Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple presenteert nieuwe MacBooks op WWDC in juni

Door , 153 reacties

Bloomberg meldt dat Apple op zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC in juni verschillende nieuwe MacBooks zal presenteren. Mogelijk krijgen zowel de MacBook, MacBook Pro als MacBook Air een upgrade.

Dat schrijft journalist Mark Gurman, die geregeld vroegtijdig informatie over Apple-aankondigingen naar buiten brengt. Zijn bronnen hebben hem verteld dat Apple nieuwe MacBook Pro-modellen aankondigt met Kaby Lake-processors. Het zou vooral gaan om interne wijzigingen, veranderingen aan het uiterlijk worden niet verwacht. In februari verschenen er in een bèta van macOS al verwijzingen naar MacBook Pro-laptops met Kaby Lake-processors.

Daarnaast zou er een nieuwe versie van de 12" MacBook komen, met een snellere processor. De huidige modellen hebben een Core m3- of m5-processor van de Skylake-generatie. Welke processor zijn weg zou vinden naar een nieuw model is niet duidelijk, maar vermoedelijk blijft dat een zuinig model met een tdp van 4,5 watt zodat passieve koeling mogelijk is.

Ook zou Apple overwegen om een nieuwe versie van de 13" MacBook Air uit te brengen. Sinds 2015 is er geen sneller model van de Air uitgekomen. Het leek dat Apple zou stoppen met de Air-lijn, maar de goedkoopste MacBook verkoopt volgens Bloomberg nog erg goed.

Begin dit jaar gingen er geruchten over de komst van een ARM-chip naar MacBooks, die naast de Intel-processor wordt geplaatst en verantwoordelijk is voor lichte taken. Gurman zegt niet zeker te zijn of de chip al in de komende modellen wordt toegepast.

De aankondiging van de nieuwe MacBooks zou plaatsvinden op Apples ontwikkelaarsconferentie WWDC, waarvan op 5 juni de keynote plaatsvindt. Apple toont lang niet altijd hardware op zijn evenement voor ontwikkelaars. De laatste keer dat dat gebeurde was in 2013. Dit jaar zijn er echter meerdere aanwijzingen voor introducties; mogelijk toont Apple ook een Siri-speaker.

MacBook Pro 13" (2016) MacBook Pro 13" (2017) MacBook Pro 13" met Touch Bar (2016) MacBook Pro 13" met Touch Bar (2017)
Core i5-6360U Core i5-7260U Core i5-6267U  Core i5-7267U
Core i7-6660U Core i7-7660U Core i5-6287U Core i5-7287U
    Core i7-6567U Core i7-7567U
MacBook Pro 15" met Touch Bar (2016) MacBook Pro 15" met Touch Bar (2017)
Core i7-6700HQ Core i7-7700HQ
Core i7-6820HQ Core i7-7820HQ
Core i7-6920HQ Core i7-7920HQ

Vermoedelijke Kaby Lake-processors in nieuwe MacBook Pro-modellen

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Reacties (153)

Wijzig sortering
Ik vraag me af hoe serieus je deze geruchten moet nemen. Dat zou 7 maanden na de laatste macbooks zijn. Heeft Apple ooit zo snel een nieuwe versie van een van haar producten uitgebracht?
Ja af en toe. De release data van de eerste 13" MBP versies met retina scherm waren:

23 Oktober 2012
13 Februari 2013
22 Oktober 2013

Die data lagen allemaal dicht bij elkaar.
Misschien een grotere Macbook huidige is volgens mij alleen in 12 inch en de Air een dikke upgrade geven.
De Air is end-of-life. Die is vervangen door de 'Macbook'.
Niet helemaal, de MacBook Air is nog steeds erg populair bij studenten. Die 'gewone' student gaat echt geen 1449 euro neerleggen voor het (dan) instapmodel, terwijl concurrenten als Microsoft met hun Surfaces wel rond de 1000 euro blijven.
Ik snap helemaal waarom die Air zo populair is. Relatief goedkoop, razendsnel, licht, compact. Enige nadeel is het wat matige scherm. Als ze alleen die zouden upgraden naar een iets helderder variant kan hij nog jaren mee in de onderkant (relatief begrip bij Apple) van de markt. Ik ben nu op het punt dat ik toch naar wat anders zit te kijken als poweruser, maar ik schrik wil van het verschil in prijs. Dan zit ik met gemak 1000 boven de prijs van mijn huidige Air. En voor mijn gevoel is het enige wat ik echt win een mooi scherm (en wellicht die 16GB geheugen, maar zelfs die mis ik nauwelijks).
Vergeet de accuduur en aansluitingen niet. Een macbook air houdt het gemakkelijk een collegedag vol, heeft een normale I5 en geen verkapte M5 processor en heeft WEL 'normale' aansluitingen in tegenstelling tot de 'macbook'. Ik zie geen enkele reden, buiten het scherm, om over te stappen van een macbook air naar de gewone 'macbook'.
Daar heb je helemaal gelijk in. Niet te missen punten.
Overigens vergelijk ik die Air vaak met de Dell Precision waar ik min of meer verplicht ben om mee te werken tijdens kantooruren, maar dat ding voelt (los van het formaat en bijbehorend scherm) altijd als een flinke stap terug. Accu stopt soms al na anderhalf uur, hij wordt heet en is lawaaierig, touchpad is ondermaats, en er draait Windows op :P
Behalve qua performance dan ;)

Een Air is gericht mobiliteit en een precision op het uiterste daarvan: performance.

