Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Komende instap-MacBook krijgt 13,3"-scherm met 2560x1600 pixels

Apple komt in de tweede helft van het jaar met een instapmodel in zijn MacBook-serie, die over een 13,3"-scherm gaat beschikken dat een resolutie van 2560x1600 pixels heeft. Dat claimt althans DigiTimes.

De site bevestigt daarmee een bericht van analist Ming-Chi Kuo van KGI Securities, waar 9to5Mac vorige week melding van maakte. Die had het over de komst van een instap-MacBook Air. DigiTimes heeft bewezen bronnen binnen Taiwanese technologiebedrijven te hebben, maar zit er ook wel eens naast met geruchten.

DigiTimes heeft het in tegenstelling tot Ming-Chi Kuo niet over een MacBook Air, maar over een MacBook. Gezien de claim dat het om een 13,3"-scherm gaat, lijkt het eerder om een opvolger van de Air te gaan dan een model in de MacBook-lijn, die uit laptops met een 12"-scherm bestaat.

De Taiwanese site claimt verder dat Apple de schermen van een Chinese leverancier wilde afnemen, maar dat deze tegen niet nader aangeduide problemen aanliep. Apple zou daarop besloten hebben schermen van LG Display te betrekken. Niet duidelijk is welke invloed dat mogelijk op de prijs gaat hebben.

LG Display zou de schermen in april leveren en Apple zou de massaproductie van de laptop eind mei, begin juni kunnen starten. De fabrikant Quanta zou 70 procent van de productie voor zijn rekening nemen, terwijl Hon Hai, oftewel Foxconn, 30 procent afhandelt. Niet bekend is om welk type paneel het gaat. De 13,3"-MacBook Air heeft altijd een tn-paneel met resolutie van 1440x900 pixels gehad, maar het lijkt waarschijnlijk dat Apple overstapt op ips, dat inmiddels gemeengoed is bij laptops in de prijsklasse van de Air.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-03-2018 • 11:44

179 Linkedin Google+

Submitter: robcoenen

Reacties (179)

Wijzig sortering
Ik hoop dat Apple de laptop-lijn versimpelt en de Macbook en Macbook Air lijnen samenvoegt tot één lijn. En daarnaast een Pro-lijn echt pro wordt, met veel aansluitingen enz (en touchbar als optie).
Back to the older days, toen we simpelweg de MacBook en MacBook Pro hadden. Ik juich dit heel erg toe want het overzicht is een beetje weg op dit moment. Hopelijk zal tijdens de WWDC ook weer wat meer aandacht aan de Pro gebruikers besteed worden, want dit is een beetje achter gebleven (iMac Pro, i know, maar dat is dan ook het enige wat echt Pro is).

Maar een Air met retina, als grote instapper voor de mainstream mensen; ik zeg doen!
Toen had je nog de MBP 15 inch en 17 inch, en natuurlijk de imac, Mac Pro, Mac Mini, apple TV?
Inderdaad.

Laptop: MacBook (13"), MacBook Pro (13", 15", 17")
Desktop: Mac Mini, iMac (21,5", 27"), Mac Pro

Een stuk duidelijker als je mij vraagt. Apple is de laatste jaren nogal bezig geweest met "vreemde" stappen maken (iPad & iPad Pro in meerdere maten qua scherm en naamgeving, MacBook 12" is ook een vreemde eend) dus back-to-basic mag van mij wel.
Ik wil juist niet heel veel aansluitingen in m’n pro, daar zijn m’n docks en expansions voor. Veel makkelijker dan steeds alles los moeten trekken en weer aansluiten.
Maar een HDMI is nou niet bepaald een luxe en vaak juist onderweg handig.
Zeker, daarom zit er ook zo’n HyperDrive in m’n laptoptas die in bijna alle aansluitingen voorziet voor t geval ze nodig zijn. Klein, elegant, prima.
Ik vind dat soort protheses toch altijd onhandig, zou niet nodig moeten zijn bij een pro laptop IMO.
Smaken verschillen I guess, ik vind dat juist ideaal :P Kan de ruimte in de laptop ook weer anders benut/ingericht worden.
En gebeurt dat dan ook? :+

Heb zelf een dell inspiron. Is niet zo dun als een macbook air, maar is wel heel dun. Maar zit gewoon nog 3x USB, HDMI, MciroSD en een Ethernet-poort op. Ook 1 usb-c/thunderbolt, waarmee je zo'n docking station kan gebruiken als jij vermeld.

Volgens mij kan het prima allebei, en is ruimte niet zo'n issue. Er zal toch een toetsenbord op moeten dus dat dicteert de grootte al deels, plus het scherm dat de grootte ook al grotendeels bepaald.

Volgens mij worden vaak veel aansluitingen weggelaten ivm kostenbesparing. En consumenten verdedigen dat dan met "Dan kan de ruimte beter benut worden". Maar die ruimte is er vaak prima.

De afmetingen van de Macbook pro en de dell inspiron 13" zijn praktisch gelijk. Maar bij de Dell heb je de keuze of je gebruik maakt van een dock, of ook onderweg zonder kan.
Als hij spreekt over een hyperdrive dongel, dan moet hij wel een MacBook pro hebben, niet een MacBook air.
Het idee er achter is anders toch iets wat we eigenlijk allemaal willen en dat is gewoon één aansluiting voor alles.

Ik snap heel goed wat whatsapphack bedoelt. Al die verschillende aansluitingen ik hoef het ook niet hoor. Ik las destijds nog het hoongelach over de verschillende dongles die je nodig hebt. Nou ik heb één dongle wat er eigenlijk op neer komt dat het handiger is dan de 4 thunderbolt ingangen. Gewoon de dongle er uit trekken en klaar. Ondertussen zit jij kabeltje per kabeltje aan te sluiten. :)
alleen is de accu in de macbook air volgens mij wel een stuk groter, in verhouding met het kleine moederbord wat daarin zit.
Of als het wel nodig is, dat ze meegeleverd worden.
Meeleveren? Dit is apple, maximaal geld verdienen op alle dingen die je nodig hebt naast het apparaat zelf.
wat verdient apple aan een 3rd party dock/hub? en als je toch al zo'n macbook pro koopt, kunnen die paar tientjes er ook nog wel bij. het is gewoon usb c, dus alles wat met usb c werkt kun je aansluiten. en als usb a straks een beetje verdwijnt heb je ook geen dock meer nodig.
Zijn toch extra kosten die je moet maken voor een simple hdmi aansluiting.
Ja de laptops van Apple zijn al zo goedkoop dat scheelt. zucht... :O begrijp me niet verkeerd ik vind het prachtige apparaten, maar als ik naar mij zelf kijk gewoon overkill voor die prijs. Het touchpad is geweldig, de accuduur en het toetsenbord en het gewicht ook. Maar daar vind ik hem te duur voor, want ik gebruik een laptop enkel voor in bed en op de bank. Jammer dat er zo weinig/geen laptops zijn in het lagere segment die met name een goed touchpad, gewicht en accuduur hebben.
Die zijn er wel maar dan met het kreupele chromeOS
ChromeOS is verre van een kreupel OS en voor 90% van de gebruikers een feilloos OS.
Heb ik ook wel eens naar zitten kijken, maar vaak lees is dat nogal langzaam werken. Wel had ik begrepen dat je via de playstore wat apps kan installeren. Want ik zou als ik een chromebook koop sowieso Keepass willen kunnen gebruiken.
Ik heb al jaren een chromebook en het is voor 95% van wat ik thuis doe m'n go-to laptop. Hij is licht, supersnel, goede accuduur en spotgoedkoop (heb de mijne 3 jaar geleden voor ¤ 150 gekocht). Ja je kunt er alleen mee browsen/internetten, maar als je vooral wat recepten op wilt zoeken/netflixen of spul bestellen op amazon is het fantastisch imho.
Je kan apps uit de playstore downloaden toch? Want ik wil wel keepass. Betreft het touchpad zal ik denk dan eens bij een mediamarkt moeten proberen hoe hij aanvoelt. 150 euro is geen geld inderdaad! :) fijn dat je er blij mee bent nog altijd.
je kunt apps downloaden uit de chrome webstore, en voor sommige nieuwere chromebooks ook uit de play store (android). verder weet ik niks van keepass, gebruik zelf lastpass.
USB-C hub bij een bureau is niet verkeerd maar met die Hyperdrive moet je toch alsnog extra kabels in je hyperDrive stoppen voor bijv. beeld, printer of keyboard.

