nog geen side note.

Buiten een paar conciërges zie ik geen hype voor squadron, terwijl zelfs niet gamer kennissen (mensen die iedere 1 a 2 jaar games als GTA 5, Rdr2 en Witcher 3 spelen en niets anders) uitkijken naar cyberpunk 2077
Star Citizen zelf is ook voor de hardcore, maar Squadron 42 moet toch echt het grote publiek aanspreken. Diezelfde mensen zullen wellicht daarna ook geinteresseerd zijn in Star Citizen. Enige vergelijking tussen CP en SQ42, is dat ze ongeveer even lang in ontwikkeling zijn geweest.

Daarbij is SQ42 een pc game. Die paar “gamer kennisen” die je aangeeft gamen zo te lezen ook alleen op console.
Oke goed om te weten dan!

Gelukkig zijn de games die je tegenwoordig dag 1 koopt allemaal bugvrij zonder enig probleem. Day one patches zijn iets van 10 jaar geleden.

Je hebt helemaal gelijk!

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 24 mei 2019 14:59]

En je verwacht dat Cyberpunk bugvrij is? Een ander vraag, welk software is sowieso bugvrij?...je hele argument slaat kant noch wal. Beide games zijn qua ontwikkeltijd even langs, dus datzelfde geldt voor beide games of alle games. In dit geval maakt het helemaal niet uit hoe lang iets in ontwikkeling is geweest.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 24 mei 2019 15:10]

Haha, als er één game wordt overhyped is het squadron 42 wel, de gameplay die ik ervan zag leek op een vrij inspiratielose shooter. Die het vooral moet hebben van zijn mooie graphics en grote omgevingen.
Ben benieuwd welke gameplay je hebt gezien? Daarbij is er van SQ42 nauwelijks echt gameplay getoond wat de massa vooral mort aanspreken. Inspiratieloos? Dat zegt al genoeg over hoe goed je het project kent. Toch denk ik dat CP meer overhyped wordt of gehyped wordt dan SQ42. Persoonlijk back ik het project vooral vanwege Star Citizen.
https://youtu.be/a5Q-QFvFHxg

Dan heb ik het vooral over het einde van de video, waar een basis van de vijand wordt geïnfiltreerd.
Klopt video van ongeveer 1.5 jaar geleden onderhand waar de A.i.(zoals het uiteindelijk moet worden), ook nog helemaal niet geïmplementeerd was. Beste is daarom ook deze te kijken: https://www.youtube.com/watch?v=qcHAfaQh3QE&t=602s

Zelfde filmpje maar dan met director's commentary. Je kan ook de roadmap checken en dan bovenaan voor "features" kiezen. Zo kan je alle iterations zien waar ze mee bezig zijn, tot de beta begint in 2020.