Of je Windows als een nadeel moet beschouwen... dat is persoonlijk. Beide OSen hebben wel hun ups en downs.
Op papier is er een performanceverschil, in de praktijk not so much. Ook de wat zwaardere IDE's (Eclipse, Netbeans) draaien prima op de Air en ik heb niet het gevoel dat ik langer moet wachten dan op de Precision. Sterker nog, ik heb het idee dat ik juist op die Precision vaak onnodig lang moet wachten op het uitvoeren van simpele handelingen.
Kortom, eigenlijk is de 'gewone' macbook met zijn M5 cpu (die zelf ook verhoudingsgewijs veel te duur is, ook bij andere merken) gewoon een overbodig product, behalve dan als statussymbool van kijk eens wat ik hiervoor kan betalen.
Goja, je wint toch heel wat bij een upgrade van een air naar bijvoorbeeld een 15" PRO:
- vierdubbele aan pixels = gigantisch verschil
- IPS ipv TN= gigantisch verschil
- 16GB ipv 4/8GB RAM, 32GB upcoming
- 4a5x snellere GPU
- dubbele aantal cores die ook nog eens hoger geklokt zijn
- betere build quality dan de air
- veel betere speakers met meer bas
- dunnere bezels en dus kleinere footprint en alles wat daar mee samengaat zoals gewicht en portabiliteit (de 15" pro is eigenlijk amper groter als de 13" air)

en dan heb je nog een paar kleinere nieuwere features
- groter trackpad en forcetouch ondersteuning
- usbC = 1 kabel voor monitor en charging
- nieuw keyboard
- iets dunner
- touchbar
- langere support
- ...

Als je geen poweruser bent (en wellicht is dat zo als je een macbook air hebt) is er weinig reden om up te graden

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 17 mei 2017 18:51]

Page404 vergeleek de Air met de 'gewone' macbook (met M5 cpu) niet met een macbook pro.

En usb-c is goed, maar de magsafe was dat ook, voor opladen zelfs beter.

1 kabel voor monitor en charging terwijl dat nu juist twee dingen zijn die je tegelijkertijd wilt doen. Die 'gewone' macbook heeft dan ook slechts n 8)7 usb-c aansluiting

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 18 mei 2017 12:20]

Ik snap helemaal waarom die Air zo populair is. Relatief goedkoop, razendsnel, licht, compact.
Nou ja, razendsnel zou ik niet willen zeggen. Ik heb zelf eerder een MacBook Air gehad en ben uiteindelijk overgegaan op de MacBook Pro omdat deze toch aanzienlijk sneller was bij o.a. compileren van code. En die situatie is niet veranderd als ik de prestaties van mijn relatief oude (2015) MacBook Pro vergelijk met de nieuwere MacBook Air's die mijn collega's gebruiken.

Afgezien daarvan is de MacBook Air inderdaad een erg fijne machine. De prestaties zijn zeker goed genoeg voor huis-tuin-en-keuken gebruik.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 17 mei 2017 10:52]

Hoe kom je hier precies bij? Hij wordt nog steeds geproduceerd en verkocht. De rMB is een ander type apparaat voor een andere doelgroep.
Zo kwam hun laatste presentatie over. De air gaat eruit.
Zo kwam hun laatste presentatie over. De air gaat eruit.
Apple communiceert minimaal. Uit die spaarzame gegevens conclusies trekken is gevaarlijk!

De MacBook Air 13" is de best lopende laptop van Apple. Die inkomstenbron doen ze niet zomaar weg.
Dat kan je niet concluderen op basis van wat Apple gezegd heeft. Sterker nog, er gaan geruchten dat ook de MBA een Kaby Lake-update zal krijgen.
Ik heb het meermaals gelezen, wel een gerucht (net als dit nieuwsbericht) maar niet ondenkbaar. Hier ook een bericht waarbij men er vanuit gaat dat de MacBook Air niet 2017 zal overleven:

http://www.itechpost.com/...ple-replace-line-2017.htm

Zelf ben ik ook niet overtuigd dat de MacBook Air zal blijven.
Ik hoop het niet het is toch wel een van de laatste dingen die Jobs heeft aangekondigd dat zegt natuurlijk niks voor sommige maar ik hoop dat het wel een betekenis heeft bij Apple op kantoor.
Qua prijspeil is dat een compleet ander apparaat natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door ATS op 17 mei 2017 08:58]

De Air is end-of-life. Die is vervangen door de 'Macbook'.
De MacBook Air 13" is Apple's best lopende laptop! Die sturen ze niet zomaar met pensioen.

Er is trouwens ook een markt voor een MacBook Air 15"...