Dan zijn de extra porten op je laptop toch veel makkelijker?
Oh zeker, maar voor mij blijft het ideaal. Ik plug alles in op de HyperDrive, als ik ff weg moet/wil met de laptop dan trek ik die er integraal uit en loop ik zo weg. Kom ik 15 min later terug is t gewoon dat ding er weer in proppen en alles is weer verbonden.

Snap dat er verschillende usecases zijn natuurlijk. :)
als je de apparaten bij je bureau aansluit op een hyperdrive die daar ook altijd ligt hoef je steeds maar 1 kabel aan te sluiten of los te maken
maar dan heb je dus 2 Hyperdrives, bureau+onderweg.
Bij de meest recente MacBooks krijg je een dongle met HDMI/USB-C/USB-A, dus als je een kleine beetje ruimte in je tas hebt, kan die er mooi bij.
Ja, die krijg je als je hem mee-bestelt en netjes afrekent. Zit niet standaard in de doos.
Zie: de specs, door scrollen naar 'Inhoud verpakking'
Zelfs met veel aansluitingen kan je docks gebruiken hoor.. dat geeft je enkel meer mogelijkheden.. Hiernaast zit je vaak op een vaste plek waar je al deze ''docks en expansions hebt liggen dan kan je daar net zo goed een echte pc neerzetten.. op een vaste werkplek achter een laptop moeten zitten lijkt me niet erg productief.
Oh sure, dat zou kunnen.

Het is weer erg duur om dat dubbel uit te voeren overigens. :) Een fatsoenlijk dock is ¤250. Een iMac erbij met fatsoenlijke specs is al snel ¤2500 of duurder. En zou m’n laptop functie voor geen goud willen missen, en zo heb ik altijd alles mee waar ik ook ben - maar wel de voordelen van beide type systemen. :) “Bouw een hackintosh?” Neen. :P

Is dit gewoon niet enkel handig, maar ook kostenbesparend.
Heb je last van extra poorten dan? Ik heb ze liever wel tot mijn beschikking wanneer ik poorten toevallig (of stelselmatig) nodig heb.
99% van de mensen hebben die poorten bijna nooit nodig.

Dus is het juist vreemd om op alle laptops die poorten te zetten voor die 1% die ze gebruikt.
die 99% zijn mensen die ook geen laptop nodig hebben, die kunnen het met een tablet ook af
dat klopt niet helemaal. ik denk dat het grootste deel juist vaker een hub of iets dergelijks gebruikt. het gebruik van ingebouwde poorten heeft totaal niks te maken met of je die laptop nodig bent. als je de hardware van de pro nodig hebt, kun je het niet af met een tablet omdat je maar 1 poort gebruikt voor een hub

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 12 maart 2018 16:15]

Wel als daar andere zaken voor moeten uitwijken ja of het een nogal lomp ding van wordt.
Mijn mening is dat de nieuwste MBP juist een tikkie dikker mag.
Dit past natuurlijk niet in het Apple visueel design, maar een Pro(fessional) mag in mijn mening de keuze te hebben om net wat meer native functionaliteit te krijgen. Met native functionaliteit bedoel ik wat meer poorten , en eventueel dan ook wat meer batterij.
Overigens niks op de batterijduur van de 2017 MBP aan te merken, maar "Mo' Battery Mo' Better"!

Mijn ideale macbook is toch een 2015 body met de nieuwste specs, en toegevoegd een TB3 USB-C poort voor de mensen die ervan houden alles op 1 dongle aan te sluiten en deze te hotswappen.
Noem het een soort Macbook Pro SE, een oude body, meer IO met de nieuwste specs!

[Reactie gewijzigd door niceman12 op 12 maart 2018 13:45]

Ik begrijp je redenering, maar je gaat voorbij aan het feit dat dit gewoon een toekomstinitiatief is dat Apple neemt. Binnen enkele jaren spreekt niemand nog over USB-A en HDMI etc. Tenzij bij televisiedoeleinden (maar dan kan je evengoed werken via airplay). Vertrouw er op dat binnen enkele jaren iedereen verankerd is aan USB-C en dan zit je daar met je laptop met 16 aansluitingen waarvan je er welgeteld 1 kan gebruiken.

Het is hetzelfde verhaal als de dvd-brander. Toe Apple die eruit liet, schreeuwde ook iedereen moord en brand. vandaag is het een standaard gegeven dat het er niet in zit en gebruikt bijna niemand nog een DVD op de laptop. Ook is zowat alle software te downloaden op de website van de developer.
Qua poorten mee eens maar dat toetsenbord is toch om te janken. Die travel iszo minimaal dat er nauwelijks feedback meer is.
Ik typ net liever op dit toetsenbord dan op het oude (al had ik daar vroeger ook geen enkel probleem mee). De nieuwe vlindertechniek zorgt (samen met de beperkte travel) ervoor dat je sneller typt en minder foute toetsen aanraakt.
Binnen enkele jaren spreekt niemand nog over USB-A en HDMI etc. Tenzij bij televisiedoeleinden (maar dan kan je evengoed werken via airplay). Vertrouw er op dat binnen enkele jaren iedereen verankerd is aan USB-C en dan zit je daar met je laptop met 16 aansluitingen waarvan je er welgeteld 1 kan gebruiken.
Dat schreef men 3 jaar geleden ook toen de eerste Macbook met alleen 1 USB-C uitkwam. Toch heb ik vorig jaar nog een printer gekocht met een USB-A aansluiting en is HDMI ook nog gewoon een standaard gebruikte poort die nog steeds doorontwikkeld wordt.

Bovendien wil ik niet nu (of 3 jaar terug) een laptop kopen die ik over een paar jaar gemakkelijk kan gebruiken, ik wil een laptop die ik NU gemakkelijk kan gebruiken met mijn randapparatuur. Daarnaast zitten de extra poorten me niet in de weg; een poortje neemt even wat minder ruimte in dan een DVD speler o.i.d.

On a sidenote: ik heb nog steeds een oude laptop (2010) in de kast liggen voor de incidentele keer dat ik dus iets alleen op CD/DVD heb en wat ik niet meer op mijn huidige laptop kan afspelen. Foto's van onze bruiloft kregen we bijvoorbeeld op DVD. 20 weken echo toen mijn vrouw zwanger was kwam ook op DVD. Ben ik toch blij dat ik die nog kon inlezen en zo kon overzetten met dat oude beestje.

Wat dat betreft kun je dus ook te vroeg zijn met veelgebruikte technieken afschrijven.
Als iedereen zo zou denken, reden we nu nog met paard en kar natuurlijk. Het gaat er net om dat je nieuwe technieken en innovaties moet durven toepassen om ervoor te zorgen dat ze ook geïntegreerd worden. Met USB-C zie je dat er nu al talrijke usb-sticks en schijven zijn die van USB-C zijn voorzien. Ook meer en meer beeldschermen bieden een USB-C aansluiting aan.

