Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple zet volgend jaar vingerafdrukscanner achter scherm van iPhone

Apple zet volgens een nieuw gerucht volgend jaar een vingerafdrukscanner achter het scherm van één model iPhone. Die techniek moet vervolgens het jaar erna in alle nieuwe iPhones komen. De vingerafdrukscanner maakt Face ID en de inkeping in het scherm overbodig.

De frontcamera zou werken achter het scherm, waardoor de inkeping niet meer nodig is, schrijft MyDrivers op basis van een rapport van de bekende analist Ming-Chi Kuo. Apple zou de techniek zelf ontwikkelen. Het is onbekend om wat voor type vingerafdrukscanner achter het scherm het gaat. Veel Android-telefoons hebben een optische scanner, een klein cameraatje die door het scherm heen kijkt. De Galaxy S10 heeft een ultrasone scanner. Die is veiliger, maar moeilijker te implementeren.

Volgend jaar verschijnt er dan één model zonder inkeping in het scherm, maar in 2021 zouden alle nieuwe iPhones zonder inkeping en Face ID werken, meldt China Times op basis van een rapport van analisten van Credit Suisse. Apple heeft niet gereageerd op de geruchten. De inkeping en Face ID debuteerden eind 2017 met de release van de iPhone X.

De iPhones die Apple in september wil presenteren hebben volgens de analisten allemaal dezelfde inkeping in het scherm als de huidige XS en XS Max. In de inkeping zitten naast een frontcamera de componenten van het TrueDepth-camerasysteem, zoals een vloedlicht, dotprojector en infraroodcamera. Behalve Face ID gebruikt iOS het systeem ook voor de avatars die de bewegingen van het gezicht van de gebruiker nadoen, die Apple Animoji's noemt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

11-07-2019 • 13:16

106 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (106)

Wijzig sortering
Als je het artikel leest van news.mydrivers.com staat het volgende:
By 2021, the new iPhone will officially abandon the Face ID and fully transition to the screen front lens and screen fingerprint
Daarmee lijkt face ID te wijzen op de huidige cameramodule in de iPhone in plaats van de techniek dat gebruikt wordt om de telefoon te ontgrendelen.

Ik gok dat beide technieken gebruikt zullen worden voor het ontgrendelen van het toestel.
Als Face ID niet werkt, dan via touch ID en vice versa.
Als beide niet lukken heb je nog steeds de optie voor de PIN code.

[Reactie gewijzigd door nagasy op 11 juli 2019 13:54]

Als FaceID met alle sensors achter het scherm geplaatst kan worden, waarom dan authenticatie met vingerafdruk toevoegen? Ze claimen juist dat Face ID sneller en accurater is dan de vinger.

Als het hele geheel niet achter het scherm geplaatst kan worden maar een camera wel dan denk ik dat de vingerafdrukscanner mogelijk weer teug komt maar dan achter het scherm.

Beiden maakt het enkel complexer, daarnaast de sensor wordt ook gebruikt voor de bokeh in de profiel foto’s en Animoji’s, dat zie ik ze niet zo snel weglaten.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 11 juli 2019 19:33]

Face-id is geen marketing en echt wel handiger dan touch-id:

- notificaties en andere popups zijn pas leesbaar als je naar uw telefoon kijkt. Veel privacy, zonder iets te doen.

- als je wil inloggen of iets kopen volstaat het om te bevestigen en naar uw scherm te kijken. Geen nood voor een extra touch-id pop-up of een andere extra click.

- als je handschoenen aan hebt in de winter kan je nog steeds unlocken.

Ik ben het nu 3dagen aan het gebruiken op de Xs en het voelt heel natuurlijk aan. Ik kan me echt niet inbeelden dat Face-id verdwijnt.

Ik kan me wel inbeelden dat Face-id beter wordt zodat je ook onder een scherpe hoek uw telefoon kan unlocken.