Persoonlijk vind ik de Air familie veel nuttiger dan de passief gekoelde "gewone" MacBook familie.
dan zal ik wel weer in de buidel tasten ben ik bang :'(
Het zou niet de eerste keer zijn dat Apple op 1 jaar tijd 2 nieuwe versies van dezelfde producten uitbrengt. Er is een reden waarom we MacBooks vaak aanduiden met "Early/Mid/Late Year" ipv gewoon "Year". En natuurlijk was er ook nog "the new iPad" en "iPad with Retina display" die beide in 2012 werden vrijgegeven (8 maanden tussen).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 17 mei 2017 12:40]

Correctie: early, mid en late. (Toevallig heb ik nu een 'late 2014' Macbook Pro.
The new iPad en the iPad with retina display zijn allebei versie 3. Jij bedoelt versie 3 en 4 ( met lightning connector). Daar zat een 8 maanden tussen inderdaad.
Nee, "the new iPad" is de derde generatie, "iPad with Retina display" was de 4de generatie.
Gister avond stond er een zeecontainer bij Apple voor de deur die werdt uitgeladen. Leek op nieuwe MacBooks. De hele shop (Leidse) was geblindeerd met doeken en bij het laden stond allemaal beveiliging en we mochten niet te lang blijven rond hangen. Dus ik geloof wel dat die nieuwe macbooks er al zijn!
Soms speedbumps, maar zelfs die komen niet veel voor
Er is enorm veel kritiek geweest op de desktop en hardware afdeling. Vandaar dat een poosje terug er een redelijk unieke blik op de toekomst plannen van de Mac afdeling werd gegeven.

Ze doen vaker een speedbump omdat bijvoorbeeld de CPU's die Apple zou willen nog niet beschikbaar zijn en ze daarna stilletjes met een tussentijdse update uitgebracht worden.

Ik vermoed dat de nieuwe laptops wel 32 GB intern geheugen aan kan omdat de Kaby Lakes LPDDR4 zou kunnen gaan ondersteuning heeft. Hoewel die wel LPDDR4 wel minder zuinig is dan LPDDR3.
De MacBook is nu behoorlijk lang niet meer geupdate, en de MBPs hebben nog Skylake processors terwijl Kaby Lake nu wel breed verkrijgbaar is. Toen de MBPs uitkwamen waren de juiste Kaby Lake varianten nog niet beschikbaar; prima tijd om nu alleen wat kleine updates te doen dus.
De terugkeer van een 17" werkpaard zou echt een aangename verrassing zijn.
Wat is er zo geweldig aan een 17" scherm in een portable apparaat. M.i. moet een laptop zo compact en licht mogelijk zijn en als je een groot scherm nodig hebt, hang je je laptop aan een groot scherm. Dan ben je ook niet meer beperkt tot zo'n klein 17" scherm....
Neem je dat grote scherm dan ook dagelijks mee? En zet je dat dan ook aan als je even in de trein zit?

Er is een reden dat mensen een groot scherm willen en een los scherm moet ook thuis altijd op een eetkamertafel of bureau blijven staan.
17 inch laptops passen totaal niet meer bij Apple en wat voor producten het bedrijf maakt. Ik heb zelf ooit een 17 inch laptop gehad en nooit meer, hij zal ook niet in het gros van de tassen/rugzakken passen.
Een 17" scherm in de formfactor van een 15" laptop kan wel. Maar dan moeten er flinke stappen gemaakt gaan worden gemaakt met het verkleinen van de bezels
In de 2016 Macbook zijn de bezels toch zeker al een stuk dunner geworden. Gaat de goede kant op.
de bezels kunnen gerust met 2cm dunner, maar dan is het moeilijker om de steunen/kabels goed weg te werken omdat het gewicht van het scherm dan te zwaar is op de steunen
Bezels kunnen kleiner gemaakt worden, maar daarmee ga je geen 2" winnen.
Daarvoor moet je minstens bezelloos gaan.
idd 17inch is geen laptop meer sorry hoor misschien in 1992 maar niet 2017
Of doen zoals smartphones: laten we de bezels verkleinen zodat een 17" scherm in een kleinere (15.6"?) behuizing kan. Het is maar wat je ermee doet en of je over de mogelijkheden wilt nadenken.
Heb je meer schermruimte nodig lijkt mij de app Duet wel handig. Breidt je scherm uit met welke iPad dan ook.
Mooi ik ben benieuwd. Apple's laptop zijn altijd mooi strak ontworpen, zonder onnodige tierlantijnen, zijn wat duur maar behouden ook zeer goed hun restwaarde.

Passieve koeling zou echt helemaal top zijn. Zonder bewegende delen worden laptops nog duurzamer en zijn ze cht helemaal stil.
Nou.... in grote lijnen met je eens. De Macbook is wat dat betreft toch wel de meest gelikte van alle laptops.

Maar bv. de Touch-bar is volgens velen toch meer een gimmick, en qua aesthetics vind ik het persoonlijke een achteruitgang.