Voor het occasionele gebruik van CD/DVD heb ik indertijd een externe lezer/brander aangeschaft. Die heb ik de afgelopen 5 jaar welgeteld 3 keer gebruikt toen mijn schoonmoeder een cd wou kopiëren. Dus echt nodig heb je het niet. Je kan aan de fotograaf vragen om alles op USB te zetten (of te delen via een online service als BOX, Onedrive, DropBox, etc.). Ook de echo's werden bij ons gewoon op USB gezet.

Verder zal de toekomst enkel draadlozer worden, vanaf het ogenblik dat de draadloze gegevensoverdracht snel genoeg kan gebeuren.

Je kan dus niet te vroeg zijn met het afschrijven van veelgebruikte technologie ten voordele van een verbeterde versie van die technologie. Integendeel, de andere fabrikanten zouden veel sneller die stap moeten zetten, dan zal de technologie pas optimaal verspreid worden.
Als iedereen zo zou denken, reden we nu nog met paard en kar natuurlijk.
Kul.
Het gaat er net om dat je nieuwe technieken en innovaties moet durven toepassen om ervoor te zorgen dat ze ook geïntegreerd worden.
Als dat je hoogste doel is wel misschien.
Mijn doel is echter om te kunnen printen, mijn SD kaart uit te lezen en gewoon de apparatuur die ik heb te kunnen gebruiken. Ik ga dan niet méér betalen om middels omwegen uiteindelijk hetzelfde te kunnen, maar dan met een extra portie ongemak.
Je kan aan de fotograaf vragen om alles op USB te zetten (of te delen via een online service als BOX, Onedrive, DropBox, etc.). Ook de echo's werden bij ons gewoon op USB gezet.
Het ziekenhuis was simpel: wilt u een DVD of niets?
Ziekenhuizen schaffen apparatuur aan om 20 jaar of liefst langer mee te gaan. Die gaan niet even andere systemen kopen omdat de consumentenmarkt iets anders heeft verzonnen hoor.
Je kan dus niet te vroeg zijn met het afschrijven van veelgebruikte technologie ten voordele van een verbeterde versie van die technologie.
Nogmaals: mijn doel is niet om technologie te gebruiken. Een laptop is een stuk gereedschap. Dat moet zijn werk doen en passen op mijn andere gereedschap.

Je gaat ook niet je set kruiskop schroevendraaiers vervangen door een set Torx en dan via adaptertjes alsnog alle kruiskop schroeven los/vast draaien omdat Torx nou eenmaal beter is.
Buiten het feit dat je reactie redelijk small-minded is en niet echt on topic, vind ik het heel erg jammer dat je op een tweakersforum aangeeft liever vast te houden aan 'oude' technologie ipv te willen vooruitstreven naar nieuwe ontwikkelingen.

Gebruik je dan ook nog altijd wifi-G, omdat die ene ontvanger geen AC ondersteunt? Of gebruik je nog een echt elektrisch vuur, omdat je geen inductiepannen hebt? Of gebruik je nog een waterkoker op de kachel, omdat die pot niet in de magnetron mag?

Als een ziekenhuis nu apparatuur heeft die nog niet met USB werkt, waar zijn ze dan mee bezig? Ze hebben toch ook een digitaal informatiesysteem mag ik hopen? De beelden van een scan worden ook digitaal aan de arts bezorgd?

Een Laptop is een eindproduct in de reeks. Het is kwestie van het juiste gereedschap te hebben om ermee te werken. Je gaat toch ook niet zeggen dat je fiets A niet moet hebben, want het hebt geen inbussleutels voorhand om het zadel te verstellen?

Enfin, ik kijk graag naar de toekomst, heb me nog geen seconde geërgerd aan het feit dat een oude USB-A niet past op mijn USB-C aansluitingen (een dock of een onlinedienst bieden altijd een uitweg). Mijn drukwerk wordt nog altijd vlot gedaan (ik mail het gewoon door of stuur het via WeTransfer). Mijn muziek klinkt in het hele huis, zonder kabeltje tussen computer en luidsprekers (dankzij draadloos streamen). DVD's speel ik af op de tv (met de BluRay-speler). Alle andere beeldmaterialen haal ik digitaal binnen (meestal zelfs met een meegeleverde link als je per sé een film op klein scherm wil bekijken). Software koop ik online of in de App Store. Dus: geen nood voor extra poorten of andere zaken. En als het echt nodig is, gebruik je even een HUB (dat deed ik al 15 jaar geleden met mijn Windows laptop met 80 aansluitingen)...
Buiten het feit dat je reactie redelijk small-minded is en niet echt on topic, vind ik het heel erg jammer dat je op een tweakersforum aangeeft liever vast te houden aan 'oude' technologie ipv te willen vooruitstreven naar nieuwe ontwikkelingen.
Ik vind jou ook lief.
Gebruik je dan ook nog altijd wifi-G, omdat die ene ontvanger geen AC ondersteunt? Of gebruik je nog een echt elektrisch vuur, omdat je geen inductiepannen hebt? Of gebruik je nog een waterkoker op de kachel, omdat die pot niet in de magnetron mag?
Je snapt mijn punt niet. Of wil het niet snappen, dat kan ook.

Mijn punt is: we hebben NU nog technologie die we dagelijks gebruiken. Bijvoorbeeld met HDMI en USB-A stekkers of SD-kaarten voor beamers, televisies, printers, camera's, etc. Ik vind het wel prettig dat ik die nog allemaal kan gebruiken en niet (tien?)duizenden euro's moet gaan betalen omdat ik een nieuwe laptop koop. Dat doet gelukkig ook niemand, want je kunt met een adaptertje van 80 euro uiteindelijk de boel er wel weer aan vast knopen.

Maar wat is nou het voordeel van het weglaten van die poorten uit die laptop? Er zit nog steeds een kleinere accu in en die 0,8 millimeter die een ASUS laptop dikker is dan een MacBook gaat mijn dag nou ook niet slechter maken. Dus wat is de vooruitgang nou? Vergelijk:
1 USB-C 3.1 5GB/s poort

ten opzichte van:
1 USB-C 3.1 5GB/s poort
2 USB-A 3.1 5GB/s poorten
1 HDMI 1.4 poort
1 cardreader
Aparte laadkabel

In welke wereld is het vooruitgang door simpelweg dingen weg te laten en er niets voor terug te brengen? Je hebt 1/6e van de functionaliteit. Natuurlijk kun je er omheen werken maar dan moet je dus een dock of een adapter hebben zoals je zelf al schrijft, met online diensten werken, etc. Als ik wil printen is het een kwestie van een kabeltje en Ctrl + P, enter.