Wat ook kan is dat touch-id onder het scherm wordt ontwikkeld voor de Apple watch. Al is de vraag of ze niet aan de hand van uw ECG (hartslag) een beveiliging kunnen ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 11 juli 2019 18:35]

Ze zijn allebei een tradeoff. Met FaceID heb je meer "ritueel" als je hem wil unlocken - je moet naar je scherm kijken. Ik weet dat het relatief liberaal is - je hoeft er niet recht voor te staan - maar voordat je een actie uit kunt voeren moet je telefoon je gezien hebben. En daarnaast is er altijd nog de "swipe to unlock" op de iPhone voordat je iets kunt doen.

De vingerafdrukscanner op oudere iPhones of andere telefoons kun je meestal blind vinden. Je kunt je telefoon dus al ready to go en geunlocked hebben bij het uit de broekzak of tas halen. Meteen ready to go. Dat is ook wat waard.

FaceID heeft voordelen tegenover fingerprint, en fingerprint heeft voordelen tegenover FaceID.
Het is deels marketing, maar neemt niet weg dat Face ID een stuk veiliger is dan een fingerprint scanner. Ook is Face Unlock op een Android, zoals bijvoorbeeld op een OnePlus toestel stukken minder veilig dan op de iPhone.
Graag uitleg waarom het ‘marketing’ is?
Face-ID werkt echt super en bizar snel op m’n Xs! Vooral met notificaties is het een uitkomst.

Ik heb juist het idee dat ze met hun FaceID techniek juist voorlopen op de rest.
Mwah, heb zowel iPhones met Face ID als Touch ID gehad en ik vind Face ID fijner werken. Je hoeft namelijk letterlijk niets te doen.
Behalve dan de telefoon voor je gezicht houden, de aan-knop indrukken en daarna met je vinger swipen over het scherm.

[Reactie gewijzigd door Hans_Kazan66 op 12 juli 2019 11:59]

Er zit een motion sensor in, het scherm gaat aan als je hem oppakt. Also, als je je telefoon oppakt kijk je al naar het scherm. Dus die twee zijn er niet echt.

De swipe is er inderdaad wel, maar dat is puur softwarematig een limitatie, immers, als hij direct zou naar het homescreen door zou gaan dan zie je je notificaties niet meer. Het toestel is al wel geunlocked voordat je begint te swipen.
Je ziet de notificaties toch ook gewoon op je homescherm?
De reden is dat bij het toelaten van paspoorten, rijbewijs, etc op de iPhone, zijn er verplicht meerdere authenticatie methodes nodig dus heeft Apple geen keuze en moeten ze TouchID terugbrengen.
ik zie face-id ook niet zo snel verdwijnen, het wordt trouwens ook gebruikt voor Animoji's
Ik denk niet dat Animoji's vaak gebruikt worden + ik denk ook dat goed software Animoji's kan laten werken met enkel een frontcamera.
Leuk, maar liever niet in alle telefoons eigenlijk. :P Ergens ironisch, eerst was ik sceptisch en wilde ik echt niet van TouchID af, maar eenmaal FaceID: wat een verademing. :') Het werkt een stuk makkelijker, soepeler en sneller. Edge-to-edge screen is natuurlijk mooi, maar liever die inkeping en FaceID dan terug naar TouchID. (Plus liever een notch dan een puist, maar dat is persoonlijke voorkeur.)

Trouwens, Apple heeft allerlei features die werken met behulp van FaceID gepushed - lijkt me raar dat ze dat dan zo snel weer eruit knikkeren.
Ja ben ik helemaal mee eens, maar ze stoppen helaas ook met 3D-touch waar je straks waarschijnlijk met ios13 niks meer aan hebt. (Heb iOS 13 nog niet getest dus weet niet of je straks helemaal niks meer werkt met 3D-touch of dat long-press vergelijkbaar is. En niet als vervanging.)