Gelukkig kan die touch bar compleet uit, en zie je niks anders dan een zwarte balk die net zo gekleurd is als de rest van het toetsenbord.
Nou.... in grote lijnen met je eens. De Macbook is wat dat betreft toch wel de meest gelikte van alle laptops.
5 jaar geleden zeker. Tegenwoordig zijn er laptops met Windows, die net zo dun zijn, net zo licht en net zo mooi. En dat voor de helft van de prijs. Apple blijft een beetje achter. Misschien dat de telefoonmarkt interessanter is...
Ergens heb je een punt.
Macbooks zijn over het algemeen duur.
De MacBook Air (nu 999) is niet goedkoop. Een windows toestel met dezelfde specs vindt je voor 300 euro minder. Mijn Air is van 2014 dus best al oud ondertussen. Maar doet het nog steeds prima.

Sinds ik de Macbook Air heb, heb ik nog geen enkele pc gezieb die hem evenaart.

Hij tikt echt alle vakjes aan:
Voldoende snel ✔
Goede batterije ✔✔
Licht/draagbaar ✔✔
Touchpad & Keyboard✔✔

En over dat laatste moet nog wat gezegd worden: keyboard, ik kan met eender welk keyboard typen stoort me allemaal niets. Maar dat touchpad, ik heb touchpads altijd gehaar daarom bleef ik weg van laptops, nu voor mijn studies had ik een laptop nodig en die heeft een touchpad. Ik ben verliefd op het touchpad op mijn MacBook Air.

Geen enkele windows computer kan dit momenteel evenaren. Geen enkele. En eens je er aan gewend bent, is het zo goed als onmogelijk om terug te gaan...

Tot ik een windows pc tegenkom, die snel is, uitstekende batterij, licht is, super goede touchpad heeft n betaalbaar, dan pas overweeg ik om macOS terug te verlaten.

Windows en hun laptops zijn veel verbeterd de afgelopen jaren maar het is nog steeds niet perfect...
Microsoft Precision touchpad zijn net zo goed, zo niet beter, als die van Apple.
Zou in theorie zo moeten zijn, maar heb het nog altijd niet gemerkt, heb al een aantal precision touchpads getest en tot nu toe zonder resultaat. Waren wel niet de nieuwste modellen. Er is misschien nog hoop!
volgens mij is dat nog steeds het verschil tussen de verkooppraat van microsoft, en de realiteit :) Heb zelf ook meerdere geprobeerd maar allemaal niet zo goed als de mac.

Maar mocht je er 1 tegenkomen hoor ik het graag :)
Mijn Air is van 2014 dus best al oud ondertussen.
En sindsdien zij de opvolgers alleen maar slechter geworden.
Hoe bedoel je juist? De Windows opvolgers, of de macbooks?
De Macbook is wat dat betreft toch wel de meest gelikte van alle laptops.
Dat was een tijd geleden wellicht het geval, maar inmiddels hebben diverse OEM's van Windows Laptops hun niveau wel behoorlijk verhoogd als het aankomt op design, betrouwbaarheid en snelheid. Om nog maar te zwijgen van wat Microsoft zelf doet. Bijvoorbeeld met de onlangs aangekondigde Surface Laptop. Wat mij betreft kan de MacBook daar een puntje aan zuigen.
Dan zit je met Windows en je weet dat deze nogal besmettelijk zijn. Bovendien willen veel
Mensen een unix omgeving hebben wat zo zn voordelen biedt.
Binnenkort kan je ubuntu etc rechtstreeks via de store draaien oo je wondows 10 pc. Niet evht een probleem dus.

Ikzelf vond macOS te beperkt waardoor ik naar een dell xps ben overgeschakeld. Soms moet ik idd nog iets doen welke ik liever voa de terminal doe en daar heb ik macos voor op via vmware. Werkt als een bus :)
Je kan Bash on Windows al installeren.
Klopt, maar is toch niet the real thing. De UNIX manier van werken zit zo diep verweven in het macOS DNA, dat vind je bij Windows op geen enkele manier terug. Ook niet met wet extra tooltjes, aldanniet van Windows zelf. Het blijft dan een soort van "programmaatje" wat in zijn eigen sandbox draait en mist voor mij toch het gebruiksgemak, de voorspelbaarheid en snelheid van een UNIX-achtige.
MacOS draaien op een niet mac laptop (virtueel of niet) gaat tegen de software voorwaarden in en kan nooit in een professionele omgeving gebruikt worden. Dit is net zo "illegaal" als een gekraakte windows 10 pro versie draaien.

Kan je een hoop geld kosten zoiets.

Daarnaast is het ubuntu subsystem nou niet echt volledig UNIX en blijft het een halve oplossing die nog steeds sandboxed is.
True true. Wordt vooral voor testdoeleinden gebruikt thuis nooit voor commerciele doeleinden :)
Een puntje aan zuigen lijkt me een tikkeltje overdreven, ik vind ze eerlijk gezegd erg op elkaar lijken, beiden mooi en strak.