Die draadloze verbindingen zijn hetzelfde (sterker nog: mijn ASUS laptop van hetzelfde bouwjaar heeft een nieuwere bluetooth versie van de MacBook 2016).
Als een ziekenhuis nu apparatuur heeft die nog niet met USB werkt, waar zijn ze dan mee bezig? Ze hebben toch ook een digitaal informatiesysteem mag ik hopen? De beelden van een scan worden ook digitaal aan de arts bezorgd?
Ben je nou echt zo naïef? Die echo opname gebeurt gewoon met apparatuur waar toevallig geen USB poort op zit, althans niet waarop ze kunnen schrijven. Misschien zit er wel iets op maar is dat ding bezet of afgeschermd. Het gaat om privacygegevens hè.
De beelden worden verder niet opgeslagen; de arts voert de echo uit en tenzij er iets aan de hand is wordt aan het eind van de echo alleen de conclusie genoteerd en de beelden gewist.
Een Laptop is een eindproduct in de reeks. Het is kwestie van het juiste gereedschap te hebben om ermee te werken. Je gaat toch ook niet zeggen dat je fiets A niet moet hebben, want het hebt geen inbussleutels voorhand om het zadel te verstellen?
Irrelevant. Maar ik zal wel een fiets terzijde schuiven als ik die niet in mijn schuur kan zetten (bakfiets bijvoorbeeld) of als er geen kinderzitje op gemonteerd kan worden. De fiets matcht dan niet met het doel wat ik heb, namelijk mijzelf en mijn kind vervoeren. Dan kan ik misschien leuk met een aanhangertje werken o.i.d., maar het is gewoon veel praktischer om zo'n jochie in een stoeltje te zetten.
Het blijft allemaal wat hangen. Je wil graag vasthouden aan oude technologie omdat je ze nog bezit. Kijk je dan ook nog tv op je CRT-televisie? Of heb je nog een flikkerend crt-scherm? Neen toch? Omdat dat oude technologie is en er nieuwere en betere zaken op de markt zijn. Een USB-stick is ten dode opgeschreven wegens achterhaald (hoeveel gegevens worden er gestolen door het stickje te stelen of te vinden). Een beamer aansluiten via kabel kan uiteraard, maar veel praktischer is om draadloos je beeld te sturen zodat je ook mobiel bent tijdens een presentatie. Etc.
Heb je altijd vingers in je oren tijdens een discussie?

Geef nou eens antwoord op de vraag wat het weghalen van mogelijkheden een product beter maakt?

Ik ontken nergens dat er alternatieven zijn, maar dan laat je je dus dwingen op overstappen naar alternatieven. Het wordt er niet beter van, je wordt beperkt. Zolang niemand, ook de masters of marketing van Apple niet, kan uitleggen waarom mogelijkheden weghalen voor voordelen biedt terwijl het wel beperkingen oplevert, is het gewoon slechter.

Punt uit. Einde discussie.
Omdat je voortaan 1 aansluiting hebt die universeel is ipv eentje voor beeld, eentje voor gegevensoverdracht, eentje voor analoog beeld, eentje voor een snellere gegevensoverdracht eentje voor ethernet, eentje voor een SD-kaart, ... Gewoon 1 aansluiting voor dat alles.

Daarom is het weglaten van mogelijkheden beter, omdat het net mogelijkheden toevoegt voor diegenen die het willen zien.

Dat jij het slechter ervaart, is jouw ervaring. Ik ben ervan overtuigd dat jij ook 1 sleutel hebt voor de buitendeuren van je huis. En dat je liefst 1 en dezelfde kabel gebruikt om je gsm en die van je familie op te laden. En bij voorkeur ook zo weinig mogelijk kabelzooi op je bureau hebt liggen. En liefst 1 universele afstandsbediening gebruikt. Etc.

Dus niet punt uit, einde discussie.
Dus je gooit de handdoek wegens geen valabele argumenten meer? Jammer dat je dat op zo’n kinderachtige manier doet.
Ik vind jou ook lief.

Ik ben de discussie moe. Je bent ongeacht de argumenten niet te overtuigen, dus doe ik de moeite niet.

Veel plezier met je leven.
Dus je kan geen argumenten meer aanhalen, maar weigert je 'verlies' in deze discussie toe te geven? Erg volwassen!
Ja, ga maar lekker met je moeder knuffelen jochie. Ooit in je opgekomen dat we het gewoon met elkaar oneens kunnen zijn? Of wordt je ook boos als iemand paars een mooie kleur vind?

Doe je moeder de groeten van me.
Altijd gezeten dat je met iemand oneens kan zijn. Maar heb jij ooit geleerd dat je daarvoor niet onbeleefd moet worden? Misschien een compensatiedrang, ik weet het niet. Maar reageren met een geeuwend mannetje is niet bepaald hoogstaand. Lachen met mijn moeder is nog lager. Jammer dat je geen fatsoen kent.
Nou ja, lomp? Vergelijk deze twee eens (die Asus heb ik vorig jaar gekocht): https://tweakers.net/pricewatch/compare/553699;529823/

25% grotere accu, 2 USB-A aansluitingen extra, HDMI poort extra, en ik kan laden en USB-C tegelijk gebruiken. Toegegeven, hij is 10% groter en met name door de extra grote accu inderdaad iets zwaarder, maar lomp kan ik hem zeker niet noemen.
Oh ja, hij heeft ook nog een kaartlezer die ontbreekt op de Macbook.

[Reactie gewijzigd door Tjolk op 13 maart 2018 11:03]

Ik heb het anders opgelost- Een iMac op tafel, een macbook air voor onderweg. Ik laat ze netjes synchroniseren via TeamDrive (met servers in Duitsland). Ik heb gewoon geen enkel kabeltje
Hoef niet veel aansluitingen te hebben op mijn MacBook Pro.
Maar ondersteuning voor de gangbare rand apparatuur zou ik wel heel fijn vinden.
1 poort voor HDMI en 1 poort voor USB 2 zou echt heel handig zijn. Naast de huidige poorten.

[Reactie gewijzigd door wica op 12 maart 2018 13:29]

Smaken en wensen verschillen natuurlijk. Maar 1 van de redenen dat ik mijn 2013 Macbook Pro nog niet ingewisseld heb voor een nieuwere, is (naast de extra kosten en het feit dat hij nog gewoon 100% is) dat ik daarmee mijn SD-kaart-ingang, USB-ingangen (want alleen USB-C volgens mij op de nieuwe?) en HDMI uitgang ga kwijtraken.

Nu ben ik wel bereid om concessies te doen maar het is wel erg veel tegelijk. Ik sluit nog geregeld een USB harde schijf of USB-stick aan, doe mijn SD-kaart uit mijn camera er een paar keer per jaar in en heb ook de USB-naar-Ethernet adapter er wel eens in zitten. Het valt waarschijnlijk met 1 dock op te lossen, maar toch...
Dat geloof je toch niet serieus? Dat Apple weer aansluitingen terugzet, die ze in een vorige generatie hebben weggehaald?
De kans lijkt heel onwaarschijnlijk maar iets terug zetten hadden ze wel gedaan bij de iPod Shuffle (4de generatie).
Redesign returning the play/track/volume buttons from the second generation and power/shuffle mode switch from the 1st gen, and adding a button for VoiceOver
https://en.wikipedia.org/wiki/IPod_Shuffle
Ik zit helemaal niet te wachten op nóg meer aansluitingen. Ik heb genoeg aan m'n huidige Thunderbolt 4/USB C-poorten. Ik vind het geweldig hoe dun ze dat ding hebben gekregen t.o.v. m'n vorige 2015 MacBook Pro en wil dat niet weer opgeven voor meer poorten op zitten.
Apple is niet de enige die een dunne laptop maakt hoor.. er zijn genoeg nog dunnere alternatieven met poorten... de oude macbook was echter nog een vrij oud concept/model.
Waar zeg ik dat Apple de enige is? Nergens.
Zou niet echt logisch zijn. De Macbook gaat vanaf ¤1500 over de toonbank, wil je 16GB geheugen en wat fatsoenlijke opslag, dan zit je al snel tegen de ¤2000.

De Air zit in de prijsklasse van rond de ¤1000, maar de huidige is wel heel karig voor dat bedrag en lastig aan te bevelen(zeker als je geen voorkeur hebt voor een OS). Een fatsoenlijk scherm zou het grootste nadeel weghalen en dan heb je weer een aantrekkelijke betaalbare laptop. Heb je low, medium en high, een vrij normale situatie om aan verschillende wensen te voldoen.
Vrij naar de podcast van John Gruber:

Je hebt nu eigenlijk 4 lijnen, waar de namen *niet* matchen met wat de apparaten voor rol vervullen.