[Reactie gewijzigd door Zezura op 11 juli 2019 13:24]

Ze stoppen er niet mee: https://twitter.com/donbytyqi/status/1138436333163167744

Wel kunnen apparaten zonder 3D-touch nu (iOS13 betá) middels long-press hetzelfde doen.
Ik gebruik zelf momenteel de iOS 13 Beta op mijn 8 Plus, 3D-touch functionaliteit is inderdaad sterk verminderd.
3D touch user rate is dan ook belachelijk laag waarschijnlijk.
3D touch is enorm handig in PUBG mobile. Helaas dat het er mogelijk uitgaat. En persoonlijk ben ik ook fan van Face ID.
Daar baal ik ook enorm van. 3DTouch is in mijn ogen een van de beste en slimste functies die de iPhone aan boord heeft. Heel jammer dat ze daar mee gaan stoppen. Ik heb iOS 13 overigens (net geïnstalleerd) en 3D Touch werkt op de meeste plekken nog prima zoals verwacht. Wel is er een korte vertraging op het homescreen waar te nemen itt iOS 12. Maar gelukkig werkt Peek 'n Pop enzo nog prima en context-menu's ook. :)
Ik vind het een drama en verlang dagelijks terug naar TouchID. Op de racefiets of de motor, vergeet het maar, even snel kijken op je scherm als hij op de tafel ligt, vergeet het maar... wat mij betreft kan TouchID niet snel genoeg terugkomen :)
Lijkt me geen goed plan om je mobiel te gebruiken tijdens het besturen van een fiets of motor.
Als ik stil sta werkt het net zo min.., want helm, zonnebril, etc.
Helm kan ik begrijpen. Maar Face-ID werkt bij mij gewoon als ik een zonnebril, pet, of zelfs beide op heb staan. Ik heb Face-ID ingesteld zonder 1 van deze op te hebben.
Op de motor werkt het helemaal niet, op de racefiets is het hit or miss, meestal miss helaas.
Zelfs met een skihelm en skibril op werkt face-is perfect... Denk dat je hier hard aan het overdrijven bent. Je vizier omhoog doen is niet zo veel moeite.
Dan zal ik wel iets verkeerd doen... heb een systeem helm en zelfs als die is open geklapt zonder zonnebril werkt het nog niet. Dat heeft niks met overdrijven te maken, zou namelijk willen dat het wel werkte!
En TouchID werkt dan beter want je hebt geen handschoenen aan op de motor?
Unlocken met code via Siri zou wel een oplossing zijn voor mij, want met handschoenen werkt TouchID inderdaad niet en als me iemand belt vergrendeld mijn scherm na een tijdje en kan ik Waze niet meer zien zonder te stoppen en een handschoen uit te trekken om te unlocken.
Dan hoop ik niet dat je via Siri dezelfde code gebruikt als om te vergrendelen. Hoort iedereen je code als je ontgrendelt.
Op de motorfiets gaat toch niemand mij horen hoor :P
Dan gaat de nieuwe stembediening functionaliteit voor jou de uitkomst bieden op de motorfiets. Daarmee kun je het complete toestel met je stem bedienen. Geprobeerd in de iOS 13 public beta en werkt al top. Aanzetten op het moment dat je gaat rijden en zorgen dat het een beetje in je gezichtsveld zit.
Kan je hier wat meer over vertellen? Op de motorfiets kan ik nu namelijk helemaal niets (iPhone in mijn zak).

Siri vragen om naar huis te navigeren (file, onverwachte omleiding) > gelieve eerst je iPhone te ontgrendelen...

Siri vragen om de garagepoort open te doen > gelieve eerst je iPhone te ontgrendelen...

Dit ondanks het dragen van een Watch wat toch ook 2FA is. Waarom ik niet zelf mag kiezen van Apple wat wel en niet mag :?
Maar een handschoen uitdoen is wel wat makkelijker dan een helm af doen
In de zomermaanden, wanneer het meest wordt gereden, wordt vaak gereden zonder handschoenen. Of dat verstandig is, laat ik in het midden. Ieder zijn/haar eigen voorkeur. Er wordt in het stadsverkeer zelfs veel gereden met t-shirt en spijkerbroek. Zonder handschoenen is niet het ergste wat je mist.
Ik bedoel, het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat er mensen zijn die af en toe zonder handschoenen rijden?