Dit soort produkten moet je overigens ook echt fysiek zien, en niet alleen van een plaatje op het internet. Ik zie 2 collega's iedere dag met de nieuwe MBP en ze zijn een waar genot voor het oog. Ik vind het zwaar overpriced machines, maar alleen al het uiterlijk en de afwerking is zo verleidelijk dat je in een domme bui zomaar overstag kunt gaan.
maar alleen al het uiterlijk en de afwerking is zo verleidelijk dat je in een domme bui zomaar overstag kunt gaan.
Misschien blijkt het achteraf een slimme bui geweest te zijn ;) :P
Maar dan heb je wel een heel groot nadeel: Windows, ik betaal graag dat beetje extra om met native macOS te mogen werken.
Maar dan heb je wel een heel groot nadeel: Windows
Dat is jou mening, geen feit. Windows 10 is imo juist een voordeel t.o.v. MacOS en binnenkort behoort de "Windows virus en malware discussie" ook tot het verleden gezien de Store in rap tempo aan het vullen is met Project Centennial apps (inmiddels >1000). Ofwel, x86 applicaties die omgezet zijn naar het UWP platform en in een beveiligde sandbox draaien. Met als bijkomende voordelen: integratie van Microsoft diensten zoals OneDrive en Cortana, One-Click install/de-install, LiveTiles, Auto-Updates etc. Recente voorbeelden hiervan zijn Kodi, WhatsApp desktop, Photoshop Elements 15 etc.
Nog een groot bijkomend voordeel van UWP applicaties is het feit dat de Windows registry niet meer aangetast wordt en dus volloopt met allerlei rotzooi. UWP apps draaien in een sandbox met hun eigen kleine locale registry hyve. De-installeren van een app laat dus niets aan vervuiling meer achter.
Daarnaast is het binnenkort mogelijk om Ubuntu te installeren vanuit de Store en dus direct te draaien op je Windows systeem. En ook Bash on Windows.
Allemaal innovaties die ik in MacOS niet zie. Om nog maar te zwijgen van de overige vernieuwingen en features in Windows 10 zoals Ink, 3D modelling, Game Mode, PiP en Windows Hello. Wat dat betreft staat Apple al vrij lang stil met de ontwikkeling van MacOS en hun MacBooks. In de creatieve industrie, waar Apple een grote vinger in de pap heeft/had, hebben ze hun gebruikers in de steek gelaten en lopen deze mensen nu naar Microsoft omdat Microsoft het gat wat Apple gecreerd heeft, aan het invullen is door creatieve innovaties, design en betrouwbaarheid te bieden. Getuige de vele positieve reacties van Apple gebruikers op de Surface Studio en de Surface Pro 4.
Dat zijn inderdaad goede stappen vooruit, maar ook stappen die apple al had, ze zijn dus nog steeds aan het inhalen. Nog een mening; ik vind continuity extreem fijn, iets wat niet (of niet zo makkelijk) werkt op Windows. SMSen, bellen, copy/paste, sites openen van het ene device naar het ander, foto sync, etc. etc.. Ik gebruik het de hele dag door op mijn iPhone, iPad en Mac.
Ziet er idd ook gelikt uit maar moet nog zien of die laptop echt een succes gaat worden. Daarvoor is hij toch best wel stevig aan de prijs, helemaal gezien zijn doelgroep met Windows 10s en de educatieve markt in de V.S. waar Google met zijn Chromebooks bepaald niet weinig marktaandeel van Apple aan het afsnoepen is.

[Reactie gewijzigd door repeP op 16 mei 2017 23:45]

Er is ook een versie zonder de touch bar. Die is ook gelijk een stuk goedkoper en met de normale F toetsen.
De enige versie zonder touch bar van de Pro modellen van 2016 is de 13" dus dat gaat niet op. De 2016 modellen zijn toch net even iets beter qua scherm aangezien ze net even wat meer nits/brightness hebben dan de 2015 modellen.

Toch wel belangrijk als je hem vaak buiten wilt gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 16 mei 2017 22:18]

Niet helemaal waar, Apple verkoopt op het moment een 15" model zonder touch bar voor 2.249,00