Instapmodel: de Air. goedkoopste en non-usb C

Lichtgewichtlijn: Macbook. Halve kilo lichter dan de Air en compromis met 1 usb-c poort

Standaardmodel: Macbook Pro 13” geen Touchbar. Geen compromis qua scherm of processor. Het model voor wie een Apple laptop wil die alles kan.

Promodellen: Macbook Pro met touchbar. Duurste modellen met extra chips voor TouchID en extra USB-c poorten.

Het rare zie je al: De Air is niet de lichtste en er is een Pro die eigenlijk een standaardmodel is. De gewone ‘Macbook’ is niet de goedkoopste!

Daarnaast nog de vraag of USB-c wel zo fijn is.

Apple zou er verstandig aan doen door de Air een andere naam te geven en de Macbook pro zonder Touchbar samen met deze in een eigen lijn onder te brengen.

Houd je weer drie lijnen over: Licht, medium, zwaar.
Het is heel simpel: apple gaat eindelijk EINDELIJK het slechte en verouderde glanzende tn paneel met een achterhaalde lage resolutie van 1440x900 vervangen door een beter, scherper scherm. Thats it. Dat is het hele artikel. Geen enkele andere fabrikant zou er nog mee weg komen om zo'n paneel in een +-1000 euro laptop te zetten, maar apple deed het nog in de 2017 editie van de air. Nu gaan ze eindelijk met hun tijd mee.
Dat is serieus alles. Het scherm van de air krijgt eindelijk de broodnodige upgrade, in de nieuwe air refresh.
Dat gezegd zijnde ziet het scherm van de Air er nog altijd beter uit dan de meeste schermen die in hedendaagse laptops zitten. Ik gebruik nu een hp Probook G4 (kostprijs een stuk boven de 1000¤) en dat scherm is weliswaar FHD (en dus een beetje scherper) en IPS, maar ik vind het slechter dan het scherm van de Air...
Wat vind je er minder aan? Letters zijn als het goed is minder korrelig, kijkhoeken beter, als het een mat scherm is heb je als het goed is minder last vast reflecties.
Over het contrast, helderheid etc kan ik weinig zeggen, maar enkel je claim ik vind het air scherm beter zegt niet veel.
Zeg niet dat het niet kan hoor, maar heb zelf een acer met een mat 15.6 inch LCD FHD scherm die redelijk helder kan, en als ik die vergeleek met de oude air van mijn broer schrok ik een beetje van de slechte kijkhoeken en lage resolutie van de air. Nu heeft ie een pro, en dat is een totaal andere klasse. Dat scherm is vrij subliem.
Het scherm van een Air heeft een goede helderheid en contrast en is mede daarom eerder prettig in gebruik. Het is wat korrelig, maar dat is een 14-15” FHD scherm evenzeer, als je beter gewoon bent.
Ik ben de laatste om te beweren dat een Air een subliem scherm heeft (ik heb zelf een Pro, dus ik ben veel beter gewoon), maar behalve de resolutie -waar veel mensen zich niet zo aan storen, anders was FHD ook niet zo een succes - is er weinig echt mis mee. Wat er mis zou zijn met kijkhoeken bvb zou ik niet weten. Als gebruiker zit je recht voor het scherm, dus dat is een theoretisch probleem.
Het is gewoon een matig scherm, zoals vele laptops nog altijd hebben.

Mijn dochter kocht vorig jaar nog een nieuwe, nadat het “afdragertje” uit 2012 wat kuren kreeg. Ik probeerde haar nog te overhalen een Pro te nemen, maar ze wou per se een Air... ook al wees ik haar op het veel betere scherm van de Pro (of de Macbook). Maar jonge mensen vinden het blijkbaar een “toffe laptop” die hen biedt wat ze zoeken/belangrijk vinden.
Als ik het vergelijk met het scherm van de Surface Pro (ongeveer dezelfde prijsklasse) dan is dat van de Air echt véél slechter. De resolutie is laag, de kleuren hebben een grote afwijking en de kijkhoek is slecht. En kijkhoek belangrijk? Stel je kijkt met z'n tweeën een film, dan doe ik dat veel liever op de SP dan op de MBA.
Ik zal je niet tegenspreken over de schermkwaliteit van de Surface Pro tov de Air. Maar dan heb je het over een compleet ander apparaat; in dezelfde trant en eventueel minder geld heb je bij Apple bvb ook een iPad Pro, als je naar een andere formfactor wil gaan.
Een iPad vergelijken met de surface is ook wel ver gezocht. Qua functionaliteit komt een laptop dan dichter in de buurt, wat de prijs betreft natuurlijk ook. Hoe dan ook zitten een iPad (pro of niet) en de surface pro niet in elkaars vaarwater, het zijn gewoon hele andere apparaten. Surfaces concurreren juist wél met de gewone macbook (de surface pro) en de macbook pro (surface book). Dan lijkt mij het vergelijken onderling ook niet vreemd, zeker omdat apple het wel degelijk kan (in de pro). Voor het geld mag je simpelweg meer verwachten (en in ieder geval een IPS scherm).
Een Surface is qua praktisch gebruik inderdaad misschien iets meer een laptop dan een tablet, maar ik vind een Surface Pro uiteindelijk nauwelijks een concurrent van een Macbook (Pro, Air,...). Het is toch echt wel een andere formfactor.

Is het overigens niet Microsoft zelf dat in zijn publiciteit de Surface Pro tegenover de iPad Pro zet ?! ;)

Puur qua scherm is een vergelijking uiteraard wèl zinvol en dan moet men vaststellen dat Microsoft en Apple zowat de enigen zijn die schermen gebruiken met een handiger schermverhouding dan de klassieke 16:9 èn systematisch alle apparaten met een HiRes scherm aanbieden (met uitzondering van de uit 2008 stammende Macbook Air dus, maar dat wordt dus blijkbaar dit jaar ook geregeld).

Ik vind het overigens ongelooflijk knap hoe een laptop uit 2008 er tien jaar later nog altijd beter kan uitzien (en dan heb ik het niet in de eerste plaats over het scherm - hoewel...) dan de gemiddelde laptop in de Mediamarkt...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 13 maart 2018 09:08]