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 11 juli 2019 14:40]

Het wordt op deze manier wel een heel erg hypothetisch scenario vind je niet? 'Als ik in de zomermaanden zonder handschoenen op de motor zit terwijl ik stilsta kan ik mijn telefoon niet unlocken met FaceID maar wel met Touch ID'. Kan me voorstellen dat dit nou niet echt een use case is waar ze bij Apple wakker van liggen 8)7
De vorige 10 reacties ging over wat men prefereert en gebruikelijk doet, niet wat Apple denkt.
Of had je dat niet door? 8)7
Het artikel gaat over een gerucht dat Apple al dan niet FaceID wil vervangen door TouchID, en de reacties in deze thread gaan er of dat handig is voor motorrijders. Dat lijkt me een nogal vergezocht argument en dus niet echt een relevante overweging voor Apple om weer TouchID op hun telefoons te bouwen in plaats van FaceID. Wat wil je nou precies duidelijk maken? Dit is geen motorforum en ook geen topic over motoren, maar over TouchID & FaceID op iPhones. Of had je dat niet door?
Typ je toch even snel de code in :?
dus jij draagt geen handschoenen op de moto? lekker veilig
Ik geef het op. Tegen het Apple fanboy leger is niemand opgewassen, Als zelf @Dark_man plusjes krijgt voor dit soort opmerkingen... Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat iets in bepaalde situaties gewoon niet goed werkt, ookal is het van Apple :?
Waarom niet?
Gebruiken hoeft niet direct whatsapp epistels naar je matties te betekenen maar ook voor compleet legitieme dingen als navigatie of even een nummertje wisselen moet je dat ding kunnen unlocken.
Dat bekrompen gedoe rond mobiele telefoons gebruiken op alles wat beweegt mag ook wel weer een keer ophouden, we zijn niet allemaal al rijdend met facebook en instagram bezig op dat ding.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 13:39]

Navigatie stel je in voor je vertrekt, tijdens het navigeren blijft het scherm aan en hoef je niet te unlocken.
Muzieknummer wisselen kun je doen op het lockscreen en hoef je niet voor te unlocken.

Toegevoegd na wat uitzoekwerk:
Mij is het verder om het even of ik nu TouchID of FaceID gebruik, maar ik vraag me af of het gerucht wel klopt aangezien, ze juist bij de vorige generatie TouchID uitgefaceerd hebben. Ook als je het bericht leest die volgens Tweakers vanuit een betrouwbare bron is: nieuws: 'Apple integreert geen vingerafdrukscanner achter scherm in toekomsti...

Daarnaast was dit gerucht er een aantal jaar geleden ook:
nieuws: Gerucht: Apple wil vingerafdrukscanner achter scherm iPhone verwerken
Waarbij werd vermeld dat het daarna vervangen zou worden door FaceID.

Vervolgens nog dit bericht wat mij doet vermoeden dat ze FaceID in ieder geval even blijven gebruiken gezien het investeringsbedrag:
nieuws: Apple geeft maker Face ID-laser 332 miljoen euro voor bouw fabriek in VS

Aan de andere kant, als je dit bericht leest, zou je kunnen concluderen dat alleen FaceID een tussenstap was vanwege de hoge kosten voor het implementeren van een TouchID achter het scherm en dat de volgende optie een combinatie of optie van de twee is: FaceID + TouchID:
nieuws: Gerucht: Apple brengt volgend jaar geen iPhone meer uit met Touch ID

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 11 juli 2019 14:04]

Beetje inzoomen op details wat je hier nu aan het doen bent maar ik wil jou wel eens van album zien wisselen op je lockscreen.
Ook zet ik op lange rechte stukken wel eens het scherm uit om accu te besparen en als ik dan terug kom heb ik absoluut zeker geen navigatie meer op mijn scherm totdat ik mijn telefoon unlock.