Weliswaar geldt dat alsnog alleen voor het 'basismodel' (Core i7/16gb RAM), maar toch.
Je hebt gelijk, was me nooit eerder opgevallen.
Ja en op ieder ander gebied minder, kun je nog beter het 2015 model nemen.
Ik deel ook wel met je dat de Touch-bar een gimmick is in de verkeerde richting. Het voegt zeker in combinatie met een gebrek aan software dat er op ingesteld is weinig waarde toe. Ik verwacht dat de TouchBar niet de stap maakt naar de lichtere macbooks als de Air. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Niks mis met de Touch Bar, geen revolutie, maar af en toe best handig, vooral wanneer je vingers de positie weten van de virtuele knoppen. Verder voegt het weinig toe, echter is de MacBook Pro (2016) voor de rest een geweldige laptop.
1 van de weinige goede dingen aan de touchbar is dat je er DOOM op kan spelen
Passieve koeling zou wel een verademing zijn. Af en toe lijkt het net if er een vliegtuig opstijgt
Over welke macbook heb je het dan? Mijn Air met i7 laat alleen van zich horen als ik hele intensieve applicaties draai, en dan is er echt iets continu >75% CPU aan het gebruiken. Wat niet vaak gebeurt.
Mijn Dell Precision veroorzaakt al blaren op mijn bovenbenen en trakteert me op een hoop lawaai, waaronder een irritante coil whine, als ik alleen nog maar Powerpoint open heb staan.
Volgens mij is de Macbook gewoon volledig fanless ;)
Want anders kan de Air er niet uit :+
Mooi strak ontworpen? Nu, ieder zijn mening maar ben het design van de Macbook Pro's beugekeken. Al 9 (!) jaar hetzelfde design als je ervoor zit: scherm met zwarte randen rond en een grijze topping met zwarte toetsen, als sinds 2008 hetzelfde. Enkel dat ze dunner geworden zijn, doet iets verschillen in ontwerp. Nu, een goed ontwerp mag ook wel goed houden zoals bij hun, maar ben eerder benieuwd naar hun experimentele ontwerpen voor de toekomst. Er lijken me wel heel leuke dingen te doen met zo'n ontwerp :)
Ze zijn al jaren hetzelfde, hooguit wat upgrades kortom ik verwacht amper vernieuwing.
Leuke laptops maar vernieuwend zijn ze al jaren niet meer.
Inmiddels zien die Macbooks er ouderwets uit met die dikke schermranden in vergelijking met de nieuwe generaties ultrabooks zoals de XPS13 (welke inmiddels ook al bijna 2 jaar oud is), als ze het ontwerp niet aanpassen blijven ze hangen in het ontwerp wat niet meer van deze tijd is.
Het voordeel daarvan is dat je een groter scherm hebt op hetzelfde formaat laptop.
..en zonder bloatware. imo een enorme plus.
Waar blijft de update van de Mac Mini en de Mac Pro? Het wordt toch wel eens tijd daarvoor.
Mac Pro is pas nog gepdatet en het schijnt dat er een nieuwe Mac Pro op komst is.
Er is geen update geweest maar verkopen de hogere specificatie versies voor de lagere prijzen. Verder gewoon hetzelfde apparaat als de originele release enkele jaren geleden. Het is zeker niet slecht maar inmiddels wel achterhaalt en niet upgradebaar.

En de nieuwe versie schijnt pas volgend jaar te komen want ze zijn blijkbaar recent pas recent gestart met ontwikkelen eraan toen ze er eindelijk achterkwamen dat dit niet het apparaat was waar professionals om hadden gevraagd.
De nieuwe Mac Pro komt pas in 2018
De MacPro werken ze geloof ik aan, maar ze willen het dit keer wel goed doen na de 'fiasco' van de laatste Mac Pro
En de iMac... de prijs die ze nog durven te vragen voor de verouderde hardware van de mac mini, mac pro en iMac is echt belachelijk
Het stabiele prijsbeleid bij Apple is voor de gebruikers meer een zegen dan een vloek lijkt mij. Het zorgt in combinatie met de duurzaamheid van de laptops en pc's voor een relatief hoge restwaarde dus lagere afschrijving van oudere modellen.

Veel Dell machines/ Lenovo's /HP's uit vergelijkbare klasse schrijven vaak relatief veel meer af in hun eerste 3 of 5 jaar.
Volgens jouw uitleg is het vragen van een hoge prijs voor oude hardware een zegen voor gebruikers omdat de restwaarde hoog is. Dat klopt misschien.

Maar het weegt natuurlijk niet op tegen de nadelen van de aankoop van verouderde hardware tegen een te hoge prijs.

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Heb een 17" Macbook pro van "late 2011". Het was toen de snelste versie, met het meeste geheugen en de grootst verkrijgbare ssd. Ik zou wel eens iets anders willen. Maar als ik kijk naar wat er is dan zijn de nieuwe modellen nauwelijks sneller dan wat ik nu heb. Specificatie nu "2,7‑GHz quad‑core Intel Core i7".

In 5 1/2 jaar tijd zijn ze van een i7 op 2,4 Ghz naar een i7 op 2,7 Ghz gegaan. Wow. En je krijgt er een nutteloze gimmick bij. Een Touch bar. Daar zat ik nu echt op te wachten.

En daar betaal je dan ook nog eens E 3199 voor.

[Reactie gewijzigd door dimitrivisser op 16 mei 2017 23:03]

Ik heb ook een macbook pro van late 2011, net vervangen door een MBPro 2016; dat ding is meer dan 20% sneller, want je vergeet, je moet kijken naar welke generatie i7 je hebt, en waar je naartoe gaat (2e -> 6e) (en de GPU is trouwens ook fors sneller)
De nieuwe i7 is stukken zuiniger, wat sneller, en daarom kan de laptop veel dunner (en hij is ook stiller dan mn oude), want hij gaat langer op je accu's mee. En je hebt USB-c/thunderbolt 3 ipv USB 2. Een paar kabels vervangen en je kan fluitend door. Nu nog een thunderbolt 3 dock en ik heb nog maar 1 kabel voor stroom EN video.
Maar vind jij 20% sneller in 5 1/2 jaar nu zo'n vooruitgang ?