Het is het instapmodel van Apple en daardoor het meest verkochte model. Goed voor enkele procenten van het totaal aantal laptops verkocht ter wereld. En als het scherm om gaat dan gaat waarschijnlijk het hele ontwerp gelijk om, dus dan is het wel nieuws.
Geen enkele andere fabrikant zou er nog mee weg komen om zo'n paneel in een +-1000 euro laptop te zetten, maar apple deed het nog in de 2017 editie van de air.
En maakte een product dat vorig jaar nog altijd prima verkocht. Vergeleken met concurrenten zelfs geweldig goed. Blijkbaar maakt het voor veel mensen niet veel uit dat de resolutie laag is. Persoonlijk valt het me nooit op en ik ben geen groot fan van hoge resoluties zonder dat daar veel reden voor is. Apple is erg goed in het schalen van de interface maar als je veel Windows laptops met hoge resolutie ziet is het duidelijk dat resolutie niet alles is.
Toch is het niet te ontkennen dat standaard office werk zoals documenten lezen en typen fijner is op een wat hogere resolutie.
In het 2015 model besprak tweakers het al (terecht naar mijn mening) als een minpunt.
reviews: Apple MacBook Air: niet meer helemaal up to date
Het gros van de programmeurs in Silicon Valley werkt op een MacBook. Maar dat zijn natuurlijk maar een stelletje prutsers vergeleken met sokpopaccounts computergoden als @nzweers, @nzweers2 en @nzweers3.
Tja als je een computer beschouwt als een rijtje hardwarespecificaties is er elders meer voor minder te krijgen. Apple gaat juist over de hardware én de software die er op draait.
De hardware van macs is ondermaats en de software is misschien leuk voor ouderen of beginnende computer gebruikers, maar heeft bijzonder weinig configuratie mogelijkheden.
Dat klinkt lekker breed, "weinig configuratie mogelijkheden". Wat voor "configuratie mogelijkheden" ontbreken precies die professionele gebruikers nodig hebben op macOS? Sowieso lijkt het me een rare zaak dat alleen "ouderen en beginnende computer gebruikers" zitten te wachten op een OS wat standaard uit de doos doet wat je er van verwacht.
Daar komt bij dat er relatief weinig software voor het platform is en dat macs slecht werken met niet-apple apparaten.
Je bedoelt minder games? Iets anders kan ik me niet voorstellen. Ook benieuwd met welke niet-Apple apparaten ze niet goed werken. Graag iets concretere voorbeelden anders blijf je een beetje klepel-klok.
Ik heb trouwens wat van die silicon valley verhalen gelezen en ze stappen nu weer massaal over naar windows.
Windows???? Niet naar Linux? Je weet het heel zeker? Je bent erg spaarzaam met echte feiten en strooit met wat interessante klinkende anekdotes.

https://insights.stackove...primary-operating-systems

27% van de programmeurs wereldwijd dus inclusief hordes mensen uit relatief arme landen als China en India gebruiken een Mac. Ik denk dat je wel begrijpt wat de verhouding is in de rijkere landen.

Mensen gaan hooguit naar Linux, niet terug naar Windows.
Mooie survey. Volgens die survey gebruikt 27% MacOS en 49% Windows. Met andere woorden, twee keer zoveel developers kiezen voor Windows in plaats van MacOS.

Daar komt nog bij dat je voor iphone apps, welke een enorme markt een Mac MOET kopen. Een deel van die 27% heeft dus niet vrijwillig voor Mac gekozen. Volgens jouw survey schrijft 15,9% code voor iOS: https://insights.stackove...018/#technology-platforms

Grappig trouwens dat ik gemind word. Op hardware.info of elke andere hardware site zou het andersom zijn. Geeft niet hoor, het blijft leuk om apple gebruikers bij te leren.
Mooie survey. Volgens die survey gebruikt 27% MacOS en 49% Windows. Met andere woorden, twee keer zoveel developers kiezen voor Windows in plaats van MacOS.
Volgens jouw "ziende blind voor de feiten voor mijn neus" logica moéten al die Windows gebruikers wel Windows gebruiken omdat 27,5% met .Net werkt. Ondertussen is het aandeel macOS onder developers drie keer zo hoog als gemiddeld, nog maar te zwijgen over Linux (>10x zo veel).

En dan hebben we nog het aandeel van de developers wat zich geen Apple kan veroorloven en het ook niet van zijn baas krijgt.
Grappig trouwens dat ik gemind word. Op hardware.info of elke andere hardware site zou het andersom zijn. Geeft niet hoor, het blijft leuk om apple gebruikers bij te leren.
Ik vermoed dat het simpelweg met het ontbreken van kennis of feiten gaat gemengd met simpele troll opmerkingen de min votes opleveren.

Zo vroeg ik je bijvoorbeeld om een paar duidelijke voorbeelden waarom macOS niet goed te configureren was of welke software er precies dan ontbrak. En daar reageer je niet eens op omdat je waarschijnlijk te weinig van het platform af weet om er een duidelijk voorbeeld van te geven.

Dan ben je dus niet bezig met het voeren van een nuttige discussie gebaseerd op feiten en mensen die niet echt vanuit een goed technisch fundament redeneren worden doorgaans (behalve bij hele religieuze discussies zoals Android vs iOS) gemind, zelfs door mensen die in dit geval voor Linux of Windows kiezen.

Maar op hardware.info hoef je natuurlijk je verhaal niet te onderbouwen?
.NET draait ook op MacOS: https://www.microsoft.com/net/download/macos
Ondertussen is het aandeel macOS onder developers drie keer zo hoog als gemiddeld, nog maar te zwijgen over Linux (>10x zo veel).
Dat snap ik even niet. Het is toch ongeveer 2:1:1 met Windows:Mac:Linux?
https://insights.stackove...primary-operating-systems

[Reactie gewijzigd door nzweers op 13 maart 2018 15:33]

Apple kopers staan dan ook niet bekend om hun kennis van computers.
En kopers van andere systemen wel, wou je zeggen? Laat me niet lachen. >90% van de computergebruikers heeft geen kennis van computers, ongeacht welk platform.

Is dat erg? Ik vind van niet. Ik hoef ook niet te weten wat er onder de motorkap van een auto gebeurt, om te kunnen rijden.
Full HD IPS komt zelfs al voor in de prijsklasse 200-300 euro dus als ze nu nog met TN komen in de nieuwe Air doen ze echt iets fout.

Ik hoop wel dat de nieuwe MacBook Air niet zo'n gruwelijk ultradun toetsenbord krijgt als de nieuwe modellen (MacBook, MacBook Pro). Dat vind ik het grote voordeel van de huidige Air. Een toetsenbord waar nog wat travel in zit. Die butteryfly toetsenborden heb ik op mijn werk maar ik kan er niet aan wennen. Er zit gewoon echt te weinig travel in.

De oudere typen Mac toetsenborden (zoals de huidige Air) vind ik acceptabel, maar nog lang niet zo goed als bijvoorbeeld een Lenovo Thinkpad toetsenbord. Ik gebruik alle 3 door elkaar op mijn werk en de Lenovo's zijn echt een genot om op te typen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 maart 2018 12:09]

Lijkt me heel stug dat ze het oude keyboard gebruiken. Die was echt super betrouwbaar, maar ja, alles in de naam van vooruitgang.
Nouja, ze prijzen het butterfly toetsenbord aan als een vernieuwende functie, dus het zou me niet verbazen als ze op het goedkoopste model juist de oudere stijl zouden gebruiken. Dat hebben ze al vaker gedaan met andere 'premium' functies. Zou me ook zelf bijzonder goed uitkomen natuurlijk ;)

Al wacht ik nog het meest op een nieuwe (en een stuk betere) mini.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 maart 2018 12:15]

Ik hoop het echt want ik heb een nieuwe macbook gehad met USB-C gepruts, het vreselijke toetsenbord en touchbar. Ik kon er maar niet aan wennen. De travel is minimaal en lekker typen kon ik er niet op, enorm luidruchtig met typen en mijn vinger raakte altijd de esc op de touchbar ook zwaar irritant. Ik heb 'm verkocht en ik heb nou niks ... nou behalve mijn hackintosh waar ik aan kan tweaken zoveel als ik wil alleen mobiel is ie niet helaas.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 12 maart 2018 13:20]

Er is inderdaad niet echt een laptop in het Apple wereldje die er echt uit springt. Daarom heb ik ook maar een hackintoshje gedaan, weliswaar op een Dell E6320 waarop alles werkt onder macOS Sierra, dus hier doe ik het dan maar even mee :+

In ieder geval een hackintosh on the go :)

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 12 maart 2018 15:29]

Ik denk het niet, het nieuwe toetsenbord zit productietechnisch eenvoudiger inelkaar en bevat minder bewegende delen, iets waar Apple altijd al naar streeft.