Edit: Deze reactie betreft uiteraard alleen de eerste alinea, deze post was ondertussen uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 13:52]

Heb je altijd je pincode nog die je kunt invoeren :)
M.b.t. albumwissels, ik heb geen motor en fiets niet (de korte afstanden doe ik lopend) maar in m'n auto met carplay vraag ik de bijrijder om de muziek te regelen en als ik alleen zit kan ik het prima via het scherm regelen omdat dit daar wel mogelijk is. In jouw geval zou ik van tevoren een playlist samenstellen of Apple Music gebruiken en het Siri vragen.
In jouw geval zou ik van tevoren een playlist samenstellen of Apple Music gebruiken en het Siri vragen.
Of gewoon even die telefoon 5 seconden bedienen wanneer de verkeerssituatie dat gewoon prima toelaat. Op een lang recht stuk fietspad bijvoorbeeld. ;)
Fiets is tot daar aan toe (racefiets is een grensgeval) maar met de motor op de snelweg of provinciale weg:

Racefiets op fietspad
30 km/u is 8,3 m/sec.
Dat betekent dat je dus 41 meter verder bent tijdens de 5 seconden dat je niet op de weg let.

motor op provinciale weg
80 km/u = 22 m/sec.
Dat betekent dat je op de provinciale weg zo'n 110 meter verder bent tijdens de 5 seconden bedienen van je toestel.

Beiden lijkt me niet wenselijk en vrij gevaarlijk. In die tijd kan er namelijk vanalles gebeuren waar je niet op rekent. Op de fiets kun je prima even langs de kant stoppen. en op de motor zou ik het risico niet nemen...
Daarnaast werkt FaceID gewoon op de fiets (neem aan dat je geen integraalhelm draagt tijdens het fietsen) (tenzij inderdaad een zonnebril draagt zoals je ergens anders aangeeft)

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 11 juli 2019 14:09]

Je gaat er hier wel van uit dat er dan dus tijdens dat bedienen ook totaal en compleet absoluut geen aandacht meer is voor de omgeving, en zo werkt dat natuurlijk niet helemaal.
Het is echt niet zo dat als ik een blik op mijn telefoon werp dat dat hetzelfde is als 5 seconden blind (en "doof", want muziek op mijn hoofd) rijden.

Het komt gewoon neer op een beetje verantwoordelijkheid hebben, en juist dat is het ook waar het hem ontbreekt bij de lieden er er voor gezorgd hebben dat je nu een premie van 95 euro moet betalen voor het vasthouden van je telefoon op je fiets. Die lieden die gewoon al bezig zijnde op instagram op een druk kruispunt door rood vliegen. Daar heb ik ook last van.
Maar dat mensen nu daardoor een beetje nerveus worden van überhaupt smartphones op een fiets in absoluut alle use cases vind ik een beetje oneerlijk en gigantisch betuttelend.
Ik ben met mijn 32 inmiddels ook een grote jongen die echt wel deftige risicoafwegingen kan maken.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 14:27]

Het gehalte gemierenneuk is echt heel hoog, maar check dit:
5 seconden afgeleid wilt niet zeggen 5 seconden achter elkaar. Kan ook 2*2,5s, kan ook 5*1s.
Gebruik je fantasie eens, blijf niet in die gesloten gedachtegang zitten.
Waarom wel?
Navigatie stel je van te voren in. Dat je je scherm uitzet om batterij te besparen is een keus die je zelf maakt.
Je kan bijvoorbeeld een powerbank meenemen en ook op je fiets monteren. Volgens mij zit er bij navigatie ook gesproken tekst en kan je dus ook zonder scherm navigeren.
En muziek veranderen kan bijvoorbeeld met stemcommando's aan de slag of de knopjes van je Apple EarPods indrukken of tappen op je Apple AirPods.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Siri Shortcuts.
En hou er rekening mee dat je niks "moet" tijdens het besturen van je voertuig behalve je aandacht op de weg houden.
Is er dan toch zo'n moment dat je gebruik van je mobiel moet maken dan kan je beter even stoppen.
Dan kan je in alle rust doen wat je moet doen en vervolgens weer je weg vervolgen.

"Het komt gewoon neer op een beetje verantwoordelijkheid hebben"
Je verantwoordelijkheid is je aandacht op de weg houden. Dat jij er voor kiest om je mobiel te gebruiken tijdens het besturen van je voertuig zorgt alleen maar voor afleiding. Ook al denk je dat de verkeerssituatie het toe laat. Een ongeluk zit in een klein hoekje
omdat bewezen is dat het onveilig is en tot ongelukken leidt, omdat het niet mag, omdat het niet nodig is.... nog meer redenen nodig?