Ik vind de vooruitgang zelf lichtelijk teleurstellend. Dat gewicht is voor mij niet zo belangrijk. Heb nu een 17" scherm wat dan 15" wordt. Voor mij zijn er nauwelijks plussen te vinden. Behalve dan die USB poort.

[Reactie gewijzigd door dimitrivisser op 17 mei 2017 18:29]

nee, maar intel heeft steeds meer moeite om hun processoren sneller te maken, dat is niet de schuld van Apple. Mijn macbook is oud, ik had een nieuwe nodig, en ik ga altijd voor minimaal 20% snellere spullen, want daaronder merk je dat imo niet echt.
Maar je kijkt niet alleen naar de kloksnelheid neem ik aan? Dat is misschien wel het minste interessante aan zo een nieuwe machine.
Er is nog wel wat meer veranderd tussen 2011 en 2016... De laptop is heel wat lichter heeft een betere batterijduur, een beter scherm enzovoort. En een i7 uit 2016/2017 is toch wel significant sneller en vooral zuiniger dan een i7 uit 2011.
Het stabiele prijsbeleid kan niet voor eeuwig duren en is enkel lichtelijk te verantwoorden als de hardware van de modellen elke 2 jaar vernieuwd word. Iets wat ze overduidelijk niet meer doen bij sommige modellen
Ja, maar de componenten zitten wel in een waanzinnig mooi jasje. Met goed geluid, IPS paneel, draadloze toetsenbord, muis en vergeet niet OSX.
Is smaak. Ik heb een hekel aan logo's, dus ik vind het mega apple logo zo lelijk dat ik het complete apparaat lelijk vind.

Een full HD ips paneel is niks bijzonders. Die verkopen ze voor onder de 100 euro. Ik ga er van uit dat die van de imac wat beter is qua contrast, helderheid, kleurechtheid, maar bijzonder is het niet. Gewoon normaal.

Een draadloos toetsenbord/muis combi, okay, laat die 100 euro kosten wat al veel is gezien een numpad ontbreekt, dan nog is het complete pakket echt geen 1100 euro waard.

Imacs zijn prima apparaten, echt wel, maar deze zijn gewoon te duur en verouderd. Daar kan je niet om heen.

OSX is trouwens zowel een zegen als een beperking, ligt er helemaal aan wat je er mee wilt doen. En video bewerken bijvoorbeeld, iets waar osx zich voor uitleent, is absoluut niet mogelijk met deze specificaties. Het blijft dan bij wat office werk, en dat is wel erg weinig voor een 1200 euro machine.
Kerel, je bent weer aan het rechtpraten wat krom is en je spreekt absoluut niet uit je eigen ervaring.
Als je durft te stellen dat een 400 plastic fantastic zelfbouw PC niet onderdoet voor een iMac dan is er iets serieus mis met je beoordelingsvermogen. En voor jou informatie: er zit echt verschil tussen het goedkoopste Koreaanse prutpaneeltje en een hoge kwaliteit IPS paneel zoals dat in een iMac zit.
Dus ik zou die iMac zeker niet kopen en wat je daar mee bespaart investeren in een nieuwe bril.
Pro tip: het paneel is van lg, dus koreaans.
Goed, dan koop je zo'n full HD IPS paneel voor onder de 100 euro. En dan? Als je in je woonkamer op sinaasappelkistjes zit, heb je er waarschijnlijk geen moeite mee om dan in de hoek zo'n desktopkast neer te zetten met een los scherm. Maar als je een beetje aardige inrichting hebt ziet zo;n PC er niet uit natuurlijk.

PS: geef eens een linkje waar je IPS schermen kunt krijgen voor onder de 100 euro.
categorie: Monitoren

Zoals gezegd ik ga er van uit dat het paneel van de imac wat beter is als de 109 euro paneeltjes. Maar ze zijn er.

En je begint over dat kan niet in je woonkamer etc. Hier houdt voor mij de discussie op. Iphone hoesjes met het apple logo uitgeknipt zodat die goed zichtbaar is, merkkleding, de auto die je rijdt, vast heel belangrijk voor je, net zoals de inrichting van je woonkamer en wat anderen daar wel niet van denken. Te oppervlakkig. Ik ben meer van de value. En apple en value gaat niet samen. Apple en oppervlakkige kijk mij dit product hebben mensen wel.
Mijn broer is net zo erg af en toe. Die moet de nieuwste audi lease auto hebben, terwijl ik voor hetzelfde budget voor een kia optima full option ga. Hij is natuurlijk veel stoerder in zijn audi, mijn auto een stuk luxer.
niet helemaal correct,
maar toch in de buurt qua prijs