Die travel van de keys gaat alleen maar kleiner worden, en in de toekomst zit er een kans in dat de travel er helemaal uit gaat en een 'virtual click' wordt, net zoals het touchpad in de nieuwste macbook pro's en de magic trackpad2 geen bewegende delen meer bevat, maar (heel knap) wel zo lijkt. Helemaal geen bewegende onderdelen meer, en in plaats van het toetsenbord gewoon een oled scherm a la touchbar. Scheelt in de productielijn ook weer aanpassingen voor de verschillende internationale versies van de toetsenborden :P
Nou denk ik wel dat er een grote kans is dat dat gaat gebeuren, maar daar moet ik al helemaal niet aan denken.

Zie ook de fabrikanten die dit al geprobeerd hebben, zoals Microsoft (Touch cover voor de Surface), en Lenovo (Yoga Book laptop). Niet bepaald een succes. Alle reviews zeggen "Als je er aan gewend bent, kom je in de buurt van de snelheid op een normaal toetsenbord".

Inderdaad, Apple heeft vaak succes waar anderen falen met dezelfde techniek, maar zoals het butterfly toetsenbord al laat zien, heeft dat ook zijn grenzen. Ik vind het echt rot werken. Het ziet er prachtig uit maar er wordt vergeten dat mensen die dingen kopen om op te werken.

Een toetsenbord met helemaal geen travel zou echt een drama zijn, voor mij in elk geval. Met Apple's muizen had ik hetzelfde: Veel te plat waardoor ik al heel snel kramp krijg (heb last van RSI), een lekker bolle muis werkt geweldig. De scherpe randen van de MacBooks zijn ook zoiets. Of de "puck" muis destijds, zag er erg cool uit maar omdat hij helemaal rond was wist je niet op de tast wat 'boven' was en zat je steeds scheef met je muis 8)7. Ergonomie is niet Apple's sterkste punt, hoe het er uitziet heeft wat mij betreft veel te veel invloed bij Apple.

Bij sommige nieuwe technieken zoals de trackpad is dat trouwens wel goed gelukt, je merkt nauwelijks verschil en het mooie is dat je het trackpad nu ook aan de bovenkant in kan drukken. Ik heb alleen een hekel aan de 3D touch functie (harde druk). Soms druk ik net even te hard als ik wil slepen en dan gaat het mis. Maar die kan vast wel uit.

Ik hoop dat er toch wel weer een fase komt waarin er echt weer geluisterd gaat worden naar de gebruiker in plaats van de industrieel ontwerper. Lenovo is al aardig die kant op aan het denken, de nieuwste generatie Thinkpads heeft bijvoorbeeld weer een klepje voor de camera zodat de helft van de laptops in de vergadering niet meer onder de stukjes post-it hoeft te zitten. En hun toetsenborden zijn nog steeds uitstekend. Ik wou dat Apple ook zoiets had, want het OS is nog steeds top.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 maart 2018 18:42]

Die travel van de keys gaat alleen maar kleiner worden, en in de toekomst zit er een kans in dat de travel er helemaal uit gaat en een 'virtual click' wordt, net zoals het touchpad in de nieuwste macbook pro's en de magic trackpad2 geen bewegende delen meer bevat, maar (heel knap) wel zo lijkt. Helemaal geen bewegende onderdelen meer, en in plaats van het toetsenbord gewoon een oled scherm a la touchbar. Scheelt in de productielijn ook weer aanpassingen voor de verschillende internationale versies van de toetsenborden :P
Daar kun je niet meer blind op typen, en maakt de macbook in 1 klap onbruikbaar voor iedereen die leeft van een toetsenbord (developers en auteurs komen het eerst in mij op). Waarom denk je dat er twee ribbeltjes op de F en J zitten?

Probeer maar eens te typen op een tabletscherm, zonder te kijken naar je vingers.
Natuurlijk moeten ze hier iets op verzinnen, bijvoorbeeld dat ze met die taptic engine een ribbeltje simuleren. Of het daadwerkelijk fijn typt, zal ik zelf in ieder geval uitgebreid willen testen voordat ik me eraan waag, als verstokte mech tobo fan :P Maar ik denk/vrees dat we wel die kant op gaan uiteindelijk, als het technisch haalbaar is.
Volgens berichten op internet heeft Apple aanpassingen in het verschiet liggen voor hun butterfly toetsenborden waardoor die beter bestand worden tegen kruimels: https://www.theverge.com/...dirt-debris-liquid-snacks
Ik had al op mijn werk gehoord dat daar verschillende problemen mee waren ja (we hebben daar veel Macs).

Maar dat is niet het grootste probleem ermee, wat mij betreft. Dat is het ontbrekende typgevoel.

Op zich een goed plan hoor, maar aan de plaatjes te zien is het nog steeds veel te dun :-(
Kan me voorstellen dat mensen moeite hebben met die nieuwe toetsenborden. Heb zelf nog een ouder exemplaar wat heerlijk typt. De travel van de nieuwe is idd erg gering.
Lijkt dan een andere laptop te zijn dan waar eerder over bericht is. Er moet namelijk in Q2 (dus niet H2) een instap MacBook uitkomen voor $900, dat gaat deze dan niet zijn.
Eind Q2 is begin H2 dus dat zegt niet zo heel veel. Als het ding een paar weken vertraagd is dan zit je al in H2.

Bovendien zijn het allemaal onbevestigde geruchten uit verschillende fasen van het ontwerpproces. Het zou me niet verbazen als het wel om hetzelfde apparaat gaat.
Een Retina MacBook voor $900 is alleen niet heel erg Apple. Dan snijden ze zichzelf in de vingers m.b.t. de 12" MacBook, die is immers een paar honderd duurder. Al met al is het een sterk verhaal idd.
De originele macbook air werd anders ook ooit geintroduceerd als peperduur topmodel.
Maar nu heeft het dun/licht aspect geen meerwaarde meer over de 12" MacBook. Want zo dun en licht zal deze nooit worden.

Ik denk meer dat het het idee wordt van de 13" MBP (zonder touchbar) maar dan wat dunner (taps toelopend) en een lichtere processor. 100-200 euro minder en klaar :P

Wellicht maar 1 USB-C poort in plaats van 2 op de MBP (zonder touchbar) om de MBP niet te veel te kannibaliseren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 maart 2018 12:56]

Dat klopt. Ik denk ook dat de kans heel groot is dat deze nieuwe 'air' een ARM cpu krijgt, en nog onder de 'gewone' macbook gepositioneerd wordt. Voor huis-tuin-en keukendingen als facebook en email snel zat, en toch een belachelijk lange accuduur, iets wat ook een van de sterke selling points was van de oorspronkelijke macbook air.
Ik ben trouwens niet zozeer benieuwd naar het scherm, maar naar de vraag of er in die instap macbook nog wel een 'klassieke' intel i3/i5/i7 processor komt, of dat ze er een ARM cpu in gaan zetten zoals in de ipad pro's.
Dat duurt nog wel een paar jaar als het al gebeurt.
Ik begrijp niet helemaal hoe dit product tussen de MacBook en de MacBook Pro 12" gepositioneerd moet gaan worden. Ik kan daar bijna geen middelpunt tussen vinden. Het is eigenlijk een MacBook met een inch meer? Maar als ze zonder de prijs te wijzigen een upgrade kunnen doen aan de Air zou dat enorm goed nieuws zijn voor mensen die een Apple laptop zoeken voor een nette prijs. Ik moet zeggen dat ik de iBooks wel enorm mis.
Dan gaat de macbook waarschijnlijk een macbook met een 13.3 worden en verdwijnt de air.
Ik ben benieuwd hoe dit de accuduur beinvloed. Ik ben in de markt voor een MacBook en had hem eigenlijk nog niet gekocht. Ik wacht even de finale specs af voor de nieuwe MacBook air om dan mijn keus te maken tussen het oude en nieuwe model. Scherm van de huidige Air is prima voor mij.