[edit]
Volgens de verkeersregels moet je 2 handen aan je stuur houden, dus je mag niet je handen gebruiken. Zie jij werkelijk het risico niet in, van je ogen van het verkeer afhalen om iets, wat niet met het besturen te maken heeft, te doen, denk je dat het niets uitmaakt (of zit je te trollen)? Wat betreft je handen van het stuur halen, zeker op een racefiets, moet je maar es vragen wat Chris Froome daarvan denkt.....

[Reactie gewijzigd door borft op 11 juli 2019 15:07]

Het is helemaal niet bewezen onveilig, het mag zeker wel als je dat ding netjes op je stuur zit en of het nodig is lijkt me niet aan jou.

Edit:
Ik zie dat je allemaal meuk zit toe te voegen middels een edit wat vermoedelijk slaat op reacties die je hebt gekregen, wat ik niet zo handig vind want tot wie van de mensen die op je hebben gereageerd richt je je nu?
Maar ik vind het echt een non-discussie om even navigatie bediening ofzo op een fiets te gaan lopen bekritiseren terwijl dat soort handelingen in een auto van 1500 kilo nog altijd gewoon gevonden wordt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 16:46]

Als dat ding gewoon op je stuur zit is er niets op tegen, dus dat is onzin.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 13:41]

Als dat ding gewoon op je stuur zit
En dan werkt Face ID dus ook gewoon...
Met een zonnebril op je porem en een helmpie op? Succes.
Face ID werkt met een zonnebril zolang deze geen IR filter heeft.
Daarnaast: Als je zo aangekleed op je fiets zit heb je ook handschoenen aan en dan werkt je vingerafdrukscanner zeker niet...
Heftige aanname. Fietshandschoenen hebben zelden tot nooit gesloten vingertoppen. Die draag je alleen maar voor handpalm ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 18:32]

Dat werkt toch juist beter? :P Okee behalve op tafel dan misschien.
Juist in de auto vind ik het geniaal. Ik hoef enkel een fractie van een seconde m'n telefoon aan te kijken om hem te unlocken, 100% handsfree. Veel beter. :) En op de fiets zou ie je gewoon moeten herkennen (en anders even een "Andere look" configureren in de instellingen? Dat zit er sinds iOS 12 in :)). Met de motor met een helm op zal wat lastiger worden gok ik ja.

Ook qua privacy vind ik het een stuk makkelijker. Gewoon de inhoud van alle meldingen verbergen, je hoeft je telefoon maar aan te kijken en hij laat de inhoud zien. Met TouchID moest je dan eerst je vinger op de knop leggen, hopen dat je hem niet per ongeluk indrukte en meh. Nee dan is dit toch fijner imho. :) Not to mention Apple Pay... Afijn.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 juli 2019 14:37]

Maar je kunt je afvragen. Als je dan je telefoon in de auto bedient (ik keur het af, op de fiets is het wachten tot er weer iemand met zijn telefoon je bijna van je fiets af rijdt), maar dan kan je beter op de tast even zoeken met je vingers dan alsnog je ogen van de weg af moeten halen. Die fractie van een seconde is net die fractie dat er een kind voor je auto springt.
Ik zie het teruggaan van FaceID naar TouchID ook als achteruitgang, zowel in veiligheid als in gebruiksgemak. Dus als ze TouchID implementeren zou het een dubbele beveiliging kunnen worden voor bijvoorbeeld banking apps.

Als me 1 ding al na een uur gebruik niet meer opviel is het wel die inkeping, dus ik zie geen reden om daar weer vanaf te stappen, buiten dat ze natuurlijk continue verandering van design willen om zo meer modellen te verkopen.
Waarom niet beide?
Er zijn nog veel redenen om zowel TouchID en FaceID te hebben als je gsm plat op tafel ligt kan je met je vinger gemakkelijk TouchID gebruiken ipv FaceID.