HP heeft een beter goedkoper alternatief met betere specs dan die imac
https://www.mediamarkt.nl...io-24-g020nd-1455703.html
en die i3? dat maakt ook best wat verschil
Laat ons hopen dat ook het toetsenbord mechanisme van de MacBook Pro's wordt verfijnd naast een update van de interne componenten.
Je leest namelijk enorm veel klachten over haperende en niet werkende toetsen op de 2016 modellen.
Zelfde hier kwam serieus n broodkruimel onder en hele toets werkte Niet meer. Moest hem wegbrengen.... stofzuiger mesje niets hielp.
Eens het maakt veel te veel kabaal op dit moment.
Ook de trackpads worden veel te groot wat echt belachelijk is en onhandig
Helemaal mee eens! Ik word helemaal gek van het de enorme kwetsbaarheid van dit toetsenbord. Vandaar mijn negatieve review van de huidige MBP. Ik hoop echt dat ze daar wat aan doen, want dit is absurd... en al helemaal in deze prijsklasse.
Nu maar hopen dat ze langzaam terugkomen van hun gesoldeerde geheugen. Wat betreft waardevastheid doet dat wel wat af.
Ik hoop het voor jou, maar denk echt dat dat niet gaat gebeuren.
Ik denk t ook nog niet idd. Maar met de focus op een upgradeable mac pro, komt misschien ook later een hernieuwde focus op echte Macbook PRO modellen.
zal waarschijnlijk nooit meer gebeuren, (is allemaal kostebesparend en winstgevend)

omdat je MOET upgraden naar een nieuwe macbook om meer ram te hebben.

bij bijna elke windows laptop is het ram cover verwijderen meer ram erinpluggen, (bijna elk type werkt, {voltage dient wel correct te zijn, maar prijsgewijs/preformance-gewijs is er geen verschil te merken})
Waarvoor zou je dat willen? Gewoon een laptop kopen met voldoende geheugen. Zoveel veranderen de requirements niet in 5 a 6 jaar. Mijn 6 jaar oude iMac draait het nieuwe MacOS nog prima met de 12 GB die ik destijds heb gekocht.
Misschien omdat niet iedereen zich door de fabrikant wil laten dicteren wanneer hun laptop vervangen moet worden? Omdat niet iedereen bij aanschaf precies weet wat hij/zij over twee jaar met zijn/haar laptop doet, en wellicht graag de mogelijkheid heeft eventueel wat meer ademruimte (RAM, HDD/SSD) in te bouwen wanneer de toepassing is veranderd? Omdat ik de kans wil hebben evt. defecte hardware (RAM, HDD/SSD) zelf te vervangen in plaats van mij een poot uit te laten trekken omdat alleen een over-prized "authorized repair" is toegestaan, of zelfs gedwongen wordt een nieuw apparaat aan te schaffen?

Geen probleem dat jij een andere kijk hebt, maar ik bepaal liever zelf wanneer mijn laptop zijn uiterste houdbaarheidsdatum heeft bereikt, niet de fabrikant (die er alleen maar belang bij heeft dat jij sneller nieuw spul koopt, niet dat jij de maximale levensduur uit je hardware perst).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 17 mei 2017 12:58]

Je hebt helemaal gelijk. Anderzijds heb ik nooit apparaten gehad met een zo goede/lange effectieve gebruiksduur als de Macbook Air en Macbook Pro die ik kocht. Wat meer is: het werken met die apparaten is nog steeds echt een plezier (Behalve dan de resolutie van de Air, die is een marteling als je van een Retina scherm overschakelt).
Klopt, maar ook MacBooks zijn niet onfeilbaar, en alleen al om die reden zou ik persoonlijk niet een laptop (ongeacht het merk of platform) willen hebben die ik niet op een beperkt niveau zelf kan servicen. Zelfs bij de meest betrouwbare fabrikant komen maandagochtend-exemplaren van de lopende band rollen ;)
Ik krijg binnen een week of 2-3 een Lenovo X1 Carbon van mijn baas.
Zit in dezelfde prijsvork als een Macbook Pro, en is 14'.
Met 14 uur batterijduur kijk ik,er wel naar uit.

Waarom schrijf ik dit, premium laptops (Surface, MBP, ..) zitten niet ver van elkaar op prijsniveau.
Het valt wel op dat Apple de MBP een dik half jaar na de lancering al een upgrade geeft.

Anderzijds, ik hoop dat er binnen een paar dagen ook geruchten opduiken over een nieuwe iMac. De mijne is 7 jaar oud, en mag wat speed krijgen.
specificaties van die Lenovo X1 Carbon vallen me tegen zeg, 1600 euro voor een 1080p broadwell notebook met 8gb ram en 256gb ssd.
Best bijzonder als Apple de MacBook 12" 2016 'al' een upgrade gaat geven. Ook al zijn het slechts de processors. Er zijn producten die meer aan een refresh toe zijn in mijn ogen.
Wel tof, maar ik zit nu zo'n jaar te wachten op een mac mini update, aangezien mijn mac mini uit 2012 zn kuren begint te vvertonen.

Het is ondertussen alweer 3 jaar geleden geweest dat er een hardware upgrade voor is gekomen. :'(
- Siri-speaker
- 10.5" iPad
- Macbook upgrades

Flink wat nieuwe hardware tijdens het WWDC volgens de geruchten. Vreemd want afgelopen jaren had Apple dit niet meer gedaan tijdens haar developers conferences.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*