Ik hoop wel dat ze het toetsenbord ongewijzigd laten, andere ben ik er snel uit.

Ik vind het toetsenboard van de MacBook en Macbook Pro heel onplezierig vergeleken met de MacBook Air en andere laptops.
Als het scherm van de huidige air voldoende voor je is heb je zeer lage standaarden qua schermkwaliteit in een +- 1000 euro laptop.
Klopt, meer dan een duidelijke spreadsheet of document voldoet prima voor mij.
Lange accuduur en gewicht is belangrijker voor mij, ook leesbaarheid bij redelijk licht is belangrijk.
De huidige Air voldoet aan deze voorwaarden.

Eén van de redenen dat ik naar een Mac aan het kijken is de bouwkwaliteit en het feit dat je overal ter wereld een voeding en accesoires kan kopen. Ik heb echt een grondige hekel aan allerlei brakke universeel voedingen.

Voor het OS ben ik er nog niet uit. Als ik ik een MBA koop, kan het zomaar zijn dat ik er W10 op gooi, gewoon uit gemak, gewenning en luiheid.

Het is dat ik af en toe wat videobewerking moet doen, anders zou ik een krachtigere Chromebook erbij kopen.
Dit waren ook mijn overwegingen om over te stappen. Inmiddels heb ik een air uit 2012 waarvan de accu nog steeds dikke prima is. Mijn eerdere windows voorgangers waren in de regel na 2 jaar op. Aanradertje.
Heb zelf een uit 2013, heel veel op de accu gewerkt en begint nu toch wel wat slijtage te vertonen. Toch zeer impressed om bijna 4,5 jaar met een accu te werken met zon hoge accuduur en nu nog zo rap zijn!
Hier een Dell van 1 jaar oud. Accuduur is van ruim 6 uur naar net aan 2 uur gezakt.

Dell vind dit heel normaal en is niet van plan om hier iets aan te doen, omdat ik geen aanvullende garantie heb bijgekocht. Het probleem deed zich overigens afgelopen zomer al voor.

Blijkbaar vind Dell een tevreden klant niet interessant en dat opent deuren voor anderen. Niet dat ik Apple zo hoog heb zitten als het gaat om klanttevredenheid, maar de MBA is in ieder geval een beproefd product, terwijl de Dell ten tijde van aankoop nauwelijks reviews had.
Apple is qua service echt geen wonder hoor. Zoals die refurbished toestellen die ze geven onder garantie etc. Ze zijn absoluut uit op winstoptimalisatie, echter als je voor service bij apple wil zijn krijg je de beste service in de Apple Store. IMO fijne laptops voor veel geld. Toch zijn ze het wel waard als dag in dag uit werk machine.
Apple is toch echt wel top hoor qua klantenservice (als je rechtstreeks met hen chat/belt/langsgaat in Apple Store). Ze hebben ooit mijn iPhone willen vervangen door een refurbished (omdat de touch-id) stuk was. Toen ik meldde dat ik geen interesse had in een refurbished en enkel tevreden was met een nieuw toestel (hij was toen slechts enkele maanden oud), deed de store-manager daar helemaal niet moeilijk over en kreeg ik een nieuwe mee (inclusief doosje en alle attributen). Onlangs zijn top-deck van MacBook Pro helemaal vervangen (inclusief batterij), wegens slecht reagerende spatiebalk. Ik denk dat je echt niet kan zeggen dat ze geen goede service na verkoop aanbieden. Zeker niet in vergelijking met andere computermerken.
Absoluut een van de beteren qua service. Echter heb je dit over het algemeen alleen als je het bij apple koopt en niet als je het bij een Premium Reseller koopt.
Niet akkoord. Ik koop mijn spullen online bij Apple, maar ga altijd naar een Premium Reseller om ze te laten herstellen. Ook als je de spullen elders koopt kan je gewoon Apple Care bellen of via chat contacteren (zelfs ver na de 1 jaar garantie).
Alleen koop je die Macbook voor Macos en niet voor het scherm.

Dus die 1000+ euro is niet relevant.
De afwezigheid van een hogere resolutie hebben ze tot nu niet gedaan op de Macbook Air vanwege de accuduur. Het zou me zeer verbazen als ze na jaren alsnog ineens accuduur slachtofferen voor meer pixels.

Een nieuwe MacBook (waar een zuinigere proc in zit in plaats van een zuinig scherm) zit er op dit moment niet in lijkt me, aangezien er nog geen nieuwe m3 processors zijn. Vreemd verhaal dit gerucht.
Dat is hun smoes ja. Ondertussen ging het gewoon om winstmaximalisatie. De andere laptops laten zien dat ze ook laptops met goede schermen kunnen maken zonder in te boeten op de accuduur.
Review bij Tweakers van een laptop met een >FHD scherm waarbij er niet als conclusie uit kwam dat het scherm veel energie vraagt?

Zover ik weet is het algemeen bekend dat hogere resolutie schermen veel meer energie vrager. Zowel het display zelf als dat er meer rekenkracht van de gpu gevraagd wordt. Voorbeeldje (meest recente relevante review in categorie laptops): drie Chromebooks, een heeft een krachtigere minder zuinige proc, de ander een kleinere accu, de derde een hogere resolutie scherm. De accu van de laptop met zuinige proc grote accu en hogere resolutie doet het veruit het slechts. reviews: Drie high-end Chromebooks in het strijdperk
Het ging er in mijn reactie niet om dat hoge resoluties meer stroom vragen, maar dat Apple prima in staat is dat te compenseren met een grotere accu zodat het geen issue is.
Ja maar een grotere accu is niet alleen duurder maar ook zwaarder.
Maar hoe gaan ze een MacBook air dan in hun modellen line up zetten met een retina scherm? Een 13” air zal groter en iets zwaarder dan een MacBook maar moet dan een stuk goedkoper worden? De specs van de MacBook zijn ook al niet indrukwekkend.
Slordigheidje in het artikel:

"De 13,3"-MacBook Air heeft altijd een tn-paneel met resolutie van 1600x900 pixels gehad, maar het lijkt waarschijnlijk dat Apple overstapt op ips, dat inmiddels gemeengoed is bij laptops in de prijsklasse van de Air".

De Air heeft nooit een 1600x900 maar altijd een 1440x900 scherm gehad
Copy & Paste van de pagina waar je naar verwijst, bevestigd gewoon mijn punt. Dus ik snap niet waar je verder op doelt

Built-in Display: 13.3" Widescreen Native Resolution: 1440x900

Verder kun je alle macbook Air specs op Tweakers checken, leuk als je er een 1600x900 uit kunt halen, enjoy :)

product: Apple MacBook Air 2012 13.3"

product: Apple MacBook Air 2017 13,3'', i5 1,8GHz

[Reactie gewijzigd door zap8 op 12 maart 2018 22:15]

Niet iedereen is tegen je.. het was ter ondersteuning
Een geüpgradede Macbook Air 13,3" zou ik fantastisch vinden.

Ik werk nu op de nieuwste MacBook Pro 13" en het grootste nadeel is dat deze als een juweeltje moet behandeld worden terwijl ik met mijn Air niet zo omzichtig diende om te gaan. De MacBook Pro is ook net een tikje te onhandig om te dragen.

Tot op vandaag ziet die Air uit 2012 er trouwens nog altijd even proper uit. Er is geen kras of beschadiging op te bespeuren. Dat zegt me wel wat over de stevigheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True