Maar het is ook mogelijk dat ze FaceID integreren met hun gewone selfie camera niet?
Oh sure, beiden mag ook. :) Maar in het artikel staat dat FaceID zou verdwijnen, vandaar de opmerking. :)
FaceID is echt briljant. Ik heb een Xr en had ook eerst zoiets van mehhh.. geen TouchID meer.. maar ik zou echt niet meer terugwillen. Dit werkt zóveel handiger.
Helaas ben ik het daar niet geheel mee eens. Ik vind het nog altijd een drama dat Face ID. Vooral op momenten als je niet (perfect) voor je telefoon zit werkt het gewoon niet. Ik zou Face ID direct in willen ruilen om Touch ID weer terug te krijgen en blijkbaar gaat dat ook gebeuren.

Maar waarom niet allebei, dan is iedereen gelukkig ... er zit genoeg marge op iPhones om ze er beide in te kunnen stoppen.
Ik denk omdat Apple uiteindelijk ook van de notch af wil. Het is natuurlijk een noodoplossing die ze hebben gemarket als revolutionair (zoals het marketing team van Apple dat mooi kan), maar het blijft natuurlijk een noodoplossing. Ik ga er vanuit dat de iPhone X niet de droom iPhone is die ze ooit wilden maken, maar op dat moment gewoon nog niet betrouwbaar genoeg een vingerafdrukscanner onder het scherm kregen.
FaceID werkt sneller dan touch ID, maar vingerafdrukscanners van de concurrentie werken wel VEEL sneller en beter dan die van Apple tot nu.
In iOS13 is de FaceID wel weer sneller geworden. Vroeger moest FaceID nog even denken na omhoog swipen, maar met de ios13 beta is dat helemaal niet meer.
Dat is ook het verneukeratieve aan Apple die roept dat FaceID sneller werkt dan een vingerafdruk scanner.
Die unit in de iPhone 8 van mijn vriendin kan zich gewoon niet meten aan de scanners in de huidige, en zelfs voorlaatste, gangbare concurrentie in androidland.
Mijn Galaxy S8 unlockte zichzelf in negen van de tien gevallen onmiddelijk bij aanraking van de scanner.
De iPhone van mijn vriendin zit ik geregeld nog gewoon op te wachten.
Al zit er ook veel in die animatie en het feit dat je perse die home button moet indrukken.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 juli 2019 16:51]

Zowel touch id als face id werkt niet ideaal, bij touch id duurt het inderdaad nog wel even door animatie en indrukken (maar dit valt nog mee). De SE van mijn vriend is nog sneller unlocked (daar kun je bijna geljjk op de homeksnop drukken) dan de XS van mijn nichtje die eerst nog moet swipen, en dat ding deed het ook niet eens altijd. Vingerafdrukscanner op android is indd superieur aan die van Apple
Denk niet dat FaceID gaat verdwijnen, als het al waar is, dan zou het waarschijnlijk een aanvulling zijn, niet meer een vervanging voor FaceID.

FaceID wordt ook voor veel andere taken in het OS gebruikt, zo ook memoji etc.
FaceID wordt niet gebruikt voor Memoji. Noch wordt FaceID voor iets anders gebruikt binnen het OS. Wat je bedoelt, is dat de TrueDepth camera wordt gebruikt voor Memoji en FaceID. Het introduceren van een vingerafdrukscanner achter het scherm kan dus heel goed betekenen (hoewel ik het zelf ook niet verwacht) dat FaceID uitgefaseerd wordt. Dit betekend alleen niet dat ook de Memoji weggaan, de TrueDepth camera zal ongetwijfeld gewoon op de volgende generatie iOS devices zitten. De aanwezigheid van die camera betekend alleen niet per definitie dat we ook nog steeds FaceID hebben.
De vraag is of ze een TrueDepth camera in het toestel kunnen verwerken zonder dat daar een notch voor nodig is. Op zich geen vreemde aanname, dat 'geen FaceID + geen notch' neerkomt op 'geen TrueDepth camera'. Het scheelt weer in de productiekosten, en memoji zijn nou ook weer niet zo'n enorm belangrijke feature dat ze die niet gewoon kunnen schrappen, of zo ver uitkleden dat het ook nog enigzins werkt met 2 'normale' front-camera's onder het scherm, bijvoorbeeld.
Memoji is natuurlijk niet echt een grote motivatie voor FaceID. Het is een gimmick en niet meer. Ik draai zelf nog een iPhone 6s vanwege de totaal gestoorde prijzen die Apple hanteert en mis eigenlijk niets dat ik echt echt belangrijk vind. Ik kan me wel voorstellen dat FaceID sneller en fijner werkt maar dat de kans op 'false-posities' (het scherm word geunlocked zonder dat je dat wil, of nog erger: je doet een aankoop of betaling zonder dat je dat wilt) groter is bij FaceID.

Mijn punt is dat ze prima een telefoon kunnen uitbrengen met under-display TouchID zónder FaceID:
Volgens mij mis je dan alleen Memoji als feature...?
Apple heeft FaceID wel bestempeld als veel veiliger dan TouchID. Ineens met FaceID stoppen is wat dat betreft niet heel logisch. Het lijkt mij realistischer dat ze dus een combinatie van FaceID en TouchID zullen hanteren.

Ik zou het persoonlijk wel handig vinden. FaceID voor als ik mijn handschoenen aan heb in de winter. TouchID, voor als mijn telefoon gewoon op tafel ligt en hij mijn gezicht niet goed kan zien. Ideaal!

[Reactie gewijzigd door Bseetje op 11 juli 2019 15:23]

Zoals mensen hier beschrijven is Face ID in 80% ~ 90% een verademing. Ik zou zelf liever een combinatie van beide zien.
Want Face ID in bed met mijn gezicht half in een kussen gedrukt is geen succes. In dit soort gevallen zou Touch ID handig zijn.

Mijn ideale beeld zou zelfs in de volgende situaties zijn:
- Thuis (een van de twee)
- Onderweg (ligt er aan wat voor type reiziger je bent oftewel instelbaar, OV bijvoorbeeld Face ID, auto/fiets Touch ID)
- Op het werk/niet thuis (beide verplicht)

Maar uiteraard is dit allemaal veel te complex en niet gemakkelijk/gebruiksvriendelijk.
Ik merk dat de iPad Pro (2018) in bepaalde scenarios beter is met het unlocken zoals in bed met je gezicht op een kussen.
Ik ben toch echt velen malen blijer met FaceID dan met TouchID.

Ik heb ruwe handen, welke ook vaak vervellen of kleine sneedjes hebben. Hierdoor werkte TouchID de helft van de tijd niet bij mij.

Ook als ik vochtige vingers had of ze waren iets vettiger dan normaal, dan had ik alweer een probleem.

FaceID lostte al deze problemen in 1 keer op voor mij en het was serieus een aangename vooruitgang. Ik zal Face ID dan ook echt super erg gaan missen als deze geruchten waarheid zullen gaan worden.
dan hoop ik niet dat faceid weg gaat...?
Hmm, dat klinkt interessant! Als dat waar is ga ik misschien in 2021 weer eens over van Android naar iOS. Vind het huidige scherm van de Xs en Xs max niet helemaal geweldig, dus blij voor nu nog op m'n S8.
Ik zie dit toch wel als een "surrender" van Apple. Blijkbaar had de concurrentie het dus bij het juiste eind. Apple moet nu schoorvoetend toegeven dat Face ID het toch net niet is in vergelijking met Touch ID.
Ik wil FaceID echt niet meer kwijt, ik vind het een verbetering ten opzichte van touchID. Met veel features die ik niet meer kwijt wil.
Waaronder:
- kijken naar je telefoon voor unlock, dat is alleen je telefoon oppakken verder geen actie vereist. Makkelijker dan je vinger op een knop houden.
- aandacht tracking: als je niet naar je scherm kijkt dimt het, anders blijft het aan.
- animoji.
- makkelijker Apple pay dan met TouchID.
Hoe is touch ID meer moeite dan faceid?

Je hebt die telefoon toch vast, en als je er iets mee gaat doen heb je je duim toch al op het scherm rusten.
Gebruik FaceID voor 2 maanden dagelijks. Dan zal je het vast merken.
Je vingerafdrukken zullen wel afgesleten zijn door de hoeveelheid comments die je hier plaatst. _O-